Ihan laatikon ulkopuolelta heitetty ehdotus. Kun nyt vaikuttaisi ongelmat juontuvan siitä että Elisan SIM on ykköspaikassa, niin jos vaihdat vain simmit päikseen?
En ole kokeillut tätä vielä, koska erään toisen kirjoittajan kohdalla Elisan kortti on ollut kakkospaikalla ja tarjonnut mobiilidatan, sekä silti on ollut ongelmia. Eli ilmeisesti ihan sama kumpi datan tarjoaa tai missä korttipaikassa se on.
Tämän sinun postauksesi jälkeen luulen tai ainakin toivon päässeeni ongelman jyvälle. Tässä iltapäiväpuuhana etsin sieltä internetistä suosituksia Androidille tarkoitetusta verkkoyhteyshallintasovelluksesta ja päädyin asentamaan sellaisen kuin ForceLTE.
Kyseisellä sovelluksella näkee mm. molemman puhelimessa käytössä olevan liittymän käyttämää mobiiliverkon yhteysmuotoa (5G/4G/3G/2G) sekä liuta muita verkkojen tietoja, kuten käytössä olevat taajuudet, kanavat jne. Ainakin minun kohdalla Elisa ja Telia käytti tismalleen samoja kanavia verkkoyhteyksissä. Minulla ei ole sitten minkään sortin faktatietoa näistä vehkeistä, mutta tiedän hyvin ainakin sen, että jos itsellä ja naapurilla on Wi-Fi verkko samalla kanavalla, se toimii molemmilla huonosti ja pätkii.
ForceLTE:n mielestäni paras ominaisuus on kuitenkin se, että voi pakottaa halutun liittymän käyttämään mitä tahansa verkon yhteysmuotoa, vaikka sitä ei puhelimen valikossa olisi, joten valitsin Elisalle pelkän GSM:n (2G), mikä riittää sille liittymälle vallan mainiosti ja jätin Telialle 4G:n ja 3G:n
Nyt olen testannut pari tuntia puhelinta kotona Wi-Fi pois päältä, eikä ole mobiilidata vielä jumittanut kertaakaan, tosin tämä testijakso on vielä melko lyhyt ja viikon päästä tulen olemaan viisaampi.
ForceLTE ratkaisi lisäksi erään toisenkin tarpeen, mitä olen kaivannut käyttämäni Backup Callingin kohdalla, eli silloin kun syystä tai toisesta haluaa käyttää esimerkiksi SIM1:n liittymän puheluita ja tekstareita SIM2:n liittymän mobiilidatan kautta. Toisin kuin Wi-Fi puheluiden kohdalla, ominaisuuden toimintaa ei pääse kytkemään päälle tapauskohtaisesti itse, vaan Backup Calling polkaisee itsestään päälle ainoastaan silloin, kun SIM1 ei saa yhteyttä verkkoon tai vaihtoehtoisesti verkkovierailuverkkoon. Joskus tulee oltua EU:n ulkopuolisessa maassa, jossa SIM1 toki löytää verkkovierailuverkon, mutta käyttö on kallista, joten toivoisi saavansa Backup Callingin käyttöön verkkovierailumaksujen välttämiseksi vaikka puheluiden vastaanottaessa, mutta se ei onnistu, kun liittymä on löytänyt jonkun verkon.
ForceLTE:llä valitsin SIM1:n käyttöön esimerkiksi pelkän TDSCDMA-verkon, jota ei käsittääkseni ole muualla kuin Kiinassa ja koska SIM1 ei tällaista verkkoa löydä, puhelin iskee välittömästi Backup Callingin päälle ja puhelin vastaanotti ongelmitta Elisan (SIM1) liittymän puhelut sekä tekstiviestit Telian (SIM2) datan kautta.
Olisi sitä varmaan voinut tämän kaiken virittelyn sijaan lähteä vaikka kaljalle.