Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuossa renkaanvaihdossa jätin yhden jarrulevyn pulteista pois, kun oli pirun tiukassa ja kuusiokolokanta vähän muljaantui, ettei parane enää laittaa takaisin. Saisko noita jostain pk-seudulta kilohintaan? Oisko tuo ihan vaan lyhyt kupukantainen M5-peruspultti?

20230728_182902.jpg


20230728_182921.jpg


20230728_182850.jpg
Vaan yks pisti vastaan? Itellä samannäköset pultit oli sellasia et ainoastaan yks ei laittanu vastaan...

Mut saa PK-seudulta kilohintaan. Tai ainakin vuos sitten sai, rullailin ite lähimpään K-rautaan ja ostin sieltä aika monelle pultille korvaajan, noi kun tuppaa olemaan sitä pehmeintä kiinametallia. Sellanen muistikuva et noi oli just M5 pultteja, taisinko ite ostaa M5x10 tohon korvaamaan? Se oli 5mm korkeella kannalla, mut ei aiheuttanu ongelmia ainakaan omassa laudassa.

E: Näitä ostelin kilohinnalla. Kuva ei täsmää ite tuotteeseen ku ei se noin pitkä ole, mut kanta on ainakin saman näkönen

 
Vaan yks pisti vastaan? Itellä samannäköset pultit oli sellasia et ainoastaan yks ei laittanu vastaan...

Mut saa PK-seudulta kilohintaan. Tai ainakin vuos sitten sai, rullailin ite lähimpään K-rautaan ja ostin sieltä aika monelle pultille korvaajan, noi kun tuppaa olemaan sitä pehmeintä kiinametallia. Sellanen muistikuva et noi oli just M5 pultteja, taisinko ite ostaa M5x10 tohon korvaamaan? Se oli 5mm korkeella kannalla, mut ei aiheuttanu ongelmia ainakaan omassa laudassa.

Kaikki oli erittäin tiukassa, mutta yhden kanssa oli tosi lähellä, ettei tullut katastrofia, eli jäänyt paikoilleen kanta paskana. Laitan kierrelukitetta jatkossa erittäin vähän. Voi olla, että ehkä kuitenkin tilaan Alista, jos K-raudan tavarassa ei ole tuota kierteetöntä alkuosaa antamaan vähän parempaa tukea levylle...
 
Kaikki oli erittäin tiukassa, mutta yhden kanssa oli tosi lähellä, ettei tullut katastrofia, eli jäänyt paikoilleen kanta paskana. Laitan kierrelukitetta jatkossa erittäin vähän. Voi olla, että ehkä kuitenkin tilaan Alista, jos K-raudan tavarassa ei ole tuota kierteetöntä alkuosaa antamaan vähän parempaa tukea levylle...
Mulla noissa ei tainnu edes kierrelukitetta olla alunperinkään. Eikä oo nytkään. Alista jos tilaa niin todnäk saa samalla pehmeellä materiaalilla valmistetun pultin jonka kanssa on ennemmin tai myöhemmin sit samassa tilanteessa, johtuen siitä et noi on sellasessa paikassa et ne vähän altistuu kaikelle mahdolliselle, en noita uusia pultteja kovinkaan tiukkaan momenttiin ite vääntäny mut silti ne lähti poksahtamalla auki viimeks, sekä voimaa tarttes käyttää sen verran et chinesiumista valmistetut pultit ois pyöristyny jo aikoja sitten, johtuen siitä et noissa vakiopulteissa on se kanta sen verran matala et mulla ei ainakaan kuusiokolo sinne kunnolla istunut vaikka useemmalla avaimella kokeili. Noissa korkeempikantasissa on sit jo istuvuus eri luokkaa ja saa kanssa paremman otteen, plus on lujempaa materiaalia. En oo huomannu et mitään väliä olis silläkään onko tota kierteetöntä yläosaa vaiko ei.

Mullahan noi orkkispultit piti irrottaa sillä tavalla et rälläkällä talttapäälle lovi siihen pulttiin, siihen se talttapää kiinni, siitä talttapäästä kiinni jakoavaimella ja napauttaa jakoavaimen varren kärjestä vasaralla. Tässä varmaan hiffaa jo sen et yhen ihmisen kädet ei riitä, ja tohon tarvis kyllä apukäsiä. Kyllähän ne lähti sit, mut uudestaan tohon paikkaan en laittas edes etäisesti samannäköisiä pultteja kun ei noita tuu irroteltua niin solkenaan etteikö ne olis joka kerta suhteellisen jumissa sit siinä.
 
:D Juu. Ehkä haen sittenkin K-Raudasta. Kokeilen ekana Pakkalan K-Rautaa Vantaalla. Jos ei siellä ole, niin viereiseen Puuiloon ja Motonettiin seuraavaksi.
 
Suosittelisin itse suoraan kannan vaihtoa Torx-kantaan, niin jatkossa kannan pyöristymisen riski on huomattavasti pienempi, vaikka kierteeseen laittaisi lukkoliimaa.
Itselläkin pyöristyi tuon G30 Max laudan tangossa olevan kantosysteemi vivun ruuvi keväällä. Kuitenkin tähän sai dremelillä tehtyä viillon "katkaisulaikalla" ja sen avulla pyöritettyä pois. Tein sitten viillosta paremman ja pyöritin kiinni takaisin talttapäämeisselillä.
 
Ei taas jotain, moottorirenkaassa jotain outoa vinkumista kun ajaa (ei kuulu levyjarrusta). Jännä että tätä ääntä ei kuulu kun nostaa korokkeelle ja vääntää kaasua. Mutta kuuluu kun on laudan päällä ja painaa kaasua. Pitää jossain vaiheessa nauhottaa.

puuttuuko.jpg


Molemmilta puolita näyttää samalta, onko tuosta menny se huulitiiviste rikki, kun en yhtään muista miltä se näytti?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäs varmaan kysyä yks kysymys per viesti. Kuinka kuumaksi teillä lämpenee moottorirengas? Itellä ihan tulikuuma, hyvä kuin kättä pystyy pitämään sitä vasten.
 
Pitäs varmaan kysyä yks kysymys per viesti. Kuinka kuumaksi teillä lämpenee moottorirengas? Itellä ihan tulikuuma, hyvä kuin kättä pystyy pitämään sitä vasten.
Moottorit saavat kyllä kuumeta aika paljonkin. Sehän ei hirveästi vaadi lämpöä ettei voi enään kättä pitää päällä, ymmärtääkseni vain 45-50c.
 
Ei taas jotain, moottorirenkaassa jotain outoa vinkumista kun ajaa (ei kuulu levyjarrusta). Jännä että tätä ääntä ei kuulu kun nostaa korokkeelle ja vääntää kaasua. Mutta kuuluu kun on laudan päällä ja painaa kaasua. Pitää jossain vaiheessa nauhottaa.

puuttuuko.jpg


Molemmilta puolita näyttää samalta, onko tuosta menny se huulitiiviste rikki, kun en yhtään muista miltä se näytti?
Pitäs varmaan kysyä yks kysymys per viesti. Kuinka kuumaksi teillä lämpenee moottorirengas? Itellä ihan tulikuuma, hyvä kuin kättä pystyy pitämään sitä vasten.

Vahva veikkaus, että laakerit vetelee viimeisiään. Rengas ilmassa ei laakerilla ole kuormaa ja pyörii vapaasti, eikä tämäntakia mitään vinguntaa kuulu. Kun taas laudan päällä on kuormaa, laakeri antaa klappia ja samalla jarrulevy alkaa laahaamaan jarrupaloihin ja tuottamaan lämpöä samalla viallisen laakerin kanssa. Jos laakeri on väljä jo, niin rengasta heiluttaessa tuntuu klappia.
Itselläni oleva ohjelmoitu G30 Max ei lämpene renkaan/vanteen keskeltä juurikaan kättä lämpöisemmäksi, vaikka ajelee 3km loivaan ylämäkeen täyskaasulla.
 
Joo, laakeri saattas olla, harmi kun taitaa olla niin syvällä että en tiedä riittäskö skillit purkaa :/ Kiitos vastauksesta.

Hirvittää kyllä jos tuon joutuu laittaan takuuseen niin sitä saa oottaa varmaan takas ens kesään asti? Mutta jos menee avaan sitä ja tekee jonku virheen niin menee takuu tai jotain :D Moottorittoman renkaan laakerit olen kyllä vaihtanut, mutta siinä ei ollutkaan paljon osia.

e: Päätin nyt kuitenkin avata ainakin tuon jarrulevyn puolen kannen, kun siinä ei vaadita mitään moottorin siirtelyä. Tuon laakerin saan kyllä vaihdettua helposti. Ja ei näköjään tarvinu vaihtaa edes kun avas tuon laakerin muovin niin se näytti sisältä olevan ihan kunnossa.

jarrulevyn_puoleinen_laakeri.jpg




Ja tältä näytti sisäpuolelta, näkyykö jotain omituista? Ainakin omaan silmään jos tuo on laakeri tuolla takana niin se ei ainakaan ole täysin räjähtänyt.
moottorirengas.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo, laakeri saattas olla, harmi kun taitaa olla niin syvällä että en tiedä riittäskö skillit purkaa :/ Kiitos vastauksesta.

Hirvittää kyllä jos tuon joutuu laittaan takuuseen niin sitä saa oottaa varmaan takas ens kesään asti? Mutta jos menee avaan sitä ja tekee jonku virheen niin menee takuu tai jotain :D Moottorittoman renkaan laakerit olen kyllä vaihtanut, mutta siinä ei ollutkaan paljon osia.

e: Päätin nyt kuitenkin avata ainakin tuon jarrulevyn puolen kannen, kun siinä ei vaadita mitään moottorin siirtelyä. Tuon laakerin saan kyllä vaihdettua helposti. Ja ei näköjään tarvinu vaihtaa edes kun avas tuon laakerin muovin niin se näytti sisältä olevan ihan kunnossa.

Ja tältä näytti sisäpuolelta, näkyykö jotain omituista? Ainakin omaan silmään jos tuo on laakeri tuolla takana niin se ei ainakaan ole täysin räjähtänyt.


Laakerithan ei kulutusosana mene takuuseen että itse ne on vaihdettava tai sitten vois kysellä fillarihuollosta mihin hintaan tekisivät.
Kuvasta päätellen taitaa keskiakseli ja staattori lähteä irti kun tuon mustan lukkosokan otat irti

Ei nää monimutkasia ole, pitää muistaa että joku näitä kasaa liukuhihnalla alle minimipalkan
 
Laakerien poistamisessa sekä takaisin laittamisessa kannattaa käyttää sopivan kokoista hylsyavainta ja naputtaa sen avulla ulos ja takaisin sisälle.

Jos lähtee naputtelemaan jollain ruuvimeisselillä, riskinä on että saa koko laakerin rikki tai kieroon.

Kai laakereillekin löytyy ihan oikeat työkalut, mutta tosiaan hätätapauksessa riittää hylsyavain ja vasara.
 
kakkosnelosen pätkään poralla akselin mentävä reikä, kaiken paras työkalu laakereiden asentamiseen :tup:
ja muistaa sit uittaa koko laakeri sopivaan rasvaan ennen asennusta, pysyy voideltuna eikä paska pääse sisälle syömään uria
 
Laakerin irroitushan ei itsessään ole ongelma, osaan sen homman unissani, mutta kaikki noi osat joita pitää purkaa sen edestä pois että pääsee käsiksi siihen huolettaa. Kaikenhan yleensä purkaa helposti, mutta takaisin laitto on se vaikee vaihe.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tököttiä te ootte muuten laakereihin laittaneet että ois vähä paksumpaa rasvaa niin blokkais samalla veden pääsyn eteenpäin? Itellä olis lithium rasvaa ylimääräsenä se saattas varmaan käydä kun käy polkupyöräänkin?
 
Mitä tököttiä te ootte muuten laakereihin laittaneet että ois vähä paksumpaa rasvaa niin blokkais samalla veden pääsyn eteenpäin? Itellä olis lithium rasvaa ylimääräsenä se saattas varmaan käydä kun käy polkupyöräänkin?
lithium rasvaa myyvät laakerihyllyjen vieressäkin, ilmeisesti kestää paremmin kuumuutta kuin tuollainen perusvaseliini
 
Joskus käy näinkin. Kesken ajon alkoi tuntumaan tasainen lopsahtelu takarenkaassa. Pysähdyin katsomaan ja ulkokumi oli pettänyt ja sisäkumi puski siihen kuplan.
Siinä mielessä hyvä näin päin että sain ajeltua lenkin loppuun.

Nyt olisi aika sit vaihtaa kumi. Kokeilen piruuttani lyödä vanhan 8½" renkaan taakse hajonneen tilalle ja pidän toistaiseksi edessä 10" renkaan. Vaihtaa sitten tasaparin kun jaksaa. Todennäköisesti alkuperäiset 8½" menee pikemmin kuin että jaksaisin uutta kymppiä lähteä tilaamaan.
 

Liitteet

  • IMG_20230808_153659.jpg
    IMG_20230808_153659.jpg
    374,7 KB · Luettu: 53
Edit:

Olipahan muuten työmaa. Aivan eri touhua vääntää se 8tuuman kumi vanteella kuin 10tuumainen mitä ennen on tullut harrasteltua.

Kaiken muun päälle jouduin vetämään homman kahdesti kun ekalla yrittämällä onnistuin meisselin kärjellä rikkomaan sisäkumin. Seuraava kierros olikin haasteellisempi koska lenkkiavaimien tylpillä päillä yritin vääntää. Olivat sitten kuitenkin sen verran paksumpia ettei tahtonut onnistua joten otin riskin ja vedin meisselillä loput toisella kierroksella myös ja sain kuin sainkin homman pakettiin.

Pieni testikierros paljasti sen ettei 10" ja 8½" (edessä isompi) kumit mitenkään ajoa haittaa. Tosin tuo 10" edessä on lokasuojalle melkoisen timmi ja vaikka lokasuojan sisäpintaa on hiottu ohuemmaksi niin silti tahtoo hiekka ja kivet jäädä sinne rohisemaan. Ehkä sitten joskus takaisin siihen 8½" kumiin siihenkin. Mutta ei nyt hetkeen ainakaan, kyllä sen verran kirosanoja pääsi rengasta vaihtaessa jo nyt.

Alkuperäinen 8½" ulkokumi on muuten pikkuisen verran jytäkämpää kamaa kuin nuo 10" jotka ostin toiselta käyttäjältä täällä, eli en usko että niihin tulee ulkokumiin sellainen kupla ihan niin helposti.

Eikä rehellisyyden nimissä se 10" kumien vaihdon tuoma lisämukavuus ole kuitenkaan niin suuri että olisi vaivan arvoista (Xiaomi Pro2:lla ainakaan) ottaen huomioon sen että takalokari piti vaihtaa ankannokkaan ja jarruvalo piti johtaa eri kautta että rengas mahtuu ja tuo etulokari on oikeasti 1-2mm irti renkaasta. Ehkä erimerkkisillä 10" kumeilla homma toimisi paremmin tai eri remgaspaineilla mutta näillä eväillä mitä itsellä on niin en lähtisi uudestaan.

Alkuperäinen renkaanvaihtoprosessi on kuvailtuna tässä ketjussa joskus viime heinäkuulta.

Se mitä huomasin testiajolla nyt oli se että jarrulevy oli ihan pikkusen verran kierona. Saattaa tehdä ongelmia myöhemmin mutta en lähde nyt korjaamaan. Ehkä myöhemmin ostan kokonaan uuden takarenkaan. En tiedä tuliko levyn vääntymä nyt värkätessä vai onko peruja vuoden takaisesta sairaalareissusta kun ajelin pienessä maistissa sillankaiteeseen yrittäessäni kuikuilla takana tulevaa kanssalautailijaa. Muistikuvat tilanteesta ovat heikot, mutta laudan takaheijastimen puuttuminen jarrulevyn puolelta vihjaa että sille puolelle on kaaduttu. Ehkä levy on mennyt jo tuolloin vinoon.

Edit2: Ketut se mikään editti näköjään ollut, mutta olkoon. Jos nyt yksi tuplapostaus ei maailmaa kaataisi. Tuli tässä sen verran juomaa nykäistyä renkaanvaihtoketutuksen jälkimainingeissa.
 
Xiaomi mi pro 2 eturengas tyhjeni, xiaomin pumpulla ei täyttynytkää enää, jumittaa 4-5 psi vaa. Pistin veteen renkaan ja ilmaa karkaa venttiilin kohdalta pelkästään. Onks se jotenki onnistunu ajaessa hajoamaa vai joku rikkonu tahallaa? Ja onko se mahdollista korjaa miten?
 
Xiaomi mi pro 2 eturengas tyhjeni, xiaomin pumpulla ei täyttynytkää enää, jumittaa 4-5 psi vaa. Pistin veteen renkaan ja ilmaa karkaa venttiilin kohdalta pelkästään. Onks se jotenki onnistunu ajaessa hajoamaa vai joku rikkonu tahallaa? Ja onko se mahdollista korjaa miten?
Venttiili saattaa olla löystynyt, kiristä venttiiliavaimella. Sisäkumin hajoamin venttiilin kohdalta on myös hyvin yleistä, joten mahdollista tämäkin ja korjattavissa uudella sisäkumilla.
 
Xiaomi mi pro 2 eturengas tyhjeni, xiaomin pumpulla ei täyttynytkää enää, jumittaa 4-5 psi vaa. Pistin veteen renkaan ja ilmaa karkaa venttiilin kohdalta pelkästään. Onks se jotenki onnistunu ajaessa hajoamaa vai joku rikkonu tahallaa? Ja onko se mahdollista korjaa miten?
Aika hyvään aikaan kysyit, kun ottaa huomioon omat renkaanvaihtokokemukset hetkeä aiemmin (lue ylempi postaus).

Kyllä tuo vahvasti kuulostaa siltä että sisäkumi on rikki. Tahallinen rikkominen tuskin on todennäköistä joten eiköhän siellä ole reikä.

Tarina ei tosin kerro laitoitko pelkän sisäkumin vai koko renkaan sinne ja karkaako ilma itse venttiilistä vai venttiilin reiästä vanteen ja venttiilin välistä.

Uusi sisäkumi taitaa olla homman nimi niin pääset varmimmin jatkamaan ajoa. Se ulkokumi on vain aika pirullinen saada paikalleen. Tietysti on vaihtoehto että venttiili on rikki etkä ole rengasta purkanut vaan ulkokumi on paikoillaan. Tällöin venttiilin koneiston ehkä voi korjata (en minä tiedä voiko) jolloin ulkokumia ei tarvitse irrottaa. Tosin jos olet koko renkaan laitteen mukana upottanut veteen niin eturenkaan sisällä oleva moottori voi tykätä kyttyrää jos rengas on liian syvällä vedessä.

Sisäkumit eivät ole kalliita ja jos omat vehkeet on laadukkaita niin vaihto on myös helppo. Rengasraudat on hyvä hankinta kuin myös lenkkiavain tai hylsy joka onnistuu renkaan irrottamaan ilman että pultin nurkat nuljaantuvat. Itse onnistuin sen tekemään koska paskat vehkeet ja toinen puoli renkaan pulteista on hiukan hankalasti käsiteltävissä.

Jos ja kun ulkokumia alkaa vääntämään takaisin vanteelle niin itse liotin ulkokumia ämpärissä johon kaadoin 90°C vettä sellaisen 15-30 minuuttia. Menee vanteelle pikkuisen verran kevyemmin kuin ilman lämmitystä. Jotkut ovat myös uunissa lämmittäneet.

Lycka Till!
 
Ensimmäinen pidempi lenkki tehty G2:lla. Vaikuttaa erittäin asialliselle pelille.
28km matkalla kului akkua 42%. Lähes koko matka sport modella ja useita isoja nousuja. Puoli matkaa hitonmoinen vastatuuli.
Jaksaa vetää reilu 80kg kuskin ilman alkuvauhteja uskomattoman jyrkkää mäkeä ylös.
Jousitus pelittää hyvin ja on omaan makuun erittäin miellyttävä ajaa hiekkatiellä tai huonolla pinnalla.
Korkeampi ja leveämpi tanko on kyllä paljon parempi, vaikka ensin katsoin, että ei helvetti tuo tulee ylös.
 
Nyt on alkanut kiinnostaan että latais tuota potkulautaa paikoissa joissa ei oo sähköä. Saisinko toimiin tuommosen hakkurivirtalähteen tämmösillä arvoilla joita nuo omat virtapankit tarjoaa?

20volttia ja 5A
12 volttia ja 2,5A
12 volttia 15A (tupakansytytin)
 
Nyt on alkanut kiinnostaan että latais tuota potkulautaa paikoissa joissa ei oo sähköä. Saisinko toimiin tuommosen hakkurivirtalähteen tämmösillä arvoilla joita nuo omat virtapankit tarjoaa?

20volttia ja 5A
12 volttia ja 2,5A
12 volttia 15A (tupakansytytin)
Tarvitsee step-up regulaattorin ja aktiivista jäähdytystä mikäli jännite-ero on suuri.
Joku tällainen:

Riippuu sitten laudan latauselektroniikasta kuinka paljon yrittää ottaa virtaa ja missä vaiheessa syöttö kyykähtää. Xiaomi 2:n laturi on speksattu 42V 2A, eli pahimmillaan 84W.

Helpoin, mutta ei halvin eikä hyötysuhteeltaan paras on käyttää normaalia laturia invertterin perässä

Isojen lautojen lataukseen invertteri tulee järkevämmäksi kun latausjännite on pahimmillaan 70V 3A virralla.

Normaalista henkilöauton akusta lataisi esim. Xiaomi 2 Pron vain kerran tyhjästä täyteen ja siltikin olisi riskinä, että auto ei käynnistyisi. Käytännössä siis tyhjän akun lataaminen vaatii moottorin päälläoloa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuommosesta invertteristä jotain vaaraa potkulaudalle tai virtapankille kun otan siitä tupakansytytinpaikasta sen virran tuommoselle puuilon invertterille? Ja lauta oli E-WAY E-6075FRS jossa on 48 voltin käyttöjännite.

Ja kyllä oli tarkotus käyttää myös sitä laudan omaa laturia/muuntajaa tuossa pistokkeessa mukana.

 
Onko tuommosesta invertteristä jotain vaaraa potkulaudalle tai virtapankille kun otan siitä tupakansytytinpaikasta sen virran tuommoselle puuilon invertterille? Ja lauta oli E-WAY E-6075FRS jossa on 48 voltin käyttöjännite.

Ja kyllä oli tarkotus käyttää myös sitä laudan omaa laturia/muuntajaa tuossa pistokkeessa mukana.
Suurin vaara on, että laturi ei toimi vaan vaatii siniaaltoinvertterin. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Lataus on näköjään max 110W, joten tuollainen 150W invertteri on ehkä aavistuksen riski ja kannattaa olla isompi.

Tuossa on niin suuri akku, että normaali auton akku ei riitä lataamaan sitä tyhjästä täyteen. 50% vielä menee.
 
Kiitos nopeista vastauksista Jotelle ja iSotille.

Vähä mietin onko tuossa enää mitään järkeä yrittää saada jotain random virtapankkia toimiin joka painaa yhden kilon + aito siniaalto 1,5 kiloa ja laturi joka painaa kans..

Ois parempi virtapankki jonka ulostulona suoraan 48volttia.
 
Viimeksi muokattu:
Testattiin puuilossa myyjän kanssa ja ei lähtenyt koko invertteri päälle virtapankin tupakansytytinpaikasta, eli virtapankin käyttö voi olla haastavaa saada pelittään :/
 
Onko tuommosesta invertteristä jotain vaaraa potkulaudalle tai virtapankille kun otan siitä tupakansytytinpaikasta sen virran tuommoselle puuilon invertterille? Ja lauta oli E-WAY E-6075FRS jossa on 48 voltin käyttöjännite.

Ja kyllä oli tarkotus käyttää myös sitä laudan omaa laturia/muuntajaa tuossa pistokkeessa mukana.

Ei kannata kanttiaalto-invertteriä (muokattu siniaalto) ostaa ja käyttää ainakaan elektroniikkalaitteiden lataukseen. Johonkin kulmahiomakoneelle tai muulle "yksinkertaiselle" sähkölaitteelle sopii toki. Niilläkään ei toimi "ihanteellisesti", mutta toimii.

Suosittelen ostamaan ihan aidon siniaalto-invertterin elektroniikkalaitteiden/sähköpotkulaudan lataushommia varten ja tarkastamaan tehontarpeen laturista invertteriä valittaessa. Mielellään sopivalla tehovaralla/reservillä invertteri, ettei mennä aivan rajoilla.

Jos asiaan ei jaksa paneutua, niin asiantuntevista liikkeistä (esim. aurinkopaneeleja, akkuja myyvistä liikkeistä/autovaraosaliikkeistä jne.) saa apua oikean tuotteen/invertterin valintaan.
 
Vaikka joku sano että näitä korjataan minimipalkalla niin hattua nostan niille ketkä saa vaihdettua tuon moottorin takana olevan laakerin. Ite jätin leikin kesken.

lukkorengas.PNG


Se lukkorengas ensinnäkin joka piti poistaa ennen sitä oli hirvee urakka ja varautukaa että se menee rikki ja teillä on varalla samankokoinen tilalle. Toiseksi... Se moottorin keskiön painaminen irti on todella tiukassa, tässä kohtaa itse luovutin. * white flag *
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka joku sano että näitä korjataan minimipalkalla niin hattua nostan niille ketkä saa vaihdettua tuon moottorin takana olevan laakerin. Ite jätin leikin kesken.

lukkorengas.PNG


Se lukkorengas ensinnäkin joka piti poistaa ennen sitä oli hirvee urakka ja varautukaa että se menee rikki ja teillä on varalla samankokoinen tilalle. Toiseksi... Se moottorin keskiön painaminen irti on todella tiukassa, tässä kohtaa itse luovutin. * white flag *
Laakerin vaihto on näissä se ikävin kulutusosan vaihto-operaatio eikä sille oikein oo kilpailuakaan. Se melkeen kysyy jo sellasta työskentelytilaa et se moottori on pakko irrottaa kokonaan laudasta ja siitä sit lähteä operoimaan, muutenkin tossa pääsee purkamaan aika paljon.

Toki oikeat työkalut ja hyvä paikka työskennellä tekee tostakin ihan inhimillistä puuhaa, mut ei se kyllä siltikään mitään kauheen herkkua oo. Eipä noita onneks usein tartte vaihdellakkaan.
 
Oiskohan muuten Oulussa jotain paikkaa mitä jengi suosittelee näiden korjaamiseen, joilla ois varaosia itsellä ettei tarvis roudata mukana? Pitäs täyskumirenkaat vaihtaa ennen talvea ja samallahan sitä vois kysyä onnistusko se laakerin vaihto.

Onkohan näillä korjauspaikoilla yleensä miten ruuhkaa, eli korjaantuuko lennossa jos menee vaan paikalle? Veikkaisin että jos samassa paikassa korjataan polkupyöriä niin ruuhkaa on, kun odottanut kuukauden päivät polkupyörääkin takas korjaamolta.
 
Itellä ollut toi E-wheelsin E2S V2 2022 Longrange vuoden käytös ja alkaa vetelee viimeisiään, alko olee harkinnassa uuden vehkeen hankinta muutenkin. Mikä olis semmonen menevä 400-700€ luokan laite joka olisi vähän tuota parempi?
 
Laitetaan nyt vakiovastaus Ninebot by Segway MAX G30.

EDIT: DHGate tyhjentyny ko. mallista?
Tälle kanssa pisteet, mutta jos ei budjettiin mahdu niin Xiaomi Mi Pro2 ei ole paskempi. Tietyiltä spekseiltä saattaa jäädä jälkeen vanhalle E2S:lle mutta ainakin on laadukkaan tuntuinen ja kestää yli vuoden. Rengasrumba, mikäli siihen joutuu, on kyllä kettumainen, mutta niin se on kaikissa ilmatäytteisissä renkaissa.

Itse saattaisin uutta lautaa hankkiessa (jahka omasta aika joskus jättää) katsella umpikumista mallia, mutta ehkä siinä tapauksessa kuitenkin jousituksilla olevaa, jos se vähän tasoittaisi kyytiä.
 
Itellä ollut toi E-wheelsin E2S V2 2022 Longrange vuoden käytös ja alkaa vetelee viimeisiään, alko olee harkinnassa uuden vehkeen hankinta muutenkin. Mikä olis semmonen menevä 400-700€ luokan laite joka olisi vähän tuota parempi?
Sanoisin että jos laite on ajettu loppuun vuodessa tai kahdessa, käyttö on sen verran raskasta että on silkkaa tuhlausta asettaa tuollaista budjettirajaa. G30 ei ole huono valinta.

En toki tiedä miten heikkolaatuinen E2S on, mutta ihan joka tapauksessa jos laite vetelee alkumetreillä viimeisiään, 400 euron ajoneuvo ei ole oikea valinta vaan tulee kalliiksi heittää sellaisia roskiin vuosittain.

Kolmantena heittona, edelleen olettaen runsas käyttö, mainittakoon ettei mikään kestä huoltamatta ja "kovalla ajolla" normaalia elinkaartaan.
 
Missä voisi Vantaalla (Korson lähistöltä) edullisesti huoltaa tai huoltaa ylipäätäänsä sähköpotkulautaa? Kyseessä olisi ketjujen ja rattaiden vaihto hommaa.


Sähköpotkulauta 800W Dirt - Rull
Tuskin isompaa huoltoa osaa tuollaiselle randomkiinanpommille kukaan tehdä, mutta sikäli kun kyse on rullaketjukäytön remppaamisesta, niin eiköhän mikä tahansa fillarihuolto auttaisi.

Näyttää muuten ihan painajaismaisen ikävältä ajettavalta. Kun nyt ei sattuisi mitään ja koko paska katkeaisi täydestä laukasta.
 
Missä voisi Vantaalla (Korson lähistöltä) edullisesti huoltaa tai huoltaa ylipäätäänsä sähköpotkulautaa? Kyseessä olisi ketjujen ja rattaiden vaihto hommaa.


Sähköpotkulauta 800W Dirt - Rull
Tässä on sellainen laitos, että ei välttämättä kannata enää hirveästi huollattaa. Korkeintaan itse vaihtaa osia jos löytyy halvalla Kiinasta. Pienikin korjaus on laudan arvon verran kun korjaamon tuntilaskutus pyörähtää käyntiin.

Todella painava lyijyakullinen ja teräsrunkoinen laitos. Tällaisten aika meni jo 10 vuotta sitten.
 
Nyt kun jonkun aikaa omistanut oman laudan niin täytyy sanoa, että ennen ostoa ei tullut mieleenkään että huolto on tärkein ominaisuus näissä vehkeissä, jos ei itse osaa korjata ja vaikka osaiskin niin onnea vaan varaosien metsästykseen.

Sais tulla lisää noita mestoja jotka tarjoaa vuokralautoja toimitettuna ympäri suomen, johon voi vaan lähettää niin saa tilalle samanlaisen. Mutta se joku mikä tarjos näitä niin ei oikeen vakuuttanut se lauta millään mutoa, ois saanut olla jämerämpi lauta aikuiselle.
 
Mistä porukka on tilannut Ninebot Segway Max G30 vararenkaita? Alkais oleen tarvetta päivittää kummatkin renkaat uusiin. Mieluiten ihan ilmarenkaat.

Ostin e-Wayn e-600:een Ninebotin G30 etuvanteen gummeineen päivineen kun piti viritellä joustokeulaa normin tilalle. Vaihdoin tilalle täyskumisen, eli tuossa kiinni ollut nakki jäi täysin ylimääräiseksi. On siis alkuperäinen kumi sillä itsepaikaavalla geelimönjällä. Näyttäisi olevan kulutuspintaa aikaslailla. Eli jos haluat voin lähetellä postituskuluilla - laita privaativiestiä. Jos ei kelpaa niin muutkin saa kysellä.
 
Sais tulla lisää noita mestoja jotka tarjoaa vuokralautoja toimitettuna ympäri suomen, johon voi vaan lähettää niin saa tilalle samanlaisen. Mutta se joku mikä tarjos näitä niin ei oikeen vakuuttanut se lauta millään mutoa, ois saanut olla jämerämpi lauta aikuiselle.
Ihan totta kyllä, että olisi markkinarakoa muillekin toimijoille. Augmentilla ei ole tarjolla yhtään oikeasti tehokasta lautaa tai lautaa, jossa olisi kunnon range. Eihän se kaikille tietenkään ole ongelma, mutta...

Rehellisesti: kun olen nyt kesän ajellut Niu KQi3 Maxilla, jossa on kokoonsa nähden ihan aikuisten oikeasti riittävät tehot ja range (eikä jokaisen kauppareissun jälkeen tarvitse ladata), on vaikea nähdä, miksi ostaisin enää spekseiltään yhtään tätä huonompaa lautaa. Totta kai asiakkuus tuollaisessa firmassa, joka hoitaa huollot ja antaa uuden laitteen tarvittaessa tilalle, houkuttaisi. Mutta ei voi, kun ei ole tarjontaa joka yltäisi edes lähelle, siis just että olis vaikka G30 tai vastaavia leasingilla.

Muistaakseni luin jostain kommenttia, että tässä oli kyse ensisijaisesti kulurakenteista - moisten lautojen tarjoaminen ei ole kannattavaa yritykselle ja/tai hinta nousee kuluttajan kannalta liian korkeaksi. Kai joku talousnero on sen sitten niin laskenut.
 
Muistaakseni luin jostain kommenttia, että tässä oli kyse ensisijaisesti kulurakenteista - moisten lautojen tarjoaminen ei ole kannattavaa yritykselle ja/tai hinta nousee kuluttajan kannalta liian korkeaksi. Kai joku talousnero on sen sitten niin laskenut.
Niin, taitaa asiakaskunta harventua muutenkin liiaksi. Vaativammat asiakkaat ovat vähemmän uusavuttomia ja enemmän perillä siitä ettei mikään hakattu vaihtolaite vastaa omaa korjattuna.

Toki korjauksen tarvekin on vähäisempi laadukkaammissa laitteissa. Itsehän ajelen ehkä 200 km kesässä ja potkulauta palvelee vain lyhyillä satunnaismatkoilla. Menen tietysti autolla jos olen ja aion pysyä selvinpäin.
 
Mää en ole ihan subscription-malleja oikein ymmärtänyt kun laudat on tosiaan tommoisia M365 Pro-tason malleja, joilla on yleensä kohtuu kova hinta kuukausittaisilla palvelumaksulla. Korjauksiin menee äkkiä viikko tai kaks kun itse korjaa yleisimmät viat (eli se rengas) päivissä ja palautusrumba skuutin suhteen aiheuttaa vähän varmaan myös päänvaivaa.

Teemaan liittyen virolainen Äike on alkanut tarjoamaan subscription malliaan Äike T-laudalleen. Alkaen 50,63€/kk/24kk kun laudan normihinta on 1399€. Lupailevat 10 päivän korjausaikaa. Mallina toikin on spekseiltään aika basic eli 350W/1000W moottori, 583,2Wh akku, paperilla 40km range, 10" renkaat ja 19kg paino. Tosin Unagi-maisella premium designilla ja laadulla. Erikoisuutena lataus USB-C:llä.
 
Sanoisin että jos laite on ajettu loppuun vuodessa tai kahdessa, käyttö on sen verran raskasta että on silkkaa tuhlausta asettaa tuollaista budjettirajaa. G30 ei ole huono valinta.

En toki tiedä miten heikkolaatuinen E2S on, mutta ihan joka tapauksessa jos laite vetelee alkumetreillä viimeisiään, 400 euron ajoneuvo ei ole oikea valinta vaan tulee kalliiksi heittää sellaisia roskiin vuosittain.

Kolmantena heittona, edelleen olettaen runsas käyttö, mainittakoon ettei mikään kestä huoltamatta ja "kovalla ajolla" normaalia elinkaartaan.

Itellä ollut toi E-wheelsin E2S V2 2022 Longrange vuoden käytös ja alkaa vetelee viimeisiään, alko olee harkinnassa uuden vehkeen hankinta muutenkin. Mikä olis semmonen menevä 400-700€ luokan laite joka olisi vähän tuota parempi?

Itse vastaisin tai lisäisin tähän kysyjän alkuperäiseen kysymykseen, että mielestäni kannattaa uuden sähköpotkulaudan ostohetkellä tarkoin myös aina miettiä mihin tekijöihin se laitteen hinta perustuu ja miksi osa muista laitteista maksaa enemmän tai osa vähemmän.

Millä hinnalla saa parhaan vastineen tuotteesta ns. parhaan hinta-laatusuhteen taso omaa käyttöä varten. Hinnoitteluerojen osalta väistämättä kyse on aina kuitenkin siitä, että jostain on karsittu pois jotain, joka näkyy laitteen toiminnallisuuksissa, kestävyydessä tai käytettävyydessä. Näissä laitteissa se on ainakin akku useimmiten ja laitteen yleinen kestävyys käytössä (runko, rakenteellinen lujuus/kestävyys jne.)

Sähköpotkulautojen tai minkä tahansa laitteen osalta kannattaa tutustua aiheeseen aina kunnolla ja miettiä mitä ominaisuuksia laudaltaan haluaa ja mitkä ovat ne tärkeimmät asiat, jotka toivoisi olevan toteutettuna kunnolla ja kestävästi. Tämän jälkeen vasta laatia realistinen budjetti ostoa ja hankintaa varten, josko hankintabudjettia pitäisi tällöin nostaa tai miettiä onko varaa hankkia lainkaan ennen lisävarojen hankkimista.

Hinta ei aina toki ole tae siitä, että tuote on "hyvä". Kuitenkin ensimmäisellä kerralla ostetun laudan rahan (≈ 500€) olisi kysyjän esimerkissä voinut jo tässä yhteydessä "säästää" ja laittaa suoraan parempaan (≈ 500) + (500€-700€), jolloin olisi saatu suoraan se "parempi laite heti ja käyttöikä olisi ollut tällöin 3-5 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Mää en ole ihan subscription-malleja oikein ymmärtänyt kun laudat on tosiaan tommoisia M365 Pro-tason malleja, joilla on yleensä kohtuu kova hinta kuukausittaisilla palvelumaksulla. Korjauksiin menee äkkiä viikko tai kaks kun itse korjaa yleisimmät viat (eli se rengas) päivissä ja palautusrumba skuutin suhteen aiheuttaa vähän varmaan myös päänvaivaa.

Teemaan liittyen virolainen Äike on alkanut tarjoamaan subscription malliaan Äike T-laudalleen. Alkaen 50,63€/kk/24kk kun laudan normihinta on 1399€. Lupailevat 10 päivän korjausaikaa. Mallina toikin on spekseiltään aika basic eli 350W/1000W moottori, 583,2Wh akku, paperilla 40km range, 10" renkaat ja 19kg paino. Tosin Unagi-maisella premium designilla ja laadulla. Erikoisuutena lataus USB-C:llä.
Itse asiassa 80 euroa kuussa vuokrauksesta ei olisi ollenkaan paha vaihtoehto kokeilijalle huomioiden, että järkevä ja mukava käyttökausi on aika lyhyt. Toisaalta potentiaalinen kohderyhmä ei suurelta osin ymmärrä laudan ja laudan eroa, vaan naama menee nurinpäin vertaillessa siihen miten "400 eurolla saa jo oman". Tuossa saisi ajella - jos oikein käsitin - noin 300 eurolla kolme kuukautta eikä jää arvotonta romua nurkkiin tai pahaa mieltä 10 kilometrin miniakusta, ja voi sitten ensi kesää varten miettiä uusia metkuja. Aika paljonhan noita halpislautoja ostetaan rahalla kaupasta vaikkapa lapsille sillä logiikalla, että rahaa kyllä on tuhlattavaksi mutta ei se nyt kovin hyvää tartte, otetaan tollanen paska niin säästyy satanen.

Vuoden tai kahden vuokraus sitten taas osuukin aika harvalle millään tavalla. Eiköhän ympärivuotinen HC-käyttäjä halua valita ajokkinsa koko markkinoilta eikä liisata yhtä firman valitsemaa "ota tää, tää on hyvä".
 
Aiemmin käytyyn keskusteluun käyttäjälle X, Y ja Z vastaten itselle tulee mieleen tämä että kaikki parannukset lautaosteluun ja -huoltoon on ehdottomasti plussaa, mutta niitä harvoin osaa hyväksikäyttää joku joka ostaa ensilautaa. Suuri osa mahdollisesta kohderyhmästä siis hukataan siinä kun porukka haluaa ostaa sen "halvan ja hyvän" mutta ei ota huomioon sitä että aika tekee tehtävänsä ja ostettaessa halpa laite ei välttämättä ole halpa pidemmän päälle kun vaaditaan huoltoa eikä hyvä ole hyvä jos käyttäjä itse ryssii hommat ja laittaa jonkun osan laitteesta lunariin.

Toisaalta moni ei edes osta laitetta kymmenen vuoden käyttöön vaan heille riittää kolme vuotta, jonka jälkeen tekniikka on jo kehittynyt niin että edellisen laitteen huollon hinnalla saa kaksi uutta parempaa vehjettä. Vastaavasti heillä ei ole myyntimiehen verta niin että ottaisivat vanhasta laitteesta sen 60% ostohinnasta takaisin vaan se myydään 10% hintaan eteenpäin.

Kyseessä on kuitenkin verrattain uusi laitevaltaus eikä kukaan meistä osaa arvata mihin homma etenee seuraavan X vuoden kuluessa.

Tähän pikkuisen verran offtopikkina (ei ole tarkoitus leveillä) niin Turkissa näkyy verrattain vähän vuokralautoja (en muista merkkiä) eikä ihan hirveästi porukan omia lautojakaan, mutta muutama on tullut vastaan. Ehkä jotakuinkin sama kuin Suomessa omalla pikkupaikkakunnalla kun katsoo että asukasluku on jotakuinkin vastaava.

Täällä, vaikka paikallinen tulotaso on huomattavasti Suomea pienempi, niin paljon näkee lautoja joiden lähtöhinta paikallisella tasolla on valtavan kova.

Käytännössä siis paikallisen elemyymälän 1100-1200€ hintaisia vehkeitä näkee satunnaisilla nuorilla. Nämä leveän puisen astinlaudan omaavia tuolajuositettuja lautoja, joissa ehkä muu toiminta on kyseenalaista, mutta en tiedä. Merkit ovat vieraita. Kuitenkin jotenkin välittyy kuva että täällä laudat ovat vähän premium-tuote rikkaammille skideille, toisin kuin Suomessa.
 
Täällä, vaikka paikallinen tulotaso on huomattavasti Suomea pienempi, niin paljon näkee lautoja joiden lähtöhinta paikallisella tasolla on valtavan kova.

Käytännössä siis paikallisen elemyymälän 1100-1200€ hintaisia vehkeitä näkee satunnaisilla nuorilla. Nämä leveän puisen astinlaudan omaavia tuolajuositettuja lautoja, joissa ehkä muu toiminta on kyseenalaista, mutta en tiedä. Merkit ovat vieraita. Kuitenkin jotenkin välittyy kuva että täällä laudat ovat vähän premium-tuote rikkaammille skideille, toisin kuin Suomessa.
Saattaisi myös liittyä siihen, että kehitysmaassa lienee de facto sallittua ja hyväksyttävää ajella vaikka millä, joten niissä on enemmän houkutusta. Suomessahan minua houkuttelee nopea sähköpotkulauta tieliikennevehkeenä yhtä paljon kuin kilvetön kurapyörä, ts. vaihtoehto on mahdollisuuksien ulkopuolella aikuiselle miehelle jolla on itsesuojeluvaisto, tarve nuhteettomuuteen ja taloudellisia vastuita.

Saattaa myös osittain selittyä sillä, että kalliskin sähköpotkulauta voi olla edullisten käyttökulujensa puolesta taloudellinen vaihtoehto päivittäiseen kulkemiseen. Sillä ehkä useammin kuin Suomessa korvataan mopo, moottoripyörä tai auto ihan päivittäisenä kumijalkana. Eikä se ole välttämättä edes hitaampi vaihtoehto, katso edellinen huomio.
 
Toisaalta moni ei edes osta laitetta kymmenen vuoden käyttöön vaan heille riittää kolme vuotta, jonka jälkeen tekniikka on jo kehittynyt niin että edellisen laitteen huollon hinnalla saa kaksi uutta parempaa vehjettä. Vastaavasti heillä ei ole myyntimiehen verta niin että ottaisivat vanhasta laitteesta sen 60% ostohinnasta takaisin vaan se myydään 10% hintaan eteenpäin.
En kyllä tiedä, onko kolmen vuoden jälkeen ylipäätään realistista kuvitella saavansa laitteen ostohinnasta takaisin 60%, kun melkein takuunalaisista laitteistakin (<2v) on vaikea saada sen verran. Tai ainakin pitää sitten olla tosi kova myyntimies.

Riippunee tosin muutenkin monesta tekijästä. Laudan lähtöhinnasta, lautavalmistajan/mallin maineesta, ajetuista kilometreistä, latauskerroista, yleisestä kunnosta jne.

Itse sain juuri ja juuri takuunalaisesta laitteesta (pari kk takuuta jäljellä) takaisin reilut 60% ostohinnasta ja pidin sitä kyllä ihan kohtuullisena diilinä, jos peilaan noihin äsken luettelemiini asioihin. Toki kyseessä oli edullisehko peruslauta ja ostaja oli yhtä ummikko lautailija kuin minä samaa lautaa ostaessani, joten ei onneksi osannut tingata...
 
En kyllä tiedä, onko kolmen vuoden jälkeen ylipäätään realistista kuvitella saavansa laitteen ostohinnasta takaisin 60%, kun melkein takuunalaisista laitteistakin (<2v) on vaikea saada sen verran. Tai ainakin pitää sitten olla tosi kova myyntimies.
Varsinainen prosenttimäärä ei ole relevantti asia tässä, vaan miten persnettoa laitteista tulee eri tavalla eri käyttäjäryhmille. Voidaan vaikka heittää 60%:n sijasta arvoksi 30%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 770
Viestejä
4 498 539
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom