Sotateknologia

Mistä tiedät tästä, jos se ei ole Flightradarissa?
Löytynee monesta paikasta mm. twitteristä. Tänään näitä on tainnut lentää useampikin Euroopan yllä.
twitter.com/balticjam/
awacs_e-3_5_1_2022.png
 
Minkähän takia ei näy Flightradarissa?
Pyynnöstä FR ja muut vastaavat jättää koneen kuin koneen pois. Voi toki olla että noi sotakoneet piilotetaan kysymättä ja pyytämättä. Mulla on kyllä vastaanotin kuulolla, mutta ei oo ikinä tullu seurattua että mitä nyt esim ilmavoimien kalusto lähettää. Hornetit ei näy, Pilatukset taas näkyy. Merivartioston kopterit ei.
 
Eri palvelut käyttävät eri lähteitä tai jättävät oman harkinnan tai muualta tulleiden ohjeiden mukaan koneen pois.
globe.adsbexchange.com on toinen toimivahko palvelu, josta pystyy suoraan sorttaamaan vain sotilaskoneet näkyviin oikean yläkulman U-napista. Siellä tuo AWACSkin pyörii Aachenin ympärillä tällä hetkellä, mutta toisaalta esim. Ukrainassa REDEYE6 ei.
 
Pyynnöstä FR ja muut vastaavat jättää koneen kuin koneen pois. Voi toki olla että noi sotakoneet piilotetaan kysymättä ja pyytämättäö

Kyllä siellä sotakoneita näkyy, ja tosiaan esim. Naton vakoilukoneet näkyy Ukrainassa. Toki se voi olla hyvin tarkoituksellinen viesti.

Ilmeisesti lähetin on vain pois päältä?
 
Eri palvelut käyttävät eri lähteitä
Ja osaltaan samoja lähteitä - datahan on pitkälti sitä samaa - visualisointi on vain eri. Tai ainakin toi mun vastaanotin lähettää FlightRadariin ja FlightAwareen. Kun en itte käytä muita palveluita, niin en oo jaksanut askarrella muita.
 
Kyllä siellä sotakoneita näkyy,
Kuten sanottua niin esim Suomen Ilmavoimien Pilatukset näkyy. Helppo bongata kun nehän reissaa ihan jatkuvasti ympäri maata. Ja Suomessa käyvät ilmatankkauskoneet näkyy, mutta ne harjoituksessa treenaavat Hornetit ei. Mikä tekee siitä operaatiosta vähän oudon näköisen kun tankkeri ajaa ympyrää Keski-Suomen päällä ihan yksikseen...
 
Kuten sanottua niin esim Suomen Ilmavoimien Pilatukset näkyy. Helppo bongata kun nehän reissaa ihan jatkuvasti ympäri maata. Ja Suomessa käyvät ilmatankkauskoneet näkyy, mutta ne harjoituksessa treenaavat Hornetit ei. Mikä tekee siitä operaatiosta vähän oudon näköisen kun tankkeri ajaa ympyrää Keski-Suomen päällä ihan yksikseen...
Tuohan on selkeää että jos halutaan yleisesti näyttää voimaa niin lähetetään dataa ja jos harjoitellaan taktiikoita tai suoritetaan operaatiota niin ei lähetetä. Toki tutkalla näkee edelleen mutta eipähän ole kaiken kansan pällisteltävänä koneiden liikkeet.
 
Noissahan tosiaan useimmiten varmaan pyydetään palvelulta jättämään track pois päältä, mutta tiukemmissa tilanteissa tipautetaan koko ADS pois päältä. Sitä ei varmaan tehdä ihan köykäisin perustein kun se sotkee siviililiikennettä.
 
Vanhemman polven sotilaskoneista ei tosin välttämättä edes löydy ADS-B:tä, joten niitä ei tarvitse erikseen jättää pois. Oman käsitykseni mukaan on varsin poikkeuksellista, että transponderi kytkettäisiin kokonaan pois päältä.
 
Näköjään Flightradar itse ilmoittaa, että dataa suodatetaan:

"Blocking
For security and privacy reasons information about some aircraft is limited or blocked. This includes most military aircraft and certain high profile aircraft, like Air Force One."



Off-topic sivuhuomiona, että en ole lainkaan hämmästynyt oppiessani, että palvelu on ruotsalainen, jotenkin Ruotsi onnistuu olemaan vähän hitosti Suomea dynaamisempi talous ja se näkyy konkreettisesti esim. juuri kv-internet-palveluiden saralla.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Loppupeleissä siis ne kenelle sillä ei ole mitään merkitystä ei näe ja vastustajan AEWC-koneet näkee kaiken.

Ei kai ne kaikkea näe, koska maapallo on pyöreä? Eli jos itäystävä harjoittelee Siperian keskellä tai kapitalistisika Coloradossa, niin ei sitä ihan noin vain seurata?
 
Saksan ilmavoimat teki kierroksen Suomessa Bombardier BD-700 Global 6000 koneella tänään. Tähän konetyyppiin on ilmeisesti tulossa myöhemmin Saksan PEGASUS ilmavalvonta/tiedustelujärjestelmä joka tulee käyttöön vuonna 2026-28. Tuskin on vielä testivaiheessa kun hankinnasta on päätetty viime kesäkuussa.
GER_G_6000.png
 
Ei kai ne kaikkea näe, koska maapallo on pyöreä? Eli jos itäystävä harjoittelee Siperian keskellä tai kapitalistisika Coloradossa, niin ei sitä ihan noin vain seurata?
Ei kaikkea, mutta ajattelin lähinnä sitä mitä Suomen ilmatilassa operoidaan. Isämmaa on itä-länsi -suunnassa sen verran kapoinen leveimmilläänkin, että ei taida päästä horisontin taa piiloon. Ja kun Ilmavoimien isommat harjoitukset on tiedusteltavissa nettisivulta, niin ne ei varsinaisesti tule kenellekään yllätyksenä.
 
Ei kaikkea, mutta ajattelin lähinnä sitä mitä Suomen ilmatilassa operoidaan. Isämmaa on itä-länsi -suunnassa sen verran kapoinen leveimmilläänkin, että ei taida päästä horisontin taa piiloon. Ja kun Ilmavoimien isommat harjoitukset on tiedusteltavissa nettisivulta, niin ne ei varsinaisesti tule kenellekään yllätyksenä.

Tsekkasin. Kohteen pitää olla varsin korkealla, että se ei jää Suomen leveyden päässä horisontin taakse piiloon. Toki tutkaa voi lennättää, jos siltä tuntuu, tähän en löytänyt valmista taulukkoa enkä jaksanut laskeskella, mutta noin mutulla näiden numeroiden pohjalta lentokoneestä näkee helposti Suomen poikki.

MilesKilometersFeetMilesKilometers
Distance from RADAR SetMinimum Altitude of Object
50 mi90 Km1,500 ft0.3 mi0.5 Km
100 mi180 Km6,500 ft1.2 mi2.2 Km
150 mi270 Km15,000 ft3 mi5 Km
200 mi360 Km26,000 ft5 mi9 Km
250 mi450 Km40,000 ft7.5 mi14 Km
300 mi550 Km80,000 ft15 mi27 Km

Taulukko: RADAR FAQ
 
Toki tutkaa voi lennättää, jos siltä tuntuu, tähän en löytänyt valmista taulukkoa enkä jaksanut laskeskella

Kysehän nimenomaan oli lentävästä tutkasta.

Tällä voi laskeskella: Radar Horizon and Target Visibility Calculator • Electrical, RF and Electronics Calculators • Online Unit Converters

Esim. 10 km korkeudella lentävä valvontakone näkee 100 m korkeudella lentävän kohteen noin 450 km etäisyydeltä. Eli niin kaukaa kun tutkalla on mahdollista nähdä. Eipä siinä juurikaan jää alakatveita.
 
Sako ja Puolustusvoimat ovat solmineet sopimuksen uudesta kiväärijärjestelmästä.

Sako Oy ja Suomen Puolustusvoimat solmivat hankintasopimuksen uudesta kiväärijärjestelmästä | Sako Oy (sakosuomi.fi)


"Hankittava kiväärijärjestelmä M23 pitää sisällään kaksi eri kiväärikonfiguraatiota: tarkka-ampujan käyttöön tarkoitetun tarkkuuskivääri 23:n ja jalkaväkiryhmän tukiampujan käyttöön tarkoitetun kivääri 23:n, sekä varusteita, varaosia, huoltotyökaluja ja Sakon tarjoamaa käyttö- ja huoltokoulutusta. Kiväärit ovat Sakon suunnittelemia ja ne perustuvat laajalti käytettyyn AR10 -asekonstruktioon. Kiväärit ovat toimintaperiaatteeltaan kerta-automaattisia ja ne toimitetaan kaliiperissa 7.62 NATO."

"Kiväärijärjestelmä M23:n tuotekehityksen yhtenä ohjaavana tekijänä on ollut mahdollisuus toteuttaa aseen tuotanto kotimaassa. Kiväärit tullaan valmistamaan Sakon tehtaalla Riihimäellä ja näin ollen hanke parantaa kansallista huoltovarmuutta sekä edistää osaamisen ja teknologian sekä asejärjestelmien valmistus- ja korjauskyvyn säilymistä Suomessa."
 
Kotimainen tuotanto.. Kuvissa näkyy Steinerin kiikari, magpul:in perä, lippaat, etutukki/kädensuojus, miksi sitä kukakin haluaa sanoa ja myös magpul:in bibod, jalka, tuki, whatever. Ase Utran vaimennin on kyllä suomalainen.
 
Kotimainen tuotanto.. Kuvissa näkyy Steinerin kiikari, magpul:in perä, lippaat, etutukki/kädensuojus, miksi sitä kukakin haluaa sanoa ja myös magpul:in bibod, jalka, tuki, whatever. Ase Utran vaimennin on kyllä suomalainen.
Veikkaan, ettei etutukki ole magpulin, kun ei ainakaan niiden sivuilla ole alumiinisia tarjolla. Saa nähdä millä rungon patternilla toi on, onko AR-10, LR/AR-308 vai joku Sakon oma. Ja tuleeko siviilimarkkinoille ollenkaan ja millä hintalapulla.
 
Ja Sako on Berettan. Kai se sit on Suomalaista kun täällä jotain tehdään.
 
Kotimainen tuotanto.. Kuvissa näkyy Steinerin kiikari, magpul:in perä, lippaat, etutukki/kädensuojus, miksi sitä kukakin haluaa sanoa ja myös magpul:in bibod, jalka, tuki, whatever. Ase Utran vaimennin on kyllä suomalainen.
Jos nyt jossain oikeasti valmistetaan kunnon kivääri, niin aika samantekevää on, missä jotkut erilliset muovihilppeet tehdään. Leipä on paskottu siinä vaiheessa, kun meillä on piippu ja toimiva lukko, ihan sama kenen piirustuksiin perustuen. Jäljellä on enää pyyhkiminen ja vessan huuhtelu, ja tätä verrataan siihen kun peltoa alettiin muokata kylvökuntoon.

Tämä ottamatta kantaa yhtiön omistussuhteisiin ja tuotteen järkevyyteen. Kunhan vaan mainitsen, että suomalaisen pienasetuotannon jatkuvuus on sentään jokin valopilkku. Siviilitavaraa toistaiseksi tuotetaan, kunhan joku saa jossain sellaista ostaa. Kaikki eivät halua pelkkää miljoonittain oksennettavaa bulkkitavaraa, ja valmistaja on hyvässä maineessa.

Toki sotateknologian näkökulmasta on merkityksellistä, miten jokin vanhan ajan peruskoneisto(jollaisten tuotannossa suomalainen pyssyteollisuus kunnostautuu) kalustetaan tuotteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kerta-automaatti on joku kummallinen uusiosana, mut näköjään käytössä jopa SA Int:issäkin. :btooth:
 
PV:n sanastossa puoliautomaatti poistaa kyllä hylsyn, mutta patruunan joutuu lataamaan (esim. 122H63 ja vanhat jalkaväkitykit). Kerta-automaatti ja sarja-automaatti on ne kansankieliset puoliautomaatti/automaatti.
 
PV:n sanastossa puoliautomaatti poistaa kyllä hylsyn, mutta patruunan joutuu lataamaan (esim. 122H63 ja vanhat jalkaväkitykit). Kerta-automaatti ja sarja-automaatti on ne kansankieliset puoliautomaatti/automaatti.
Itselataava-kertatuli jos nyt aivan tarkkoja ollaan.
 
Huoltovarmuuden suhteen kyllä. Omistussuhteet eivät tositilanteessa välttämättä ole se merkittävin juttu, vaan että tuotantoa ja osaamista löytyy tästä maasta.
Beretta ansaitsee omistajana tästä ison kiitoksen. Se on fiksu konserni, joka ei ole lähtenyt sulauttamaan omistamiaan asemerkkejä samaksi tasapäistetyksi massaksi puhumattakaan tehtaiden lakkauttamisesta ja tuotannon keskittämisestä, vaan antanut omistamiensa firmojen tehdä omia juttujaan hyvinkin vapaasti. Sakollahan on mennyt todella hyvin jo pitkän aikaa ja ehkä on hyötynytkin ison konsernin tuesta.
 
Mielenkiintoista Pilatuksien pörräystä nyt just tuon venäläisen rahtikoneen reitillä, olisivakkohan tarkistamassa jos vanjoilta olis jotain pudonnut... Toivotaan ettei meikäläisiä yllätetty huosut kintuissa niin ruottalaisia joku aika sitten.
Ja toivotaan että kilauttivat kavereille että panisivat Korppenin seuraamaan josko irtoaisi jotain ja Saksan päässä vähän tarkistuksia...
 
Mielenkiintoista Pilatuksien pörräystä nyt just tuon venäläisen rahtikoneen reitillä, olisivakkohan tarkistamassa jos vanjoilta olis jotain pudonnut... Toivotaan ettei meikäläisiä yllätetty huosut kintuissa niin ruottalaisia joku aika sitten.
Ja toivotaan että kilauttivat kavereille että panisivat Korppenin seuraamaan josko irtoaisi jotain ja Saksan päässä vähän tarkistuksia...

Mitä pörräystä? Näen yhden Pilatuksen, joka on matkalla Kuopiosta Tampereelle. Tuon koneen reitti on muutenkin sellainen, että suomalaisten lentokenttien välillä kulkeva liikenne aika suurella todennäköisyydellä leikkaa sitä.

747-rahtari on sivumennen sanoen vähän huono vekotin pudotella yhtään mitään.
 
Yksi Pilatus on tosiaan menossa Tukholmaan ja toinen pörrää Jämsän päällä aj kolmas teki lenkin keskisuomessa ja nyt ajaa ympyrään Tampereella...
 
Tuskinpa noihin mitään ihmeempää liittyy, ilmavoimien koneet lentelevät eri puolilla eri syistä ihan joka päivä. Tuolla Suomen keskiosissa on muutenkin paljon toimintaa.
 
Näihän se varmaan on, herätti vain mielenkiintoa kun meni tästä päältä että mikäs nyt...
 
Nyt aluksi pitää ottaa huikka suolaa ja sen jälkeen voit lukea tämän artikkelin.

Jenkkien Area 51 eli kokeellisten ilma-alusten testauspaikkaa on kuvattu satelliiteista ja tällä kertaa on EHKÄ saatu vilaus 6. sukupolven prototyypistä.


Mystery-Plane-Area-51-hangar.jpg


Artikkeli löytyy:

Mysterious Aircraft Spotted At Area 51 In Unprecedented Satellite Image (thedrive.com)

edit: Tässä kuvassa muuten menee varjo ja itse kone helposti sekaisin, varjo näkyy paljon vahvempana (tummempana) kuin itse kone. Rakennuksen varjosta tajuaa, missä suunnassa varjo on.


Näkymää vasemman siiven taitoskohtaan ja molempien siipien takareunaan pilaa nuo teltan katon tukirakenteet, mikä saa siivet näyttämään keskenään erilaisilta, vaikka tosisiassa en on tietysti kuitenkin samanlaiset.

Kuvasta ei täysin selviä, että onko tuossa
1) kaksoisdeltasiipi, jossa siivenkärjissä siiven etureunassa selvästi vähemmän sweeppiä (kuten drakenissa) vai
2) ylöspäin taitetus siivekärjet (wingletit vai sivuvakaajat siipien kärjissä).

Eikä muistuta selvästi mitään aiempaa NGAD-konseptikuvaa.

Mutta ainakin deltasiipi ilman kanardeja ja erillistä korkeusvakaajaa vihjaisi siihen, että tässä koneessa vauhtia ja pientä RCSää on painotettu enemmän kuin maksimaalista ketteryyttä tai lyhyttä kiitoratatarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Myös F-16XL istuu aika hyvin tuohon haarukkaan, mutta kaikkihan nuo tupladeltat näyttää melkein samalta.

1643877036480.png


Varjosta tosiaan näyttäis että siivenkärjet on taitettu ylöspäin. Muuten näyttäis melko perinteiseltä siiven muodolta, ehkä jopa vanhahtavalta?
 
Myös F-16XL istuu aika hyvin tuohon haarukkaan, mutta kaikkihan nuo tupladeltat näyttää melkein samalta.

1643877036480.png


Varjosta tosiaan näyttäis että siivenkärjet on taitettu ylöspäin. Muuten näyttäis melko perinteiseltä siiven muodolta, ehkä jopa vanhahtavalta?

Meinasin juuri kommentoida samaa, voi olla vaan vanha F-16XL-koekone.
 
Onhan noita hourailuja riittänyt missä ikääntyvät takalinjan F-16 korvattais F-36 Kingsnakella, joka olisi käytännössä XL:n päivitetty versio. Siinä taas on käynyt "F-19":t, ja se pienoismallifirman tuplavakaajilla oleva malli on alkanut elää omaa elämäänsä. Suhtaudun vähän skeptisesti. Mutta onhan noista "low cost alternative" -hankkeista aina silloin tällöin jotain toimivaakin syntynyt, ja olihan XL kai ihan pätevä aerodynamiikkaharjoitus aikanaan. Ja aina silloin tällöin on ollut jotain puheita sen toisen NASA:n omistaman XL proton reaktivoinnista jonkinlaiseksi testiplataksi.
 
Miksi jenkit esittelisivät uutta julkisuudessa prototyyppiä? Sateliittien ylitykset tiedetään tarkkaan, joten veikkaan että kyseessä on pelkkä harhautus tai joku vanha projekti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 178
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom