- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 739
...mut eihän tää vakuutuspakko tee aiemmin laittomista vehkeistä yhtäkkiä laillisia? Mukaan tuli pelkästään se et jos painaa yli 25kg niin vakuutettava. Mikään muu ei muuttunut.Vähän naurattaa kaikki se mitä täälläkin ja somessa itketään vakuutusmaksuista, mutta sitten ei tajuta mitä niillä korvataan.
Mielestäni on ihan hyvä, että nyt puututaan lakimuutoksella laitoksiin jotka ovat olleet jo aikaisemmin laittomia esim. kontiot joita myydään periaatteessa vain maastokäytöön, mutta niihin virkavalta ei ole puuttunut ja VIELÄ tärkeämpää on saada vuokraskuuttien käyttäjät kuriin.
Me jotka käytämme joka päivä vastuullisesti omia laitteita saa koko ajan paskaa niskaa sen muutaman % prosentin perselijöiden takia
Jos minun tai lapsieni päälle ajaa 75 kiloinen skuutti ja kuljettajan paino vs päältä seisottava 20 kiloinen, niin onhan se selvää minkälaista jälkeä tulee.
Ne kontiot on edelleenkin ihan yhtä harmaalla alueella kun ennenkin. Mut noin lähtökohtaisesti muutenkin lait on aika typeriä mitä sähkövatkaimiin tulee, niin en ihan kauheasti painoarvoa anna sille määräykselle et laitteessa ei sais olla istuinta. Eikä näemmä kukaan muukaan anna kun ei siitä sakkojakaan olla kirjoteltu.
Se mitä päättäjiltä ja monelta muultakin on jääny ymmärtämättä tota 25kg rajaa rustatessa on se et se lisäpaino ei tarkoita automaattisesti vaarallisempaa laitetta. Joo, siinä on enemmän massaa tottakai, mut sitä yleensä kompensoidaan helvetisti tehokkaammilla jarruilla. Mulla on 35kg painava tuplamoottorillinen lauta, ja tiedän sen ihan faktana et se on ihan jokaselta kantilta katottuna turvallisempi kun mikään ninebotti tai xiaomi. Miks? Hydrauliset jarrut edessä ja takana, tuplamoottorit tarkottaa tupla sähköjarrua. Vaikka yhessä moottorissa onkin jo tehoa enemmän ku sallittu, niin sekään ei automaattisesti tarkota sitä et kaasukahvaa hipasemalla se vehje menee seinästä läpi ja vähintään yks mummo päätyy hautaan. Sekin nimittäin näkyy siinä sähköjarrun tehossa myös positiivisessa valossa et se on aika paljon väkevämpi kun tehottomamman moottorin vastaava. Lopputuloksena se et samasta nopeudesta mun lauta pysähtyy huomattavasti lyhyemmällä matkalla. Ja tälleen lähtökohtasesti lyhyempi jarrutusmatka on turvallisempi kun pidempi, tuskin kukaan sitä vastaan pystyy argumentoimaan.
Mut mites se massa sitten. Joo, tollanen 35-40kg vehje on alkuunsa aika paljon kankeempi käsitellä mut omistusvehkeissä on sellanen jippo et todennäkösesti ajat aika yksinomaan just sillä vehkeellä huomattavasti tiheemmin mitä noi vuokrahessut rullailee. Jossain vaiheessa siitä painosta tulee aika epärelevantti asia moneltakin kantilta koska oot tottunu siihen ajettavuuteen ja tiedät todennäkösesti aika tarkasti et miten se laite käyttäytyy ja missäkin tilanteessa. Vuokravehkeissä nyt ei sinänsä kai kauheasti vaihtelua oo, ne on vähän tankkeja kaikki ja täyskumirenkailla, jossain ehkä jousitusta ja jossain ei mut se renkaan pito ja jarrujen teho saattaa vaihdella aika rajustikkin eri lautojen välillä. Oon joskus ajanu sellasta vuokralautaa missä teknisesti on kaks jarrua mut sit käytännössä vaan yks kun se toinen ei toimi. Kavereilta kun kysyy niin ei oo kovinkaan harvinaista et niissä ei toinen jarru toimi, renkaat on jo suurinpiirtein kulunu pois tai jotain muuta pientä kivaa. Et se on aina vähän nopanheittoa et millasen paskaläjän sä saat alles tällä kertaa, eikä siihen pääse oikeen muodostumaan samanlaista tuntumaa ku omistusvehkeeseen, ku siinä vaihtelee pari kriittistä asiaa aika jatkuvasti.
Mä en myöskään tiiä et miten sä tai kukaan muukaan kuvittelee et tää vaikuttaa vuokralautojen käyttäjien käyttäytymiseen. Ei ne edes suurinpiirtein tiedä et jotain muutosta on tapahtunu, ihmettelee korkeintaan et hinnat on vähän noussu. Ihan samalla tavalla ne jatkaa ajamista kun tää ei kirjaimellisesti vaikuta niihin millään muulla muotoa kun se et vuokrahinnat tulee todennäkösesti nousemaan.
Pointtina tässä on se et mitä enemmän pohtii tota 25kg ja 1kw rajaa, niin sitä enemmän hiffaa sen et kuinka kujalla näistä asioista päättävät ihmiset on ja kuinka vähän niitä ylipäätään kiinnostaa. Valmistajat ilmottaa ihan mitä sattuu lukemia moottoreille ja todellisuus on ihan jotain muuta. Miksipäs ei kun kukapa sitä tulee estämään, pakettiin 350w merkintä ja todellisuudessa kyllä sitä yli kilowattia viedään tarpeen vaatiessa. Mut on kato laillinen. Puhumattakaan sit siitä et sähköjarrutuksesta puhuttaessa se tehokkaampi moottori on myös siinä tehokkaampi. En nyt sano et välttämättä mitään 10kw 25kmh vehkeitä tarvittais, mut en myöskään ymmärrä ton rajotuksen tarkoitusta, eikä sitä varmaan kovin moni muukaan tiedä.
Ennen oltiin tilanteessa et valmistettiin 25kmh 1kw laitteita, jotka olikin sit todellisuudessa 50kmh 2,5kw jo melkeen suoraan paketista. Nyt sit pitäs saada viel alle 25kg mahtumaan koko paletti et EU markkinoilla on mitään toivoa saada kaupaks, koska jos on vaihtoehto olla maksamatta tota saatanan sikahintasta 200€/v vakuutusta joka haisee niin kusetukselle et mun pussista maksatetaan muiden tyrimiset, niin aika moni on sen sit myös maksamatta. Se kans ohjaa ostopäätöstä suoraan siihen alle 25kg kategoriaan. Ja sit joudutaan tinkimään jostain ominaisuuksista, jotka usein liittyy suoraan turvallisuuteen. Akusta ei kannata ihan liikaa nipistää koska sit range jää matalaks ja taas ei kukaan osta. Mut jos rungosta tekee pikkasen ohuemman kestävyyden hinnalla niin siitä saadaan viilattua vähän pois. Jätetään vaan yks jarru jompaankumpaan renkaaseen ja otetaan toinen pois niin saadaan vielä enemmän painoa pois.
Joo, toki kukaan ei kiellä ostamasta yli 25kg laitetta, mut sit kun alkaa vuositasolla laskemaan kuluja vrt alle 25kg niin aika nopeasti se kuppi kääntyy halvempaan vaihtoehtoon. Toki jos noi vakuutusyhtiöt saa hintansa fiksummiks vaikkapa johonkin 50€/v tasolle ja sen sijaan kynii vuokrafirmoilta korkeempaa maksua, koska sieltä tulee 99% onnettomuuksista kuitenkin tapahtumaan, niin sit voi olla jo ihan ok. En mä varsinaisesti tota vakuutuspakkoa vastaan oo, mut nykyhetkellä kriteerit vakuutuspakolle on täysin järjettömät ja se pyydetty hinta siitä mitä se maksaa vielä järjettömämpi.