- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 577
Sori muistin väärin, se moottoroitu peräkärrytykki olikin Boforsin 155-millinen.
Se apumoottori on Suomessa valmistetuissa 155mm Tampellan tykeissä. Suomella on ainoastaan kotimaisia ja neuvostoliittolaisia tykkejä.Sori muistin väärin, se moottoroitu peräkärrytykki olikin Boforsin 155-millinen.
Kyllähän Patria jossain kohdin ehdotti, että 155K98:t nostettaisiin ajoneuvon päälle ja tästä oli joku upea 3D-mallinnuskin jossain esityksessä. Tämäkin olisi vaatinut ison määrän suunnittelu- ja tuotekehitystyötä. Tuollaisissa pikkusarjoissa ei vain ole mitään taloudellista järkeä, kun mitään vientimenestystäkään kyseisestä konseptista tuskin olisi tullut. Archer taisi epäonnistua myös kaupallisesti, mutta ranskalainen CAESAR ja israelilainen ATMOS 2000 ovat käyneet jossain määrin kaupan. Itäeuroopassa ja Balkanin suunnallakin on ollut vastaavia vastaavia vehkeitä.
Joku vastaava jalkasysteemi pitäisi kehittää. Dumppereitakin tässä maassa riittäisi alustoiksi. Mikään myyntimenestys Archer ei ollut, joten jotain vikaa ideassa oli. Normaalin Hiab-auton sylinterit päästäisivät nesteet ulos tiivisteiden pettäessä ensimmäisen paineiskun jälkeen.
Olisikohan tuo tsekkien DANA, ZUZANA, ZUZANA2 menestynein pyöräalustainen SPG? Niitähän taitaa nyt lähteä Ukrainallekin jossain välissä toimitus.kun mitään vientimenestystäkään kyseisestä konseptista tuskin olisi tullut. Archer taisi epäonnistua myös kaupallisesti, mutta ranskalainen CAESAR ja israelilainen ATMOS 2000 ovat käyneet jossain määrin kaupan. Itäeuroopassa ja Balkanin suunnallakin on ollut vastaavia vastaavia vehkeitä.
Mitähän "muuta tekniikkaa" sä oikein tarkoitat, noin niinkuin CAS -mielessä? Ihan samalla tavalla A-10:iin voi pistää sen targetointipodin kun niihin nopsempiin lentskareihin, ja ihan samalla tavalla melkein kaikilla niistä nopeista lentskareista tarvii sen podin että hommasta tulee jotenkin järkevää. Voihan sitä tietenkin nopealla koneellakin tiputella tyhmeliinejä ihan koneen oman tietsikan kanssa, tai sitten tihrustella maaleja vaikka maverickin tähtäimen läpi, mutta ei se kovin mielekästä hommaa ole. Ja tapahtuu ihan samalla tavalla sekä nopeassa koneessa että A-10:ssä, paitsi että nopsassa on paljon vähemmän peliaikaa tehdä mitään koska, no, se on nopeampi. Ja jos nyt on vaan aivan pakko tiputtaa "tyhmää" räjähdettä lähelle omia joukkoja, niin ei siihen juuri A-10 parempaa työkalua ole.Kirjoitin hieman epäselvästi, tarkoitus oli sanoa että tutkan lisäksi puuttuu paljon muuta tekniikkaa mikä helpottaisi pilotin duunia.
Modernia tankkia tolla aseella, et saa hajalle muutakuin jossain ihanneolosuhteissa, joihin harvoin sodassa törmää.
Syy miksi tolla on tapettu eniten omia, ei johdu siitä että sitä oltaisiin käytetty enemmän kuin muita cas koneita, vaan pääase on helvetin epätarkka ja syy myös miksi sillä ammutaan vain lyhyitä sarjoja.
Halutessasi voit mennä kehumaan hogia sinne sotateknologia -ketjuun minne se kuuluu Ukrainan sijasta.
Ihanko tosissasi väität, että jos tarvitsee ampua omien joukkojen lähelle kuulaa nopeasti ja tarkasti on a-10 ylivertainen esim. F-35 nähden?...siirretty oikeaan ketjuun:
Mitähän "muuta tekniikkaa" sä oikein tarkoitat, noin niinkuin CAS -mielessä? Ihan samalla tavalla A-10:iin voi pistää sen targetointipodin kun niihin nopsempiin lentskareihin, ja ihan samalla tavalla melkein kaikilla niistä nopeista lentskareista tarvii sen podin että hommasta tulee jotenkin järkevää. Voihan sitä tietenkin nopealla koneellakin tiputella tyhmeliinejä ihan koneen oman tietsikan kanssa, tai sitten tihrustella maaleja vaikka maverickin tähtäimen läpi, mutta ei se kovin mielekästä hommaa ole. Ja tapahtuu ihan samalla tavalla sekä nopeassa koneessa että A-10:ssä, paitsi että nopsassa on paljon vähemmän peliaikaa tehdä mitään koska, no, se on nopeampi. Ja jos nyt on vaan aivan pakko tiputtaa "tyhmää" räjähdettä lähelle omia joukkoja, niin ei siihen juuri A-10 parempaa työkalua ole.
A-10 on vehje joka on tehty "Low and Slow" lähitaistelukoneeksi, ja sellaisena se on varmasti paras mitä löytyy. Se, onko tuollaista CAS:ia sitten fiksua lentää lentokoneella, on sitten toinen juttu, vaihtoehtoina on kuitenkin tehdä sitä kopterilla, jolla on etuna vielä hitaampi nopeus ja suurempi ketteryys matalalla, ja kahden hengen miehistö, tai sitten nopealla koneella, jolla sitten vedetään ylempänä ja pudotellaan ohjattuja pommeja joko podilla etsittyihin tai joukkojen osoittamiin maaleihin.
Ja se 30mm ihan takuuvarmasti soseuttaa tankin. Jo ihan perus rynnäkkövaunun 30mm panssarikuulilla saattaa vetää (ja Ukrainasta löydät parikin videota jossa vetää) venäläisen suht modernin PSV:n paskaksi, ja siinä kuitenkin ampumakulmat on aika lailla huonommat mitä lentskarilla saat aikaiseksi. Ei se yhtä näyttävästi leviä kuin ohjuksella mutta menee ihan riittävän rikki ettei sillä enää tapella. Eikä se taktisesti kaikkein järkevin tapa tappaa tankkeja nykypäivänä ole, mutta ei minkään PSV:n katto kestä jyrkässä kulmassa tulevaa 30mm uraanikuulaa, siinä on kuitenkin läpäisyä kymmenisen senttiä.
Näitä haupitseja on meillä luokkaa 500, jos niiden modernisointi maksaa saman verrran kuin 10 K9:ä, niin kumpi kantsii tehdä?Näitä ikivanhoja neukkuhaupitseja ei missään nimessä kannata nostaa enää tässä vaiheessa uudelle alustalle. Aika alkaa ajamaan ampumatarvikkeesta ja perusrakenteesta ohi.
Ainakin PV on päätynyt hankkimaan lisää K9 ja mihinkään "tehdään halvalla hyvää" purkkaratkaisuun ei ole lähdetty. Tuollainen 500 haupitsin modernisointi SPG:ksi kun maksaa varmasti enemmän kuin 10kpl K9 ja lopputulos todennäköisesti luokkaa BT-42..Näitä haupitseja on meillä luokkaa 500, jos niiden modernisointi maksaa saman verrran kuin 10 K9:ä, niin kumpi kantsii tehdä?
No tuo nyt oli ihan yhtä urpoa kuin mulle olis selittää vastineeksi että se F-35 ei osu tykillään ladon seinään kun se ampuu sen kypärätähtäimen kanssa ihan päin helvettiä.Ihanko tosissasi väität, että jos tarvitsee ampua omien joukkojen lähelle kuulaa nopeasti ja tarkasti on a-10 ylivertainen esim. F-35 nähden?
Jossain lentonäytöksessä saa varmasti tehtyä näyttävämpiä käännöksiä, mutta siihen se sitten jääkin.
Jos omien joukkojen lähelle ammutaan on lievästi ongelmallista, että kuulat lentää sekunnin ampumisen jälkeen futiskentän kokoiselle alueelle.
Musta on tyhmää lähtee edes vertaamaan jotain kylmänsodan aikaista titaaniläjää, moderniin hävittäjää missä sensorit ja tietokone avustaa ampumista ties jo kuinka kaukaa ja aseet kääntyy 360astetta.
Viimeisimmän kymmenen kappaleen hinta oli 30 miljoonaa euroa. Meinasit, että sillä summalla rakennetaan 500 itseliikkuvaa modernisoitua haupitsia ml. tuotekehityskulut, logistiikka- ja koulutusjärjestelmät, käyttöönottokustannukset ynnä muut pikkujutut?Näitä haupitseja on meillä luokkaa 500, jos niiden modernisointi maksaa saman verrran kuin 10 K9:ä, niin kumpi kantsii tehdä?
F-35 ei tarvi mitään podia, kun siinä on kaikki sisäänrakennettuina.Mitähän "muuta tekniikkaa" sä oikein tarkoitat, noin niinkuin CAS -mielessä? Ihan samalla tavalla A-10:iin voi pistää sen targetointipodin kun niihin nopsempiin lentskareihin, ja ihan samalla tavalla melkein kaikilla niistä nopeista lentskareista tarvii sen podin että hommasta tulee jotenkin järkevää.
Ei tässä kukaan ole ehdottamassa niiden tyhmien pommien käyttämistä. Vaan kertomassa, että modernimmissa koneissa sen pilotin tai asejärjestelmäupseerin aivoihin vaan päätyy enemmän dataa kuin A-10llä vaikka A-10ssä olisikin joku modernihko targeting pod.Voihan sitä tietenkin nopealla koneellakin tiputella tyhmeliinejä ihan koneen oman tietsikan kanssa, tai sitten tihrustella maaleja vaikka maverickin tähtäimen läpi, mutta ei se kovin mielekästä hommaa ole. Ja tapahtuu ihan samalla tavalla sekä nopeassa koneessa että A-10:ssä, paitsi että nopsassa on paljon vähemmän peliaikaa tehdä mitään koska, no, se on nopeampi. Ja jos nyt on vaan aivan pakko tiputtaa "tyhmää" räjähdettä lähelle omia joukkoja, niin ei siihen juuri A-10 parempaa työkalua ole.
