Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimm's
  • Aloitettu Aloitettu
Tila
Keskustelu on suljettu.
Eli se oli negatiivinen kokemus, kun tuotearvosteluasi ei vastoin normaalia linjaa julkaistu aiemmin? Et saanut erikoiskohtelua = negatiivinen kokemus? Terve.
Tervetuloa huutokööriin. Saa vapaasti yrittää, en ole provosoituvaa tyyppiä, lähinnä huvittuvaa.

Voinen silti todeta, että esität ns. Strawman argumentin, eli laitat suuhuni jotain mitä en ole sanonut voidaksesi hyökätä sitä vastaan. En aio sen enempää ruokkia moista. Asiallista keskustelua ilman henkilökohtaisuuksia voisin jatkaa, mutta eiköhän tämä nyt selvästikin ole aika lopettaa.

Palautteeni olikin varsinaisesti suunnattu Jimm'sille tiedoksi, tämä kun on Jimm'sin virallinen ketju, ei niinkään muiden reposteltavaksi.

JK Saatan jopa jatkossakin tehdä ostoksia Jimm'siltä, huutoköörin parhaista lannistusyrityksistä huolimatta, jos tuote ja hinta ovat mielekkäät.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lisäpalautetta (suunnattu siis etupäässä Jimm'sille):

Yli 20 vuotta olen ostellut PC-tuotteita omaan ja lähisukulaisten käyttöön, toisinaan Verkkokauppa.comilta, mutta useimmiten Jimm'siltä.

Yli kuuskymppisenä, kun pitkän työelämän hedelmät ovat käytössä, ostokäyttäytymistäni ei niinkään rajoita raha kuin sille saamani vastike. Ja kaikkein vähiten haluan altistua vaivaa aiheuttaville ja aikaa vieville takuu- tai palautussotkuille. Pienet ongelmat olen valmis kärsimään omissa nahoissani. Viime aikoina olen joutunut avartamaan hankintapiiriä, kun Jimm'sin asema siinä on heikentynyt. Pikselitakuun poistumisen myötä ja pitkän kuljetusmatkan aikana mahdollisesti aiheutuvien vaurioiden johdosta en katso voivani ostaa Jimm'silta monitoria muutoin kuin roimasta tarjouksesta. Jimm'sin takuumaineen ja etäisyyden johdosta en myöskään ole valmis ostamaan kalliimpaa näytönohjainta kuin minkä olisin valmis saman tien heittämään menemään, tai ainakin joutuisin moisen hankinnan riskejä ja hyötyjä vakavasti punnitsemaan.

Silti mielelläni edelleen ostan tuotteita Jimm'siltä. Suunnilleen parina viime vuotena on kai tainnut tulla hankittua ainakin kolme prosessoria, pari emolevyä, näytönohjain, monitori, muisteja ja SSD-levyjä. Ratkaisevaa on kaikissa tapauksissa tuotteen ja hinnan mielekkyys, hyödyn ja riskien vastaavuus.

Kaiken kaikkiaan Jimm'sin toiminta on ollut hyvin ansiokasta, ja Jimm's on onnistunut luomaan sillä varsin uskollisen asiakaskunnan. Paahdetut hinnat vaikuttaa toimivalta systeemiltä, joka mahdollistaa korkeamman yleisen hintatason ylläpitämisen, kun aktiiviset asiakkat voivat tehdä omia paahtoehdotuksia. On sillä tosin se vaikutus, että esimerkiksi itse vältän sen johdosta parhaani mukaan ostamasta muita kuin tarjoustuotteita.

Uskollisen asiakaskunnan varjopuoli on Jimm'sin huutokööri, joka pyrkii varjelemaan Jimm'siä negatiiviselta palautteelta ja harkitsemattomassa (kenties jopa AMD/Nvidea fanittaamiseen verrattavassa) innostuksessaan luo kitkaa Jimm'sin ja asiakkaiden väliseen kommunikaatioon saattaen jopa sortua ahdistelemaan asiakkaita Jimm'sin virallisessa ketjussa. Tämä tuskin on Jimm'sin edun mukaista. Jotta oppi asiasta menee paremmin perille, laitankin seuraavan jo jonkin aikaa harkitsemani hankinnan menemään suoraan kilpailijalle, ja sen jälkeen palataan taas normaaliin päiväjärjestykseen.
 
Eli edelleenkin valitat tilanteesta jossa näytönohjaimella oli tehtaalla jäänyt liitin löysälle ja et tästä asiasta ollut mitenkään yhteydessä myyjään vaan korjasit tilanteen itse. Ja jotenkin tämä kaikki on Jimm'sin vika?
 
Onko tietoa milloin Seasonic 1200W Vertex GX-1200 virtalähdettä ja Corsairin Vengeance 32GB 6000 Hz EXPO settiä tulee varastoon?

 
Samaan artikkeliin tartun mitä @hsalonen. Näihin Corsairin 4000 sarjan koteloihin saa tarvikkeena myös Airflow etupaneeleita. Itsellä on 4000X RGB lasisella etupaneelilla, mikä on hieno, mutta rajoittaa ilmaa. Kotelot 4000X/4000D Airflow on muuten täysin samat. About 10e ja saa lisää ilmaa tarvittaessa tuohon X mallin koteloon. Extra paneeli ei paljoa kustanna kotelon hinnan päälle, jos pitää arpoa näiden vaihtoehtojen välillä. Tuote ID: CC-8900440 / CC-8900441

Ping Jimms
Nämä näyttäisi olevan alustavasti tulossa tuotevalikoimaan- joskin saatavuudet tukkureilta on tällä hetkellä heikot.
 
Viime syksynä minun G915 näppäimistö alkoi satunnaisesti takkuilemaan, yhteys katkesi silloin tällöin ja tietyistä näppäimistä tuli satunnaisia tupla klikkauksia. Täytin RMA:n ja puhuin aspan kanssa, pelkästään sen perusteella minulle kerrottiin että näppäimistö vaihdetaan uuteen ja voin tulla vaihtamaan sen myymälään (asun lähellä). Hyvä kokemus ja kiitokset Jimm'sille :)
Ainakaan omat kokemukset Jimm'sin palvelusta eivät ole muuttuneet, mutta asioin pääsääntöisesti myymälän asiakkaana ja siellä kaikki toimii erittäin vaivattomasti!
Voisikohan noissa olla jotain erilaisia valmistajan linjauksia: toiset tuotteet vaihdetaan helpommin uusiin kuin toiset. Itse vein muutama vuosi sitten takaisin Glorious Model D:n, jossa sivunapit eivät toimineet, ja sain tiskillä samantien takaisin uuden vastaavan. En täyttänyt mitään RMA-hakemuksia eikä hiirtä edes muistaakseni testattu mitenkään. Gloriuksella oli kyllä aluksi ongelmia laadun varmistuksen kanssa ja silloin ajattelin, että valmistaja oli antanut luvan takuuvaihtaa kaikki ongelmalliset hiiret uuteen. Toki tämä on ihan puhdasta arvailua, mutta ihmetyttää vain miksi jotkut takuukeissit ovat huomattavasti yksinkertaisimpia kuin toiset.
 
Joku perus hiiri-näppis kymppien vehje vaihtuu paljon herkemmin koska kulu tapahtumasta työnä selvittää asiaa olisi moninkertainen vs. että asiakkaalle vain lyödään uusi laite kouraan. Sitten jos puhutaan monen sadan euron vehkeistä, alkaa kiinnostamaan paljon enemmän onko laitteessa oikeasti vikaa vai onko asiakas pihalla kuin lumiukko (tai rikkonut sen itse omin kätösin)
 
Joku perus hiiri-näppis kymppien vehje vaihtuu paljon herkemmin koska kulu tapahtumasta työnä selvittää asiaa olisi moninkertainen vs. että asiakkaalle vain lyödään uusi laite kouraan. Sitten jos puhutaan monen sadan euron vehkeistä, alkaa kiinnostamaan paljon enemmän onko laitteessa oikeasti vikaa vai onko asiakas pihalla kuin lumiukko (tai rikkonut sen itse omin kätösin)
G915 ovh. on yli 200€ ja silti tässäkin ketjussa on tapeltu jostain pari vuotta vanhasta satasen emosta Jimmsin kanssa viikko tolkulla, ettei tuo ihan nyt noinkaan mene.
 
Avajaistarjouksista kiva uusi ruutu napattu jonka kautta sitten katella näitä foorumeita, kiitos tästä. Onnistui myös vaihtaa kauniisti toimitustapaa kun oman mokan takia en ensin ottanutkaan sitä kotiinkuljetusta jonka sit tajusinkin että tarviin olosuhteista johtuen.

15/10 suoritus taas.
 
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.
 
Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu.
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
 
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.

