Painopisteeseen etu-takasuunnassa tuo vaikuttaa eniten välillisesti, siis sitä kautta että loogisin akkuratkaisu peruslaudassa riippuu siitä, onko lauta etu- vai takavetoinen.
Kun tuntumasta ja massan sijainnista oli puhe, niin akkuratkaisu vaikuttaa myös muulla tavoin. Jos akku on pylväässä, se massa on ajossa ylempänä. Jos akku on lattiassa, se on hyvin alhaalla, peräti kokonaan ajajan tossujen alla. Tällä on merkitystä.
Ollaan vähän kaukana vetävästä pyörästä jos mietitään akkua ylhäällä tai alhaalla. Mutta toisaalta ihan sillä asiaa esille nostinkin, jotta saadaan keskustelua aikaan eikä joku tietty ratkaisu jää suoraan ainoaksi oikeaksi.
Tuo akku pylväässä on toisaalta helppouden kannalta ymmärrettävä ja melkeinpä ainoa paikka vaihdettavalle / muualla ladattavalle. Mutta riippumatta vetotavasta ei varmasti paranna ajomukavuutta. Mitä alempana painopiste pysyy, sitä parempi luonnollisesti.
Tuli tosiaan listattua hieman marginaalisiakin seikkoja, sori siitä. Minkä tahansa yhdistelmän saa toimivaksi hyvällä suunnitelulla ja materiaaleilla.
Viitaten edellä. Hyvä kun näkökohtia tulee esille. Mitä enemmän niitä on, sitä paremmin voi niiden valossa valita sen omaan tarpeeseen parhaiten sopivan.
Johtoja joudutaan joka tapauksessa viemään taittomekanismin läpi. Akun ollessa pylväässä(vetotavasta riippumatta) enemmän ja akun ollessa lattiassa vähemmän. Toki ohjaus ei ajovirtakaapelia rasita kummassakaan loogisessa skenaariossa - siis akku lattiassa ja takaveto tai akku tolpassa ja etuveto.
Etujarrun vaijerikuorihan sekin liikkuu normaalissa rakenteessa vain ohjauspylvästä kaadettaessa ja ajossa sen, mitä jarrun käyttö tekee - ei ohjattaessa. Takajarrun vaijerikokonaisuus taipuu koko ajan ohjausta käytettäessä. Taas menin merginaalisiin detaljeihin saakka, sori siitä.
Näistä voidaan olla aivan samaa mieltä, taviskäyttäjää ei juuri kiinnosta. Sitä taas emme lopulta tiedä, miten ne taittokohdan johdotukset missäkin laudassa pidemmän päälle menestyvät mutta toisaalta eihän esim Xiaomissa mene moottorin kaapeli taitoksen läpi. Muutoinkin moottorille voi viedä sähkön muullakin tapaa vs kaapeli navasta läpi. Kehitysversioita kuitenkin edelleen ja halvalla tehtyjä joten mitään oikein erityisiä innovaatioita lienee turha odottaa.
Etupyörän sutimisen tai moottorijarrutuksen aiheuttama pidonmenetys on minusta yllättävämpää ja ennakoimattomampaa kuin jarrutuksen aiheuttama etupyörän pidonmenetys. Jälkimmäinen on helpommin hallittavissa oppimalla vähän sitä jarrutustuntumaa ja toisaalta ajamalla siihen malliin, ettei tarvitse jarruttaa ihan äärirajoilla.
Jos kysymys aseteltaisiin siten, että kannattaako mopo tehdä etu- vai takavetoiseksi, vastaus tulisi monelta paljon nopeammin. Toisaalta voisi myös kysyä, kannattaako mopoon laittaa mieluummin jarru etu- vai takapyörään, jos kuvitteellisessa skenaariossa saa valita vain yhden.
Moniko on ajanut etuvetoista mopoa? Toisaalta taas moni on ajanut etu- ja takavetoista autoa, osa ilman mitään luistonestoja ja muuta. Eli hieman huono verrata eri laitteita lopulta toisiinsa. Ja tuossa kuvitteellisessa skenaariossa kieltäytyisin vastaamasta. En ajaisi metriäkään mopolla yhdellä jarrulla. En edes fillarilla jos aivan pakko ei ole.
Ja taas tuo pidon menetys... Kieltämättä kyllä tätä ketjua lukiessa tekisi mieli lauta vaihtaa muutamastakin syystä mutta asiaan palatakseni pari vuotta on takana pääasiassa etuvetoisella. Ehkä sitten tehon puutetta mutta sutiminen ei ole ongelma ollut poislukien nurmikolla, liukkaalla tms erikoisissa oloissa ajelut.
Moottorijarru taas on kieltämättä ollut kerran ongelma. Ainoa laudalla kaatumiseni on ollut varsin pienestä nopeudessa ihan huolella kun eturengas lähti alta. Xiaomin sähköjarru minimillä eli ei todellakaan puhuta kovista jarruvoimista. Alamäki, jossa olikin yllättäen todella reilusti sateen tuomaa hiekkaa tms ja takajarrua uskalsi käyttää pitämään nopeuden kurissa. Etujarrulla varovaisesti jarruttaen nopeus olisi päässyt kasvamaan ja sitten ympäri tai jo aikaisemmin ympäri.
Toisaalta kun itsellä on mittaa aika reilusti, miettii väkisin kokematonta lautailijaa. Mittaa reilusti ja painoakin niin tehokas etujarru on todella tappava elementti jos vielä kyseessä on jonkin yllättävän (vaikka monttu tiessä tai se koiran naru) välttely. Painopiste on valmiiksi aika edessä ja jarrutus vielä edesauttaa sitä.
Äärirajat on mielenkiintoinen asia. Jos olet ajamassa auton kylkeen ja mittarissa se 35+ niin moniko miettii rajoja enää siinä kohdassa? Jos se jarru pitää oikeasti kunnolla, ottaa kipeää. Absia tuskin heti ollaan saamassa vaikka se pelastaisi kyllä monessa kohdassa.
Pointti on pitkälti se, ettei välttämättä yksi ainoa vastaus ole oikea vaan se voi riippua monesta seikasta.
Toki kaksi erillistä jarrua on minustakin(eihän se ole edes mielipideasia) parempi ajon kannalta. Siitä huolimatta kallistun hitaassa sähköpotkulaudassa minimalismiin. Se moottorijarru paikkaa aika hyvin takajarrun puutetta. Lisäksi osalle ajajista kaksi jarrukahvaa on ihan liikaa liikkuvia osia - niinhän se on sunnuntaipolkupyöräilijöidenkin usein vaikea ymmärtää, mikä taika on etu- ja takajarrussa.
En oikeastaan osaa pitää lautaa varsinaisesti hitaana. Fillarissakin on kahden jarrun vaatimusta jos on lastenistuin jne. Ja varmasti nopeudet ovat siinä kohdassa monella selvästi lautaa pienempiä. Eikä ihan jokainen sunnuntaifillaristi kyllä pidä 25km/h nopeutta ainakaan kovin pitkään.
Moottorijarrulla päästään oikeasti järkevään tulokseen vasta, kun sille on mieluiten oma jarrukahvansa. Jos siihen ei mennä, järkevä säädettävyys suhteessa mekaaniseen jarruun plus abs. Muutoin on pitkälti niin ja näin. Enkä edes ymmärrä, miksi noissa ei voi olla järkevää absia. Siihen on eväät suoraan olemassa, ei todella tarvita paljoa kehitystä.
Jarrujen käyttö ja muu taas on sitä, joka tulisi opetella. Kyllä se oma kulkupeli pitää tuntea, oli kyseessä ihan mikä tahansa.