Kapteenin hytti jo paikoillaan – Merivoimien uudet laivat suunnitellaan salaisessa paikassa Turun seudulla
Havainnekuvasta näkyy, millaiseksi Merivoimien uudet laivat rakentuvat. Keskellä näkyvät maston sisälle sijoitetaan neljään suuntaan tähyävät tutkat.
Merivoimien uusien korvettien, eli Laivue 2020 -alusten suunnittelu on täydessä vauhdissa Turun seudulla. Vaikka virallinen rakennuttamissopimus tehdään vasta ensi syksynä, laivamallin piirrokset alkavat olla pian jo valmiina.
Valmistelutyö tapahtuu Turun seudulla puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustamassa suunnittelutoimistossa. Sen tarkka sijainti on salaisuus, jotta vakoilijat eivät pääsisi urkkimaan tuoreita sotasalaisuuksia.
Suunnitteluun osallistuu parhaillaan noin 50 ihmistä. Mukana on väkeä niin puolustusvoimista, Millog oy:stä, Rauman telakalta ja telakan alihankkijoilta.
– Nyt tiedetään aika hyvin, miltä alus tulee näyttämään. Suurin epävarmuus kohdistuu enää oikeastaan mastoon, jonka sisälle tutkat tulevat, kuvailee puolustusvoimien pääinsinööri, kenraali Kari Renko.
– Ollaan niin pitkällä, että sisäpuolella hienosäädetään kapteenin hytin paikkaa ja siirrellään seinien paikkoja, Renko kuvailee.
Laivoista tulee noin 105 metriä pitkiä. Leveydeksi on alustavasti ilmoitettu noin 15 metriä. Rengon mukaan suunnittelun viimeisissä vaiheissa alukset ovat saaneet reilut puoli metriä lisää leveyttä. Samalla niitä on madallettu jonkin verran.
Neljän uuden sotalaivan suunnittelu aloitettiin merivoimissa jo vuonna 2007. Renko kertoo, että nyt paperille valmistuvat suunnitelmat ovat lopullinen versio useista eri luonnoksista.
Alukset on piirretty uusiksi kolme–neljä kertaa. Yhdessä vaiheessa puolustusvoimat jopa palkkasi ulkomaisen suunnittelutoimiston, joka luonnosteli kaksi erilaista mallia.
Korvettien piirtäminen on ollut pitkä prosessi, koska samanlaisia aluksia ei ole ennen tehty. Suomessa etenkin talviolosuhteet asettavat laivoille poikkeuksellisia vaatimuksia. Rengon mukaan edes Ruotsista ei löydy sotalaivaa, joka vastaisi Suomen tulevien korvettien ominaisuuksia.
– Maailmassa ei ole valmiina jäissä kulkevaa sota-alusta, Renko toteaa.
Laivue 2020:n pitää pystyä toimimaan jäiden keskellä, koska kriisiaikana se kantaa päävastuun aluevesien miinoittamisesta.
Uusi laivue korvaa kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa ja neljä Rauma-ohjusvenettä. Logistiikkalaitoksella on käynnistetty siirtymäkauden suunnittelu. Renko myöntää, että aikataulujen sovittamisessa on haasteita. Alusten ja miehistöjen vaihtoon liittyy useita päällekkäisyyksiä.
Ensimmäisen korvetin pitäisi saapua merivoimien testiajoihin vuonna 2022. Viimeinen niistä on tarkoitus luovuttaa telakalta vuonna 2024. Miinalaivojen ja ohjusveneiden on puolestaan suunniteltu poistuvan käytöstä vuonna 2025. Uusien alusten koeajot puolestaan saadaan päätökseen vuonna 2027.
Lisähaasteena on, että osa ohjusveneiden varustuksesta siirretään uusiin laivoihin. Esimerkiksi ohjusveneiden kansitykit jatkavat elämäänsä uudessa laivueessa.
Lisäksi ohjusveneiltä siirtyy miehistöä Laivue 2020:een. Heitä pitää kouluttaa uusilla aluksilla. Samaan aikaan ohjusveneiden pitäisi kuitenkin kantaa vastuuta normaaleista tehtävistään, etenkin aluevesien valvonnasta.
Rengon mukaan siirtymävaihetta auttaa se, että Rauma-luokan käyttöä voidaan jatkaa tarvittaessa yli 2020-luvun puolivälin. Muutama vuosi sitten tehdyn peruskorjauksen myötä niiden pitäisi olla riittävän hyvässä kunnossa.
Korvettien hankinta etenee parhaillaan kaksilla raiteilla. Rungon valmistamisesta valmistellaan sopimusta Rauman telakan kanssa. 1,2 miljardin euron hankintahinnasta rungon osuus on noin puolet.
Asejärjestelmästä kilvoittelee kolme yritystä. Viime vuoden lopussa puolustusvoimat sai näiltä alustavat tarjoukset. Lopulliset valinnat tehdään alkusyksyllä.
Nyt jo tiedetään, että ruotsalainen Saab toimittaa laivoihin ainakin torpedoja. Logistiikkalaitokselta vakuutetaan, että kauppojen hieronta on sujunut hyvin.
– Nyt näyttää siltä, että budjetissa pysytään, Renko arvioi.
FAKTA
Laivue 2020 korvaa nykyiset miinalaivat ja ohjusveneet
Suomi hankkii neljä uutta sotalaivaa, jotka kokonsa puolesta lasketaan korveteiksi.
Hankintaa on valmisteltu yli kymmenen vuotta.
Uusilla laivoilla korvataan poistuvat miinalaivat ja Rauma-luokan ohjusveneet. Miinalaiva Pohjanmaa poistui merivoimien vahvuudesta jo vuonna 2013.
Neljän melko kookkaan aluksen rakentaminen on herättänyt kritiikkiä. Puolustusvoimat kartoitti useita eri malleja ennen päätymistään nykyiseen kokoonpanoon.
Suunnittelupöydällä kävi myös useiden pienempien laivojen rakentaminen.
Hankkeen hinta on 1,2 miljardia euroa. Laivojen on suunniteltu seilaavan 2050-luvulle saakka.
Laivueen rakentaminen alkaa ensi syksynä.