Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Jossain lehdessä todettiin, että potkulauta oli tullut yllättäin vauhdikkaasti tielle.

Toki kun google (mapsista) street viewistä katsoo kuvan, niin siinä jos menee "tietä" myöten, niin joutuu tekemään 90 asteen mutkan melko pienellä säteellä (jalkakäytävältä tielle menevälle suojatien jatkeelle..Mitenkähän onnistuu kolmestaan?)

Toki voi laittaa aivot narikkaan ja täräyttää täysillä "nurtsin" kautta. Kyseisellä tavalla yksi tyhjäpää jäi pari vuotta sitten melkein polkupyörineen pakettiauton alle, jolla olin liikenteessä. Tuntuu, jotta joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai muuten on vain aivot nollissa.
En tiiä, spekulointiahan tää tässä vaiheessa enää on ja totuutta ei tiedä kun ne selvinneet skidit. Nehän oli 12v muistaakseni ja sen ikäset ei vielä kovinkaan isoja oo, niin se lauta kyllä periaatteessa kääntyy vielä kunhan kyytiläiset osaa ns. avustaa siinä kehonpainolla.

Mutta mä kyllä vähän luulen et siinä on saatettu poiketa nurtsin kautta tai jotain muuta, jos sitä 20kmh mitä noilla pääsee ajetaan (ja oletettavasti ajettiin, koska mainittu että tulivat vauhdilla) niin kyllä siinä joutuu jo vähän mutkia suoraks kanssa vetämään, etenkin kun vuokralautojen täyskumirenkaat on mallia neliskulma, niin niillä kanttaaminen on oikeasti vähän huteran tuntusta touhua.
 
Kyllä sitä päätä joutuu ihan kunnolla painamaan sitä venttiiliä vasten, että pysyy tiiviinä. Juuri tämän takia helpottaa se kolmas käsi.
Huoltamon mittari nyt saattaa olla jo muutenkin niin kulunut, ettei päässä oleva tiiviste enää tiivistä kunnolla.
Noissa tuohon käyttöön tarkotetuissa muovi/messinki venttiilin jatkoissa on tanko sisällä joka avaa venttiilin sielun kun siihen jatkon päähän kytketään mittarin liitin ja sulkee sen heti kun liitin irroitetaan, jolloin painetta ei pääse karkaamaan irti ruuvattaessa.
Jos satutte tietämään mistä tilata tuollainen hyvä adapteri, niin tilaan sieltä.
 
Millä saisi kunnolla täytettyä Vsett 9:n renkaat? Tuo venttiili pikkaisen liian lyhyt ja tuo vakiona tullut letku ei hoida hommaansa, kun paine pääsee karkaamaan sitä irrottaessa. Jossain youtubevideossa näin adapterin mikä ei päästä ilmoja pihalle, mutta en nyt löydä kyseistä videota.
On nyt uusi rengas ja sisäkumi ja sitä en halua pilata alipaineen takia.
Oli samaa vikaa G30sen renkaiden kanssa että katosi ilmat letkua ruuvatessa, laitoin paksumman o-renkaan sinne väliletkun naaras-liittimen pohjalle niin nyt kuuluu enää *tsip* kun ruuvaa irti
 
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.
20240626_192720.jpg

2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?

20240626_191721.jpg

Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
 
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.
20240626_192720.jpg

2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?

20240626_191721.jpg

Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
Ostat kiinalaisen tuotteen ja saat mukaan kiinalaiset akut eli mikä on ongelma? Ei ne akut välttämättä ole kontio teksteillä olevia mitkä niissä kuuluu tulla mukana. Tuossa esimerkiksi alkuperäinen akku Kontio Motors Kruiser 2.0 Akku 12Ah | Karkkainen.com verkkokauppa eikä tuossakaan lue kontio. Laturista reklamoit ja akut on sitä mitä noihin kuuluukin tulla mukana.
 
Ostat kiinalaisen tuotteen ja saat mukaan kiinalaiset akut eli mikä on ongelma? Ei ne akut välttämättä ole kontio teksteillä olevia mitkä niissä kuuluu tulla mukana. Tuossa esimerkiksi alkuperäinen akku Kontio Motors Kruiser 2.0 Akku 12Ah | Karkkainen.com verkkokauppa eikä tuossakaan lue kontio. Laturista reklamoit ja akut on sitä mitä noihin kuuluukin tulla mukana.

No hyvä jos akut on samaa tavaraa. En ole aiemmin näitä vehkeitä omistanut tai käyttänyt niin en ollut tuosta tietoinen. Laturi kyllä menee vaihtoon.
 
Mitä mieltä taulukon jännitteistä? Olisiko tuon perusteella turvallista käyttö lopettaa 43,5V lepojännitteen tasolle? Tällaisista 48V 27Ah akuista on kyse. LiitoKala 48V 32ah 1500W battery pack 27ah 20ah 24ah 18ah 15ah 18650 lithium batteries 750W 1000W 54.6v Charger - AliExpress 44
 
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.
20240626_192720.jpg

2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?

20240626_191721.jpg

Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.
Mitä mieltä taulukon jännitteistä? Olisiko tuon perusteella turvallista käyttö lopettaa 43,5V lepojännitteen tasolle? Tällaisista 48V 27Ah akuista on kyse. LiitoKala 48V 32ah 1500W battery pack 27ah 20ah 24ah 18ah 15ah 18650 lithium batteries 750W 1000W 54.6v Charger - AliExpress 44
No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.

Mut joo, kyllä akuissa kennot voi vetää aika huoletta 3.0v asti nyt ainakin. Ongelmana sähkövehkeissä vaan et jos on paskoja kennoja (kuten tossa aivan satavarmasti on jos ei oo hiekkaa täynnä) niin se voltage sag tekee temppunsa jo aikasemmin ja sulta häviää tehot jo 50% nurkilla. Et siinä mielessä toi on ihan hyvä raja, muutenkin tuntuu et aika monessa vehkeessä ne prosentit alkaa hupenemaan vähän eri tahtia sen 50% rajan alittuessa. Todennu saman kaikilla omilla vehkeillä, mut taitaa olla vaan teknologian ominaisuuksia kuitenkin. Kuten tossa postauksessakin sanotaan niin tietyn pisteen jälkeen alkaa jännite tippumaan aika jyrkkää vauhtia.
 
No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.
Juurikin tämä. Tuohon akkuun 13S9P ja 27Ah vaaditaan 117 kennoa. Laadukkat kennot on vähintään muutamia euroja per kappale. Vaikka valmistaja hankkisi niitä isoja määriä. Siihen lisäksi bms, nikkelit (toki tuossa hintaluokassa on varmasti nikkkelipäällysteistä rautaa). Johdotus, kotelointi ja itse työ. Sekä pitäisi siitä vielä valmistajalle jäädä katettakin ja kaikki tämä satkulla, kun osiin menee jo yli tuon reippaasti.

Siitä voi vähän miettiä, että missä on oiottu. Ja ainoa mahdollisuus on, että kusettettu spekseissä ja kapasiteetti oikeasti pienempi, jotta kennoja tarvitaan vähemmän. Tai käytetty aivan luokattoman surkeita kennoja, jotka kaivettu jostain hylätyistä eristä. Tai sitten tosiaan jotain aivan luokattoman huonoja kiina kennoja.

Itse en tuollaista pommia ostaisi. Tuon kokoisen laadukkaan akun pitäisi maksaa about 5x tuo hinta. ennenkuin alkaisi saamaan mitään laadukasta.
 
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.

Soitin suoraan Kontiolle josta siirrettiin maahantuojalle (vannetukku) jonka asiakaspalvelun mukaan nuo akut ovat ok, eli infoa suoraan "lähteestä". Smardan kanssa partnereita tjsp ja jälleenmyyjät kuten käyttämäni kauppa saa heiltä nuo akut.

Laturista sanoivat että vaikka mallia on viime vuonna takaisinvedetty tukesin toimesta niin tällä hetkellä myytävät ovat "korvattuja". Eli jos heitä uskoo niin nykyisten JN-60 sisuskalut on kai muutettu. Suositteli silti tekemään reklamaation kuvineen, jospa laturiksi saisi jotain luotettavampaa tilalle.

Ei täällä vanhassa syrjäisessä kerrostalossa ole muuta säilytyspaikkaa kuin oma kämppä, onneksi 1krs niin skootteri on helppo taluttaa ulos käyttöön.
Akut säilyy erillään parvekkeen oven vieressä, ja lataus hoituu myös parvekkeella (varjossa). Jos akku päättää ruveta joskus oikuttelemaan niin savut ja lieskat pysynee ulkona. Mutta oikein käsiteltynä ja huolehdittuna ei kai riski tuohon loppupelissä ole kovin suuri.
 
E-way E500 ostin, ja firmis 1,31 sisällä. Kingsofttuner-139 ei löydä lautaa, kulkee sen 25, mutta 30 olisi passeli. Saako tuota jotenkin yli 25 menemään?
 
Nii tai tietää et näillä voi ajaa muutenkin ku nappi pohjassa. Tälleen kun ilmat lämmenny niin alkaa taas aika monenlaista oman elämänsä supersankaria näkymään liikenteessä laudoilla ja pyörillä ja muilla vermeillä. Sitä kun kattelee et millasia nopeuksia tullaan nurkan takaa mistä näkyvyys 0 tai ylipäätään tilannenopeus jokasessa risteyksessä noin 20kmh liian kova, niin herää vähän kysymys siitä et ymmärtääköhän kovin moni edes sen et kuinka häviävässä asemassa näillä ollaan tuolla liikenteessä verrattuna autoihin ja vaikkapa ihan moottoripyöriin. Sinällänsähän se on mulle ihan sama kuinka pahasti rytisee jos alkaa sitä rehtiä ottamaan auton kanssa tai muuten vaan silleen et sivullisille ei käy mitään, mut usein sitä kyllä kolistellaan ihan jalankulkijoiden tai muiden kanssa joilla on vähintäänkin yhtä huono asema.

No, kaipa ne sit kerrasta oppii, joskus se kerrasta oppiminen vaan vaatii sen et sen ilmalennon jälkeen ei enää noin muutenkaan opita yhtään mitään. En siis sinällänsä ihmettele et miks toi vakuutuspakko tuli. Nyt jos vielä noille spandexraketeille saattais sama vakuutuspakko, muutamille vois myös liikennesäännöt kerrata ja ehkä jonkinlainen teoriakoe siihen samalla missä keskityttäis väistämisvelvollisuuteen ja siihen et vaikka sä tuut sieltä nurkan takaa 40kmh niin ihan samalla tavalla sulla se väistämispakko on.
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.
 
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?

Riippuu paljon tehoa on sinun nykyisessä laudassa? Moottorin tehoa vaikea päätellä akun tiedoista.

Omasta mielestä tuolla on aika selkeästä ilmoitettu laudan tiedot, mikä noissa tiedoissa on siis outoa?
 
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
Kuten jo olikin sanottu, ei tuohon tehopuoleen voi ottaa mitään kantaa. Ja miten oudosti? Aina kannattaa katsoa valmistajan sivuilta jos jälleenmyyjän ilmoittamissa tuntuu olevan jotain erikoista.
Ja jos mietityttää niin ehkä joku yleisempi lauta josta on porukalla kokemuksia?

Jarruista on varmasti monta mielipidettä mutta huonompaan suuntaan menee varmasti jos nyt on kunnon jarrut molemmissa päissä ja vertaa lautaan, jossa vain kers toisessa päässä. On niin kaukana oikeasta jarrusta.

Levyt vs rummut jakaa tietysti mielipiteitä. Kummalla tahansa lauta pysää mutta itse en näe yhtään syytä, miksi ottaisin rumpujarrut jos voi valita levy vs rumpu. Kyllä levystä helpommin tehokkaamman saa ja huoltomukavuus on aivan omaa luokkaansa. Levyjarru on huollettu kun rummun kanssa pääsee vasta alkuun. Ja turvallisuuden kannalta kannalta se jarrujen kunnossapito ratkaisee, olettaen mitoituksen olevan alkujaan kohdallaan.
 
Mitä noihin jarruihin tulee, niin joskus jostain olin lukevinani, että rumpujarru olisi hyvä siksi, ettei se ole ulkopuolelta tulevalle lialle niin altis kuin nuo levyjarrut.

Riippuu paljon tehoa on sinun nykyisessä laudassa? Moottorin tehoa vaikea päätellä akun tiedoista.

Omasta mielestä tuolla on aika selkeästä ilmoitettu laudan tiedot, mikä noissa tiedoissa on siis outoa?
Ymmärtääkseni kovin paljon ei moottorin wateista voi päätellä. Nykyisessä jatkuva teho 450W (huippu 900W), Puressa 500W (huippu 710W). Aiemmassa laudassani oli 500W jatkuva (900W huippu) ja se oli paljon tehottomampi kuin tuo nykyiseni.

Puresta on ilmoitettu ampeerituntimäärä, joka on kaiketi kuitenkin eri asia kuin wattitunnit, joiden perusteella voi arvioida jotain akun kestosta ja toimintamatkasta (nykyisessä huippuluokkaa).

En tätä sähköoppia niin hyvin tunne, mutta joskus joku mulle sanoi, että mitä suurempi Wh-luku, sen pidempi toimintamatka.
 
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.

Ihme tyyli avautua teillä nykyteineillä. On ostettu Evau jota varten kysellään neuvoa... ja sitten heti seuraavassa viestissä ruvetaan vittuilemaan.
Tuolla asenteella ei ole ihme jos joku muukin päättää viestisi vastaisuudessa ohittaa olankohautuksella.
Ei muuta kuin hyvää kesää.
 
Mitä noihin jarruihin tulee, niin joskus jostain olin lukevinani, että rumpujarru olisi hyvä siksi, ettei se ole ulkopuolelta tulevalle lialle niin altis kuin nuo levyjarrut.
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.

Puresta on ilmoitettu ampeerituntimäärä, joka on kaiketi kuitenkin eri asia kuin wattitunnit, joiden perusteella voi arvioida jotain akun kestosta ja toimintamatkasta (nykyisessä huippuluokkaa).

En tätä sähköoppia niin hyvin tunne, mutta joskus joku mulle sanoi, että mitä suurempi Wh-luku, sen pidempi toimintamatka.
Suurempi Ah tai suurempi Wh kumpikin tarkoittaa pidempää kantamaa. Mutta Ah ei sellaisenaan kerro juuri mitään, tarvitaan lisäksi jännite. Wh-lukemia on parempi verrata mutta toki jännite on sielläkin hyvä tietää. Esimerkkinä:
10Ah ja 10V = 100Wh
10Ah ja 50V = 500Wh
Wh kertoisi siis yksittäisenä arvona enemmän.
 
Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?

Löytyy kyseinen Pure.

Jos ajat semmoisissa paikoissa jossa voidaan vaatia äkkijarrutuksia niin mielummin tehokkaat levyt eteen ja taakse, yksi rumpujarru ei pääse samoihin tehoihin.
Toki rummulla pysähtyy, mutta omimmillaan se on nopeuden rajoittamiseen mutkissa kun ajelee cruise control päällä.
Itse ostin laudan työmatkaan (12 km päivässä) IP65-luokituksen, akkukeston ja huolettomuuden vuoksi. Moottori on myös lähes äänetön.

Jos haluaa jonkun virittely- ja rälläyslaudan niin joku toinen malli voisi sopia paremmin.
 
Löytyy kyseinen Pure.

Jos ajat semmoisissa paikoissa jossa voidaan vaatia äkkijarrutuksia niin mielummin tehokkaat levyt eteen ja taakse, yksi rumpujarru ei pääse samoihin tehoihin.
Toki rummulla pysähtyy, mutta omimmillaan se on nopeuden rajoittamiseen mutkissa kun ajelee cruise control päällä.
Itse ostin laudan työmatkaan (12 km päivässä) IP65-luokituksen, akkukeston ja huolettomuuden vuoksi. Moottori on myös lähes äänetön.

Jos haluaa jonkun virittely- ja rälläyslaudan niin joku toinen malli voisi sopia paremmin.
Kiitos tästä. Ajan kaupungissa, jossa on jyrkkiä mäkiä ja toisinaan ikävä kyllä noita äkkijarrutuspaikkojakin eli jarrutustehoa kyllä vaaditaan ja nuo levyjarrut ovat olleet niissä kyllä varsin hyvät. Ehkäpä pitää sitten vain hyväksyä se, että ne kitisevät, jos ajaa vähänkin jollain märällä kadulla tai kevään aavistuksen kuraisella kelillä ja puhdistelee niitä sitten.

Virittely ei niinkään inspaa ja cruise controlia ei ole ollut missään laudassa mulla enkä koe sitä tarvitsevani. Kunhan pohdiskelin tuota Purea, kun lupaavat juurikin nuo huimat säänkestävyydet ja itse haluaisin pystyä ajamaan lähes säässä kuin säässä. Mahdollisimman pitkälle viety helppohoitoisuus olisi plussaa ja se ei nyt aivan näiden levyjarrujen kanssa kohtaa. Lisäksi Puren paino olisi lähempänä sitä minkä toivoisin laudan painavan (mutta tiedän, että rangea ei saa ilman kunnon akkua), nykyisen kanssa olen vähän rajoilla, mutta toistaiseksi pärjännyt.

Nykyisellä pääsen yhdellä akullisella käytännössä sen 55-65km (enkä ole kevyimmästä päästä ihmisiä), mikä on laudalta tosi hyvin ja juuri tämä pitkä toimintamatka on se ominaisuus, johon olen ollutkin erityisen tyytyväinen. On tärkeää, ettei tarvitse olla koko ajan miettimässä, pääsenkö pisteestä A pisteeseen B ja vielä takaisin ja ehkä jonkun muunkin matkan samana päivänä ilman lataamista välissä.

Mikä sinun kokemuksesi on, kuinka pitkän matkan tuolla Purella keskimäärin pääsee yhdellä latauksella (toki riippuu maastosta ja kuskin painosta ja ties mistä)?

Pureen vaihtaminen ei myöskään toisi merkittävää muutosta muihin laudalta toivomiini ominaisuuksiin kuten jousitukseen tai sarvien taitettavuuteen, mutta vilkut siinä olisi.
 
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.


Suurempi Ah tai suurempi Wh kumpikin tarkoittaa pidempää kantamaa. Mutta Ah ei sellaisenaan kerro juuri mitään, tarvitaan lisäksi jännite. Wh-lukemia on parempi verrata mutta toki jännite on sielläkin hyvä tietää. Esimerkkinä:
10Ah ja 10V = 100Wh
10Ah ja 50V = 500Wh
Wh kertoisi siis yksittäisenä arvona enemmän.

Jep. ah x v= wh.
Kun lautaa etsii niin ei kannata paljon ilmoitetusta kantamista välittää vaan tuos Wh määrästä. Jos yli 100kiloinen haluu päästä edes sen 40km mäkistä maastoa niin kyl siihen tarvitaan vähintään 960wh akku(20ah ja 48volttia). Mut kyl yleisesti myytävät 560wh-720wh riittää jos on kevyt tai ei tarvitse pitkää kantamas
 
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.

Ite ajoin monta vuotta levyjarrullisella M365 Prolla ja nyt Max G2 rumpujarruineen. Itse tykästynyt näillä kokemuksilla rumpujarruihin juurikin sen takia ettei niitä tarvi olla jatkuvasti säätämässä. Levyjarruissa kummasti jarrutusteho vaihtelee kelin mukaan ja jarrulevyt kuluvat moninkertaista vauhtia kun altistuvat mm. sateelle. Kostealla ajon jälkeen pääsee yleensä säätämään etäisyyksiä. Rumpujarrua ei joudu säätämään oikein ollenkaan. Varsinaista huoltoakaan en ole vielä vuoden ajon jälkeen joutunut tekemään mut jos sen nyt kerran vuoteen joutuu tekemään niin aika sama kuinka paljon siihen menee aikaa.
 
Olen siis aika lailla yhtäkkisesti ja olosuhteiden pakosta tilanteessa, jossa en haluaisi olla. Mitään uutta lautaa ei ollut tarkoitus hankkia ainakaan ennen ensi vuotta ja käydä läpi tätä rasittavaa lautojen vertailua (johon ei olisi halua eikä aikaa), mutta ei voi mitään, koska lauta ei ole enää ajokunnossa. Mulla on siis kaksi vaihtoehtoa:

a) ostan samanlaisen laudan (uuden) kuin mitä nyt omistan (niin kauan kuin niitä vielä saa)
b) ostan jonkun muun laudan (ja varteenotettavia malleja ei kovin montaa ole tarjolla + tässä kohdin kesää ylipäätään hyvien lautojen saatavuuskin alkaa olla jo heikohko)
 
Oli samaa vikaa G30sen renkaiden kanssa että katosi ilmat letkua ruuvatessa, laitoin paksumman o-renkaan sinne väliletkun naaras-liittimen pohjalle niin nyt kuuluu enää *tsip* kun ruuvaa irti
Kiitos, hyvä tietää. Tuo alkuperäinen täyttöadapteriletku ei lopeta ilman karkaamista, ennenkuin on ruuvannut liitintä irti niin pitkälle, että venttiiili sulkeutuu.
 
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.
:confused:

Osuko jotenkin arkaan paikkaan vai mikä tää juttu on et pitää joku helvetin vanha viesti kaivaa jostain useamman sivun takia, vai ootko muuten vaan vähän yksinkertasempi tapaus jolla on pakottava tarve tulla todistelemaan et osaa ite kyllä ajaa, etenkin kun susta ei ollu puhe ja sun olemassaolosta en oikeastaan edes tienny noin 2min sitten? Kiva että osaat ajaa, hyvä sulle, en tiiä miks siitä pitää erikseen tulla mainitsemaan.
 
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.

No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.

Mut joo, kyllä akuissa kennot voi vetää aika huoletta 3.0v asti nyt ainakin. Ongelmana sähkövehkeissä vaan et jos on paskoja kennoja (kuten tossa aivan satavarmasti on jos ei oo hiekkaa täynnä) niin se voltage sag tekee temppunsa jo aikasemmin ja sulta häviää tehot jo 50% nurkilla. Et siinä mielessä toi on ihan hyvä raja, muutenkin tuntuu et aika monessa vehkeessä ne prosentit alkaa hupenemaan vähän eri tahtia sen 50% rajan alittuessa. Todennu saman kaikilla omilla vehkeillä, mut taitaa olla vaan teknologian ominaisuuksia kuitenkin. Kuten tossa postauksessakin sanotaan niin tietyn pisteen jälkeen alkaa jännite tippumaan aika jyrkkää vauhtia.
Juurikin tämä. Tuohon akkuun 13S9P ja 27Ah vaaditaan 117 kennoa. Laadukkat kennot on vähintään muutamia euroja per kappale. Vaikka valmistaja hankkisi niitä isoja määriä. Siihen lisäksi bms, nikkelit (toki tuossa hintaluokassa on varmasti nikkkelipäällysteistä rautaa). Johdotus, kotelointi ja itse työ. Sekä pitäisi siitä vielä valmistajalle jäädä katettakin ja kaikki tämä satkulla, kun osiin menee jo yli tuon reippaasti.

Siitä voi vähän miettiä, että missä on oiottu. Ja ainoa mahdollisuus on, että kusettettu spekseissä ja kapasiteetti oikeasti pienempi, jotta kennoja tarvitaan vähemmän. Tai käytetty aivan luokattoman surkeita kennoja, jotka kaivettu jostain hylätyistä eristä. Tai sitten tosiaan jotain aivan luokattoman huonoja kiina kennoja.

Itse en tuollaista pommia ostaisi. Tuon kokoisen laadukkaan akun pitäisi maksaa about 5x tuo hinta. ennenkuin alkaisi saamaan mitään laadukasta.
Tulipa kukkahattutädit mieleen vastauksista. Liitokalan akuista löytyy paljon testejä ja purkuvideoita, eikä jännittänyt ostaa. Eivät toki ole laadun jättiläisiä, mutta asiansa ajavia kuitenkin. Kapasiteettia kannattaa odottaa olevan 25% luvattua vähemmän, mutta hinta on silti kohdallaan. Akut ovat käytössä Kiinalaisessa mönkijässä, joka on koko vehje vain Liitokala- tai Volkswagen tasoa. Sopivat siis hyvin toisilleen.
 
Akkujen kennojen laatu voi heitellä paljonkin. Ainakin kun puhutaan "Kiinan malleista". Se on totta, että monet random merkit voi olla heikkoja, mutta voi niitä olla laadukkaitakin. Eiköhän ne kaikki kennot ole Kiinasta. Sama kun puhutaan, ettei Kiinan lautaa kannata ostaa, mut onko niitä merkkejä kovinkaan paljon joita ei Kiinassa valmisteta. Ainakin suurin osa on Kiinasta
 
Ite ajoin monta vuotta levyjarrullisella M365 Prolla ja nyt Max G2 rumpujarruineen. Itse tykästynyt näillä kokemuksilla rumpujarruihin juurikin sen takia ettei niitä tarvi olla jatkuvasti säätämässä. Levyjarruissa kummasti jarrutusteho vaihtelee kelin mukaan ja jarrulevyt kuluvat moninkertaista vauhtia kun altistuvat mm. sateelle. Kostealla ajon jälkeen pääsee yleensä säätämään etäisyyksiä. Rumpujarrua ei joudu säätämään oikein ollenkaan. Varsinaista huoltoakaan en ole vielä vuoden ajon jälkeen joutunut tekemään mut jos sen nyt kerran vuoteen joutuu tekemään niin aika sama kuinka paljon siihen menee aikaa.
Edelleen on tuo Pro itellä, viime kesänä tosin ei liikkunut metriäkään. Enkä ymmärrä, mitä ja miksi pitäisi olla koko ajan säätämässä. Levy on alkuperäinen reippaan 3000km jälkeen eikä juuri uutta häpeä. Ja tyyliin kerran, kaksi kesässä minsa, pari niin säätö on siinä. Ihan sama on ollut fillarin kanssa.

Eli omasta mielestäni jotain on pielessä jos kostea keli aikaansaa säätämisen tarvetta. Minkä säätämisen ja miksi? Tai miksi muutoinkaan niin kovin usein? Jos ajaa korttelin, jarrua reilusti, ajaa korttelin jne ja toistaa sitä loputtomasti niin kyllähän siinä jarrupalaa kuluu mutta niin kuluu rummussakin. Tosin toki rummussa saattaa olla automaattisäätö, jota ei ihan normi mekaanisessa levyjarrussa tapaa olla.
Ja mikä on huoltoa, mikä korjaamista, mikä jotain muuta mutta sanotaanko itsellä laudassa olleen käytännössä huolto ja korjausvapaa. Ja koska en ole jaksanut, on edelleen vanha jarrusatula paikoillaan. Huolto tulee olemaan se, että parempi satula ja uudet palat tilalle. Kun hukassa olevien työkalujen etsisimisen huomioi niin voi jopa 10 minuuttia mennä.

Levy on tehokkaampi, parempi, helpompi ja rumpujarrujen kanssa pelaaminen tuottaa vaan pahan mielen, varsinkin potkulautoja suurempien. Mutta jokainen tavallaan ja pääasia tosiaan on pitää ne jarrut kunnossa.

Tulipa kukkahattutädit mieleen vastauksista. Liitokalan akuista löytyy paljon testejä ja purkuvideoita, eikä jännittänyt ostaa. Eivät toki ole laadun jättiläisiä, mutta asiansa ajavia kuitenkin. Kapasiteettia kannattaa odottaa olevan 25% luvattua vähemmän, mutta hinta on silti kohdallaan. Akut ovat käytössä Kiinalaisessa mönkijässä, joka on koko vehje vain Liitokala- tai Volkswagen tasoa. Sopivat siis hyvin toisilleen.
Ihan tasalaatuisia eivät kuulu nuo Liitokalat toki olevan mutta ihan samaa mieltä. Testejä on netti täynnä ja kun odotuksena ottaa 50% tai yli luvatusta niin ei pahasti pieleen voi mennä. Jos olisivat täyttä kuraa, kyllä siitä juttua riittäisi, on kuitenkin taatusti siellä eniten ostetuimpien joukossa korkealla.

Eikä tulisi mieleenkään ladata lautaa tai mitään muutakaan jatkuvasti asuintiloissa joten jos siinä on valmiiksi tai lisää itse kiinalaisen akun niin polttaa lähinnä ulkorakennuksen. Vastaavasti monella on sisällä nykyään aivan älytön määrä erilaisia ladattavia laitteita ja kyllä se pienempikin epäkelpo akku tulopalon sytyttää voi.

Akkujen kennojen laatu voi heitellä paljonkin. Ainakin kun puhutaan "Kiinan malleista". Se on totta, että monet random merkit voi olla heikkoja, mutta voi niitä olla laadukkaitakin. Eiköhän ne kaikki kennot ole Kiinasta. Sama kun puhutaan, ettei Kiinan lautaa kannata ostaa, mut onko niitä merkkejä kovinkaan paljon joita ei Kiinassa valmisteta. Ainakin suurin osa on Kiinasta
No ei todellakaan ole kaikki kiinasta. Panasonicia tehdään Japanissa, Sony/Murata Japani tai Singapore nyt ensin mieleen tulevat.
Ja jos laudat tulevat kaikki kiinasta ja ajattelet kennotkin tehtävän siellä niin mikä riski on ostaa akku kiinasta erikseen vs ostaa lauta jossa on kiinalainen akku?
 
Edelleen on tuo Pro itellä, viime kesänä tosin ei liikkunut metriäkään. Enkä ymmärrä, mitä ja miksi pitäisi olla koko ajan säätämässä. Levy on alkuperäinen reippaan 3000km jälkeen eikä juuri uutta häpeä. Ja tyyliin kerran, kaksi kesässä minsa, pari niin säätö on siinä. Ihan sama on ollut fillarin kanssa.

Eli omasta mielestäni jotain on pielessä jos kostea keli aikaansaa säätämisen tarvetta. Minkä säätämisen ja miksi? Tai miksi muutoinkaan niin kovin usein? Jos ajaa korttelin, jarrua reilusti, ajaa korttelin jne ja toistaa sitä loputtomasti niin kyllähän siinä jarrupalaa kuluu mutta niin kuluu rummussakin. Tosin toki rummussa saattaa olla automaattisäätö, jota ei ihan normi mekaanisessa levyjarrussa tapaa olla.
Ja mikä on huoltoa, mikä korjaamista, mikä jotain muuta mutta sanotaanko itsellä laudassa olleen käytännössä huolto ja korjausvapaa. Ja koska en ole jaksanut, on edelleen vanha jarrusatula paikoillaan. Huolto tulee olemaan se, että parempi satula ja uudet palat tilalle. Kun hukassa olevien työkalujen etsisimisen huomioi niin voi jopa 10 minuuttia mennä.

Levy on tehokkaampi, parempi, helpompi ja rumpujarrujen kanssa pelaaminen tuottaa vaan pahan mielen, varsinkin potkulautoja suurempien. Mutta jokainen tavallaan ja pääasia tosiaan on pitää ne jarrut kunnossa.

Se tulee ihan vaan siitä että kosteus ja epäpuhtaudet pääsee käsiksi niin jarrupaloihin kuin jarrulevyyn. Sen seurauksena jarrutusteho vaihtelee huomattavasti enemmän kuin rumpujarrulla sen mukaan missä olosuhteissa on ajellut. Etenkin kosteassa ajo tuntuu kuluttavan jarrupaloja huomattavasti joka näkyy heti jarrutehossa kuivalla ajaessa. Se on totta että hyvin säädetyllä levyjarrulla jarrutat tehokkaammin mutta se säätö ei siinä loputtomasti pysy olosuhteiden seurauksena jolloin saa säätää uusiksi. Säätö siis käytännössä tarkoittaa sitä jarrupalojen ja jarrulevyn välisen etäisyyden säätöä, joka pitää saada mahdollisimman lähelle mutta kuitenkin niin ettei laahaa ajaessa. En ole rumpujarruun koskenut vielä kertaakaan vuoden ajon jälkeen. Levyjarruja tuli hienosäädettyä huomattavasti useammin kun olikin taas edellä mainituista syistä löystynyt. Vaikka rumpujarrulla ei ihan samanlaisia lukkojarrutuksia saa on se kuitenkin ihan riittävän tehokas.
 
Se tulee ihan vaan siitä että kosteus ja epäpuhtaudet pääsee käsiksi niin jarrupaloihin kuin jarrulevyyn. Sen seurauksena jarrutusteho vaihtelee huomattavasti enemmän kuin rumpujarrulla sen mukaan missä olosuhteissa on ajellut. Etenkin kosteassa ajo tuntuu kuluttavan jarrupaloja huomattavasti joka näkyy heti jarrutehossa kuivalla ajaessa. Se on totta että hyvin säädetyllä levyjarrulla jarrutat tehokkaammin mutta se säätö ei siinä loputtomasti pysy olosuhteiden seurauksena jolloin saa säätää uusiksi. Säätö siis käytännössä tarkoittaa sitä jarrupalojen ja jarrulevyn välisen etäisyyden säätöä, joka pitää saada mahdollisimman lähelle mutta kuitenkin niin ettei laahaa ajaessa. En ole rumpujarruun koskenut vielä kertaakaan vuoden ajon jälkeen. Levyjarruja tuli hienosäädettyä huomattavasti useammin kun olikin taas edellä mainituista syistä löystynyt. Vaikka rumpujarrulla ei ihan samanlaisia lukkojarrutuksia saa on se kuitenkin ihan riittävän tehokas.
Huomioisin myös sen, ettei ainakaan huonosti toteutettu rumpujarru ole mitenkään tiivis ja siinä vasta vaivaa näet jos sitä joudut siivoamaan säännöllisesti.
Itse en noista mainitsemistasi ole kyllä kärsinyt ja se säätö (plus putsauskin) on niin nopea asia, ettei ota enempää aikaa kun ilmanpaineiden katsominen joten eipä edes haittaisi jos useammin olisi tarve. Enkä oikein vieläkään ymmärrä, miksi säätö ei pysyisi. Esim mainitussa Prossa on ihan perinteisesti vaijeri ja mekaaninen satula joten jos vaijeri ei veny tai palat kulu ihan kunnolla niin eipä se säätö oikein voi pieleen mennä ellei vaijeri itsessään luista satulan päästä. Oletan satulan olevan sama kaikissa pro-malleissa eikä itsellä ainakaan ole sen osalta mitään itsestään löystyvää.
Mutta hyvä kun ajatuksia on moneen suuntaan. Itse liikun laudan sijasta mieluusti autolla jos keli on kauhea mutta jos taas itse kelistä riippumatta laudalla niin toki se muuttaa tilannetta ja on hyvä huomioida.

Ja yksi muuttuja lisää. Mikä on se normaalein keli, missä liikut. Se voi vaikuttaa ja jos huonolla kelillä paljon, on muutakin huomioitavaa kuin jarrut. Ja se itse lauta. Jos pidetään 25km/h maksimi ja näitä peruslautoja niin kyllähän se pysähtyy. Etupyörää et voi vetää lukkoon tai sattuu, takapyörän saat lukkoon helpommalla muttei sekään ole toivottu tilanne. Jos taas otetaan se tuplamoottorinen hirviö ja katsotaan, saako sata mittariin niin jättäisin kokeilun väliin jos vähintäänkin edessä ei ole levyä.

Toki tuon voisi ajatella niin, että peruslaudoissakin olisi edessä ja takana kunnolliset jarrut. Moottorin rinnalle levy ja toinen voi vaikka olla se rumpu. Varsinkin eteen menee rumpu toki näppärämmin, levy vaatii enemmän tilaa ja taakse sikäli helpompi.
 
Huomioisin myös sen, ettei ainakaan huonosti toteutettu rumpujarru ole mitenkään tiivis ja siinä vasta vaivaa näet jos sitä joudut siivoamaan säännöllisesti.
Itse en noista mainitsemistasi ole kyllä kärsinyt ja se säätö (plus putsauskin) on niin nopea asia, ettei ota enempää aikaa kun ilmanpaineiden katsominen joten eipä edes haittaisi jos useammin olisi tarve. Enkä oikein vieläkään ymmärrä, miksi säätö ei pysyisi. Esim mainitussa Prossa on ihan perinteisesti vaijeri ja mekaaninen satula joten jos vaijeri ei veny tai palat kulu ihan kunnolla niin eipä se säätö oikein voi pieleen mennä ellei vaijeri itsessään luista satulan päästä. Oletan satulan olevan sama kaikissa pro-malleissa eikä itsellä ainakaan ole sen osalta mitään itsestään löystyvää.
Mutta hyvä kun ajatuksia on moneen suuntaan. Itse liikun laudan sijasta mieluusti autolla jos keli on kauhea mutta jos taas itse kelistä riippumatta laudalla niin toki se muuttaa tilannetta ja on hyvä huomioida.

Ja yksi muuttuja lisää. Mikä on se normaalein keli, missä liikut. Se voi vaikuttaa ja jos huonolla kelillä paljon, on muutakin huomioitavaa kuin jarrut. Ja se itse lauta. Jos pidetään 25km/h maksimi ja näitä peruslautoja niin kyllähän se pysähtyy. Etupyörää et voi vetää lukkoon tai sattuu, takapyörän saat lukkoon helpommalla muttei sekään ole toivottu tilanne. Jos taas otetaan se tuplamoottorinen hirviö ja katsotaan, saako sata mittariin niin jättäisin kokeilun väliin jos vähintäänkin edessä ei ole levyä.

Toki tuon voisi ajatella niin, että peruslaudoissakin olisi edessä ja takana kunnolliset jarrut. Moottorin rinnalle levy ja toinen voi vaikka olla se rumpu. Varsinkin eteen menee rumpu toki näppärämmin, levy vaatii enemmän tilaa ja taakse sikäli helpompi.

Noh jossain foorumilla muistaakseni kommentoitiin että suurin syy olisi juurikin jarrupalojen pinnan kuluminen kostealla eli ne eivät kestä kovin hyvin kosteaa jarrutusta. Toki se jarrutustehokin kosteassa on huomattavasti surkeampi kuin rumpujarrulla pintojen ollessa märkiä. Eikä toi etäisyyden säätökään kyllä mikään erityisen nopea ole. Itse ainakin jouduin aina nostamaan skuutin korokkeelle, pistämään taskulampun paistamaan jarrulevyn ja jarrupalan väliin. Pyöritin rengasta siten että katson samalla jarrulevyn ja palan välistä rakoa säätäen sen niin lähelle kun mahdollista ilman että pyörittäessä kuuluu hankaavaa ääntä. Jarrulevynkin vaihdoin kerran kun eka jostain syystä soikeutui jonkun puolimilliä, joka teki säädöstä kaksi kertaa ärsyttävämpää. En mää nyt kaatosateeseen yleensä tietoisesti lähde ajamaan mutta kyllähän sitä tulee kosteissa olosuhteissa ja talven yli ajettua.
 
Noh jossain foorumilla muistaakseni kommentoitiin että suurin syy olisi juurikin jarrupalojen pinnan kuluminen kostealla eli ne eivät kestä kovin hyvin kosteaa jarrutusta. Toki se jarrutustehokin kosteassa on huomattavasti surkeampi kuin rumpujarrulla pintojen ollessa märkiä. Eikä toi etäisyyden säätökään kyllä mikään erityisen nopea ole. Itse ainakin jouduin aina nostamaan skuutin korokkeelle, pistämään taskulampun paistamaan jarrulevyn ja jarrupalan väliin. Pyöritin rengasta siten että katson samalla jarrulevyn ja palan välistä rakoa säätäen sen niin lähelle kun mahdollista ilman että pyörittäessä kuuluu hankaavaa ääntä. Jarrulevynkin vaihdoin kerran kun eka jostain syystä soikeutui jonkun puolimilliä, joka teki säädöstä kaksi kertaa ärsyttävämpää. En mää nyt kaatosateeseen yleensä tietoisesti lähde ajamaan mutta kyllähän sitä tulee kosteissa olosuhteissa ja talven yli ajettua.
En tiedä jostain foorumista mutta ainakin autoilla ajetaan kelissä kun kelissä ilman sen suurempaa ongelmaa joten palojen materiaali on vain halusta kiinni. Mutta kyllä, niitä on aika eri tasoisia ihan niihin autoihinkin, saati moneen muuhun. Kuralaatuinen materiaali ei kuitekaan mielestäni ole itse jarrutyypin ongelma.
Se on toki totta, että märkä levy ja palat vievät jarrutustehoa. Toisaalta sitä on rumpua enemmän käytössä niin ei ongelmaa ja varsin nopeasti jarrutuksen lämpöenergia kuivaa. Huomion arvoinen asia silti ehdottomasti. Koskee kyllä rumpuakin jos sinne vesi pääsee eli opettelee ne omat jarrunsa vesikelillä.

Varmaan säätötapoja on monia ja olenko sitten säätänyt riittämiin tuollaisia. Kyllä se on varsin näppituntumalta eikä mitään korokkeita tai taskulamppuja ole tarvittu. Kokeilu, mikä on lähtötilanne, kokeilu mihin asti jarrukahva menee säädön jälkeen ja jos ok niin se on siinä. Pääsääntöisesti yksi kerta riittää, joskus menee pieleen ja pitää korjata.
Itse en toisaalta edes hae sitä tarkinta mahdollista säätöä. Tavoite on, että jarrukahva menee normijarrussa puolivälin kohdille ja lukkoon noin 3/4 kohdalla. Jarrun kontrolloitavuus on omaan makuun parempaa kun päästään sinne puoleen väliin ja vähän yli. Enkä saa tuossa omassa säätöä luistamaan niin tämä onnistuu. Jos luistaa mistä tahansa syystä niin toki pitää säätää tarkemmin tai useammin.

Toki näissä "halppisjarruissa" ei ole automaisia ominaisuuksia eli satula on kiinteä joten vastapuoli on pakko säätää ensin ja sitten se "toimiva" puoli. Jos levy on kierossa niin olet oikeassa, vaikeaa on. Se heitto kun vaikuttaa molemmilla puolilla niin voi olla pakko jättää liian löysälle ja se taas ei ole hyvä. Tosin jos levyn kieroon saa niin eipä uusi montaa euroa maksa ja vaihto on todella nopea.
Se kyllä kiinnostaisi, miten levyn olet saanut kieroon. Asut jossain, jossa enempi mäkiä ja käsi jarrulla lasketellen jarru punaiseksi ja levy kiero? Tämän kaltainen onnistuu kyllä. Pulssina jarruttelu on parempi mutta jos olosuhteet eivät sitä mahdollista niin toki riski lämmittää levy ja palat turhan kuumiksi on olemassa.

Itse en aja kaatosateessa mutten myöskään välttele sateen jälkeen tms ajamista paitsi nyt kun takalokari pois paikaltaan. Talvea en näkisi ongelmana paitsi ajamiselle. Ei viitsi urheilla.
 
En tiedä jostain foorumista mutta ainakin autoilla ajetaan kelissä kun kelissä ilman sen suurempaa ongelmaa joten palojen materiaali on vain halusta kiinni. Mutta kyllä, niitä on aika eri tasoisia ihan niihin autoihinkin, saati moneen muuhun. Kuralaatuinen materiaali ei kuitekaan mielestäni ole itse jarrutyypin ongelma.
Se on toki totta, että märkä levy ja palat vievät jarrutustehoa. Toisaalta sitä on rumpua enemmän käytössä niin ei ongelmaa ja varsin nopeasti jarrutuksen lämpöenergia kuivaa. Huomion arvoinen asia silti ehdottomasti. Koskee kyllä rumpuakin jos sinne vesi pääsee eli opettelee ne omat jarrunsa vesikelillä.

Varmaan säätötapoja on monia ja olenko sitten säätänyt riittämiin tuollaisia. Kyllä se on varsin näppituntumalta eikä mitään korokkeita tai taskulamppuja ole tarvittu. Kokeilu, mikä on lähtötilanne, kokeilu mihin asti jarrukahva menee säädön jälkeen ja jos ok niin se on siinä. Pääsääntöisesti yksi kerta riittää, joskus menee pieleen ja pitää korjata.
Itse en toisaalta edes hae sitä tarkinta mahdollista säätöä. Tavoite on, että jarrukahva menee normijarrussa puolivälin kohdille ja lukkoon noin 3/4 kohdalla. Jarrun kontrolloitavuus on omaan makuun parempaa kun päästään sinne puoleen väliin ja vähän yli. Enkä saa tuossa omassa säätöä luistamaan niin tämä onnistuu. Jos luistaa mistä tahansa syystä niin toki pitää säätää tarkemmin tai useammin.

Toki näissä "halppisjarruissa" ei ole automaisia ominaisuuksia eli satula on kiinteä joten vastapuoli on pakko säätää ensin ja sitten se "toimiva" puoli. Jos levy on kierossa niin olet oikeassa, vaikeaa on. Se heitto kun vaikuttaa molemmilla puolilla niin voi olla pakko jättää liian löysälle ja se taas ei ole hyvä. Tosin jos levyn kieroon saa niin eipä uusi montaa euroa maksa ja vaihto on todella nopea.
Se kyllä kiinnostaisi, miten levyn olet saanut kieroon. Asut jossain, jossa enempi mäkiä ja käsi jarrulla lasketellen jarru punaiseksi ja levy kiero? Tämän kaltainen onnistuu kyllä. Pulssina jarruttelu on parempi mutta jos olosuhteet eivät sitä mahdollista niin toki riski lämmittää levy ja palat turhan kuumiksi on olemassa.

Itse en aja kaatosateessa mutten myöskään välttele sateen jälkeen tms ajamista paitsi nyt kun takalokari pois paikaltaan. Talvea en näkisi ongelmana paitsi ajamiselle. Ei viitsi urheilla.

Autoihin on vähän turha verrata kun vähän eriluokan vehkeet, nopeudet ja jarrupalat vs. nämä muutaman euron kiinaihmeet. Ite vedin ihan Xiaomin vakio-osilla. Xiaomiin saa myös niitä 3. osapuolen metallisia jarrupaloja jotka kuulemma jarruttaa ja kestää kosteassa vakiokeraamisia paremmin. Teki niitä joskus mieli testata muttei sit tullut koskaan kokeiltua. Niissä tosin oli jotkut omat ongelmansa suhteessa keraamisiin. Mitä jarrulevyyn tulee niin en tiedä miten se kieroutui. En oikein enää muista oliko se tehtaalta kiero vai kieroituiko jossain kohtaa käytössä. Ihan normaalia kaupunkiajoa ilman erikoisempia jarrutteluita tai mäkiä. Ei toi ny mikään ihan ennenkuulumaton ongelma ole kun esimerkiksi redditistä hakee bent disk tarinoita. Noi sun huolet rummun suhteen on vähän teoreettisia kun ei noita käytännössä tapahdu kuin jossain harvinaisemmissa tapauksissa.
 
Autoihin on vähän turha verrata kun vähän eriluokan vehkeet, nopeudet ja jarrupalat vs. nämä muutaman euron kiinaihmeet. Ite vedin ihan Xiaomin vakio-osilla. Xiaomiin saa myös niitä 3. osapuolen metallisia jarrupaloja jotka kuulemma jarruttaa ja kestää kosteassa vakiokeraamisia paremmin. Teki niitä joskus mieli testata muttei sit tullut koskaan kokeiltua. Niissä tosin oli jotkut omat ongelmansa suhteessa keraamisiin. Mitä jarrulevyyn tulee niin en tiedä miten se kieroutui. En oikein enää muista oliko se tehtaalta kiero vai kieroituiko jossain kohtaa käytössä. Ihan normaalia kaupunkiajoa ilman erikoisempia jarrutteluita tai mäkiä. Ei toi ny mikään ihan ennenkuulumaton ongelma ole kun esimerkiksi redditistä hakee bent disk tarinoita. Noi sun huolet rummun suhteen on vähän teoreettisia kun ei noita käytännössä tapahdu kuin jossain harvinaisemmissa tapauksissa.
No, levy on levy ja pala on pala. Yhdistelmää on todella monessa eri paikassa joten myös laudassa toimii. Mitoitus on eri, tekniikka sama.

Xiaomissa on vakiopalikkaa itselläkin. Hommasin siis kunnollisen satulan ja paremmat palat aikoja sitten (koska olin pessimisti) mutta hieman kyllä herää kysymys siitä, onko laatuvaihteluita miten paljon. Itsellä on siis edelleen orkkis levy ja palat reilulla kolmella tonnilla ilman ongelmia. Paloissakin on pintaa kohtuullisesti ja jarru puree kyllä helposti asfaltilla renkaan lukkoon.
Jarrulevyn kieroutuminen on toki todellisuutta, ei sitä tarvitse hakea edes lautojen osalta vaan kieroon saa muuallakin. Laudan levy on lopulta varsin ohut ja jäähtyminen heikkoa joten mikään paras yhdistelmä ei ole kyseessä. Toisaalta itsekin pääsee lähtemään kotoa niin, että noin kilometri lasketellaan alamäkeä. Täydellä akulla kers ei tee mitään ja jos kai kun jarrulla pitelee nopeuden järkevänä (kyllä se prolla pelottaa jos huiput tuplaa 30km/h rajoituksen ilman jarrua), ovat osat silti kestäneet. Ja vastaavasti fillarin levyssä on pientä heittoa. Eiköhän noissa kiinalaisissa ole laatuvaihteluitakin jokseenkin maksimit joten taitaa olla lopulta turha verrata varsinkaan ilman ajoprofiilia.

Voit toki näyttää ne kohdat, jotka ovat teoreettisia mutta onko tarpeen? Omat kokemukseni eivät vaan yhtene omiesi kanssa joten olosuhteissa tai muussa on eroa. Muita varmasti kiinnostaa juuri se, missä oloissa toinen tai toinen on parempi vaikkakin molemmilla pärjää edelleen.
Laajemmalla skaalalla rumpujarruista on kuitenkin ollut paljon enemmän työtä vs levyt. Mutta molempia saa toki toteutettua eri tavoin. On x+1 automaattista säätöä ja montaa muuta.
 
Mistä kannattaisi ottaa "täyskasko" zero 10 sähköpotkulautaan? Onko kenelläkään kokemusta
 
Mistä kannattaisi ottaa "täyskasko" zero 10 sähköpotkulautaan? Onko kenelläkään kokemusta
Ensimmäistä kertaa kuulen kaskosta lautaan. Onko siis tällainen oikeasti olemassa ja onko jossain kerrottu, mitä on osa ja täyskasko lautaan?
Epäilen kyllä hintaa sellaiseksi, ettei todellakaan kannata mutta kiinnostaa kyllä kuulla, onko tällaisia, millä hinnalla ja mitä korvaavat.
 
Mistä kannattaisi ottaa "täyskasko" zero 10 sähköpotkulautaan? Onko kenelläkään kokemusta
Jos kyseessä on tuo skuutti


niin lakihan ei vaadi tuolle liikennevakuutusta. Jos laitteen haluat vakuuttaa, niin se onnistuu ostamalla kotivakuutukseen lisäosa, joka kattaa myös polkupyöräonnettomuudet. Hinta on muutamia kymppejä.
 
E-way E500 ostin, ja firmis 1,31 sisällä. Kingsofttuner-139 ei löydä lautaa, kulkee sen 25, mutta 30 olisi passeli. Saako tuota jotenkin yli 25 menemään?
ainakin E-6045frs ja E-600:n säätöön edelleen toimii Recompiled_ZipAligned_EWay_Scooter_v1.0.15_speed.apk, jos se nyt netistä vielä löytyy, itsellä ainakin on tallessa.

ja näyttäisi toimivan KingSoftTuner, kun en ole erehtynyt avaamaan e-wayn omaa appia



Screenshot_20240630_175403.jpg

*edit lisäys
 
Viimeksi muokattu:
ainakin E-6045frs ja E-600:n säätöön edelleen toimii Recompiled_ZipAligned_EWay_Scooter_v1.0.15_speed.apk, jos se nyt netistä vielä löytyy, itsellä ainakin on tallessa.

ja näyttäisi toimivan KingSoftTuner, kun en ole erehtynyt avaamaan e-wayn omaa appia



Screenshot_20240630_175403.jpg

*edit lisäys
Ei anna asentaa apk:ta, Android 14, oxygen OS 14.0.
Ja kingsoft kun loggaa vieraana, välähtää vaan valikko ja katoaa.
 
Ottamatta kantaa, missä laitteessa jarru on, mutta näin yleisesti: Mekaaninen rumpujarru on perusteltu ratkaisu. Rakenne on yksinkertainen, sietää epäpuhtauksia, on itsestään tehostava ja lisäksi on helposti huollettavissa. Hydraulinen levyjarru myös on rakenteeltaan yksinkertainen, ei vaadi säätöä, mutta on herkempi epäpuhtauksille ja vaikkapa ulkopuolisille voimille. Mekaaninen levyjarru on keinotekoinen rakenne, josta en keksi konseptina hyvää. Lienee kehitetty, koska on helppo puutteellisella ymmärryksellä pitää jarruja jotenkin hyvinä vain, koska on "levyjarru". Hyvänä puolena voi pitää, että mekaaninen levyjarru on yksinkertaista korvata hydraulisella, koska levy on valmiina ja satulallekin on kiinnityspaikka.
 
Hei! Keltanokka fossiili tarvitsee apuanne.

Xiaomi scooter 3:n näyttö otti itseensä vesisateessa. Näyttö pimeänä ja lauta piippailee.

Yritin googletella uutta displaytä, mutta minulla ei ole oikein kokemusta ebaystä, aliexpressistä yms.

Olisiko jollakin suositella verkkokauppaa tai suoraan linkkiä mistä saisi näytön? Toivotaan että mitään muita komponentteja ei ole laudasta vesivahingon vuoksi palanut.

XIAOMI NÄYTTÖ.jpeg
 
Hei! Keltanokka fossiili tarvitsee apuanne.

Xiaomi scooter 3:n näyttö otti itseensä vesisateessa. Näyttö pimeänä ja lauta piippailee.

Yritin googletella uutta displaytä, mutta minulla ei ole oikein kokemusta ebaystä, aliexpressistä yms.

Olisiko jollakin suositella verkkokauppaa tai suoraan linkkiä mistä saisi näytön? Toivotaan että mitään muita komponentteja ei ole laudasta vesivahingon vuoksi palanut.

XIAOMI NÄYTTÖ.jpeg
Laitoin Aliexpress hakuun " Xiaomi scooter 3 display". 1. hakutulos itselleni on varsin saman näköinen kuin valokuvassasi oleva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 090
Viestejä
4 543 577
Jäsenet
74 931
Uusin jäsen
Kassadinmain

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom