En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
Asia on tarkistettu juristilta, mutta voin palata asiaan tarkemman lähteen kera myöhemmin.
Kyseessä on
kuluttajan omaisuutta, jolloin omistajalla on tietysti oikeus päättää mitä sille tehdään. Hyväksyntää asialle kuluttajan puolelta kysytäänkin ketjun alussa Jimm's:n toimesta, johon ei missään vaiheessa myönnytä. Kuluttaja voi jopa vaatia näytönohjaimen lähetettäväksi takaisin, ja korjauttaa näytönohjaimen toisaalla - lain mukaan.
Jimm'sille lähetetty osana sähköpostia 2.3:
"Mikäli näin olisi Jimm's PC Storella menetelty eli olisitte lähettänäeet lain mukaan minun omistamani näytönohjaimen valmistajalle ilman suostumustani/lupaani, olette toimineet laittomasti.
Tämä olisi rikoslain alainen menettely - juristilta tarkistettu. Periaatteessa voisin tältä osin ryhtyä rikosoikeudellisiin toimiin Jimm's PC Storea vastaan.
Olisin voinut esim. vaatia näytönohjaimen takaisin itselleni, korjauttaa toisaalla myyjän virhevastuun säilyessä, virheen oikaisuvastuu edelleen myyjällä
-
kuluttajansuojalain 5 LUVUN 18§:n 2. momentissa säädetään nimittäin myös:
"Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen (toisaalla) eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta"
Minä
omistan ko. näytönohjaimen, kunnes reklamaatiokäsittely ja kuluttajansuojalain virhesäännöksen mukainen oikaisumenettely kohtuuajassa ja ilman olennaista haitttaa ostajalle
(- kotimaassa n. 14vrk!) on toteutettu
- eli ko.
näytönohjain siirtyy/palautuu Jimm's PC Storen omistukseen, kun se on
kuluttajasuojalain - 5. LUKU 16§ ja 18§ -
mukaisesti viivyttelemättä joko korvattu/vaihdettu uuteen/virheettömään tai kun kauppa on purettu!
Sen jälkeiset Jimm's PC Storen vähittäismyyjänä ja tukkukauppiaansa (tai valmistajan) välinen takuumenettely on teidän kahdenvälisenne - ei kuluttajan/asiakkaan asia eikä se vaikuta/ei saa millään tavoin vaikuttaa asiakkaan reklamoiman takuunalaisen virheellisen tuotteen oikaisumenettelyyn jossa
noudatetaan vain kuluttajansuojalakia!"