Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Paljoko tuohon ninebottiin pitäs laittaa renkaisiin painetta? Kuski painaa noin 75kg. Onko se tuo 32-37psi?
 
Ite tökin sekä eteen että taakse ~55psi.
Toki painoakin on lähes 120kg ja sekä edestä että takaa löytyy sharkset niin ei töyssyt häiritse vaikka kovat paineet.
Ja siis G30 myös.
 
Paljoko tuohon ninebottiin pitäs laittaa renkaisiin painetta? Kuski painaa noin 75kg. Onko se tuo 32-37psi?
G30? Olen ajanut "ylipaineella" kuten muutkin. Tuo matala ohjearvo ei millään ole optimi aikuiselle saati läskille. 55 psi on muistaakseni renkaan nimellinen maksimi. 75 kilon kuormalla ei toki tarvitse ihan niin paljon ellei halua. Periaatteessa maksimipaineella saavutetaan suurin käyttömatka joka tapauksessa, mutta vähempi saattaa tuntua miellyttävämmältä.
 
Onko tuohon jarrujen vinkumiseen mitään pro-tipsejä? Etujarru vinkuu Zero 10X:ssä niin perkeleesti, ettei oman kuulon suojelemiseksi viitsi käyttää sitä lainkaan ja onkin lähinnä varalla hätätilanteita varten. Jarrulevyn puhdistaminen läpipyörittämällä isopropalla kostutetulla talouspaperilla auttaa lyhyen hetken, mutta sama vinkuna palaa parin ensimmäisen jarrutuksen jälkeen. Toiminnassa muuten ei taida olla mitään huomauttamista. Takajarrukin toimii kuin unelma, mutta täysin äänettä. Molemmissa päissä on nämä samat uudehkot palat:

Taidanpa kokeilla tilata uuden jarrulevyn. Nyk. ajettu vähintään 1600 km.
 
32-37psi kuulostaa tosi pieneltä lukemalta. Mulla laudan valmistaja suosittaa 45-50psi ja olikohan niin, että jossain arviossa todettiin 50psi olevan hiukan liikaa (juurikin ajomukavuuden suhteen) ja suosittivat 45psi. Oon mennyt itse sitten "kultaisella keskitiellä" 47psi toistaiseksi. Lautana siis Niu KQi3 Max.
 
Moro! Sellainen kysymys olisi Ninebot MAX G30:n jenkkiversion omistajille, että rajoittavatko tuoreimmat softapäivitykset maksiminopeutta? Jossain vaiheessa huhuttiin, että nopeus rajoittuisi jonkun päivityksen jälkeen 25 km/h, mutta itselle asia jäi hieman epäselväksi.

Jos tuoreimmat päivitykset eivät rajoita nopeutta, niin onko jotain muuta helppoa tapaa saattaa lauta Suomen standardien mukaiseksi?
 
Moro! Sellainen kysymys olisi Ninebot MAX G30:n jenkkiversion omistajille, että rajoittavatko tuoreimmat softapäivitykset maksiminopeutta? Jossain vaiheessa huhuttiin, että nopeus rajoittuisi jonkun päivityksen jälkeen 25 km/h, mutta itselle asia jäi hieman epäselväksi.

Jos tuoreimmat päivitykset eivät rajoita nopeutta, niin onko jotain muuta helppoa tapaa saattaa lauta Suomen standardien mukaiseksi?
Tuoreimmista ohjelmistopäivityksistä en tiedä muuta kuin sen vähän mitä muistan tästä ketjusta lukeneeni, enkä ole amerikanversiota käyttänyt. Sen sijaan jos käsitän kysymyksen oikein, niin vanhemman ohjelmiston ollessa vielä asennettuna(kenties muutenkin) pitäisi olla olemassa oikein helppo tapa. Sarjanumeron alueliite vaihdetaan sellaiseksi, joka sallii nopeuden 25 km/h. Jos amerikkalainen 30 tai saksalainen 20 halutaan vaihtaa normaaliin eurooppalaiseen 25 km/h, se onnistui ainakin 20 ->25 tai 20->30 joskus hyvin ketterästi Android-puhelimella sovelluksella "Xiaoflasher". Kyseessä ei siis ole ohjelmamuutos vaan pelkästään tunniste vaihdetaan.
 
G30? Olen ajanut "ylipaineella" kuten muutkin. Tuo matala ohjearvo ei millään ole optimi aikuiselle saati läskille. 55 psi on muistaakseni renkaan nimellinen maksimi. 75 kilon kuormalla ei toki tarvitse ihan niin paljon ellei halua. Periaatteessa maksimipaineella saavutetaan suurin käyttömatka joka tapauksessa, mutta vähempi saattaa tuntua miellyttävämmältä.
yritin kans pitkään ajaa ylipaineilla (45psi) mut tuntuu vuotavan ylimääräset itsekseen pois, aina se sama ~35psi kun tarkistaa paineet
 
Saas nähdä saiko Ninebot G2 Maxin bugit vähitellen korjattua. Itselle tosin ei 116km ajon jälkeen ole vielä noi bugit millään tavalla ilmentyneet. Viikko sitten tuli controlleriin v1.3.6. ja bluetoothin v1.6.4 firmis, joiden piti ongelmia korjata (vaikka changelog ei asiaa suoraan kertonutkaan) muttei Redditin mukaan ihan täysin ainakaan elektronisen jarrun ongelmia poistaneet. Tänään tuli Controllerin v1.4.4 ja BT v1.6.10 jakeluun.

Changelogiin oli jopa jotain jaksettu runoilla mutta virallisesti mitään kaasun lukkiutumisongelmia tai elektronisen jarrun ongelmia ei ole vähemmän yllättäen vieläkään missään mainittu:

Master Control v1.4.4:
1. Optimize the problem that the power output on bumpy roads is not smooth under certain circumstances after the TCS function is turned on
2. Optimize the recovery intensity of each gear of energy recovery
3. Solve the problem that the screen cannot be turned off by long pressing the power off button after trhe gear P is released
4. Improve firmware compatibility, security and stability, and optimize the riding experience

BT v1.6.10:
1. Optimize the problem that the Findmy pairing time is too long
2. Improve firmware stability and optimize riding experience

TLDR ongelmista Reddit tietojen perusteella: v1.3.5 firmiksen myötä jollakin käyttäjillä kaasu oli lukkiutunut kiinni ja ilmeisesti v1.3.6. jälkeen lukkiutumisongelma oli vähentynyt mutta uutena bugina elektroninen jarru ei aina ekalla painalluksella aktivoitunut. Jollain käyttäjillä on myös esiintynyt ylikuumentumista pitkän ajon tai isojen mäkien jälkeen mutta se nyt ei ole ihan niin kriittinen kun johtaa H1-virhekoodiin ja jäähdyttelyyn taluttamalla.
 
Viimeksi muokattu:
En muistanutkaan, että miljoonalaatikossa oli ollut pari vuotta tyhjän panttina ajotietokone, joka näyttää nopeuden GPS:n mukaan sekä ajetut matkat ja myös korkeuden.


DSC06251.JPG
 
On muuten Muropaketti saanut Ultra 4:n testiin. En ole oikein vieläkään löytänyt mitään kovin hyviä testejä tuosta joten tämä on melkein parhaimmasta päästä:

Muutama nosto liittyen mäennousukykyyn, jousitukseen ja vauhdin säätelyyn akkuvarauksen pudotessa, jotka on itseä mietityttänyt eniten suhteessa G2 Maxiin:
Tehoa laudassa riitti hyvin myös jyrkkiin mäkiin – niissä vauhti kyllä hiipuu, mutta vääntö vie kohti huippua tasaisen varmasti – ainakin ellei akku vetele viimeisiään. Omassa kotipihassa on kohtuullisen jyrkkä ajoluiska pihaan. Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra jaksaa nousta mäen ilman alkuvauhtia, toisin kuin esimerkiksi saman valmistajan Mi Electric Scooter 3 -skuutti, joka ei selvinnyt mäestä moitteetta edes alkuvauhdilla.

Vasta akun varauksen ollessa kymmenen prosenttia suorituskyvyn hiipuminen alkoi hiljalleen tuntua käytössä kiihtymisen hidastumisena, joskin mäet skuutti jaksoi edelleen nousta. Kun akun varaustaso laski alle viiden prosentin, hiipui suorituskyky jo merkittävästi. Nyt kiihtyvyys oli suorastaan hidasta ja täydellä akulla leikiten noustu kotipihan mäki oli jo liikaa, ja lauta piti työntää ylös. Käytännössä siis akun varaustason vajotessa kymmenen prosentin alle, alkaa lataus olla ajankohtainen.

Aluksi suorastaan kovalta tuntunut jousitus tuntui kilometrien myötä notkistuvan. Etu- ja takajousitus silottaa menoa erityisesti huonommalla alustalla. Terävät poikittaissaumat iskevät kyllä edelleen näpeille, mutta esimerkiksi kivetyksellä ajaminen sujuu muitta mutkitta – vain aidot mukulakivet tekivät ajosta vielä liian röykyttävää.


Olisi kyllä kiva nähdä kunnollinen head to head testi G2 Max vs. Ultra 4 joltain laadukkaalta testaajalta.

Ginger on Wheels on myös testannut G2 Maxin rangea. Valitettavasti ei osannut range testiin tota jenkkien 22mph maksiminopeutta säätää sovelluksesta joten ajoi tuon max 20mph eli 32km/h nopeudella. Testatuksi rangeksi tuli 18 mailia eli 28 km tolla 32km/h maksiminopeudella, joka oli 3km enemmän kuin aiempi Ninebot Max G30. Sai testatessa H1 ylikuumentumisvirheenkin esiin kun ajoi ylämäkeen. Silti suosittelee G2:sta tosin pienin varauksin.




Tuon jälkeen seuraavana päivänä julkaissut buyers beware videon ylikuumentumisesta. Sai tuon ylikuumentumaan alle viidessä minuutissa testatessaan alle 1.5km mäkitestillä 22mph eli 32km/h maksiminopeudella, 105kg kuskilla ja 29c ulkoilmalämpötilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko kokeillut hiomapaperilla karhentaa paloja jos ovat päässeet lasittumaan?

Käytin paloja lyhyesti nauhahiomakoneessa ja pyöritin eturengasta jarrulevy puristettuna ensin karkean ja sitten vähän hienomman hiekkapaperin väliin. Lopuksi putsaus käsidesillä kostutetulla paperilla. Ajoin tossa muutaman sata metriä ja jarruttelin etujarrulla useita kunnon jarrutuksia: Ei pienintäkään vinkumista (ainakaan vielä) ja toimii muutenkin (edelleenkin) kuin unelma.

Mikäs muuten noissa tän tason laitteissa on vakkarijarrulevyjen vaihtoväli? Omassa mittarissa 1650 km ja edelleen orkkislevyt.
 
Mikäs muuten noissa tän tason laitteissa on vakkarijarrulevyjen vaihtoväli? Omassa mittarissa 1650 km ja edelleen orkkislevyt.
Ei tuollaiseen ole mitään valmista vastausta, riippuu niin paljon käyttäjästä ja toki siitäkin, missä ajelee. Itsellä M365 prossa taitaa olla tällä hetkellä nelisen tuhatta eikä edes paloja ole ollut tarvetta vaihtaa, saati levyä. Reilusti ennakointia niin jarrun tarve on yllättävänkin pientä.

Kunhan jaksaisi vaihtaa viimein jarrusatulan toiseen niin siinä samalla voisi vaikka mitata, paljonko pintaa paloissa on. Levyä en tule vaihtamaan tällä menolla koskaan, ei tuo lauta kestä niin pitkään.
 
Ei tuollaiseen ole mitään valmista vastausta, riippuu niin paljon käyttäjästä ja toki siitäkin, missä ajelee. Itsellä M365 prossa taitaa olla tällä hetkellä nelisen tuhatta eikä edes paloja ole ollut tarvetta vaihtaa, saati levyä. Reilusti ennakointia niin jarrun tarve on yllättävänkin pientä.

Kunhan jaksaisi vaihtaa viimein jarrusatulan toiseen niin siinä samalla voisi vaikka mitata, paljonko pintaa paloissa on. Levyä en tule vaihtamaan tällä menolla koskaan, ei tuo lauta kestä niin pitkään.

Todella kova lukema paloille. Itse vaihtanut palat eteen ja taakse tuohon 1600 kilsaan 1-2 krt.
 
Enpä muista, onko joku kaivellut tuon laudan taustat paremmin mutta kiinnostaisi kyllä tietää, onko tuossa oikeasti mitään muuta kotimaista suunnittelua kuin tarrat.
Eli itse pitäisin vain mainospuheena enkä ilman parempaa tietoa antaisi painoarvoa.

Noista olen maininnut aikaisemminkin. Ainakaan itse en ostaisi mitään toimijalta, jonka takuuehdot ovat tuollaiset.
Joo on kyllä aivan liikaa takuu ehtoja
 
Ja se on toi jalkojen asento. Sulla on jalat täysin rinnakkain ajaessa. Jokanen voi omalla laudallansa kokeilla miltä tuntuu ajella tollasessa asennossa. On nimittäin aika kiikkerän tuntusta menoa ja hallittavuus kärsii aika pahasti. Näillä kuitenkin pitäs aina ajaa silleen et toinen jalka edessä ja toinen taaempana.
Sehän on vähän mihin on tottunut. Jos toi on ihmisen eka lauta ja tottuu jalat rinnakkain ajamiseen niin voikin tuntuu oudolta NS.meidän tapa pitää jalat. Sanoisin näin
 
Sehän on vähän mihin on tottunut. Jos toi on ihmisen eka lauta ja tottuu jalat rinnakkain ajamiseen niin voikin tuntuu oudolta NS.meidän tapa pitää jalat. Sanoisin näin
Toki, mut ei tää makuasia tai mielipidekysymys oo sen suhteen et kumpi asento on vakaampi. Fakta on se et toinen jalka edessä ja toinen takana on vakaampi, ja jalat rinnakkain taas huomattavasti huterampi useessa tilanteessa.
 
Olen kokeilematta samaa mieltä, että on parasta pitää jalat dekin päällä peräkkäin kuin niiden sivulla.

Eihän tuossa edes voi vaihtaa ajoasentoa ja ainakin itselläni alkaa olemaan jalat tulessa kun on ajanut 5-10 kilometriä yhtä soittoa ja silloin on hyvä pitää pieni, vaikka tupakanmittainen tauko.

Tuli myös mieleen jos kallistaa mutkaan, onko riskinä kaatuminen jos ulokkeet osuvat maahan?
 
Todella kova lukema paloille. Itse vaihtanut palat eteen ja taakse tuohon 1600 kilsaan 1-2 krt.
En tiedä mutta voi hyvinkin olla. Pyrin kuitenkin tosiaan ajellessa siihen, ettei jarrua tarvita ollenkaan. Jos tarvitaan, ennakointi on pettänyt. Toisaalta ajoista varsin kohtuullinen osa on muuta kuin keskustassa korttelin mitta, jarru, korttelin mitta jne. Ja tällaisissa oloissa yleensä D oman laudan nopeuksista ja siihen on asetettuna noin 20 km/h joten tämäkin vaikuttaa toki.
Ja koska sähköinen vaikuttaa niin kaasun vapauttamalla oma rullaa, ei jarruta. Ja jarrukahvan säätö sellainen, että kevyesti käyttäen ensin sähköjärru kohtuukevyellä jarruvoimalla ja vasta sitten perinteinen.

Mutta palat eteen ja taakse? Nyt en heti muista lautaasi mutta ihan perussetti ei ole jos tosiaan levyt edessä ja takana. Joka tapauksessa jäin miettimään, miten takapaloja menee noin paljon. Normaalisti etujarru (jos sellainen on) vastaa varsin suuresta osasta jarruvoimaa mutta oletko siis ottanut tavaksi käyttää takajarrua muutenkin vai ajatko oloissa, joissa etujarru olisi riskialtis?

Ja tosiaan syytä erottaa palat vs kengät näissä. Itsellä tosiaan palat koska levy takana.
 
Moi,

Hei tossa elämäni ensimmäisen kerran perheen kans tampereella ajeltii tiereillä ja nyt iski himo halutaan omat sähköscootit mut katellu niin on miljoona eri vaihtoehtoo.. minkälaista suosittelette vaatimuksena ois vaan..

ja minkälaiset renkaat suosittelette ku löysin sellasenki missä on puhkeamattomat renkaat tai ilmatäytteiset renkaat

- painon kannalta 120kg pitäis jaksaa vetästä
- pitkä kantavuus
-25km/h eli lain mukainen mutta saa kulkee enempiki tai sit sellanen mitä voi helposti itte korottaa nopeutta jollain vippaskonstilla???
 
Moi,

Hei tossa elämäni ensimmäisen kerran perheen kans tampereella ajeltii tiereillä ja nyt iski himo halutaan omat sähköscootit mut katellu niin on miljoona eri vaihtoehtoo.. minkälaista suosittelette vaatimuksena ois vaan..

ja minkälaiset renkaat suosittelette ku löysin sellasenki missä on puhkeamattomat renkaat tai ilmatäytteiset renkaat

- painon kannalta 120kg pitäis jaksaa vetästä
- pitkä kantavuus
-25km/h eli lain mukainen mutta saa kulkee enempiki tai sit sellanen mitä voi helposti itte korottaa nopeutta jollain vippaskonstilla???
Evx ACE 2.1 on hinta/specsi suhteeltaan erinomainen. Täyskumi renkaat eivät tosiaan voi puhjeta, mutta niissä myös kärsii pito ja ajomukavuus paljon, en suosittelisi.
 
Ja tämän osalta voitaisiin taas palata taas aiheeseen takuuehdot, jotka ovat kaikkea muuta kuin erinomaiset...
Faq olisi edelleen paikallaan mutta tuskin sitäkään kukaan lukisi.
Noista takuuehdoista on mainittu useaan kertaan ja viimeisin oli oma mainintani edellisellä sivulla. Siihen asti voisi ajatella luettavan ja vasta sitten kommenttia / kysymystä.

Valitettavasti tuon toimijan kaltaiset pysyvät elossa juuri siksi, ettei muiden kokemuksia lueta ja ostetaan mitä sattuu "koska speksit ok".
 
Ja tämän osalta voitaisiin taas palata taas aiheeseen takuuehdot, jotka ovat kaikkea muuta kuin erinomaiset...

Takuuehdot ovat suurinpiirtein luokkaa "ei takuuta" ja niiden luonteesta ei voi olla päättelemättä, että myyjä epäilemättä lukee niitä "kuin piru raamattua".

Tällaisia kun näkee ylipitkällä listalla (osien lyhyiden takuuaikojen lisäksi), niin voi jo mielessään nähdä Giganttimaisen väännön jos takuuta tarvitsisi:
- Tuotetta on muutettu millään tavalla
- Tuotetta on valtuuttamaton korjaushenkilö korjannut

Ensimmäinen kohta voi poistaa takuun mitä mielikuvituksellisimpiin tulkintoihin "muutoksista" perustuen, jälkimmäinen taas voi tehdä saman jos itse erehtyy pienenkin korjauksen tekemään.

Kukin tekee omat päätöksensä, mutta itse en suosittelisi tuolta ostamaan.
 
Tällaisia kun näkee ylipitkällä listalla (osien lyhyiden takuuaikojen lisäksi)
Jo pelkästään noiden lyhyiden aikojen tulisi aikaansaada jotain päätelmiä. Eu:n puolesta on kuitenkin säädetty se 24kk ja jos joku toimija rajaa takuuta osin jopa vain 3kk pituuteen niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa ymmärtää pysyä kaukana.
Virhevastuu toki mutta kuten niin monesti jo aikaisemmin todettua, se vaatii tappelua eikä varmasti maksa vaivaa.

Ja mikä on siis myyjän luotto omaan tuotteeseen jos takuulupaus on olematon? Sitäkin voi aivan aiheesta miettiä.

Ensimmäinen kohta voi poistaa takuun mitä mielikuvituksellisimpiin tulkintoihin "muutoksista" perustuen, jälkimmäinen taas voi tehdä saman jos itse erehtyy pienenkin korjauksen tekemään.
Kyllä, noista ehdoista saa juuri tämän kaltaisen kuvan. Jos sen olemattoman takuuajan puitteissa jotain vikaa ilmenisi, vetoaisivat varmasti johonkin tuon kaltaiseen.

Aika moni täällä (myös itse) on hankkinut sen laudan tilaamalla jostain, jossa takuusta ei ole mitään varmuutta. On siis punnittu halvempi hinta vs takuun puute. Mutta Suomihinnalla surkealla / lähes olemattomalla takuulla oleva tuote on yksinkertaisesti virheellinen valinta.
 
Löytyykö mitään näppärän kokoista lautaa joka kestää aikuisen 80 kg massan? Näppärä sen takia että laudalla voisi myös lapset ajella vaivatta. Plussaa jos lapselle saa aikuinen asettaa jonkinlaisen nopeusrajoituksen.
 
Löytyykö mitään näppärän kokoista lautaa joka kestää aikuisen 80 kg massan? Näppärä sen takia että laudalla voisi myös lapset ajella vaivatta. Plussaa jos lapselle saa aikuinen asettaa jonkinlaisen nopeusrajoituksen.
Kyllähän suurin osa noista elektroniikkaliikkeiden peruslaudoista kestää sen 100kg massan jo paperilla. Mutta noilla kevyillä laudoilla ei ajeta aikuisen massalla kovin merkittäviä matkoja.

Suurimmassa osassa lautoja ajomoodia voi vaihtaa sekä suoraan laudasta että sovelluksesta, joten siinä mielessä sellainen rajoittaminen, johon lapsi ei pääsisi käsiksi, voi olla vähän hankalaa. Mutta joissakin laudoissa ajomoodin vaihtaminen laudasta käsin on vähän hankalan puoleista eikä sitä mielellään tee.

Lapsen iästä ja koosta riippuu sitten se, kannattaako tällaista yhteiskäyttömallia edes ajatella. Pienimmätkin laudat pl. lapsille tarkoitetut laudat on kuitenkin aika isokokoisia.
 
Löytyykö mitään näppärän kokoista lautaa joka kestää aikuisen 80 kg massan? Näppärä sen takia että laudalla voisi myös lapset ajella vaivatta. Plussaa jos lapselle saa aikuinen asettaa jonkinlaisen nopeusrajoituksen.

Hanki jostain käytetty mi 365, sillä pääsee tolla painolla 10-15km, tarpeeksi kevyt lastenkin kantaa (tai riippuu tietysti minkä kokoinen lapsi, oma käyttänyt sitä 11v:stä), perus moodeilla voi rajoittaa, ne voi toki ohittaa mutta uhkailee tarpeeksi :D
 
Kyllähän suurin osa noista elektroniikkaliikkeiden peruslaudoista kestää sen 100kg massan jo paperilla. Mutta noilla kevyillä laudoilla ei ajeta aikuisen massalla kovin merkittäviä matkoja.

Suurimmassa osassa lautoja ajomoodia voi vaihtaa sekä suoraan laudasta että sovelluksesta, joten siinä mielessä sellainen rajoittaminen, johon lapsi ei pääsisi käsiksi, voi olla vähän hankalaa. Mutta joissakin laudoissa ajomoodin vaihtaminen laudasta käsin on vähän hankalan puoleista eikä sitä mielellään tee.

Lapsen iästä ja koosta riippuu sitten se, kannattaako tällaista yhteiskäyttömallia edes ajatella. Pienimmätkin laudat pl. lapsille tarkoitetut laudat on kuitenkin aika isokokoisia.
Tätä vähän arvelinkin että menee helposti liian kookkaaksi 8 vuotiaille, jos haluaa yleiskäyttöön aikuisille. Muutenkin varmaan parempi antaa lapsille käyttöön 200e kuin 1000e lauta.
 
Tätä vähän arvelinkin että menee helposti liian kookkaaksi 8 vuotiaille, jos haluaa yleiskäyttöön aikuisille. Muutenkin varmaan parempi antaa lapsille käyttöön 200e kuin 1000e lauta.
Kahdeksanvuotias on kyllä aika pieni vielä. Miten olisi esim. noi Segwayn Zing-mallit? Ne on siis ihan lapsille tarkoitettuja, eivät kulje niin lujaa ja mitoituksessa huomioitu lasten kokoluokka myös. Toki kantavuus taitaa olla sen 50kg eli ei sitten sovi aikuiselle, mutta turvallisempaa se niin silti lasta ajatellen on.

Ja kyllähän tommosesta aina eroon pääsee tarvittaessa.
 
Löytyykö mitään näppärän kokoista lautaa joka kestää aikuisen 80 kg massan? Näppärä sen takia että laudalla voisi myös lapset ajella vaivatta. Plussaa jos lapselle saa aikuinen asettaa jonkinlaisen nopeusrajoituksen.
En päästäisi lasta sähköpotkulaudalla liikenteeseen ellei laillinen - Suomessa erittäin matala - 25 km/h ole sopiva laitteen maksimivetonopeus. Kyllä se vaara on siinä että liikenteessä väärin toimien jäädään alle ja/tai kaadutaan pahasti pienemmässäkin nopeudessa. Paskalaudalla ja lankarullapyörillä onnistuu jälkimmäinen ihan yrittämättäkin.

Niillä huonoilla hitailla leluillakin tai "vastuullisen aikuisen rajoittamilla" saa myös alamäessä 40 km/h hallinnan menetyksessä leuan ja pari värttinäluuta poikki jos vastuu on nolla ja huono tuuri.

Tätä vähän arvelinkin että menee helposti liian kookkaaksi 8 vuotiaille, jos haluaa yleiskäyttöön aikuisille. Muutenkin varmaan parempi antaa lapsille käyttöön 200e kuin 1000e lauta.
Kahdeksanvuotiaan ei tarvitse tieliikenteessä sähköpotkulautailla sen enempää kuin moottoripyöräillä, yksinpurjehtia tai lentää helikopterilla. Jos huolena on että tonnin potkulauta hajoaa, ovat prioriteetit menneet väärin jo kauan aiemmin.

E: Ymmärrän että tällainen herättely saattaa aiheuttaa raivoreaktion, eihän nyt ketään vanhempaa saa neuvoa. Mitenhän jengi täällä suhtautuisi kyselyyn, millainen auto tai pistooli sopii kymmenvuotiaalle päivittäiskäyttöön? Sitähän minäkin, provona pidettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdeksanvuotiaan ei tarvitse tieliikenteessä sähköpotkulautailla sen enempää kuin moottoripyöräillä, yksinpurjehtia tai lentää helikopterilla.
Olen periaatteessa tästä samaa mieltä.

Mutta koska markkinoilla on kuitenkin näitä ihan oikeasti lapsille (valmistajan määrittämät alaikärajat siinä 6-8 vuotta) kokonsa ja muidenkin ominaisuuksiensa puolesta suunnattuja lautoja, joissa on vähän mallista riippuen mahdollista asettaa nopeusrajoitus alimmillaan jopa 6km/h (joissakin oli myös useampia erilaisia nopeustasoja, esim. 10km/h ja ihan maksimi taisi olla 16km/h), niin miksi ei.

Kunhan nassikka liikkuu sillä vehkeellä varovaisen valvotusti eikä omin päin. Itse en varmaan antaisi kyllä siltikään ainakaan alle 12-vuotiaan käsiin minkään valtakunnan moottoroitua lautaa.

Mut paljonhan tuolla kaupungilla näkee sitäkin, että aikuinen ajaa kaksi päällä lapsen kanssa laudalla, mikä on totta kai lainvastaista ja pahasti siinäkin voi käydä. Veikkaisin, että on jopa turvallisempaa jos lapsi ajaa omalle koolleen sopivalla laudalla...
 
Kahdeksanvuotiaan ei tarvitse tieliikenteessä sähköpotkulautailla sen enempää kuin moottoripyöräillä, yksinpurjehtia tai lentää helikopterilla. Jos huolena on että tonnin potkulauta hajoaa, ovat prioriteetit menneet väärin jo kauan aiemmin.
Enpä voi olla enempää samaa mieltä.

Kysehän ei edes ole aina potkulaudoista. Turhan usein alla tuntuu olevan se Kontion kaltainen cruiseri tms. Ei ole montaa päivää aikaa kun näin senkin, että tuollaisella ajetaan seisten koska ilmeisesti penkiltä ei kädet tankoon olisi yltäneet. Normaalia tuntuu olevan myös se, että kaksi tai kolme päällä, paras näkemäni on ollut neljä.
Turhan isoja ja raskaita laitteita ovat lasten käyttöön. Kun jalkojen yltäminen satulalla istuen maahan on sekin kyseenalaista, lisää sekin riskiä melkoisesti.

E: Ymmärrän että tällainen herättely saattaa aiheuttaa raivoreaktion, eihän nyt ketään vanhempaa saa neuvoa.
Jos itse olisin tuon kirjoittanut niin olisi jo haukuttu kaiken kieltäjäksi. Ja vanhempien neuvominen on kyllä asioita, joita ei mieluusti tee jos ei ole aivan pakko.
 
En päästäisi lasta sähköpotkulaudalla liikenteeseen ellei laillinen - Suomessa erittäin matala - 25 km/h ole sopiva laitteen maksimivetonopeus. Kyllä se vaara on siinä että liikenteessä väärin toimien jäädään alle ja/tai kaadutaan pahasti pienemmässäkin nopeudessa. Paskalaudalla ja lankarullapyörillä onnistuu jälkimmäinen ihan yrittämättäkin.

Niillä huonoilla hitailla leluillakin tai "vastuullisen aikuisen rajoittamilla" saa myös alamäessä 40 km/h hallinnan menetyksessä leuan ja pari värttinäluuta poikki jos vastuu on nolla ja huono tuuri.


Kahdeksanvuotiaan ei tarvitse tieliikenteessä sähköpotkulautailla sen enempää kuin moottoripyöräillä, yksinpurjehtia tai lentää helikopterilla. Jos huolena on että tonnin potkulauta hajoaa, ovat prioriteetit menneet väärin jo kauan aiemmin.

E: Ymmärrän että tällainen herättely saattaa aiheuttaa raivoreaktion, eihän nyt ketään vanhempaa saa neuvoa. Mitenhän jengi täällä suhtautuisi kyselyyn, millainen auto tai pistooli sopii kymmenvuotiaalle päivittäiskäyttöön? Sitähän minäkin, provona pidettäisiin.
Itsekseen en päästäisi myöskään mitään 8 vuotiasta ajelemaan noilla laitteilla, ennen kuin on riittävä aika opeteltu laitteen käyttöä ja että kuinka sillä tuolla muiden seassa ajetaan. Itse voin kokemuksesta puhua, että hommasin omalle jälkikasvulle sellaisen aikuisten pilipali laudan kun oli 6 vuotias, ajaminen onnistuu jo senkin ikäiseltä hyvin, kun vain tietää mitä tekee ja pituutta on riittävästi.

Ensin opeteltiin ajamista noin viikko omalla pihalla pienellä nopeudella. Seuraavaksi kun ajaminen oli kunnolla hallinnassa, niin siirryttiin ajamaan kävely ja pyörätielle ilman mitään ongelmia (nopeutta noin 10-15km/h).

Tässäkin tapauksessa on hyvä huomioida lapsen omat taidot ja aikaisempi ajokokemus, kun liikennesääntöjä on opeteltu jo ihan pienestä pitäen ensin kaupunki ympäristössä ja myöhemmin taajamassa polkupyörällä. Itsekseen ei vielä ole päässyt toki ajelemaan, mutta koulujen alkaessa sitäkin ruvetaan harrastamaan.
 
Samaa mieltä, ei omineen ajelemaan.
Zero 9 laudalla meillä poika ajellut minun ollessa mukana. Rajoitettuna 12-14kmh. Ja tietenkin ekat rönät asfaltille viime viikolla. Vähän tuli naarmua, tarkkana oltava. Toki se pieni kaatuilu on aina kuulunut asiaan kun kaksipyöräisiä opetellaan.

Nyt taukoa ja sitte taas jossain kohtaa treenaillaan. Kannattaa myös muistaa suojata nuppi ja polvey ja kyynerpäät lapselta

Itsekseen en päästäisi myöskään mitään 8 vuotiasta ajelemaan noilla laitteilla, ennen kuin on riittävä aika opeteltu laitteen käyttöä ja että kuinka sillä tuolla muiden seassa ajetaan. Itse voin kokemuksesta puhua, että hommasin omalle jälkikasvulle sellaisen aikuisten pilipali laudan kun oli 6 vuotias, ajaminen onnistuu jo senkin ikäiseltä hyvin, kun vain tietää mitä tekee ja pituutta on riittävästi.

Ensin opeteltiin ajamista noin viikko omalla pihalla pienellä nopeudella. Seuraavaksi kun ajaminen oli kunnolla hallinnassa, niin siirryttiin ajamaan kävely ja pyörätielle ilman mitään ongelmia (nopeutta noin 10-15km/h).

Tässäkin tapauksessa on hyvä huomioida lapsen omat taidot ja aikaisempi ajokokemus, kun liikennesääntöjä on opeteltu jo ihan pienestä pitäen ensin kaupunki ympäristössä ja myöhemmin taajamassa polkupyörällä. Itsekseen ei vielä ole päässyt toki ajelemaan, mutta koulujen alkaessa sitäkin ruvetaan harrastamaan.
 
Poika menee ensi syksynä kuudennelle luokalle ja tytär kahdeksannelle.

Yhdessä ollaan aina ajeltu, paitsi poika on käynyt pari kertaa itsenäisesti kaupassa, kun ollaan kuitenkin jo toista kesää ajeltu ja liikennesäännöt ja laudan ajominaisuudet ovat tulleet tutuiksi.

Oma lauta on Ninnibot MAX G30 ja lapset ovat ajelleet niiden omalla Xiaomi Pro 2 laudalla.
 
Poika menee ensi syksynä kuudennelle luokalle ja tytär kahdeksannelle.

Yhdessä ollaan aina ajeltu, paitsi poika on käynyt pari kertaa itsenäisesti kaupassa, kun ollaan kuitenkin jo toista kesää ajeltu ja liikennesäännöt ja laudan ajominaisuudet ovat tulleet tutuiksi.

Oma lauta on Ninnibot MAX G30 ja lapset ovat ajelleet niiden omalla Xiaomi Pro 2 laudalla.
Meillä kanssa kasin aloittava tytär on pariin kertaan päässyt itsekseen ajamaan mun Xiaomi Pro2:lla ilman valvontaa ja valvonnan alla ollaan sit porukalla menty useamman kerran.

Haasteita näkyi tuottavan pikkuisen verran ympäristön huomiointi kun oltiin Oulussa vuokralaudoilla liikenteessä; ei aina varmista takvasemmalle vilkaisemalla että pystyykö itse ohittamaan jonkun ettei itseä olla samaan aikaan ohittamassa, eikä se suuntamerkin näyttö ole ihan hanskassa myöskään. Muuten laitteiden käsittely on varmempaa kuin äidillään joka kuitenkin omistaa itse laudan jolla ajelee.

Mitä lautapreferensseihin tulee niin lapsi ilmoitti vuokralautojen (Ryde, Tier ja Lime) olevan hitaita kiihtymään mutta äitinsä Fitnordin olevan liiankin ärhäkkä. Mun Xiaomi taas on kuulemma hyvä, mutta siihen on lykätty 10" renkaat eli ei ehkä kiihdy aivan niin äkäiseen kuin vanilja-asetuksilla.

Vauhdin hahmotusta ei välttämättä hirveästi ole vaan laitteilla vedetään urku auki eikä ole ainakaan ääneen valitellut että mun määrittämä 15km/h (silloin kun on yksin mun laudalla ajellut) olisi mitenkään poikkeava vuokralautojen 25km/h:sta. Sporttimoodia en ole sille uskaltanut laittaa käyttöön kun vehjettä on vähän laitettu kulkemaan kovempaa.

Siltikin kyllä arveluttaa päästää ajelemaan noilla vehkeillä. Varsinkin kun kypärän pitäminen on melkoinen kynnyskysymys pyörälläkin ajaessa. En lainkaan ihmettelisi vaikka ottaisi potan päästä laudalla ajaessaan heti kun kääntyy kulman taakse jonne vanhemmat eivät näe.
 
Lasketaanko lauta lailliseksi jos itse asentaa rajoittimen jota ei pysty "ohittamaan" nappia painamalla. Tuli tilattua rajoittamaton versio laudasta ja valmistajan sivuilta saa 25km/h rajoittimen.
 
Lasketaanko lauta lailliseksi jos itse asentaa rajoittimen jota ei pysty "ohittamaan" nappia painamalla. Tuli tilattua rajoittamaton versio laudasta ja valmistajan sivuilta saa 25km/h rajoittimen.
Poliisin vastaus asiaan lienee se että meneekö laite yli vai alle 25km/h kun tutka sen katsastaa. Muuta asiaa ei tiettävästi tarkasteta.
 
Poliisin vastaus asiaan lienee se että meneekö laite yli vai alle 25km/h kun tutka sen katsastaa. Muuta asiaa ei tiettävästi tarkasteta.
"lienee" ja "tiettävästi" ei oikein hyvä vastaus ole. Toisaalta aika vaikea on edes antaa vastausta jos @juhi ei kerro, mistä laudasta on kyse.

Jos lauta on joku näistä peruslaudoista, joita on meillä liikenteessä loputtoman paljon, ei sellainen huomiota herätä tutkan näyttäessä sallittuja lukemia. Pysäyttäessä voivat toki testata, jos yleiseen lautaan on joku "kytke virrat jarrukahva pohjassa ja kulkee maksimit"-tyylinen. Kyllä tieto tuollaisista kulkee poliisissakin.
Jos taas lauta on joku kahdella moottorilla oleva "hirviö" niin en ainakaan itse laskisi sen varaan, riittääkö tutkattu lukema. Ja jos teho ylittää 1000W reilummin niin ongelmia voi odotella jo siitä.

Se taas onkin mielenkiintoisempi tilanne, jos jotain lautaa ei ole ollenkaan tarjolla 25km/h rajoituksella mutta valmistaja tarjoaa pysyvän tavan rajoittamiseen. Muistuuko jollakin mieleen joku tällainen lauta? Saati mallilla, jossa e-fuse tms jota ei ihan tuosta vaan palautella.
 
Poliisin vastaus asiaan lienee se että meneekö laite yli vai alle 25km/h kun tutka sen katsastaa. Muuta asiaa ei tiettävästi tarkasteta.
Mahtaako liittyä siihen, että nämä koeajot koskevat moottoriajoneuvoja kuten moottoripyöräksi epäiltyjä mopoja. En ole ihan varma riittääkö valtuuksia alkaa odotuttaa ja ajella toisten vehkeillä ellei ole perusteltua syytä epäillä että polkupyörään rinnastuva potkulauta olisikin mopo tai moottoripyörä.

En siis tiedä vaan arvailen. Näinkin pitkälle menevä päättely ei epäselvien tulkintojen ja tiedon panttaamisen maailmassa ole helppoa.
 
"lienee" ja "tiettävästi" ei oikein hyvä vastaus ole. Toisaalta aika vaikea on edes antaa vastausta jos @juhi ei kerro, mistä laudasta on kyse.

Jos lauta on joku näistä peruslaudoista, joita on meillä liikenteessä loputtoman paljon, ei sellainen huomiota herätä tutkan näyttäessä sallittuja lukemia.
"Lienee" ja "Tiettävästi" ei suinkaan ole eksakti tieto minkään laudan maksimeista, mutta tähän asti missään ei ole sähkölautojen vauhteja mitattu. Jos sellaisia koskaan Poliisi mittaa niin se on satunnainen "katsotaan mikä näissä laudoissa on nykyään vauhti" -tyyppinen tutkasetti. Jos joku menee sen sallitun yli niin sitten ehkä kysellään.

Käytännössä sataa normaalivauhtia kulkevaa sähkölautaa ei pysäytetä Poliisin toimesta kuten ei 40km/h kulkevaa autoa myöskään pysäytetä keskusta-alueella siinä toivossa että joku näistä 40km/h kulkevista autoista menisi yli sallitun nopeusrajan.
 
"Lienee" ja "Tiettävästi" ei suinkaan ole eksakti tieto minkään laudan maksimeista, mutta tähän asti missään ei ole sähkölautojen vauhteja mitattu. Jos sellaisia koskaan Poliisi mittaa niin se on satunnainen "katsotaan mikä näissä laudoissa on nykyään vauhti" -tyyppinen tutkasetti. Jos joku menee sen sallitun yli niin sitten ehkä kysellään.
Huomaatko tuossa omassasi ristiriidan? Kerrot, ettei missään ole mitattu mutta toisaalta taas sanot, että yli sallitun menevästä ehkä kysellään.
Tiedätkö siis poliisin omat ohjeistukset niin tarkasti, että edes sitä reilua nopeutta vastaan tulevaa lautaa ei missään tilanteessa ole testattu?

Ja poliisilla on varsin usein partioajossa tutka päällä joten ei siihen tarvita mitään erityistä, kyllä se selkeää ylinopeutta ajava lautailija voi kärähtää ihan vain vastaan tulevalla poliisiautolle.

Käytännössä sataa normaalivauhtia kulkevaa sähkölautaa ei pysäytetä Poliisin toimesta kuten ei 40km/h kulkevaa autoa myöskään pysäytetä keskusta-alueella siinä toivossa että joku näistä 40km/h kulkevista autoista menisi yli sallitun nopeusrajan.
Hienosti unohtui se tehoraja. On aika naurettavaa pitää poliisia niin tyhmänä, etteivät tunnistaisi niitä ääripäätä edustavia lautoja. Kun rekisterikilpeä ei näy niin tottakai partio voi halutessaan pysäyttää ja tarkistaa tällaiset.

Ja oli miten oli niin alkuperäinen kysymys oli rajoittamisesta. Sen osalta tämän hetken tilanteella on varsin vähän merkitystä. Laudan elinikä on kuitenkin useita vuosia joten vaatimusten tulee täyttyä myös silloin. Jos itse haluaisin nimenomaan laillisen laudan, haluaisin myös valmistajalta oikeasti jotain faktaa, että heidän tarjoamansa rajoitus on riittävä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 786
Viestejä
4 499 043
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom