Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Hei! Keltanokka fossiili tarvitsee apuanne.

Xiaomi scooter 3:n näyttö otti itseensä vesisateessa. Näyttö pimeänä ja lauta piippailee.

Yritin googletella uutta displaytä, mutta minulla ei ole oikein kokemusta ebaystä, aliexpressistä yms.

Olisiko jollakin suositella verkkokauppaa tai suoraan linkkiä mistä saisi näytön? Toivotaan että mitään muita komponentteja ei ole laudasta vesivahingon vuoksi palanut.

XIAOMI NÄYTTÖ.jpeg
Näytöstäis että tosta ylemmästä linkistä saa aika taskurahalla samanlaisen. Kato kuitenkin et liittimet on samat yms. Kosteusvaurioltahan toi näyttäis piirilevyllä tossa virtanapin ympärillä noin muuten.

Kannattaa se pohjasuoja myös irrottaa ja kattoa ettei sinnekin oo päässy vettä. Se ohjaustanko kuitenkin ainakin aikasemmissa malleissa oli suoraan yhteydessä sinne akkutilaankin, niin mahikset on et jos näyttö kastunu niin se vesi on päässy siitä alemmaskin sinne akkutilaan. Vanhemmissa malleissa tosin oli uretaanivaahtoa siinä poikkitangossa mikä yhdistää sen pystytangon dekkiin, niin melkeen luulis et tossakin olis, joka varmaan kyllä pienet vesimäärät ottaa vastaan ihan ok ilman et akkutilaan menee mitään. Mut parempi varmaan kuitenkin tarkistaa niin tietää pitääkö jotain muutakin vaihdella vaiko ei.
 
Ottamatta kantaa, missä laitteessa jarru on, mutta näin yleisesti: Mekaaninen rumpujarru on perusteltu ratkaisu. Rakenne on yksinkertainen, sietää epäpuhtauksia, on itsestään tehostava ja lisäksi on helposti huollettavissa. Hydraulinen levyjarru myös on rakenteeltaan yksinkertainen, ei vaadi säätöä, mutta on herkempi epäpuhtauksille ja vaikkapa ulkopuolisille voimille. Mekaaninen levyjarru on keinotekoinen rakenne, josta en keksi konseptina hyvää. Lienee kehitetty, koska on helppo puutteellisella ymmärryksellä pitää jarruja jotenkin hyvinä vain, koska on "levyjarru". Hyvänä puolena voi pitää, että mekaaninen levyjarru on yksinkertaista korvata hydraulisella, koska levy on valmiina ja satulallekin on kiinnityspaikka.
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
 
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
Kaksikenkäisessä rumpujarrussa rummun pyörivä liike auttaa toista kenkää painautumaan vasten rumpua. Koska kenkiä liikuttaa sama nokka, lisää ilmiö voimaa molempien kenkien ja rummun välillä. En tarkoittanut, että mekaaninen levyjarru olis herkempi ulkoisia voimia kohtaan (joka sekin on vipu-, varsi- ja säätöviritysten takia totta), vaan levy helpommin vaurioituu esimerkiksi iskusta käyttökelvottomaksi kuin rumpu. Fillareissa ei rumpu- ja levyjarru ole ikinä kilpailleet keskenään. Levyjarru on tullut vannejarrun tilalle ja jopa mekaanisesta levyjarrusta voi keksiä jotain etuja verrattuna vanejarruun. Vannejarru on lähtökohtaisesti vastaava onneton mekaaninen viritys kuin mekaaninen levyjarrukin. Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta. Vastaava säätö ja viritys on mekaanisessa levyjarrussa. Ei riitä pelkkä vaijerin kiristys pitämään säätöjä kunnossa toisin kuin rumpujarrussa. Jos etupyörän lukkoon saaminen on jokin tae jarrun hyvyydestä, ei rakenteita kannata sen enempää murehtia. Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
 
Lupasin olla kommentoimatta mutta kommentoin silti koska ei liity tiettyyn edellä mainittuihin jarrutyyppeihin.
Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta.
Tämä nyt ei liity levyyn eikä rumpuun mutta keksit siis ongelmia?
Ei, näissä ei vaan ole ongelmia. Toimivat varsin varmasti ja jos rako vanteeseen on eri, se korjaantuu jarrua käytettäessä.
Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
Tässähän se uskottavuus viimeistään katosikin. Asiallinen keskustelu keskustelematta muista keskustelijoista?
 
Laitoin Aliexpress hakuun " Xiaomi scooter 3 display". 1. hakutulos itselleni on varsin saman näköinen kuin valokuvassasi oleva.

En huomannut linkkiäsi, mutta viestistäsi motivoituneena tilasin vastaavanlaisen tuotteen. Kiitos. Laitan linkin tähän ja asennuksen jälkeen kokemuksia.

 
Ei täällä varmaan kukaan lähde suosittelemaan e-way:tä.
Eikä oikein missään muuallakaan. Eikä varsinkaan, jos kyseessä on nimenomaan vanha E600 eikä uudempi FRS-merkinnän lauta, jossa neljä numeroa mallikoodissa.

Noissa uudemmissa ei ole ollut ihan samanlaisia ongelmia kai kuin vanhoissa (ja vanhoissa niitä on ollut enimmäkseen juuri 600/600MAX -malleissa).

Itsellä oli toinen malli E-Waylta, siinä ei ollut vikoja. Syyt poismyyntiin olivat moninaiset ja itse en ikinä ostaisi käytettyä E-Wayta, tosin en ehkä muutenkaan käytettyä lautaa, jos ja kun sen käyttöhistoriasta ei tiedä yhtään.
 
tosin en ehkä muutenkaan käytettyä lautaa, jos ja kun sen käyttöhistoriasta ei tiedä yhtään.
Oon kyllä monen eri laudan käyttöohjeet nähny ja about jokasen kanssa päässy ihmettelemään samaa et niissä ei muuten mainita sanallakaan siitä et se akku pitäis balansoidakin joskus, eli pitää laturissa vielä täyteen lataamisen jälkeenkin. Sit porukka ihmettelee kun laudoista menee akut paskaks vuodessa tai kahdessa. Jossain ohjeissa oli kai kerrottu et säilytystä varten pitäis ladata täyteen ja käydä parin kk välein lataamassa uudestaan täyteen. Eli ihan silleen hyvät neuvot.

Ja tosta syystä en ite oikeastaan käytettyjä suostuis ostamaan, kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa, mut se akun kunto on vähän vaikeempi varmistaa ellei lataa täyteen ja kato mittarilla et onks se jännite lähelläkään sitä mitä sen täytenä pitäis olla.
 
kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa
Periaatteessa kai niin. Itseä mietityttää akun lisäksi kuitenkin esim. edellisen kuskin ajotapa. Tietynlaiset tavat ajaa rasittavat pystytankoa enemmän kuin toiset. Se saattaa sitten johtaa siihen, että tanko katkeaa jossain välissä äkkiarvaamatta metallin väsyttyä lopullisesti. Sitä kuntoa ei välttämättä näe päällepäin mitenkään ennen kuin katkeaminen tapahtuu. Ja juuri näitä katkeamisia noissa E-Wayn laudoissa on noin muun muassa tapahtunut. Eli ehkä joku lievä alttius tällaiselle.

Tietty jos on kovin uusi lauta myynnissä, niin eipä sille ole paljon pahaa ehtinyt tapahtua millään sektorilla. Vaikka myytävä olisi takuunalainen, takuun siirtymisestä uudelle omistajalle ei kyllä ole varmuutta...

Ja sit on erikseen ne tilanteet jos ostaa jonkun raadon varaosiksi.
 
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
 
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
Vakiovastaukset ovat:
Älä käytä valmistajan omaa softaa.
Älä päivitä.

Jos laudassa ei ole mitään ongelmia ja haluaa kustomoida firmistä millä tahansa tavalla, ei todellakaan kannata päivittää. Jos taas selkeää ongelmaa on, voi ajatella toisin mutta antaa muiden kokeilla ensin.
Muutoinkin, jos laitteeseen x on firmis muttei mitään muutoslogia olemassa niin miettisin useammankin kerran. Liian usein tällaisissa tilanteissa joku omnaisuus muuttuu / hajoaa.
 
Sen verran kommentoin, että näissä MAX kakkosissa oli jossain firmiksessä se bugi, että kaasu jäi pohjaan: Reddit - Dive into anything
Jos laudassa ei ole mitään ongelmia
Se on selkeä ongelma jos kaasu jää pohjaan ja peruste päivittää. Siksi erikseen maininta ongelmista. Muuta ei oikein voi sanoa, näissä päivittämistä koskevissa kysymyksissä ei juuri koskaan ole kerrottu käytössä olevaa firmistä.
 
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.
 
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.

Kaikille laudoille sopivat ohjeet, eli alkuun kaikkien ruuvien ja nippelien läpikäyminen heti alkuun ja väliajoin. Ohjaustankoon ei tarvitse juuri kohdistaa voimaa, kun ottaa jaloilla kiihdytykset, jarrutukset ym.

Näillä ohjeilla olen itse neljä vuotta e-wayn laudoilla ajellut (E-600MAX ja E-6075FRS )
 
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
Useimmiten on totta on että älä päivitä jos toimii, älä korjaa jos ei ole rikki.

Täällä sama lauta ja uusimmat päivitykset latasin ja asensin (kuitenkin...). Kaikki toimii uusimmilla firmiksillä kuten ennenkin. Viimeksi päivittyi Bluetooth.

Edit. Lisätään että tuikkasin sen "ohitusjohdon" kiinni samantien kun laudan paketista kasasin. Maa US (jos tuolla on mitään väliä). Nopeus uusimmillakin firmiksillä 35 km/h max. Lainkuuliaisena kansalaisena kuitenkin poiston johdon ja nopeus 25 km/h. max.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan.
Mulla oli tämän edeltäjämalli E500.

1. Jos ajat sateella, laita jotain (vaikka muovipussi) näytön suojaksi.

2. Älä nojaa ohjaustankoon ajaessa ja ota töyssyt yms. vastaan jaloilla, älä tankoon nojaten kuten tuolla ylempänä sanottiin. Siten vältät pystytangon katkeamisen parhaiten.

Kovin pitkää matkaa sillä ei kannata ajatella pääsevänsä. Ilmoitettu kantama (45km) on erittäin optimistinen riippuen elopainostasi ja maastosta. Minä pääsin omalla E500:lla just ja just sen 15km täydellä vauhdilla ajaen.
 
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.
Aiemmilta tulikin jo ihan hyvät neuvot. En tiiä onko eway laittanut ohjekirjaan edelleenkään tästä mainintaa, mut näissähän on halvat ja tyhmät BMS:ät jotka balansoi kennoja vasta täyteen ladattuna. Eli lataile suht säännöllisin välein täyteen et laturin valo muuttuu vihreeks ja anna olla siinä vielä pari tuntia et se tasaa kennojen jännitteet. Se et kuinka tiheesti tota haluaa tehä on vähän itestä kiinni, mut voi halutessaan vaikka joka latauskerralla balansoida kun ei siitä haittaakaan oo. Jotkut vannoo sen nimeen et joka kymmenes latauskerta, jotkut joka viides ja yms. Mut tärkeintä et edes joskus tota tekee.
 
Oon kyllä monen eri laudan käyttöohjeet nähny ja about jokasen kanssa päässy ihmettelemään samaa et niissä ei muuten mainita sanallakaan siitä et se akku pitäis balansoidakin joskus, eli pitää laturissa vielä täyteen lataamisen jälkeenkin. Sit porukka ihmettelee kun laudoista menee akut paskaks vuodessa tai kahdessa.
Virallisten tahojen linjahan on meillä se, että ladataan valvonnassa ja otetaan irti kun on täynnä. Se kävelee monella yli manuaalin.
Mutta se taas on vain ja ainoastaan surkeaa suunnittelua jos lauta ei osaa sanoa "jätä laturiin, balansoin kennoja".

Normin käyttäjän ei pidä tarvita tietää mitään muuta kuin samat vs kännykän lataus. Jos on jotain spesiaalia niin siitä kerrotaan. Ei ohjeessa vaan kyseisessä tilanteessa.

Jossain ohjeissa oli kai kerrottu et säilytystä varten pitäis ladata täyteen ja käydä parin kk välein lataamassa uudestaan täyteen. Eli ihan silleen hyvät neuvot.
Jos haluaa hukata akkunsa elinikää niin kannattaa tätä noudattaa. Ei missään nimessä täyteen eikä mitään latauksia koska yleensä silloin vedetään miettimättä täyteen.
Eli täysin järjettömät neuvot.

Ja tosta syystä en ite oikeastaan käytettyjä suostuis ostamaan, kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa, mut se akun kunto on vähän vaikeempi varmistaa ellei lataa täyteen ja kato mittarilla et onks se jännite lähelläkään sitä mitä sen täytenä pitäis olla.
Aika kärjistettyä on omasta mielestäni. Laudasta riippuen siihen pääsee softalla kiinni ja näkee niin kennojen erot kuin latauskerratkin. Ja monta muuta asiaa. Ja se softapohjainen nyt vaan on parempi vs mittarilla suoraan akun lähdöstä.
 
Se on selkeä ongelma jos kaasu jää pohjaan ja peruste päivittää. Siksi erikseen maininta ongelmista. Muuta ei oikein voi sanoa, näissä päivittämistä koskevissa kysymyksissä ei juuri koskaan ole kerrottu käytössä olevaa firmistä.
Sorry, en huomannut laittaa firmiksiä. Tuossa kuitenkin sreenshot.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240704_093039_Segway-Ninebot.jpg
    Screenshot_20240704_093039_Segway-Ninebot.jpg
    70,5 KB · Luettu: 67
Virallisten tahojen linjahan on meillä se, että ladataan valvonnassa ja otetaan irti kun on täynnä. Se kävelee monella yli manuaalin.
Mutta se taas on vain ja ainoastaan surkeaa suunnittelua jos lauta ei osaa sanoa "jätä laturiin, balansoin kennoja".

Normin käyttäjän ei pidä tarvita tietää mitään muuta kuin samat vs kännykän lataus. Jos on jotain spesiaalia niin siitä kerrotaan. Ei ohjeessa vaan kyseisessä tilanteessa.


Jos haluaa hukata akkunsa elinikää niin kannattaa tätä noudattaa. Ei missään nimessä täyteen eikä mitään latauksia koska yleensä silloin vedetään miettimättä täyteen.
Eli täysin järjettömät neuvot.


Aika kärjistettyä on omasta mielestäni. Laudasta riippuen siihen pääsee softalla kiinni ja näkee niin kennojen erot kuin latauskerratkin. Ja monta muuta asiaa. Ja se softapohjainen nyt vaan on parempi vs mittarilla suoraan akun lähdöstä.
En oo vielä törmänny lautaan joka sitä osais sanoa ite et jotain balansois, voi olla et sellanen on olemassa, en tiiä ku en varsinaisesti enää näiden markkinoita seuraa. Enkä lähtis sotkemaan näitten akkujen lataamista kännykän akkuihin oikeestaan mitenkään, kännyköiden akkujen kanssa toimii se 20-80% sääntö jos haluaa venyttää elinikää, mut kokeile näitten akkujen kanssa samaa jos ei oo fiksumpaa BMS:ää joka alkaa balansoimaan ennen 100% lataamista, niin sulla on kohtalaisen nopeasti paskana oleva akku käsissä kun kennot ei oo mitenkään balanssissa ja sieltä joku ennemmin tai myöhemmin purkautuu liian alhaseks ja se on siinä sit taputeltu. Oishan se kiva jos nää laitteet ite näistä ilmottelis, mut en näkis huonona juttuna et ohjekirjaankaan edes laitettais jotain. Tai vaikka jälleenmyyjät osais tässä opastaa, varsinkin ns. alan liikkeet. Akkujen kanssa turvallisuus on vähän sellanen mistä ei mun mielestä tulis luistaa oikeestaan ollenkaan, etenkään ottaen huomioon et kuinka paljon näitä säilytetään kerrostaloissa asuntojen sisällä.

No, se oli vähän pointtikin tossa et parhaimmillaan näkyny haitallisia neuvoja ihan virallisissa ohjekirjoissa.

Joo toki jos lauta tukee tollasta ominaisuutta että voit vilkasta jokasen kennon yksittäisen jännitteen ja niitten erot niin kannattaahan sitä hyödyntää. Kaikissa tota ei vaan ole, mut muistaakseni Xiaomissa jopa tollanen ominaisuus ollu aika pitkäänkin. Plussaa jos lataussyklitkin näkee niin ei paljoa jää arvailtavaa enään. Se Xiaomin softapuolen lukema tais muistaakseni olla jopa suht paikkaansa pitävä, ne ei kuitenkaan aina sitä oo riippuen merkistä, jos sellasta pystyy softan avulla kattomaan ollenkaan, et ei se ihan jokasessa tapauksessa se parempi vaihtoehto ole. Mut joo, ehkä vähän kärjistettyä, mut en mä kyllä käytettyä vehjettä ostais ellen pystyis olemaan ihan täysin varma siitä et se akku on kunnossa ja siitä on pidetty huolta just miten pitääkin. Fiksummat BMS:t tekee tosta yllättävän helppoa kuitenkin jos ne ilmottaa sen jokasen kennon jännitteen erikseen, voi sanoa ennen kauppoja et lataa täyteen ja balansoi kennot ja laittaa kuvan lukemista tai tarkistaa ite, jos vaan lukemat on tarkkoja niin ne kertoo sen totuuden kyllä heti.
 
Enkä lähtis sotkemaan näitten akkujen lataamista kännykän akkuihin oikeestaan mitenkään, kännyköiden akkujen kanssa toimii se 20-80% sääntö jos haluaa venyttää elinikää, mut kokeile näitten akkujen kanssa samaa jos ei oo fiksumpaa BMS:ää joka alkaa balansoimaan ennen 100% lataamista, niin sulla on kohtalaisen nopeasti paskana oleva akku käsissä kun kennot ei oo mitenkään balanssissa ja sieltä joku ennemmin tai myöhemmin purkautuu liian alhaseks ja se on siinä sit taputeltu
Niin... Kirjoitit että säilytetään 100% ja laitaillaan säilytyksen välissä. Siihen otin kantaa, se on täysin väärä tapa toimia. Mistään kännykkämallista ei ole kukaan mitään puhunut.
Toisaalta onhan täällä niitä ollut, jotka miettivät, lataako lautaansa jos on vain vähän vajaa ja kovin tärkeänä pidetään heti pois laturista kun näyttää täyttä. Itse olen ladannut käytännössä jokaisen ajokerran jälkeen tai ainakin joka päivä. Ja koska ei tarvitse asuintiloissa säilyttää niin kyllä se lauta laturissa on. Ja ihan hyvässä kunnossa akku on vaikka laudalla on kuitenkin jo ikää ja viime kesän yli oli koskematta.

Joo toki jos lauta tukee tollasta ominaisuutta että voit vilkasta jokasen kennon yksittäisen jännitteen ja niitten erot niin kannattaahan sitä hyödyntää. Kaikissa tota ei vaan ole, mut muistaakseni Xiaomissa jopa tollanen ominaisuus ollu aika pitkäänkin. Plussaa jos lataussyklitkin näkee niin ei paljoa jää arvailtavaa enään. Se Xiaomin softapuolen lukema tais muistaakseni olla jopa suht paikkaansa pitävä
Xiaomissa on tosiaan tuollainen jos eivät ole sitä pois jättäneet. Valmistajan omalla softalla ihan turha kuvitella mutta muulla kyllä. Lukemien paikkaansa pitävyydestä en tiedä, en ole lähtenyt mittaamaan mitään kennokohtaisia ja vertaamaan mutta pieni virhe ei sinällään ainakaan kennojen välisissä haittaa. Heitto on kuitenkin luultavammin samaan suuntaan kaikissa joten tulos pysyy oikean suuntaisena.
Sitä oudoksun kyllä jos syklejä ei jossakin ns merkkilaudassa lasketa. Sanoisin laskettavan mutta on eri, saako tiedon ulos muu kuin valmistaja. Xiaomi laskee latauskerrat ja erikseen myös sen, monenko täyden syklin edestä on ladattu. Siitä en ole varma, kertooko lauta myös keskimääräisen latausprosentin per latauskerta vai laskeeko softa sen. Dataa irtoaa kuitenkin vähintään riittävästi. Päälläoloaika ja ajoaikakin löytyy molemmat joten voi vaikka halutessaan laskea keskinopeudet koko historian ajalta jne.

en mä kyllä käytettyä vehjettä ostais ellen pystyis olemaan ihan täysin varma siitä et se akku on kunnossa ja siitä on pidetty huolta just miten pitääkin
Kyllä se käytetty ostetaan riskillä mutta hinta pitää olla toki sen mukainen. Mitään täyttä varmuutta et kuitenkaan tule saamaan. Toki, jos kilometrejä on maltillisesti ja laudan ikä / kunto tukee niiden paikkaansa pitävyyttä niin vaikeasti sitä akkua huonoon kuntoon saa. Jos taas paljon ajettu niin voi olla mitä tahansa varsinkin jos on oikaisten toteuttu peli.

Mutta moniko laudan käyttäjistä miettii tällaisia? Ei varmasti kovinkaan suuri osa ja joku akun balansointi on täysin vieras asia.
 
Laitoin tämmöisen tilaukseen ja saa nähdä onko siitä mihinkään.

On nimittäin aivan törkeän kalliita Ninebotin originaalit pikalaturit ja nyt laudan oma sisäinen laturi on ollut koko kesän ajan rikki.

Ollut hidasta ladata akkuja Xiaomi Pro 2 laudan laturilla, joka antaa ulos vain 1.7A.
 
Perhetuttu anto tämmösen vehkeen velotuksetta: E-Scooter 1000W - schwarz - EveMotion GmbH

Sano, että akku on varmasti aika kaput(kuulemma akku ollut irti useamman vuoden ja sisällä säilöttynä) ja tuossa on kait lyijyakku. Ainaki se painaa ihan saatanasti. Voiko tuommosta lyijyakkua jotenkin "herätellä", että se pitäis varausta vähän paremmin? Eilen tuon hain ja löin laturiin ehkä 4h jonka jälkeen tuo kyllä liikkuu, mutta täydellä kaasulla pääsi ehkä 0,5km jonka jälkeen mentiin reipasta hölkkäily vauhtia. Yleismittarilla eilen mittasin liittimen navoista niin näytti jännitteeksi 39V ja akuissa luki 36V.

Uudet akut taitaa olla useamman 100€ kuitenkin jos ne pitää uusia? En ala tuohon rahaa laittamaan niin jos nuo akut ei toimi kunnolla laitan sen FB:n roskalavalle jollekkin haettavaksi(toki mainitten akun kunnosta).

E: Jaa no eipä nuo ihan mahottomia maksa ainakaan AE:ssä. 36V 10S4P 100Ah 18650 high-capacity power 42V750W 1000W lithium battery pack for ebike electric car bicycle scooter belt 30A BMS - AliExpress 44 Jos tuommosen hommaa niin luultavasti pitää olla sitten myös erilainen laturi tuolle?
E2: Silmä käteen... :facepalm: Linkin akussa tulee laturi matkassa
 
Perhetuttu anto tämmösen vehkeen velotuksetta: E-Scooter 1000W - schwarz - EveMotion GmbH

Sano, että akku on varmasti aika kaput(kuulemma akku ollut irti useamman vuoden ja sisällä säilöttynä) ja tuossa on kait lyijyakku. Ainaki se painaa ihan saatanasti. Voiko tuommosta lyijyakkua jotenkin "herätellä", että se pitäis varausta vähän paremmin? Eilen tuon hain ja löin laturiin ehkä 4h jonka jälkeen tuo kyllä liikkuu, mutta täydellä kaasulla pääsi ehkä 0,5km jonka jälkeen mentiin reipasta hölkkäily vauhtia. Yleismittarilla eilen mittasin liittimen navoista niin näytti jännitteeksi 39V ja akuissa luki 36V.

Uudet akut taitaa olla useamman 100€ kuitenkin jos ne pitää uusia? En ala tuohon rahaa laittamaan niin jos nuo akut ei toimi kunnolla laitan sen FB:n roskalavalle jollekkin haettavaksi(toki mainitten akun kunnosta).

E: Jaa no eipä nuo ihan mahottomia maksa ainakaan AE:ssä. 36V 10S4P 100Ah 18650 high-capacity power 42V750W 1000W lithium battery pack for ebike electric car bicycle scooter belt 30A BMS - AliExpress 44 Jos tuommosen hommaa niin luultavasti pitää olla sitten myös erilainen laturi tuolle?
E2: Silmä käteen... :facepalm: Linkin akussa tulee laturi matkassa
Avaa se laudan kassi minkä sisällä ne akut on niin näet niiden akkujen tyypin/mallin. Siellä on useampi 12v lyijyakku mitkä on sarjassa ja olikohan siellä vielä akkuja rinnankytkettynäkin. Olen tuommoiseen yhteen vastaavaan akut uusinut eikä ne nyt niin hirveän kalliit ole. Jos päätät antaa pois niin voin ottaa vastaan kyllä.

Tuo lauta on sitten jo niin painava, että tarvitsee nykyään vakuutuksen.
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
Periaatteessa, jos se on kidelukittu systeemi, niin hitaampi kide sinne ja nopeus hidastuu, jos muuten ei onnistu..
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?

Eikö tuota max nopeutta enää saa maakoodin/sarjanumeron vaihdolla muutettua?
 
Eikö tuota max nopeutta enää saa maakoodin/sarjanumeron vaihdolla muutettua?
Pitäisi onnistua vaikka sarjanumeroa vaihtamalla, muuttamalla sarjanumeron viisi ensimmäistä merkkiä.

N4GSD: 30km/h
N4GCD: 25km/h
N4GEA: 20km/h

Sovellukseksi käy vaikka tämä.
 
1348866


Pahoittelut jos tulee väärään lankaan, mutta ois kysymys tuommoisesta kapistuksesta.
Uusi, ajettu vasta n. 20 kilsaa. Tuntuu ihan hyvältä ja kulkee pirteesti tasamaalla.
Mutta mutta... ylämäissä meinaa hyytyä. Mun neljä vuotta vanha paska e-way e-500 jaksaa
kiivetä pirteämmin samat mäet. Mikähän juttu?

Tuolla toisessa langassa syyttävää sormea osoitettiin moottorin teho/vääntö suhteeseen.
Laitoin tämän nyt tänne oikeaankin lankaan. Saa kertoa mielipiteitä
 
1348866


Pahoittelut jos tulee väärään lankaan, mutta ois kysymys tuommoisesta kapistuksesta.
Uusi, ajettu vasta n. 20 kilsaa. Tuntuu ihan hyvältä ja kulkee pirteesti tasamaalla.
Mutta mutta... ylämäissä meinaa hyytyä. Mun neljä vuotta vanha paska e-way e-500 jaksaa
kiivetä pirteämmin samat mäet. Mikähän juttu?

Tuolla toisessa langassa syyttävää sormea osoitettiin moottorin teho/vääntö suhteeseen.
Laitoin tämän nyt tänne oikeaankin lankaan. Saa kertoa mielipiteitä
Tossa on vissiin liipasinkaasu. Tsekkaa sen asetukset, josko ois sieltä jätetty tehot vajaaks. Googleen kaasukahvan mallinimi ja sieltä löytyy sit et mitä mitäkin tekee. Oletan siis et on se perus QS-S4 tyylinen mitä näissä yleensä on.

Jos ei tolla selviä nii sit on vaa paska vehje.
 
^ jos se ilmoitettu 800 W teho on jatkuvaa tehoa eikä "huipputehoa" niin pitäis kyllä jaksaa mäkiä. Tuosta pitäis tulla riittävä vääntö vähän heikommallakin kontrollerilla.
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
Max2 säätö löytyy appista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240709_143838_Segway-Ninebot.jpg
    Screenshot_20240709_143838_Segway-Ninebot.jpg
    74 KB · Luettu: 65
Kirjoitetaampas käyttökokemukset Verkkokauppa.comin GZR Centr-e 5 Pro - laudasta. Langassa muutama oli kysellyt tämän perään, mutta en haulla äkkiseltään löytänyt kommentteja.

Nappasin hintaan 649,99€ mihin sai mukana vaijerilukon ja akkupumpun. Taustaa ajajana ainoastaan Tierin ja Birdin vuokralaudoista. Olen aika raskas (=paino) kuski, joten ihan mikä tahansa kulkine ei tule kysymykseen. Segwayn MAX G2 oli ensisijainen toive, mutta olematon saatavuus kallisti ostopäätöksen Verkkokaupan itse maahantuomaan lautaan.

Mitään älyominaisuuksia ei tässä mallissa ole, mutta en nyt äkkiseltään ole sellaista kaivannutkaan. Lauta on mukavan iso, eli jaloille on ruhtinaallisesti tilaa ja runko muutenkin vaikuttaa erittäin jämäkältä. Painoakin on yli 20kg joten ei tuota kovin kauaa viitsi käsissään kantaa, kun joskus bussiin otin laudan mukaan. Toimintasäde vastannee luvattua, ainakin moottorissa vääntöä riittää tämmöiselle isommallekin kuskille jopa ylämäkiin. Lataus tyhjästä täyteen kestää viitisen tuntia.

Laudassa on kiinteästi koodilukollinen vaijeri, mutta kun vaijerin kerran vetää rungon sisältä esiin, ei sitä saa kokonaan työnnettyä sinne takaisin. Erikoinen tyyppivika, mutta ei haittaa käyttöä. Aika ohkainen vaijerihan tuo on, eli itse olen laittanut lisäksi jousituksen ja eturenkaan kautta vielä tuon erillisen vaijerilukon, niin ei pitäisi kauppareissun aikana lähteä ihan helposti varkaan matkaan.

Etujousitus, kauppakassikoukku ja vilkut takana tekee kokonaisuudesta hyvinkin miellyttävän. Tarjoushinnalla mielestäni erittäinkin hyvä ostos. Ajotuntumassa voittaa ainakin Tierin laudat aivan pystyyn :tup:

1720592060998.png
 
Pieni vinkki. Älä jätä lautaa koskaan valvomatta mihinkään ja taluta sitä kaupassa ja ihan joka paikassa.

Se voi tuntua aluksi hölmöltä ja miettii tuijottavatko ihmiset, mutta siitä tunteesta pääsee nopeasti eroon ja säilyy mielenrauha, onko lauta enää tallella kaupasta palatessa.

Itse olen taluttanut lähes mihin tahansa. Kauppoihin, ravintoloihin / baareihin, terveyskeskukseen, sairaalaan, parturiin, hammaslääkäriin yms.

Tuommoinen ohut vaijeri katkeaa narkkareiden repussa olevilla työkaluilla nipsnaps hetkessä.

Myös u-lukot antautuvat akkurälläkällä kymmenissä sekunneissa, eikä kukaan tule häiritsemään lukon katkaisemista, vaikka olisi kuinka julkisella paikalla tai kaupan edessä.

Lukot ovat ainoastaan rehellisiä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Niinno tuolla logiikalla kotiovenkin voisi jättää lukitsematta ja auki, koska tosivaras menee siitä läpi joka tapauksessa. Kaksi heikohkoa lukkoa riittää itselleni mielenrauhan takaajaksi. Tietämättä tarkkoja mallispesifejä juttuja ei varas voi poissulkea hälyttimen tai jonkun elektronisen ajoneston mahdollisuutta. Ehkä mielipiteeni muuttuu, jos lauta jonkun pitkäkyntisen matkaan lähtee :smile:
 
Pieni vinkki. Älä jätä lautaa koskaan valvomatta mihinkään ja taluta sitä kaupassa ja ihan joka paikassa.

Se voi tuntua aluksi hölmöltä ja miettii tuijottavatko ihmiset, mutta siitä tunteesta pääsee nopeasti eroon ja säilyy mielenrauha, onko lauta enää tallella kaupasta palatessa.

Itse olen taluttanut lähes mihin tahansa. Kauppoihin, ravintoloihin / baareihin, terveyskeskukseen, sairaalaan, parturiin, hammaslääkäriin yms.

Tuommoinen ohut vaijeri katkeaa narkkareiden repussa olevilla työkaluilla nipsnaps hetkessä.

Myös u-lukot antautuvat akkurälläkällä kymmenissä sekunneissa, eikä kukaan tule häiritsemään lukon katkaisemista, vaikka olisi kuinka julkisella paikalla tai kaupan edessä.

Lukot ovat ainoastaan rehellisiä varten.
No siis juu, toi vaijeri näyttää siltä et katkeais suurinpiirtein kynsisaksillakin. Mut jos mä U-lukolla jättäsin kaupan pihaan jos se ei ihan mikä tahansa lukko olis, niin en mä kyllä välttämättä kuumottelis et se heti siitä lähtee kävelemään. Etenkin jos vieressä on helpommin antautuvia lukkoja pyörissä kiinni.

Mut pitkäks aikaa en kuitenkaan lukitsis, se on kyllä ihan selkee homma. Muutenkin ehkä ajankohtaa kannattaa miettiä, kyllä ne ihmiset on riittävän hyvä karkotin siinä mielessä et ei kukaan muu kun kovin ammattilainen lähe keskeltä päivää kauppakeskuksen edestä pöllimään, mut illemmalla ja hiljasempaan aikaan voi sit ruvetakin. Ja nisteillä ei edes oo mitään akkuvehkeitä mukana niin niiltä lähtee se mahdollisuus jo siinä. Mut aika huono tuuri saa käydä et se siitä lähtee, ehkä enemmän kuumottelisin ilkivaltaa tai jotain muuta et olis piuhoja pistelty poikki.
Niinno tuolla logiikalla kotiovenkin voisi jättää lukitsematta ja auki, koska tosivaras menee siitä läpi joka tapauksessa. Kaksi heikohkoa lukkoa riittää itselleni mielenrauhan takaajaksi. Tietämättä tarkkoja mallispesifejä juttuja ei varas voi poissulkea hälyttimen tai jonkun elektronisen ajoneston mahdollisuutta. Ehkä mielipiteeni muuttuu, jos lauta jonkun pitkäkyntisen matkaan lähtee :smile:
Eipä niitä juurikaan kiinnosta noi airtagit, elektroniset ajonestot tai hälyttimet yms. Tai siis siinä mielessä ei kiinnosta et ei ne tajua edes ajatella niitä, ja jos tajuaa niin sit ei myöskään kiinnosta. Mut alue ja ajankohta tohon aina pääasiassa vaikuttaa, kyllä sen itekin tietää et minne kehtaa jättää ja minne ei ja kuinka pitkäks aikaa.

Itellä on omassa vehkeessä kiinni airtagi ja tällänen:


Toimii liiketunnistuksella toi hälytin, ekana antaa varotuksen ennenku alkaa hälyttämään ja se kyllä pitää tarpeeks mekkalaa et herättää sopivasti huomiota. Mut tosta huolimatta en kyllä jätä lukkoon minnekkään, ja totakin käytän niissä tapauksissa jos tarttee jättää hetkeks näkökentän ulkopuolelle, mut oon silti kuuloetäisyydellä. Airtagi sit sitä varten jos joskus jotain oikeasti käy, eihän poliisit siinä vaiheessa avuks oo et se pitää vähän niinku ite paikantaa mahdollisimman nopeasti, mut ainakin siihen on sit mahollisuus. Toki joku ihan sim kortilla toimiva GPS tohon tarkempi ja parempi, mut ihan niin paljoa ei pelota pölliminen kuitenkaan.

Mut toki, ei mun laitekaan oo sähköpotkulauta, eikä oikeestaan sellanen et sillä pystyy kuka tahansa vaan lähteä ajamaan, et sekin toki vaikuttaa siihen et kuinka houkutteleva se on viiä.
 
Nisteillä ja taparikollisilla on juurikin näitä työmailta pöllittyjä akkutyökaluja aina mukana sen vuoksi, että jollain se päihteidenkäyttö on rahoitettava.

Yleensä nämä veijarit "päivystävät" vielä kauppakeskuksien sekä juna-asemien liepeillä, mistä on helppo napata skuutti kantoon ja laittaa heti myyntiin kommentilla "laturi puuttuu".

Puhun nyt pääkaupunkiseudusta ja omat silmät näkevät tätä roskasakkia koko ajan Itä-Vantaan alueella.
 
Nisteillä ja taparikollisilla on juurikin näitä työmailta pöllittyjä akkutyökaluja aina mukana sen vuoksi, että jollain se päihteidenkäyttö on rahoitettava.

Yleensä nämä veijarit "päivystävät" vielä kauppakeskuksien sekä juna-asemien liepeillä, mistä on helppo napata skuutti kantoon ja laittaa heti myyntiin kommentilla "laturi puuttuu".

Puhun nyt pääkaupunkiseudusta ja omat silmät näkevät tätä roskasakkia koko ajan Itä-Vantaan alueella.
Okei, no siinä tapauksessa nistitkin on kehittyny eteenpäin, sillä en mä kyllä merkille oo pistäny Tiksissä tai missään muuallakaan varsinaisesti et niillä olis oikeasti repussa mitään akkutyökaluja, koska perinteisestihän noi myy about kaiken minkä käsiinsä saa heti.

Plus porukka on kyllä lähtökohtasesti yleensä sen verran hereillä et jos kerrotaan et laturi puuttuu niin tietää heti et joku on pielessä. Toki jos hinta tarpeeks matala niin sithän sen saattaa ostaa silti, riippuen miten omat moraalit antaa periks. Mut en kyllä noita laturittomiakaan juurikaan oo myynnissä huomannu, mut voi olla et ne myydään sit seuraavalla juna-asemalla eteenpäin.

Omatkin havainnot PKS, tarkemmin kans suurimmalta osalta itä-vantaalta ku täällä joutuu asumaankin. Silti epäilen et ne nistit sitä sun vehjettäs olis akkuvälineillä viemässä vaan se on kyllä ihan joku muu porukka. Plus parempi et nistit vie sen, niiltä sen saa takasinkin, toisinku sieltä pakusta mikä on jo puolmatkassa rajalle ku huomaat et jotain viety.
 
Okei, no siinä tapauksessa nistitkin on kehittyny eteenpäin, sillä en mä kyllä merkille oo pistäny Tiksissä tai missään muuallakaan varsinaisesti et niillä olis oikeasti repussa mitään akkutyökaluja, koska perinteisestihän noi myy about kaiken minkä käsiinsä saa heti.

Plus porukka on kyllä lähtökohtasesti yleensä sen verran hereillä et jos kerrotaan et laturi puuttuu niin tietää heti et joku on pielessä. Toki jos hinta tarpeeks matala niin sithän sen saattaa ostaa silti, riippuen miten omat moraalit antaa periks. Mut en kyllä noita laturittomiakaan juurikaan oo myynnissä huomannu, mut voi olla et ne myydään sit seuraavalla juna-asemalla eteenpäin.

Omatkin havainnot PKS, tarkemmin kans suurimmalta osalta itä-vantaalta ku täällä joutuu asumaankin. Silti epäilen et ne nistit sitä sun vehjettäs olis akkuvälineillä viemässä vaan se on kyllä ihan joku muu porukka. Plus parempi et nistit vie sen, niiltä sen saa takasinkin, toisinku sieltä pakusta mikä on jo puolmatkassa rajalle ku huomaat et jotain viety.
Tikkurilan ympäristössä itsekin liikun ja mistä sitä tietää vaikka oltaisiin nähty.

Just tulin Prismasta ja on sitä juoppoporukkaa siinä liepeillä, mutta nämä ei tietääkseni varastele, ainakaan kunnolla lukittuja vempeleitä.

Nykyään Facebookin myyntiryhmissä onneksi monet alkavat heti kysymään miksi ei ole laturia tai miksi joku haluaa ostaa pelkän laturin, vai pöllikö joku sinulta pelkän laturin ja tarvitset uuden :lol:
 
Tikkurilan ympäristössä itsekin liikun ja mistä sitä tietää vaikka oltaisiin nähty.

Just tulin Prismasta ja on sitä juoppoporukkaa siinä liepeillä, mutta nämä ei tietääkseni varastele, ainakaan kunnolla lukittuja vempeleitä.

Nykyään Facebookin myyntiryhmissä onneksi monet alkavat heti kysymään miksi ei ole laturia tai miksi joku haluaa ostaa pelkän laturin, vai pöllikö joku sinulta pelkän laturin ja tarvitset uuden :lol:
Ei ne juopot mitään kieroile oikeastaan, rehdit alkkikset on tolleen keskiverrosti arvioituna aika luotettavaa porukkaa sit kuitenkin loppujenlopuks, mut nistit on sit jo toisessa päädyssä spektrumia. Sen onneks tunnistaa vilkasemallakin et kummasta on kyse.

Siinä Prismalla oon just nähnykin et jotkut lukitsee lautoja ja oletettavasti aika kalliita pyöriäkin. Jokanen ainakin toistaseks ollu tallella tai lähteny oikeen omistajan matkaan kun oon kaupasta ulos tullu (ei leikattua lukkoa maassa). Silti kyllä ite raahaan laitetta kauppaan, vaikka kuvittelisin ton Tiksin keskuskadun olevan suht turvallisesta päästä lukita laitteensa.

Tullu kanssa huomattua et aika monessa paikkaa nykyään näkyy jo kieltomerkkejä et ei sähköpotkulautoja sisälle. Jumbossa esimerkiks yks tällänen, mut ei mulle ainakaan toistaseks olla asiasta mainittu tai kukaan kattonu vinoon. Oli noita muitakin jotka ei nyt äkkiseltään tuu mieleen missä testaillu et tuleeko sanomista vai ei, mut toistaseks ei oo tullu. Varmaan tullu reaktiona perseileviin skideihin tai jotain, uskosin et jatkossakin nätisti taluttamalla ei tuu kukaan rajottamaan liikkumista suuremmin. Ja jos tulee nii eihän se kummosempaa oo ku sit asioi muualla.
 
Tullu kanssa huomattua et aika monessa paikkaa nykyään näkyy jo kieltomerkkejä et ei sähköpotkulautoja sisälle. Jumbossa esimerkiks yks tällänen, mut ei mulle ainakaan toistaseks olla asiasta mainittu tai kukaan kattonu vinoon. Oli noita muitakin jotka ei nyt äkkiseltään tuu mieleen missä testaillu et tuleeko sanomista vai ei, mut toistaseks ei oo tullu. Varmaan tullu reaktiona perseileviin skideihin tai jotain, uskosin et jatkossakin nätisti taluttamalla ei tuu kukaan rajottamaan liikkumista suuremmin. Ja jos tulee nii eihän se kummosempaa oo ku sit asioi muualla.

Taitaa nämä kiellot koskea enemmän sitä ajamista siellä kaupassa, sama kun skeittilautojen ja rullaluistimien kohdalla.
 
... Tullu kanssa huomattua et aika monessa paikkaa nykyään näkyy jo kieltomerkkejä et ei sähköpotkulautoja sisälle. Jumbossa esimerkiks yks tällänen, mut ei mulle ainakaan toistaseks olla asiasta mainittu tai kukaan kattonu vinoon. Oli noita muitakin jotka ei nyt äkkiseltään tuu mieleen missä testaillu et tuleeko sanomista vai ei, mut toistaseks ei oo tullu. Varmaan tullu reaktiona perseileviin skideihin tai jotain, uskosin et jatkossakin nätisti taluttamalla ei tuu kukaan rajottamaan liikkumista suuremmin. Ja jos tulee nii eihän se kummosempaa oo ku sit asioi muualla.
Ainut kielto mikä minulla on tullut vastaan, kun piti sattuneesta syystä asioida Vernissakadun Työ- ja elinkeinotoimistossa ja vaksi oli tuuppimassa minua takaisin rappuun, kun olin tulossa sisälle skuutin kanssa.

Päästiin kuitenkin sopimukseen, että pääsen tällä kertaa sisälle, kun sanoin hänelle, että pitää sitten mennä takaisin kotiin ja soittaa matkalta virkailijalle, etten päässyt sisälle.
 
Niinno tuolla logiikalla kotiovenkin voisi jättää lukitsematta ja auki, koska tosivaras menee siitä läpi joka tapauksessa. Kaksi heikohkoa lukkoa riittää itselleni mielenrauhan takaajaksi. Tietämättä tarkkoja mallispesifejä juttuja ei varas voi poissulkea hälyttimen tai jonkun elektronisen ajoneston mahdollisuutta. Ehkä mielipiteeni muuttuu, jos lauta jonkun pitkäkyntisen matkaan lähtee :smile:

Tässä nyt yksi tuore somessa kiertänyt nistin tyylinäyte aivan Tampereen keskustasta hämeenkadulta keskustorin vieressä kuvaajien kera keskellä päivää rälläkällä: Kaupunkiurpo. Tampere. | Tomi Pekka | Tomi Pekka · Alkuperäinen ääni :cool:
 
Toki liejuista rapaa vuotavaa lautaa ei kannata yrittää viedä kauppaan sisälle, tervettä harkintaan tässäkin
 
Eipä niitä juurikaan kiinnosta noi airtagit, elektroniset ajonestot tai hälyttimet yms. Tai siis siinä mielessä ei kiinnosta et ei ne tajua edes ajatella niitä, ja jos tajuaa niin sit ei myöskään kiinnosta. Mut alue ja ajankohta tohon aina pääasiassa vaikuttaa, kyllä sen itekin tietää et minne kehtaa jättää ja minne ei ja kuinka pitkäks aikaa.
Ne ajoneston kiinnostaisivat jos olisivat kunnollisia. Eivät ole mutta kuten tässäkin ketjussa olen ennenkin todennut, se on käyttäjälle sekä hyöty että haitta. Kyllä, ne laudan osat voidaan parittaa varsin tehokkaasti keskenään ja lukita käyttäjän tiliin, puhelimeen tms. Mutta kyllä, tästä seuraa myös ongelmia jos syystä tai toisesta menetätkin pääsyn siihen tapaan x.
Ja jos osien yhteen lukitseminen olisi helppo ohittaa, hyöty olisi nolla. Käytännössä siis se tehokas olisi helposti este vaihtaa omaan lautaansa mitään osia jne. Toisaalta osatasolla jälleenmyynti päättyisi varsin nopeasti.

Tuo taas on oikein hyvä pointti kyllä, eli sen nyt näkee ja tietää, mihin ei ainakaan voi jättää ja mihin voi. Aika monta vuotta itse olen laudalla ajanut ja yhden käden sormiin mahtuvat ne tilanteet, joissa en ole lautaa uskaltanut jättää. Käytännössä aina uskaltaa eikä lukonkaan tarvitse olla niin ihmeellinen. Ei se jonkun vuoden vanha peruslauta todellakaan ole kiinnostavin varastettava.

Tullu kanssa huomattua et aika monessa paikkaa nykyään näkyy jo kieltomerkkejä et ei sähköpotkulautoja sisälle. Jumbossa esimerkiks yks tällänen, mut ei mulle ainakaan toistaseks olla asiasta mainittu tai kukaan kattonu vinoon. Oli noita muitakin jotka ei nyt äkkiseltään tuu mieleen missä testaillu et tuleeko sanomista vai ei, mut toistaseks ei oo tullu. Varmaan tullu reaktiona perseileviin skideihin tai jotain, uskosin et jatkossakin nätisti taluttamalla ei tuu kukaan rajottamaan liikkumista suuremmin. Ja jos tulee nii eihän se kummosempaa oo ku sit asioi muualla.
Tiedän, että sanomista tulee mutta itse otan joka ainoan kiellon mieluusti vastaan. Niissä on kyse vain ja ainoastaan siitä, että saadaan mitä on haluttu. Aivan liian monesti olen itsekin nähnyt täysin järjetöntä ajamista liikkeiden sisätiloissa. Eikä sillä ole lopulta mitään merkitystä, onko aiheuttaja kuka mutta tottakai kieltoja tulee jos on häiriötä. Kaikkein paras on jos tai kun kieltoja oikeasti myös valvotaan ja takaisin ovelle jos ei osata noudattaa.

Ja edelleen, kuten aikaisemminkin, lähtisin miettimään tätä siltä kannalta, miksi lautailijoilla olisi jotain erityisoikeuksia? Aikoja sitten on kielletty rullalautaa, rullaluistimia jne. Ei ongelmaa, sopeudutaan. Nykyään monella on monen tonnin (sähkö)fillaria eikä niitä raahata sisälle liikkeisiin. Miksi se muutaman vuoden vanha ja ehkä muutaman satasen arvoinen lauta olisi joku poikkeus?

Jos kuitenkin ajatellaan laudan liikkeisiin viennin olevan ok niin mihin vedetään raja? Onko se rekisteröintivapaa vai mikä tahansa lauta? Jos mikä tahansa niin Kontiolla tai vastaavalla vaan sisälle lähiärrälle?

Oman autoiluhistorian aikaan autoon on menty kerran ja yritetty viedä. Omaisuus autossa ei kiinnostanut mutta auto itsessään vaikka hyvin selvästi tarroitettu "tätä et kykene varastamaan". Todella julkinen paikka Helsingissä ja oli työntämällä tai jollakin jopa siirretty jonkin matkaa. Eli laajennetaan... Voinko siis ottaa auton jatkossa mukaan sinne liikkeeseen x?

Raja on vedettävä johonkin ja nyt moni toimija vetää rajan lautoihin ja tämä rajan veto laajenee koko ajan. Omasta mielestäni pitäisi keskittyä miettimään muita ratkaisuja, ei kieltojen rikkomista.

Ainut kielto mikä minulla on tullut vastaan, kun piti sattuneesta syystä asioida Vernissakadun Työ- ja elinkeinotoimistossa ja vaksi oli tuuppimassa minua takaisin rappuun, kun olin tulossa sisälle skuutin kanssa.

Päästiin kuitenkin sopimukseen, että pääsen tällä kertaa sisälle, kun sanoin hänelle, että pitää sitten mennä takaisin kotiin ja soittaa matkalta virkailijalle, etten päässyt sisälle.
Jos menen vastaavaan paikkaan autolla niin en voi ajaa sisälle. Jos lähellä ei ole vapaita paikkoja niin ei käy selityksenä. Jos julkisilla ei päässytkään niin ei käy jnejne. Eli kyllä tuossa kohdassa (jos siis siitä on kyse) olisi aivan paikallaan karenssi.

Valitettavasti tämä on siis todella hyvä esimerkki, miten ei todellakaan tulisi toimia. Jos muualla ei ole kieltoja tai niitä ei valvota niin ei todellakaan pidä olettaa joka paikassa olevan sama asia. Ja täsmälleen sama auton ja kaiken muunkin osalta. Jos itse olettaa liikaa, ei siitä voi syyttää muita.
 
Tästä sen huomaa, että nistit saavat toimia ihan rauhassa, eikä häiriinny edes videon ottajasta.
En mä nyt sanois et ihan rauhassa sai operoida, julkisesta jaosta löytyy video josta sankarin tunnistaa ja pyöränkin vähintäänkin omistaja tietää. Enkä mäkään lähtis tohon väliin puuttumaan sen suuremmin, todennäkösesti mulla on aika paljon enemmän hävittävää kun sillä nistillä joka epätoivosesti operoi sitä lukkoa. Enkä myöskään usko et kukaan muukaan lähtis ihan kepein perustein tohon väliin, itsesuojeluvaisto sanoo monella aika kovaa vastaan sen suhteen et kannattaako lähteä kokeilemaan miltä se katkasulaikka lihassa tuntuu ja miten se leikkaa luusta läpi. Yllättäen ton videon kommenteissa on ties minkä näköstä oman elämänsä batmaniä uhoomassa et kävis lyömässä tajun pois, mut todellisuus on sit vähän eri kuitenkin kuten videolta sit saattaa huomatakin. Jos tohon väliin haluaa puuttua niin se hetki tulee siinä vaiheessa kun toi on pomppaamassa pyörän selkään ja lähtemässä liikkeelle kun se rälläkkä ei oo kädessä, vaan ne on siinä ohjeustangossa, mut en usko et kovin moni siinäkään vaiheessa reagoi, enkä mä siihen lähtis luottamaankaan.

Toki vähän sellanen tilanne et jos se tosta sen saa vietyä niin alkaa nopeesti olemaan minuutit aika tärkeitä jos sen meinas takasinkin saada. Mut oli sen näköstä ähertämistä kyllä et noinkin vilkkaalla kadulla ei montaakaan minuuttia kerkee operoimaan ennenkun jostain tulee vartijaa. Mut oli miten oli, niin sen kyllä aika helposti tunnistaa et onko pyörän omistaja operoimassa lukkoa vaiko ei. Monessa suunnassa puhelin pystyssä jos kuvanmukanen kaveri on yleisavaimella avaamassa lukkoja, ja ne videot todnäk viimeistään poliisia auttaa, jostain kumman syystä sellanen olo et voi olla vanhakin tuttu. Se on sit eri asia auttaako se mitään.

Mut joo, jos videon kaltasta tapahtumaa ei omalle kohdalle halua niin rullailee sit mukanaan. Ei tarvi miettiä et alkaako kaupassa tulemaan viestiä kavereilta et eiks täs videossa oo sun vehje mitä ollaan nussimassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 908
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom