- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 22 801
Myyjää koskee virhevastuu: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kannattaa ottaa yhteys KKV. Neuvovat siellä mitä kannattaa tehdä ja myös kokemukset toimimisesta ko. kaupan kanssa.
Kannattaa kysyä KKV:n lausunto myös. Firmojen ohjeistus varmasti on asiakkaan pompotteluun, mutta viranomainen voi olla asiasta eri mieltä.
Mitenköhän teille on asiat näin epäselviä?
Takuu ja virheevastuu ovat kaksi eri asiaa. Takuu on myyjän myöntämä lisäpalvelu, tässä tapauksessa se oli 2 vuotta. Arctic laajensi takuun myöhemmin 6 vuoteen, mutta sopimuksessa luki 2 vuotta. Sopimuksen mukaan mennään.
Virhevastuu on kaksi vuotta. Se on aina ollut 2 vuotta. Tuote hajosi kahden vuoden jälkeen.
Alkuperäinen takuu ja virhevastuu pitäisi voida hoitaa myyjäliikkeen (Jimm's) kanssa. Kumpikaan ei ollut voimassa. Miten tässä nyt pompotellaan?
--
Klassinen esimerkki siitä, että yht'äkkiä asiat eivät olekaan selviä, kun ei itse ymmärretä näin todella yksinkertaista asiaa.. Jos takuu ja virhevastuu ovat tuttuja vain termeinä, niin älkää nyt huudelko kaikkia menemään sinne KKV:lle. Tai jos menette, pistäkää se puhelu tänne, jossa neuvoja selittää teille samat asiat kuin yllä, vähemmän alentuvasti ja jatkaa niin kauan, että ymmärrätte.
Tässä vaan takuu on oikeasti myyjän tarjoama palvelu, jossa voi olla toiset ehdot ja ehtoina noudetataan niitä, jotka olivat myyntihetkellä syntyneessä kirjallisessa sopimuksessa.
--
En ole Jimm'sillä töissä, ostin valvojaisista halvan 15€ jäähyn ja siinä on käytännössä suhteeni heihin.