• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sananvapaus.

Sananvapauden ydintä on se, että jokaisella on vapaus sanoa mitä itse parhaaksi näkee. Se, että viranomainen määrittäisi, kenellä on oikeus sanoa ja sääntelisi sisältöjä, olisi itäblokin sosialististen tyrannioiden märkä päiväuni. Siellä taidettiin pitää kirjaa mm. kirjoituskoneista, jotta voitiin tunnistaa kuka on kirjoittanut.

Lisäisin tähän vielä sen että siihen sananvapauteen kuuluu vähän itsestäänselvyytenä ehdottomasti myös se että kukaan ei tule jälkeenpäin yrittämään tulla lyömään lakikirjalla päähän tai sanktioimaan.

Muuten voidaan teeskennellä että jossain Stalinin Neuvostoliitossakin oli sananvapaus. Sait sanoa kyllä ihan mitä lystäsit, mitä nyt pääsit vähän leireilemään jos sanoit tiettyjä asioita.

Onko tämä nyt oikeaa käytännön tietoa ankkojen korjauksista vai jotain somesta luettua?

Tämä on ihan fakta. Tarkista nyt lähteesi. Mitä järkeä tällaista on yrittää väittää kun selvästi et asiaa tiedä.

Julkisen sanan neuvosto (lyh. JSN,Opinionsnämnden för massmedier) on Suomessa toimiva joukkoviestinnän julkaisijoiden ja toimittajien vapaaehtoisuuteen perustuva itsesääntelyelin, joka on perustettu vuonna 1968.

Alleviivasin olennaisen

Edelleen JSN:n alaisuuteen kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Jos et kuulu siihen niin JSN ei edes ota kantaa niihin julkaisuihin ja kuten sanoin niin vaikka kuuluisit JSN:ään niin ei minkäänlaisia mekanismeja ole että joutuisit noudattamaan. Voit vaikka täysin ignoroida ne jos siltä tuntuu. JSN:n ehkä erottaa neuvostosta mutta mitäs väliä.

Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan fakta. Tarkista nyt lähteesi. Mitä järkeä tällaista on yrittää väittää kun selvästi et asiaa tiedä.

Julkisen sanan neuvosto (lyh. JSN,Opinionsnämnden för massmedier) on Suomessa toimiva joukkoviestinnän julkaisijoiden ja toimittajien vapaaehtoisuuteen perustuva itsesääntelyelin, joka on perustettu vuonna 1968.

Alleviivasin olennaisen
Ok, eli jotain netistä luettua "faktaa" siis nyt taas oli. Tossa taas oikeen kerrassaan tuota mun kritisoimaa wikipediatuubaa, sun lainaamassa osassa ei ole edes lähdeviitettä. Tämä siis nykyään olevinaan sullekkin "tietoa"...

Mulla on vain toisen käden tietoa siitä että niitä langettavia päätöksiä on käytännössä pakko noudattaa. Itse en ole toimituksessa ollut.

Ok, eli jotain netistä luettua "faktaa" siis nyt taas oli. Tossa taas oikeen kerrassaan tuota mun kritisoimaa wikipediatuubaa, sun lainaamassa osassa ei ole edes lähdeviitettä. Tämä siis nykyään olevinaan sullekkin "tietoa"...

Mulla on vain toisen käden tietoa siitä että niitä langettavia päätöksiä on käytännössä pakko noudattaa. Itse en ole toimituksessa ollut.

:sdarra:

Tuossa on JSN:n itsensä kertomana että käsittely vaatii asianomaisen hyväksynnän.

"Neuvosto ratkaisee käsittelyyn otetut tapaukset, joista sille on kanneltu. Kantelun voi neuvostolle tehdä kuka tahansa, jonka mielestä mediassa on loukattu hyvää journalistista tapaa. Asian ei tarvitse koskea kantelijaa itseään, mutta asianomistajan on annettava suostumus kantelun käsittelylle."

:sdarra:

Tuossa on JSN:n itsensä kertomana että käsittely vaatii asianomaisen hyväksynnän.

"Neuvosto ratkaisee käsittelyyn otetut tapaukset, joista sille on kanneltu. Kantelun voi neuvostolle tehdä kuka tahansa, jonka mielestä mediassa on loukattu hyvää journalistista tapaa. Asian ei tarvitse koskea kantelijaa itseään, mutta asianomistajan on annettava suostumus kantelun käsittelylle."
Joo, JSN kertoo myös montaa muuta ja itselleen luonnollisesti parhain päin jotta saisi säilyttää käytännön viranomaismaisen semansa ilman sen tuomia vastuita ja motivoitua omaa toimintaansa "julkisen sananvapauden vastuullisena valvojana".

En tosiaan pysty JSN itse sanomaan kuin toisen käden tietoa joten vaikeaa sen enempää asiasta keskustella, sullakaan ei mitään käytännön tietoa ilmeisesti ole.

Joo, JSN kertoo myös montaa muuta ja itselleen luonnollisesti parhain päin jotta saisi säilyttää käytännön viranomaismaisen semansa ilman sen tuomia vastuita ja motivoitua omaa toimintaansa "julkisen sananvapauden vastuullisena valvojana".

En tosiaan pysty JSN itse sanomaan kuin toisen käden tietoa joten vaikeaa sen enempää asiasta keskustella, sullakaan ei mitään käytännön tietoa ilmeisesti ole.

Mitä ihme "käytännön viranomaisen" ?? JSN ei ole mikään ihme viranomainen. Viranomainen joko ollaan tai ei olla. JSN ei viranomainen ole. :facepalm:

Ihan hyvää hyvyyttäni neuvoisin nyt olemaan kaivamatta tätä kuoppaa syvemmäksi. Minulla on ihan tietoa ja olen sinulle nyt yrittänyt tätä jakaa. Sinulle tämä on nyt selvästi tullut uutena asiana.

Väännän nyt vielä rautalangasta:

JSN:ään kuuluminen on vapaaehtoista ja heillä ei ole varsinaisia rangaistusmekanismeja jos joku ei halua heidän päätöksiään noudattaa vaikka kuuluisivatkin. JSN ei edes ota käsittelyyn medioita jotka ei siihen kuulu.

Näin ollen mikään pakko ei suomalaisilla medioilla ei ole kirjoittamaansa oikaista tai edes kirjoittaa totuudenmukaisesti, kunhan eivät Suomen lakeja riko.

Viimeksi muokattu:
Ihan hyvää hyvyyttäni neuvoisin nyt olemaan kaivamatta tätä kuoppaa syvemmäksi. Minulla on ihan tietoa ja olen sinulle nyt yrittänyt tätä jakaa. Sinulle tämä on nyt selvästi tullut uutena asiana.
Niin onko sulla ihan käytännön oikeaa tietoa esim. JSN oikaisuprosesseista, kenties JSN:ssä tai JSN kanssa asioimisesta, JSN käytännön asemasta ja mitä tapahtuu jos kantelun käsittelyyn ei suostu, vai onko nyt jotain google"tietoutta" tämä sinun tietosi mitä yrität minulle jakaa?

Keskustelu on ihan turhaa jos molemmat on yhtä pihalla asiasta. Osaan ihan itsekkin googlettaa, mutta siitä ei ihminen juurikaan viisastu. Jos sulla on jotain omaa käytännön tietoutta niin olen kyllä kiinnostunut siitä lukemaan. Silloin ei luulisi olevan tarvetta jaella mitään markkinointimateriaaleja ja wikipedia linkkejä.

Niin onko sulla ihan käytännön oikeaa tietoa esim. JSN oikaisuprosesseista, kenties JSN:ssä tai JSN kanssa asioimisesta, JSN käytännön asemasta ja mitä tapahtuu jos kantelun käsittelyyn ei suostu, vai onko nyt jotain google"tietoutta" tämä sinun tietosi mitä yrität minulle jakaa?

Keskustelu on ihan turhaa jos molemmat on yhtä pihalla asiasta. Osaan ihan itsekkin googlettaa, mutta siitä ei ihminen juurikaan viisastu. Jos sulla on jotain omaa käytännön tietoutta niin olen kyllä kiinnostunut siitä lukemaan. Silloin ei luulisi olevan tarvetta jaella mitään markkinointimateriaaleja ja wikipedia linkkejä.

Kyllä minulla on tietoa. :facepalm: Jos käsittelyyn ei suostu niin silloin JSN ei ota asiaan käsittelyyn. JSN automaattisesti ei ota asiaa käsittelyyn jos kys. asianomistaja ei kuulu julkisen sanan neuvostoon.

Koen nyt kuitenkin, että tämä ei ole minun tehtäväni alkaa opettamaan JSN toimintaa sinulle. Annan vaan vinkin että tämä ei nyt lainkaan näytä hyvältä että olet sananvapaudesta keskustelemassa ja sitten et tiedä miten JSN toimii ja et edes usko kun yritän rautalangasta vääntää.

Kyllä minulla on tietoa. :facepalm: Jos käsittelyyn ei suostu niin silloin JSN ei ota asiaan käsittelyyn. JSN automaattisesti ei ota asiaa käsittelyyn jos kys. asianomistaja ei kuulu julkisen sanan neuvostoon.

Koen nyt kuitenkin, että tämä ei ole minun tehtäväni alkaa opettamaan JSN toimintaa sinulle. Annan vaan vinkin että tämä ei nyt lainkaan näytä hyvältä että olet sananvapaudesta keskustelemassa ja sitten et tiedä miten JSN toimii ja et edes usko kun yritän rautalangasta vääntää.
OK, tämä on erilainen kokemus kuin mitä itse olen toisen käden tietona kuullut ja lähinnä lehdistöstä lukenut kritiikkiä JSN omituisesta asemasta. Kiinnostavaa.

JSN ei ole viranomainen eikä tuomioistuin sen enempää kuin Reiskan Mutteri & Pultti Oy tai suomenruotsalaisten veneseurat yms. järjestöt. Tämä lukee suoraan JSN:n sivulla: Julkisen sanan neuvosto – JSN
JSN ei ole tuomioistuin eikä se käytä julkista valtaa.
JSN on tiedotusvälineiden ja journalistien itseregulaatioelin eli sinänsä täysin turha, mutta sitä ympäröivä uutisointi antaa kuvan kuin kyseessä olisi viranomainen tai tuomioistuin...koska se on medioiden itseregulaatioelin. Yllätys. JSN siis voi tuomita ankarimmalla mahdollisella tavalla jonkin lehteen kirjoitetun jutun, mutta siitä seuraa vain "mainehaittaa" jos JSN tuomion sellaiseksi haluaa laskea.

Toiseksi JSN:lle tehtävät kantelut on julkisia kantelijan henkilöllisyyden osalta joten jos kantelet vaikka Hesarin uutisesta/pääkirjoituksesta yms. niin Hesarin toimittajat tietävät kuka sinä olet ja voivat aloittaa lokakampanjan sinua kohtaan.

Sananvapauden ydintä on se, että jokaisella on vapaus sanoa mitä itse parhaaksi näkee. Se, että viranomainen määrittäisi, kenellä on oikeus sanoa ja sääntelisi sisältöjä, olisi itäblokin sosialististen tyrannioiden märkä päiväuni. Siellä taidettiin pitää kirjaa mm. kirjoituskoneista, jotta voitiin tunnistaa kuka on kirjoittanut.

Sananvapauden toinen tukipilari on oikeus vastaanottaa. Kyllä, jos minä haluan lukea mitä Musk kirjoittaa Kaliforniasta tai Euroopan politiikasta, niin minulla on oikeus vastaanottaa näitä viestejä viranomaisten siihen puuttumatta. On aivan ilmeistä, että viranomaisten yrityskin blokata nämä sisällöt Euroopasta loukkaisi eurooppalaisten sananvapautta.
Ja kukaan ei ole koskemassa tuohon mielipiteen ilmaisuun. Sä saat tehdä sitä ihan samalla tavalla. Alusta, joka välittää mielipiteitäsi tai muiden, isolla skaalalla, on vain vastuussa vähän katsomaan sen sisällön perään. Se on jo nytkin sitä velvoitettu tekemään, mutta tulevaisuudessa vähän enemmän. Ja ehkä jollain muotoa tunnistamaan, onko tilin käyttäjä ihminen vai tuleeko viestintä ohjelmallisesti.

Ei nää helppoja asioita ole, mutta mä nään itse paljon riskejä siinä, että keskustelun aiheet luodaan ohjelmilla ja algot päättää, mitä viestiä kukakin näkee. Ja jo Muskin tapauksessa huomataan, kuinka nopeasti hänen jakamat valheet leviää. Näillä valheilla pyritään aivan varmasti jossain kohtaa vaikuttamaan äänestäjiin. Valhe kun liikkuu nopeasti, ja korjaus siihen, ei välttämättä tule ikinä edes näkyviin.

Monet ihmiset myös pitää Muskin kanavaa ainoana lähteenään. Ja siellä väki ihan tosissaan komppaa MGT:n heittoa, jossa vaaditaan sään manipulointia, että palot saadaan haltuun. Kun täälläkin oln ollut puhetta siitä poliitikkojen valehtelusta, niin tässä on taas oikein hyvä esimerkki. Ilmeisesti jenkkien oikea puoli pitäisi leimata tämmöiseksi, koska koko vassaripuolta leimataan suoraan AOC:n jonkin sanomisen perusteella.
Kuten on tullut ilmi, ei se ole mikään paksu väite, vaan UK:n parlamentaarisessa debatissa esitetty ekstrapoloitu arvio kolmen kaupungin datan pohjalta. Jos on vähänkään seurannut asiaa, niin eksaktia tietoa ei ole olemassa, koska laajaa kansallista selvitystä ei ole tehty. On vain arvioita.

Jos viilataan pilkkua, niin Musk ei sanonut "250 k" vaan "neljännesmiljoona", joten on aivan ilmeistä että kyse on suuruusluokka-arviosta.

Muutenkaan ei liene kovin oleellista, onko luku 100k, 250k vai peräti 1000k, jos kyse on uskottavasti 6-numeroisesta määrästä lapsia. Oleellista on ymmärtää, että julkisuudessa olleet 1k-luokkaa olleet luvut (per kaupunki) on vain pieni osa kokonaisuutta.
Skaala on todellakin tärkeä. 1k on iso ongelma, 10k on tosi iso ongelma, 100k kaataa hallintoa, 1000k muuttaa hallintomuotoa.

Mutta mun mielestä tuo esitettiin vain yhden kaupungin perusteella, jossa oli se 1400 uhria. Joku oli myös extrapoloinut sen miljoonaan. Pitäiskö seuraavaksi kokeilla 100m, olis paljon kovempi luku, näitä kun saa kivalla matikalla esitettyä aikalailla miten haluaa.
Mitähän järkyttävää siinä Weidelin haastattalussa oli? Tuollainen ihmisestä järkyttyminen on minusta suorastaan ihmisarvoa alentavaa.
Ei kenenkään ole pakko olla millään alustalla. Se on ihan henkilökohtainen valinta. Sananvapauteen kuuluu, että saat ilmaista mielipiteitäsi. Siihen ei kuulu, että saat pakottaa ihmiset kuuntelemaan niitä.
Miten kukaan voi kuvitella some-kirjoittelun olevan mitään muuta kuin mielipidekirjoitteluun rinnastettavaa?
Muskille ei ole, eikä monille muille. Trump kirjoitteli vaalien varastamisesta paljon mielipiteitä, ja täälläkin porukka piti niitä totena. Jenkeissä tosi isomäärä. Ja osa koitti jopa kaataa hallinnon sen takia. Ei se kaikille ole mielipidekirjoittelua.

Joo mitä nyt ignoroit sen että osa bannattiin surutta mielipiteistä tyyliin jos sanoit että sukupuolia on 2 tai teit satiiria meemikuvilla. Näin paljon annat oikeasti merkitystä sille X:n sananvapaudelle?
Ei tuo ole käyttäjän sananvapausasia. Käyttäjä saa edelleen käyttää sananvapauttaa, vaikka hän sai twitterissä bannit. Tuo on alustan oma valinta sallitulle sisällölle. Kuten täälläkään ei saa kesksutella pelillä YT videoilla, ja jos teet, saat siitä bannia. Ei siinä viedä sun kykyä ilmaista mielipidettäsi. Sulta vain viedään alustalle julkaisukyky. Sä saat vieläkin meuhkata sananvapaudesta, mutta harvempien vain tarvii kuunnella sinua. Sananvapauteen kuuluu, ettei valtio ennakkosensuroi tai sanktioi sinua mielipiteistäsi. Tässä on tietysti poikkeuksia. Sananvapauteen ei kuulu julkaisuoikeus alustoille. Siihen ei myöskään kuulu, että ihmisten on pakko kuunnella. Twitter muuten tuntuu nyt tuputtavan tuota kuuntelupakkoa aikalailla, kun estotkin ja mutet on heikennetty. Eikä tuo frontti aina edes toimi, että se piilottaisi estetyn sisällön. No pikku bugeja on joka softassa.

Ei tuo ole käyttäjän sananvapausasia. Käyttäjä saa edelleen käyttää sananvapauttaa, vaikka hän sai twitterissä bannit. Tuo on alustan oma valinta sallitulle sisällölle. Kuten täälläkään ei saa kesksutella pelillä YT videoilla, ja jos teet, saat siitä bannia. Ei siinä viedä sun kykyä ilmaista mielipidettäsi. Sulta vain viedään alustalle julkaisukyky. Sä saat vieläkin meuhkata sananvapaudesta, mutta harvempien vain tarvii kuunnella sinua. Sananvapauteen kuuluu, ettei valtio ennakkosensuroi tai sanktioi sinua mielipiteistäsi. Tässä on tietysti poikkeuksia. Sananvapauteen ei kuulu julkaisuoikeus alustoille. Siihen ei myöskään kuulu, että ihmisten on pakko kuunnella. Twitter muuten tuntuu nyt tuputtavan tuota kuuntelupakkoa aikalailla, kun estotkin ja mutet on heikennetty. Eikä tuo frontti aina edes toimi, että se piilottaisi estetyn sisällön. No pikku bugeja on joka softassa.

Käytin muotoa "X:n sananvapaudelle" enkä puhunut mistään yleisestä sananvapaudesta.

Yleiseen sananvapauteen se alkaa liittyä kaikilla mittareilla jos Valtion tai EU:n toimesta Twitter joutuu sensuroimaan käyttäjien ilmaisua. Siihen sananvapauteen kuuluu kyllä se että twitter saa päättää mitä sen alustalla julkaistaan.

Twitter muuten tuntuu nyt tuputtavan tuota kuuntelupakkoa aikalailla, kun estotkin ja mutet on heikennetty.

Ei ihmisiä missään ole pakotettu liittymään twitteriin.

Ja kukaan ei ole koskemassa tuohon mielipiteen ilmaisuun. Sä saat tehdä sitä ihan samalla tavalla. Alusta, joka välittää mielipiteitäsi tai muiden, isolla skaalalla, on vain vastuussa vähän katsomaan sen sisällön perään. Se on jo nytkin sitä velvoitettu tekemään, mutta tulevaisuudessa vähän enemmän. Ja ehkä jollain muotoa tunnistamaan, onko tilin käyttäjä ihminen vai tuleeko viestintä ohjelmallisesti.

Nämä on edelleen jotain koppalakkifantasiointeja ja ei tule menemään läpi. Io-techin säännöissä kielletään tällaisten puhuminen jonain totuuksina.

Viimeksi muokattu:
Käytin muotoa "X:n sananvapaudelle" enkä puhunut mistään yleisestä sananvapaudesta.

Yleiseen sananvapauteen se alkaa liittyä kaikilla mittareilla jos Valtion tai EU:n toimesta Twitter joutuu sensuroimaan käyttäjien ilmaisua.
Aah, ei siellä ole millään muotoa sananvapautta. Sä saat puhua siellä sitä, mitä TOS sanoo. Ja ne säännöt muuttuu, kun Musk niin päättää.
Ei ihmisiä missään ole pakotettu liittymään twitteriin.
Ei olekaan. Kummasti lähtemiset aiheuttaa närää joissain.
Nämä on edelleen jotain koppalakkifantasiointeja ja ei tule menemään läpi. Io-techin säännöissä kielletään tällaisten puhuminen jonain totuuksina.
Sä voit sitten osoittaa mikä tuossa on väärin tai puhun jotain väärin totuutena, tai lopeta jo se säännöistä itkeminen. Hauska muuten, että juuri tässä keskustelussa, sulle ne säännöt ja niiden luomat rajaukset onkin nyt kovin tärkeät :D

Aah, ei siellä ole millään muotoa sananvapautta. Sä saat puhua siellä sitä, mitä TOS sanoo. Ja ne säännöt muuttuu, kun Musk niin päättää.

Kyllä on. Ihmeellinen väite. Ei se mitenkään tarkoita etteikö siellä olisi verrattain hyvää sananvapautta vaikka ollaan TOS:sin alaisuudessa. Twitterissä/X:ssä on ehdottomasti paras sananvapaustilanne mitä missään isolla alustalla.

Viimeksi muokattu:
Kyllä on. Ihmeellinen väite. Ei se mitenkään tarkoita etteikö siellä olisi verrattain sananvapautta vaikka ollaan TOS:sin alaisuudessa. Twitterissä/X:ssä on ehdottomasti paras sananvapaustilanne mitä missään isolla alustalla.
Ei. Julkaisuoikeus tällä alustalla tai twitterissä ei ole liitännäinen sananvapauteen. Se on liitännäinen sen alustan sääntöihin. Sitten siellä taustalla vaikuttaa myös lainsäädäntö, joka taas on liitännäinen sananvapauteen.

Alustalla on omat oikeutensa ja he saa määritellä, mikä on hyväksyttävää sisältöä. He saa määritellä, saatko edes olla käyttäjä. Se on heidän oikeus. Sun sananvapaudelle se ei tee mitään. Sä saat edelleen olla samaa mieltä, mistä tahansa aiheesta, vaikka et saakaan sitä julkaista n alustalla.

Kyllä on. Ihmeellinen väite. Ei se mitenkään tarkoita etteikö siellä olisi verrattain hyvää sananvapautta vaikka ollaan TOS:sin alaisuudessa. Twitterissä/X:ssä on ehdottomasti paras sananvapaustilanne mitä missään isolla alustalla.
Jep. Vasemmistolaiset lähtevät X:stä koska eivät pärjää tasapuolisessa argumentti vs argumentti -väittelyssä jossa pitää vain pystyä loogisesti keskustelemaan eikä voida turvautua valheellisiin raportointeihin ylläpidolle, shadowbanneihin, ennakko/jälkisensuuriin yms.

Selkein ero somealustojen välillä on se että X:stä lähdetään, mutta muualta bannataan.

Alustalla on omat oikeutensa ja he saa määritellä, mikä on hyväksyttävää sisältöä. He saa määritellä, saatko edes olla käyttäjä. Se on heidän oikeus. Sun sananvapaudelle se ei tee mitään. Sä saat edelleen olla samaa mieltä, mistä tahansa aiheesta, vaikka et saakaan sitä julkaista n alustalla.
Ei mielellään näitä näsäviisasteluja tai keskustelun sotkemisia/hidasteluja enää tässä ketjussa. Juridinen sananvapaus on asia erikseen. Puhekielessä ja arjessa sillä viitataan oikeuteen puhua vapaasti sekä IRL että merkittävissä modernin maailman keskustelukanavissa kuten isoimmissa someissa.

Ei. Julkaisuoikeus tällä alustalla tai twitterissä ei ole liitännäinen sananvapauteen. Se on liitännäinen sen alustan sääntöihin. Sitten siellä taustalla vaikuttaa myös lainsäädäntö, joka taas on liitännäinen sananvapauteen.

Edelleen oli kyse alustan omasta sananvapaudesta eikä yleisestä sananvapaudesta jotka on eri käsitteitä. Tunnut sekoittavan nämä.

Muskille ei ollut itsestäänselvää vaikka meille olikin.
Onkohan sinulta mennyt Muskin viestin pointti ohi? Se ei ole mikään luku vaan se, että media vaahtosi Muskin puheista mutta ei mitenkään ottanut esiin parlamentissä esitettyä arviota lastenraiskausongelman laajuudesta.

Taitaa todellisuudessa olla pakko noudattaa niitä vaikkei kuuluisikaan tähän porukkaan, vaikka jossain teoriassa JSN ei pystyisi antamaan viranomaispäätöksiä.
Viranomaiselle on ominaista, että sen päätöksiä on pakko noudattaa. Yksityiselle voi viitata kintaalla, jos ei huvita.

Jos JSN:n päätöksiä on de-facto pakko noudattaa, niin se toimii de-facto itse itsensä nimittäneenä viranomaisena. Ei sillä tietenkään mitään oikeaa viranomaisasemaa ole. Ei ainakaan pitäisi olla mutta annetaanko JSN:n lausumille jotain arvoa esim. mediaa vastaan käytävissä oikeusjutuissa?

Onko muut huomanneet että facebook alkaa täyttyä postauksista, joissa Mark Zuckenberg tai Elon Musk kerrotaan juuri vaihtaneen sukupuolta jne ja samassa yhteydessä mainitaan myös faktantarkistuksien lopettamisesta?

Olisihan tuo hauska nähdä että kuinka paljon noita alkaa tulla jos porukka innostuu ja mahdolliset seuraukset siitä.

Onko muut huomanneet että facebook alkaa täyttyä postauksista, joissa Mark Zuckenberg tai Elon Musk kerrotaan juuri vaihtaneen sukupuolta jne ja samassa yhteydessä mainitaan myös faktantarkistuksien lopettamisesta?

Olisihan tuo hauska nähdä että kuinka paljon noita alkaa tulla jos porukka innostuu ja mahdolliset seuraukset siitä.

Yhden tällaisen hauskan meemikuvan olen nähnyt, mutta ei ollut X:ssä eikä Facebookissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 869
Jäsenet
75 519
Uusin jäsen
juhalele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom