Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Vähän naurattaa kaikki se mitä täälläkin ja somessa itketään vakuutusmaksuista, mutta sitten ei tajuta mitä niillä korvataan.

Mielestäni on ihan hyvä, että nyt puututaan lakimuutoksella laitoksiin jotka ovat olleet jo aikaisemmin laittomia esim. kontiot joita myydään periaatteessa vain maastokäytöön, mutta niihin virkavalta ei ole puuttunut ja VIELÄ tärkeämpää on saada vuokraskuuttien käyttäjät kuriin.

Me jotka käytämme joka päivä vastuullisesti omia laitteita saa koko ajan paskaa niskaa sen muutaman % prosentin perselijöiden takia :mad:

Jos minun tai lapsieni päälle ajaa 75 kiloinen skuutti ja kuljettajan paino vs päältä seisottava 20 kiloinen, niin onhan se selvää minkälaista jälkeä tulee.
...mut eihän tää vakuutuspakko tee aiemmin laittomista vehkeistä yhtäkkiä laillisia? Mukaan tuli pelkästään se et jos painaa yli 25kg niin vakuutettava. Mikään muu ei muuttunut.

Ne kontiot on edelleenkin ihan yhtä harmaalla alueella kun ennenkin. Mut noin lähtökohtaisesti muutenkin lait on aika typeriä mitä sähkövatkaimiin tulee, niin en ihan kauheasti painoarvoa anna sille määräykselle et laitteessa ei sais olla istuinta. Eikä näemmä kukaan muukaan anna kun ei siitä sakkojakaan olla kirjoteltu.

Se mitä päättäjiltä ja monelta muultakin on jääny ymmärtämättä tota 25kg rajaa rustatessa on se et se lisäpaino ei tarkoita automaattisesti vaarallisempaa laitetta. Joo, siinä on enemmän massaa tottakai, mut sitä yleensä kompensoidaan helvetisti tehokkaammilla jarruilla. Mulla on 35kg painava tuplamoottorillinen lauta, ja tiedän sen ihan faktana et se on ihan jokaselta kantilta katottuna turvallisempi kun mikään ninebotti tai xiaomi. Miks? Hydrauliset jarrut edessä ja takana, tuplamoottorit tarkottaa tupla sähköjarrua. Vaikka yhessä moottorissa onkin jo tehoa enemmän ku sallittu, niin sekään ei automaattisesti tarkota sitä et kaasukahvaa hipasemalla se vehje menee seinästä läpi ja vähintään yks mummo päätyy hautaan. Sekin nimittäin näkyy siinä sähköjarrun tehossa myös positiivisessa valossa et se on aika paljon väkevämpi kun tehottomamman moottorin vastaava. Lopputuloksena se et samasta nopeudesta mun lauta pysähtyy huomattavasti lyhyemmällä matkalla. Ja tälleen lähtökohtasesti lyhyempi jarrutusmatka on turvallisempi kun pidempi, tuskin kukaan sitä vastaan pystyy argumentoimaan.

Mut mites se massa sitten. Joo, tollanen 35-40kg vehje on alkuunsa aika paljon kankeempi käsitellä mut omistusvehkeissä on sellanen jippo et todennäkösesti ajat aika yksinomaan just sillä vehkeellä huomattavasti tiheemmin mitä noi vuokrahessut rullailee. Jossain vaiheessa siitä painosta tulee aika epärelevantti asia moneltakin kantilta koska oot tottunu siihen ajettavuuteen ja tiedät todennäkösesti aika tarkasti et miten se laite käyttäytyy ja missäkin tilanteessa. Vuokravehkeissä nyt ei sinänsä kai kauheasti vaihtelua oo, ne on vähän tankkeja kaikki ja täyskumirenkailla, jossain ehkä jousitusta ja jossain ei mut se renkaan pito ja jarrujen teho saattaa vaihdella aika rajustikkin eri lautojen välillä. Oon joskus ajanu sellasta vuokralautaa missä teknisesti on kaks jarrua mut sit käytännössä vaan yks kun se toinen ei toimi. Kavereilta kun kysyy niin ei oo kovinkaan harvinaista et niissä ei toinen jarru toimi, renkaat on jo suurinpiirtein kulunu pois tai jotain muuta pientä kivaa. Et se on aina vähän nopanheittoa et millasen paskaläjän sä saat alles tällä kertaa, eikä siihen pääse oikeen muodostumaan samanlaista tuntumaa ku omistusvehkeeseen, ku siinä vaihtelee pari kriittistä asiaa aika jatkuvasti.

Mä en myöskään tiiä et miten sä tai kukaan muukaan kuvittelee et tää vaikuttaa vuokralautojen käyttäjien käyttäytymiseen. Ei ne edes suurinpiirtein tiedä et jotain muutosta on tapahtunu, ihmettelee korkeintaan et hinnat on vähän noussu. Ihan samalla tavalla ne jatkaa ajamista kun tää ei kirjaimellisesti vaikuta niihin millään muulla muotoa kun se et vuokrahinnat tulee todennäkösesti nousemaan.

Pointtina tässä on se et mitä enemmän pohtii tota 25kg ja 1kw rajaa, niin sitä enemmän hiffaa sen et kuinka kujalla näistä asioista päättävät ihmiset on ja kuinka vähän niitä ylipäätään kiinnostaa. Valmistajat ilmottaa ihan mitä sattuu lukemia moottoreille ja todellisuus on ihan jotain muuta. Miksipäs ei kun kukapa sitä tulee estämään, pakettiin 350w merkintä ja todellisuudessa kyllä sitä yli kilowattia viedään tarpeen vaatiessa. Mut on kato laillinen. Puhumattakaan sit siitä et sähköjarrutuksesta puhuttaessa se tehokkaampi moottori on myös siinä tehokkaampi. En nyt sano et välttämättä mitään 10kw 25kmh vehkeitä tarvittais, mut en myöskään ymmärrä ton rajotuksen tarkoitusta, eikä sitä varmaan kovin moni muukaan tiedä.

Ennen oltiin tilanteessa et valmistettiin 25kmh 1kw laitteita, jotka olikin sit todellisuudessa 50kmh 2,5kw jo melkeen suoraan paketista. Nyt sit pitäs saada viel alle 25kg mahtumaan koko paletti et EU markkinoilla on mitään toivoa saada kaupaks, koska jos on vaihtoehto olla maksamatta tota saatanan sikahintasta 200€/v vakuutusta joka haisee niin kusetukselle et mun pussista maksatetaan muiden tyrimiset, niin aika moni on sen sit myös maksamatta. Se kans ohjaa ostopäätöstä suoraan siihen alle 25kg kategoriaan. Ja sit joudutaan tinkimään jostain ominaisuuksista, jotka usein liittyy suoraan turvallisuuteen. Akusta ei kannata ihan liikaa nipistää koska sit range jää matalaks ja taas ei kukaan osta. Mut jos rungosta tekee pikkasen ohuemman kestävyyden hinnalla niin siitä saadaan viilattua vähän pois. Jätetään vaan yks jarru jompaankumpaan renkaaseen ja otetaan toinen pois niin saadaan vielä enemmän painoa pois.

Joo, toki kukaan ei kiellä ostamasta yli 25kg laitetta, mut sit kun alkaa vuositasolla laskemaan kuluja vrt alle 25kg niin aika nopeasti se kuppi kääntyy halvempaan vaihtoehtoon. Toki jos noi vakuutusyhtiöt saa hintansa fiksummiks vaikkapa johonkin 50€/v tasolle ja sen sijaan kynii vuokrafirmoilta korkeempaa maksua, koska sieltä tulee 99% onnettomuuksista kuitenkin tapahtumaan, niin sit voi olla jo ihan ok. En mä varsinaisesti tota vakuutuspakkoa vastaan oo, mut nykyhetkellä kriteerit vakuutuspakolle on täysin järjettömät ja se pyydetty hinta siitä mitä se maksaa vielä järjettömämpi.
 
On laillinen. Oot ostanu sen spekseillä 1000w ja 25kmh. Ei ne poliisitkaan tiiä et sitä voi säätää sitä huippunopeutta niinkin helposti, ja mitä sitten jos voikin? Ei se nyt saatana voi olla niin et sen on pakko olla jonkun mustan pandoran lippaan takana se rajotin, pitäs kai sitä jotain vastuuta loppukäyttäjällekkin jättää et vaikka olis helppo poistaa niin sitä ei poista?

Tossa näyttää olevan toi perinteinen QS-S4 kaasukahva josta se P8 asetus sit skaalalla 0-100 muuttaa huippunopeutta, mut kääntöpuolena se on oikeastaan tehorajotin, ei pelkästään nopeuden, just kuten tossa ite havaitsitkin. Ne asetukset joitten säätämistä kielletään on sellasia mitkä on pakko olla just tietyssä asetuksessa tai muuten asiat menee vituiks. Esimerkiks moottorin magneetit, minimijännite ja akun käyttöjännite.

Jos joku tosta nyt sattuu kyselemään niin näytät vaikka verkkokaupasta laitteen speksit ja sanot et 1000w ja 25kmh kulkevana vehkeenä sen ostit, etkä tiedä miten rajotinta muutetaan tai poistetaan. En usko et kukaan jää vänkäämään enempää tai tulee edes asiasta oikeasti kysymään, mut näissä tapauksissa kannattaa välillä esittää vähän yksinkertasempaa kaveria mitä on, tyhmyydestä kun ei kuitenkaan sakkoja saa.

Toki mitä nyt oikeasti oon rivien välistä ymmärtäny niin tollanen nopeusrajotin ei ois ns. laillinen, koska sitä voi aika helposti lennosta säätää. Mut tuskin se poliisi alkaa sulle näyttämään et missä se asetus on ja kattoo et onks se sitä kautta rajotettu vai ei. Joissain lähtee kontrollerilta sellanen yksittäinen piuha joka yhdistyy takas about samaan paikkaan. Nää ois vissiin sellasia mitä haluttais, mut en noitten toimintaperiaatteesta sen enempää sit tiiä, ne jopa saattais rajottaa pelkän nopeuden eikä tehot. Toki kovimmat äijät tekis siihen piuhan väliin kaukosäätimellä toimivan kytkimen joka menee on/off nappia painamalla. Asia mikä ois oikeastaan aika järjettömän helppo tehä.
Olet aina vastuussa laitteesi laillisuudesta, ellet pysty todistamaan että se tuli tehtaalta näin. Ihan sama kuin viritetyt mopot. Ja esim TL mönkkäreissä poliisi anto sakkoja kaasukahvoista joista sai tehot tappiin nappia painamalla. Tulkinta on ollut niin mopossa kuin muissa vastaavissa, tehon muutoksen pitää vaatia esim pysähtymisen, moottorin sammuttamisen tms ei samantien lennosta tehtävän muutoksen.

Kehtaan väittää että moni noista teholla nopeutta rajoittavista ei ole laillinen, koska sitä saa säädettyä parissa sekunnissa mihin tehoon haluaa ajaessa. Itse vedin työmatkaa mäkisen maaston takia tehot tapissa, mutta pidin näytön niin että sain tehot alas yhdellä napin painalluksella. Jos asiansa tunteva poliisi olisi testannut, aika vikkelään olisi tilanne tajuttu. Plus jos poliisi olisi testannut kevyempi kaveri kuskina, olisi mentykin ylinopeutta ja sakot.
 
Olet aina vastuussa laitteesi laillisuudesta, ellet pysty todistamaan että se tuli tehtaalta näin. Ihan sama kuin viritetyt mopot. Ja esim TL mönkkäreissä poliisi anto sakkoja kaasukahvoista joista sai tehot tappiin nappia painamalla. Tulkinta on ollut niin mopossa kuin muissa vastaavissa, tehon muutoksen pitää vaatia esim pysähtymisen, moottorin sammuttamisen tms ei samantien lennosta tehtävän muutoksen.

Kehtaan väittää että moni noista teholla nopeutta rajoittavista ei ole laillinen, koska sitä saa säädettyä parissa sekunnissa mihin tehoon haluaa ajaessa. Itse vedin työmatkaa mäkisen maaston takia tehot tapissa, mutta pidin näytön niin että sain tehot alas yhdellä napin painalluksella. Jos asiansa tunteva poliisi olisi testannut, aika vikkelään olisi tilanne tajuttu. Plus jos poliisi olisi testannut kevyempi kaveri kuskina, olisi mentykin ylinopeutta ja sakot.
Niin, enhän mä tossa viestissä sanonukkaan lopussa et todnäk tollanen rajotin ei oo laillinen, eiku kato sanoinhan mä :asif:

Pointtina oli se et jos se tulee tehorajotteisena suoraan myyjältä ja et koske niihin, sekä se kulkee sen noin 25kmh +- jotain ja jotain lukuja, ja moottorit on 500w + 500w, niin pidän ihan helvetin epätodennäkösenä et poliisi tulee ensinnäkään pysäyttämään sut ihan vaan katsoakseen et mikä vehje se on, ilman että teet jotain muuta typerää joka aiheuttaa sen et ne kiinnittää suhun huomiota sen verran et totee et parempi pysäyttää ja kattoa et mikä homma. Niillä on yleensä parempaakin tekemistä kun käydä ihmettelemässä jotain sähköpotkulautoja.

Aina on kuitenkin olemassa se mahdollisuus, mut se on kyllä niin häviävän pieni et joutuis ns. ilman syytä pysäytetyks. Jos sut pysäytetään, niin todennäkösesti oot tehny jotain minkä takia sen ansaitsetkin. Oli se sit ylinopeus tai muuten vaan liikenteessä perseily. Harvemmin ne nätisti ajavia vetää sivuun ja alkaa kiusaamaan. Saatika et kävis niin et pääset ilman syytä pysäytetyks ja ne alkaa räpläämään sitä sun lautaa ja koeajamaan sitä ihan vaan huvikseen. Ja siinäkin vaiheessa jos on sen verran ajantasalla oleva poliisi vastassa et se tietää miten sinne asetusvalikkoon päästään ja löytää sieltä sen tosi selkeesti ilmastun asetuksen jonka nimi on P8 ja luvut menee nollasta sataan, sekä vielä tietää et mikä se tasantarkkaan on (huomiona et joissain näytöissä se voi olla myös P9 tää tehoasetus) ja sitä muuttaa sekä sit lähtee testaamaan, niin kannattaa varmaan laittaa jonkinlainen lottokuponki siinä vaiheessa jo vetämään. Ja tässäkin tapauksessa jos sulla on se rajotin ollu päällä kun pysäytettiin niin voit alkaa leikkimään tyhmää ja sanoa et 25kmh rajotettuna ostin ja sellasena se on ollu ennenku oletettavasti menit sen ottamaan pois, etkä ite tienny et noin voi tehdä. Ehkä auttaa, ehkä ei, mut sanotaanko et jos joku täältä tollaseen tilanteeseen joutuu niin voi laittaa yksäriä, vien vaikka lounaalle sit lohdutukseks jos noinkin epätodennäköinen skenaario käy et ajelee nätisti ja rajotusten mukaan ja silti saa sakot.

Kokemukset voi toki vaihdella, tää on oma otanta 4v ajalta useemmalla eri härvelillä ajeltuna. Noudata liikennesääntöjä, aja siististi ja muut huomioon ottaen niin sua ei todennäkösesti tuu kukaan virkavallan puolelta häiritsemään. Tyhjällä tiellä voi sit ajaa vähän kovempaakin jos haluaa, kunhan vahingon sattuessa vaan teloo ittensä eikä muita. Noilla säännöillä oon ite päässy aika pitkälle, eikä mua oo pysäytetty vielä ainakaan kertaakaan, vaikka jalkojen alla oleva vatkain ois jo silmämääräsesti sellanen et se ei välttämättä ihan lain sallimiin rajoihin mene.
 
En mä sanonu et ne vaarallisia on, mut siitä huolimatta sen verran voin väittää et kummassakin mallissa vois olla paremmat jarrut, ihan oikeastikkin. Ei vaan tarvi kovin kummonen oraakkeli olla et tajuaa et nyt kun EU laajusesti tuli toi 25kg vakuutusraja, niin valmistajat tulee tanssimaan sen ympärillä ja se tarkottaa kompromisseja et päästään siihen 24kg painoon
Ei nyt vaan ymmärrä, mistä tuo ajatus kompromisseista. Niitä ei vaadi jatkossakaan kukaan. Osta vaikka asuntoauto niin 3500kg rajan ylitys vaatii C-kortin. Mitään ei siis kielletä eikä estetä. Valitettavasti siis tulee ajatus että täysperää tulisi voida ajaa B-kortilla koska tämä oli ehkä mahdollista sata vuotta sitten.

Todellisuus on, että saatiin mitä itse aiheutettiin. Täysin selvä asia. Nyt mennään sen mukaan.

Mainittujen osalta painorajalla ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa. Ei niin pienintäkään. Itsellä on Xiaomissa hydraulinen jarru, painoa satulalla noin 160g ja mekaanisellakin jarrun sai lukkoon. On vain ja ainoastaan halusta kiinni toteuttaa sama molempiin päihin, painolisä muutama sata grammaa.
Ja muistetaan se 25km/h raja. Normi fillarilla irtoaa aika kylmiltään tuo 25km/h keskinopeutena, paremmalla ja harjoittelemalla täysin eri lukemia. Paremmat jarrut?

Enkä silti näe ongelmaa. Miksi lauta olisi jokin poikkeus kun muutoin säädellään varsin tiukasti.
Jos noita moottorintehoja ruvettais ilmottamaan puhtaasti maksimitehona mitä se ikinä voi missään tilanteessa viedä, niin meillä olis aika luumuja vehkeitä markkinoilla jotka on laillisia. Noi yllämainitut Max G30 ja Xiaomitkin nimittäin tarpeeks jyrkässä mäessä ottaa hetkittäin yli sen 1kw jos akussa vaan riittää virta. Max G30 on vakiona 55a virtaraja. Se ei sitä jatkuvasti vie vaan korkeintaan hetkittäin, ja tuskin välttämättä totakaan. Mut kilowatin yli mennään et heilahtaa
Luitko lainaamaasi? Kevarikortilla saa ajaa Ninjaa? Ihan oikeasti, rajat ovat olemassa ja siinä kaikki. Juuri sillä saadaan rajoja jos pelleillään. Täysin aiheellista rajoittaa jos nimellinen ilmoitetaan täysin muuksi kuin totuus.
Ja jos huomasit, olin valmis tarkistamaan rajaa 1,5-2kW luokkaan. On enemmän kuin riittävästi ja kilowattikin riittää täysin. Ulkoa en muista mutta omasta taidan ottaa noin 800W ulos ja se on enemmän kuin riittävästi. Kyllä, ylämäissä raja tulee vastaan mutta entä sitten? Hankin muun luokan kulkupelin jos ei riitä.
On laillinen. Oot ostanu sen spekseillä 1000w ja 25kmh. Ei ne poliisitkaan tiiä et sitä voi säätää sitä huippunopeutta niinkin helposti, ja mitä sitten jos voikin? Ei se nyt saatana voi olla niin et sen on pakko olla jonkun mustan pandoran lippaan takana se rajotin, pitäs kai sitä jotain vastuuta loppukäyttäjällekkin jättää et vaikka olis helppo poistaa niin sitä ei poista?
Kovin on mielenkiintoinen näkökulma. Se kun on juuri noin. Poliisi ei ole tyhmä ja on aivan sama, ajatko tutkaan ylinopeutta laudalla tai mopolla. Jos on selkeästi yli sallitun, koeajo ja jos siinä lukemat aivan muuta, et selviä kehuilla.
Eikä mopoksikaan käy kevari vaikka valmistaja ilmoittaisi mitä.

Ikävä sanoa mutta juuri tuollaisen asenteen vuoksi jokainen kärsii.

Mielestäni on ihan hyvä, että nyt puututaan lakimuutoksella laitoksiin jotka ovat olleet jo aikaisemmin laittomia esim. kontiot joita myydään periaatteessa vain maastokäytöön, mutta niihin virkavalta ei ole puuttunut ja VIELÄ tärkeämpää on saada vuokraskuuttien käyttäjät kuriin.

Me jotka käytämme joka päivä vastuullisesti omia laitteita saa koko ajan paskaa niskaa sen muutaman % prosentin perselijöiden takia :mad:

Jos minun tai lapsieni päälle ajaa 75 kiloinen skuutti ja kuljettajan paino vs päältä seisottava 20 kiloinen, niin onhan se selvää minkälaista jälkeä tulee.
Vuokralautojen osuutta hieman kyseenalaistan, siellä se perseily ei liity tehoon tai nopeuteen.
Mutta muutoin aivan samaa mieltä. Aiheesta puututaan ja todella hyvä huomio myös maahantuojien/myyjien osuus. Sanktioita voisi kyllä lisätä reilusti myös sinne, ei "maastokäyttöön" voi olla hyväksyttävä peruste.

Jokainen voi lukea ketjua, en varmasti ole joka välissä rajoituksia halunnut. Mutta valitettava tosiasia on, että kerrankin annettiin vapauksia mutta niitä käytettiin väärin. Jokainen lautailija voi katsoa peiliin ja miettiä, miten meni omasta mielestään.
 
Nyt meni taas viimeisen kerran käpy noiden 8.5" nakkien kanssa näihin skuutteihin. 10" meni alle kivasti/kivuttomasti, mutta kolmeen kertaan omaan Xiaomiin ja kerran vaimon Fitnordiin noita orkkiskokoisia laittaneena päätin että nyt enää omaani lähde sellaista vaihtamaan.

Tarkoitus oli ostaa kokonaan uusi takarengas vanteineen koska ei se hinta ole yhtään sen kalliimpi kuin pelkän kumin ostaminen ja liikkeessä vaihdattaminen. Vähemmällä huoltoliikeasioinnilla selviän ja vanha vanne jää itselle varaosaksi.

Kuitenkin tuo umpikuminen/honey comb kiinnostaisi. Mietin että onko sellaisen vanteelle vetäminen yhtään simppelimpää kuin normaalin, että kannattaisiko kuitenkin yrittää sellaisella kumilla.

Tähän mennessä tosiaan on osaamisen ja oikeanlaisten työkalujen puutteen vuoksi tullut paskottua ulkokumin metallivahvistukset tai uuteen sisäkumiin reikiä, useamman kerran. Eli kyllä ne paikoilleen menevät, mutta puoliväkisin runnottuna.

Eli umpikuminakki vanteella vai menenkö matalamman aidan kohdalta vanteen kanssa?
 
Ei nyt vaan ymmärrä, mistä tuo ajatus kompromisseista. Niitä ei vaadi jatkossakaan kukaan. Osta vaikka asuntoauto niin 3500kg rajan ylitys vaatii C-kortin. Mitään ei siis kielletä eikä estetä. Valitettavasti siis tulee ajatus että täysperää tulisi voida ajaa B-kortilla koska tämä oli ehkä mahdollista sata vuotta sitten.

Todellisuus on, että saatiin mitä itse aiheutettiin. Täysin selvä asia. Nyt mennään sen mukaan.

Mainittujen osalta painorajalla ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa. Ei niin pienintäkään. Itsellä on Xiaomissa hydraulinen jarru, painoa satulalla noin 160g ja mekaanisellakin jarrun sai lukkoon. On vain ja ainoastaan halusta kiinni toteuttaa sama molempiin päihin, painolisä muutama sata grammaa.
Ja muistetaan se 25km/h raja. Normi fillarilla irtoaa aika kylmiltään tuo 25km/h keskinopeutena, paremmalla ja harjoittelemalla täysin eri lukemia. Paremmat jarrut?

Enkä silti näe ongelmaa. Miksi lauta olisi jokin poikkeus kun muutoin säädellään varsin tiukasti.

Luitko lainaamaasi? Kevarikortilla saa ajaa Ninjaa? Ihan oikeasti, rajat ovat olemassa ja siinä kaikki. Juuri sillä saadaan rajoja jos pelleillään. Täysin aiheellista rajoittaa jos nimellinen ilmoitetaan täysin muuksi kuin totuus.
Ja jos huomasit, olin valmis tarkistamaan rajaa 1,5-2kW luokkaan. On enemmän kuin riittävästi ja kilowattikin riittää täysin. Ulkoa en muista mutta omasta taidan ottaa noin 800W ulos ja se on enemmän kuin riittävästi. Kyllä, ylämäissä raja tulee vastaan mutta entä sitten? Hankin muun luokan kulkupelin jos ei riitä.

Kovin on mielenkiintoinen näkökulma. Se kun on juuri noin. Poliisi ei ole tyhmä ja on aivan sama, ajatko tutkaan ylinopeutta laudalla tai mopolla. Jos on selkeästi yli sallitun, koeajo ja jos siinä lukemat aivan muuta, et selviä kehuilla.
Eikä mopoksikaan käy kevari vaikka valmistaja ilmoittaisi mitä.

Ikävä sanoa mutta juuri tuollaisen asenteen vuoksi jokainen kärsii.


Vuokralautojen osuutta hieman kyseenalaistan, siellä se perseily ei liity tehoon tai nopeuteen.
Mutta muutoin aivan samaa mieltä. Aiheesta puututaan ja todella hyvä huomio myös maahantuojien/myyjien osuus. Sanktioita voisi kyllä lisätä reilusti myös sinne, ei "maastokäyttöön" voi olla hyväksyttävä peruste.

Jokainen voi lukea ketjua, en varmasti ole joka välissä rajoituksia halunnut. Mutta valitettava tosiasia on, että kerrankin annettiin vapauksia mutta niitä käytettiin väärin. Jokainen lautailija voi katsoa peiliin ja miettiä, miten meni omasta mielestään.

Pointti oli se, että ajan skuuteilla aina sen 28km/h jos on tasaista ja ylämäkeen laitan enemmän tehoja, että jaksaa sen mennä ylös noin 25km/h. En mä kuitenkaan tyhmänä vaarantaisi muiden ja omaa turvallisuutta ajamalla jotain 50km/h. Eli ajan rajoitusten mukaan, mutta mahdollisuus olisi ajaa paljon kovempaakin, eli tekeekö tämä mahdollisuus siitä laittoman vaikka sitä ei käyttäisikään. Toki aina on sekin mahdollisuus olemassa kun nopeus säädetään tehon mukaan niin poliisin testatteassa laitetta voi nopeus olla jotain ihan muuta. Jos laite kulkee mun 105kilon painolla sen 28km/h ja joku 70kiloinen poliisi sitä koeajaa samalla asetuksella niin vauhti on varmasti reilusti yli 30km/h ja nopeus kuitenkin testataan poliisin painolla, ei käyttäjän. Toki itsekkin uskon, että miksi mut pysäytettäisiin kun ajan hiukan yli sallitun ja keskusta alueella tilanteen mukaan 10-20km/h.
 
Pointti oli se, että ajan skuuteilla aina sen 28km/h jos on tasaista ja ylämäkeen laitan enemmän tehoja, että jaksaa sen mennä ylös noin 25km/h. En mä kuitenkaan tyhmänä vaarantaisi muiden ja omaa turvallisuutta ajamalla jotain 50km/h. Eli ajan rajoitusten mukaan, mutta mahdollisuus olisi ajaa paljon kovempaakin, eli tekeekö tämä mahdollisuus siitä laittoman vaikka sitä ei käyttäisikään. Toki aina on sekin mahdollisuus olemassa kun nopeus säädetään tehon mukaan niin poliisin testatteassa laitetta voi nopeus olla jotain ihan muuta. Jos laite kulkee mun 105kilon painolla sen 28km/h ja joku 70kiloinen poliisi sitä koeajaa samalla asetuksella niin vauhti on varmasti reilusti yli 30km/h ja nopeus kuitenkin testataan poliisin painolla, ei käyttäjän. Toki itsekkin uskon, että miksi mut pysäytettäisiin kun ajan hiukan yli sallitun ja keskusta alueella tilanteen mukaan 10-20km/h.
Tässähän on rakenteellinen nopeus ylitetty kun laite ei saa mennä yli 25km/h yhdenkään käyttäjän alla. Liian tehokkaalla tai kovaa kulkevalla autolla kuitenkin saa ajaa rajoitusten puitteissa vaikka tien määrittämä maksimi (120km/h) ylittyisikin. Tämän mahdollistaa liikennevakuutus. Siksi myös liian tehokkaat ja kovaa kulkevat laudatkin liikennevakuutetaan.

Toistaiseksi Poliisi ei näitä varmastikaan syynää, mutta ei sitä tiedä koska näitä aletaan ratsaamaan tai laitetaan pian katsastuksen alle ja rekisteriin. Näinhän kävi lennettäville droneillekin (rekisteröiminen/lupa) ja sitä ennen mopoille.

Kun tarpeeksi yleistyvät ja niillä perseillään niin kyllä näihinkin uusia käyttöehtoja kehitetään. Hallitus kun mielellään kirjaa sellaisia.
 
Tässähän on rakenteellinen nopeus ylitetty kun laite ei saa mennä yli 25km/h yhdenkään käyttäjän alla. Liian tehokkaalla tai kovaa kulkevalla autolla kuitenkin saa ajaa rajoitusten puitteissa vaikka tien määrittämä maksimi (120km/h) ylittyisikin. Tämän mahdollistaa liikennevakuutus. Siksi myös liian tehokkaat ja kovaa kulkevat laudatkin liikennevakuutetaan.

Toistaiseksi Poliisi ei näitä varmastikaan syynää, mutta ei sitä tiedä koska näitä aletaan ratsaamaan tai laitetaan pian katsastuksen alle ja rekisteriin. Näinhän kävi lennettäville droneillekin (rekisteröiminen/lupa) ja sitä ennen mopoille.

Kun tarpeeksi yleistyvät ja niillä perseillään niin kyllä näihinkin uusia käyttöehtoja kehitetään. Hallitus kun mielellään kirjaa sellaisia.

No nyt menit tarkaksi. Jos sitten muotoinen kysymyksen niin, että lauta kulkisi mun alla 25km/h niin kevyen poliisin alla menisi varmasti yli 30km/h. Mutta eipä tuo +3km/h varmasti vaikuta mitenkään, kyllähän esim mopo saa kulkea 50km/h vaikka virallisesti saisi kulkea 45km/h. Toki tuo on varmasti poliisistakin kiinni, mutta useimmiten jonkinlainen toleranssi on. Mopoihin tosiaan
tuli myös aikoinaan mopokortti pakko. Kortin saaminen ei ilmeisesti juurikaan mitään vaadi, mutta siitä on suuri hyöty, että kuski saadaan ajokieltoon jos perseilee tai ajaa kännissä. Kyllähän noista laki uudistuksista on yleismiten suuri hyöty, vaikka aluksi voi tuntua, että on pelkkää kiusaa.
 
Tässähän on rakenteellinen nopeus ylitetty kun laite ei saa mennä yli 25km/h yhdenkään käyttäjän alla. Liian tehokkaalla tai kovaa kulkevalla autolla kuitenkin saa ajaa rajoitusten puitteissa vaikka tien määrittämä maksimi (120km/h) ylittyisikin. Tämän mahdollistaa liikennevakuutus. Siksi myös liian tehokkaat ja kovaa kulkevat laudatkin liikennevakuutetaan.

Toistaiseksi Poliisi ei näitä varmastikaan syynää, mutta ei sitä tiedä koska näitä aletaan ratsaamaan tai laitetaan pian katsastuksen alle ja rekisteriin. Näinhän kävi lennettäville droneillekin (rekisteröiminen/lupa) ja sitä ennen mopoille.

Kun tarpeeksi yleistyvät ja niillä perseillään niin kyllä näihinkin uusia käyttöehtoja kehitetään. Hallitus kun mielellään kirjaa sellaisia.

Tässä yksi esimerkki mopoihin liittyen. Vaikka mopo kulkee 60km/h tytön painolla niin poliisin painolla kuitenkin vain 50km/h joten laillinen peli. Se, että onko se oikein voi olla montaa eri mieltä, mutta laki nyt vain on tälläinen, eikä mitään ole kiveen hakattu. Joku toinen poliisi olisi voinut ottaa kortin ja kilvet pois

 
No nyt menit tarkaksi. Jos sitten muotoinen kysymyksen niin, että lauta kulkisi mun alla 25km/h niin kevyen poliisin alla menisi varmasti yli 30km/h. Mutta eipä tuo +3km/h varmasti vaikuta mitenkään, kyllähän esim mopo saa kulkea 50km/h vaikka virallisesti saisi kulkea 45km/h. Toki tuo on varmasti poliisistakin kiinni, mutta useimmiten jonkinlainen toleranssi on. Mopoihin tosiaan
tuli myös aikoinaan mopokortti pakko. Kortin saaminen ei ilmeisesti juurikaan mitään vaadi, mutta siitä on suuri hyöty, että kuski saadaan ajokieltoon jos perseilee tai ajaa kännissä. Kyllähän noista laki uudistuksista on yleismiten suuri hyöty, vaikka aluksi voi tuntua, että on pelkkää kiusaa.
Ei vaan nimenomaan tosi tarkkaan laki tuota varmasti tulee katsomaan. Potkulautahan ei työnnä ulos Tehoa#X jonka antama vauhti sitten erikoisen käyttäjän alla on 20-30km/h painosta riippuen, vaan nopeus menee mittarin kautta ja jos vauhti ylittää sen 25km/h niin mittariin on kajottu. Se kertoo että jotakin on tehty.

Mopossa taas tehoa ja vauhtia ei rajoiteta mittarin kautta niin että se hyytyisi jos mittari näyttää yli 45km/h.

Tietysti tuosta varmaan tullaan vielä vääntämään että onko se laudan näyttämä 27km/h sitten vähän viritetty lauta vai joku halvemman laitteen epätarkka mittari. Käyttäjän näkökulmasta se nyt ei paljoakaan vaikuta onko muutama kilometri extraa, mutta lain silmissä se nopeus on pitkälti ainoa tapa katsoa onko laite viritetty tai virityskelpoinen. Poliisihan voi omalla tutkallaan tarkistaa nopeuden, ettei vain sellaista kukaan tekisi että laittaa koneen kulkemaan kovempaa ja sitten renkaan asetusta säätämällä laittaa mittari luulemaan että vauhti onkin oikeasti vähän vähemmän.

Tässä tullaan siihen rakenteelliseen nopeuteen kuten asia laissa ilmaistaan. Jos sä saat laitteen kulkemaan jollakin napin säädöllä tai puhelinta räpläämällä yli sallitun rajan niin silloinhan rakenteellinen nopeus ylittyy eikä Poliisille enää riitä sinun käsi sydämellä vannomasi vala ettet koskaan aja sillä sitä 35km/h:ta vaan silloin on tiedossa että vehkeellä pystyy kulkemaan yli 25km/h jolloin liikennevakuutus pitää hommata.
Tietysti oma Xiaomi Pro 2 kulkee 25km/h, mutta rakenteellinen vauhti määrityksessä riippuen on korkeampi, koska softasäädöllä saa sen kulkemaan 35km/h ja isommilla renkailla sitten sen 38km/h. Renkaat on jo rakenteellisuuden muuttamista, mutta onko softan muutos, kun kerran vanhentunut ohjelmisto sallii vauhdin muuttamisen. Se että se tehdään puhelimella BT:n kautta ei juuri eroa siitä että se olisi laitteessa omana nappinaan vapauttaa nopeus. Uudemmilla softilla tuokin virittäminen on vaikeampaa, eli mahdetaankohan alkaa vaatimaan tietty ohjelmistoversio laitteista, sitä ei tarina vielä kerro.

Mutta kuten aiemmin totesin niin voi elää tuskin asialle tehdään mitään, mutta mitä enemmän väärinkäytöksiä näillä nähdään niin sitä nopeammin näitä aletaan torppaamaan erilaisin keinoin ja vahtimaan tarkemmin.

Tällä hetkellä varmasti saat huoletta ajaa koneellasi 30km/h ilman että yhtään kukaan sanoo mitään, vaikka Poliisi ajaisi vastaan ja katsoisi tutkalla että nyt menet vähän kovempaa, mutta ensi kesänä tai sitä seuraavana voi ollakin toinen juttu.
 
Ei vaan nimenomaan tosi tarkkaan laki tuota varmasti tulee katsomaan. Potkulautahan ei työnnä ulos Tehoa#X jonka antama vauhti sitten erikoisen käyttäjän alla on 20-30km/h painosta riippuen, vaan nopeus menee mittarin kautta ja jos vauhti ylittää sen 25km/h niin mittariin on kajottu. Se kertoo että jotakin on tehty.

Mopossa taas tehoa ja vauhtia ei rajoiteta mittarin kautta niin että se hyytyisi jos mittari näyttää yli 45km/h.

Tietysti tuosta varmaan tullaan vielä vääntämään että onko se laudan näyttämä 27km/h sitten vähän viritetty lauta vai joku halvemman laitteen epätarkka mittari. Käyttäjän näkökulmasta se nyt ei paljoakaan vaikuta onko muutama kilometri extraa, mutta lain silmissä se nopeus on pitkälti ainoa tapa katsoa onko laite viritetty tai virityskelpoinen. Poliisihan voi omalla tutkallaan tarkistaa nopeuden, ettei vain sellaista kukaan tekisi että laittaa koneen kulkemaan kovempaa ja sitten renkaan asetusta säätämällä laittaa mittari luulemaan että vauhti onkin oikeasti vähän vähemmän.

Tässä tullaan siihen rakenteelliseen nopeuteen kuten asia laissa ilmaistaan. Jos sä saat laitteen kulkemaan jollakin napin säädöllä tai puhelinta räpläämällä yli sallitun rajan niin silloinhan rakenteellinen nopeus ylittyy eikä Poliisille enää riitä sinun käsi sydämellä vannomasi vala ettet koskaan aja sillä sitä 35km/h:ta vaan silloin on tiedossa että vehkeellä pystyy kulkemaan yli 25km/h jolloin liikennevakuutus pitää hommata.
Tietysti oma Xiaomi Pro 2 kulkee 25km/h, mutta rakenteellinen vauhti määrityksessä riippuen on korkeampi, koska softasäädöllä saa sen kulkemaan 35km/h ja isommilla renkailla sitten sen 38km/h. Renkaat on jo rakenteellisuuden muuttamista, mutta onko softan muutos, kun kerran vanhentunut ohjelmisto sallii vauhdin muuttamisen. Se että se tehdään puhelimella BT:n kautta ei juuri eroa siitä että se olisi laitteessa omana nappinaan vapauttaa nopeus. Uudemmilla softilla tuokin virittäminen on vaikeampaa, eli mahdetaankohan alkaa vaatimaan tietty ohjelmistoversio laitteista, sitä ei tarina vielä kerro.

Mutta kuten aiemmin totesin niin voi elää tuskin asialle tehdään mitään, mutta mitä enemmän väärinkäytöksiä näillä nähdään niin sitä nopeammin näitä aletaan torppaamaan erilaisin keinoin ja vahtimaan tarkemmin.

Tällä hetkellä varmasti saat huoletta ajaa koneellasi 30km/h ilman että yhtään kukaan sanoo mitään, vaikka Poliisi ajaisi vastaan ja katsoisi tutkalla että nyt menet vähän kovempaa, mutta ensi kesänä tai sitä seuraavana voi ollakin toinen juttu.

En saa. Laki kieltää yli 25km/h ilman erillistä vakuutus pakkoa. En oo oikein vielä tajunnut mitä tuo 25km/h raja tuossa vakuutus asiassa merkitsee, koska laki kieltää yli 25km/h vauhdin sähköpotkulaudoissa. Eikä muutenkaan laudoilla ajeta kohtuullista vauhtia minkään lain takia, vaan oman ja muiden turvallisuuden vuoksi. Esimerkiksi kännissä ajaminen tulee varmaan jatkossakin olemaan laillista, mutta onko siinä siltikään mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä porukkaa jotka omistaa/on tietämystä Segway MAX G2 E mallista. Kyseinen masiina rantautu perjantaina nyt tässä tuota sovellusta selaillut niin puuttuu liikkeelle lähdön nopeuden säätö ja luiston esto valinnat. Onko normaalia, että Eurooppa versio näin pahasti rajattu vai onko asetukset kenties poistunut jossain vaiheessa. Softa tällä hetkellä 6.3.5 . Mites onko EU versioon enään helppoa unlokkausta kun ei toi alueen vaihtaminen auta mitään, kun ei tuota ohjausyksikköäkään viitsi alkaa uuteen masinaan vaihtamaan ruveta.
 
Täällä porukkaa jotka omistaa/on tietämystä Segway MAX G2 E mallista. Kyseinen masiina rantautu perjantaina nyt tässä tuota sovellusta selaillut niin puuttuu liikkeelle lähdön nopeuden säätö ja luiston esto valinnat. Onko normaalia, että Eurooppa versio näin pahasti rajattu vai onko asetukset kenties poistunut jossain vaiheessa. Softa tällä hetkellä 6.3.5 . Mites onko EU versioon enään helppoa unlokkausta kun ei toi alueen vaihtaminen auta mitään, kun ei tuota ohjausyksikköäkään viitsi alkaa uuteen masinaan vaihtamaan ruveta.
Mulla on kyllä Start speed asetus sekä joku (beta) asetus luistonestoon. Käsittääkseni tää on EU malli, mistä sen näkee?

Edit. Tää taitaa olla joku global malli mitä netistä sain selvää serial numberin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kyllä Start speed asetus sekä joku (beta) asetus luistonestoon. Käsittääkseni tää on EU malli, mistä sen näkee?

Edit. Tää taitaa olla joku global malli mitä netistä sain selvää serial numberin mukaan.

Missäs tuommoinen start speed asetus on? Itse en semmosta löydä tosin sinänsä kyllä näe sillä mitään merkitystäkään. Luistonesto on tosiaan ollut tuolla Segway-Ninebot Labin alla beta leimalla julkaisusta lähtien eli vuoden. Oma on Voltesista vuosi sitten tilattu G2E EU-malli.
 
Ei nyt vaan ymmärrä, mistä tuo ajatus kompromisseista. Niitä ei vaadi jatkossakaan kukaan. Osta vaikka asuntoauto niin 3500kg rajan ylitys vaatii C-kortin. Mitään ei siis kielletä eikä estetä. Valitettavasti siis tulee ajatus että täysperää tulisi voida ajaa B-kortilla koska tämä oli ehkä mahdollista sata vuotta sitten.

Todellisuus on, että saatiin mitä itse aiheutettiin. Täysin selvä asia. Nyt mennään sen mukaan.

Mainittujen osalta painorajalla ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa. Ei niin pienintäkään. Itsellä on Xiaomissa hydraulinen jarru, painoa satulalla noin 160g ja mekaanisellakin jarrun sai lukkoon. On vain ja ainoastaan halusta kiinni toteuttaa sama molempiin päihin, painolisä muutama sata grammaa.
Ja muistetaan se 25km/h raja. Normi fillarilla irtoaa aika kylmiltään tuo 25km/h keskinopeutena, paremmalla ja harjoittelemalla täysin eri lukemia. Paremmat jarrut?

Enkä silti näe ongelmaa. Miksi lauta olisi jokin poikkeus kun muutoin säädellään varsin tiukasti.

Luitko lainaamaasi? Kevarikortilla saa ajaa Ninjaa? Ihan oikeasti, rajat ovat olemassa ja siinä kaikki. Juuri sillä saadaan rajoja jos pelleillään. Täysin aiheellista rajoittaa jos nimellinen ilmoitetaan täysin muuksi kuin totuus.
Ja jos huomasit, olin valmis tarkistamaan rajaa 1,5-2kW luokkaan. On enemmän kuin riittävästi ja kilowattikin riittää täysin. Ulkoa en muista mutta omasta taidan ottaa noin 800W ulos ja se on enemmän kuin riittävästi. Kyllä, ylämäissä raja tulee vastaan mutta entä sitten? Hankin muun luokan kulkupelin jos ei riitä.

Kovin on mielenkiintoinen näkökulma. Se kun on juuri noin. Poliisi ei ole tyhmä ja on aivan sama, ajatko tutkaan ylinopeutta laudalla tai mopolla. Jos on selkeästi yli sallitun, koeajo ja jos siinä lukemat aivan muuta, et selviä kehuilla.
Eikä mopoksikaan käy kevari vaikka valmistaja ilmoittaisi mitä.

Ikävä sanoa mutta juuri tuollaisen asenteen vuoksi jokainen kärsii.


Vuokralautojen osuutta hieman kyseenalaistan, siellä se perseily ei liity tehoon tai nopeuteen.
Mutta muutoin aivan samaa mieltä. Aiheesta puututaan ja todella hyvä huomio myös maahantuojien/myyjien osuus. Sanktioita voisi kyllä lisätä reilusti myös sinne, ei "maastokäyttöön" voi olla hyväksyttävä peruste.

Jokainen voi lukea ketjua, en varmasti ole joka välissä rajoituksia halunnut. Mutta valitettava tosiasia on, että kerrankin annettiin vapauksia mutta niitä käytettiin väärin. Jokainen lautailija voi katsoa peiliin ja miettiä, miten meni omasta mielestään.
Sulla tuntuu olevan pakollinen halu vängätä ihan jokasesta asiasta ja tarvittaessa olla vielä ymmärtämättä sitä mitä sä luet ihan vaan sen takia et pääsee vänkäämään vähän lisää.

En tiiä mistä ton "täysperä B-kortilla" analogian nykäsit kun sillä nyt ei tän kanssa oo mitään tekemistä. Ihmettelen tota painorajaa siks, koska se ei oo kovin korkea ja en ite koe et laitteen paino on se kaikista sopivin kriteeri siihen et mikä pitää vakuuttaa ja mikä ei. Alunperinhän sen 25kg rajan piti koskea vuokravehkeitäkin, mut ne muutti sen viimetingassa koskemaan niitä painosta riippumatta, koska ne tais hiffata sen et sieltä tulee sit 24kg painosia lautoja tilalle ja tilanne ei muutu. Ja jos nykyset vuokraromut painaa sen yli 30kg heittämällä, Voin uusin räpellys 36kg. Heitä pari veikkausta missä ois ruvettu tinkimään jos vuokravehkeistä ois pitäny se 10kg viilata pois, joku fiksumpi vois varmaan luulla vielä et siinä oli syynsäkin miks se tosta vakuutuspakosta poistettiin se painoraja vuokrafirmojen kohdalla ja vaadittiin painosta riippumasta vakuutusta.


Ja ton tehonkin kohdalla haluat ihan väkipakolla ymmärtää taas ihan pisin vittua sen mitä oon kirjottanu? Pointtina oli se et toi kilowatinkin rajan hyöty on aika kyseenalainen nykyseltään, koska valmistajat tunnetusti ilmottaa ne moottorin tehot ihan miten sattuu, eikä tää ees mitenkään uus juttu ole kun sähköpyörien 250w moottoritkin oli monessa tapauksessa ihan jotain muuta kun ilmotettu. Mut sekin on vaan sen takia et sille on määritelty joku maksimiraja mitä kukaan ei oikeen valvo tai oo tarkistamassa, niin sama lyödä se leima moottorinkanteen huomattavasti alakanttiin koska ei sillä mitään väliä oo.

Missä vaiheessa mä puhuin ylinopeudesta tai tutkaan ajamisesta tossa tapauksessa? En tietääkseni missään, toki joo onhan se mahollista et saat sakot koska vehkeestä helppo ottaa rajotin pois. Mut jos ajat rajotin päällä etkä siihen ite koske niin en usko et kukaan tulee siitä rajottimesta kyselemään, varsinkaan jos ei muutenkaan ajele silleen et joku kattoo et vois pysäyttää ja jututtaa. En tiiä pitiks tota nyt edes kirjottaa et jos ajaa selkeesti ylinopeutta tutkaan jonka jälkeen pääsee koeajolle ja siinäkin lukemat yli sallitun, niin siitä saa sakot? Siis oikeesti, huhhu, en ois ikinä uskonu et lakia rikkomalla saa jotain sanktiota, miten voi olla?

Täällä jotenkin tunnutaan fantasioivan ja kuumoteltavan sellasia tapauksia mitkä on niin kaukaa haettuja ja todennäkösyys et niin käy on oikeasti häviävän pieni. Sen tietäis jos ois vähänkään enemmän ajellu. Joo, on mahdollista et jos laittees on 1kw ja nopeus on rajotettu siitä kaasukahvasta parin napin painalluksen takaa et joku tulee vaan ihan vittuilakseen pysäyttämään vaikka ajat max 25kmh ja nätisti ja sakottaa sit sen rajottimen takia. Mut se mitä pitäis kysyä on se et kuinka realistista tollanen tapahtuma on, ja siihen voi sit jokanen miettiä et onko vai ei, yleensä parhaimman arvion saa kokemuksesta omalta alueelta et miten poliisit noin muutenkin näihin suhtautuu vai antaako olla rauhassa. Omien kokemusten mukaan liikennesääntöjä noudattamalla ja muut huomioon ottamalla on päässy sellaseen lopputulokseen et ei mulle oo tullu kukaan sanomaan tai kysymään 10k kilometrin aikana mitään.

Mut sit jos sen nopeusrajotuksen poistaa nii omalla vastuullahan se sit on. Ei senkään kai pitäis tulla yllätyksenä et jos max 25kmh lukee laissa ja lasautat +40kmh poliisia vastaan niin siinä voi jo sit päästä jututettavaks.

Ollaan joko täysin eri mieltä asioista tai sit vaan tarkotuksella ymmärrät väärin sen mitä oon kirjottanu. Enkä mä jaksa vängätä asioista tai jatkuvasti olla korjailemassa omia sanomisia sen takia et joku muu päättää haluta ymmärtää ne ihan eri tavalla tai väännellä ne sanomaan jotain mitä ne ei missään vaiheessa oo sanonu. Varmaan parempi molempien kannalta et ei vaan yksinkertasesti vastata toisten viesteihin.
 
Missäs tuommoinen start speed asetus on? Itse en semmosta löydä tosin sinänsä kyllä näe sillä mitään merkitystäkään. Luistonesto on tosiaan ollut tuolla Segway-Ninebot Labin alla beta leimalla julkaisusta lähtien eli vuoden. Oma on Voltesista vuosi sitten tilattu G2E EU-malli.
Juu kiitos löyty tuo luiston esto homma ja ainaki yotube videoiden perusteella start speed pitäs olla ihan siinä missä saa kaikkia muitakin säätöjä vaihtaa esim max lataus, max sport nopeus. Tuohon luistoestoon liittyen voisin esittää kysymyksen, että miten näillä vehkeillä kyrsii ajella talvipakkasilla? Lauta kun tuli hommattua kaupparatsuksi ja normi kruisailuun niin ajatus oli, että tällä voisi ajella koko vuoden ympäri vai kannattaako lauta jättää suosiolla kotia esim yli -10 asteen pakkasilla?
 
Juu kiitos löyty tuo luiston esto homma ja ainaki yotube videoiden perusteella start speed pitäs olla ihan siinä missä saa kaikkia muitakin säätöjä vaihtaa esim max lataus, max sport nopeus. Tuohon luistoestoon liittyen voisin esittää kysymyksen, että miten näillä vehkeillä kyrsii ajella talvipakkasilla? Lauta kun tuli hommattua kaupparatsuksi ja normi kruisailuun niin ajatus oli, että tällä voisi ajella koko vuoden ympäri vai kannattaako lauta jättää suosiolla kotia esim yli -10 asteen pakkasilla?

Riippuu tietenkin vähän missä asuu eli millaisessa ympäristössä ja talvikunnossapidon alueella ajaa. Itse ajelin Tampereen keskustan alueella viime talven ihan normaalisti pakkasista juuri välittämättä. Samaan tapaan kuin ajelin m365 prolla tuota edeltäneet kolme talvea. Ajot täysin sisältä sisälle eli ei ulkosäilytystä pakkasessa. Hieman vääntö kärsii mutta eipä tossa nyt muuten ongelmia kun varovaisesti ajaa. Pahimpia kelejä on semmoinen pehmä 5cm lumi josta ei tiedä oikein kantaako vai pysähtyykö skuutti välillä seinään ja jotkut loskakelit joista ei tiedä oikein onko jäätä alla. IP-luokituksista huolimatta eiköhän tossa pitkässä juoksussa vähintään kondensoidu kosteutta moottoritilaan ja sitä kautta ruostetta mutta todennäköisesti ottaa vuosia ennen kuin aiheuttaa mitään.

Mun M365 Pro näytti kolmen talven jälkeen sisältä tältä:

Pieni romaani M365 Pron laakerinvaihdosta jos joku alkaa samaan projektiin.

Laakerit alkoivat rohisemaan pahasti kolmen vuoden ja 2700km ympärivuotisen ajon jälkeen. Piti olla suhteellisen yksinkertainen projekti kun katsoi Youtuben laakerinvaihtovideoita mutta osoittautui taas vähemmän yllättäen aika veemäiseksi. Käytännössä joutuu avaamaan akkutilan ja purkaan moottorin osiin, jotta laakerinvaihto onnistuu. Akkutila oli kuin uusi eli ei ollut päässyt silmämääräisesti mitään vettä sisään. Tosin jonkun tuhannen kilsan jälkeen tuli vaihdettua Curious Joen pohjalevy, jotka ovat ehkä hieman vakioita paremmin tiivistetty pehmustetiivisteillä ja saattoi parantaa vedenkestävyyttä. Ostin sen enemmän sileän pohjan takia johon ei tartu lumi, kura tai roskat niin pahasti.

Moottorin kannen kanssa sai alkuun punnertaa urakalla. Ilmeisesti niin kansi kuin laakerit olivat hitsanneet aika hyvin toisiinsa kiinni eikä moottorin magnetismi helpottanut irroittamista. Lopulta pienen kumivasaroinnin ja punnertamisen jälkeen sain kannen hieman irti moottorista mutta vaati lopulta kannen ruuvireikiin kiinnitetyt nippusideviritykset joista kiskomalla lähti kansi moottorin kera irti vanteesta. Sen jälkeen sai naputella vasaran ja ruuvarin kanssa kantta irti moottorista. Kansi lähti tuon avulla irti mutta jätti vielä itse laakerin akseliin jumiin. Sitä ei ollut oikein tilaa naputella niin kävin hakemassa Biltemasta pyyhkijän varren ulosvetimen jolla mahtui vääntämään laakerin irti akselista moottorin kyljestä.

Itse moottori olikin syönyt joko kosteutta akselin/kannen välistä tai kondenssivetenä ja ruostunut oikein urakalla. Vedin hiomapaperin ja WD40:n kanssa ruosteet irti moottorista. Uusien laakereiden puristaminen paikalleen oli kyllä melko syvältä. Yritin videon hylsytaktiikalla puristaa ne paikalleen mutta laakerit lähtivät menemään jokaisella yrityksellä vinoon. Lopulta yhdistin hylsytaktiikkaa ja kumivasaraa, joilla sain ne paikoilleen. Valitettavasti koitin alkuun olla noheva ja toisin kuin videolla päädyin käyttämään pienempää kiinnitysruuvin kokoista hylsyä kannen laakerin puristamiseen ja sehän puristi käytännössä ruuvin kokoisen alumiinipalan kannen keskiöstä irti. Totesin että irronnut osa toimii lähinnä laakerin vesi/kurasuojana ja päädyin puristamaan ilman laakeria sen samalle paikalle josta lähti irti ja laakerin lopulta sen päälle niin pysyy käytännössä ruuvin ja laakerin välissä jonkinlaisena kurasuojana. Mitään vaikutusta vanteen tai laakerin toimintaan tolla ei suoraan pitäisi olla. Pistin myös koottaessa kannen ja vanteen väliin Loctiten tiivistyssilikonia, jos ton kanssa kosteus pysyisi vähän paremmin pois moottorista. Käytin myös hieman CRC:n litiumrasvaa laakeripesään sekä laakerin ja akselin väliin.

Yksi mahdollinen virhe oli myös hifistellä laakereiden kanssa. Päädyin ostamaan Laakerikeskukselta 6002 2RSH/C3GJN -laakereita normaalin 6002 2RSH-mallin sijasta. Kuvauksen mukaan noilla on "C3 = normaalia suurempi säteisvälys" ja "GJN = erikoisrasva, joka mahdollistaa korkeammat lämpötilat ja pidemmän käyttöiän. (esim. sähkömoottorit)". Ajattelin että noi olisivat hieman paremmat ja kestävämmät kuin perusmalli. Käytännössä noi meni ihan kivasti paikalleen mutta ihan sormilla testaten suhteessa vanhoihin laakereihin noi tuntuu olevan vierintävastukseltaan hieman jäykemmät eli rengas ei nyt rullaa vapaasti ihan niin helposti. En nyt sitten tiedä löystyykö noi merkittävästi käytön myötä vai onko ero ihan puhtaasti esim. tuosta "pidemmän käyttöiän erikoisrasvasta". Suoraa merkittävää vaikutusta esim. maksiminopeuteen en ole havainnut mutta hieman epäilyttää kärsikö esim. ihan paras vääntö ylämäkiin tai kulkukyky tyhjemmällä akulla tuon seurauksena.

Näin jälkiviisaana en tiedä olisiko pitänyt ostaa suorilta vaan uusi moottori ~120 eurolla kun nyt meni rahallisesti varmaan kaikkine rasvoineen ja osineen joku kuuskymppiä plus päänsärky. Pari kuvaa lisäksi liitteenä. Valitettavasti jäi kuvat ottamatta puhdistuksen jälkeen mutta näkee ainakin missä kunnossa skuutti voi olla tuommoisen käytön jälkeen. Jos nyt tällä jaksaisi talven yli ja vois päivitellä sitten esim. P100SE:n.

pcb_small.JPG

akku_small.JPG
kansi_small.jpg
moottori_small.jpg
vanne_small.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Missäs tuommoinen start speed asetus on? Itse en semmosta löydä tosin sinänsä kyllä näe sillä mitään merkitystäkään. Luistonesto on tosiaan ollut tuolla Segway-Ninebot Labin alla beta leimalla julkaisusta lähtien eli vuoden. Oma on Voltesista vuosi sitten tilattu G2E EU-malli.
Segway applikaatio ja skootin asetukset
 

Liitteet

  • Screenshot_20240526-154326~2.png
    Screenshot_20240526-154326~2.png
    219,4 KB · Luettu: 76
Auton takakonttiin heitettävää potkulautaa etsimässä, jolla lähinnä "ilmaiselta parkkipaikalta" siirtyy 500m-3km ja toki takaisinkin päin vuoden ympäri. Eli ei kovin kummoiset vaatimukset, paitsi ois toki näppärä ladata välillä autosta käsin. Lieneekö moisia saatavilla jostain tai halvalla.

Itse vähän samanlaista etsimässä.
Mihin potkulautaan lopulta päädyit?
 
Itse vähän samanlaista etsimässä.
Mihin potkulautaan lopulta päädyit?
Ostin lopulta sen Xiaomi Nordic Pro tms mikä oli power 429e normi mut silloin-20% eli jotain mitä se nyt 350e tms olikaan.
On kyllä kevyt ja kannettava ja mahtuu konttiin ja näin ollen välttää. Sen sijaan mäkinousukykyä tuossa ei ole. Ja kulkee 20kmh kun luulin että 25. Mut hintaan nähden ok. Ei oo itellä juuri käyttöä ku pidemmät matkat sähkiksellä.
 
Kyllä todella paljon vaihteli nuo hintatarjoukset. Ifin 400€ tarjouksesta alaspäin. Parhaan lopulta tarjosi pohjola 144€ hintaan. Ajokkina kontio tyylinen cruiseri.
Moni tuota kontiota täällä arvostellut että typerä vehje, mutta itse kyllä tykännyt. Akku tosiaan kuluu nopeaa, mutta itsellä pari eri akkua, toinen latauksessa, toinen käytössä. Toinen akku 720Wh ja toinen 1200Wh. Tuolla 720Wh akulla testasin paljon pääsee. +1c kelissä ajettuna, puolet matkassa vajaa 30kg tyttö takana pääsi n.22km, eli läskiä kyydissä oli testin aikana 120kg-150kg. Tokihan tuolla alkaa sitten vauhti hiipumaan aika paljon kun akku alkaa olemaan alle puolen.
Itsellä tuon hankinnassa oli lähinnä pointtina että saa takapenkille 6v mukulan istumaan ja sitä kätevä kuskailla tarhaan jne. Varmaan jos ei mukulaa pitäisi kuskata niin jonkun perus laudan olisin ottanut myös. Tässä parit viimevuodet mennyt sähköpyörällä pelkästään, mutta nyt pyörän vaihto edessä ja joutuu vielä muutaman viikon odottelemaan uutta niin tuo on ollut tähän väliin oikein mukava peli ajella. Tuosta omasta saa vielä rajoittimen otettua suht helposti poissa jolla pääsisi 35km/h... jos siis haluaisi laittomalla pelillä ajaa
:asif:.
 
Kyllä todella paljon vaihteli nuo hintatarjoukset. Ifin 400€ tarjouksesta alaspäin. Parhaan lopulta tarjosi pohjola 144€ hintaan. Ajokkina kontio tyylinen cruiseri.
Moni tuota kontiota täällä arvostellut että typerä vehje, mutta itse kyllä tykännyt. Akku tosiaan kuluu nopeaa, mutta itsellä pari eri akkua, toinen latauksessa, toinen käytössä. Toinen akku 720Wh ja toinen 1200Wh. Tuolla 720Wh akulla testasin paljon pääsee. +1c kelissä ajettuna, puolet matkassa vajaa 30kg tyttö takana pääsi n.22km, eli läskiä kyydissä oli testin aikana 120kg-150kg. Tokihan tuolla alkaa sitten vauhti hiipumaan aika paljon kun akku alkaa olemaan alle puolen.
Itsellä tuon hankinnassa oli lähinnä pointtina että saa takapenkille 6v mukulan istumaan ja sitä kätevä kuskailla tarhaan jne. Varmaan jos ei mukulaa pitäisi kuskata niin jonkun perus laudan olisin ottanut myös. Tässä parit viimevuodet mennyt sähköpyörällä pelkästään, mutta nyt pyörän vaihto edessä ja joutuu vielä muutaman viikon odottelemaan uutta niin tuo on ollut tähän väliin oikein mukava peli ajella. Tuosta omasta saa vielä rajoittimen otettua suht helposti poissa jolla pääsisi 35km/h... jos siis haluaisi laittomalla pelillä ajaa
:asif:.
Mulle pohjola tarjosi huumoriheittoa. Eli:

IMG_1716.png


Joutui kyllä kieltäytymään Annikan tarjouksesta tältä erää. Ei enää se iffikään tuntunu kovin kalliilta, mut reilu 170€ on toistaseks paras mitä ite saanu tarjouksena. Vähän menee jo motivaatio koko touhuun ku ne tuntuu olevan vakuutusyhtiöissä vielä enemmän kuistilla mitä ite. Niille tuli tää vissiinki ihan täysin yllätyksenä ku homma on vieläkin levällään vaikka tällä viikolla pitäis vakuutusta jo olla.
 
Mulle pohjola tarjosi huumoriheittoa. Eli:

IMG_1716.png


Joutui kyllä kieltäytymään Annikan tarjouksesta tältä erää. Ei enää se iffikään tuntunu kovin kalliilta, mut reilu 170€ on toistaseks paras mitä ite saanu tarjouksena. Vähän menee jo motivaatio koko touhuun ku ne tuntuu olevan vakuutusyhtiöissä vielä enemmän kuistilla mitä ite. Niille tuli tää vissiinki ihan täysin yllätyksenä ku homma on vieläkin levällään vaikka tällä viikolla pitäis vakuutusta jo olla.
Pop vakuutus sanoi etteivät voi antaa tarjousta ennen 01.06. Vähän tosiaan tuntuu että jokaiselle vakuutusyhtiölle tämä on tullut täysin yllätyksenä
 
Noni. Pohjolan kautta tuli vakuutus otettua. 162e/vuosi, jonka voi katkaista kun lopettaa ajot. Eli tää kausi olis noin 60e riippuen milloin talvi tulee.
 
Harmi ku Apolloja ei saa vielä oikein Euroopasta. Apollo Go 2024 vaikuttaa kunnon G2 Maxin tappajalta. 2x350W (peak 2x750W) moottorit, joilla saa paremman nousukyvyn ja kiihtyvyyden, 30-50km real-world range (70km eco), 21 kg paino, kapeampi, jousitus ja yhtä sun toista premium toiminnallisuutta ja yksityiskohtaa hintana tarjouksessa $1100. Vissiin jotain Apolloja on myynnissä Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Briteissä (nopeusrajoittamaton) mutta ovat kommentoineet että tulisivat Eurooppaan vasta vuoden tai kahden päästä. Suurimpana esteenä näkevät maakohtaisen regulaation joka vaatii lukuisia erilaisia malleja.



 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuollaisesta Kontio Cruiser 2.0 löytyy sarjanumero tai valmistenumero, jonka tarvitsee vakuutusta varten?
 
Lähitapiolalta tuli vähän lisätietoa, eli vakuutus maksaisi 182e/v, hinta painottuu kesäkauteen, jonka osuus on n.80%, jos talveksi irtisanoo.
 
Ostin lopulta sen Xiaomi Nordic Pro tms mikä oli power 429e normi mut silloin-20% eli jotain mitä se nyt 350e tms olikaan.
On kyllä kevyt ja kannettava ja mahtuu konttiin ja näin ollen välttää. Sen sijaan mäkinousukykyä tuossa ei ole. Ja kulkee 20kmh kun luulin että 25. Mut hintaan nähden ok. Ei oo itellä juuri käyttöä ku pidemmät matkat sähkiksellä.
Joo, tuo Nordic versio tosiaan menee 20km/h. Global on se joka menee 25km/h.

Käytännössä sama lauta, softalla vain rajoitettu. Todella simppeliä luurilla Bluetoothin kautta nostaa 25:n ainakin vanhan softan kanssa, mutta jos olet ihan varastouutukaisen vehkeen saanut tai itse päivittänyt jo softan uusimpaan niin homma voi olla hiukan useamman mutkan takana. Firmiksen aiempaan palautus onnistui joskus, mutta voi olla että uudemmassa vuosimallissa samasta laudasta on jo sen verran uutta rautaa (controlleri?) joka estää softapäivityksen ilman rautamuutoksia, ainakin toistaiseksi kunnes keksivät keinon kiertää sen.
 
Vakuutus op pohjolasta kukirin g2 max lautaan 155€ vuodessa, tuo jotenkin siedettävä hinta, verratuna iffin 406€ :darra:
 
Mistä tuollaisesta Kontio Cruiser 2.0 löytyy sarjanumero tai valmistenumero, jonka tarvitsee vakuutusta varten?

Ainakin omassa oli siinä akkukotelon vieressä olevassa pyöreässä putkessa, en muista oliko myös tyyppikilvessä joka oli popniitillä kiinni siinä tasanteella kumimaton alla
 
70km fiilispäivitys:
Äkkiä alkoi 25km/h tuntumaan raivostuttavan hitaalta, pyöräilijät vetää aina ohi hirveää vauhtia. Yllättävän hyvin onnistuu ajaminen jäälläkin tai kinoksessa, kunhan ei ole jäätynyt uria. En tiedä olenko jo paskonut jotain tuolla touhulla vai onko vain säätö huonosti, sisältä kun ottaa laudan niin jarrussa joku hinkkaa johonkin, mutta se loppuu aina jarrun painamisen jälkeen. Tällä kokemuksella MAX G2 arvosanaksi 5/5, joku sanoi, että sillä ajaminen tuntuu surffaukselta ja olen täysin samaa mieltä.
Fiilispäivitys 300km:
Hyvin saanut nörtin pihalle, nyt jo tullut oltua varmaan enemmän ulkona kuin viimeisen kolmen kesän aikana yhteensä. Ajotyyli myös muuttunut, tulee fiilisteltyä paljon enemmän ja nautittua kiihdyttelystä sen sijaan, että vetäisi vain täysillä aina kun mahdollista. Mahtava fiilis poistua kuumasta kämpästä ja lyödä kaasu pohjaan, hikoilu on äkkiä muisto vain.
Laudalle yhä 5/5, jarrustakaan ei enää kuulu ääniä. Ainoa haitta on lisääntynyt rahankulutus, saattaa jostain päähänpistosta ajella kauppaan, ennen kävin kerran pari viikossa. :D
 
Aina on kuitenkin olemassa se mahdollisuus, mut se on kyllä niin häviävän pieni et joutuis ns. ilman syytä pysäytetyks. Jos sut pysäytetään, niin todennäkösesti oot tehny jotain minkä takia sen ansaitsetkin. Oli se sit ylinopeus tai muuten vaan liikenteessä perseily. Harvemmin ne nätisti ajavia vetää sivuun ja alkaa kiusaamaan. Saatika et kävis niin et pääset ilman syytä pysäytetyks ja ne alkaa räpläämään sitä sun lautaa ja koeajamaan sitä ihan vaan huvikseen. Ja siinäkin vaiheessa jos on sen verran ajantasalla oleva poliisi vastassa et se tietää miten sinne asetusvalikkoon päästään ja löytää sieltä sen tosi selkeesti ilmastun asetuksen jonka nimi on P8 ja luvut menee nollasta sataan, sekä vielä tietää et mikä se tasantarkkaan on (huomiona et joissain näytöissä se voi olla myös P9 tää tehoasetus) ja sitä muuttaa sekä sit lähtee testaamaan, niin kannattaa varmaan laittaa jonkinlainen lottokuponki siinä vaiheessa jo vetämään. Ja tässäkin tapauksessa jos sulla on se rajotin ollu päällä kun pysäytettiin niin voit alkaa leikkimään tyhmää ja sanoa et 25kmh rajotettuna ostin ja sellasena se on ollu ennenku oletettavasti menit sen ottamaan pois, etkä ite tienny et noin voi tehdä. Ehkä auttaa, ehkä ei, mut sanotaanko et jos joku täältä tollaseen tilanteeseen joutuu niin voi laittaa yksäriä, vien vaikka lounaalle sit lohdutukseks jos noinkin epätodennäköinen skenaario käy et ajelee nätisti ja rajotusten mukaan ja silti saa sakot.

Täällä pk-seudulla viime kesänä törmäsin neljä kertaa ratsiaan missä kaikki sähkö härvelit pysäytettiin ja tarkistettiin, majan takapenkille oli ihan jonoa kun sakkoja jaettiin. Itsellä L1e-a luokan pyörä niin piti näyttää todistus liikennevakuutuksesta ja pyörällä käytiin ajamassa ja toteamassa ettei mene yli 25km/h avustuksella.

Uskon että tänä kesänä nämä vain lisääntyy juuri tämän uuden lain takia.
 
Myytävissä sähköskoottereissa on ilmoitettu maksimiteho / huipputeho. Jos se on yli 1000W, ei saa ajaa kävelyteillä tai liikenteessä edes nopeusrajoitettuna. Mun mielestä laki on tässä ihan selkeä. Valmistaja sen maksimitehon teknisiin tietoihin laittaa. Ja jos ei laita, niin en suosittele laitetta ostamaan. Sähkömopoksi näitä ei käsittääkseni saa rekisteröityä ja aika olemattomaksi jää käyttö, jos vain suljetulla alueella saa ajella.
Tuossa laissa puhutaan nimellistehosta, ei huipputehosta.
Eli jos nimellisteho jää tuohon 1000w ja lauta on korkeintaan 25kg ja kulkee sen 25km/h on se ok.
Itselläni on tasan tuo 1000w nimellisteho, alle 25kg ja 1500w piikkiteho, mutta laki puhuu siis nimellistehosta.
 
Hitto toi ninebotin oma appi on syöpää. Mitä 3 osapuolen äppiä suosittelette käyttää? Darknessbottia yritin kokeilla mutta ei löytänyt koko lautaa
 
Tuossa laissa puhutaan nimellistehosta, ei huipputehosta.
Eli jos nimellisteho jää tuohon 1000w ja lauta on korkeintaan 25kg ja kulkee sen 25km/h on se ok.
Itselläni on tasan tuo 1000w nimellisteho, alle 25kg ja 1500w piikkiteho, mutta laki puhuu siis nimellistehosta.

Mikäs skuutti sulla on?
 
Hitto toi ninebotin oma appi on syöpää. Mitä 3 osapuolen äppiä suosittelette käyttää? Darknessbottia yritin kokeilla mutta ei löytänyt koko lautaa

Mikäs siinä niin tökkii? Ei tuu kyllä muutenkaan käytettyä äppsiä juuri muuhun kuin firmispäivityksiin ja satunnaisiin testailuihin.
 
Yli 25kg max 25km/h perusmallinen sähköpotkulauta.

Lähitapiola 380€/v
If 406€/v

:srofl:

:sdarra:
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva tietää miten tuo vakuutusmaksu muodostuu, potkulauta vs kontio tyylinen, painon vaikutus ym? Kun heittoa tuntuu olevan
 
Miten tämä homma oikein menee? Sama tuote löytyy Hobby Hallista ja Geekbuyingista.

- Hobby Hall: Bogist M5 Pro-S, maksiminopeus 25 km/h, 849€
- Geekbuying: Bogist M5 Pro-S, maksiminopeus 48 km/h, 459€

Eli siis jos ostan tuo Geekbuyingin tuotteen, niin onko se laiton Suomessa? Vai ovatko nämä täysin samoja tuotteita, mutta vain jollain softalla päivitetty maksiminopeus erilaiseksi? Eli voinko itse "säätää" maksiminopeuden sallituksi ja sitten kyseinen peli on laillinen Suomessa? Vai onko Hobby Hall tilannut jo tehtaalta asti eri tuotteen?

Uusien vakuutussääntöjen mukaan tuollainen ei kai vaadi vakuutusta?

Kiitos etukäteen vastauksista.


 
Miten tämä homma oikein menee? Sama tuote löytyy Hobby Hallista ja Geekbuyingista.

- Hobby Hall: Bogist M5 Pro-S, maksiminopeus 25 km/h, 849€
- Geekbuying: Bogist M5 Pro-S, maksiminopeus 48 km/h, 459€

Eli siis jos ostan tuo Geekbuyingin tuotteen, niin onko se laiton Suomessa? Vai ovatko nämä täysin samoja tuotteita, mutta vain jollain softalla päivitetty maksiminopeus erilaiseksi? Eli voinko itse "säätää" maksiminopeuden sallituksi ja sitten kyseinen peli on laillinen Suomessa? Vai onko Hobby Hall tilannut jo tehtaalta asti eri tuotteen?

Uusien vakuutussääntöjen mukaan tuollainen ei kai vaadi vakuutusta?

Kiitos etukäteen vastauksista.


taitaa olla penkit kielletty ellei oo liikuntarajoitteinen tai jotai semmosta, ei pitäis tarvita vakuutusta ku alle 25kg
 
näin tollasen Bogistin kaupan pihassa toissapäivänä, kokonsa puolesta taitaavat olla lapsille suunnattuja?
Ja tosiaan joo satulat/penkit ainoastaan inva-välineisiin
(Kontiotkaan ei "sähköpotkulautoja" ole penkin takia, toki ei sitä kukaan ole tähän mennessä valvonutkaan)
 
(Kontiotkaan ei "sähköpotkulautoja" ole penkin takia, toki ei sitä kukaan ole tähän mennessä valvonutkaan)
No eipä tuollaista termiäkään ole relevantissa laissa, joten valvottavaa ei ole. Kyseessä on määritelmä siitä, että laite on tarkoitettu ensisijaisesti päällystämättömille teille. Ongelmaa ei ole.
 
Huomenta päivää, hyvät uutiset on, että ajoin E-600:lla vajaa pari vuotta yli 4000km ihan hienosti. Olin lautaan tyytyväinen (teho kiihtyvyys ja kulku mukava), mutta takajousitus meni poikki ja kun eivät saaneet/viitsineet sitä korjattua, sain takuuseen vielä rahat takasin. kiitos erittäin hyvin toimineesta takuusta. Eli 599€ sain rahaa tilille ja ostin E-6045frs tilalle (KS-N10T ver.1.31) Tähän uuteen sain heti aluksi nopeusrajoituksen poistettua, aivan kuten E-600. Mutta kun välillä käytin uudempaa/vanhempaa e-wayn appia vuoronperään, nopeus lukittui ilmeisesti lopullisesti 25km/h. Tätä ongelmaa ei ollut E-600, siinä pystyi käyttämään ristiin rajattomasti uutta ja vanhaa säätö-appia. KS SoftTuner olisi, jossa paljon firmwareja, onko KS-N10 ja KS-N10T firmwaret ristiin sopivia? siellä olis paljon KS-N10 vanhempaa firmwarea tarjolla (1.09-1.31). Mutta KS-N10T tarjolla on vain 1.31-1.35 versiot. Mikä neuvoksi? Käsittääkseni sama laite, mutta lisättynä muutamia uudistuksia kuten etujousitus.

Ja Lahden alueella olen jos asiantuntemusta/apua löytyisi? *edit
 
Viimeksi muokattu:
Yli 25kg max 25km/h perusmallinen sähköpotkulauta.

Lähitapiola 380€/v
If 406€/v
Ette kai maksa ympäri vuoden vakuutusta :hmm: Kai skootin voi laittaa talvikuukausiksi seisontaan kuten autonkin,
vai onko skootin vakuutushimmeli tältä osin erinlainen
 
Ette kai maksa ympäri vuoden vakuutusta :hmm: Kai skootin voi laittaa talvikuukausiksi seisontaan kuten autonkin,
vai onko skootin vakuutushimmeli tältä osin erinlainen
joku tais mainita että hinta koostuu pitkälti kesäkaudesta, vastaava käytäntö myös moottoripyörissä
toki voihan sen laittaa seisontaan talveksi mutta säästöt on ~10-20€
 
Lähitapiolasta ainakin sanoivat että kesäkausi (olikohan touko-syys) on n. 80% koko vuoden hinnasta. Kyllähän sillä noilla hinnoilla säästää useamman kympin, mutta onneksi ei ne hinnat noin korkeaksi itsellä ainakaan jäänyt, mitä aluksi ilmotettiin.
 
Lähitapiolasta ainakin sanoivat että kesäkausi (olikohan touko-syys) on n. 80% koko vuoden hinnasta. Kyllähän sillä noilla hinnoilla säästää useamman kympin, mutta onneksi ei ne hinnat noin korkeaksi itsellä ainakaan jäänyt, mitä aluksi ilmotettiin.
IF:stä tänään kyselin ja heillä lasten sähkömönkijä oli about 380€/v ja on mahdollista maksaa vain käytössä olevista kuukausista eli n. 32€/kk. Suolaista mutta ei tuo nyt ihan konkurssiin vie jos sitä vuodessa noin 4kk pitää voimassa
 
Tänää tuli uutta tietoa liittyen omaan ego tomini x10. Kävin hakemassa uudet jarrupalat niin samalla kysyin sitä penkki juttua. Kyseinen laite on kuulemma tehty maastokäyttöön, vaikka saa tottakai ajaa muuallakin niinkuin kaikilla max 1kw vehkeillä, mutta tuo maastokäyttö ominaisuus antaa "luvan" myös istuimelle. Onko kellään tietoa, että pitääkö tää oikeasti paikkaansa? Minkäänlaista myyntipuhetta ei tyypin tarvinnut antaa, koska yksi skuutti on enää varastossa ja myynnissä huutokauppa sivustolla. Sama kuin itselläni, mutta yhdellä 800w moottorilla. Jos joku on kiinnostunut niin voin linkin laittaa myynti sivulle. Toki kesällä ei enää saa mihinkään 400euroon, mutta uskoisin, että hinta-laatu tulee silti olemaan kunnossa. Painoa 24kg eli ei tarvitse vakuutusta. Ainakin itse voin kyseistä laitetta todellakin suositella, jos yhden moottorin ratkaisu riittää. Ihan älyttömän hyvät toiminnot. esim vakionopeuden säädin, tehon säädin(laittamalla tehot tappiin niin ei ole enää laillinen, joten se on omalla vastuulla), kiihtyvyys säädin yms. Vaikka tossa x9:ssä on edessä ainoastaan yhdet iskari/jousituket niin luulen, että kyyti on silti tasaista. Ainakin tolla x10 on todella mukava ajaa vaikka ois pieniä töyssyjä.

Edit:
Löysin tälläisen kommentin yhdestä keskustelusta vuodelta 2021. Kyse on siis ainoastaan, jonku kommentista.

" Sama maininta taitaa löytyä Trafinkin sivulta. Määritelmästä päätellen ns. katukäytävämallisessa sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta, mutta kun potkulauta on maastokäyttöinen (mm. isommat pyörät) istuin saa olla. Varminta on että ostaa sellaisen liikkumisvälineen jossa on istuin valmiina, eikä yritä nuukailla ostamalla halpa potkulauta ja rakennella sitä."
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 161
Viestejä
4 545 836
Jäsenet
74 936
Uusin jäsen
Dume1963

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom