Ite ajoin monta vuotta levyjarrullisella M365 Prolla ja nyt Max G2 rumpujarruineen. Itse tykästynyt näillä kokemuksilla rumpujarruihin juurikin sen takia ettei niitä tarvi olla jatkuvasti säätämässä. Levyjarruissa kummasti jarrutusteho vaihtelee kelin mukaan ja jarrulevyt kuluvat moninkertaista vauhtia kun altistuvat mm. sateelle. Kostealla ajon jälkeen pääsee yleensä säätämään etäisyyksiä. Rumpujarrua ei joudu säätämään oikein ollenkaan. Varsinaista huoltoakaan en ole vielä vuoden ajon jälkeen joutunut tekemään mut jos sen nyt kerran vuoteen joutuu tekemään niin aika sama kuinka paljon siihen menee aikaa.
Edelleen on tuo Pro itellä, viime kesänä tosin ei liikkunut metriäkään. Enkä ymmärrä, mitä ja miksi pitäisi olla koko ajan säätämässä. Levy on alkuperäinen reippaan 3000km jälkeen eikä juuri uutta häpeä. Ja tyyliin kerran, kaksi kesässä minsa, pari niin säätö on siinä. Ihan sama on ollut fillarin kanssa.
Eli omasta mielestäni jotain on pielessä jos kostea keli aikaansaa säätämisen tarvetta. Minkä säätämisen ja miksi? Tai miksi muutoinkaan niin kovin usein? Jos ajaa korttelin, jarrua reilusti, ajaa korttelin jne ja toistaa sitä loputtomasti niin kyllähän siinä jarrupalaa kuluu mutta niin kuluu rummussakin. Tosin toki rummussa saattaa olla automaattisäätö, jota ei ihan normi mekaanisessa levyjarrussa tapaa olla.
Ja mikä on huoltoa, mikä korjaamista, mikä jotain muuta mutta sanotaanko itsellä laudassa olleen käytännössä huolto ja korjausvapaa. Ja koska en ole jaksanut, on edelleen vanha jarrusatula paikoillaan. Huolto tulee olemaan se, että parempi satula ja uudet palat tilalle. Kun hukassa olevien työkalujen etsisimisen huomioi niin voi jopa 10 minuuttia mennä.
Levy on tehokkaampi, parempi, helpompi ja rumpujarrujen kanssa pelaaminen tuottaa vaan pahan mielen, varsinkin potkulautoja suurempien. Mutta jokainen tavallaan ja pääasia tosiaan on pitää ne jarrut kunnossa.
Tulipa kukkahattutädit mieleen vastauksista. Liitokalan akuista löytyy paljon testejä ja purkuvideoita, eikä jännittänyt ostaa. Eivät toki ole laadun jättiläisiä, mutta asiansa ajavia kuitenkin. Kapasiteettia kannattaa odottaa olevan 25% luvattua vähemmän, mutta hinta on silti kohdallaan. Akut ovat käytössä Kiinalaisessa mönkijässä, joka on koko vehje vain Liitokala- tai Volkswagen tasoa. Sopivat siis hyvin toisilleen.
Ihan tasalaatuisia eivät kuulu nuo Liitokalat toki olevan mutta ihan samaa mieltä. Testejä on netti täynnä ja kun odotuksena ottaa 50% tai yli luvatusta niin ei pahasti pieleen voi mennä. Jos olisivat täyttä kuraa, kyllä siitä juttua riittäisi, on kuitenkin taatusti siellä eniten ostetuimpien joukossa korkealla.
Eikä tulisi mieleenkään ladata lautaa tai mitään muutakaan jatkuvasti asuintiloissa joten jos siinä on valmiiksi tai lisää itse kiinalaisen akun niin polttaa lähinnä ulkorakennuksen. Vastaavasti monella on sisällä nykyään aivan älytön määrä erilaisia ladattavia laitteita ja kyllä se pienempikin epäkelpo akku tulopalon sytyttää voi.
Akkujen kennojen laatu voi heitellä paljonkin. Ainakin kun puhutaan "Kiinan malleista". Se on totta, että monet random merkit voi olla heikkoja, mutta voi niitä olla laadukkaitakin. Eiköhän ne kaikki kennot ole Kiinasta. Sama kun puhutaan, ettei Kiinan lautaa kannata ostaa, mut onko niitä merkkejä kovinkaan paljon joita ei Kiinassa valmisteta. Ainakin suurin osa on Kiinasta
No ei todellakaan ole kaikki kiinasta. Panasonicia tehdään Japanissa, Sony/Murata Japani tai Singapore nyt ensin mieleen tulevat.
Ja jos laudat tulevat kaikki kiinasta ja ajattelet kennotkin tehtävän siellä niin mikä riski on ostaa akku kiinasta erikseen vs ostaa lauta jossa on kiinalainen akku?