no se on kait samaa suuruusluokkaa myös luodille tai vastaavalle projektiilille.
Pienelle luodille kyllä, isolle tykinammukselle tai taistelukärjellä ballistinen kerroin ja sen myötä terminaalinopeus on paljon suurempi kuin ihmiselle.
En oikeastaan, vain siihen että vaikkei olisi ilmajarrujakaan niin työntövoiman katoaminen aiheuttaa voimakkaan hidastumisen, myös niinkin aerodynaamisessa vehkeessä kuin SR-71.
Mihin tämä väitteesi perustuu?
SR-71n maksimityöntövoima on 302 kN.
Se kulkee reilusti yli kolminkertaista äänennopeutta, ja rungon kuumiamisen takia se on virallisesti rajoitettu n. 3.3 machiin. Käytännössä moottoreissa riittäisi työntövoima selvästi suurempiinkin nopeuksiin, mutta kun runko sulaisi.
Koska moottoreissa vielä riittäisi työntövoima kiihdyttämiseen, tarkoittaa tämä sitä, että siihen kohdistuva ilmanvastusvoima maksiminopeudessa on selvästi alle tuon 302 kN.
Koneen tyhjäpaino on n. 31 tonnia, suurin lentoonlähtöpaino n. 78 tonnia.
Eli tankkien ollessa vähän alle puolivälissä koneen massa ilmassa on luokkaa 50 tonnia. 250 kN ilmanvastus tarkoittaisi silloin 0.5g hidastumista.
Tällä samalla 0.5g hidastumisella muuten alunperin 20-kertaisella äänennopeudella menevällä taistelukärjellä kestäisi n 1100 sekuntia hidastaa nollanopeuteen, ja siinä ajassa se ehtisi lentää >3000km.
Käytännössä se taistelukärki hidastuu ilmakehässä aika paljon suuremmalla kiihtyvyydellä, mutta sillä on matkaa ilmakehän efektiivisestä yläosasta(n. 100km) kohteeseen vain n. 140km(oletus 45 asteen lentorata), jonka se siis lentää alle puolessa minuutissa (aiemmin sanomani n. minuutti oli näköjään pahasti yläkanttiin, nyt kun vähän laskin asioita).
Avaruusalusten paluukapselit hidastaa ilmakehän yläosassa n. 3g kiihtyvyydellä, n. 27000 km/h nopeudesta (jolloin vakiokiihtyvyydellä hidastumiseen kestäisi 250 sekuntia, ja kapseli lentäisi siinä ajassa n. 1875km
Taistelukärki taas tulee ilmakehään jyrkemmässä kulmassa, aerodynaamisemman muotonsa ja hiukan hitaamman vauhtinsa takia ylhäällä se hidastaa hitaammin, mutta koska saapuu alas tiheämpän ilmakehään suuremmassa vauhdissa, maksimihidastuminen täsä vaiheessa on suurempi. Voi olla luokkaa 6g.
Karkea malli jossa ensin tullaan 100-40 2g:tä, 40-20 km 4g:tä ja sitten 20-0 km 6g:tä 45 asteen kulmassa tarkoittaisi suurinpiirtein sitä, että matkat kyseisillä hidastuksilla olisi 84km, 28km. ja 28km.
Oletetaan taistelukärjelle ilmakehäänsaapumisnopeus 20000 km/s (5.55 km/s)
Tästä kun laskee hiukan yksinkertaistaen, niin saa että 100->40km väli tultaisiin n. 15 sekunnissa jona aikana vauhti hidastuisi n. 300 m/s, 40-20km -väli tultaisiin n. 5.2 sekunnissa, jona aikana vauhti hidastuisi n. 200 m/s, ja 20-0 tultaisiin n 5.5 sekunnissa ja sillä välillä vauhti hidastuisi n. 325 m/s.
Kokonaisuudessaan siis vauhti ehtisi hidastua 5555 m/s:sta n. 825 m/s, eli loppunopeus olisi n. 4730 m/s, 17000 km/h.
Hypersoonisessa tilassa SR-71 moottori on periaatteessa nestemäisellä polttoaineella kulkeva rakettimoottori.
Ei, vaan ramjet. Täysin eri asia kuin rakettimoottori.