en nyt lähde suorilta kiistämään, mutta kuulostaa kyllä erikoiselta jos noin olisi. Stokiometrinen suhde on kuitenkin aika tarkka
Mitä nyt tarkoitat "tarkalla"? Sitä, että autosi alkaa nakuttamaan?
Yleisesti ottaen se ei ole yhtään "tarkka" sen suhteen, voiko palamista tapahtua. Polttoaineesta vaan palaa vain se määrä, paljonko sille on happea saatavilla, tai hapesta osallistuu palamiseen vain se määrä, paljonko polttoainetta on saatavilla.
Ja jos näiden osuus on niin pieni, että siitä palamisesta tuleva lämpöenergia ei riitä ylläpitämään riittävää lämpötilaa, sitten palaminen sammuu.
Se, että
auton ottomoottori on tarkka seossuhteelleen on täysin eri asia kuin että "palaminen on tarkka". Jo diesel pystyy toimimaan paljon laihemmilla seoksilla kuin ottomoottori.
ja toisaalta laihalla seoksella on suurempi palolämpötila.
"Laihalla seoksella on suurempi palolämpötila" pätee vain sellaiseen "hyvin lievästi laihaan seokseen" auton ottomoottorissa, ja siinäkin se pätee vain hyvin hetkelliseen maksimilämpötilaan.
Ja se johtuu siitä, että se palaa nopeammin(kun mäntä on aivan ylhäällä ja tilavuus pienin), vahvemmalla seoksella osa palamisesta tapahtuu myöhemmin (kun mäntä on jo liikkumassa alaspäin, jolloin tilavuus on suurempi, ja lämpötila on jo ehtinyt laskea)
Sitten kun seos laimenee
tarpeeksi lisää, myös se maksimilämpötila alkaa pudota selvästi.
ja tämä on ihan yksinkertaista perusfysiikkaa. Palamisesta saadaan tietty määrä lämpöenergiaa. Se sitoutuu tiettyyn määrän pakokaasuja.
Mitä pienempi osa aineesta osallistuu siihen palamiseen (sen takia että seossuhde on epäoptimaalinen), sitä vähemmän sitä lämpöenergiaa saadaan tiettyä pakokaasumäärää kohden ja sitä vähemmän sitä siihen pakokaasuun menee.
Suihkumoottoilla toimivalle lentokoneelle polttoaine on "kallista" ja ilma on "halpaa" joten suihkumoottoreissa ilmaa kannattaa moottoriin päästää enemmän. Lisähyötynä jähdytyksen lisäksi on vielä se, että samalla polttoainemäärällä tuotettu työntövoima paranee, on taloudellisempaa kiihdyttää suurempi määrä ilmaa pieneen nopeuteen kuin suurempi määrä ilmaa suureen nopeuteen.
(ja jälkipolttimen käyttö sitten negatoi tämän, sen kanssa kiihdytetään sama määrä ilmaa suurempaan nopeuteen, minkä takia polttoainetaloudellisuus sen kanssa on paljon suurempi).
Suihkumoottorin kestävyyden kannalta oleellista on, mikä se lämpötila on siellä turbiinissa, niiden turbiininlapojen pitää kestää se pakokaasu.
Joissain rakettimoottoreissa sen sijaan esim. turbopumpussa käytetään tarkoituksella ylirikasta polttoaineseosta, koska niissä happi on ihan yhtä "kallista" kuin polttoaine, ja polttoainerikkaat pakokaasut eivät syövytä turbiinia niin pahasti kuin happirikkaat pakokaasut kuluttaisivat.
Tuossa näkee hyvin tuon eron pakokaasujen värissä spaceX:n merlin-moottorissa, itse moottorissa sekoitussuhde on paljon lähempänä stokiometristä, turbopumpussa (pieni suutin pääsuuttimesta oikealle) pakokaasut on hyvin tummia siinä olevan kerosiinin takia.