- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 468
Viesti Venäjälle?Miksi jenkit esittelisivät uutta julkisuudessa prototyyppiä? Sateliittien ylitykset tiedetään tarkkaan, joten veikkaan että kyseessä on pelkkä harhautus tai joku vanha projekti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viesti Venäjälle?Miksi jenkit esittelisivät uutta julkisuudessa prototyyppiä? Sateliittien ylitykset tiedetään tarkkaan, joten veikkaan että kyseessä on pelkkä harhautus tai joku vanha projekti.
Venäjän elso kyvyistä on vaikea sanoa mitään Ukrainan farssin perusteella. Uusinta elso rautaa tuskin on edes Ukrainaan viety, ja vaikka olisikin niin motivaatio niiden käyttämiseen ei oikein näytä olevan. Drone torjuntaan tarkoitettu Pantsir järjestelmä taitaa olla niin kallis että tulee halvemmaksi antaa ukrainalaisten tuhlata ohjukset neuvostoromuun. Joka tapauksessa on varmaa että vastatoimia kehitetään nopeasti ja nyt jo useammalta valmistajalla on valmiina tai ainakin marketointimateriaalitasolla erilaisista mikroaalto tai laserpohjaisista dronetorjuntalaitteistoa. Kuinka hyvin ne sitten toimivat "halpoja" droneja vastaan jää nähtäväksi.Kannattaisikohan Suomessa tehdä itse droneja?
Mietin tuossa ennen Ukrainan operaatiota että mitenkähän tuollainen matalamman budjetin drone kuten Bayraktar oikein lentää tuollaista valtioluokan vastusta vastaan, jos siellä on kuitenkin suht toimiva ilmapuolustus ELSOkyvykkyydestä puhumattakaan, mutta näyttäisi siltä että hyvinhän se siellä näyttää toimivan.
Venäjä käyttäisi taktisia ydinaseita. Sillä tarkoitetaan sitä että ne ovat ihan perus ohjuksen keulassa ja teho on ehkä kymmenys siitä kuuluisasta Hiroshimasta.Tämä tuli mieleen, kun luin ketjua Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.
Jos Venäjä päättäisi käyttää ydinaseita toisia valtioita kohtaan, niin millaisia ne olisivat? Nopealla googletuksella selviää, että Venäjällä oli viime vuonna 6257 ydinkärkeä, joista 1570 . Onko kaikki mahdollisesti käytettävät ydinaseet sellaisia, että yksi tuhoaa koko kaupungin (+ enemmän)? Kuinka pitkään ydinaseiskun alle jäänyt maa-alue on asuinkelvoton? Hiroshima ja Nagasaki ovat nykyään jo täysin asutettuja ja jälleenrakentaminen alkoi käytännössä heti iskujen jälkeen.
Ei kai apilaksia enää edes valmisteta, joten niiden ostamisesta voi olla turha haaveilla. Javelinit kyllä tuhoaa tankkeja, mutta maksaa älyttömästi. NLAWeja saat sen 3-4 kpl yhden Javelinin hinnalla, mutta lyhyempi toimintamatkakin toki. Eikös apilakset ole "tyhmiä", eli osuminen riippuu lähinnä ampujasta. Hyvin nekin vielä kyllä panssarista läpi menee.Suomella on Apilaksia ja NLAW:ja, mitkä mahtaa olla suhteet. Miten arvioitte näiden ja Javelinien kyvyn tuhota tankkeja? Apilas ilmeisesti yrittää mennä suoraan läpi ja nuo toiset räjähtää tankin yläpuolella? Pitäisikö Suomen ostaa muita kuin Apilaksia?
Apilaksia ei ole tullut tehtaalta 15 vuoteen. Jos Apilaksia on vielä varastossa, niin ne ovat nopeasti vanhenevaa kalustoa ja varmasti sopivaa tavaraa Ukrainaan mikäli niitä puolustusvoimilla vielä on.Suomella on Apilaksia ja NLAW:ja, mitkä mahtaa olla suhteet. Miten arvioitte näiden ja Javelinien kyvyn tuhota tankkeja? Apilas ilmeisesti yrittää mennä suoraan läpi ja nuo toiset räjähtää tankin yläpuolella? Pitäisikö Suomen ostaa muita kuin Apilaksia?
Eikös noiden lisäksi ole vielä liuta Spikejä? Jos Apilakset on katoavaa kansanperinnettä, niin ehkä se noita jollakin tapaa rinnakkaisia järjestelmiä ei nyt ihan liikaa ole.Suomella on Apilaksia ja NLAW:ja, mitkä mahtaa olla suhteet. Miten arvioitte näiden ja Javelinien kyvyn tuhota tankkeja? Apilas ilmeisesti yrittää mennä suoraan läpi ja nuo toiset räjähtää tankin yläpuolella? Pitäisikö Suomen ostaa muita kuin Apilaksia?
Suomella on Apilaksia ja NLAW:ja, mitkä mahtaa olla suhteet. Miten arvioitte näiden ja Javelinien kyvyn tuhota tankkeja? Apilas ilmeisesti yrittää mennä suoraan läpi ja nuo toiset räjähtää tankin yläpuolella? Pitäisikö Suomen ostaa muita kuin Apilaksia?
En yhtään etteikö olisi Lapin lisää, mutta voidaan myös todeta tuossa laskettaneen käytännössä kaikki ajoneuvon kyvyttömäksi laskeneet osumat.93% kill score... Voisko tossa olla vähän lapin lisää ja/tai propagandaa mukana numeroissa. Onhan noi varmasti tehokkaita laitteita, mutta silti.
Käsittääkseni tuo on ihan virallisten testien datan tasoista. Noi on nykyään todella tehokkaita ja siksi jenkit miettii koko MBT konseptin lopettamista.93% kill score... Voisko tossa olla vähän lapin lisää ja/tai propagandaa mukana numeroissa. Onhan noi varmasti tehokkaita laitteita, mutta silti.
NLAWeja myös on ja ne korvaa apilakset.
Onhan tuo Apilas ihan muhkea paukku, vanhemmat T72:t taitaa penettää suunnasta kuin suunnasta ja Kontakt-5 -aikakaudesta astikin taitaa riittää sivusta ja takaa. Tehokas ampumaetäisyys on vaan ihan paska ja käyttöergonomia suht hirveä. Teoriassa sillä pitäis pystyä vaikuttaan 300-500m alueelle, mutta sanoisin että oikeasti se tehokas ampumaetäisyys on ~100m. Ehkä PST -jätkät jotka on värkänneet noiden kanssa kunnolla ja ampuneet pari kovaa voivat osua kauemmaksikin, mutta pitäisin jakkejääkärille 200m:kin liikkumattomaan ja kokonaan näkyvillä olevaan maaliin hyvänä suorituksena.
Meillä noita ammuttiin 4 kpl, sellaiseen ehkä 50% panssarivaunua pienempään maaliin 100m matkalta, ja tulos oli 2/4. Ja tuo tietenkin niin että pääsi hyvissä olosuhteissa rauhassa sihtailemaan. Ok, hutit ampuneet oli kokelaita, joilla oli ehkä vähän hintsusti tunteja noiden putkien kanssa, mutta silti. Oikeilta PST jätkiltä oon kuullut parempia tuloksia, mutta toivottavasti niille nykyään jaetaan jo parempia vehkeitä.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nuo ydinkärjet ovat juurikin niitä isoja paukkuja eli strategisia ydinaseita. Niitä on ainakin virallisten lukujen mukaan sekä Venäjällä että yhdysvalloilla aktiivisena noin 1500 ja yhteensä noin 6000. En tiedä miten asia on, mutta oletan että nuo aktiiviset tarkoittavat sellaisia jotka ovat käytettävissä hyvin lyhyellä varoistusajalla tai välittömästi, ja loput on sitten jossain varastossa.Tämä tuli mieleen, kun luin ketjua Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.
Jos Venäjä päättäisi käyttää ydinaseita toisia valtioita kohtaan, niin millaisia ne olisivat? Nopealla googletuksella selviää, että Venäjällä oli viime vuonna 6257 ydinkärkeä, joista 1570 . Onko kaikki mahdollisesti käytettävät ydinaseet sellaisia, että yksi tuhoaa koko kaupungin (+ enemmän)? Kuinka pitkään ydinaseiskun alle jäänyt maa-alue on asuinkelvoton? Hiroshima ja Nagasaki ovat nykyään jo täysin asutettuja ja jälleenrakentaminen alkoi käytännössä heti iskujen jälkeen.
Jatkoon tarjouskilpailussa on päässyt kaksi israelilaista ilmatorjunta-asetta. Neuvotteluita jatketaan Israel Aerospace Industriesin ja Rafael Advanced Systemsin kanssa.
Hydrauliikalla sen ohjauksen saa toimimaan, jolloin kauko-ohjauksella ja sähköllä tarvitsee käyttää vain venttiileitä. Varmasti helpompi rakentaa siten kuin alkaa värkkäämään sähköisten toimilaitteiden kanssa.
IAI:lta tarjouskilpailussa on Barak-MX.Tarjouskilpa Suomen ilmatorjunnan uudesta asejärjestelmästä käynnissä, puolustusministeri Kaikkonen Ykkösaamussa
Tarjouskilpa Suomen ilmatorjunnan uudesta asejärjestelmästä käynnissä, puolustusministeri Kaikkonen Ykkösaamussayle.fi
Eli siis voidaanko tästä päätellä että tulee joko David's Sling tai Arrow?
Sinänsä positiivista että molemmat on kehitetty koska Israel totesi että Patriot ei ole tarpeeksi hyvä.
Nyt siirretty korrektimpaan säikeeseen, aiheena an-2
Ei siinä koneessa ole mitään hydrauliikkaa.
Kun ei ole mitään hydrauliikkapumppuja joista saisi sille hydrauliikalle painetta, niin pelkillä venttiileillä ei tee yhtään mitään.
Sen sijaan siinä on pneumatiikkaa, mutta sen pneumatiikkapumpuissa ei todennäköisesti riittäisi teho koneen ohjaamiseen.
Legends of the Skies – Antonov An-2
By me Photos me too unless otherwise indicated, copyrighted With a click and unwilling grunt, the imposing four blade prop slowly catches the air. Protesting now with an ever-louder series of cough…achtungskyhawk.com
Mikä saa sinut ajattelemaan että hydraulipumpun asentaminen jälkikäteen olisi millään tavalla vaikea homma? Johan hydrauliikan voi rakentaa vaikka vanhaan hiaceen, 500€:lla saa vaikka hydrauliikalla toimivan aurakaluston kiinni.
Pneumatiikka on epätarkka, ei siis käytännöllistä. Pneumatiikka on käytännöllistä ainoastaan sovelluksissa joissa on voitettavaksi selkeä vastavoima, esimerkiksi jousikuormitus kuorma-auton jarruissa, tai puhdas on/off tyyppinen systeemi.
Se hydrauliikkapumppu ei pyöri itsekseen, vaan sille pitää jotenkin saada moottorista mekaanista tehoa välitettyä.
Ja se, millaiset mekaaniset ulostulot siellä moottorissa on on siihen moottoriin aika varhaisessa vaiheessa rakennettu, sieltä ei tuosta noin vaan aleta vetämään uusia akseleita pihalle, ja uusien hihnapyörien lisääminen hihnoihinkaan ei ole juttu mitä voi toista noin vaan tehdä jälkikäteen. Niiden kaikkien hihnapyörien/apulaitteiden paikat pitää olla suunniteltu ja niille pitää olla kunnolliset kiinnitysmekanismit rakennettu ihan siihen mottoriin itseensä jne.
Se ei ole yhtään minkäänlainen homma laittaa kampiakselille vetopyörää johon saa yhden ylimääräisen hihnan kiinni. Ei se oikeasti ole mikään homma.
yks hihnapyörä, kaks kiinnityspistettä pumpulle. Pumpun kiinnitys ja kiristin.. Se on siinä.
Kuvittelet nyt yksinkertaisen asian olevan jotenkin monimutkainen. Ei se ole. Usko pois.
Ajattelepa mimmoinen akusto ja servovääntimet tarvitaan tuommoisen vanhan täysin mekaanisen koneen automatisoimiseen yksinään lentäväksi.
Sitä moottoria ei ole kytketty sen ohjauspintohin millään tavalla.
Ja ilman ohjausta sillä koneella ei tee yhtään mitään.
Ja siitä 85 vuotta vanhan siinä olevan mäntämoottorin generaattorista mikä siinä on ei ehkä saa tarpeeksi sähköä ulos että sillä voisi mitään ohjaukseen vaadittavia tehokkaita servoja ohjata.
Olisi varmaan pitänyt postata tämä sotatekniikka-säikeeseen..
Hydrauliikalla sen ohjauksen saa toimimaan, jolloin kauko-ohjauksella ja sähköllä tarvitsee käyttää vain venttiileitä. Varmasti helpompi rakentaa siten kuin alkaa värkkäämään sähköisten toimilaitteiden kanssa.
Varmasti mahdollista, mutta paljonko siihen menee aikaa? Ja onko niillä tarvittavia osia jne (tai edes kykyä)? Vähän tuntuu että tuossa drone ideassa jostain ikivanhasta koneesta ei kyllä ole (ainakaan omasta mielestä) mitään järkeä.
Hydrauliikka siis antamaan potkua liikkeisiin, ettei tarvi mitään äärettömän vahvoja servoja laittaa. Eikä tietenkään ruveta vaihtamaan vaijeriohjausta hydrauliseks.
Siis missä, jaa ohjaamossa ei ole tilaa asentaa hydrauliikkapumppua? Tai olkoot vaikka pneumatiikka. Johan noita käytetään autoissakin (kilpureissa hydrauliikka, Meseissä pneumatiikalla toimii läjä eri juttuja lukoista lähtien), ei ne mitään isoja ole.Ei siellä ole mitään pumppua millekään hydrauliikalle, eikä tilaa silel pumpulle.
Siis missä, jaa ohjaamossa ei ole tilaa asentaa hydrauliikkapumppua? Tai olkoot vaikka pneumatiikka. Johan noita käytetään autoissakin (kilpureissa hydrauliikka, Meseissä pneumatiikalla toimii läjä eri juttuja lukoista lähtien), ei ne mitään isoja ole.
Konehan ei mikään ihan pieni ole luokassaan.
Sähköjen vetäminen ei pitäis hankalaa olla. Kun nyt väännät siitä, miten hankalaa on laittaa isompi generaattori moottorin perään, niin en jaksa kaivaa vehkeen räjäytyskuvia yms joten totean, että senkun laitat aggregaatin sinne. Edelleen, koneessa on tilaa ja hyötykuorma minimissään 2 tonnia.Pumppu tarvii toimiakseen jotain, joka sitä pyörittää. Ohjaamoon ei tule mitään voimansiirtoa moottorilta.
Siis miksi ne hydrauliikat pitäisi sinne moottoriin lisätä vieläkään tai vetää mitään hihnoja? Tai ilmeisesti Toxicille tuo?Laitan nyt vielä pari linkkiä tuohon AN-2 koneeseen liittyen. Kone pystyy lentämään hitaasti matalalla jolloin tutka ei sitä näe. Se voi kuljettaa 12 erikoisjoukkojen sotilasta vihollisen linjojen taa. Nyt haluan kyllä ihan yksityiskohtaisesti nähdä kuinka tuohon tähtimoottoriin lisäät hydrayliikat noin vaan hihnoja / jotain patentteja tekemällä? Teoria tasolla koneen muuttaminen autonomiseksi/kauko-ohjatuksi ei ole kummoinen homma, mutta fysiikka ei voi ohittaa ja voima on jostain saatava.
Ps. Aikaisemmassa startti videossa kuuluva vinkuminen ennen kuin potkuri edes liikahtaa tulee massapyörästä jota kiihdytetään ja jonka massalla saadaan moottori edes pyörähtämään sen verran että lähtee käyntiin.
No nyt kun noin tuon sanoit tuon ajatelleesi niin oishan tuossa ehkä pieni mahdollisuus.Siis miksi ne hydrauliikat pitäisi sinne moottoriin lisätä vieläkään tai vetää mitään hihnoja? Tai ilmeisesti Toxicille tuo?
Mä en tiedä (enkä jaksa kaivaa) kuinka paljon voimaa koneen ohjaus vaatii, mutta An-2:n generaattori ilmeisesti lykkää 100A @ 28,5V. Eikö tällä saa jotain hydrauliikkapumppua pyöritettyä tai vastaavasti suoraan servoja? Entä jos sinne latoo jokusen kuorma-auton akun tms? Sen hydraulisen pumpunhan ei tarvi iso olla, mahtuu aivan varmasti ihan siihen lentäjän paikan "jalkoihin", samanlainen ku autojen ohjaustehostin / jarrutehostin? Paljonko sellanen vaatii tehoa pyöriäkseen? Onko edes järkeä sekoittaa hydrauliikkaa "auttamaan" servoja vai valuuko sähköteho hukkaan moisessa eli suoraan vaan pelkät servot?
Eihän tossa tarvi konetta ruveta muuttamaan ku rakentaa periaatteessa robotti lentäjäksi.
An-2:n sähköt:
Электрооборудование самолета АН - 2 — Студопедия
studopedia.ru
Tuossa koneessa muuten näyttää ton sivuston mukaan olevan sähköohjausta, vastoin mitä luulin.No nyt kun noin tuon sanoit tuon ajatelleesi niin oishan tuossa ehkä pieni mahdollisuus.
Sen verran tekninen keskustelu, että heitän "soppaan" vielä suihkumatkustajakoneissa käytetyn APU:n, joka otetaan käyttöön jos koneen kaikki moottorit pysähtyvät. Koneen alla oleva "tuulimylly" tuottaa energiaa niin paljon, että se riittää hydrayliikalle ja sähköille. Eiköhän joku vastaava viritys pienenmässäkin koossa toimis tohon vanhaan koneeseen viriteltynä.Jos nuo laipat on vielä mekaanisesti erillään toisistaan niin siinähän on siis perus ohjaimet jo sähköillä eikä mitään tarvitse edes modata. Sähkö trimmillä horisontaali ohjaus ja siipien v kulman ja laippojen ilmanvastuksen avustuksella vasen oikea laippa erikseen ohjattuna vertikaali ohjaus. Hobby kingista radiot ja vastaanotin ja se on siinä. Mitään kaartotaisteluahan nyt ei edes haettu.
Edit. Laipat ja trimmit sekasin alkuperäisessä.
Eikös sitä voi tehdä ilman radio-ohjaustakin, jos kohde/ suunta on jo tiedossa ja ohjaus tietokoneella, vuodessa tekee paljon, jos on asiaan perehtynyt ryhmä ammattilaisia sitä tekemässä.Itse olen sen suhteen skeptisin etta jos Venalaisilla ei ole nuo jo nyt valmiiksi omatoimisesti lentavia niin eivat ne niita saa kylla alle vuodessa sellaiseksi tehtya. Niiden taytyisi kuitenkin olla radiohairinnan kestavia.
Tykkaan sanoa etta vuosi on tassa sodassa pitka aika. Tekee mieli uskoa etta jos kesalla on rauha maassa.Eikös sitä voi tehdä ilman radio-ohjaustakin, jos kohde/ suunta on jo tiedossa ja ohjaus tietokoneella, vuodessa tekee paljon, jos on asiaan perehtynyt ryhmä ammattilaisia sitä tekemässä.
Toivon todella, että rauha saadaan aikaiseksi mahdollisimman nopeasti. Tässä ei tule olemaan voittajia ainoastaan häviäviä ja valitettavasti Suomi kuulluu heidän joukkoon.Tykkaan sanoa etta vuosi on tassa sodassa pitka aika. Tekee mieli uskoa etta jos kesalla on rauha maassa.
Sen verran tekninen keskustelu, että heitän "soppaan" vielä suihkumatkustajakoneissa käytetyn APU:n, joka otetaan käyttöön jos koneen kaikki moottorit pysähtyvät. Koneen alla oleva "tuulimylly" tuottaa energiaa niin paljon, että se riittää hydrayliikalle ja sähköille. Eiköhän joku vastaava viritys pienenmässäkin koossa toimis tohon vanhaan koneeseen viriteltynä.
Tarkoitin sitä laitetta/ järjestelmää, joka laitettiin heti päälle kun Hudson jokeen laskeutuneen koneen moottorit sammuivat. Sitä pidetään yhtenä keskeimmistä syistä homman onnistumiseen. Olen aina kuvitellut sen laittavan koneen ulkopuolella olevan (vai sinne laskeutuvan?) tuuligeneraattorin käyttöön. Se siis riitti käyttämään hydrauliikkaan ja koneenAPU kyllä yleensä toimii polttoaineella. Tarkoitat varmaan RAT:ia, joka tulee esiin kun moottorit pysähtyy ja pyörii tuulessa. Toki se APU voidaan käynnistää, jos on polttoainetta moottoreiden sammuttua ja riittävästi korkeutta, kestää tovin käynnistyä.