Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

IF:stä tänään kyselin ja heillä lasten sähkömönkijä oli about 380€/v ja on mahdollista maksaa vain käytössä olevista kuukausista eli n. 32€/kk. Suolaista mutta ei tuo nyt ihan konkurssiin vie jos sitä vuodessa noin 4kk pitää voimassa

Itse otin pohjolosta vakuutuksen. Ainoastaan vuosihinta(164e/v) eli 13.6e/kk. Vakuutuksen voi katkaista heti kuin lopettaa ajot. Ei ollut erikseen kesähintaa. Mutta kyseessä siis sähköskuutti. Voi olla toki eri hinnoittelu sähkömönkijöillä
 
Itse otin pohjolosta vakuutuksen. Ainoastaan vuosihinta(164e/v) eli 13.6e/kk. Vakuutuksen voi katkaista heti kuin lopettaa ajot. Ei ollut erikseen kesähintaa. Mutta kyseessä siis sähköskuutti. Voi olla toki eri hinnoittelu sähkömönkijöillä

Jes kiitos vinkisä, soittelin itsekkin tuonne ja sain vastaavan tarjouksen. Tämä huomattavasti parempi vs mitä nyt noista muista saanut.
 
Kontio Motors 2.0 vakuutus Iffillä 285 (osakaskolla), Pohjola oli about satkun kalliimpi. Toki meillä on kaikki vakuutukset Iffillä, joten se taitaa vaikuttaa 15% hintaan. Maksu jakaantuu 12kk tasaisesti eli ei ole mitään painotuksia kesälle hinnassa. Laitan vakuutuksen syyskuussa lopussa kiinni.
 
Kontio Motors 2.0 vakuutus Iffillä 285 (osakaskolla), Pohjola oli about satkun kalliimpi. Toki meillä on kaikki vakuutukset Iffillä, joten se taitaa vaikuttaa 15% hintaan. Maksu jakaantuu 12kk tasaisesti eli ei ole mitään painotuksia kesälle hinnassa. Laitan vakuutuksen syyskuussa lopussa kiinni.

Onneksi tosiaan se ei toteutunut, että kaikki joutuisi maksamaan koko vuodelta. Vaikka täytyy myöntää, että oli 3 kuukauden jännitys hinnasta, koska ostin laitteen ajoissa. Ihan kohtuullinen tuo 13.6e/kk
 
Tänään on tämän kesän ensimmäinen skuuttitapaaminen Vantaalla ja tiedossa on myös grillaamista :)

Kiva nähdä muiden lautoja ja kokoontua samanhenkisten kanssa ulos viettämään perjantai-iltaa.
 
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?
 
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?
Pitääks se herättää laturin avulla takas henkiin, vai lähteekö ihan vaan napista päälle sit kun sammuu?

Pääseekö ajamaan ollenkaan, vai sammuuko heti? Pitääks nopeuden olla tietyn verran yli?

Puuttuu jonkin verran infoa et osais sanoa edes suurinpiirtein varmuudella et oisko se nyt kontrolleri vai akku.
 
Protestoijien kannattaa sitten muistaa, että liikennevakuutuksen laiminlyönti on aika rajusti sanktioitua eli siitä ei millään pienellä sakolla selviä kiinni jäädessä. Pääsääntöisesti sakkoja tulee ja vakuutusmaksut moninkertaisena.

Joo pahimmillaan tuossa voi köyhtyä aika paljonkin. Henkilöauto kyseessä kylläkin, mutta itselle tuli 1400€ lisää maksettavaa kun auto seisoi oston jälkeen pihassa reilun puoli vuotta. Olisi pitänyt ottaa vakuutus ja laittaa se heti seisontaan.
 
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?

Itsellä oma ewau teki samaa mennä vuonna jos on takuuta niin sinne
 
Tänään käytin skuuttia ekan kerran täällä korvessa. Ajoin täysin suoraa tietä monta kilometriä. Kyllähän siinä ajaessa kerkesi miettimään että 25kmh rajoitus ei kyllä ole pätevä kaikissa tilanteissa. Kaupungissa asuessa en koskaan kaivannut enemmän vauhtia, mutta tuossa voisi ajella ihan hyvin nopeammin.

Ei kuitenkaan taida kehdata tuunata tuota. Juuri tuolla suoralla olen nähnyt poliisien pysäyttävän jonneja sähkövehkeillään useamman kerran.
 
Tänään käytin skuuttia ekan kerran täällä korvessa. Ajoin täysin suoraa tietä monta kilometriä. Kyllähän siinä ajaessa kerkesi miettimään että 25kmh rajoitus ei kyllä ole pätevä kaikissa tilanteissa.
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.
Liekkö markkinoilla yhtään lautaa missä akun lämpötilaa kontrolloitas aktiivisesti
 
Monet Ninebotin laudat kontrolloivat akuston lämpötilaa ja katkaisee matkanteon väliaikaisesti jos lämpötila nousee liian korkeaksi.
 
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.
Liekkö markkinoilla yhtään lautaa missä akun lämpötilaa kontrolloitas aktiivisesti
No ei se kyllä akun elinikään vaikuta. BMS pitää kyllä huolen et se katkasee virransyötön jos alkaa lämpötila olemaan liian korkea tai purkuvirta muuten vaan liian iso. Sama latauksen aikana, lataat liian kovalla jerkulla niin se kyllä pistää pelin poikki.

Ennemmin se controlleri pamahtaa lämpötilan takia ku se et akuilla alkais olemaan turhan tukalat oltavat. Ihan melkeen jokaikisessä laudassa.
 
Huomenta päivää, hyvät uutiset on, että ajoin E-600:lla vajaa pari vuotta yli 4000km ihan hienosti. Olin lautaan tyytyväinen (teho kiihtyvyys ja kulku mukava), mutta takajousitus meni poikki ja kun eivät saaneet/viitsineet sitä korjattua, sain takuuseen vielä rahat takasin. kiitos erittäin hyvin toimineesta takuusta. Eli 599€ sain rahaa tilille ja ostin E-6045frs tilalle (KS-N10T ver.1.31) Tähän uuteen sain heti aluksi nopeusrajoituksen poistettua, aivan kuten E-600. Mutta kun välillä käytin uudempaa/vanhempaa e-wayn appia vuoronperään, nopeus lukittui ilmeisesti lopullisesti 25km/h. Tätä ongelmaa ei ollut E-600, siinä pystyi käyttämään ristiin rajattomasti uutta ja vanhaa säätö-appia. KS SoftTuner olisi, jossa paljon firmwareja, onko KS-N10 ja KS-N10T firmwaret ristiin sopivia? siellä olis paljon KS-N10 vanhempaa firmwarea tarjolla (1.09-1.31). Mutta KS-N10T tarjolla on vain 1.31-1.35 versiot. Mikä neuvoksi? Käsittääkseni sama laite, mutta lisättynä muutamia uudistuksia kuten etujousitus.

Ja Lahden alueella olen jos asiantuntemusta/apua löytyisi? *edit

Ratkaisin asian niin että palautin verkkokaupan laudan (699€), koska en tyytyväinen- se oli valmistettu v2022, eli maannut varastossa pari vuotta. sain rahat takasiin ja tilasin telialta 50€ halvemalla, ja nyt kulkee. tämä kappale valmistettu 12/2023. siis kulkee siksi koska en koske e-wayn omaan oppiin..

*edit lisäys.
 
Viimeksi muokattu:
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.

Ennemmin se controlleri pamahtaa lämpötilan takia ku se et akuilla alkais olemaan turhan tukalat oltavat. Ihan melkeen jokaikisessä laudassa.
Joo, ei matkanopeuden noston oleellisin vaikutus ole että se rasittaisi järkevän kokoista akkua liikaa. Toteutuva ajomatka lyhenee ja mahdollisen kaatumisen seuraukset tulevat vakavammiksi. Enkä jälkimmäisellä tarkoita että 25 km/h olisi jokin viimeinen sana suurimmaksi turvallisuusajattelun mukaan järjelliseksi ajonopeudeksi laudalla, vaikka itse en halua lakipuutteellista kalustoa.

Akun kypsymisen kannalta enemmän kiinnittäisin huomiota varastoinnin SOC ja lämpötilaan sekä latauslämpötilaan. Ei missään tapauksessa lainkaan ladata pakkaskylmää akkua eikä mielellään heti kuumaksi ajettua/auringon paahtamaa patteria, ainakaan kovin suuren C-mitoituksen laturilla. Jos kennot eivät ole näiden puolesta kamalan lujilla, ne pääsääntöisesti kestävät laatuluokan mukaisen ikänsä vuosia ja/tai syklejä.
 
Tänään spottasin pari teipattua lautaa liikenteessä, rupesin miettimään että vois omaakin vatkainta koristella
mistäs noita tuunaus sarjoja kannattais ostella?
 
Kerro nyt ihmeessä mistä on kysymys. Tarkoitatko dekkiteippiä, heijastimia vai kenties jotain koristeita? Millaisia? Vai oliko niissä kenties kasettinauhuri? :p
En sinänsä mitään erityistä etsi, jos joku on törmännyt semmoisiin noita verkkokauppoja selaillessa niin vois linkkailla
Joskus aliexpressissä törmäsin G30 mallikohtaisiin teippisarjoihin mutta valikoima oli vähän nihkeä
 
En sinänsä mitään erityistä etsi, jos joku on törmännyt semmoisiin noita verkkokauppoja selaillessa niin vois linkkailla
Joskus aliexpressissä törmäsin G30 mallikohtaisiin teippisarjoihin mutta valikoima oli vähän nihkeä
Ilmeisesti siis ulkoasun muutosta haetaan? Sehän onnistuu ilman siihen tarkoitettua tuotetta. Voi teipata metritavarasta ja voi vaikka maalata. Kun ottaa vapauksia, voi erottua selvemmin kuin valmiilla tuotteella.
 
Olisi kysyttävää akkujen takuusta. Tottakai jokaisella maahantuojalla voi olla eri ehdot. Mistään en oikein oo saanut vastausta siihen, kuinka paljon akun kapasiteetin pitää heikentyä, ennenkuin se menee takuun piiriin? Parissa kuukaudessa maksimi jättine johon latautuu on tippunut 56.6 ->56.1V. Toki en oo huomannut vielä juurikaan merkitystä kanatamaan. Ehkä 2-3km on voinut jäädä pois, mutta maastolla on kuitenkin niin iso vaikitus, että voi mennä senkin piikkiin. Olisi tässä vielä 4kuukautta aikaa akun heiketä ja sit käy mahdollisesti hakemassa uuden tilalle kun takuu on lopussa. Toki toinenkin asia on hajonnut, eli tuo alustavalo ei mee enää päälle. Toki kesällä ei oo niinkää merkitystä, mutta täytyy käyttää huollattaa takuu aikana. Keväällä kun oli pimeää niin oli kyllä todella hienon näköinen. Jossain vaiheessa voisin tehdä pienen vertailun vanhan eway-350 ja ego-tomini x10 kesken. Erothan on valtavat. koska niin iso ero laitteissa, mutta kyllä ewayssä silti oli hyviäkin puolia ja ennenkaikkea sen koko loukan skuuteissa.
 
Olisi kysyttävää akkujen takuusta. Tottakai jokaisella maahantuojalla voi olla eri ehdot. Mistään en oikein oo saanut vastausta siihen, kuinka paljon akun kapasiteetin pitää heikentyä, ennenkuin se menee takuun piiriin? Parissa kuukaudessa maksimi jättine johon latautuu on tippunut 56.6 ->56.1V. Toki en oo huomannut vielä juurikaan merkitystä kanatamaan. Ehkä 2-3km on voinut jäädä pois, mutta maastolla on kuitenkin niin iso vaikitus, että voi mennä senkin piikkiin. Olisi tässä vielä 4kuukautta aikaa akun heiketä ja sit käy mahdollisesti hakemassa uuden tilalle kun takuu on lopussa. Toki toinenkin asia on hajonnut, eli tuo alustavalo ei mee enää päälle. Toki kesällä ei oo niinkää merkitystä, mutta täytyy käyttää huollattaa takuu aikana. Keväällä kun oli pimeää niin oli kyllä todella hienon näköinen. Jossain vaiheessa voisin tehdä pienen vertailun vanhan eway-350 ja ego-tomini x10 kesken. Erothan on valtavat. koska niin iso ero laitteissa, mutta kyllä ewayssä silti oli hyviäkin puolia ja ennenkaikkea sen koko loukan skuuteissa.
Ööh mikä nimellisjännite akussa on? 52v akku täyteen ladattuna ois 58.8v ja 48v sit taas 54.6v. Jokatapauksessa tohonhan vaikuttaa aika moni asia, ootko balansoinu kennoja eli jättäny pariks tunniks laturiin senki jälkeen ku se näyttää vihreetä valoa, eli on ns. täys? Jos jättää balansoimatta nii se on kyl nopein tapa saada akku tapettua. Sinänsä huono ku balansoinnista harvemmin ohjekirjoissa yms puhutaan
 
Tänään spottasin pari teipattua lautaa liikenteessä, rupesin miettimään että vois omaakin vatkainta koristella
mistäs noita tuunaus sarjoja kannattais ostella?

Näitähän nyt löytyy melkein jokaisesta skuuttikaupasta. CuriousJoella on esim. Styling-osio, jossa on suosituimpiin malleihin suunnattuja tuotteita sekä geneerisiä tuotteita. Samaa kiinakamaa löytyy muualtakin.
 
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
 
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
Ainankin lautakuskille pitäisi antaa roimat sakot. Kun tuollalla ei edes saa kuljettaa ketään ja taisipa olla noilla väistövelvollisuuskin tuossa (käännyttiin polkupyöraa vastaavalla häkkyrällä jalkakäytävältä suojatielle (ei vissiin ollut pyörätietä tuossa..))
 
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
Mua huvittaa ja samalla ehkä myös vähän harmittaa se et ekana syytetään tota autokuskia, vaikka olennaisin tieto on se että tossa ajettiin kolmepäällä. Noitten ohjattavuus yms ei muutenkaan oo parhaimmasta päästä, niin miettikääpä mitä se on kun kyydissä on 3.


Tässä jutussa myös mainitaan et sillä tultiin aika kovaa vauhtia suojatielle. Suojatielle minkä yli vehje pitäis taluttaa, ei ajaa. Tääkin oli aika pääteltävissä oleva juttu, koska kuten arvata saattaa niin liikkeellelähtö kolmipäällä ei näillä ole kovin helppoa, niin eihän sitä mielellään pysähdytä Ja liikennevalojahan tuossa ei ole, vielä. Veikkaan et tulee hyvinkin nopeasti tän jälkeen.

Enempää on vaikea sanoa, kun ei tiedä onko tossa edes autoilija yrittäny jarruttaa, vai onko tilanne tapahtunu sen verran nopeasti. Ei myöskään tietoa et vetikö tytöt äkkikäännöksen kattomatta mihinkään suuntaan, vai mikä tilanne varsinaisesti oli. Mut ei nekään syyttömiä ole, mut autokuskin osaa en osaa enempää arvailla. On kuitenkin täysin mahollista ettei sillä ollu edes mahdollisuutta jarruttaa tai huomata niitä ennenkun jo kolis.


Tästä voi sit lukea yhden vuokralautafirman reaktion koko hommaan. Mun mielestä jokseenkin sairasta myöntää et työkalut ja teknologiat on olemassa siihen että näillä ei voi ajaa useampi kun yksi, tai että alaikäset (tai tietyn iän alle olevat) ei saisi näitä käyttöön ollenkaan (kertaluontoinen tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla), mutta kumpaakaan näistä ei tehdä koska raha. Ja tää myönnettiin täysin julkisesti, tän tapahtuman jälkimainingeissa ja ilman varsinaisesti minkäänlaista häpeää.

Yks kuolema ei selkeästi vielä riittäny, vaan tarvitaan useampi. Ihmishenki on poikkeuksellisen halpa nykypäivänä.

Edit: Eikun ekanahan toi Oskala jäi kiinni suoraan valehtelusta et lainsäädäntö sen estäis. Ei estä ja korjas sanomisensa, viimeisinä perusteluina seuraava:

" – Se ei tuo yhtään ainutta euroa sisään eikä anna mitään etua markkinatoimijalle. "

Turvallisuudesta voi joustaa jos siitä saa enemmän rahaa, näemmä.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se selvää, ettei lautafirma halua noita turvallisuusominaisuuksia ottaa ensimmäisenä käyttöön ja katsoa sivusta kun asiakkaat siirtyvät käyttämään kilpailijan lautoja joissa moisia 3-päällä estäviä ehtoja ei ole. Sitähän tuossa yritetään sanoa, että nuo pitäisi kakkien ottaa yhtäaikaa käyttöön tai sitten lainsäädännöllä pakottaa kuten Norjassa.
 
Nuo pienet kulkuvälineet ovat, vähän kuten tupakka aikoinaan. Käytännössä helvetin vaarallisia käyttäjilleen, mutta niillä bisnestä tekevät eivät välitä paskaakaan ja muutkin ovat kiinnittänmeet huomion muualle.

Nuo ovat hankalia, kun eivät kuulu jalkakäytävälle, kun ovat vaarallisia jalankulkijoille ja käyttäjilleen, mutta eivät kuulu myöskään ajoradalle, jossa kulkee autoja, sillä noilla liikutaan liian arvaamattomasti ja noissa ei ole yhtään mitään suojaa, joten onnettomuus tuollaisen ja esim kevyenkin mopoauton kanssa on tuollaisen laudan käyttäjälle aina hengenvaarallinen ja johtaa hyvin usen vammoihin, joiden parantelu on kallista, aikaavievää ja jättää seurauksia loppuiäksi.

Jos noiden turvallisuuteen kiinnitettäisiin edes vähäsen huomiota, niin on selvää, että nuo pitäisivät laittaa käyttökieltoon kokonaan tai tiputtaa ainakin maksiminopeus nykyisestä kolmasosaan jä käyttökielto, jos on mitenkään mahdollista, jotta tiellä on yhtään jäätä.
 
Onhan se selvää, ettei lautafirma halua noita turvallisuusominaisuuksia ottaa ensimmäisenä käyttöön ja katsoa sivusta kun asiakkaat siirtyvät käyttämään kilpailijan lautoja joissa moisia 3-päällä estäviä ehtoja ei ole. Sitähän tuossa yritetään sanoa, että nuo pitäisi kakkien ottaa yhtäaikaa käyttöön tai sitten lainsäädännöllä pakottaa kuten Norjassa.
Niin siis ei se yllätyksenä tuu et miks näin on. Eikä se sormia napauttamalla onnistuis, koko lautakanta pitäis Suomesta uusia jossa on ne tunnistimet tota touhua varten. Maksaa rahaa ja aiheuttaa sitä et porukka ei vuokraa näitä. Mut ei se silti mun mielestä mikään syy oo, koska täytyy olla ihan vitun kujalla ja tarkotuksellisesti sulkea silmät ja korvat asian suhteen jos kuvittelee ettei tolla kolmepäällä ajamisella ollu suurikin vaikutus tähän tapahtuneeseen. Se mun ongelma on siinä et näihin on olemassa ratkaisut, mutta niitä ei oteta käyttöön koska raha ja ei oo pakko, ainakaan vielä. Kyllä noi firmatkin vois kai halutessaan tehdä keskenään kirjallisen sopimuksen noiden käyttöönotosta, ja laittaa sopimussakon riittävän väkeväks et siitä ei kukaan halua luistaa.
Nuo pienet kulkuvälineet ovat, vähän kuten tupakka aikoinaan. Käytännössä helvetin vaarallisia käyttäjilleen, mutta niillä bisnestä tekevät eivät välitä paskaakaan ja muutkin ovat kiinnittänmeet huomion muualle.

Nuo ovat hankalia, kun eivät kuulu jalkakäytävälle, kun ovat vaarallisia jalankulkijoille ja käyttäjilleen, mutta eivät kuulu myöskään ajoradalle, jossa kulkee autoja, sillä noilla liikutaan liian arvaamattomasti ja noissa ei ole yhtään mitään suojaa, joten onnettomuus tuollaisen ja esim kevyenkin mopoauton kanssa on tuollaisen laudan käyttäjälle aina hengenvaarallinen ja johtaa hyvin usen vammoihin, joiden parantelu on kallista, aikaavievää ja jättää seurauksia loppuiäksi.

Jos noiden turvallisuuteen kiinnitettäisiin edes vähäsen huomiota, niin on selvää, että nuo pitäisivät laittaa käyttökieltoon kokonaan tai tiputtaa ainakin maksiminopeus nykyisestä kolmasosaan jä käyttökielto, jos on mitenkään mahdollista, jotta tiellä on yhtään jäätä.
Ei nuo nyt suoranaisesti sen vaarallisempia ole kun muutkaan vehkeet kevyen liikenteen väylillä. Tai no joo, ehkä koska pienet renkaat ja niistä aiheutuvat sivuvaikutukset, mut suurin ongelma on se et noita voi kuka vaan vuokrata ja lähteä ajamaan. Ihan sama ootko kännissä, ootko 7v jos sulla vaan se sovellus on johon mutsi on laittanu kortin ja myös ihan sama osaatko liikennesääntöjä vai et. Ja tähän sit se et ei noihin mitään kokemustakaan tarvita, ensikertalainenkin pääsee liikkeelle ja ajamaan vaikkei oo hajuakaan miten toi vehje sit oikeasti käyttäytyy. Noista kun tekee sopivan yhdistelmän niin joo, voihan siinä olla jotain vaaraa siinä vaiheessa.

Mut oli miten oli, jos ajat näillä, polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä niin tuut huomaamaan sen ikävän realiteetin et vaarallisin asia näillä ajamisessa ei oo se kulkuväline mitä ite käytät, vaan muut liikenteessä olijat. Autolla on kiva kolaroida kaupungissa ku ei siinä itelle ikinä mitään käy, mut kokeile edellämainituilla niin alkaa olemaan jo riskiä enemmän.
 
Nyt pieni yhteenveto ego tomini X10. Ei ole millään sponssattu, enkä hyödy kaupasta mitenkään, paitsi sillä tavalla, että jollain on mahdollista semmoinen saada samaan hintaan kun itsekkin sain.
Ensin laitteen miinukset.
Iso koko ja paino. Mahtuu hyvin autoon kun saat taitettua pieneen kasaa, mutta laite on kuitenkin niin iso, että sitä ei voi laittaa "matkalaukku" asentoon ja kantaa esim raput. Kyllähän tuonkin toki kantaa, vaikka 27kg painoa.
Painon mukaan tarvitsee vakuutuksen, joka itselläni on 13.60e/kk
Ruuvit irtoaa todella helposti. Suosittelen ostamaan kiristysprikat jokaiseen ruuvin, jolla ne kyllä pysyy. Pientä laittoa, mutta hintaa ei juurikaan nosta.

Plussat
Ei ole kokoajan rikki. Vanha lauta on huono esimerkki, e-way 350. Ei oo kovinkaan tunnettu kestävyydeltään. Kaksi kertaa controlleri hajosi, toinen kerta oli vika.
Ego tominissa ei oo ollut mitään vikoja vaikka ajoa paljon enemmän.
Todella hyvät säätö ominaisuudet
-Vakionopeuden säädin.
Ihan älyttömän tärkeäksi osoittanut, vaikka aluksi olin skeptinen.
Lähtönopeus säädin
Joko potkusta tai 1-5 paikaltaan. 5 lähtee jo liiankin äkkiä, itellä 4 ollu hyvä.
Nopeuden säädin.
Laite on spektattu kulkee 25/h, mutta tuon voi muuttaa ilman modauksia 0-50km väliin. Itellä.on pääasiassa 27km/h käytössä. Isoimmilla suorilla 37km/h.
Moottori
Moottori on ehkä se paras lakien kannalta. Tuossa on tupla 500+500w moottori. Eli isoin mitä saa olla ja vielä tupla moottorina.
Akku
Akku on todella iso plussa. Iso kokoinen 105kiloinen ukko voi vapaasti päästellä menemään Lahden mäkiä. Noin 40-45km ollu kantama. Akussa on 960wh.

Edit: akku EI lataannu 6-7tunnissa. Laudan 20ah akkua lataa 2a virta. Joten noin 10tuntia menee tyhjästä täyteen

Elikkä jos on kiinnostusta kyseiseen vehkeeseen niin Imatralla on hyvin vähän ajettu ja hyvän hintainen vehje myynnissä

Edit. Kun kyselin maahantuojalta (huippu kone) tosta istuin asiasta niin hän sanoi, että tohon voi asentaa penkin, koska suunnittelu maastoajoon. Tästä ei oo muuta tietoa kun myyjän sanat. Enkä oikein oo löytänyt mistään tietoa tosta.

 
Viimeksi muokattu:
Olisi kysyttävää akkujen takuusta. Tottakai jokaisella maahantuojalla voi olla eri ehdot. Mistään en oikein oo saanut vastausta siihen, kuinka paljon akun kapasiteetin pitää heikentyä, ennenkuin se menee takuun piiriin? Parissa kuukaudessa maksimi jättine johon latautuu on tippunut 56.6 ->56.1V. Toki en oo huomannut vielä juurikaan merkitystä kanatamaan. Ehkä 2-3km on voinut jäädä pois, mutta maastolla on kuitenkin niin iso vaikitus, että voi mennä senkin piikkiin. Olisi tässä vielä 4kuukautta aikaa akun heiketä ja sit käy mahdollisesti hakemassa uuden tilalle kun takuu on lopussa. Toki toinenkin asia on hajonnut, eli tuo alustavalo ei mee enää päälle. Toki kesällä ei oo niinkää merkitystä, mutta täytyy käyttää huollattaa takuu aikana. Keväällä kun oli pimeää niin oli kyllä todella hienon näköinen. Jossain vaiheessa voisin tehdä pienen vertailun vanhan eway-350 ja ego-tomini x10 kesken. Erothan on valtavat. koska niin iso ero laitteissa, mutta kyllä ewayssä silti oli hyviäkin puolia ja ennenkaikkea sen koko loukan skuuteissa.
kapasiteetin lasku ei näy noin. Akun tulee aina latautua täyteen jännitteeseen eli esim 13S akulla 54.6v ja 14S 58.8v jne. Kapasiteetin laskeminen meinaa sitä, että jännite vain tippuu nopeammin. Mutta jos ei lataudu täyteen jännitteeseen se tarkoittaa käytännössä aina epäbalanssia ryhmissä. Ja esim 0.5v ero on jo hiton iso, varsinkin jos se sijoittuu yhteen ryhmään. Esim 14S akulla yhteen ryhmään sijoittuva 0.5v jännite-ero meinaa sitä, että normaalisti kun akku on tyhjä 42 voltissa, niin nyt se onkin "tyhjä" 7 volttia ylempänä eli 49 voltissa, eli akusta jää käyttämättä noin 42% kapasiteetista. Tämä johtuu siitä, että tuo yksi ryhmä osuu lvc rajaan joka on usein 3v, muita aikaisemmin (sen 0.5v aikaisemmin) jolloin muut ovatkin vielä 3.5v jännitteessä ja tuosta tulee tuo, että akkua jää hiton paljon käyttämättä.

Jos tuo ero sijoittuu muutamaan ryhmään yhden sijasta niin akusta ei jää käyttämättä niin paljoa, mutta kuitenkin jonkun verran. Siksi "täydellinen" balanssi on akuissa tärkeä. Noissa halpojen lautojen akuissa on paskat bms yleensä, joissa on esim 20 tai 30mA balansointivirta, jolloin isojen erojen balansointiin ei mene tunteja vaan päiviä / viikkoja.
 
Mut oli miten oli, jos ajat näillä, polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä niin tuut huomaamaan sen ikävän realiteetin et vaarallisin asia näillä ajamisessa ei oo se kulkuväline mitä ite käytät, vaan muut liikenteessä olijat. Autolla on kiva kolaroida kaupungissa ku ei siinä itelle ikinä mitään käy, mut kokeile edellämainituilla niin alkaa olemaan jo riskiä enemmän.

Kyllä nyt nimenomaan vaarallisin asia on se kulkuväline. Jos olet metallikehikon suojissa (auto) ja joku muu töpeksii kohti, esim 40 km/h niin eipä jossain 25 kilometrin tuntivauhdissa sille kyydissäolijalle mitään tapahdu.
Potkulaudalla taas ei ole yhtäänmitään suojaa ja laitetta on hankala hallita (joutuu ylläpitämään tasapainoa ja lauta reagoi kaikkiin rupuihin hyvinkin helposti katastrofaalisen voimakkaasti, jolloin on vähintään nurin ja helposti esim luu poikki tai pahempaa.) Lisäksi 25 km/h on jo nopeus, jossa kokematon kuljettaja ei ehdi välttämättä tarkkailla ympäristöä tarpeeksi ja jää huomaamatta esim lähestyvä auto, niinkuin tuolla tapahtui. Toki tuossa varmasti osaltaan edesauttoi kolaria se, että siinä oli kyydissä 2 ylimääräistä, joita ei edes olisi saanut olla.

Jos nuo lähestyivät tietä nopeasti, niin voi olla, että oikasivat nurmikon kautta, jolloin olivat auton edessä yllättäin, vaikka juuri hetkeä aikaisemmin olisi auton kuljettajasta näyttänyt, että kerkeää vasta auton jälkeen suojatielle (jos nyt ovat edes siihen tulossa, eivätkä ole jatkamassa suoraan..) Tuonikäisiltä kyllä onnistuu hyvin sellainen aivokuollut temppukin..

Jossain kaupungissa, jossa talot tekevät risteykseen katveen, tuollaisella onnistuu kyllä tekemään itsarin auton kanssa erittäin helposti, vaikka ajotielläkin olisi 30 kilometrin nopeusrajoitus.

Noihin pitäisi olla asetettu ruutukaavalle ja vastaaville aluelle automaattinen nopeusrajoitin, joka tiputtaisi nopeuden johonkin reippaaseen kävelyvauhtiin.
 
kapasiteetin lasku ei näy noin. Akun tulee aina latautua täyteen jännitteeseen eli esim 13S akulla 54.6v ja 14S 58.8v jne. Kapasiteetin laskeminen meinaa sitä, että jännite vain tippuu nopeammin. Mutta jos ei lataudu täyteen jännitteeseen se tarkoittaa käytännössä aina epäbalanssia ryhmissä. Ja esim 0.5v ero on jo hiton iso, varsinkin jos se sijoittuu yhteen ryhmään. Esim 14S akulla yhteen ryhmään sijoittuva 0.5v jännite-ero meinaa sitä, että normaalisti kun akku on tyhjä 42 voltissa, niin nyt se onkin "tyhjä" 7 volttia ylempänä eli 49 voltissa, eli akusta jää käyttämättä noin 42% kapasiteetista. Tämä johtuu siitä, että tuo yksi ryhmä osuu lvc rajaan joka on usein 3v, muita aikaisemmin (sen 0.5v aikaisemmin) jolloin muut ovatkin vielä 3.5v jännitteessä ja tuosta tulee tuo, että akkua jää hiton paljon käyttämättä.

Jos tuo ero sijoittuu muutamaan ryhmään yhden sijasta niin akusta ei jää käyttämättä niin paljoa, mutta kuitenkin jonkun verran. Siksi "täydellinen" balanssi on akuissa tärkeä. Noissa halpojen lautojen akuissa on paskat bms yleensä, joissa on esim 20 tai 30mA balansointivirta, jolloin isojen erojen balansointiin ei mene tunteja vaan päiviä / viikkoja.
kapasiteetin lasku ei näy noin. Akun tulee aina latautua täyteen jännitteeseen eli esim 13S akulla 54.6v ja 14S 58.8v jne. Kapasiteetin laskeminen meinaa sitä, että jännite vain tippuu nopeammin. Mutta jos ei lataudu täyteen jännitteeseen se tarkoittaa käytännössä aina epäbalanssia ryhmissä. Ja esim 0.5v ero on jo hiton iso, varsinkin jos se sijoittuu yhteen ryhmään. Esim 14S akulla yhteen ryhmään sijoittuva 0.5v jännite-ero meinaa sitä, että normaalisti kun akku on tyhjä 42 voltissa, niin nyt se onkin "tyhjä" 7 volttia ylempänä eli 49 voltissa, eli akusta jää käyttämättä noin 42% kapasiteetista. Tämä johtuu siitä, että tuo yksi ryhmä osuu lvc rajaan joka on usein 3v, muita aikaisemmin (sen 0.5v aikaisemmin) jolloin muut ovatkin vielä 3.5v jännitteessä ja tuosta tulee tuo, että akkua jää hiton paljon käyttämättä.

Jos tuo ero sijoittuu muutamaan ryhmään yhden sijasta niin akusta ei jää käyttämättä niin paljoa, mutta kuitenkin jonkun verran. Siksi "täydellinen" balanssi on akuissa tärkeä. Noissa halpojen lautojen akuissa on paskat bms yleensä, joissa on esim 20 tai 30mA balansointivirta, jolloin isojen erojen balansointiin ei mene tunteja vaan päiviä / viikkoja.

Ei tuon mun jutun pääpointti ollut se, että miten kapasiteetti mitataan. Ehkä olen väärin sen sanonut, mutta onko tuolla oikeastaan mitään merkitystä. Vaan kysymys oli meneekö akku missä tapauksessa takuuseen. Puhuit kyllä paljon siitä, että tuo 0.5V on iso, muttet oikein ottanut kantaa tuohon takuu kysymykseen. Anniot kyllä aika selvästi ymmärtää, että voisi mennä koska ero on niin iso.
Sit jos haluaa oikein viisastella niin, ei voltit suoraan kerro kuinka paljon akussa on virtaa jäljellä, mutta volttien avulla virran voipi ajaessa parhaiten arvioida.


Pahoittelut. Alkuperäisessä viestissä typo. 54.1 eikä 56.1 piti sanoa
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt nimenomaan vaarallisin asia on se kulkuväline. Jos olet metallikehikon suojissa (auto) ja joku muu töpeksii kohti, esim 40 km/h niin eipä jossain 25 kilometrin tuntivauhdissa sille kyydissäolijalle mitään tapahdu.
Potkulaudalla taas ei ole yhtäänmitään suojaa ja laitetta on hankala hallita (joutuu ylläpitämään tasapainoa ja lauta reagoi kaikkiin rupuihin hyvinkin helposti katastrofaalisen voimakkaasti, jolloin on vähintään nurin ja helposti esim luu poikki tai pahempaa.) Lisäksi 25 km/h on jo nopeus, jossa kokematon kuljettaja ei ehdi välttämättä tarkkailla ympäristöä tarpeeksi ja jää huomaamatta esim lähestyvä auto, niinkuin tuolla tapahtui. Toki tuossa varmasti osaltaan edesauttoi kolaria se, että siinä oli kyydissä 2 ylimääräistä, joita ei edes olisi saanut olla.

Jos nuo lähestyivät tietä nopeasti, niin voi olla, että oikasivat nurmikon kautta, jolloin olivat auton edessä yllättäin, vaikka juuri hetkeä aikaisemmin olisi auton kuljettajasta näyttänyt, että kerkeää vasta auton jälkeen suojatielle (jos nyt ovat edes siihen tulossa, eivätkä ole jatkamassa suoraan..) Tuonikäisiltä kyllä onnistuu hyvin sellainen aivokuollut temppukin..

Jossain kaupungissa, jossa talot tekevät risteykseen katveen, tuollaisella onnistuu kyllä tekemään itsarin auton kanssa erittäin helposti, vaikka ajotielläkin olisi 30 kilometrin nopeusrajoitus.

Noihin pitäisi olla asetettu ruutukaavalle ja vastaaville aluelle automaattinen nopeusrajoitin, joka tiputtaisi nopeuden johonkin reippaaseen kävelyvauhtiin.
No, mä oon sen verran eri mieltä sun kanssas et jos kuskilla on aivot ja käsitys siitä miten se oma kulkuneuvo käyttäytyy ja missä sen rajat menee, niin ei nää oo sen vaarallisempia kun mikään muukaan kakspyöränen. Mut paino siinä et kuski tietää omat ja kulkuneuvon rajat. Kyllähän noi 10" renkaat nappaa huomattavasti herkemmin kiinni kaikkiin epätasasuuksiin, se on ihan selkee näitten huono puoli. Mut sit taas tullaan siihen et kuskilla on aivot ja tietää vehkeensä rajat, eli tietää mihin kannattaa ajaa ja mihin ei kannata ajaa.

Tässä yhtälössä vaikuttais ainakin siltä et ne aivot puuttui, kerta kolmepäällä lähdettin ajelemaan. En ihmettelis vaikka oltais siihen suojatiellekkin pompattu ykskaks kattomatta, se nyt on aika luontaista noille 12v skideille et se muun liikenteen havainnointi ei oo terävimmästä päästä.

Mulla ainakin nykyään kaikki vaaratilanteet ja yllättävät jutut tapahtuu yksinomaan sen takia et joku muu ajaa päin vittua. Spandexraketit tulee sokeesta mutkasta 40kmh ja vastakkaisella kaistalla koska ei osata kääntyä sellasella säteellä et pysyttäis omalla kaistalla. Sit siinä vedetään molemmat liinat kiinni ja selvitään säikähdyksellä. Toki samaa ajotyyliä jos jatkaa niin jossain vaiheessa se tuurikin sillä spandexilla loppuu, mut kunhan ei ite tarvi olla kolistelussa mukana niin mulle kyllä yks lysti. Samasta syystä oma ajotyyli on pitkälti sitä et jos epäilyttää et voiko sieltä tulla joku yllättäen, niin hiljennän vauhtia. Tolla selviää aika monesta tilanteesta jossa ois mahollisesti tullu pahaakin jälkeä jos ajais yhtä laput silmillä kun se vastaantuleva joka luukuttaa jokaseen mutkaan sen mitä lähtee luottaen siihen et ei sieltä kukaan tuu, ei viimekskään tullu. Mut harmittavan usen tää asia opitaan vasta sit kun osuu, ja useimmiten siinä ei pelkästään tilanteen aiheuttajalle aiheudu harmia vaan jollekkin sivulliselle jolla ei todennäkösesti ollut kovinkaan suurta osuutta asiaan.
 
Sit jos haluaa oikein viisastella niin, ei voltit suoraan kerro kuinka paljon akussa on virtaa jäljellä, mutta volttien avulla virran voipi ajaessa parhaiten arvioida.


Pahoittelut. Alkuperäisessä viestissä typo. 54.1 eikä 56.1 piti sanoa
No mitä helvettiä nyt taas. Mistä muusta kun jännitteestä sä sen akussa jäljellä olevan virran arvioit?

Tossa nyt vaikuttais olevan 48v nimellisjännitteellä oleva akku. Eli 13S, joka täyteen ladattuna volttien osalta pitäis olla 54.6v. Jos sulla lataa yhtäkkiä vaan 54.1 asti eikä sinne 54.6 asti niin joku on pielessä. Kannattaa tutkia että mikä. Ehdottaisin ite ekana sitä balansoinnin kokeilemista, eli laitat laturiin ja annat olla siinä muutaman tunnin senkin jälkeen kun laturi palaa vihreänä. Harvoissa kiinanvehkeissä on mitään smart BMS:ää josta pystyis kattomaan yksittäisten kennojen jännitteitä, saatika et ne balansois ennen ku akku on 100%.

Jos ei toikaan auta, niin kattosin yleismittarilla et se laturi kans antaa sen 54.6v ulos, eikä vähempää. Sekin voi vaikuttaa, mut aika epätodennäköistä sit kuitenkin et se itestään ois tipahtanu.

Jos ei siltikään, niin sit se voi olla et sieltä on joku kenno kohta kippaamassa. Mut näitä akkujuttuja ei kannata ihan hälläväliä-asenteella lähteä ihmettelemään kun riskit nousee aika nopeasti.

Mut takuukysymykseen vastatakseen niin kokeilisin ylläolevat asiat ekana. Jos ei ratkea, niin sit takuuseen. Turha sitä on lähettää takuuseen ennenku kokeilee noi samat kikat mitä ne todennäkösesti tulee kuitenkin kokeilemaan kattoakseen et onks siinä oikeasti vikaa vai ei.
 
E-Way 6975 FRS on lauta ja sen apissä oleva kokonaiskilsamäärä näyttää ihan omiaan yli 12000 km vaikka 2000 kilsaa on ihan maksimi mitä olen kolmessa vuodessa ajanut saakohan tuota kilometrilaskuria muutettua jotenkin? Ja mietin sitäkin onkohan noissa joku maksimi km määrä jonka jälkeen laite tekee stopin kuten printtereissä!
 
Toinen juttu lauta on siis 6075 FRS. Takavalo ei pala mittasin piuhojen päästä ja niin ei tule jännitettä valo kyllä palaa kun akulla testasin. Onkohan tuossa joku sulake valoille?
 
Ja mietin sitäkin onkohan noissa joku maksimi km määrä jonka jälkeen laite tekee stopin kuten printtereissä!
Joo kyllä, sitkun tulee 3000km oikeita kilometrejä täyteen niin se vetää eturenkaan täyslukitukseen ja heittää kuskin hevon helvettiin siitä päältä leegot edellä asfalttiin. Tarkotuksena aiheuttaa kuskillekkin stoppi. Kannattaa laittaa kypärä päähän tai pitää tarkkaa laskua et paljonko kilometrejä.

oikeesti käyttäkää aivojakin joskus. tai foliohattua löysemmälle jos on epäilyksiä siitä et lahooko nää automagik x kilometrin päästä
 
Joo kyllä, sitkun tulee 3000km oikeita kilometrejä täyteen niin se vetää eturenkaan täyslukitukseen ja heittää kuskin hevon helvettiin siitä päältä leegot edellä asfalttiin. Tarkotuksena aiheuttaa kuskillekkin stoppi. Kannattaa laittaa kypärä päähän tai pitää tarkkaa laskua et paljonko kilometrejä.

oikeesti käyttäkää aivojakin joskus. tai foliohattua löysemmälle jos on epäilyksiä siitä et lahooko nää automagik x kilometrin päästä
eipä tullu vaikka ajoin yli 4000km. ei ne pyörät ole sen kummempia kun muissakaan, jos laatua tarkoitat. mikä tää sun kommenttis tarkoitus oli?
 
eipä tullu vaikka ajoin yli 4000km. ei ne pyörät ole sen kummempia kun muissakaan, jos laatua tarkoitat. mikä tää sun kommenttis tarkoitus oli?
Alkaa vetää jo sanattomaks. Kannattaiskohan lukea se spoilerin alla oleva teksti? Jos et senkään jälkeen ymmärrä tai tajua viestin tarkoitusta, tai edes sitä ollaanko siinä tosissaan, niin en voi enempää auttaa.
 
Sit jos haluaa oikein viisastella niin, ei voltit suoraan kerro kuinka paljon akussa on virtaa jäljellä
Ei tosiaan kerrokaan, koska ei ole olemassa sellaista "virtaa", jota voisi olla "akussa jäljellä". Sen sijaan varaustilaa, osuutta akun hyödynnettävissä olevasta kapasiteetista/energiasta voi arvioida hyvin tarkasti nimenomaan jännitteestä, kun tunnetaan akun ominaisuudet.
mutta volttien avulla virran voipi ajaessa parhaiten arvioida
Joo, virtaa voi arvioida. Oikein toimivankin litiumakun SOC taas on jännitteestä nimenomaan ajon aikana hankala arvioida. Jännite levossa taas kertoo enemmän.
 
No mitä helvettiä nyt taas. Mistä muusta kun jännitteestä sä sen akussa jäljellä olevan virran arvioit?

Tossa nyt vaikuttais olevan 48v nimellisjännitteellä oleva akku. Eli 13S, joka täyteen ladattuna volttien osalta pitäis olla 54.6v. Jos sulla lataa yhtäkkiä vaan 54.1 asti eikä sinne 54.6 asti niin joku on pielessä. Kannattaa tutkia että mikä. Ehdottaisin ite ekana sitä balansoinnin kokeilemista, eli laitat laturiin ja annat olla siinä muutaman tunnin senkin jälkeen kun laturi palaa vihreänä. Harvoissa kiinanvehkeissä on mitään smart BMS:ää josta pystyis kattomaan yksittäisten kennojen jännitteitä, saatika et ne balansois ennen ku akku on 100%.

Jos ei toikaan auta, niin kattosin yleismittarilla et se laturi kans antaa sen 54.6v ulos, eikä vähempää. Sekin voi vaikuttaa, mut aika epätodennäköistä sit kuitenkin et se itestään ois tipahtanu.

Jos ei siltikään, niin sit se voi olla et sieltä on joku kenno kohta kippaamassa. Mut näitä akkujuttuja ei kannata ihan hälläväliä-asenteella lähteä ihmettelemään kun riskit nousee aika nopeasti.

Mut takuukysymykseen vastatakseen niin kokeilisin ylläolevat asiat ekana. Jos ei ratkea, niin sit takuuseen. Turha sitä on lähettää takuuseen ennenku kokeilee noi samat kikat mitä ne todennäkösesti tulee kuitenkin kokeilemaan kattoakseen et onks siinä oikeasti vikaa vai ei.
Jossain lehdessä todettiin, että potkulauta oli tullut yllättäin vauhdikkaasti tielle.

Toki kun google (mapsista) street viewistä katsoo kuvan, niin siinä jos menee "tietä" myöten, niin joutuu tekemään 90 asteen mutkan melko pienellä säteellä (jalkakäytävältä tielle menevälle suojatien jatkeelle..Mitenkähän onnistuu kolmestaan?)

Toki voi laittaa aivot narikkaan ja täräyttää täysillä "nurtsin" kautta. Kyseisellä tavalla yksi tyhjäpää jäi pari vuotta sitten melkein polkupyörineen pakettiauton alle, jolla olin liikenteessä. Tuntuu, jotta joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai muuten on vain aivot nollissa.
 
Tuntuu, jotta joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai muuten on vain aivot nollissa.
Kyseessähän oli ollut jotain 15-16v nuoria joilla ei todennäköisesti ole mopokorttia eikä sitä myötä minkäänlaista virallista liikennesääntöjen tuntemusta. Se oltiinko vähän maisteltu sen lisäksi, sitä tarina ei kerro.

En tiedä miten tuo liittyy lainattuun tekstiin, joten en ota kantaa siihen.

Se mitä vuosien mittaan itse olen oppinut on se että älä koskaan luota siihen että toinen liikenteen kulkija osaisi ja tietäisi yhteiset pelisäännöt. Liikenneympyrässäkin on jalka herkästi jarrun päällä siltä varalta että joku yrittää eteen.
 
Millä saisi kunnolla täytettyä Vsett 9:n renkaat? Tuo venttiili pikkaisen liian lyhyt ja tuo vakiona tullut letku ei hoida hommaansa, kun paine pääsee karkaamaan sitä irrottaessa. Jossain youtubevideossa näin adapterin mikä ei päästä ilmoja pihalle, mutta en nyt löydä kyseistä videota.
On nyt uusi rengas ja sisäkumi ja sitä en halua pilata alipaineen takia.

Okei, tuollaisia suositteli videolla, mutta löytyykö vastaava minkä saa tilattua suomeen kohtuulliseen hintaan Amazon.com
 
Viimeksi muokattu:
Millä saisi kunnolla täytettyä Vsett 9:n renkaat? Tuo venttiili pikkaisen liian lyhyt ja tuo vakiona tullut letku ei hoida hommaansa, kun paine pääsee karkaamaan sitä irrottaessa. Jossain youtubevideossa näin adapterin mikä ei päästä ilmoja pihalle, mutta en nyt löydä kyseistä videota.
On nyt uusi rengas ja sisäkumi ja sitä en halua pilata alipaineen takia.

Okei, tuollaisia suositteli videolla, mutta löytyykö vastaava minkä saa tilattua suomeen kohtuulliseen hintaan Amazon.com
Ilmeisesti ihan tavallisella paineilmamittarilla olet sitä täyttämässä?
Jos näin niin helpoin tapa on pitää toisella kädellä venttiilistä kiinni ja toisella painaa suutinta venttiiliin. Tarvii vaan kaverin joka käyttää mittaria ja kattoo paineet kohdalleen, eli 3 kättä oikeastaan tarvitaan.
Toinen vaihtoehto on käydä kysymässä lähimmästä rengasliikkeestä joka tekee raskaankaluston rengastöitä, niin semmoista messinkistä jatkoa joka ruuvataan venaan kiinni.
Näitä käytetään esim trukkien pyörissä. Jos tarjoavat muovista jatkoa, niin se ei käy koska siinä on pitemmät kierteet ja pitäisi lyhentää sopivan mittaiseksi ensin. Itse en tässä onnistunut ja käytin suosiolla tuota messinkistä.

Edit: Tosin itse koitin tuota muovista jatkoa lyhyeen tubeless venttiiliin ja siihen se ei käynyt. Sisärenkaallisessa voisi ollakin tilaa kierittää se pohjaan asti ilman modaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkopalaa tosiaan tarvitsen. Jotain kokeilin, mutta eikö tuon tarvitse samalla avata se venttiilin sydän, kuten tuo mukana tullut jatkoputki tekee, joten sillä ei mennyt ilma sisään. Ei ainakaan tuolla lähihuoltamon kompuralla saanut liitosta niin tiiviksi että olisi saanut ilmaa sisään. On vain tuossa niin ahtaassa paikassa tuo venttiili. Nyt kiinni venttiiliadapteri joka avaa sen vettiilin ja muuttaa sen polkupyörän vettiiliksi, johon ruuvasin perään, adapterin, joka muutti sen taas kompuran täyttöpäähän sopivaksi, mutta tuntui kuitenkin jäävän vähän vajaaksi, vaikka kompurasta riittävästi painetta lähteekin.
 
Jatkopalaa tosiaan tarvitsen. Jotain kokeilin, mutta eikö tuon tarvitse samalla avata se venttiilin sydän, kuten tuo mukana tullut jatkoputki tekee, joten sillä ei mennyt ilma sisään. Ei ainakaan tuolla lähihuoltamon kompuralla saanut liitosta niin tiiviksi että olisi saanut ilmaa sisään. On vain tuossa niin ahtaassa paikassa tuo venttiili. Nyt kiinni venttiiliadapteri joka avaa sen vettiilin ja muuttaa sen polkupyörän vettiiliksi, johon ruuvasin perään, adapterin, joka muutti sen taas kompuran täyttöpäähän sopivaksi, mutta tuntui kuitenkin jäävän vähän vajaaksi, vaikka kompurasta riittävästi painetta lähteekin.
Kyllä sitä päätä joutuu ihan kunnolla painamaan sitä venttiiliä vasten, että pysyy tiiviinä. Juuri tämän takia helpottaa se kolmas käsi.
Huoltamon mittari nyt saattaa olla jo muutenkin niin kulunut, ettei päässä oleva tiiviste enää tiivistä kunnolla.
Noissa tuohon käyttöön tarkotetuissa muovi/messinki venttiilin jatkoissa on tanko sisällä joka avaa venttiilin sielun kun siihen jatkon päähän kytketään mittarin liitin ja sulkee sen heti kun liitin irroitetaan, jolloin painetta ei pääse karkaamaan irti ruuvattaessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 631
Viestejä
4 494 148
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom