Sauna - keskustelua saunomisesta

En viitsi säätää itse, kun koneellinen ilman vaihto ja säädetty joskus kuntoon.
Eilen enenn kuin kirjoitin, niin säädin kiukaan säätimestä puoleen väliin ja silti lämpö nousui noin tunnissa 80C. Sitten kun olin saunassa niin säädin melkein minimiin. En vaan saa samallaista ja kun lähden saunasta on jo melkein heti viileä tai kylmä olo. Ei mitään puhetta että lähtis lumihankeen pyörimään.

En viitsi säätää itse, kun koneellinen ilman vaihto ja säädetty joskus kuntoon.
Eilen enenn kuin kirjoitin, niin säädin kiukaan säätimestä puoleen väliin ja silti lämpö nousui noin tunnissa 80C. Sitten kun olin saunassa niin säädin melkein minimiin. En vaan saa samallaista ja kun lähden saunasta on jo melkein heti viileä tai kylmä olo. Ei mitään puhetta että lähtis lumihankeen pyörimään.
Kuinka pieni kiuas on ja paljonko kiviä?Vähän vaikuttaisi että kiuas on pieni ja liian vähän kiviä.

Onkohan sähkökiukaalla väliä? Eli kotona kun saunon, yli 20v vanha pieni pönttö (nyt uusin vasta kviet). Pistävän kuuma tai jos yrittää viielämpää niin edelleen kuiva. Taas kuntosalilla, jossa olen alkanut käydä, on pilarikiuas. Siellä lämpö säädetty sopivaksi, mutta ilma on kostea ja oikein siinä saunan lasiovessa valuu vesi. Omassa ovi vaan huurtuu siitää kohti jossa kiuas kivien yläkohta on ja pikkasen siitä ylöspäin. Jälkihien voin saada kuntosalin saunassa helposti, omassa usein haaveeksi jää. Ja omassa saunassa lähden aika nopeasti pois, koska alkaa tuntumaan ikäänkuin että happi loppuu, varmaan todellisuudessa pää kuumuu liikaa. Kuntosalin saunassa voisin istua vaikka puoli tuntia.
Jotain tämmöistä jäänyt miettimään, että pitäisikö kotiinkin joku eri kiuas vaihtaa vai onko lopputulos vaan sama.
Oma kokemus on, että kyllä kiukaalla on väliä. Noilla leiväpaahtimilla ei tahdo saada kuin ruoskamaisia löylyjä. Tuli aikoinaan kokeiltua erilaisilla kivilläkin noita eikä lopputulos ollut sen kummempi. Joskus 15 vuotta sitten tuli teetettyä kylppäri ja sauna uusiksi ja laitoin sinne Helon Pikkutontun (tuohon menee 4-5 laatikkoa kiviä, oliko 80kg virallinen luku) ja löylyt on niin kosteat, että vesi valuu saunan ovea ja ikkunaa pitkin. Mitään varsinaisia muutoksia ilmavaihtoon ei tehty paitsi tuloilma lattianrajasta nostettiin hieman kiukaan yläpuolelle. Hauskinta tuossa on, että lämpötilapyynnöksi riittää oikein mainiosti 62 astetta ja hiki valuu saunojilla solkenaan ja jopa kissatkin tykkää kosteista löylyistä. Nyt vaan alkaa olla puhkiajettu tuo kiuas ja reikiä kyljessä eikä näitä enää valmisteta. Tosi kiva, kun on lauteisiin tehty leikkaukset juuri tuota varten.

Viimeksi muokattu:
Oma kokemus on, että kyllä kiukaalla on väliä. Noilla leiväpaahtimilla ei tahdo saada kuin ruoskamaisia löylyjä. Tuli aikoinaan kokeiltua erilaisilla kivilläkin noita eikä lopputulos ollut sen kummempi. Joskus 15 vuotta sitten tuli teetettyä kylppäri ja sauna uusiksi ja laitoin sinne Helon Pikkutontun (tuohon menee 4-5 laatikkoa kiviä, oliko 80kg virallinen luku) ja löylyt on niin kosteat, että vesi valuu saunan ovea ja ikkunaa pitkin. Mitään varsinaisia muutoksia ilmavaihtoon ei tehty paitsi tuloilma lattianrajasta nostettiin hieman kiukaan yläpuolelle. Hauskinta tuossa on, että lämpötilapyynnöksi riittää oikein mainiosti 62 astetta ja hiki valuu saunojilla solkenaan ja jopa kissatkin tykkää kosteista löylyistä. Nyt vaan alkaa olla puhkiajettu tuo kiuas ja reikiä kyljessä eikä näitä enää valmisteta. Tosi kiva, kun on lauteisiin tehty leikkaukset juuri tuota varten.
Just jotain tollaisia löylyjä siellä kuntosalillakin on, vaikka ei ole paljoa 60C enempää. Itselleni sopivan lämmin. Kotona myös oma koira tykkää tulla saunaan, mutta lähtee aika nopeasti pois jos löylyt ovat kuumat. Tulee usein takasin, välillä on alalauteella.
Nyt kun googletin tuota pikkutonttua, niin löytyi vain Helo Saunatonttu. Tuolla taas kun YouTubesta etsin, niin ensimmäinen video, joka ei tosin tuohon liity, oli tämä, ja siellä viellä tuollainen kostutin. Empä tiennytkään että on lisäksi vielä tuollaisia kostuttimia. Sillä varmaan saisi vielä lisää kostettau.

Viimeksi muokattu:
Just jotain tollaisia löylyjä siellä kuntosalillakin on, vaikka ei ole paljoa 60C enempää. Itselleni sopivan lämmin.
Se on juuri tuollaisen paljon kiviä sisältävän kiukaan ominaisuus. Ne kosteat löylyt tekee sen ettei asteita tarvitse olla niin paljoa ja saunassa voi viettää paljon kauemmin aikaakin kuin tuollaisissa kuumissa ruoskamaissa löylyissä joissa vain pinta palaa. En tiedä onko väliä onko iso kiuas umpinainen sivuilta, en itse huoli kuin ylhäältä auki olevia.

Kotona myös oma koira tykkää tulla saunaan, mutta lähtee aika nopeasti pois jos löylyt ovat kuumat. Tulee usein takasin, välillä on alalauteella.
Meilläkin kissakaverit tulee juoksun kanssa saunaan, kun sinne ollaan menossa. Toki ne pikkuhiljaa siirtyvät alemmas, kun alkaa turkki päällä saunassa tulla liian kuuma mutta saattavat silti jälkilöylyissä olla parikin tuntia. Joskus istuvat saunan ovella odottamassa päivänä jolloin sitä ei lämmitetä.

Nyt kun googletin tuota pikkutonttua, niin löytyi vain Helo Saunatonttu.
Joo, ne on lopettaneet tuon kertalämmitteisen Pikkuntontun valmistamisen (jos olisin huomannut, ajoissa, olisin ostanut uuden samanlaisen). Saunatonttu on periaatteessa samanlainen mutta jatkuvasti päällä pidettävä eikä siihen saa käsittääkseni ohjainta jolla saunan lämmön voisi määrittää. Tuossa pikkutontussa on ajastin ja asteet jne. mitä voi valita.
Itse tykännyt enemmän kertalämmitteisistä kiukaista vaikka sauna lämpiää 5 kertaa viikossa, kun ei siinä silti mene kuin n. 45 minuuttia, että sauna on "valmis" ja toisaalta tuollaisen aina valmiin kanssa pitäisi mennä kylmille lauteille ellei myös sen kanssa esilämmitä tilaa ensin.

Tuolla taas kun YouTubesta etsin, niin ensimmäinen video, joka ei tosin tuohon liity, oli tämä, ja siellä viellä tuollainen kostutin. Empä tiennytkään että on lisäksi vielä tuollaisia kostuttimia. Sillä varmaan saisi vielä lisää kostettau.
Ei mielestäni tarvitse tuollaisia enää ison kivimäärän kiukailla, kun vaan vettä itse paiskoo kiville välillä.

Viimeksi muokattu:
20kg kiviä ostin reilu kuukausi sitten ja sinne meni kaikki. Ehkä jokunen voisi mennä vielä päälle, mutta ei hirveästi.
Eli tilanne on juuri kuin arvelin,eipä tuon kokoisesta kiukaasta voi enempää odottaa,minulla on 4-5 laatikkoa kiviä kiukaassa ja on mukavan pehmeät löylyt.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 086
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom