• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sananvapaus.

Itse olen yllättynyt siihen kuinka osa ihmisistä ei ymmärrä miten ongelmallinen tällainen malli on ja miten se ei soita hälytyskelloja tai ymmärrä miten pervessiä on väittää että asia ei liittyisi sensuuriin.

""Väärän tiedon" sensurointi ei liity sensuuriin". En tiedä miten tätä oikein voisi vetää kaistapäisemmäksi. Kuinka pahaa orwellimaista kaksoisajattelua tällainen oikein mahtaa vaatia?
Puhutaankohan me nyt samasta asiasta. Kysytääs näin: pitäisikö laiton sisältö poistaa, vai antaa vain olla? ( Mikään DSA:n pykälistä ei vaadi palveluita poistamaan laillista sisältöä.)

USA:n hallinnon mukaan Euroopan Unionin uudet lait, etenkin Digital Services Act rajoittavat amerikkalaisten yhtiöiden sananvapautta. Digital Services Act tuli voimaan viime vuonna ja se vaatii mm. aktiivista moderointia, vihapuheen poistoa ja valheellisten uutisten poistoa suurimmista sosiaalisen median palveluista. Kiinalaista TikTokia lukuunottamatta kaikki muut suurimmat sosiaalisen median palvelut ovat amerikkalaisten yhtiöiden omistuksessa.

Euroopan komission tiedottaja vastasi Carrille:

"DSA ei liity sensuuriin, vaan itse asiassa ehkäisee sensuuria. Mikään DSA:n pykälistä ei vaadi palveluita poistamaan laillista sisältöä." Myös Elon Musk on jälleen mainittu, sillä Twitter/X on yksi DSA- lain rikkomisesta tutkinnassa oleva palvelu.

Itse en ole alkuunkaan yllättynyt että USA:n nykyhallintoa hiertää mm. valetiedon poistovelvoitteet sosiaalisista medioista.
En ymmärrä mikä pakko noiden on operoida täällä jos lakien noudattaminen ei kiinnosta. Palvelut vaan kiinni, sillähän saisi painetta poliitikkoihin jos eurooppalaiset nousevat vastarintaan ja vaativat komissiota poistamaan tuon DSA:n kun eivät pääse lukemaan Trumpin paskapostauksia X:sta - tai sitten tilalle nousee vaihtoehtoiset alustat jotka toimivat asetusten mukaisesti.

Itse olen yllättynyt siihen kuinka osa ihmisistä ei ymmärrä miten ongelmallinen tällainen malli on ja miten se ei soita hälytyskelloja tai ymmärrä miten pervessiä on väittää että asia ei liittyisi sensuuriin.

""Väärän tiedon" sensurointi ei liity sensuuriin". En tiedä miten tätä oikein voisi vetää kaistapäisemmäksi. Kuinka pahaa orwellimaista kaksoisajattelua tällainen oikein mahtaa vaatia?

USA:sta näkee erittäin hyvin, miten ihmiset uppoaa hörhöpaskaan ja sitä kautta fasismiin.

Joka on uhka demokratialle. Ja sananvapauden kimppuunhan Trumpin hallinto on jo aloittanut hyökkäämisen.

Sanojen ja mielenosoittamisen kieltäminen on sananvapautta t:USA.

Puhutaankohan me nyt samasta asiasta. Kysytääs näin: pitäisikö laiton sisältö poistaa, vai antaa vain olla? ( Mikään DSA:n pykälistä ei vaadi palveluita poistamaan laillista sisältöä.)

Luuletko että se jotenkin muuttaa sensuurin ei sensuuriksi että sensuroitava tieto brändätään laittomaksi?

USA:sta näkee erittäin hyvin, miten ihmiset uppoaa hörhöpaskaan ja sitä kautta fasismiin.

Joka on uhka demokratialle. Ja sananvapauden kimppuunhan Trumpin hallinto on jo aloittanut hyökkäämisen.

Sanojen ja mielenosoittamisen kieltäminen on sananvapautta t:USA.

Ainoa hörhöily mitä itse olen nyt nähnyt että USAa kutsutaan joksikin fasismiksi.

USA ei ole kieltämässä mitään sanoja. Se että siellä sovelletaan nyt republikaanien politiikkaa ja hallinnossa ei haluta käyttää vasemmiston termejä ei ole mitään sanojen kieltämistä. Kyllä ne mediat esim. saa ihan vapaasti käyttää vasemmiston hörhökieltä jos haluavat.

Viimeksi muokattu:
Ainoa hörhöily mitä itse olen nyt nähnyt että USAa kutsutaan joksikin fasismiksi.

USA ei ole kieltämässä mitään sanoja. Se että siellä sovelletaan nyt republikaanien politiikka ja hallinnossa ei haluta käyttää vasemmiston termejä ei ole mitään sanojen kieltämistä. Kyllä ne mediat saa ihan vapaasti käyttää vasemmiston hörhökieltä jos haluavat.

Sanojen kieltäminen on sananvapautta.

Asia selvä.

Sanojen kieltäminen on sananvapautta.

Asia selvä.

Se että hallinnossa ei haluta käyttää vasemmiston hörhötermejä ei ole mitään "sanojen kieltämistä". Kyllä Suomenkin hallinnossa virkamiehet joutuvat noudattamaan ministerien komentoja ja eivät voi noin vain suutaan aukoa asioista. Ei sekään ole mitään "sanojen kieltämistä" tai liity sananvapauteen.

Sanoja ei ole kielletty. Se että hallinnossa ei haluta käyttää vasemmiston hörhötermejä ei ole mitään sanojen kieltämistä. Kyllä Suomenkin hallinnossa virkamiehet joutuvat noudattamaan ministerien komentoja ja eivät voi noin vain suutaan aukoa asioista. Ei sekään ole mitään "sanojen kieltämistä".

Juujuu. Sanojen kieltäminen ei tietenkään ole sananvapautta vastaan.

Muun väittäminen on orwellilaista höpinää.

Tämä on aika hyvä esimerkki siitä, että kuinka absurdiksi tuo USA:n nykyhallinnon toiminta on mennyt:
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin hallinnon yritys puuttua tieteen kielenkäyttöön ulkomailla herättää huolta.

Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri kertoi Hufvudstadsbladetille helmikuussa, että Yhdysvaltain viranomaiset ovat painostaneet yliopistoa poistamaan tiettyjä sanoja Fulbright-stipendeihin liittyvistä tiedotteista.

Tiedotteista haluttiin poistaa muun muassa sanat ”tasa-arvoinen yhteiskunta” ja ”ilmastonmuutos”.

Kaippa tuo on sitä parempaa sananvapauden rajoittamista :kahvi:

Juujuu. Sanojen kieltäminen ei tietenkään ole sananvapautta vastaan.

Muun väittäminen on orwellilaista höpinää.

Onko näitä virkamiehiä kielletty kirjoittamasta näitä sanoja esimerkiksi sosiaaliseen mediaan työn ulkopuolella?

Väännetään nyt rautalangasta että valtion hallinnossa joudut nodattamaan hallinnon sääntöjä ja se on eri asia kuin ihmisten sananvapaus.

Onko näitä virkamiehiä kielletty kirjoittamasta näitä sanoja esimerkiksi sosiaaliseen mediaan työn ulkopuolella?

Väännetään nyt rautalangasta että valtion hallinnossa joudut nodattamaan hallinnon sääntöjä ja se on eri asia kuin ihmisten sananvapaus.

No minähän jo sanoin, että sanojen kieltäminen on sananvapautta.

Ei tätä tarvitse rautalangasta vääntää, Trumpin hallinto ja Trump itse rakastaa sananvapautta.

Tämä on tyhmän leikkimistä ja tiedät ihan hyvin että sananvapaudessa se konteksti merkkaa ja on täysin eri asia jos sitä tietoa sensuroidaan tai kielletään esimerkiksi yksityishenkilön kirjoittamana vs. sitten virkamiehen julkaisemana.

Ensimmäinen on sensuuria. Jälkimmäinen ihan normaalia demokratiaan kuuluvaa hallintoa.

Tämä on tyhmän leikkimistä ja tiedät ihan hyvin että sananvapaudessa se konteksti merkkaa ja on täysin eri asia jos sitä tietoa sensuroidaan tai kielletään esimerkiksi yksityishenkilön kirjoittamana vs. sitten virkamiehen julkaisemana.

Itse nautin aina erittäin paljon ns. absoluuttisen sananvapauden kannattajista ja heidän argumenteistaan.

Niissä esiintyy yleensä täydellinen sisäisesti ristiriidaton logiikka.

Ei tätä tarvitse rautalangasta vääntää, Trumpin hallinto ja Trump itse rakastaa sananvapautta.
1741096090745.jpeg

Tämä ei ole minusta sananvapautta.

Jos Suomessa vasemmistohallituksen opetusministeriö määräisi, että valtion rahoitusta saavissa kouluissa ei enää saa käyttää sanoja "mies" ja "nainen" tai "tyttö" ja "poika", niin meinaatko sä nyt ihan aikuisten oikeasti, että et pitäisi tuota sananvapauden vastaisena tekona?

1741096090745.jpeg

Tämä ei ole minusta sananvapautta.

Eiköstä tuossa ole hauska ristiriita?
"Allows illegal protests". Jos kyseinen yliopisto sallii kyseisen protestin, niin sitten se ei enää ole laiton. Noiden protestien laittomuus nojaa siihen, että onko protestoijilla lupaa käyttää niitä yksityisiä tiloja protestointiin. Jos yliopisto sallii tilojen käytön, niin se ei enää ole mitenkään laitonta toimintaa protestoijilta.

Jos Suomessa vasemmistohallituksen opetusministeriö määräisi, että valtion rahoitusta saavissa kouluissa ei enää saa käyttää sanoja "mies" ja "nainen" tai "tyttö" ja "poika", niin meinaatko sä nyt ihan aikuisten oikeasti, että et pitäisi tuota sananvapauden vastaisena tekona?

Niinhän ne juuri näyttänyt tekevän. Kouluissa ei saa enää puhutella oppilaita tytöiksi ja pojiksi ja äiti on synnyttäjä jne.

En sano mitään, mutta outoa on.

Niinhän ne juuri näyttänyt tekevän. Kouluissa ei saa enää puhutella oppilaita tytöiksi ja pojiksi ja äiti on synnyttäjä jne.

Kiinnostaisi nähdä se opetushallituksen ohjeistus, jossa tälläistä määrätään.
Mutta siis jos tuollainen ohjeistus annettaisiin, niin sulla ei olisi siihen mitään sananvapauteen liittyviä vastalauseita? Ihan täysin hallituksen päätettävissä oleva asia?

Kiinnostaisi nähdä se opetushallituksen ohjeistus, jossa tälläistä määrätään.
Mutta siis jos tuollainen ohjeistus annettaisiin, niin sulla ei olisi siihen mitään sananvapauteen liittyviä vastalauseita? Ihan täysin hallituksen päätettävissä oleva asia?

Ei sananvapauden kannalta. Muuten olisi protestoitavaa ja olen asiasta vastalauseita esittänytkin kun joltain tasolta tällaisia päätöksiä on tehty. Epäilen kyllä että sylttytehdas johtaisi osan jäljistä Li:n koulutusuudistukseen.

En sano mitään, mutta outoa on.
Sinulla ei taida olla kouluikäisiä lapsia? Minulla on ja kokemusteni mukaan olet väärässä. Mistä olet tuon tiedon saanut? Jostain youtube-videosta taikka twitteristä?

Sinulla ei taida olla kouluikäisiä lapsia? Minulla on ja kokemusteni mukaan olet väärässä. Mistä olet tuon tiedon saanut? Jostain youtube-videosta taikka twitteristä?

Opetushallitus näin on kertonut että pitäisi tehdä.

"
Ensi vuoden alusta lähtien Suomen kouluissa ei enää puhuta tytöistä ja pojista, jos kouluille annetut suositukset toteutuvat.

Ainakaan ei pitäisi puhua. Se liittyy tasa-arvosuunnitelmaan, joka tulee pakollisiksi Suomen peruskouluissa.

"

Viimeksi muokattu:
Opetushallitus näin on kertonut että pitäisi tehdä.

"
Ensi vuoden alusta lähtien Suomen kouluissa ei enää puhuta tytöistä ja pojista, jos kouluille annetut suositukset toteutuvat.

Ainakaan ei pitäisi puhua. Se liittyy tasa-arvosuunnitelmaan, joka tulee pakollisiksi Suomen peruskouluissa.

"

Tämä vuodelta 2016 oleva juttu ilmeisesti nousee vähän väliä pintaan:

Kauppinen kertoi Ylelle, että väärinkäsitys sai alkunsa Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä julkaistusta jutusta. Kyseinen, 18.10.2016 netissä julkaistu artikkeli löytyy täältä.
Opetusneuvos Jorma Kauppinen Opetushallituksesta toteaa Faktabaarille, että sama vanha väärinkäsitys tuntuu nousevan pinnalle joka vuosi.
”Joillekin on hirveän tärkeää kaivaa sitä aina uudestaan esille. Ei edes haluta ehkä ymmärtää, mikä totuus on ja mistä tässä on kyse”, hän pohtii.
”Missään ei ole kirjattu tai kielletty, ettei tytöistä ja pojista saisi puhua. Tavoite kuitenkin on, että opetus on sukupuolisensitiivistä.”
Kauppinen vahvistaa Faktabaarille, että yhä edelleen, myös Opetushallituksen nykylinjan mukaan, kouluissa saa puhua tytöistä ja pojista.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 948
Jäsenet
76 520
Uusin jäsen
Deathcon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom