Sananvapauden ydintä on se, että jokaisella on vapaus sanoa mitä itse parhaaksi näkee. Se, että viranomainen määrittäisi, kenellä on oikeus sanoa ja sääntelisi sisältöjä, olisi itäblokin sosialististen tyrannioiden märkä päiväuni. Siellä taidettiin pitää kirjaa mm. kirjoituskoneista, jotta voitiin tunnistaa kuka on kirjoittanut.
Sananvapauden toinen tukipilari on oikeus vastaanottaa. Kyllä, jos minä haluan lukea mitä Musk kirjoittaa Kaliforniasta tai Euroopan politiikasta, niin minulla on oikeus vastaanottaa näitä viestejä viranomaisten siihen puuttumatta. On aivan ilmeistä, että viranomaisten yrityskin blokata nämä sisällöt Euroopasta loukkaisi eurooppalaisten sananvapautta.
Ja kukaan ei ole koskemassa tuohon mielipiteen ilmaisuun. Sä saat tehdä sitä ihan samalla tavalla. Alusta, joka välittää mielipiteitäsi tai muiden, isolla skaalalla, on vain vastuussa vähän katsomaan sen sisällön perään. Se on jo nytkin sitä velvoitettu tekemään, mutta tulevaisuudessa vähän enemmän. Ja ehkä jollain muotoa tunnistamaan, onko tilin käyttäjä ihminen vai tuleeko viestintä ohjelmallisesti.
Ei nää helppoja asioita ole, mutta mä nään itse paljon riskejä siinä, että keskustelun aiheet luodaan ohjelmilla ja algot päättää, mitä viestiä kukakin näkee. Ja jo Muskin tapauksessa huomataan, kuinka nopeasti hänen jakamat valheet leviää. Näillä valheilla pyritään aivan varmasti jossain kohtaa vaikuttamaan äänestäjiin. Valhe kun liikkuu nopeasti, ja korjaus siihen, ei välttämättä tule ikinä edes näkyviin.
Monet ihmiset myös pitää Muskin kanavaa ainoana lähteenään. Ja siellä väki ihan tosissaan komppaa MGT:n heittoa, jossa vaaditaan sään manipulointia, että palot saadaan haltuun. Kun täälläkin oln ollut puhetta siitä poliitikkojen valehtelusta, niin tässä on taas oikein hyvä esimerkki. Ilmeisesti jenkkien oikea puoli pitäisi leimata tämmöiseksi, koska koko vassaripuolta leimataan suoraan AOC:n jonkin sanomisen perusteella.
Kuten on tullut ilmi, ei se ole mikään paksu väite, vaan UK:n parlamentaarisessa debatissa esitetty ekstrapoloitu arvio kolmen kaupungin datan pohjalta. Jos on vähänkään seurannut asiaa, niin eksaktia tietoa ei ole olemassa, koska laajaa kansallista selvitystä ei ole tehty. On vain arvioita.
Jos viilataan pilkkua, niin Musk ei sanonut "250 k" vaan "neljännesmiljoona", joten on aivan ilmeistä että kyse on suuruusluokka-arviosta.
Muutenkaan ei liene kovin oleellista, onko luku 100k, 250k vai peräti 1000k, jos kyse on uskottavasti 6-numeroisesta määrästä lapsia. Oleellista on ymmärtää, että julkisuudessa olleet 1k-luokkaa olleet luvut (per kaupunki) on vain pieni osa kokonaisuutta.
Skaala on todellakin tärkeä. 1k on iso ongelma, 10k on tosi iso ongelma, 100k kaataa hallintoa, 1000k muuttaa hallintomuotoa.
Mutta mun mielestä tuo esitettiin vain yhden kaupungin perusteella, jossa oli se 1400 uhria. Joku oli myös extrapoloinut sen miljoonaan. Pitäiskö seuraavaksi kokeilla 100m, olis paljon kovempi luku, näitä kun saa kivalla matikalla esitettyä aikalailla miten haluaa.
Mitähän järkyttävää siinä Weidelin haastattalussa oli? Tuollainen ihmisestä järkyttyminen on minusta suorastaan ihmisarvoa alentavaa.
Ei kenenkään ole pakko olla millään alustalla. Se on ihan henkilökohtainen valinta. Sananvapauteen kuuluu, että saat ilmaista mielipiteitäsi. Siihen ei kuulu, että saat pakottaa ihmiset kuuntelemaan niitä.
Miten kukaan voi kuvitella some-kirjoittelun olevan mitään muuta kuin mielipidekirjoitteluun rinnastettavaa?
Muskille ei ole, eikä monille muille. Trump kirjoitteli vaalien varastamisesta paljon mielipiteitä, ja täälläkin porukka piti niitä totena. Jenkeissä tosi isomäärä. Ja osa koitti jopa kaataa hallinnon sen takia. Ei se kaikille ole mielipidekirjoittelua.