Hei, Kysytäänpä tässä keskustelussa, eli onko muilla Jimmsin kanssa asioineilla tullut vastaan tilannetta, jossa yrityksen asiakaspalvelu on pyytänyt teiltä sosiaaliturvatunnuksenne, eli nykyisen henkilötunnuksen lähetystä sähköpostina?
Selvennyksenä itselläni on käynnissä 23.11.2021 alkanut RMA tapaus RTX 2080 näytönohjaimesta, jossa joudittiin aluksi neuvottelemaan huomattavan pitkään vian takuunalaisuudesta, kunnes kortti sovittiin lopulta korjattavaksi. Jimmsin asiakaspalvelu kertoi korjauksen valmistajalla kestävän kuitenkin todennäköisesti edelleen useampia kuukausia, mutta tarkempi kesto ei tällä hetkellä tiedossa ja minulle tarjottiin väliaikaisesti lainaan käytettyä RTX 1070 näytönohjainta, että pystyn edes välillä tietokonetta käyttämään. Tätä varten asiakaspalvelu pyysi nyt kuitenkin henkilötunnukseni toimitusta heille, mikä kuulostaa hieman omituiselta kun luulisi, että ostaja voidaan yksilöidä tarpeeksi hyvin pelkän Jimmsin oman asiakastunnuksen, aiemmissa tilauksesissa näkyvän tilinumeron, sekä tiliin merkityn sähköpostiosoitteen perusteella, koska asiakaspalvelun kanssa käymäni keskutelu on käyty samasta sähköpostiosoitteesta.
Itselläni ei ole valittavasti käytössä salattua sähköpostia ja henkilötunnuksen lähetys nykyisten GDPR-lain aikana tuntuu kyseenalaiselta, kun kyseessä ei ole kuitenkaan korotettua tunnistusta vaativat pankki- tai terveydenhoitopalvelut, joten ovatko muut törmänneet vastaaviin tilanteisiin? Ilmeisesti pyyntö liittyy kuitenkin viestin perusteella nimenomaan tuohon lainakorttiin, koska aiemmissa Jimmsin RMA-tapauksissa ei ollut tuollaista pyydetty. Lähetin asiasta aiemmin erillisen kyselyn Jimmsin asikaspalveluiden sähköpostiin, mutta ilmeisesti alkuvuosi on ollut todella kiireinen ja vastaus tätä kautta saattaisi saapua nopeammin varsinkin, jos muut käyttäjät osaavat kertoa tuon olevan normaali käytäntö ja suhtaudun vain itse asiaan liian epäluuloisesti.