Tuli sitten Jimms historian hämmentävin takuukeissi vastaan: Noin 2kk vanha emolevy lakkasi boottaamasta. Tarkisteltiin piuhat koneesta ja todettiin, ettei ilman varaosia päästä puusta pitkälle. Jimms aspa auttoi vianhaussa sanomalla, että kyseessä "mitä luultavammin vaikuttaisi olevan emolevy". Oireina oli siis, ettei emo bootannut sen enempää BIOS / UEFI, kuin mihinkään erroriin. Ulos ei siis tullut mitään näytölle - tuulettimet eivät lähteneet pyörimään yms. Kokeiltu ressutella pinneistä, palauttaa emon vakio asetuksia, bootata vain yhdellä muistilla yms perus kikat.
Emonhan pitäisi bootata muisti / CPU viallakin...
Alotin jumppaamalla perus herätteen irtikytkettyyn poweriin ja tarkistin, että 12/5/3v tulee ulos - tuli, joten päätin vaihtaa emon ensitöiksi, jottei poweriakin joudu korkkaamaan paketista.
Vika korjaantui emon vaihdolla. Palauteltiin avaimet yms aktivoinnit ja veli pääsi jatkamaan opparinsa parsimista sekä lopputöitä ilman viivytyksiä.
Nyt tulleen päätöksen mukaan tuote on kuulemma ehjä ja toimii eikä vikaa voida todentaa:
Mitäs oikeuksia meillä on asiakkaana toivoa lankun lähettämistä valmistajalle tutkittavaksi, koska tällästä päätöstä ei paljon tee mieli niellä?
Oishan tää voinut mennä huonomminkin esmes eväämällä takuu kokonaan esim pinnivikaan vedoten, mutta palautettiin lankku orkkis lootassa ja orkkis CPU socket coverilla varustettuna kuten pitää.