WanhaPatu
Suurmöyhentäjä
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 482
Onko Hornetin kääntyvät siivenkärjet "vakiovaruste", ts. onko esim. Suomen koneissa moiset myös?
On.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko Hornetin kääntyvät siivenkärjet "vakiovaruste", ts. onko esim. Suomen koneissa moiset myös?
Juu meinasin siis että F14 kääntyvät siivet sopivat hangaariin ilman ylimääräistä siivenkärkien taittamista. Onko hornetista ja superhornetista tukialusversiot joissa siivenkärjet taittuvat vai mahtuvatko ne ilmankin? F35 taitaa olla runkomitoiltaan sen verran pieni että se mahtuu kyllä.
Tästä tulikin mieleen kysymys:
Onko Hornetin kääntyvät siivenkärjet "vakiovaruste", ts. onko esim. Suomen koneissa moiset myös?
Harmi, L-malli olisi ollut esimerkiksi Suomelle parempi kone kuin C-malli, koska suomi ei tukialusominaisuuksia tarvi ja kevyempi kone samoilla moottoreilla ja samalla siipipinta-alalla olisi ollut suorituskykyisempi.
Kääntyväsiipisyydellä ei ole mitään tekemistä hangaariin mahtumisen kanssa.
Tukialuskoneissa on tyypillisesti siivenkärjet kääntyneet ylöspäin, jotta koneen saa mahtumaan pienempään tilaan.
Belgiassa teknikko vahingossa aktivoi F-16:n konetykin, osui toiseen joka räjähtäessään vahingoitti vielä toista, hups.
Belgian Air Force F-16 destroyed by fire during maintenance - Collateral damage on second F-16 - Aviation24.be
Toi on kyllä ollut kunnon "hups ja v*ttu mä olen kusessa" juttu.Koko juttu vielä luultavasti tapahtunut parissa sekunnissa.Kuulostaa ihan "mies ja alaston ase" -leffalta.
- DW.COMOnly a handful of the German Air Force's Eurofighter jets are combat ready, according to a report in the magazine Der Spiegel published.
Due to a technical problem with the defense system of the combat aircraft only 10 of the Luftwaffe's 128 Eurofighters are mission ready, according to the report.
...
The wing pod issue is only one problem facing the Luftwaffe. Der Spiegel reported that there are only enough missiles to make only four Eurofigher jets ready for combat.
Joskus 2008 lueskelin intissä sitä tornilehteä-mikälie ja siellä joku puolustusvoimien generalissimus kertoi, ettei suomellakaa moneksi hetkeksi ohjuksia ole, vaikka koneita piisaakin. Voinut toki tilanne muuttua, mutta sillon ne sen tarjoamat lukemat oli kyl jäätävät, tyyliin 50 ohjusta tai jotain.
(Saksalla 4 lentokuntoista Eurofighter typhoonia Only 4 of Germany's 128 Eurofighter jets combat ready — report | DW | 02.05.2018 ).
Luetaan se juttu kunnolla.
Kyllä niistä lentokuntoisia oli paljon suurempi määrä...
Lentokuntoisuudella ei sinänsä ole tuossa väliä kun ei ole aseita varustaa kuin neljä konetta aktiivikäyttöön. Tuo nyt ei suoranaisesti vaikuta kuin vasteaikaan kriisitilanteessa. Kyllä niitä ohjuksia saa tarpeen tullen riittävän nopealla aikataululla.
Itselleni on jäänyt luku ~700 mieleen jostain, en muista mistä. Valtaosa oli kahta varianttia. Mutta tässä pelkästään haetaan myyntilupaa 300 AMRAAMille.
Näkeekö mistään paljon noita lopulta ostettiin? Tuo ilmoitus taitaa ilmestyä FMS kaupassa jo "tarjouspyyntö" vaiheessa.
(300) AIM-120C AMRAAM BVRAAM 2008 2013-2016 (300) $435 m deal; AIM-120C-7 version
Tarpeeksi korkea antenni ja tehokas lähetin, ei se vaikeaa oleNyt viimepäivinä on uutisoitu (ilmeisen) Venäjän harjoittamasta GPS-häirinnästä. Millä teknologialla häirintä voidaan ulottaa noinkin laajalle alueelle? Ymmärrän kyllä häirinnän mahdollisuudet paikallisesti, muutamien kilometrien säteellä, mutta nyt ilmeisesti puhutaan kymmenistä ellei jopa sadoista kilometreistä.
Tarpeeksi korkea antenni ja tehokas lähetin, ei se vaikeaa ole
Eikös se Kiina käytä jotain tuon tyylistä jossakin maakunnassaan.
Toisaalta alasammuttu on melko vahva signaali vihollisen läsnäolosta. Sähköinen häirintä olisi nähdäkseni vakavampi ongelma, kun kaukaa voisivat lamauttaa.Kyllähän he noita läntisten osien muslimeja noilla vahtivat ilmeisesti melko tehokkaastikkin.
Siellä on toki sellainen etu, että vihollinen ei häiritse elektronisesti eikä ampumalla, eli ihan suoraan noita ei voi sotilaskäyttöön ottaa, mutta varmasti ovat osa tulevaisuuden taistelukenttää.
Tuotahan he on väittäneet jo 2 vuotta. Teoria tuossa on ihan oikeaa, mutta jotenkin järjellisen tehon ja kantomatkan aikaansaamisessa on paljon työtä.Kiina väittää kehittäneensä toimivan kvanttitutkan:
China Says It's Developed Quantum Radar That Can See Stealth Aircraft | Digital Trends
Ideana on se, että lomittuneita fotoneja käytetään suodattamaan pois häiriöt.
Tuon lisäksi ei ole pitkää aikaa kun maailma ihmetteli kiinalaisten railgunia laivan keulassa. Ja ulkomuotoa myöten kopioitu F-35 -kopio oli taas äsken uutisissa. Mikähän mahtaa olla puhtaan propagandan osuus noissa teknisissä läpimurroissa. Veikkaan että ainakin "F-35" on pelkkä kuori vanhan telkniikan ympärillä jenkkiläisten ärsyttämiseksi.Tuotahan he on väittäneet jo 2 vuotta. Teoria tuossa on ihan oikeaa, mutta jotenkin järjellisen tehon ja kantomatkan aikaansaamisessa on paljon työtä.
Kyllä ihan tavallinenkin kehittynyt tutkateknologia näkee stealth-koneet, mutta taktisesti liian myöhään.
Eiköhän lännenkin tutkimuskeskuksissa ole asiaa funtsittu, eivät vaan pidä meteliä. Jos ovat todenneet että ei tuu mitään, niin parempi olla hiljaa siitäkin, että Kiinalaiset saa vapaasti upottaa puolustusbudjettiaan siihen.
Tuon lisäksi ei ole pitkää aikaa kun maailma ihmetteli kiinalaisten railgunia laivan keulassa. Ja ulkomuotoa myöten kopioitu F-35 -kopio oli taas äsken uutisissa. Mikähän mahtaa olla puhtaan propagandan osuus noissa teknisissä läpimurroissa. Veikkaan että ainakin "F-35" on pelkkä kuori vanhan telkniikan ympärillä jenkkiläisten ärsyttämiseksi.
Poseidon on eräänlainen vedenalainen ”drone”, itsestään ohjautuva tai kauko-ohjattava tuhokone. Koska voimanlähteenä on pieni ydinreaktori,
se pystyy kulkemaan veden alla helposti 10 000 kilometriä.
Nopeuden kerrotaan olevan jopa noin 100 kilometriä tunnissa, joka tekee torpedosta hyvin vaikeasti torjuttavan.
Se ei ole myöskään riippuvainen navigointisatelliiteista.
En usko hetkeäkään, että nämä edistyis tätä uutista pidemmälle
Eikös ihan perinteisessäkin sukellusveneessä ole ongelmana että täytyy nousta ainakin lähelle pintaa että voi kommunikoida. Tuollaisessa ydinkärki-dronessa olisi aika ikävää jos se ei yksi päivä tulisikaan pintaan vastaanottamaan uusia käskyjä
Aina sen voi rakentaa niinnpäin, että se hyökkää, jos ei saa rauhoitusviestiä kerran päivässä
Ei näytä Pantsir S-1 tarjoavan mitään vastusta IDF:lle vieläkään.
IDF ei ole kertonut millä Pantsir tuhottiin, jotkut arvailevat että kyseessä olisi ollut Delilah.
Miksiköhän Suomen puolustusvoimat on viime aikoina osanut kovin mielellään israelilaisia ohjuksia......
Onko ne ostanut muitakin, kun Gabriel-ohjuksia sieltä? Hyviä ovat varmasti, tai jopa parhaita.
Onko ne ostanut muitakin, kun Gabriel-ohjuksia sieltä? Hyviä ovat varmasti, tai jopa parhaita.
Mikähän näiden uusien Gabliel-ohjuksien kantama mahtaa olla?
Kyllä, tännehän ostettiin Israelilaisia lennokkeja.Vastatykistötutkista tehtiin juuri hankintapäätös. Suomihan on tehnyt Israelin kanssa aseyhteistyötä jo pitkään.