Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimm's
  • Aloitettu Aloitettu
Tila
Keskustelu on suljettu.
Moi!

Pieni palaute arvostelunäkymästä: Onko tämä nyt neljä tähteä vai yksi tähti? Vai kenties kaksi?

Tuota varmaan voisi parantaa. Kiitos!
1678106082441.png
 
Tuotteistettuna nyt:
 
Corsair-puupaneelit-otsikko-240223.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Corsair on julkaissut kaikessa hiljaisuudessa uusia puisia vaihtopaneeleita 4000- ja 5000-sarjan koteloihinsa. Uudet puiset paneelit myydään paketissa, joka sisältää kotelon etu- ja kattopaneelit ja ne ovat rei’itettyjä, minkä myötä ne tarjoavat valmistajan mukaan rei’itetyillä paneeleilla varustetuista Airflow-kotelomalleista tutut ilmankierto-ominaisuudet.

Puupaneelien värivaihtoehdot ovat sapele, bambu ja tiikki. Puiset paneelit ovat ennakkotilattavissa välittömästi valmistajan kotisivuilta. Saataville 5000-sarjan puupaneelit tulevat sivuston mukaan viikossa ja 4000-sarjan paneelit puolestaan 4–5 viikossa. Hintaa 4000-sarjan paneelipaketilla on 56,90 euroa ja 5000-sarjan paneelipaketilla puolestaan 78,90 euroa.

Lähteet: Corsair (1), (2)

Linkki alkuperäiseen juttuun

Samaan artikkeliin tartun mitä @hsalonen. Näihin Corsairin 4000 sarjan koteloihin saa tarvikkeena myös Airflow etupaneeleita. Itsellä on 4000X RGB lasisella etupaneelilla, mikä on hieno, mutta rajoittaa ilmaa. Kotelot 4000X/4000D Airflow on muuten täysin samat. About 10e ja saa lisää ilmaa tarvittaessa tuohon X mallin koteloon. Extra paneeli ei paljoa kustanna kotelon hinnan päälle, jos pitää arpoa näiden vaihtoehtojen välillä. Tuote ID: CC-8900440 / CC-8900441

Ping Jimms
 
Kirjoitellaanpa omistakin takuukokemuksista:
28.11.2022 minulta hyväksyttiin RMA powerille Seasonic Focus GX-850. Ja edelleen olen ilman poweria.

Palauttelin powerin joulukuun alussa ja yli kuukausi vierähti eikä mitään kuulunut. Aloin kyselemään perään ja selvisi siinä että on aika pitkä toimitusaika. Tässä jo pyyhkeet kun mitään ei ilmoitella kuukaudessa.

Tarjous oli alkuun rahat takaisin. Se on varmasti Jimssille hyvä, mutta minulle umpisurkea. Takuu ei ole olemassa sen takia että minä otan taloudellisesti takkiin. Takuu on olemassa juuri sen takia että kuluttaja EI ota takkiin jos vehkeet hajoilee. Kyseinen poweri on lähes tuplannut hintansa minun tarjousostoon nähden. En hyväksynyt rahojen palautusta.

Löysin itse kaksi sopivaa tilalle. Seasonic GX-1000 eli siis parempi malli minun powerista. Näitä pyöri myös varastoon asti. Mutta ei millään voi toimittaa tätä kuulemma.

Ehdotin sitten sfx-kokoista Cooler Master V850 poweria joka menisi tietysti koteloon myös. Tämäkään ei käynyt.

Selitin jokaisessa viestissä että korvaajan pitää olla Focuksen kokoinen tai pienempi poweri. Normaalimittainen atx-poweri ei sovi. Silti tilalle tarjottiin jotain roskatason normaalia atx-poweria.

Odottelu jatkuu ja mitään päivityksiä ei tule automaattisesti aiheeseen. Oma käsitys on että näin pitkissä viivästyksissä pitäisi saada korvauksia, mutta eipä sellaisiakaan ole tarjottu.

Tämän oman tarinan ja muiden, varsinkin näytönhojain takuutarinoiden, takia oli pakko palauttaa jo tilattu 4070ti. En kertakaikkiaan uskalla ostaa mitään kalliimpaa täältä.

Vaikka oikein hyviäkin kokemuksia on asiakaspalvelusta vaikka esim cpu-coolerin uusien kiinnikkeisen saamiseen uudelle kannalle ja sellaisiin, laajat asialliset valikoimat ja osittain hinnatkin, niin nämä takuuasiat on kyllä niin surkealla tolalla että ostaminen on pakko unohtaa. Tai ainakin mietittävä hyvin tarkasti.
 
Takana taitaa olla päivät, kun joskus ennen muinoin toin takuuseen hajonneet Kingstonin muistit. Otin kuvia, kun itse ajelin useamman tunnin memtestiä ja tuli erroria. Kassalta sain suoraan uudet muistit ja homma toimi. Ei sen kummempia kyselyitä yms. ns päivän selvä juttu. Tuntuu, että nykyään tuo ei olisi mitenkään mahdollista uuden omistajan valtakaudella. Surullista kyllä, ei voi muuta todeta.
 
Vaikka oikein hyviäkin kokemuksia on asiakaspalvelusta vaikka esim cpu-coolerin uusien kiinnikkeisen saamiseen uudelle kannalle ja sellaisiin, laajat asialliset valikoimat ja osittain hinnatkin, niin nämä takuuasiat on kyllä niin surkealla tolalla että ostaminen on pakko unohtaa. Tai ainakin mietittävä hyvin tarkasti.
Täälläkin on Jimms boikotissa toistaiseksi, ihan jo 'uudistetun', suomeksi sanottuna kokonaisuutena huononnetun, nettisivustonkin vuoksi.
 
Jaa, takuutarinatuokioko?

Ostin 27.10.2022 PowerColor Radeon RX 6600 Fighter -näytönohjaimen lähes välittämästi silloisen tuote-erän tultua myyntiin. Se oli ensimmäinen näkemäni alle 300 € näytönohjain, jonka ajattelin voivani ostaa Navi 32:n markkinoille tuloa odotellessa. Jouduin kuitenkin laatimaan siitä kahden tähden tuotearvion, mikä huomattavan viiveen jälkeen löysi tiensä myös tuotesivulle:
Tuote vastasi tarpeeseeni suhtkoht edullisesta näytönohjaimesta uuden sukupolven tuotteita odotellessa. Tuulettimet kuitenkin pyörivät vain joko 0% tai 100% teholla (yli 3300 rpm ja todella kovaäänisesti), kunnes hoksasin painaa niiden virtajohtojen puolitankoon jätetyn liittimen pohjaan asti ohjaimen piirikortilla. Sen jälkeen tuulettimien nopeussäätö alkoi toimimaan ja kortti toimi odotetusti. Paljon miinusta siis huolimattomasta kokoonpanosta ja vianetsintään tuhraamastani ajasta.
Todellakin, asennettuani näytönohjaimen koneeseen totesin heti sen toimivan kestämättömällä tavalla. Käytin tuntikaupalla aikaa tutkimalla ajuria, kokeillen voisiko jokin asetus vaikuttaa asiaan, tuloksetta. Tuumaustauon aikana päädyin siihen, että ongelman voisi selittää jos PWM-liittimen neljästä pinnistä kolme olisi kontaktissa, mutta tuulettimille on/off pulsseja antava ei olisi. Pidin moista hyvin epätodennäköisena, mutta poistin näytönohjaimen koneesta, ja PWM-liitin olikin puolitangossa.

Valitettavasti Jimm's kärsii sellaisesta maineesta takuuasioissa, että olin sanoinkuvaamattoman tyytyväinen asian selviämisestä näin. Ihan rehellisesti sanoen ajattelin, että pahimmassa tapauksessa olisi ollut aivan liian helppoa painaa tuo liitin pohjaan ja todeta ettei mitään vikaa olekaan, tai sanoa liittimen irrallaan olon johtuvan asiakkaasta, ja vaatia lisämaksua tuotteen palauttamisesta asiattoman takuuvaatimuksen johdosta.

Joka tapauksessa laadin tuon tuotearvion. Mielestäni se oli hyvin asiallinen, ja se oli tarkoituksella laadittu sisältämään sekä muille asiakkaille että Jimm'sille käyttökelpoista tietoa tuotteessa mahdollisesti esiintyvästä systemaattisesta ja helposti korjattavissa olevasta ongelmasta. Loukkaannuin aika pahasti siitä, että sitä ei julkaistu millään edes etäisesti järkevällä aikataululla, eikä ainakaan ennen kuin koko tuote-erä oli myyty loppuun. Koin oman integriteettini olevan vakavasti kyseenalaistettu. Lisäksi jouduin toteamaan, että vaikka Jimm's sai tuotearviostani hyvän kuvan toimittamastaan viallisesta tuotteesta, Jimm's ei koskaan valitellut tuotteen vikaa tai näkemääni vaivaa, saatikka kiittänyt saamastaan tiedosta tai takuumenettelyn välttämisestä.

Enempiä tuotearvioita ei luonnollisestikaan ole odotettavissa. Kaiken kaikkiaan tuosta episodista jäi hieman paha maku suuhun.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, takuutarinatuokioko?

Ostin 27.10.2022 PowerColor Radeon RX 6600 Fighter -näytönohjaimen lähes välittämästi silloisen tuote-erän tultua myyntiin. Se oli ensimmäinen näkemäni alle 300 € näytönohjain, jonka ajattelin voivani ostaa Navi 32:n markkinoille tuloa odotellessa. Jouduin kuitenkin laatimaan siitä kahden tähden tuotearvion, mikä huomattavan viiveen jälkeen löysi tiensä myös tuotesivulle:Todellakin, asennettuani näytönohjaimen koneeseen totesin heti sen toimivan kestämättömällä tavalla. Käytin tuntikaupalla aikaa tutkimalla ajuria, kokeillen voisiko jokin asetus vaikuttaa asiaan, tuloksetta. Tuumaustauon aikana päädyin siihen, että ongelman voisi selittää jos PWM-liittimen neljästä pinnistä kolme olisi kontaktissa, mutta tuulettimille on/off pulsseja antava ei olisi. Pidin moista hyvin epätodennäköisena, mutta poistin näytönohjaimen koneesta, ja PWM-liitin olikin puolitangossa.

Valitettavasti Jimm's kärsii sellaisesta maineesta takuuasioissa, että olin sanoinkuvaamattoman tyytyväinen asian selviämisestä näin. Ihan rehellisesti sanoen ajattelin, että pahimmassa tapauksessa olisi ollut aivan liian helppoa painaa tuo liitin pohjaan ja todeta ettei mitään vikaa olekaan, tai sanoa liittimen irrallaan olon johtuvan asiakkaasta, ja vaatia lisämaksua tuotteen palauttamisesta asiattoman takuuvaatimuksen johdosta.

Joka tapauksessa laadin tuon tuotearvion. Mielestäni se oli hyvin asiallinen, ja se oli tarkoituksella laadittu sisältämään sekä muille asiakkaille että Jimm'sille käyttökelpoista tietoa tuotteessa mahdollisesti esiintyvästä systemaattisesta ja helposti korjattavissa olevasta ongelmasta. Loukkaannuin aika pahasti siitä, että sitä ei julkaistu millään edes etäisesti järkevällä aikataululla, eikä ainakaan ennen kuin koko tuote-erä oli myyty loppuun. Koin oman integriteettini olevan vakavasti kyseenalaistettu. Lisäksi jouduin toteamaan, että vaikka Jimm's sai tuotearviostani hyvän kuvan toimittamastaan viallisesta tuotteesta, Jimm's ei koskaan valitellut tuotteen vikaa tai näkemääni vaivaa, saatikka kiittänyt saamastaan tiedosta tai takuumenettelyn välttämisestä.

Enempiä tuotearvioita ei luonnollisestikaan ole odotettavissa. Kaiken kaikkiaan tuosta episodista jäi hieman paha maku suuhun.
Ihan tosissasi valitat Jimmsin toiminnasta tilanteessa jossa et ole ollut minkäänlaisessa kontaktissa myyjään? Noita arvosteluja tarkistetaan ja julkaistaan arviolta kerran kuussa kaikki siihen mennessä tulleet kerralla.
 
Ihan tosissasi valitat Jimmsin toiminnasta tilanteessa jossa et ole ollut minkäänlaisessa kontaktissa myyjään? Noita arvosteluja tarkistetaan ja julkaistaan arviolta kerran kuussa kaikki siihen mennessä tulleet kerralla.
Kuinka toiminta on organisoitu ei voisi minua vähemmän kiinnostaa, Lopputulos ratkaisee.
 
Kristallipalloa tuskin tarvitaan kun asia ilmenee täsmällisesti kirjallisesta tuotearviosta.

Ja toki tämä voi omalta puoleltani olla naiviuttakin, mutta kuvittelisin Jimm'sin mielellään ottavan vastaa vilpitöntä asiakaspalutetta, positiivista tai negatiivista.

Enpä myöskään tiedä onko huutoköörinä toimiminen Jimm'sin varjelemiseksi negatiiviselta palautteelta loppujen lopuksi Jimm'sille tai Jimm'sin toiminnan kehittämiselle mitenkään eduksi. Uskon itse siihen, että annetaan kiitosta kun on kiitettävää ja moitetta kun on moitittavaa. Ja kun asiakas kokee jotain negatiivista, on yrityksen etu saada se tietoonsa.
 
Kiitos jälleen hyvästä ja nopeasta palvelusta, sekä perheonnen säilyttävistä nallekarkeista. Arvostan myös sitä, että pienemmätkin tilaukset hoidetaan samalla pieteetillä kuin suuremmat. :thumbsup:
 
Eli se oli negatiivinen kokemus, kun tuotearvosteluasi ei vastoin normaalia linjaa julkaistu aiemmin? Et saanut erikoiskohtelua = negatiivinen kokemus? Terve.
Tervetuloa huutokööriin. Saa vapaasti yrittää, en ole provosoituvaa tyyppiä, lähinnä huvittuvaa.

Voinen silti todeta, että esität ns. Strawman argumentin, eli laitat suuhuni jotain mitä en ole sanonut voidaksesi hyökätä sitä vastaan. En aio sen enempää ruokkia moista. Asiallista keskustelua ilman henkilökohtaisuuksia voisin jatkaa, mutta eiköhän tämä nyt selvästikin ole aika lopettaa.

Palautteeni olikin varsinaisesti suunnattu Jimm'sille tiedoksi, tämä kun on Jimm'sin virallinen ketju, ei niinkään muiden reposteltavaksi.

JK Saatan jopa jatkossakin tehdä ostoksia Jimm'siltä, huutoköörin parhaista lannistusyrityksistä huolimatta, jos tuote ja hinta ovat mielekkäät.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lisäpalautetta (suunnattu siis etupäässä Jimm'sille):

Yli 20 vuotta olen ostellut PC-tuotteita omaan ja lähisukulaisten käyttöön, toisinaan Verkkokauppa.comilta, mutta useimmiten Jimm'siltä.

Yli kuuskymppisenä, kun pitkän työelämän hedelmät ovat käytössä, ostokäyttäytymistäni ei niinkään rajoita raha kuin sille saamani vastike. Ja kaikkein vähiten haluan altistua vaivaa aiheuttaville ja aikaa vieville takuu- tai palautussotkuille. Pienet ongelmat olen valmis kärsimään omissa nahoissani. Viime aikoina olen joutunut avartamaan hankintapiiriä, kun Jimm'sin asema siinä on heikentynyt. Pikselitakuun poistumisen myötä ja pitkän kuljetusmatkan aikana mahdollisesti aiheutuvien vaurioiden johdosta en katso voivani ostaa Jimm'silta monitoria muutoin kuin roimasta tarjouksesta. Jimm'sin takuumaineen ja etäisyyden johdosta en myöskään ole valmis ostamaan kalliimpaa näytönohjainta kuin minkä olisin valmis saman tien heittämään menemään, tai ainakin joutuisin moisen hankinnan riskejä ja hyötyjä vakavasti punnitsemaan.

Silti mielelläni edelleen ostan tuotteita Jimm'siltä. Suunnilleen parina viime vuotena on kai tainnut tulla hankittua ainakin kolme prosessoria, pari emolevyä, näytönohjain, monitori, muisteja ja SSD-levyjä. Ratkaisevaa on kaikissa tapauksissa tuotteen ja hinnan mielekkyys, hyödyn ja riskien vastaavuus.

Kaiken kaikkiaan Jimm'sin toiminta on ollut hyvin ansiokasta, ja Jimm's on onnistunut luomaan sillä varsin uskollisen asiakaskunnan. Paahdetut hinnat vaikuttaa toimivalta systeemiltä, joka mahdollistaa korkeamman yleisen hintatason ylläpitämisen, kun aktiiviset asiakkat voivat tehdä omia paahtoehdotuksia. On sillä tosin se vaikutus, että esimerkiksi itse vältän sen johdosta parhaani mukaan ostamasta muita kuin tarjoustuotteita.

Uskollisen asiakaskunnan varjopuoli on Jimm'sin huutokööri, joka pyrkii varjelemaan Jimm'siä negatiiviselta palautteelta ja harkitsemattomassa (kenties jopa AMD/Nvidea fanittaamiseen verrattavassa) innostuksessaan luo kitkaa Jimm'sin ja asiakkaiden väliseen kommunikaatioon saattaen jopa sortua ahdistelemaan asiakkaita Jimm'sin virallisessa ketjussa. Tämä tuskin on Jimm'sin edun mukaista. Jotta oppi asiasta menee paremmin perille, laitankin seuraavan jo jonkin aikaa harkitsemani hankinnan menemään suoraan kilpailijalle, ja sen jälkeen palataan taas normaaliin päiväjärjestykseen.
 
Eli edelleenkin valitat tilanteesta jossa näytönohjaimella oli tehtaalla jäänyt liitin löysälle ja et tästä asiasta ollut mitenkään yhteydessä myyjään vaan korjasit tilanteen itse. Ja jotenkin tämä kaikki on Jimm'sin vika?
 
Onko tietoa milloin Seasonic 1200W Vertex GX-1200 virtalähdettä ja Corsairin Vengeance 32GB 6000 Hz EXPO settiä tulee varastoon?

 
Samaan artikkeliin tartun mitä @hsalonen. Näihin Corsairin 4000 sarjan koteloihin saa tarvikkeena myös Airflow etupaneeleita. Itsellä on 4000X RGB lasisella etupaneelilla, mikä on hieno, mutta rajoittaa ilmaa. Kotelot 4000X/4000D Airflow on muuten täysin samat. About 10e ja saa lisää ilmaa tarvittaessa tuohon X mallin koteloon. Extra paneeli ei paljoa kustanna kotelon hinnan päälle, jos pitää arpoa näiden vaihtoehtojen välillä. Tuote ID: CC-8900440 / CC-8900441

Ping Jimms
Nämä näyttäisi olevan alustavasti tulossa tuotevalikoimaan- joskin saatavuudet tukkureilta on tällä hetkellä heikot.
 
Viime syksynä minun G915 näppäimistö alkoi satunnaisesti takkuilemaan, yhteys katkesi silloin tällöin ja tietyistä näppäimistä tuli satunnaisia tupla klikkauksia. Täytin RMA:n ja puhuin aspan kanssa, pelkästään sen perusteella minulle kerrottiin että näppäimistö vaihdetaan uuteen ja voin tulla vaihtamaan sen myymälään (asun lähellä). Hyvä kokemus ja kiitokset Jimm'sille :)
Ainakaan omat kokemukset Jimm'sin palvelusta eivät ole muuttuneet, mutta asioin pääsääntöisesti myymälän asiakkaana ja siellä kaikki toimii erittäin vaivattomasti!
Voisikohan noissa olla jotain erilaisia valmistajan linjauksia: toiset tuotteet vaihdetaan helpommin uusiin kuin toiset. Itse vein muutama vuosi sitten takaisin Glorious Model D:n, jossa sivunapit eivät toimineet, ja sain tiskillä samantien takaisin uuden vastaavan. En täyttänyt mitään RMA-hakemuksia eikä hiirtä edes muistaakseni testattu mitenkään. Gloriuksella oli kyllä aluksi ongelmia laadun varmistuksen kanssa ja silloin ajattelin, että valmistaja oli antanut luvan takuuvaihtaa kaikki ongelmalliset hiiret uuteen. Toki tämä on ihan puhdasta arvailua, mutta ihmetyttää vain miksi jotkut takuukeissit ovat huomattavasti yksinkertaisimpia kuin toiset.
 
Joku perus hiiri-näppis kymppien vehje vaihtuu paljon herkemmin koska kulu tapahtumasta työnä selvittää asiaa olisi moninkertainen vs. että asiakkaalle vain lyödään uusi laite kouraan. Sitten jos puhutaan monen sadan euron vehkeistä, alkaa kiinnostamaan paljon enemmän onko laitteessa oikeasti vikaa vai onko asiakas pihalla kuin lumiukko (tai rikkonut sen itse omin kätösin)
 
Joku perus hiiri-näppis kymppien vehje vaihtuu paljon herkemmin koska kulu tapahtumasta työnä selvittää asiaa olisi moninkertainen vs. että asiakkaalle vain lyödään uusi laite kouraan. Sitten jos puhutaan monen sadan euron vehkeistä, alkaa kiinnostamaan paljon enemmän onko laitteessa oikeasti vikaa vai onko asiakas pihalla kuin lumiukko (tai rikkonut sen itse omin kätösin)
G915 ovh. on yli 200€ ja silti tässäkin ketjussa on tapeltu jostain pari vuotta vanhasta satasen emosta Jimmsin kanssa viikko tolkulla, ettei tuo ihan nyt noinkaan mene.
 
Avajaistarjouksista kiva uusi ruutu napattu jonka kautta sitten katella näitä foorumeita, kiitos tästä. Onnistui myös vaihtaa kauniisti toimitustapaa kun oman mokan takia en ensin ottanutkaan sitä kotiinkuljetusta jonka sit tajusinkin että tarviin olosuhteista johtuen.

15/10 suoritus taas.
 
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.
 
Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu.
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
 
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.

Asia on tarkistettu juristilta, mutta voin palata asiaan tarkemman lähteen kera myöhemmin.

Kyseessä on kuluttajan omaisuutta, jolloin omistajalla on tietysti oikeus päättää mitä sille tehdään. Hyväksyntää asialle kuluttajan puolelta kysytäänkin ketjun alussa Jimm's:n toimesta, johon ei missään vaiheessa myönnytä. Kuluttaja voi jopa vaatia näytönohjaimen lähetettäväksi takaisin, ja korjauttaa näytönohjaimen toisaalla - lain mukaan.


Jimm'sille lähetetty osana sähköpostia 2.3:

"Mikäli näin olisi Jimm's PC Storella menetelty eli olisitte lähettänäeet lain mukaan minun omistamani näytönohjaimen valmistajalle ilman suostumustani/lupaani, olette toimineet laittomasti.
Tämä olisi rikoslain alainen menettely - juristilta tarkistettu. Periaatteessa voisin tältä osin ryhtyä rikosoikeudellisiin toimiin Jimm's PC Storea vastaan.

Olisin voinut esim. vaatia näytönohjaimen takaisin itselleni, korjauttaa toisaalla myyjän virhevastuun säilyessä, virheen oikaisuvastuu edelleen myyjällä
- kuluttajansuojalain 5 LUVUN 18§:n 2. momentissa säädetään nimittäin myös:
"Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen (toisaalla) eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta"

Minä omistan ko. näytönohjaimen, kunnes reklamaatiokäsittely ja kuluttajansuojalain virhesäännöksen mukainen oikaisumenettely kohtuuajassa ja ilman olennaista haitttaa ostajalle (- kotimaassa n. 14vrk!) on toteutettu
- eli ko. näytönohjain siirtyy/palautuu Jimm's PC Storen omistukseen, kun se on kuluttajasuojalain - 5. LUKU 16§ ja 18§ - mukaisesti viivyttelemättä joko korvattu/vaihdettu uuteen/virheettömään tai kun kauppa on purettu!
Sen jälkeiset Jimm's PC Storen vähittäismyyjänä ja tukkukauppiaansa (tai valmistajan) välinen takuumenettely on teidän kahdenvälisenne - ei kuluttajan/asiakkaan asia eikä se vaikuta/ei saa millään tavoin vaikuttaa asiakkaan reklamoiman takuunalaisen virheellisen tuotteen oikaisumenettelyyn jossa noudatetaan vain kuluttajansuojalakia!"
 
Toki myös se Jimmsin antama asiallinen vastaus unohtui varmaan epähuomiossa laittaa tuohon jatkoksi.



Luit varmasti myös koko ketjun (tai sitten et) - ja ymmärrät että Jimm'sin "asiallinen" vastaus jankkaa samaa asiaa, ja pyrkii eväämään näytönohjaimen takuukelpoisuuden sekä välttämään myyjän virhevastuun. Vahitonäytönohjainta tarjotaa "ehdollisena" lainaan, eli ei pysyvästi takuuvaihtona. Myyjä ei voi asettaa minkäänlaisia ehtoja kuluttajansuojalain virhesäännöstön noudattamiselle ja virhevastuunsa toteuttamiselle so. virheellisen tuotteen korvaamiselle kuluttajalle.

Ymmärtänet myös tämän, jos lukeminen onnistuu: Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.
 
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.

Lisäksi, takuuhuoltoon en ole mitään palauttanut, vaan olen tehnyt ehtojen ja lain mukaisen takuupalautuksen tuotteelle, jossa on virhe.

En tarkoita harmia, mutta kommentistasi paistaa se että et tunne lakia tai vähittäismyynnin takuuprosesseja juurikaan.
 
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.

Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään
 
Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään

Kuten Jimm'skin itse totaa pariinkin otteeseen, kyseessä on kaksi eri asiaa. Tuuletinvika ja sitten tämä naarmu ("fyysinen vaurio") - eli tiedostavat että hyvin todennäköisesti (varmasti) ei ongelma tuosta naarmusta johdu. Kyseessä on "takuukelpoisuuden" selvittäminen, eli yrittävät evätä tuotteen takuun kaikin keinoin. Naarmua en itse kortissa huomannut, ja jos se on siinä ollut - niin se ei ole mihinkään vaikuttanut:

Kuten ketjustakin selviää on kyseisen PCIe väylän pinit ja toiminta selvitetty tarkasti (suosittelen lukemaan koko ketjun ennen kommentoimista). Näytönohjain on asennettu tietokoneeseen tasan kerran - jolloin se toimi kuukausia moitteitta kaikilla kolmella tuulettimella. Tämän jälkeen ongelma on ilmennyt ilman käyttäjän toimia. Kyseinen naarmu ei siis ongelmaa ole voinut aiheuttaa, eikä naarmu ole mitä todennäköisimmin tullut käyttäjän toimesta.
 
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
 
Asiaton käytös
Jos kerran keissi on niin selvä, mikset vain vie Jimmsiä oikeuteen kun kerran laki on niin selvästi puolellasi?

Koska kuluttajan ja myyjän välisiä asioita Suomessa ei yleisesti hoideta oikeudessa, Veeti. Kaikki ei aina mene kuten ameriikan elokuvissa/sarjoissa.

Asia viedään/on viety sen sijaan kuluttajariitalautakunnalle, joka tarjoaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin. Prosessi on yleensä erittäin pitkä, ja sit kautta myös raskas - tosin on oletettavaa että oikeutta ja lakia tämän prosessin jälkeen noudatetaan myös Jimm's:n toimesta. Kymmenien miljoonien liikevaihdon yhtiö vääntää vastaan päivänselvässä takuupalautusasiassa, keksimällä tai aiheuttamalla takuupalautuksen ulkopuolisia vikoja - jolla välttäisivät virhevastuunsa.

Toin asian esille, sillä somesta ja Googlesta löytyy lukemattomia samankaltaisia kokemuksia Jimm'sin vähintään kyseenalaisista/jopa laittomista toimintatavoista RMA-asioiden suhteen. Tarkoituksena tuoda näkyvyyttä asialle, jotta muut potentiaaliset Jimm'sin asiakkaat olisivat tiedossa riskeistä, jos/kun tekevät ostoksia kyseisestä puljusta.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom