Hei,
Täytyypä antaa itsekin hieman palautetta Jimssin takuuasioiden hoitamisesta, eli asia liittyy
aiemmassa viestissäni mainitsemaani takuupalautusasiaan, jossa takuuaikana hajomaan alkanut Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G -näytönohjain toimitettiin takuuvaihtoon ja jouduin käytännössä vääntämään kättä Jimmsin asiakaspalvelun eri henkilöiden kanssa kymmenien viestien verran ennen kuin asiaa saatiin vihdoin eteenpäin. Alla hieman päivämääriä, mutta vältän toistaiseksi julkaisemasta suoraan sähköposteja kuvina, koska en ole varma miten tietosuojalaki näiden osalta menee vaikka toiminkin toisena osapuolena. Tarkoituskeni ei ole myöskään syyttää ketään yksittäistä tukihenkilöä vaan palaute on suunnattu täysin yritystasolla. Pahoittelut jo ennakkoon seuraavasta wall of textistä.
- 27.12.2018 Näytönohjain on ostettu Jimmssiltä 779€ hintaan
- Näytönohjaimelle on luvattu 3 vuoden takuu, eli voimassaolo ~ 27.12.2021 asti
- 30.12.2018 Näytönohjain on lähetty minulle Jimmsiltä
- Lokakuun loppu puolella 2021 näytönohjain on alkanut näyttää vikaantumisen merkkejä pitänen outoa sähköistä ääntä mikä kuulostaa tulevan virran syötön läheltä, jonka lisäksi näytönohjaimen ledinauha "GeForce RTX Asus" ei käynnisty. Vika saattoi teoriassa olla pelkästään ledinauhan toiminnassa, mutta Geforce 1000 ja RTX 3000 sarjan virransyötön ongelmat tietäneenä kortti saattoi olla paloturvallisuusrski ja myös mahdollisen vaikutuksen jälleenmyyntihintaan huomoiden päätin toimittaa muuten pääosin toimivan kortin takuuseen.
- Otin mainitusta viasta myös videokuvaa ja liitin sen mukaan RMA-ilmoitukseen.
- 23.11.2021 teen Jimmsille RMA-pyynnön, joka hyväksytään 24.11.2021
- Kysyn seuraavan viikon kuluessa lisätietoja korvaavien näytönohjaimien saatavuudesta, takuukorjauksen / vaihdon oletetusta kestosta jne.
- Kysyn myös asiakaspalveluilta onko takuuvaihdon yhteydessä mahdollista päivittää korttia 3000 sarjaan, niin että maksaisin hinnan erotuksen sovitusti
- Asiakaspalvelu kertoo, että" Jos takuukäsittelyssä näytönohjain vaihdetaan/päivitetään toiseen malliin ja välirahaa tulee maksettavaksi teille, uudella kortilla on uusi täysi takuu. "
- Työkiireistä ja kotimaan matkailusta johtuen pääsin lähettämään kortin takuupalautukseen vasta 9.12.2021 varmistettuani aluksi Jimmsiltä, että aikaisemmin saatu palatusnumero on edelleen käytettävissä eikä asian suhteen ole muita ongelmia
- Pelaaminen kortilla onnistui vielä pakkausta edeltävänä päivänä 8.12.2021 1440p resoluutiolla, josta minulla on ylhäällä shadowplay pelikuvaa
- 10.12.2021 Jimms vahvistaa sähköpostilla kortin saapuneen perille ja odottaa takuukäsittelyä
- 11.12.2021 - 20.12.2021 odotan vahvistusta takuukäsittelyn tilanteesta ja läpi menosta
- 21.12.2021 Jimms tiedottaa ettei näytönohjaimen mene RMA:han koska:
"Käsittelyssä huomattiin, että näytönohjaimen virtaliittimessä on fyysisiä vaurioita. Vauriot estävät laitteen oikean toiminnan. Takuu ei kata asennus- tai käyttövirheestä aiheutuneita vikoja. Tarvittaessa voimme lähettää teille kuvia vaurioista. Koska takuuehtoja on rikottu, takuu ei valitettavasti korvaa tilalle uutta tuotetta. Mikäli ette halua tuotetta enää takaisin, voimme toimittaa sen veloituksetta puolestanne SER-kierrätykseen (sähkö- ja elektroniikkaromukierrätys). Tämän jälkeen tuotetta ei ole enää mahdollista saada takaisin.
Mikäli kuitenkin haluatte vielä tuotteen takaisin, veloitamme takuuehtojemme mukaisesti aiheettomasta takuupalautuksesta 30 euroa, sekä toimituskulut asiakaspalautuskesta 8,10 euroa, takaisinlähetyksestä 8,10 euroa ja postiennakosta 3,65 euroa. Yhteensä siis 49,85 euroa. Huomioittehan, että kotivakuutuksenne voi korvata vahingon. Olettehan yhteydessä vakuutusyhtiöönne.
Mikäli emme saa vastaustasi seuraavan kolmen (3) kuukauden sisällä, jää tuote meidän omistukseen, eikä sitä ole enää mahdollista saada takaisin. (Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine 15.7.1988/688 Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä… 688/1988 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® )"
- 21.12.2021 reklamoin Jimmsiä samana päivänä RMA:n tuloksesta, koska kyseinen näytönohjain on asetettu ja poistettu varovasti yhden kerran tietokoneesta, eikä postituksessa osunut silmiin mitään syytä mikä estäisi RMA-prosessin, enkä ole useita koneita harrastuksen ja työni puolesta asentaneena aiheuttanut kortille itse minkäänlaista vahinkoa. Tuolloin mahdollinen vika menee luonnollisesti joko RMA-alaiseen vikaan tai kortissa alunperin olleen, mutta vian ajan kuluessa pahentuneen virhevastuun piiriin. Varmuuden vuoksi päätin vielä jättää 9.12.2022 kortin pölyt putsaamatta ettei Jimms keksisi ainakaan välttää korttia olevan avattu pölyjen puuttuessa.
- Pyydän samassa viestissä Jimmsiltä kuvat takuun estävästä viasta, jota Jimms väitti itseni aiheuttamaksi
- 22.12.2021 Jimms ilmoittaa, että viasta on pyydetty lisätietoja valmistajalta ja saan uuden ilmoitusken, kun asian käsittelyä voidaan jatkaa
- 5.1.2022 Jimms ilmoittaa olleensa uudestaan yhteydessä valmistajaan ja että:
"Valitettavasti kuitenkin edelleen asia on niin että vikaa ei voi korjata takuuna, koska tuotteessa on fyysinen vaurio. Tilannetta ei muuta se, ettei vika olisikaan yhteydessä tuohon fyysiseen vaurioon, vaan fyysinen vaurio evää aina takuun.
Valmistaja tarjoaa tähän maksullista korjausta. Korjauksen hinta on noin 80 euroa postikuluineen. Takuun ulkopuolisessa korjauksessa tuote korjataan kokonaisuudessaan, niin itse vika kuin fyysinen vauriokin. Mikäli korjaus onnistuu, tuote testataan ja siihen saa 3 kuukauden takuun mikä kattaa saman ongelman korjauksen. Mikäli tuotetta ei pystytä korjaamaan, hintaa ei veloiteta.
Haluaisitteko mahdollisesti toimittaa tuotteen huoltoon/korjattavaksi?"
- 7.1.2022 vastaan Jimmsille ja pyysin toistuvasti 21.11.2021 pyytämiäni kuvia takuun estävästä viasta ja kysyin miksi minulle ei ole tiedotettu mahdollisuudesta korjata näytönohjain 80€ hintaan, jos kortti ei menisikään takuuseen. Ilman tuota korjausta ja aiempiin viesteihin luettaen olisin siis käytännössä menettänyt näytönohjaimen kokonaan ilman mitään hyvitystä Jimmsin evättyä itse lupaamansa ja lain mukaisen takuun. Ilmoitin vieväni asian kuluttajariitalautakuntaan, mutta päätin tiedustella viasta ja RMA:sta vielä tarkemmin puhelimitse jolloin Jimmsiltä kerrottiin, että näytönohjaimissa ei voi kuulemma olla virhevastuun alaisia vikoja, koska nämä kuulemma tarkastetaan tehtaalla ennen lähetystä. Hieman sarkastisestri kysyin myös, oli Jimmsillä ehkä toiveena myydä tuo minulta toiminavana, mutta ei täysin ehjänä RMA-vaihtoon lähetty näytönohjain eteenpäin voitolla, mikä oli kieltämättä hieman alhaista, mutta aloin olla huomattavan turhautuminen ongelmaan ja Jimmsin käsien pesemiseen luvatusta takuusta, sekä toimittamattomiin kuviin joita olin pyytänyt jo 2,5 viikkoa sitten.
- 10.1.2022 minulle toimitetaan vihdoin pyytämäni kuvat viasta, eli tuo pieni kuluma pinnien 7 ja 8 välisessä seinässä, joka ei ylety edes ehjässä liittimessä kattoon asti koko matkalta:
Vertauksena kuva ehjästä liittimestä, jossa tuo ylemmän kuvan välitila näkyy selvästi:
Kuva PCI-E connectorin layoutista josta näemme, että mainitut pinnit 7 ja 8 ovat molemmat groundeja, eli näiden välillä ei edes voi olla mitään jännite-eroa, mikä voisi aiheuttaa ongelmaa näytönohjaimen käytölle.
Toisin sanoen mitään Jimssin 21.12 viestissä väitettyä toimivuuden estävää vikaa ei ollut olemassa eikä tuolla "vialla" ole mitään vaikutusta kortin toimivuuteen. Tällä kuitenkin pyrittiin eväämään takuuprosessi jotta yritys voisi säästää ja lisäksi noiden liittimien pitäisi kuitenkin kestää useita kiinnityksiä ja irrotuksia, mutta varmasti huonosti valmistunut liitin voi hajota jo ensimmäisellä kerralla (kuten tämän forumin puolella taisi olla keskustelultu esim. Koolink virtalähteen kaapeleista).
- 10.1.2022 eli samana päinä vain Jimmsiltä toisen sähköpostin jossa kerrottiin kyseessä olleen väärinkäsityksen, kortti luvattiin korjata valmistajan huollossa kuluitta. Tässä kuitenkin kerrottiin olevan viivettä ja käyttööni tarjottiin väliaikaisesti käytettyä Asus GTX 1070 DUAL OC- näytönohjainta.
- 10.1.2022 kymmeniin viestieihin ja oikeuksistani tappeluun kyllästyneenä vastaan Jimmsille ottavani tarjotuksen vastaan, jotta tämä asia saadaan vihdoin maaliin ja tiedustelen samalla arviota milloin tuo takuupalautus todennäköisesti valmistuu.
- 19.1.2022 Jimms vastaa ja kertoo ettei ajasta ole varmuutta ja pyytää minulta hetua, josta kyselin myös täällä aiemmassa viestissäni. Kysyin asiasta lisätietoja myöhemmällä viestillä ja jäin odottamaan vastausta.
- 24.1.2022 Jimms vastaa, että kyse on luottotarkastutuksesta joka liittyy lainaan annettaviin näytönohjaimiin.
- Tässä vaiheessa olen saanut jo lainaan toisaalta vanhan Radeon HD6950 näytönohjaimen, että koneeseen saa edes kuvan ja luottamukseni Jimmsin toimintaan oli valitettavasti sen verran vähentynyt, että en päättänyt ottaa enää riskiä mikäli Jimms lähettäisi minulle viallilsen kortin ja vaatisi tämän korvaamista väittäen minun rikkoneen sen.
- 15.2.2022 Ilmoitin Jimmsille, että miettyäni asiaa minulla ei ole toistaiseksi enää tarvetta tuolle varakortille ja kysyin samalla takuukorjauksen edistymisestä.
- Tähän viestiini en saanut koskaan vastausta.
- 7.3.2022 minulle saapui ilmoitus, että RMA-huolto valmistajalla on valmis ja kortti on siirtymässä Jimmsin suutaan.
- 21.3.2022 tuote lähettiin minulle ja asiasta ilmoitettiin sähköpostilla ilman mitään tarkastusta toivotusta postitusosoitteesta, joten onneksi en ollut muuttanut välissä. Takuukorjauksen kesto on siis ollut tässä vaiheessa noin 3 kk ja 2 viikkoa.
- 24.3.2022 noudin paketin pakettiautomaatista ja vaindoin kortin sunnuntaina.
- Tarkastuksen perusteella ilmoittamaani vikaa ei ole kuitenkaan ilmeisesti vaivauduttu edes korjaamaan, koska esim. vian kuvauksen yhteydessä mainitsemani Led-nauha on edelleen pimeänä ja kortti pitää ääntä, mutta valmistaja on onneksi vaihtanut PCI-E liittimen, jossa oli tuo Jimssin takuun estävä vika.
- Myöskään aiemmin luvatusta takuun pidennyksestä ei tullut mitään dokumenttia eli ilmeisesti sekin lupaus oli pelkkää sanahelinää.
- TLDR antoisat 3kk 2 viikkoa käytetty, kiitos siitä!
Ylempi aikajana ei sisällä kaikkea viestintää, mutta mainittattakoon erikseen, että en ole missään vaiheessa käyttänyt yhtä ainoaa voimasanaa tai käyttänyt loukkaavasti tai sanallisesti hyökkäävästi ketään nimettyä Jimmsin asiakaspalvelijaa tai muuta henkilökuntaa kohtaan, vaan mahdollinen aiempi ja kohta tuleva kritiikki on suunnattu yrityksellenne, koska olettavasti lukuisat eri asiakaspalvelit ovat kuitenkin seuranneet omia linjauksianne. Mikäli kuitenkin väitätte minun valeltelevan ja ettei ylempi aikajana pidä paikkaansa sallitte olettavasti noiden viestien julkaisun todisteena?
Sanottakoon siis, että tämä on toistaiseksi ehdottomasti surkein takuupalautus jonka olen kokenut minkään verkkokaupan kanssa, mikä on tietty sinänsä positiivista, mutta ainakin omissa silmissäni Jimmsin maine kuluttajaystävällisenä ja luotetavana yrityksenä on täysin romuttunut. Sinänsä tämä on varsin surullista koska aikaisemmin asioin usein Jimmsillä paremman tarjonnan ja vaivattomuuden perusteella vaikka hintanne ovatkin yleensä kilpailijoita korkeammat. Miten teiltä kuitenkaan uskaltaa jatkossa ostaa mitään jos emolevylle, testatulle näytölle tai high end näytönohjaimelle annetaan ns. perävalotakuu jotta yritys voi tällä säästää pari sataa? Alkaa siis olla sama ostaa tarjontaa esim. Saksan Amazonista jolloin hinta on myös halvempi tai asioida liikeissä joille heidän yrityksensä maine merkitsee jotain, eikä siinä muutama nallekarkki ja ongelmien lakaiseminen maton alle esim. tässä ketjussa paljoa mieltä lämmitä.