Eipä niitä juurikaan kiinnosta noi airtagit, elektroniset ajonestot tai hälyttimet yms. Tai siis siinä mielessä ei kiinnosta et ei ne tajua edes ajatella niitä, ja jos tajuaa niin sit ei myöskään kiinnosta. Mut alue ja ajankohta tohon aina pääasiassa vaikuttaa, kyllä sen itekin tietää et minne kehtaa jättää ja minne ei ja kuinka pitkäks aikaa.
Ne ajoneston kiinnostaisivat jos olisivat kunnollisia. Eivät ole mutta kuten tässäkin ketjussa olen ennenkin todennut, se on käyttäjälle sekä hyöty että haitta. Kyllä, ne laudan osat voidaan parittaa varsin tehokkaasti keskenään ja lukita käyttäjän tiliin, puhelimeen tms. Mutta kyllä, tästä seuraa myös ongelmia jos syystä tai toisesta menetätkin pääsyn siihen tapaan x.
Ja jos osien yhteen lukitseminen olisi helppo ohittaa, hyöty olisi nolla. Käytännössä siis se tehokas olisi helposti este vaihtaa omaan lautaansa mitään osia jne. Toisaalta osatasolla jälleenmyynti päättyisi varsin nopeasti.
Tuo taas on oikein hyvä pointti kyllä, eli sen nyt näkee ja tietää, mihin ei ainakaan voi jättää ja mihin voi. Aika monta vuotta itse olen laudalla ajanut ja yhden käden sormiin mahtuvat ne tilanteet, joissa en ole lautaa uskaltanut jättää. Käytännössä aina uskaltaa eikä lukonkaan tarvitse olla niin ihmeellinen. Ei se jonkun vuoden vanha peruslauta todellakaan ole kiinnostavin varastettava.
Tullu kanssa huomattua et aika monessa paikkaa nykyään näkyy jo kieltomerkkejä et ei sähköpotkulautoja sisälle. Jumbossa esimerkiks yks tällänen, mut ei mulle ainakaan toistaseks olla asiasta mainittu tai kukaan kattonu vinoon. Oli noita muitakin jotka ei nyt äkkiseltään tuu mieleen missä testaillu et tuleeko sanomista vai ei, mut toistaseks ei oo tullu. Varmaan tullu reaktiona perseileviin skideihin tai jotain, uskosin et jatkossakin nätisti taluttamalla ei tuu kukaan rajottamaan liikkumista suuremmin. Ja jos tulee nii eihän se kummosempaa oo ku sit asioi muualla.
Tiedän, että sanomista tulee mutta itse otan joka ainoan kiellon mieluusti vastaan. Niissä on kyse vain ja ainoastaan siitä, että saadaan mitä on haluttu. Aivan liian monesti olen itsekin nähnyt täysin järjetöntä ajamista liikkeiden sisätiloissa. Eikä sillä ole lopulta mitään merkitystä, onko aiheuttaja kuka mutta tottakai kieltoja tulee jos on häiriötä. Kaikkein paras on jos tai kun kieltoja oikeasti myös valvotaan ja takaisin ovelle jos ei osata noudattaa.
Ja edelleen, kuten aikaisemminkin, lähtisin miettimään tätä siltä kannalta, miksi lautailijoilla olisi jotain erityisoikeuksia? Aikoja sitten on kielletty rullalautaa, rullaluistimia jne. Ei ongelmaa, sopeudutaan. Nykyään monella on monen tonnin (sähkö)fillaria eikä niitä raahata sisälle liikkeisiin. Miksi se muutaman vuoden vanha ja ehkä muutaman satasen arvoinen lauta olisi joku poikkeus?
Jos kuitenkin ajatellaan laudan liikkeisiin viennin olevan ok niin mihin vedetään raja? Onko se rekisteröintivapaa vai mikä tahansa lauta? Jos mikä tahansa niin Kontiolla tai vastaavalla vaan sisälle lähiärrälle?
Oman autoiluhistorian aikaan autoon on menty kerran ja yritetty viedä. Omaisuus autossa ei kiinnostanut mutta auto itsessään vaikka hyvin selvästi tarroitettu "tätä et kykene varastamaan". Todella julkinen paikka Helsingissä ja oli työntämällä tai jollakin jopa siirretty jonkin matkaa. Eli laajennetaan... Voinko siis ottaa auton jatkossa mukaan sinne liikkeeseen x?
Raja on vedettävä johonkin ja nyt moni toimija vetää rajan lautoihin ja tämä rajan veto laajenee koko ajan. Omasta mielestäni pitäisi keskittyä miettimään muita ratkaisuja, ei kieltojen rikkomista.
Ainut kielto mikä minulla on tullut vastaan, kun piti sattuneesta syystä asioida Vernissakadun Työ- ja elinkeinotoimistossa ja vaksi oli tuuppimassa minua takaisin rappuun, kun olin tulossa sisälle skuutin kanssa.
Päästiin kuitenkin sopimukseen, että pääsen tällä kertaa sisälle, kun sanoin hänelle, että pitää sitten mennä takaisin kotiin ja soittaa matkalta virkailijalle, etten päässyt sisälle.
Jos menen vastaavaan paikkaan autolla niin en voi ajaa sisälle. Jos lähellä ei ole vapaita paikkoja niin ei käy selityksenä. Jos julkisilla ei päässytkään niin ei käy jnejne. Eli kyllä tuossa kohdassa (jos siis siitä on kyse) olisi aivan paikallaan karenssi.
Valitettavasti tämä on siis todella hyvä esimerkki, miten ei todellakaan tulisi toimia. Jos muualla ei ole kieltoja tai niitä ei valvota niin ei todellakaan pidä olettaa joka paikassa olevan sama asia. Ja täsmälleen sama auton ja kaiken muunkin osalta. Jos itse olettaa liikaa, ei siitä voi syyttää muita.