... ja se ohjattujen pommien pudottaminen korkeammalta tai ohjattujen ohjusten ampuminen kauempa vaan on tapa, jolla selvitään itse hengissä.A-10 on vehje joka on tehty "Low and Slow" lähitaistelukoneeksi, ja sellaisena se on varmasti paras mitä löytyy. Se, onko tuollaista CAS:ia sitten fiksua lentää lentokoneella, on sitten toinen juttu, vaihtoehtoina on kuitenkin tehdä sitä kopterilla, jolla on etuna vielä hitaampi nopeus ja suurempi ketteryys matalalla, ja kahden hengen miehistö, tai sitten nopealla koneella, jolla sitten vedetään ylempänä ja pudotellaan ohjattuja pommeja joko podilla etsittyihin tai joukkojen osoittamiin maaleihin.
Se hyvin jyrkässä kulmassa tehtävä syöksy vaan ei ole niin helppo skenaario. Siinä ollaan ensin hyvin haavoittuvaisia IT-ohjuksille , kun ollaan riittävän matalalla että MANPADSitkin kantaa, mutta liian korkealla että lähestyessä ei jäädä kunnolla tutkan katveeseen ja olla suojassa isommilta IT-ohjuksilta muutaman kymmenen kilometrin päästäkään, ja sitten ongelmana vielä oikaisu, että käytännössä ei voida ampua kovin läheltä kuitenkaan.Ja se 30mm ihan takuuvarmasti soseuttaa tankin. Jo ihan perus rynnäkkövaunun 30mm panssarikuulilla saattaa vetää (ja Ukrainasta löydät parikin videota jossa vetää) venäläisen suht modernin PSV:n paskaksi, ja siinä kuitenkin ampumakulmat on aika lailla huonommat mitä lentskarilla saat aikaiseksi. Ei se yhtä näyttävästi leviä kuin ohjuksella mutta menee ihan riittävän rikki ettei sillä enää tapella. Eikä se taktisesti kaikkein järkevin tapa tappaa tankkeja nykypäivänä ole, mutta ei minkään PSV:n katto kestä jyrkässä kulmassa tulevaa 30mm uraanikuulaa, siinä on kuitenkin läpäisyä kymmenisen senttiä.
Dronet sopii tuohon rooliin varmasti paremmin kuin A-10, jossa ei ole mitään sensori integraatiota. Tuollaisella koneella aika iso riski ampua omia, varsinkin jos rintamalinjat ei ole mitenkään selkeät.Niin, mä en nyt oikein tiedä mistä tässä A-10 -keskustelussa keskustellaan. Mun väite on, että A-10 on edelleen tietyssä CAS skenaariossa ihan validi kone verrattuna tällä hetkellä yleisesti käytössä oleviin "moderneihin" hävittäjiin. Niihin lasken esm. F-18C+, F-16 50+, F15C/E, Gripenit, Rafalet, Eurofighterit jne.
Ottaisinko itse A-10 vs. joku noista moniroolihävittäjistä jos pitäisi valita - no en. Ne muut on moniroolihävittäjiä. Niillä voi tehdä muutakin kuin tukea maajoukkoja. A-10 on aika paska strike kone ja muuta kuin sitä ja CAS:ia se ei sitten enää osaakaan.
Voittaako tuollainen oikeasti viimeisen sukupolven kone, joita taitaa olla vain se F-35, kun kaikki sen lelut saadaan (enkä sitä kyllä epäile) toimimaan ja kentälle, A-10:n sen omassa lajissa - ihan varmasti. En tiedä miten hyvä tuo tutkan SAR moodi todellisuudessa on, mutta veikkaisin että kun F-35:n kaikki sensorit saadaan pelaamaan niinkuin on tarkoitettu, se on varmasti hyvä kohteiden hakemisessa. Ja kun kone on lähtökohtaisesti rakennettu verkottumaan, ei edes haittaa tuo yksipaikkaisuus niin paljoa kun toinen kone voi etsiä ja merkata maaleja ja toinen pudottaa rautaa. Mutta suurin osa länkkäri-ilmavoimien tämänhetkisestä kalustosta ei ihan suorilta tuollaiseen pysty, ja jos tänään pitäis lentää niin F-35:n kyvytkin on vielä vähän betavaiheessa.
Mutta jos sulla on laaja maajoukkojen rintamahyökkäys, maajoukot laajalta alueelta taistelukosketuksessa viholliseen, rintamalinjan tilanne isolta osin epäselvä, riski lähi- ja keskialueen ilmatorjunnalta, merkittävä osa joukoista ilman JTAC:ia, ja valintana CAS:iin A-10, F-16 Block 52, F-18E tai F-15E, niin ei A-10 ainakaan noita muita paskempi vaihtoehto siihen ole.
Ja jos luette noi mun viestit niin sanoin kyllä ihan selvästi että en pidä sitä tykkiä minään hyvänä vehkeenä tankkien korkkaamiseen. Sanoin vaan että kyllä sillä modernikin tankki rikki menee jos parempaakaan keinoa ei keksi. Vähän niinkuin kessi, kyllä sä sillä MBT:n saat paskottua (venäläisen hyvinkin näyttävästi), mutta eihän se käytännössä siihen hyvä vehje ole.
Tavallaan kyllä. Maajoukkohan voi jollain Switchbladeilla hoitaa osin oman CAS:insa. Noiden keskikorkeuden dronejen ongelma tällä hetkellä on ehkä se kämäinen aselasti, 2-4 ohjuksella ei vielä ihmeitä tehdä, ja kun ne on vielä niin saakelin hitaitakin niin matka kohdealueelle kestää tolkuttoman kauan. Tosin loiter time ja tilannekuvan muodostus on ihan omaa luokkaansa. Pilvikatto aiheuttaa rajoja toiminnalle, jos pitää tuoda Bayraktar alle 1500m niin FOV tippuu paljon pienemmäksi ja haavoittuvuus lähi-IT:lle kasvaa.Dronet sopii tuohon rooliin varmasti paremmin kuin A-10, jossa ei ole mitään sensori integraatiota. Tuollaisella koneella aika iso riski ampua omia, varsinkin jos rintamalinjat ei ole mitenkään selkeät.
Mä uskon että dronet ovat seuraava tankki (siis MBT). Tai päin vastoin - miten nyt haluaakin. Siis etäkäytettävien lentolaitteiden ja telavaunujen konvergenssia.Useassa eri keskustelussa ollut puhetta siitä, että tankit ovat nyt "historiaa", kun niitä on niin helppo tuhota droneilla ja nykyaikaisilla panssarintorjunta-aseilla. Mutta millä nämä sitten korvattaisiin?
Dronet varmaan vaikeampia maaleja havaita tutkalle, ja suunniteltu myös sitä ajatellen. Ja Venäjän ilmatorjunnan, ja sen integraation taso, ei varmaan ole päätä huimaava. Joten varmaan ongelmia ensin havaita kohteet, ja sitten pitää vielä tunnistaa että mikä on oma ja mikä vihollisen laite. Näistä omien alas ampumisistakinhan on juttua ollut.Tavallaan kyllä. Maajoukkohan voi jollain Switchbladeilla hoitaa osin oman CAS:insa. Noiden keskikorkeuden dronejen ongelma tällä hetkellä on ehkä se kämäinen aselasti, 2-4 ohjuksella ei vielä ihmeitä tehdä, ja kun ne on vielä niin saakelin hitaitakin niin matka kohdealueelle kestää tolkuttoman kauan. Tosin loiter time ja tilannekuvan muodostus on ihan omaa luokkaansa. Pilvikatto aiheuttaa rajoja toiminnalle, jos pitää tuoda Bayraktar alle 1500m niin FOV tippuu paljon pienemmäksi ja haavoittuvuus lähi-IT:lle kasvaa.
Mua kyllä hämmentää se miten hankalaa noita keskikorkeuden droneja voi olla torjua. Sehän on saakeli käytännössä Cessna, miten voi olla että niitä ei tipu kuin savikiekkoja taivaalta?
Jos ei nyt ihan tuolla summalla, niin kaksi kertaluokkaa pienemmällä yksikkökustannuksella joka tapauksessa.Viimeisimmän kymmenen kappaleen hinta oli 30 miljoonaa euroa. Meinasit, että sillä summalla rakennetaan 500 itseliikkuvaa modernisoitua haupitsia ml. tuotekehityskulut, logistiikka- ja koulutusjärjestelmät, käyttöönottokustannukset ynnä muut pikkujutut?
Mä en mitenkään usko että vehje jossa on suojaamattomana pyörivä potkuri voi olla mitenkään erityisen "stealth", eikä noiden muotoilukaan oikein viittaa siihen. Voi tietenkin olla että IT-järjestelmät eivät ole ihan parhaimmillaan <200km/h liikkuvien kohteiden torjumisessa, kun niitä ei ole siihen suunniteltu. Niissä on varmaan kaikennäköistä filtteröintiä ettei jollain kymmenientuhansien arvoisella tikalla ammuta vahingossa jotain kurkiauraa tai haikaraa.Dronet varmaan vaikeampia maaleja havaita tutkalle, ja suunniteltu myös sitä ajatellen. Ja Venäjän ilmatorjunnan, ja sen integraation taso, ei varmaan ole päätä huimaava. Joten varmaan ongelmia ensin havaita kohteet, ja sitten pitää vielä tunnistaa että mikä on oma ja mikä vihollisen laite. Näistä omien alas ampumisistakinhan on juttua ollut.
122H63 on kevyt, halpa ja _suhteellisen_ tehokas ase. Ja ennenkaikkea niitä on jo käytössä - niille on toimivat logistiikka-, huolto- ja koulutusjärjestelmät sekä roppakaupalla ammatillista osaamista. Itsekin olen kyseisellä tykillä ampunut lukemattomia kertoja.Jos ei nyt ihan tuolla summalla, niin kaksi kertaluokkaa pienemmällä yksikkökustannuksella joka tapauksessa.
Ainakin USA:n ilmavoimat halunnut koneesta jo jonkin aikaa eroon, poliitikot vain olleet erimieltä. Tuon ensimmäisen brrrrrb kerran jälkeen tulee se A-10 tulipallona alas, mikäli vastapuolella on mandpadia tai raskaampaa ilmatorjuntaa.Hieman erikoista keskustelua A-10:stä. Tuota vanhaa konetta käytetään edelleen moderneilla taistelukentillä. Se on edelleen täysin kykenevä kylvämään kauhua vastapuolelle. Vastapuoli kun saa ensimmäisen tuliryöpyn niskaansa ja tieto siitä, että seuraava on tulossa hetken päästä. Vastapuoli takuulla keskeyttää omat touhunsa ja yrittää etsiä piilopaikkoja. Rampautettu tankki on ihan yhtä hyödytön ja hidastaa muiden tankkien liikkumista, joka vastaavasti luo tilanteita muille yksiköille. Tuskin kukaan väittää, etteikö A-10 vähitellen vanhenemassa, mutta on siihen jokin syy, miksi sitä vielä käytetään...
Joo Yhdysvaltojen kongressin takia vielä käytössä. Modernilla taistelukentällä noita ei ole käytetty tosissaan, muuta kuin omien motivoimiseksi. Siihen käyttötarkoitukseen se varmaan onkin ylivoimainen muihin nähden.Hieman erikoista keskustelua A-10:stä. Tuota vanhaa konetta käytetään edelleen moderneilla taistelukentillä. Se on edelleen täysin kykenevä kylvämään kauhua vastapuolelle. Vastapuoli kun saa ensimmäisen tuliryöpyn niskaansa ja tieto siitä, että seuraava on tulossa hetken päästä. Vastapuoli takuulla keskeyttää omat touhunsa ja yrittää etsiä piilopaikkoja. Rampautettu tankki on ihan yhtä hyödytön ja hidastaa muiden tankkien liikkumista, joka vastaavasti luo tilanteita muille yksiköille. Tuskin kukaan väittää, etteikö A-10 vähitellen vanhenemassa, mutta on siihen jokin syy, miksi sitä vielä käytetään...
A-10 merkittävin ero SU-25:een selviytymisen osalta on moottoreiden väljä sijoittelu ja etäisyys toisistaan. Sen takia sitä harvemmin saadaan tiputettua yhdellä manpadin osumalla.Venäläisetkin lentää SU-25:llä aika maltilla Ukrainan ilmatilassa tappioiden jälkeen ja A-10 ei kovin paljoa tuosta eroa kyvyiltään.
Toisaalta SU-25 on nopeampi ja vaikeampi kohde, lentävien laitteiden paras suojaus on kuitenkin välttyä osumilta. A-10 ei ole oikeastaan koskaan toiminut alueella, missä uhkat olisi lähelläkään Ukrainan ilmatilassa toimimista, joten sen kyky selvityä kiistellyssä ilmatilassa on arvoitus. USA:n ilmavoimien mukaan se ei ole siihen kykenevä.A-10 merkittävin ero SU-25:een selviytymisen osalta on moottoreiden väljä sijoittelu ja etäisyys toisistaan. Sen takia sitä harvemmin saadaan tiputettua yhdellä manpadin osumalla.
SU-25 on myös kaksi moottoria mutta niiden läheisyys johtaa huonompaan selviytymistodennäköisyysteen vaikka titaanilevy moottorien välissä sitä pyrkii parantamaan.
Väljä sijoittelu myös hajoittaa lämpöjälkeä.
Kyllä niitä Irakissa käytettiin ja siellä ilmatorjuntaa oli kyllä reilusti käytössä vaikka generaatiota vanhempaa. Muistaakseni yhden koneen menettivät viimeisessä Irakin sodassa.Toisaalta SU-25 on nopeampi ja vaikeampi kohde, lentävien laitteiden paras suojaus on kuitenkin välttyä osumilta. A-10 ei ole oikeastaan koskaan toiminut alueella, missä uhkat olisi lähelläkään Ukrainan ilmatilassa toimimista, joten sen kyky selvityä kiistellyssä ilmatilassa on arvoitus. USA:n ilmavoimien mukaan se ei ole siihen kykenevä.
Ilmavoimat on halunneet A-10 eroon jo ennen kuin se otettiin käyttöön. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta puhutaan että se ylipäänsä suostuttiin tekemään uhkaamalla että muuten maavoimat tekevät sellaisen itse, mikä taas olisi USAF:lle ihan horroria. Ylipäänsä CAS on USAF:lle ja epäilemättä myös laivaston ilmavoimille aika vastenmielistä hommaa, ja jättäisivät mielellään sen tekemättä jos vain voisivat. Armeija ei halua että USAF luopuu koneesta, ja siksi sillä on myös se poliittinen tuki kongressilta.Ainakin USA:n ilmavoimat halunnut koneesta jo jonkin aikaa eroon, poliitikot vain olleet erimieltä. Tuon ensimmäisen brrrrrb kerran jälkeen tulee se A-10 tulipallona alas, mikäli vastapuolella on mandpadia tai raskaampaa ilmatorjuntaa.
Venäläisetkin lentää SU-25:llä aika maltilla Ukrainan ilmatilassa tappioiden jälkeen ja A-10 ei kovin paljoa tuosta eroa kyvyiltään.
Onko USAF sitten oikeastaan lentänyt millään missään minkä lasket "moderniksi taistelukentäksi"? Persianlahti ykkönen oli sota jossa iskettiin maata vastaan jolla oli ehkä paras ilmapuolustus mitä NL oli minnekään myynyt, eikä Serbitkään varsinaisesti puolustuskyvyttömiä olleet. Ainakin Persianlahdella A-10 ammuskeltiin ohjuksilla helvetisti. Gulf 2 oli jo sitten AA:n puolesta helpompi keikka, mutta kaipa niilläkin vielä jokunen igla löytyi. Ja Libyalla varmasti. A-10 lensi Irakin kakkoskeikalla ja Afgoissa vielä pikkaisen vaille helvetisti taistelulentoja, tuskinpa ne kaikki mitään moraalipropagandaa olivat.Joo Yhdysvaltojen kongressin takia vielä käytössä. Modernilla taistelukentällä noita ei ole käytetty tosissaan, muuta kuin omien motivoimiseksi. Siihen käyttötarkoitukseen se varmaan onkin ylivoimainen muihin nähden.
Tässä kannattaa muuten huomioida se, että maavoimien kamassa ei ole mitään IFF systeemejä. Ihan sama miten modernilla vinkulelulla lennät, niin se on lopulta ihan vaan sen lentäjän (ja kommunikaation) varassa että se tunnistaa omat vihollisesta. CAS:issa on aina friendly firen riski, ja ne keissit kasautuu niille koneille millä sitä CAS:ia lennetään. Lahdella noissa oli kyllä isoja aukkoja, ei juuri ollut mitään fiksuja targeting podeja millä olis saanut hi-res -kuvaa kohteista, ei kunnollisia navigointisysteemejä millä näkisi reaaliajassa oman tarkan sijainnin ja voisi verrata sitä ilmoitettuihin omien sijainteihin (eikä tuosta koskaan nykyäänkään tiedä miten hyvin tieto kulkee yksiköiden välillä). Ja lähi-IT:n pelossa kaikkia koneita lennettiin liian ylhäällä. Periaatteessa tilanne olisi ollut fast moverien kanssa vielä pahempi.Eikös juuri Persianlahden sodassa britit pyytänyt, että ei tarvitsisi jenkkien vieressä taistella, kun a10 ei erottanu scimitareja ja Irakin rekkoja toisistaan. Vai muistanko nyt ihan väärin?
Tottakai siellä vedettiin ihan hillitön SEAD kampanja. Koneet otti kyllä vielä senkin jälkeen ohjustulta, mutta siinäkin käytännössä satunnaisia, yksittäisiä tai pieniä salvoja, ei mitään järjestelmällistä ilmapuolustusta. Ei ollut kovin fiksua posottaa kovin pitkiä aikoja tutka päällä. Ja tietenkin vaikutti myös se ettei ne NL IT-vehkeet silloinkaan olleet ihan niin hyviä kuin oli mainostettu. A-10 lennettiin tuosta syystä paljon sellaisilla keikoilla mihin ne eivät olleet kovin optimaalisia, >5km korkeudella ja myös yöllä, ilman mitään kunnon pimeätoimintavarustusta. Toisaalta taas silloin myöskin nopeiden jettien tilanne oli vähän heikohko, moderneja targeting podeja ei ollut paljoa ja täsmäaseitakin vähän nihkeästi, ja nekin varattu pääasiassa iskuihin, ei CAS:iin (paitsi Maverickit, mitä A-10 kylvivät sinne sitten ihan reippaasti).Noissa taisi olla ilmatorjunta suurelta osin tuhottu, ennenkuin siellä A-10:llä lennettiin. Operaatiot kuitenkin käynnistyi aika massiviisella SEAD operaatiolla.
Nyt tuo "harvemmin"-sana menee todella pahaksi liioitteluksi.A-10 merkittävin ero SU-25:een selviytymisen osalta on moottoreiden väljä sijoittelu ja etäisyys toisistaan. Sen takia sitä harvemmin saadaan tiputettua yhdellä manpadin osumalla.
Sen takia sanoinkin että tiputettu. Toki jos läheltä liippaa niin tehtävä keskeytyy välittömästi ja kotiinkin pitäisi päästä. Osuma on tässä yhteydessä tietysti vähän suhteellista, koska fragmentoituvissa payloadeissa halutaankin etäisyyttä kohteeseen.Nyt tuo "harvemmin"-sana menee todella pahaksi liioitteluksi.
"hiukan suuremmalla todennäköisyydellä selviää yhdestä MANPADSista" olisi oikeampi sanamuoto.
Varmaan johtuu myös siitä että Irakilla pääosin käytössä ollut Strela-2 ei ole ihan suorituskykyisin MANPAD, eikä sitä ei ole suunniteltu helikopteria nopeampien kohteiden ampumiseen.Esimerkiksi desert storm -operaation osalta ei ole yhtään raportoitua menetystä MANPADille. Siellä tappiot tulivat raskaampien IT ohjusten toimesta. Ylipäätään MANPADien success rate on aika heikko. Afganistanissa mujahideenit raportoivat 79% onnistumisista mutta todennäköisesti se johtui ainoastaan todistelusta amerikkalaisten suuntaan lisätuen toivossa.
A-10 suorittamat vihollisien tuhoamiset on väärin väärin tuhottu? Onko tämä muilta pois, vaikka A-10 ainoa merkitys taistelukentillä olisi psygologinen? Ukrainan sota on hyvä esimerkki siitä, miten huonolla moraalilla vatustettu armeija suoriutuu. Välittömällä taistelumoraalin romahduttajana A-10 on verraton. Sodankäynti ei ole meisselinmittaus-kisa. Lopputulos on se, joka merkitsee.Varmaan johtuu myös siitä että Irakilla pääosin käytössä ollut Strela-2 ei ole ihan suorituskykyisin MANPAD, eikä sitä ei ole suunniteltu helikopteria nopeampien kohteiden ampumiseen.
Vaikea käsittää A-10 hehkutusta, kaikin puolin vanhentunut alusta, oikeastaan on ollut sitä heti alusta asti tutkaohjattujen it-tykkien, älykkäämpien ammusten ja sensorien kehittyessä. Konetyyppi josta käyttäjät haluaisi eroon, kun on parempiakin tapoja hoitaa se rooli. A-10:llä on Deset Stormin ajalta todella pahasti paisutettu ja liioiteltu maine, jostain syystä kukaan ei muista F-111, vaikka konetyypillä tuhottiin huomattavasti enemmän panssarivaunuja tuossa sodassa.
Ei, vaan maine on huomattavasti liioiteltu.A-10 suorittamat vihollisien tuhoamiset on väärin väärin tuhottu? Onko tämä muilta pois, vaikka A-10 ainoa merkitys taistelukentillä olisi psygologinen? Ukrainan sota on hyvä esimerkki siitä, miten huonolla moraalilla vatustettu armeija suoriutuu. Välittömällä taistelumoraalin romahduttajana A-10 on verraton. Sodankäynti ei ole meisselinmittaus-kisa. Lopputulos on se, joka merkitsee.
A-10:ssä olisi Ukrainalle jotain hyviäkin puolia, rautakoneena sen konversiokoulutus vaikkapa SU-25 -pilotille olisi varmasti nopea, siiven alle saisi kiinni hyvää länsirautaa ja kone on aika lailla kaikessa SU-25:sta parempi. Tietyllä tavalla A-10 voisi toimia hyvinkin tuollaisessa keskiteknisessä asevoimassa, jolla on kyky kestää omiakin tappioita.Ukrainassa A-10 tuhoaisi vain sitä käyttävän armeijan taistelumoraalin. Venäjän kolonnia vastaan ei ole Ukrainan SU-25 -kalustolla ollut asiaa, eikä A-10 asiaa muuttaisi. Yksinkertaisesti A-10:n tapainen kone toimii vain matalan intensiteetin konflikteissa, kun ilmaherruudesta ei ole kiistaa ja vihollisen ilmatorjunta pääosin lamautettu. Irakissakin A-10:ntä käytettiin pääosin korkealta lähi-ilmatorjunnan ulottumattomissa, korkealle yltävä ilmatorjunta ja ilmavoimat oli pääosin tuhottu sodan alkupäivinä. Venäjän ilmatorjunta on ihan riittävän kyvykästä tämän tyyppisille koneille miehistön ollessa hereillä, vaikkakin dronejen tunnistuksessa tuntuu olevan ongelmaa.
A-10 on monessa mielessäkin vanhentunut alusta. Mutta vaikka sen olisi pitänyt olla sitä jo syntyessään, niin yllättävän kauan se on onnistunut pysymään relevanttina. Niinkuin aikaisemmissa viesteissa sanoin niin syy siihen miksi "käyttäjät" haluaisivat siitä eroon on se että se tarjoaa "palvelua" jota "käyttäjät" eivät jo lähtökohtaisesti haluaisi tarjota. Mutta kun on pakko kun "asiakkaat" sitä vaativat. Joo, ilmavoimat ei haluais lentää A-10:ä, oikeastaan jos ne sais valita niin ne ei haluais lentää edes CAS:ia. Ja jos on ihan pakko lentää CAS:ia, ne haluais lentää sitä koneilla ja tavalla joka minimoi niiden mahdollisuudet menettää koneita ja lentäjiä, silläkin uhalla että maavoimat saisi niiltä huonompaa tukea. Maavoimat taas haluaa parasta mahdollista ilmatukea silläkin uhalla että ilmavoimat joskus menettää koneen ja pilotin, ja siksi ne ei ole antaneet ilmavoimien pistää A-10 eläkkeelle (siitä voi tietenkin kinastella - ja tässä kinastellaankin - ovatko maavoimat ylipäänsä parhaita arvioimaan sitä mikä on hyvää lähitukea ja mikä ei).Vaikea käsittää A-10 hehkutusta, kaikin puolin vanhentunut alusta, oikeastaan on ollut sitä heti alusta asti tutkaohjattujen it-tykkien, älykkäämpien ammusten ja sensorien kehittyessä. Konetyyppi josta käyttäjät haluaisi eroon, kun on parempiakin tapoja hoitaa se rooli. A-10:llä on Deset Stormin ajalta todella pahasti paisutettu ja liioiteltu maine, jostain syystä kukaan ei muista F-111, vaikka konetyypillä tuhottiin huomattavasti enemmän panssarivaunuja tuossa sodassa.
Pilotin menettäminehän se eniten kirpaisee, koneita voi syytää liukuhihnalta uusia. CASin tulevaisuus on varmastikin jonkinlaisissa etäohjattavissa droneissa. Mutta minkälaisella vehkeellä saataisiin toimiva ilmatuki Ukrainan maavoimille just nyt? Nopeasti liikkuvalla koneella on käytännössä täysin mahdotonta erottaa ukrainalaiset T-72:t venäläisistä.Niinkuin aikaisemmissa viesteissa sanoin niin syy siihen miksi "käyttäjät" haluaisivat siitä eroon on se että se tarjoaa "palvelua" jota "käyttäjät" eivät jo lähtökohtaisesti haluaisi tarjota. Mutta kun on pakko kun "asiakkaat" sitä vaativat. Joo, ilmavoimat ei haluais lentää A-10:ä, oikeastaan jos ne sais valita niin ne ei haluais lentää edes CAS:ia. Ja jos on ihan pakko lentää CAS:ia, ne haluais lentää sitä koneilla ja tavalla joka minimoi niiden mahdollisuudet menettää koneita ja lentäjiä, silläkin uhalla että maavoimat saisi niiltä huonompaa tukea. Maavoimat taas haluaa parasta mahdollista ilmatukea silläkin uhalla että ilmavoimat joskus menettää koneen ja pilotin, ja siksi ne ei ole antaneet ilmavoimien pistää A-10 eläkkeelle (siitä voi tietenkin kinastella - ja tässä kinastellaankin - ovatko maavoimat ylipäänsä parhaita arvioimaan sitä mikä on hyvää lähitukea ja mikä ei).
Määrittele IFF? Kokardi on keino tunnistaa omat. Se mahtuu lippalakkiin.Onko vene pienin laite johon voi laittaa IFF?
Perus transponder ja crypto.Määrittele IFF? Kokardi on keino tunnistaa omat. Se mahtuu lippalakkiin.
Seuraava kysymys on sitten että kuinka kaukaa se pitää pystyä tunnistamaan?Perus transponder ja crypto.
No hitto pitääkö mun nyt kirjoittaa vaatimukset koko järjestelmälle ennen kuin joku tankkimies suostuu vastaamaan onko mitään IFF tyyppistä noissa laitteissa?Seuraava kysymys on sitten että kuinka kaukaa se pitää pystyä tunnistamaan?
A-10jä ei ainakaan voi syytää liukuhihnalta yhtään uusia, niiden tuotantolinjat on ajettu alas joskus parikymmentä vuotta sitten.Pilotin menettäminehän se eniten kirpaisee, koneita voi syytää liukuhihnalta uusia.
Bayraktar TB2lla, joita Ukrainalla on jo jonkin verran. Lisää vaan niitä.CASin tulevaisuus on varmastikin jonkinlaisissa etäohjattavissa droneissa. Mutta minkälaisella vehkeellä saataisiin toimiva ilmatuki Ukrainan maavoimille just nyt?
Nopeasti liikkuva kone joka lentää korkeammalla ja omaa paremman optiikan sekä automaattiset viestijärjestelmät on paljon A-10ä parempi erottamaan omat tankit vihollisista, kun viestijärjestelmien kautta saadaan joko suoraa IFF-signalia tai sitten reaaliaikaista tietoa siitä, missä omia tankkeja on ja missä niitä ei ole.Nopeasti liikkuvalla koneella on käytännössä täysin mahdotonta erottaa ukrainalaiset T-72:t venäläisistä.
Höpöhöpö.Sen takia sanoinkin että tiputettu. Toki jos läheltä liippaa niin tehtävä keskeytyy välittömästi ja kotiinkin pitäisi päästä. Osuma on tässä yhteydessä tietysti vähän suhteellista, koska fragmentoituvissa payloadeissa halutaankin etäisyyttä kohteeseen.
Esimerkiksi desert storm -operaation osalta ei ole yhtään raportoitua menetystä MANPADille. Siellä tappiot tulivat raskaampien IT ohjusten toimesta.
Eri MANPADSien välillä on suuria eroja toimivuudessa. Stingerin tappavuus on aina ollut erinomainen, kun taas esim. Brittien Blowpipe oli aika huono toimivuudeltaan (vain n. 10% laukaisuista johti pudotukseen)Ylipäätään MANPADien success rate on aika heikko. Afganistanissa mujahideenit raportoivat 79% onnistumisista mutta todennäköisesti se johtui ainoastaan todistelusta amerikkalaisten suuntaan lisätuen toivossa.
Höhöhöpö.Muutenkin koneen selviytymisprosentti on erinomainen kun huomioi CAS käytön.