Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän realistinen vaihtoehto ole Hägglunds uudella moottorilla jne.
Super Tucano on käytännössä suorituskyvyltään ja lento-ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisen maailmansodan hävittäjäkoneita, mutta on kaksipaikkainen ja kantaa isomman aselastin.
En uskonut, aattelin, että täytyyhän nykyaikaisen koneen olla merkittävästi parempi. Tarkistin. Yllättävästi Super Tucano jää suorituskyvyssä P-51 Mustangille lähes joka suhteessa (nopeus, nousunopeus, huippunopeus, lakikorkeus...)
Pienellä miettisellä tämä on ihan ymmärrettävää, toinen kun on etulinjan hävittäjä ja toinen maataistelukone, mutta kuitenkin yllätti ensiksi.
Maataistelukoneelle olennainen asia on myös tuo pilotin suojaaminen sirpaleilta, se kone kun tulee vastaanottamaan melkoisen määrän rynnäkkö-/konekivääritulta ja mahdollisesti jotain 12-20mm luotiakin. A-10:n sisältämää "titaanikylpyammetta" ei kovin monesta muusta koneesta löydy.
On joo, tuolla "hiljaa ja matalalla" -tyylillä ropisee väistämättä. Tietenkin sen kannalta parasta on jättää koko pilotti kotiin.
Saa nähdä sitten, ainakaan vielä miehittämättömät eivät ole kaapanneet tuota CAS roolia itselleen, ilmeisesti se on vielä kuitenkin tuollaisissa lähikontaktitilanteissa parempi että se päätös että ketä ammutaan ja miten paljon tehdään jossain siinä lähitaivaalla eikä jossain bunkkerissa toisella puolen palloa.
Venäläisiä teknisiä ratkaisuja taistelukentän muuttuviin haasteisiin. Kynttilöitä putkenpäihin antamaan virheellistä lämpöjälkeä, kiviä kattohäkin päälle suojaamaan Javelineilta ja droneilta.
Semminkun kun se lyijäri ei oikeasti toimi. Joo, voi kirjoittaa, mutta se ilmassa leijuva grafiitti ei edesauta elektroniikan elinkaarta... Mutta noin lyhytaikaisesti ja leikisti =)NASAn kalliista kynästä ja venäläisten lyijykynästä (vaikka urbaanilegenda onkin)
OT. Osaavatko nuo tankkauskoneet tankata itse itseään polttoainekuormasta?Amerikkalaista sotateknologiaa Suomen taivaalla.
Stratotanker
En uskalla varmaksi sanoa, mutta mulla on käsitys että koneen oma polttoainejärjestelmä on erillään kuormasta.OT. Osaavatko nuo tankkauskoneet tankata itse itseään polttoainekuormasta?
OT. Osaavatko nuo tankkauskoneet tankata itse itseään polttoainekuormasta?
Stratotankerista näköjään sanotaan monessa paikassa että voi tankata muihin koneisiin suurimman osan polttoainelastista. Kai toi pitää tulkita niin, että ainakin osa lastista voidaan käyttää huoltoaseman lennättämiseen. I stand corrected.Oma käsitykseni taas on, että useimmat tankkerit voivat ns. syödä kuormasta. En onnistunut kuitenkaan löytämään vahvistusta mistään järkevästä lähteestä.
Eikö toi joku HK G36 varianteista lieneTuli turkkaria lukiessa vastaan tämä kuva Latvialaisesta sotilaasta vartioimassa rajaa. Osaako joku kertoa mikä tuo ase on? Näyttää omaan silmää tosi hienolta.
Vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä. Ilmeisesti G36KV. Kiitos.Eikö toi joku HK G36 varianteista liene
Skenaario 1: [IT-ohjus itärajan takaa]
Skenaario 4: [IT-ohjus mereltä]
Skenaario 2: [MiG-31]
Skenaario 3: [SU-35]
Lentävä tutka väistää joka tapauksessa ketterämmin kuin maalavettinen - niiden tuhoamiseen ei tarvitse edes keksiä tällaisia hienoja skenaarioita.
Vain oikeasti liikkuvien tutkien tapauksessa. KEVA:t ja varsinkaan KAVA:t ei hirveästi risteilyohjuksia väistele - varsinkaan ilman sitä ennakkovaroitusta.Kone liikkuu nopeammin, mutta maalavetin on helpompi piiloutua. Jo tutkan kytkeminen voi päältä auttaa paljon, tutkakoneen tapauksessa vähemmän.
Vain oikeasti liikkuvien tutkien tapauksessa. KEVA:t ja varsinkaan KAVA:t ei hirveästi risteilyohjuksia väistele - varsinkaan ilman sitä ennakkovaroitusta.
Uudesta puhun, ei sekään ihan hetkessä liiku, eikä sitä ihan mille tahansa valmistelemattomalle kukkulalle ajeta. Vanha KEVA ei ollut liikkuva vaan "siirrettävä".Puhut varmaan nyt vanhasta KEVAsta? Uudet kyllä liikkuvat ihan hyvin. Kiinteät ja siten etukäteen tiedusteltavissa olevat tutkat ovat toki hyvin haavoittuvia, mutta käsittääkseni toimintakyky sotatilanteessa perustuu ensisijaisesti liikuteltavaan kalustoon.
Uudesta puhun, ei sekään ihan hetkessä liiku, eikä sitä ihan mille tahansa valmistelemattomalle kukkulalle ajeta. Vanha KEVA ei ollut liikkuva vaan "siirrettävä".
Eiköhän tuo kannattaisi toteuttaa laserilla.Semmoista tuli itsellä mieleen, että eikö tuollaisen ilmavalvontakoneen voisi varustaa WW2-pommikonetyylisellä gun podilla jossa olisi joku CIWS-tyyppinen, ehkä vähän pienemmän kaliiperin automaattitykki jolla saisi <1km säteelle tulevat ohjukset rikottua? Ajatuksena lähinnä nuita tosi isoja 300-400km päästä ammuttavia ohjuksia vastaan siis. Niillä luulisi olevan sen verran paljon massaa ja vähän liike-energiaa varastossa terminaalivaiheessa että muutama sata luotia ohjusta päin + väistöliike voisi pelastaa kohteen.
Joo, en voi väittää tietäväni kuinka paljon aikaa sillä ainoalla potentiaalisella vastustajalla kuluisi tutkan sijainnin peilaukseen (minuutteja käynnistyksestä?) ja siihen vaikuttamiseen täsmäaseilla. Oma ongelmansa ovat sitten vielä tutkasäteilyyn hakeutuvat aseet. Toki hidaskin väistö on parempi kuin ei väistöä lainkaan.Liikkuu se sen verran hetkessä, että edellä mainittu pätee eli ei voi olettaa tutkan löytyvän tietystä, ennakkoon tiedustellusta pisteestä ja uhkaa voidaan vähentää melko olennaisesti vaihtamalla paikkaa riittävän usein.
No jos olen oikein ymmärtänyt niin nuo tehokkaat laserit on ihan järkyttävän kokoisia. Eli sopii lähinnä laivoihin tai maalle.Eiköhän tuo kannattaisi toteuttaa laserilla.
Semmoista tuli itsellä mieleen, että eikö tuollaisen ilmavalvontakoneen voisi varustaa WW2-pommikonetyylisellä gun podilla jossa olisi joku CIWS-tyyppinen, ehkä vähän pienemmän kaliiperin automaattitykki jolla saisi <1km säteelle tulevat ohjukset rikottua? Ajatuksena lähinnä nuita tosi isoja 300-400km päästä ammuttavia ohjuksia vastaan siis. Niillä luulisi olevan sen verran paljon massaa ja vähän liike-energiaa varastossa terminaalivaiheessa että muutama sata luotia ohjusta päin + väistöliike voisi pelastaa kohteen.
Eiköhän tuo kannattaisi toteuttaa laserilla.
Joo, en voi väittää tietäväni kuinka paljon aikaa sillä ainoalla potentiaalisella vastustajalla kuluisi tutkan sijainnin peilaukseen (minuutteja käynnistyksestä?) ja siihen vaikuttamiseen täsmäaseilla. Oma ongelmansa ovat sitten vielä tutkasäteilyyn hakeutuvat aseet. Toki hidaskin väistö on parempi kuin ei väistöä lainkaan.
Siinä <1km etäisyydellä aikaa toimenpiteisiin on ehkä puolisen sekuntia (jos puhutaan nuista about mach-5 laitteista eli about 1700m/s, toki se ohjus on siinä vaiheessa jo hidastunut jonkin verran kun ei ne polta rakettimoottoria loppuun asti, eli sanotaan että vaikka 800m/s olisi terminaalivauhti). Pitäisi olla melko äkäinen laseri jolla saa poltettua rikki ohjuksen puolessa sekunnissa.
Moninkertaisella äänennopeudella kohti tulevaan ohjukseen osuminen millään tykillä on todella vaikeaa.
Toisekseen, on ihan eri asia ampua jotain alas kuin räjäyttää se täysin vaarattomiksi palasiksi.
Vaikka siihen ohjukseen osuisi tykilä ja rikkoisi sen moneen pieneen palaseen, ne palaset jatkaisvat matkaa samaan suuntaan eli niistä monesta palasta suuri osa osuisi silti siihen koneeseen, ja tekisi siihen paljon vahinkoa eli käytännössä kohtalaisella todennäköisyydellä kuitenkin pudottaisi sen koneen.
Ja käänneltävä tykkitorni painaa paljon ja voi vaatia myös koneen rakenteelta jotain, se paino on paljon järkevämpää käyttää johonkin hyödyllisempään. USAFin B-52ssa oli alunperin pyrstössä tykkitorni, mutta ne on kaikki poistettu ja tilalle laitettu vaan jotain häirintälähettimiä tms.
Jos jotain kohtitulevia ohjuksia aletaan ilmakehässä ampua alas, sitä ei tehdä tykillä vaan toisilla ohjuksilla, joilla
1) on paljon paremmat mahkut osua siihen
2) siihen voidaan osua tarpeeksi kaukana, että sen romut on vaarattomia.
Siinä <1km etäisyydellä aikaa toimenpiteisiin on ehkä puolisen sekuntia (jos puhutaan nuista about mach-5 laitteista eli about 1700m/s, toki se ohjus on siinä vaiheessa jo hidastunut jonkin verran kun ei ne polta rakettimoottoria loppuun asti, eli sanotaan että vaikka 800m/s olisi terminaalivauhti). Pitäisi olla melko äkäinen laseri jolla saa poltettua rikki ohjuksen puolessa sekunnissa.
Jos oletetaan, että tarkka sijainti selviää minuuteissa ja sitten voidaan laittaa asetta matkaan, niin on ihan sama kuinka liikkuvat tutkat ovat, toimintaedellytyksiä ei vain ole. Ja yhtä lailla voidaan olettaa, että vihollisen toimintakyky tutkakonetta ja sen tukikohtia vastaan on yhtä hyvä. Ihan sillä tasolla en usko Venäjän kyvykkyyden olevan.
RBS-15 SF
Ohjusjärjestelmän nimi. Ihan Googlen kuvahaulla kaivettu:
Sisu truck of the Finnish Navy as a platform vehicle of the RBS-15 SF anti-ship missile system Stock Photo - Alamy
Download this stock image: Sisu truck of the Finnish Navy as a platform vehicle of the RBS-15 SF anti-ship missile system. - CT4B05 from Alamy's library of millions of high resolution stock photos, illustrations and vectors.www.alamy.com
Ei sille mitään sen tarkempaa omaa nimeä ole. Maasijoitteinen järjestelmä = meritorjuntaohjuspatteri, ja merisijoitteinen järjestelmä = ohjusvene. Molemmissa se itse ohjus on toki malliltaan sama.Senhän tuossa mainitsinkin omasa postauksessani, tosin ilman SF-liitänäistä.
Mistään ei tunnu löytyvän määriä, saati nimeä tuolle renkailla likkuvalle järjestelmälle. Kai silläkin joku nimi pitää olla joka erottaisi sen laivoihin integroiduissa samasta järjestelmästä?