Näkyykö A2A ohjukset nykytutkissa tutkaheijasteen vai oman tutkansa takia, vai ei näy ollenkaan? Lähinnä tuumin onko spekulointi pienen lennokin käytöstä kuinka kannattavaa jos ohjuskin kuitenkin voidaan havaita. Millaisilta etäisyyksiltä voidaan tutka havaita, vs havaita kohde tutkalla?
En tiedä mitään matkoista, mutta luulisin, että:
1) ilmataisteluohjuksissa ei ole vielä kiinnitetty huomiota niiden tutka-poikki-pinta-alaan, mutta
2) niiden tutka-poikki-pinta-ala on paljon pienempi kuin useimpien lentokoneiden ihan vaan koska ne on paljon pienempiä ja niissä ei ole esimeriksi ahtimen lapoja näkymässä ilmanottoaukoista, jolloin ohjuksen näkee tutkalla vasta paljon lähempää kuin normaalin hävittäjäkoneen.
Joissain koneissa on ainakin erillisiä pyrstövaroitintutkia takaapäin tulevien ohjuksien havaitsemiseksi.
Ja joku (liian kaukana muuten havaittavaksi olevas) stealth-konehan saattaa esimerkiksi näkyä tutkassa sen 2 sekuntia kun sen asekuilut on auki. Tällainen vilahdus saattaa olla selvä indikaatio siitä, että ohjus on laukaistu.
Tyypillisesti koneissa on tutkavaroittimet, jotka kuuntelevat vihollistutkan signaaleita. Näiden perusteella voidaan tunnistaa, koska vihollistutka on siirtynyt valvontamoodista seurantamoodiin.
Eli näillä tutkavaroittimilla tunnistetaan
1) koska vihollinen pystyy laukaisemaan ohjuksen ja antamaan reittikorjauksia sille
2) koska ohjuksen oma tutka kytkeytyy päälle.
Tosin ilmeisesti AESA-tutkasta voidaan tehdä sellainen, että sen signaalia on vaikeampi havaita kuin vanhempien tutkatyyppien, kun eri lähetinelementit voi toimia itsenäisemmin.
IR-sensoreilla voidaan myös havaita ohjuksen moottorin lämpö. Toimii hyvin läheltä ammuttuja ohjuksia vastaan, huonosti kaukaa ammuttuja vastaan (ir-sensorin kantama ei vaan riitä, ja ohjuksen moottori ehtii sammua, ennen kuin ohjus lentää lähelle)