Asia on tarkistettu juristilta, mutta voin palata asiaan tarkemman lähteen kera myöhemmin.

Kyseessä on kuluttajan omaisuutta, jolloin omistajalla on tietysti oikeus päättää mitä sille tehdään. Hyväksyntää asialle kuluttajan puolelta kysytäänkin ketjun alussa Jimm's:n toimesta, johon ei missään vaiheessa myönnytä. Kuluttaja voi jopa vaatia näytönohjaimen lähetettäväksi takaisin, ja korjauttaa näytönohjaimen toisaalla - lain mukaan.


Jimm'sille lähetetty osana sähköpostia 2.3:

"Mikäli näin olisi Jimm's PC Storella menetelty eli olisitte lähettänäeet lain mukaan minun omistamani näytönohjaimen valmistajalle ilman suostumustani/lupaani, olette toimineet laittomasti.
Tämä olisi rikoslain alainen menettely - juristilta tarkistettu. Periaatteessa voisin tältä osin ryhtyä rikosoikeudellisiin toimiin Jimm's PC Storea vastaan.

Olisin voinut esim. vaatia näytönohjaimen takaisin itselleni, korjauttaa toisaalla myyjän virhevastuun säilyessä, virheen oikaisuvastuu edelleen myyjällä
- kuluttajansuojalain 5 LUVUN 18§:n 2. momentissa säädetään nimittäin myös:
"Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen (toisaalla) eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta"

Minä omistan ko. näytönohjaimen, kunnes reklamaatiokäsittely ja kuluttajansuojalain virhesäännöksen mukainen oikaisumenettely kohtuuajassa ja ilman olennaista haitttaa ostajalle (- kotimaassa n. 14vrk!) on toteutettu
- eli ko. näytönohjain siirtyy/palautuu Jimm's PC Storen omistukseen, kun se on kuluttajasuojalain - 5. LUKU 16§ ja 18§ - mukaisesti viivyttelemättä joko korvattu/vaihdettu uuteen/virheettömään tai kun kauppa on purettu!
Sen jälkeiset Jimm's PC Storen vähittäismyyjänä ja tukkukauppiaansa (tai valmistajan) välinen takuumenettely on teidän kahdenvälisenne - ei kuluttajan/asiakkaan asia eikä se vaikuta/ei saa millään tavoin vaikuttaa asiakkaan reklamoiman takuunalaisen virheellisen tuotteen oikaisumenettelyyn jossa noudatetaan vain kuluttajansuojalakia!"
 
Toki myös se Jimmsin antama asiallinen vastaus unohtui varmaan epähuomiossa laittaa tuohon jatkoksi.



Luit varmasti myös koko ketjun (tai sitten et) - ja ymmärrät että Jimm'sin "asiallinen" vastaus jankkaa samaa asiaa, ja pyrkii eväämään näytönohjaimen takuukelpoisuuden sekä välttämään myyjän virhevastuun. Vahitonäytönohjainta tarjotaa "ehdollisena" lainaan, eli ei pysyvästi takuuvaihtona. Myyjä ei voi asettaa minkäänlaisia ehtoja kuluttajansuojalain virhesäännöstön noudattamiselle ja virhevastuunsa toteuttamiselle so. virheellisen tuotteen korvaamiselle kuluttajalle.

Ymmärtänet myös tämän, jos lukeminen onnistuu: Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.
 
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.

Lisäksi, takuuhuoltoon en ole mitään palauttanut, vaan olen tehnyt ehtojen ja lain mukaisen takuupalautuksen tuotteelle, jossa on virhe.

En tarkoita harmia, mutta kommentistasi paistaa se että et tunne lakia tai vähittäismyynnin takuuprosesseja juurikaan.
 
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.

Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään
 
Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään

Kuten Jimm'skin itse totaa pariinkin otteeseen, kyseessä on kaksi eri asiaa. Tuuletinvika ja sitten tämä naarmu ("fyysinen vaurio") - eli tiedostavat että hyvin todennäköisesti (varmasti) ei ongelma tuosta naarmusta johdu. Kyseessä on "takuukelpoisuuden" selvittäminen, eli yrittävät evätä tuotteen takuun kaikin keinoin. Naarmua en itse kortissa huomannut, ja jos se on siinä ollut - niin se ei ole mihinkään vaikuttanut:

Kuten ketjustakin selviää on kyseisen PCIe väylän pinit ja toiminta selvitetty tarkasti (suosittelen lukemaan koko ketjun ennen kommentoimista). Näytönohjain on asennettu tietokoneeseen tasan kerran - jolloin se toimi kuukausia moitteitta kaikilla kolmella tuulettimella. Tämän jälkeen ongelma on ilmennyt ilman käyttäjän toimia. Kyseinen naarmu ei siis ongelmaa ole voinut aiheuttaa, eikä naarmu ole mitä todennäköisimmin tullut käyttäjän toimesta.
 
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
 
Asiaton käytös
Jos kerran keissi on niin selvä, mikset vain vie Jimmsiä oikeuteen kun kerran laki on niin selvästi puolellasi?

Koska kuluttajan ja myyjän välisiä asioita Suomessa ei yleisesti hoideta oikeudessa, Veeti. Kaikki ei aina mene kuten ameriikan elokuvissa/sarjoissa.

Asia viedään/on viety sen sijaan kuluttajariitalautakunnalle, joka tarjoaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin. Prosessi on yleensä erittäin pitkä, ja sit kautta myös raskas - tosin on oletettavaa että oikeutta ja lakia tämän prosessin jälkeen noudatetaan myös Jimm's:n toimesta. Kymmenien miljoonien liikevaihdon yhtiö vääntää vastaan päivänselvässä takuupalautusasiassa, keksimällä tai aiheuttamalla takuupalautuksen ulkopuolisia vikoja - jolla välttäisivät virhevastuunsa.

Toin asian esille, sillä somesta ja Googlesta löytyy lukemattomia samankaltaisia kokemuksia Jimm'sin vähintään kyseenalaisista/jopa laittomista toimintatavoista RMA-asioiden suhteen. Tarkoituksena tuoda näkyvyyttä asialle, jotta muut potentiaaliset Jimm'sin asiakkaat olisivat tiedossa riskeistä, jos/kun tekevät ostoksia kyseisestä puljusta.
 
Koska kuluttajan ja myyjän välisiä asioita Suomessa ei yleisesti hoideta oikeudessa, Veeti. Kaikki ei aina mene kuten ameriikan elokuvissa/sarjoissa.
Tiedän kyllä tämän varsin hyvin, koska tunnen kuluttajasuojalakia ja olen vienyt useita tapauksia kuluttajariitalautakuntaan (muita firmoja tosin).

Suosittelen vääntämään kierroslukumittaria alas, jos kerran pitää alkaa nimittelemään toisia "Veetiksi" ja muutenkin vähättelemään...
 
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.

Itse en kuvissa näe lainkaan "murtumista", eikä sellaisesta ole ollut mainintaa Jimm's:n toimesta.

Ketjustakin löytyvä selvitys asiaan:

Oletteko Jimm's:llä todella näin kyvyttömiä/tietämättömiä, että ette tiedä esimerkiksi, että liittämänne kuvan "IMG_4855" toiseksi viimeinen "puolikas" pin (kytkentä B81) on TÄYSIN NORMAALIA.

Lähteet:


Kyseessä siis EI OLE vaurio kytkennässä B81. Verratkaa näytönohjaintani vaikka toisiin varastostanne löytyviin ASUS RTX 3080 -näytönohjaimiin.

Sitten toisiin kuviinne (IMG_4864), jossa olette kuvanneet PCIe väylän kytkennän A82, joka on viimeinen GPU:n piirilevyn A-puolella näkyvä kytkentä/liitin. Kyseinen kytkentä EI OLE yhdistetty mihinkään, kuten kuvastakin näkyy (jos ymmärrystä perus elektroniikasta ja piirilevyistä löytyy) - ja tämä on selitetty GPU:n PCIe kytkentäkaaviossa (82 - Reserved | Ground):


Vaikka siis kuvissanne (punaisella ympyröity) näkyvä "fyysinen vaurio" olisikin ”vaurio”, ei tämä vaikuta kortin toimintaan millään lailla, eikä se ole syypää keskimmäisen tuulettimen toimimattomuuteen."


Toisella puolella korttia (selkäpuoli / backplate), näkyy "puolikas" liitin - jota ei ole yhdistetty mihinkään (punaisella ympyröity kuva).

Etupuolella näkyy pientä kulumajälkeä viimeisen liittimen kohdalla, joka on enemmänkin PCB:ssä (piirilevyssä) eikä itse liittimessä (ei ympyröity kuva).
 
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
Jotakin liittimelle on tosiaan tapahtunut. Varmaankin aika mahdoton todistaa kenenkään missä vaiheessa se on käynyt. Pointtina lähinnä, että on voinut olla tehtaaltakin jo ja se EI ole kuluttajan vastuulla, jos on ollut ennen kuin hän sai kortin -vaan valmistajan ja siten myös jälleenmyyjän.

Sitä tukisi sellainenkin teoria, että piirilevyllä on naarmu, joka näyttää olevan tuon sarjanumerotarran alapuolella. Lähtökohtaisesti tuollaiset eväävät jo yleensä takuun, mutta jos se tuon tarran alla, niin onhan tuo kortti saanut kipeää jo ennen kuluttajalle päätymistä
 
Jotakin liittimelle on tosiaan tapahtunut. Varmaankin aika mahdoton todistaa kenenkään missä vaiheessa se on käynyt. Pointtina lähinnä, että on voinut olla tehtaaltakin jo ja se EI ole kuluttajan vastuulla, jos on ollut ennen kuin hän sai kortin -vaan valmistajan ja siten myös jälleenmyyjän.

Sitä tukisi sellainenkin teoria, että piirilevyllä on naarmu, joka näyttää olevan tuon sarjanumerotarran alapuolella. Lähtökohtaisesti tuollaiset eväävät jo yleensä takuun, mutta jos se tuo otartaran alla, niin onhan tuo kortti saanut kipeää jo ennen kuluttajalle päätymistä

Ah, tarkoitat siis noita pieniä valkoisia naarmuja? Näihin en ole edes kiinnittänyt suurempaa huomiota aiemmin, vaan olen olettanut että kyseessä on PCIe väylän viimeisen liittimen pieni tumma kohta - kuvassa jossa "vauriota" ei ole siis ympyröity.

En edes olisi voinut kuvitella noiden kahden valkoisen naarmun olevan syypää mihinkään, eikä Jimm's ole tätä asiaa vieläkään selventänyt. Tosiaan nuo vaaleat naarmut näyttäisivät olevan tarran alla, mut tietääkseni näistä ei ole kyse tässä ongelmantapauksessa (täysin varma en voi olla toki).
 
Siis en näistä liittimistä mitään tiedä, mutta eikä tuossa ympäröidyssä kohdassa ihan puutu fyysinen pala levystä? Vai vääristääkö kuva tai kuuluuko sen olla tuollainen ko. kortissa? Kun jos vertaa vaikka tuota nurkkaa tähän kuvaan:

20200402_170004.png.aeb0e7f1203048c1c0516216f54a41c7.png

VS
FqjDGnMXsAAfRu9.jpg
 
Ah, tarkoitat siis noita pieniä valkoisia naarmuja? Näihin en ole edes kiinnittänyt suurempaa huomiota aiemmin, vaan olen olettanut että kyseessä on PCIe väylän viimeisen liittimen pieni tumma kohta - kuvassa jossa "vauriota" ei ole siis ympyröity.

En edes olisi voinut kuvitella noiden kahden valkoisen naarmun olevan syypää mihinkään, eikä Jimm's ole tätä asiaa vieläkään selventänyt. Tosiaan nuo vaaleat naarmut näyttäisivät olevan tarran alla, mut tietääkseni näistä ei ole kyse tässä ongelmantapauksessa (täysin varma en voi olla toki).
Sinuna kannattaa olla varma, tai ainakin vahvasti epäillä että ongelmat johtuvat niistä. Usein kaikki viittaa asiakkaaseen, mutta nyt ei, niin voisin kuvitella että asia ratkeaa eduksesi. Itse olen tietokoneliikettä myös joskus pyörittänyt ja asiakkaita on kaikenlaisia, monet itse rikkonut tuotteen kyseenalaisissa tilanteissa ja keskustelemalla monesti se tilanne keksitään yhdessä missä on käynyt. Mutta kyllä tuollaiset piirilevyn valmistusvirheet ja viitteet niistä antaa ymmärtää, että kortti oli todella viallinen jo sinulle tullessaan, vaikka se saattoi ongelmitta toimiakin. Toki jimms varmasti nyt osaa tarkistaa tämänkin näkökulman, mutta tuskin asiaa puolestasi ratkaisee, ellet sitä vaadi. Heidän "työtään" on torpata takuupyynnöt ja sinun tavallaan vaatia hyvitystä ja ajaa omaa etua -ellet ole tuotetta itse rikkonut. Onnea selvitykseen ja toivottavasti saat asiaan mieluisan ratkaisun -myönnän, että viestittelyänne en ole vieläkään lukenut, mutten aio asiaa tämän enempää enää kommentoidakaan
 
Viimeksi muokattu:
Siis en näistä liittimistä mitään tiedä, mutta eikä tuossa ympäröidyssä kohdassa ihan puutu fyysinen pala levystä? Vai vääristääkö kuva tai kuuluuko sen olla tuollainen ko. kortissa? Kun jos vertaa vaikka tuota nurkkaa tähän kuvaan:

20200402_170004.png.aeb0e7f1203048c1c0516216f54a41c7.png

VS
FqjDGnMXsAAfRu9.jpg

Ylemmässä kuvassa selvää vauriota useammalla PCIe liittimellä (kärähtäneet).

Kuva näytönohjaimestani (jos edes on omastani) vääristää tai voi vääristää, mutta mielestäni "palaa" siitä ei puutu. Näyttää siltä että liittimestä puuttuisi puolet (kulunut / raaputettu), mutta edelleen tämä ei ole relevanttia tuuletinongelman (takuupalautuksen syyn) osalta.

Lisäksi kyseinen viimeinen liitin ei ole yhdistettynä mihinkään, kuten kuvasta näkee. (GROUND/RESERVED - myös PCIe layout mukaan). Kyseessä on siis viimeinen liitin "selkäpuolelta", eikä se vaikuta tuulettimeen kuten Jimms ja heidän toimitusjohtajansa (ei ketjussa) on todennut. Näytönohjain toimi TÄYSIN normaalisti yhtä tuuletinta lukuunottamatta (joka ilmeni kuukausien jälkeen, ilman käyttäjän toimia), enkä nähnyt ulkoisia vaurioita - vielä ennen palautusta Jimm's:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis ekan kuvan vauriot ovat tietysti selkeät, mutta valitsin sen kuvan ihan vain siksi että siinä näkyy hyvin tuo liittimen nurkka verrokiksi. Kunhan ihmettelin kun oli jotenkin niin rujon näköinen tuo ympäröity alue.
 
Kaipa tuosta pala puuttuu?

vrt:

1678733788813.png


(mutta kuten sanoit tuo on vain maa, ei pitäisi vaikuttaa mihinkään)
 
Ylemmässä kuvassa selvää vauriota useammalla PCIe liittimellä (kärähtäneet).

Kuva näytönohjaimestani (jos edes on omastani) vääristää tai voi vääristää, mutta mielestäni "palaa" siitä ei puutu. Näyttää siltä että liittimestä puuttuisi puolet (kulunut / raaputettu), mutta edelleen tämä ei ole relevanttia tuuletinongelman (takuupalautuksen syyn) osalta.

Lisäksi kyseinen viimeinen liitin ei ole yhdistettynä mihinkään, kuten kuvasta näkee. (GROUND/RESERVED - myös PCIe layout mukaan). Kyseessä on siis viimeinen liitin "selkäpuolelta", eikä se vaikuta tuulettimeen kuten Jimms ja heidän toimitusjohtajansa (ei ketjussa) on todennut. Näytönohjain toimi TÄYSIN normaalisti yhtä tuuletinta lukuunottamatta (joka ilmeni kuukausien jälkeen, ilman käyttäjän toimia), enkä nähnyt ulkoisia vaurioita - vielä ennen palautusta Jimm's:lle.
En kyseistä näyttisversiota ole korjannut, mutta vanhempia kylläkin ja vaikka kys pinni ei olisi toiminnallista käyttöä vaan pelkästään maadoituksena niin jopa 10-kerroksinen piirilevy on todennäköisesti rikki kun kulma ottanut kipeää. Usein ei edes näy mitään fyysistä vahinkoa sillä asennuksessa vahingoittunut/ koneessa ollessaan roikkuessaan piirilevy taipunut ja kosketushäiriötä ilmaantuu. On myös ollut uunituksen vaatineita tapauksia kun näyttiksen asennuksessa kohdistunut liikaa voimaa ja muistipiiri korkannut irti yms.

Millään näillä ei sinänsä ole väliä itse riitasiassa vaan sinun ja myyjän kirjoitusten perusteella takuupalauttamasi kortti havaittiin olleen vioittunut ja siksi heillä on oikeus tarkistaa tuote ennen palautuksen/RMAn hyväksyntää. Myyjä on saanut valmistajalta ilmoituksen etteivät lähetä heille uutta tilalle ilman että tarkastetaan ja tarkastuksen pystyy tekemään vain valmistaja. Myyjäliikkeellä en näe tässä tapauksessa olevan väliä sillä ei minkään liikkeen pitäisi jäädä välissä maksajaksi. Jos tuotteessa ei olisi noin selkeää jälkeä vahingosta olisi varmasti mennyt takuupalautus sukkana läpi.

Toivotaan että tehdas saa korttisi pian tarkastettua ja siinä paljastuisi valmistusvirhe miksi vaurio syntynyt.
 
En kyseistä näyttisversiota ole korjannut, mutta vanhempia kylläkin ja vaikka kys pinni ei olisi toiminnallista käyttöä vaan pelkästään maadoituksena niin jopa 10-kerroksinen piirilevy on todennäköisesti rikki kun kulma ottanut kipeää. Usein ei edes näy mitään fyysistä vahinkoa sillä asennuksessa vahingoittunut/ koneessa ollessaan roikkuessaan piirilevy taipunut ja kosketushäiriötä ilmaantuu. On myös ollut uunituksen vaatineita tapauksia kun näyttiksen asennuksessa kohdistunut liikaa voimaa ja muistipiiri korkannut irti yms.

Millään näillä ei sinänsä ole väliä itse riitasiassa vaan sinun ja myyjän kirjoitusten perusteella takuupalauttamasi kortti havaittiin olleen vioittunut ja siksi heillä on oikeus tarkistaa tuote ennen palautuksen/RMAn hyväksyntää. Myyjä on saanut valmistajalta ilmoituksen etteivät lähetä heille uutta tilalle ilman että tarkastetaan ja tarkastuksen pystyy tekemään vain valmistaja. Myyjäliikkeellä en näe tässä tapauksessa olevan väliä sillä ei minkään liikkeen pitäisi jäädä välissä maksajaksi. Jos tuotteessa ei olisi noin selkeää jälkeä vahingosta olisi varmasti mennyt takuupalautus sukkana läpi.

Toivotaan että tehdas saa korttisi pian tarkastettua ja siinä paljastuisi valmistusvirhe miksi vaurio syntynyt.

Hyviä pointteja, mutta tässä täytyy edelleen ottaa huomioon että kortti toimi kuukausia ilman mitään ongelmia, jonka jälkeen ongelma ilmeni ilman käyttäjän toimia. Näytönohjain on ollut SSUPD MESHLICIOUS -kotelossa, jossa PCI-E väylään ja liittimiin kohdistuu minimaalinen määrä painetta/voimaa tavalliseen ATX-kotelon asennukseen verrattuna. Kyseessä ei voi olla käyttäjän aiheuttama virhe/vaurio - ja kuten selitetty useita kertoja - takuupalautuksen syynä oleva tuuletinongelma ei johdu tästä em. syistä, jonka myös Jimm's toteaa.

Myöskään kuluttajasuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse odottaa kuukausia (kuten Jimm's viittaa tämän valmistajalle lähettämisen ja kortin tarkastuttamisen kestävän). Se, että tuotteessa/tavarassa on kuluttajanasuojalain 5. LUVUN 13§:n virhesäännöksen mukainen virhe, eli se ei vastaa 12§:ssä säädettyjä ominaisuuksia - tässä tapauksessa toimivuuden osalta, on riittävä, lainvoimainen peruste myyjän virhevastuun toteuttamiselle ja kuluttajalle tuotteen vaihtamiselle virheettömään tai kaupan purulle 16§ ja 18§ mukaisesti - viipymättä.

  • 16§ (22.12.2021/1242) - Ostajan oikeudet
    Jos tavarassa on myyjän vastuulla oleva virhe, ostaja saa tämän luvun säännösten mukaisesti vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta.

  • 18 § (22.12.2021/1242) - Virheen oikaisu
    Ostajalla on oikeus valintansa mukaan vaatia, että myyjä joko korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran.
    Virheen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on ilmoittanut myyjälle virheestä, ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia taikka merkittävää haittaa ottaen huomioon tavaran luonne ja tarkoitus, jota varten ostaja hankki tavaran.
    Myyjän on otettava vaihdettava tavara takaisin omalla kustannuksellaan.


Kyseessä on myyjäliikkeen ja valmistajan välinen asia, josta kuluttajan ei kuulu/tarvitse lain mukaan kärsiä. Mitään vauriota/naarmua en ennen kortin palautusta tarkastaessani nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.

EDIT: skeptinen sen takia, koska täälläkin lukenut aika monta kertaa kauheaa öyhötystä miten mitään ei ole ollut rikki ja sitten paljastuu kuitenkin että asiakas itse töhöillyt ja rikkonut tuotteensa.
 
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.

Nii, onhan se kohtuutonta vaatia lain noudattamista myyjäliikkeeltä tämmösissä asioissa.
 
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.

EDIT: skeptinen sen takia, koska täälläkin lukenut aika monta kertaa kauheaa öyhötystä miten mitään ei ole ollut rikki ja sitten paljastuu kuitenkin että asiakas itse töhöillyt ja rikkonut tuotteensa.

Lue se ketju vaikka ensin, jookosta?
 
Näin sivustaseuraajana: tuosta näytönohjaimesta voi sahata pois puolet korttipaikan liittimestä. Se aiheuttaa sen, että se on PCI express x8 , eikä x16, ja tämä kuristaa näytönohjaimen väylän puoleen. Tätä voi myös simuloida laittamalla näytönohjaimen x8 liittimeen, jossa on vedetty vain puolet linjoista.

Sanon kyllä kaikella kokemuksellani ja vaikka ihan virallisesti: takapään vauriot korttipaikan liittimessä eivät vaikuta mitenkään näytönohjaimen tuulettimien toimintaan. Jos tuulettimien takia on mennyt huoltoon, niin niin.. ei pitäisi tuosta syystä hylätä huoltoa.
 
Toin asian esille, sillä somesta ja Googlesta löytyy lukemattomia samankaltaisia kokemuksia Jimm'sin vähintään kyseenalaisista/jopa laittomista toimintatavoista RMA-asioiden suhteen.
Ohhoh! Jopa lukemattomia kokemuksia?
Itse en ole lukenut ensimmäistäkään samankaltaista kokemusta mistään, joten sen takia ne on varmaan lukemattomia?

Mutta joo, hyvä tuoda ongelmakohtia esille, toisaalta asian palo voisi olla rauhallisempi.
 
Asiaton käytös
Omaa nimeä ei kehtaa jättää näkyviin maileihin, mutta vastapuolen nimet on näkyvissä poistopyynnöistä huolimatta. Esimerkillistä toimintaa "Veetiltä".
"Lukemattomista" kokemuksista todisteina suoli24 screenshottia vuodelta 2012 ja random foorumipostaus vuodelta 2011.
 
Omaa nimeä ei kehtaa jättää näkyviin maileihin, mutta vastapuolen nimet on näkyvissä poistopyynnöistä huolimatta. Esimerkillistä toimintaa "Veetiltä".
"Lukemattomista" kokemuksista todisteina suoli24 screenshottia vuodelta 2012 ja random foorumipostaus vuodelta 2011.

Minun nimeni löytää Googlesta. Miksi luulet että asiakaspalvelijoiden nimet tulisi olla piilotettuja?

Käypä katsomassa Googlen arvosteluista tai Trustpilotista vaikka yhden tähden arviot, ja vaikka Facebookista "PC-raudan keskustelu" ryhmästä näitä - tai sitten ihan vaikka tästä ketjusta aikaisemmilta sivuilta.

Samat setit @lunkwill

Liitteenä pari kuvaa, ens kerralla etsitte sitten ihan itse. Eikö niin?
 

Liitteet

  • IMG-20230313-WA0009.jpg
    IMG-20230313-WA0009.jpg
    169,9 KB · Luettu: 336
  • IMG-20230313-WA0018.jpg
    IMG-20230313-WA0018.jpg
    87,5 KB · Luettu: 338
  • IMG-20230313-WA0017.jpg
    IMG-20230313-WA0017.jpg
    105,3 KB · Luettu: 300
  • IMG-20230313-WA0016.jpg
    IMG-20230313-WA0016.jpg
    110,3 KB · Luettu: 270
Viimeksi muokattu:
Toihan on meno kuin eräällä legendaarisella atk-antilla Vakka-Suomessa 90-luvulla :D No ei vaan, itse kyllä olen ollut tyytyväinen Jimmsiin. Yksittäistapauksia? Mitä vierestä katsonut tuttuja jotka tekevät kuluttajakauppaa niin aina sieltä löytyy joku tyytymätön joka pitää sitten kovaa meteliä.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom