Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Onko täällä foorumilla kokemuksia tuosta Pure Electric laudasta?

Ainakin verkkis myy: Pure Electric

Kaikki muut näyttää olevan aika samaa kiina-muottia.

Sen verran lukenut tästä Puresta että se tulee englannista.

Minä olen niitä "ostaa kerralla kunnon laitteen jos ostaa" ihmisiä. Kaikkea voi netissä mainostaa, että tehdään mukamas Suomessa.
Laadusta en osaa sanoa mitään. Perusgeometria sen sijaan poikkeaa radikaalisti tavanomaisesta. Siitäkään en osaa sanoa mitään varmaa enkä ole kokeillut sinnepäinkään samanlaista. Näyttää kuitenkin siltä että jonkinlainen ergonominen etu on saavutettu mahdollisesti hallittavuuden kustannuksella. Hallittu kyydistä putoaminen ei ole itsestäänselvän helppoa.
 
Onko täällä foorumilla kokemuksia tuosta Pure Electric laudasta?

Ainakin verkkis myy: Pure Electric

Kaikki muut näyttää olevan aika samaa kiina-muottia.

Sen verran lukenut tästä Puresta että se tulee englannista.

Minä olen niitä "ostaa kerralla kunnon laitteen jos ostaa" ihmisiä. Kaikkea voi netissä mainostaa, että tehdään mukamas Suomessa.
Tässä vehkeessä on yks niin perustavanlaatunen ongelma mikä on sit kans sen verran iso et en tota oikeastaan kenellekkään vois suositella.

Ja se on toi jalkojen asento. Sulla on jalat täysin rinnakkain ajaessa. Jokanen voi omalla laudallansa kokeilla miltä tuntuu ajella tollasessa asennossa. On nimittäin aika kiikkerän tuntusta menoa ja hallittavuus kärsii aika pahasti. Näillä kuitenkin pitäs aina ajaa silleen et toinen jalka edessä ja toinen taaempana. Tolla ei oo mahdollista.

Muuten en laudasta osaa mitään sanoa, mut se kuka tota lautaa on ollu suunnittelemassa ei taida olla koskaan ajanu yhdelläkään laudalla.
 
Tässä vehkeessä on yks niin perustavanlaatunen ongelma mikä on sit kans sen verran iso et en tota oikeastaan kenellekkään vois suositella.

Ja se on toi jalkojen asento. Sulla on jalat täysin rinnakkain ajaessa. Jokanen voi omalla laudallansa kokeilla miltä tuntuu ajella tollasessa asennossa. On nimittäin aika kiikkerän tuntusta menoa ja hallittavuus kärsii aika pahasti. Näillä kuitenkin pitäs aina ajaa silleen et toinen jalka edessä ja toinen taaempana. Tolla ei oo mahdollista.

Muuten en laudasta osaa mitään sanoa, mut se kuka tota lautaa on ollu suunnittelemassa ei taida olla koskaan ajanu yhdelläkään laudalla.
Minä ajan usein omalla NIU KQi3 pro mallilla jalat takana rinnakkain. Varsinkin hiekkateillä vähenee vaara etupyörän uppoamisesta hiekkaan. Jos lauta on leveä (tai kengän numero tarpeeksi pieni) on tuo ihan mukava. Polvista sitten joustaa kuopissa.
 
Varaosien saatavuus on ainakin itselleni yksi tärkeimmistä kriteereistä, koska ennemmin tai myöhemmin vastaan tulee pakostinkin jotain remppaa.
Tämän ohella itselleni yksi tärkeimmistä kriteereistä on myös se, missä laitetta on mahdollista huoltaa. Ensinnäkin takuuhuoltotapauksessa lähteekö lauta johonkin toiseen maahan vai pysyykö Suomessa ja muussa huoltotapauksessa löytyykö kotimaasta osaamista laitteen huoltoon - jos siis itse ei osaa.
 
Tässä vehkeessä on yks niin perustavanlaatunen ongelma mikä on sit kans sen verran iso et en tota oikeastaan kenellekkään vois suositella.

Ja se on toi jalkojen asento. Sulla on jalat täysin rinnakkain ajaessa. Jokanen voi omalla laudallansa kokeilla miltä tuntuu ajella tollasessa asennossa. On nimittäin aika kiikkerän tuntusta menoa ja hallittavuus kärsii aika pahasti. Näillä kuitenkin pitäs aina ajaa silleen et toinen jalka edessä ja toinen taaempana. Tolla ei oo mahdollista.

Muuten en laudasta osaa mitään sanoa, mut se kuka tota lautaa on ollu suunnittelemassa ei taida olla koskaan ajanu yhdelläkään laudalla.
En ikinä haluaisi kokea tuollaisella todella tiukkaa jarrutusta kun kehon painoa pitäisi saada siirrettyä taaksepäin, mutta mitään mahdollisuutta ei ole. Tuollaisen kanssa pääsisi kokemaan kuolemanpelkoa.
 
Sen verran lukenut tästä Puresta että se tulee englannista.

Minä olen niitä "ostaa kerralla kunnon laitteen jos ostaa" ihmisiä. Kaikkea voi netissä mainostaa, että tehdään mukamas Suomessa.
Kaikkea voi netissä mainostaa, että tulee Briteistä. Mutta kuinka brittiläinen tuo tosiasiassa on? Kannattaa ottaa selvää.

Firman pääkonttori ja myyntipisteet on siellä joo. Kokoamisesta en tiedä, osista vielä vähemmän. Näyttävät valmistavan myös ns. perinteisemmän mallisia skuutteja. Epäilen, että ainakin osa komponenteista tulee kyllä Kiinasta. Ellei jopa kaikki.

Vähän sama kuin että muuan polkupyörä suunnitellaan ja tehdään Suomessa. Joo, firma on suomalainen ja pyörät ehkä jopa kootaan täällä (nykytilanteesta en tiedä kootaanko enää, voipi olla että ei ainakaan kaikkia). Mutta osat tulee silti jostain Taiwanista. Että se siitä suomalaisuudesta.

Eli loppuviimeksi suhtautuisin varauksella tuohon "tehdään jossakin / tulee jostakin" kun se yleensä tarkoittaa joko kokoamista tai toisinaan pelkkää viimeistelyä kyseisessä maassa.
 
Minä ajan usein omalla NIU KQi3 pro mallilla jalat takana rinnakkain. Varsinkin hiekkateillä vähenee vaara etupyörän uppoamisesta hiekkaan. Jos lauta on leveä (tai kengän numero tarpeeksi pieni) on tuo ihan mukava. Polvista sitten joustaa kuopissa.
No siis tapansa kullakin et ei siinä, ei siitä kuitenkaan pääse mihinkään et se on kohtalaisen paljon vaarallisempi ajoasento verrattuna siihen et toinen jalka edessä ja toinen takana. Jalat rinnakkain ei pysty sitä painopistettäkään säätelemään, tossa toisessa asennossa voi senkin kanssa vähän puljata et pistääkö etummaiselle vai taaimmaiselle jalalle enemmän painoa, et en oo ainakaan toistaseks kokenu ongelmia hiekkatielläkään ajaessa.

Paljon näkee et porukka ajelee vuokralaudoilla just jalat rinnakkain. Ikinä oikeastaan tajunnu sitä kun se tuntuu jo lähtökohtasesti niin paljon epävakaammalta kun toi toinen tapa. Pari kertaa itekkin kokeillu ja todennu aina et siinä käy vaan helpommin huonosti.
 
No siis tapansa kullakin et ei siinä, ei siitä kuitenkaan pääse mihinkään et se on kohtalaisen paljon vaarallisempi ajoasento verrattuna siihen et toinen jalka edessä ja toinen takana. Jalat rinnakkain ei pysty sitä painopistettäkään säätelemään, tossa toisessa asennossa voi senkin kanssa vähän puljata et pistääkö etummaiselle vai taaimmaiselle jalalle enemmän painoa, et en oo ainakaan toistaseks kokenu ongelmia hiekkatielläkään ajaessa.

Paljon näkee et porukka ajelee vuokralaudoilla just jalat rinnakkain. Ikinä oikeastaan tajunnu sitä kun se tuntuu jo lähtökohtasesti niin paljon epävakaammalta kun toi toinen tapa. Pari kertaa itekkin kokeillu ja todennu aina et siinä käy vaan helpommin huonosti.

Samaa mieltä. Ajoasentoa kannattaa kyllä harjoitella tai yrittää ainakin korjata sitä, jos se on muodostunut "vääräksi". Oikea tai voisiko sanoa se parempi ja turvallisempi ajoasento on aina jompi kumpi jalka edessä ja toinen takana. Jokainen toki voi ajaa ihan miltä tuntuu ja niinhän useimmiten asian laita onkin, mutta laudan hallinta, turvallinen ajaminen, painon siirto ajaessa ja tasapainon jakaminen etupään ja takapään välillä on täysin mahdotonta jalat vierekkäin/rinnakkain.

Sekä vielä kun sen kypäränkin ihmiset laittaisivat päähän...
 
Paljon näkee et porukka ajelee vuokralaudoilla just jalat rinnakkain. Ikinä oikeastaan tajunnu sitä kun se tuntuu jo lähtökohtasesti niin paljon epävakaammalta kun toi toinen tapa. Pari kertaa itekkin kokeillu ja todennu aina et siinä käy vaan helpommin huonosti.
Meillä päin ihan omillakin laudoilla; vuokravehkeitä kun meillä päin ei ole. Mutta tuon vaarallisuuden lisäksi se näyttää ihan saakelin typerältä kun ainakin ne joita itse olen nähnyt ajavat vielä polvet suorana, kun taas oma ajoasento on lähelle sama kuin rullalaudalla.

Mutta jos miettii ihan sitäkin että hyppäät tai putoat laudan päältä niin kyllä siinäkin voi jo kuvitella millä jalalla vauhtia jarrutetaan ja minkälainen kaatuminen kummassakin tapauksessa odottaa.

Mitä tuohon mainittuun kypärän käyttöön tulee niin sitä miettii josko omaan laittaisi lautaa vastaavat teippaukset ja vieläkin näkyvämmin vetäisi kylillä, jos se yhtään paikallisia junioreita saisi ajettua oikeaan suuntaan.

Itsehän tosiaan pienessä laitamyötäisessä elokuussa vetäisin lipat laitteella ilman kypärää ja kävin naapurikylän sairaalassa nukkumassa yön ja suorittamassa kallon kuvaukset. Viimeinen mitä vieläkään muistaa oli kun saavuttiin sillalle jonka kohdalla kaaduin ja seuraavat muistikuvat seuraavalta aamulta sairaalasta. Naama ei ole enää ruvella mutta toisessa poskipäässä on edelleen pieni tunnottoman oloinen kohta.
Vähiin on ajelut tänä kesänä jäänyt jouksuharrastuksen myötä mutta kyllä silloin harvoin kun ajelemaan lähtee niin se potta menee kyllä helpommin päähän kuin vuosi sitten.

Itseasiassa ei olisi pahitteeksi pistää omalla kylällä pystyyn pientä lautamiittiä jossa vähän valmistetaan nuorempia ja jutellaan ajohommista sun muuta sellaista. Joitakin vuosia sitten kun Pokemon Go julkaistiin niin aika hyvä yhteisötapahtuma saatiin järkättyä isommalla aikuisten porukalla. Porukka omien työpaikkojensa kautta hommasi sponsseja ja lahjoituksia sun muuta tapahtumarekvisiittaa. Lautailijoita täällä nyt on huomattavasti vähemmän kuin tuon aikaisia PoGoilijoita mutta pienemmät pippalot on aina helpompi järkätä kuin suuremmat. Tiedä vaikka tuollaiseen saisi joiltakin paikallisyrityksiltä puhuttua lahjoituksena muutaman kypärän jotakin lahjoitusta tai arvontaa varten. Ehkä poliisinkin saisi paikalle pyörähtämään ja kertomaan vähän asioita.
 
Voisin veikata että suurin osa kaatumisista tulee just kun ajetaan jalat viereikkäin liian kapealla dekillä, puhelin kädessä ja toinen jalka lipsahtaa pompussa laudalta -> lauta kallistuu nopeasti vastakkaiseen suuntaan -> eturenkas haluaa vaihtaa suuntaa eikä yksi käsi sitä kerkeä oikaista -> nutullaan asvaltilla.
 
Mitä tuohon mainittuun kypärän käyttöön tulee niin sitä miettii josko omaan laittaisi lautaa vastaavat teippaukset ja vieläkin näkyvämmin vetäisi kylillä, jos se yhtään paikallisia junioreita saisi ajettua oikeaan suuntaan.

Itsehän tosiaan pienessä laitamyötäisessä elokuussa vetäisin lipat laitteella ilman kypärää ja kävin naapurikylän sairaalassa nukkumassa yön ja suorittamassa kallon kuvaukset. Viimeinen mitä vieläkään muistaa oli kun saavuttiin sillalle jonka kohdalla kaaduin ja seuraavat muistikuvat seuraavalta aamulta sairaalasta. Naama ei ole enää ruvella mutta toisessa poskipäässä on edelleen pieni tunnottoman oloinen kohta.
Vähiin on ajelut tänä kesänä jäänyt jouksuharrastuksen myötä mutta kyllä silloin harvoin kun ajelemaan lähtee niin se potta menee kyllä helpommin päähän kuin vuosi sitten.

Itseasiassa ei olisi pahitteeksi pistää omalla kylällä pystyyn pientä lautamiittiä jossa vähän valmistetaan nuorempia ja jutellaan ajohommista sun muuta sellaista. Joitakin vuosia sitten kun Pokemon Go julkaistiin niin aika hyvä yhteisötapahtuma saatiin järkättyä isommalla aikuisten porukalla. Porukka omien työpaikkojensa kautta hommasi sponsseja ja lahjoituksia sun muuta tapahtumarekvisiittaa. Lautailijoita täällä nyt on huomattavasti vähemmän kuin tuon aikaisia PoGoilijoita mutta pienemmät pippalot on aina helpompi järkätä kuin suuremmat. Tiedä vaikka tuollaiseen saisi joiltakin paikallisyrityksiltä puhuttua lahjoituksena muutaman kypärän jotakin lahjoitusta tai arvontaa varten. Ehkä poliisinkin saisi paikalle pyörähtämään ja kertomaan vähän asioita.
Nuoriso on vähän siitä ongelmallinen et ei niitä ihan kauheasti turvallisuus kiinnosta tai käy edes mielessä. Niitä on vähän vaikeampi saada pitämään sitä kypärää tai lisäämään lautaan mitään heijastinteippejä yms. Sinänsä harmi koska tässä asiassa on vähän ikävä oppia kantapään kautta kun pahimmassa tapauksessa jää kanssa viimeseks oppitunniks, tai sitten jälkikäteen voi miettiä et oispa se kypärä ollut päässä. Sulla kävi tuuri ja kypärän käytöstä sai hyvän oppitunnin ja hyvä et se menee nykyään päähän ajellessa.

Miitti on sinänsä ihan hyvä idea mut jos miettii et olisinko ite siinä 12-15v iässä tullu jonnekkin miittiin missä aikuiset paasaa turvallisuudesta ja pahimmillaan poliisikin on paikalla, niin vastaus olis ollu et olisin kiertäny ton homman muuten aika helvetin kaukaa. Varmaan nykyäänkin ajatellaan samoin. Siinä on sit kans sellanen lisämauste et porukassa helposti tyhmyys tiivistyy ja sit yksittäisten perseilijöiden sijasta onkin kourallinen samassa kasassa ajelemassa pisin vittuja.
Voisin veikata että suurin osa kaatumisista tulee just kun ajetaan jalat viereikkäin liian kapealla dekillä, puhelin kädessä ja toinen jalka lipsahtaa pompussa laudalta -> lauta kallistuu nopeasti vastakkaiseen suuntaan -> eturenkas haluaa vaihtaa suuntaa eikä yksi käsi sitä kerkeä oikaista -> nutullaan asvaltilla.
Toi puhelin kädessä ajaminen on kyl niin älyvapaata touhua mitä voi kuvitella. Sen epävakauden tuntee heti kun sen toisen käden irrottaa tangolta ja hiffaa aika nopeasti et homma ei oo läheskään niin vakaata mitä esimerkiks pyörällä, johtuen siitä et se geometria näissä vehkeissä on täysin erilainen. Ellei oo molemmat kädet tangolla niin ei tarvi olla kummonkenaan epätasasuus ennenku ollaan turvallaan.

Tota näkee usein siinä muodossa et porukka nojaa siihen tankoon ja sitä kautta saa vakautta, mut samalla tavalla siinäkin töyssystä kyllä pääsee kattelemaan asfalttia lähempää.

Toki nää on taas näitä asioita mistä voi paasata vaikka loputtomiin, mut aika kuuroille korville se menee. Mulle sinänsä ihan sama miten kukakin ajaa ja kuinka vaarallisesti, jos siinä vaan vaarantaa ittensä. Harvoin näin kuitenkaan on ja sit tulilinjalla on ihan sivullisiakin, ja siinä vaiheessa se homma menee pieleen.
 
Muutaman hätäjarrutuksen muiden törttöilyjen takia olen joutunut tekemään ja kyllä jalat peräkkäin dekillä auttaa asiassa huomattavasti. Myös ajaessa on painopisteen hallinta ihan eri luokkaa kuin jalat vierekkäin.

Tuossa jalat vierekkäin ajamisessa on toinenkin ongelma. Tuossa asennossa ajaessa tulee nimittäin enemmän tai vähemmän nojattua siihen ohjaustankoon ja varsinkin taitettavissa malleissa tämä on ongelma. Nojailusta on seurauksena taitoskohdan ylimääräinen rasittuminen ja löystyminen - Pahimmassa tapauksessa jopa sen pettäminen. Helppo arvata kuinka hankalaa ohjauksesta, saati pystyssä pysymisestä tulee tuon jälkeen.

Mitä tulee heijastinteippien suosittelusta nuorille, asiaa voisi ehkä lähestyä tuunailu mielessä. Niitä teippejähän on saatavissa erilaisia (mm. CuriousJoe), omilla teksteillä tai muutoin joukosta erottuen. Siinä tulisi ikäänkuin vaivihkaa se heijastus tyylin mukana auttamaan näkyvyyttä.


Lopuksi vielä: Epäilemättä sorrun yleistämään, mutta suuri(n?) osa vuokralautojen käyttäjistä tuntuvan olevan menetettyjä tapauksia turvallisuuden osalta. Vastikään viime viikolla pari ehkä kymmenvuotiasta jannua ajoivat 2 päällä tuosta pihaportin ohi hana pohjassa ja näkyvyyttä pahasti rajoittavien rakennusten seinustaa myötäillen. Ei olisi tarvinnut kuin yksi pihaportista kadulle tuleva auto ja pojat olisivat niinsanotusti "saaneet uusia passikuvansa". Ei voinut välttyä ajatukselta, että on vain ajan kysymys koska nuokin sankarinalut oppivat kantapään/naaman kautta... ja sitten on taas lööpeissä pelotteluja skuuttien vaarallisuudesta ja vaaditaan uusia rajoituksia kaikille.
 
Onko porukalla kokemuksia Nordscoot 9 plus laudasta. Onko järkevä ostos? Suosituksia vastaavista n. 1000 € maksavista laudoista?
 
Viimeksi muokattu:
Full Face kypärälle suositukset (DH-kypärä) oli sitten millaisella laitteella liikenteessä tahansa. Leukasuoja on silloin suojaamassa myös kasvoja kaatumisen varalle. Tietysti, jos sellaiselle ei näe itse tarvetta, niin kerrastahan sen sitten kyllä oppii kun pää ja kasvot edellä vetää asfalttia pitkin. Voi kyllä harrastus loppua siihen.

Yhden ainoan kerran olen nähnyt omalla laudalla liikenteessä olevan, jolla oli full face DH-kypärä päässä, joskin harvemmin omalla laudallakaan liikkuvilla on edes se kypärä päässä ikävä kyllä.

Unicyclellä liikkuvilla sitten onkin kaikilla järjestäen ne full face potat onneksi päässä.
 
Tuossa jalat vierekkäin ajamisessa on toinenkin ongelma. Tuossa asennossa ajaessa tulee nimittäin enemmän tai vähemmän nojattua siihen ohjaustankoon ja varsinkin taitettavissa malleissa tämä on ongelma. Nojailusta on seurauksena taitoskohdan ylimääräinen rasittuminen ja löystyminen - Pahimmassa tapauksessa jopa sen pettäminen. Helppo arvata kuinka hankalaa ohjauksesta, saati pystyssä pysymisestä tulee tuon jälkeen.

Samaa mieltä. Jos ajoasento on jalat vierekkäin, niin tangolle luultavasti varataan tällöin myöskin painoa huomattavasti enemmän ja äkkinäisissä tilanteissa horjahdukset ja muut voivat aiheuttaa nopean kaatumisen, koska tasapainoa ei voi tuossa tilanteessa enää korjata johtuen kyseisestä ns. "väärästä" ajoasennosta.

Usealle laudalla ajavalle tulee myös suurena yllätyksenä se, että laudalla ajaessa ei kuulu edes nojata tai varata painoa ohjaustankoon oikeastaan lainkaan. Tangolla ohjataan lautaa ja vakautetaan ajamista eri tilanteissa, sekä luodaan tasapainotilanne, jota ylläpidetään sitten ajon aikana oman kehon painojakaumalla, siirtämällä painoa ajon aikana tarpeen mukaisesti (painoa jaetaan laudan pituus, ja sivusuunnassa etupään ja takapään välillä) mm. kiihdytyksissä eteenpäin, jarrutuksissa taaksepäin jne.

Jos tanko menee poikki, niin varmaankin kyse on myös huonosta materiaalivahvuudesta tai valinnasta, sekä suunnittelusta?
 
Nyt kyllä pakko antaa isot risut e-wheelsille. Toimittivat laudan, laudassa vika joka todetaan muutaman ajelun jälkeen muutaman päivän sisällä laudan saapumisesta. Tehdään reklamaatio ja lauta lähtee takaisin. Lautaan pitäisi vaihtaa emolevy, mutta sellaista ei ole eikä tietoa milloin saisi, silti ei kuulemma mitenkään voi tarjota mitään vastaavaa tai parempaa tilalle eikä kauppojen peruminenkaan onnistu... onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin kuluttaja-asiamieheltä kysellä mielipidettä?
No kkv yhteydonoton jälkeen ja muun valittamisen jälkeen laittoivat vain laudan bumerangina lopulta takaisin ilman että tekivät mitään. Tarjosivat korvauksena jotain haistapaska 50€ laukkua. "On 10% marginaalin sisällä luvatusta nopeudesta, ei voi mitään". Käytiin lautaa testaamassa gps nopeusmittarin kanssa ja tosiin 22.6km/h tuli nopeudeksi kun mittari näytti skootissa 25km/h. Onhan tuo perseestä ja vituttaa tollanen, onko tuo 10% marginaali joku ihan legit juttu, vai e-wheelsi oma keksintö?
Eihän tota viitti myydä etenpäinkään. "ostakaa skootti joka kulkee vajaa 23km/h. Ei taida olla ottajia vaikka käytännössä uusi lauta.
 
Moro, en tiiä onko ihan oikea paikka laittaa viestiä, mutta olen nyt kauan etsinyt sähköpotkulautaa työmatkoilleni, 10km suunta, eli pitäisi minimissään 20km kantama olla akussa, budjettini on noin 300 euroa, voiko tuohon hintaa löytää sopivaa? Saa ehdotella.
 
Moro, en tiiä onko ihan oikea paikka laittaa viestiä, mutta olen nyt kauan etsinyt sähköpotkulautaa työmatkoilleni, 10km suunta, eli pitäisi minimissään 20km kantama olla akussa, budjettini on noin 300 euroa, voiko tuohon hintaa löytää sopivaa? Saa ehdotella.
Xioami Pro 2 kävisi noilla spekseillä ja varaosasaatavuus on täydellinen.

Mulla on kakkoslautana ja kulkee 33km/h.
 
Viimeksi muokattu:
No kkv yhteydonoton jälkeen ja muun valittamisen jälkeen laittoivat vain laudan bumerangina lopulta takaisin ilman että tekivät mitään. Tarjosivat korvauksena jotain haistapaska 50€ laukkua. "On 10% marginaalin sisällä luvatusta nopeudesta, ei voi mitään". Käytiin lautaa testaamassa gps nopeusmittarin kanssa ja tosiin 22.6km/h tuli nopeudeksi kun mittari näytti skootissa 25km/h. Onhan tuo perseestä ja vituttaa tollanen, onko tuo 10% marginaali joku ihan legit juttu, vai e-wheelsi oma keksintö?
Eihän tota viitti myydä etenpäinkään. "ostakaa skootti joka kulkee vajaa 23km/h. Ei taida olla ottajia vaikka käytännössä uusi lauta.

Eiköhän kaikissa laudoissa mittari vähän valehtele. Oma xiaomi taitaa kulkea kanssa sen 23kmh gps-nopeutta vaikka näyttää 25kmh näytössä. Ei kyllä oo käyny edes mielessä tosta valittaa, enkä edes kehtaisi valittaa
 
Moro, en tiiä onko ihan oikea paikka laittaa viestiä, mutta olen nyt kauan etsinyt sähköpotkulautaa työmatkoilleni, 10km suunta, eli pitäisi minimissään 20km kantama olla akussa, budjettini on noin 300 euroa, voiko tuohon hintaa löytää sopivaa? Saa ehdotella.
Mikä on kuskin paino ja millainen on maasto jossa ajetaan (mäkiä, tasaista, asfalttia, hiekkatietä...)? Kuulostaa omaan korvaan aika optimistiselta 300€ budjetti. Käytettynä voi onnistaa kyllä mutta onhan käytetyssä riskinsä myös.
"On 10% marginaalin sisällä luvatusta nopeudesta, ei voi mitään". Käytiin lautaa testaamassa gps nopeusmittarin kanssa ja tosiin 22.6km/h tuli nopeudeksi kun mittari näytti skootissa 25km/h. Onhan tuo perseestä ja vituttaa tollanen, onko tuo 10% marginaali joku ihan legit juttu, vai e-wheelsi oma keksintö?
Eihän tota viitti myydä etenpäinkään. "ostakaa skootti joka kulkee vajaa 23km/h. Ei taida olla ottajia vaikka käytännössä uusi lauta.
Kaikki laudat eivät jaksa vetää täyttä nopeutta kaiken painoisilla kuskeilla ja varmaan noissa mittareissa on kans jotain vääristymää niin kuin autoissakin se todellinen nopeus heittää muutamalla kph:lla... Oliko tää nopeusjuttu siis se todellinen ongelma? Aiemman postauksen perusteella sain vähän eri kuvan.

Itse myisin laudan varmaan hyvällä omallatunnolla eteenpäin, jos ei miellytä.
 
Eiköhän kaikissa laudoissa mittari vähän valehtele. Oma xiaomi taitaa kulkea kanssa sen 23kmh gps-nopeutta vaikka näyttää 25kmh näytössä. Ei kyllä oo käyny edes mielessä tosta valittaa, enkä edes kehtaisi valittaa
Tuon voi allekirjoittaa kyllä suoraan. Ja tosiaan mielestäni se alkuperäinen nopeus oli mitattu 23,6km/h ja sen perusteella lähdetty valittamaan.

Ja tuota 23 luokkaa taisi omakin Xiaomi kulkea paketista otettaessa. Mittari toki näytti selvästi enemmän mutta kiitos mahdollisuuden pidellä firmistä, sai nekin vastaamaan toisiaan.

Oliko tää nopeusjuttu siis se todellinen ongelma? Aiemman postauksen perusteella sain vähän eri kuvan.

Itse myisin laudan varmaan hyvällä omallatunnolla eteenpäin, jos ei miellytä.
Vain nopeudesta oli ainakin alkuun kyse ja oudoiksuin jo silloin tuollaisesta valittamista. Mutta nähtävästi asiaa lähdettiin viemään kuluttajaviranomaisia myöden eteenpäin ja aivan aiheetta. Onhan se 25km/h maksimi lain mukaan, ei laudalle luvattu maksimi.
Enkä lukenut ko. toimijan kaikkia sivuja läpi mutta siellä kertovat tyyliin "jos ei kulje luvattua, ota vetävä pyörä ilmassa video josta näkyy nopeusmittari". Eli menevät mittarin näyttämän mukaan ja siinä kaikki.

Ja saman tekisin itsekin eli myisin eteenpäin. Seuraavaksi laudaksi valitsisin sellaisen, jossa varmuudella saa firmistä pideltyä. Muutoin on riski tuon toistumisesta.
 
No kkv yhteydonoton jälkeen ja muun valittamisen jälkeen laittoivat vain laudan bumerangina lopulta takaisin ilman että tekivät mitään. Tarjosivat korvauksena jotain haistapaska 50€ laukkua. "On 10% marginaalin sisällä luvatusta nopeudesta, ei voi mitään". Käytiin lautaa testaamassa gps nopeusmittarin kanssa ja tosiin 22.6km/h tuli nopeudeksi kun mittari näytti skootissa 25km/h. Onhan tuo perseestä ja vituttaa tollanen, onko tuo 10% marginaali joku ihan legit juttu, vai e-wheelsi oma keksintö?
Eihän tota viitti myydä etenpäinkään. "ostakaa skootti joka kulkee vajaa 23km/h. Ei taida olla ottajia vaikka käytännössä uusi lauta.

Jos emolevyn vaihtoa vaativa ongelma ilmeni nopeasti, niin eikö ollut mitään palautusoikeutta? Eli ostitko suoraan liikkeestä, kun ei etämyynnin palautusoikeus ollut käytettävissä?


Niin... onhan tuo toki pieni maksiminopeuden vähennys, mutta silti haitallinen asia. Silti pitää muistaa, että nopeuteen kuin myös yhdellä latauksella saavutettavaan ajomatkaan on monia vaikuttavia tekijöitä ja ilmoitetut nopeudet/ajomatkat ovat jotain ihan eri kuin käytännössä kuin testiolosuhteissa.
Tästä esimerkkinä Xiaomin käyttämät testiolosuhteet: 75 kg kuljettajan paino, 25C lämpötila, ei tuulta ja tasaisella alustalla, käytössä Economy Mode (ECO) ja ajo vakionopeudella 15 km/h.
Yksikin tekijä kun muuttuu, ajonopeus ja kantama voi mennä huonompaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Moro, en tiiä onko ihan oikea paikka laittaa viestiä, mutta olen nyt kauan etsinyt sähköpotkulautaa työmatkoilleni, 10km suunta, eli pitäisi minimissään 20km kantama olla akussa, budjettini on noin 300 euroa, voiko tuohon hintaa löytää sopivaa? Saa ehdotella.

Käytettyjä, huollettuja, tarkistettuja lautoja ja näyttää olevan 6kk takuullakin esim:

 
Viimeksi muokattu:
En löytäny mitään muuta kuin lähempää 500 euroa olevat...D

Sähköpotkulauta Cityway Pro 8.5" 500W + 2 vararengasta hinta Tämmöne tosiaan löyty alesta. Onko tästä mp

Paperilla vaikuttaa hintaansa nähden ihan toimivalta Xiaomi Pro kloonilta, mutta tuo Hobby Hall on "vähän" surullisenkuuluisa takuu- ja palautusasioissa.
Jos suinkin löytyy joku muu ostopaikka, niin mielummin sieltä.

Tosin enemmän maksoin omasta M365:stä yli kolme vuotta sitten ja lisää rahaa laitettu päivityksiin ja vielä on tarkoitus laittaa.
Olisi kyllä kannattanut säästää kuukauden verran pitempään ja hankkia Pro-malli suoraan, mutta oli liian kiire päästä ajamaan...
 
Jos emolevyn vaihtoa vaativa ongelma ilmeni nopeasti, niin eikö ollut mitään palautusoikeutta? Eli ostitko suoraan liikkeestä, kun ei etämyynnin palautusoikeus ollut käytettävissä?
Vikahan oli tuo 1,4km/h alle 25 jäävä nopeus. Koska, kuten itsekin kirjoitit, olosuhteistakaan ei tiedä niin enpä yhtään ihmettele jos myyjä ei anna palauttaa.

Nopeudesta oli tosiaan ensin puhe ja sitten tuli tuo: Sähköskootterit / sähköpotkulaudat
Voin olla väärässä mutta itselle jää kuva, että on lähdetty suoraan uhkailemaan kuluttajaviranomaisilla / vaatimaan kalliimpaa lautaa tilalle jne vaikka kyse ei ole viasta.

Se taas on oma asiansa, jos ovat kertoneet vaativan jonkun osan vaihtoa. Onko sitten puolin tai toisin ymmärretty asioita väärin, on keskusteltu jonkin asiaa ymmärtämättömän aspan kanssa tms mutta eihän tuo nopeus mihinkään korjaannu osia vaihtamalla jos firmis pysyy samana.

Täytyy kyllä sanoa, että kokemuksesi ja kohtelusi myyjän taholta oli kyllä siinä määrin negatiivista fiilistä aiheuttava, että tulen karttamaan kyseistä tahoa ja mahdollisesti ajopeliä hankkimassa olevien tuttujeni informoimiseen asiasta.
Eihän se nyt vaan käy, että myydään jotain viallista tavaraa ja pestään kädet asiasta kokonaan... :angry:
Jostain syystä tuo ei ole toimijana oikein koskaan vakuuttanut joten sikäli ei ainakaan itsellä vaikuta. Ja selvät viat on tottakai saatava hoidettua tappelematta mutta tässä kohdassa eivät tuota varsin ymmärrettävästi pidä vikana.
 
Oletko liittynyt FB-ryhmiin?

Oman ostin 1½ sitten alle 1000km ajettuna 180€.

Älä osta "nonemae" lautoja tai ostat, tarkista saako varaosia suomesta tai joutuuko tilaamaan kalliilla jostain muualta.

Tonnin ajettu Pro tuohon hintaan on ryöstö, jos on soiva peli! En ole kateellinen löydöstäsi... uskothan?
Itse en naamakirjoja tai muuta somea käytä, joten pääsee noita löytöjä menemään ohi.
 
Vain nopeudesta oli ainakin alkuun kyse
Joo multa on varmaan mennyt ohi että kyse oli alkuun pelkästä nopeudesta. Kun tuo "emolevy pitäisi vaihtaa, osia ei ole eikä kaupan purku onnistu" kuulosti siltä että kyllä on KKV-keissi, ellei kaupan purkuun suostuta.

Eli musta kuulosti toi viesti siltä että on joku muu, isompi vika...
 
Paperilla vaikuttaa hintaansa nähden ihan toimivalta Xiaomi Pro kloonilta, mutta tuo Hobby Hall on "vähän" surullisenkuuluisa takuu- ja palautusasioissa.
Jos suinkin löytyy joku muu ostopaikka, niin mielummin sieltä.
Katsoin itsekin ensin klooniksi mutta sitten huomasin tuon olevan takavetoinen. Joten eipä taida olla kovin suora kopio jos tuonkin kaltaisia eroja on. Mutta muuten tosiaan hinta ja speksit ovat varsin kiinnostavat. Jos laadusta olisi edes jotain takeita, voisi olla oikeinkin hyvä hintaansa nähden. Pienellä riskillä voi siis saada käypäsen pelin jos itseltä onnistuu huollot.

Ja kuten sanoit, ei välttämättä tuolta. Kyllä se on sama kuin ei takuuta jos HH:n kautta ostaa. Tai ainakin hyvä olla hermot kunnossa.
 
Vikahan oli tuo 1,4km/h alle 25 jäävä nopeus. Koska, kuten itsekin kirjoitit, olosuhteistakaan ei tiedä niin enpä yhtään ihmettele jos myyjä ei anna palauttaa.

Nopeudesta oli tosiaan ensin puhe ja sitten tuli tuo: Sähköskootterit / sähköpotkulaudat
Voin olla väärässä mutta itselle jää kuva, että on lähdetty suoraan uhkailemaan kuluttajaviranomaisilla / vaatimaan kalliimpaa lautaa tilalle jne vaikka kyse ei ole viasta.

Se taas on oma asiansa, jos ovat kertoneet vaativan jonkun osan vaihtoa. Onko sitten puolin tai toisin ymmärretty asioita väärin, on keskusteltu jonkin asiaa ymmärtämättömän aspan kanssa tms mutta eihän tuo nopeus mihinkään korjaannu osia vaihtamalla jos firmis pysyy samana.


Jostain syystä tuo ei ole toimijana oikein koskaan vakuuttanut joten sikäli ei ainakaan itsellä vaikuta. Ja selvät viat on tottakai saatava hoidettua tappelematta mutta tässä kohdassa eivät tuota varsin ymmärrettävästi pidä vikana.

Ah, kiitos oikaisusta. Kun puhuttiin emon vaihdosta, kuvittelin laudassa olevan jotain todellista vikaa!
Kommentistani poistin kärkevän osuuden myyjästä, mutta vältän sitä kuitenkin muiden huonoista asiakaspalvelusta johtuvien kokemusten takia.
 
Kyllä se on sama kuin ei takuuta jos HH:n kautta ostaa. Tai ainakin hyvä olla hermot kunnossa.
Mulla on taustalla 2kpl reklamaatioita nyky-Hobbiksen kanssa. Toinen meni mutkattomasti, mutta toinen keissi on sellainen, että skuuttia tai mitään takuunalaista asiaa en kyseisestä firmasta ostaisi.

Ensin odottelin alkuperäistä tavaraa melkein 3kk ja sen jälkeen reklamaation kanssa meni lähes toinen mokoma. Lopulta sain kyllä sekä uuden tuotteen että täydellisen rahanpalautuksen... Mutta silti!
 
Vastasivat näin "10% virhemarginaali nopeudessa on yleisesti käytössä myös mm. autoteollisuudessa."
Eihän nuo nyt kovinkaan verannollisia
Vikahan oli tuo 1,4km/h alle 25 jäävä nopeus. Koska, kuten itsekin kirjoitit, olosuhteistakaan ei tiedä niin enpä yhtään ihmettele jos myyjä ei anna palauttaa.

Nopeudesta oli tosiaan ensin puhe ja sitten tuli tuo: Sähköskootterit / sähköpotkulaudat
Voin olla väärässä mutta itselle jää kuva, että on lähdetty suoraan uhkailemaan kuluttajaviranomaisilla / vaatimaan kalliimpaa lautaa tilalle jne vaikka kyse ei ole viasta.

Se taas on oma asiansa, jos ovat kertoneet vaativan jonkun osan vaihtoa. Onko sitten puolin tai toisin ymmärretty asioita väärin, on keskusteltu jonkin asiaa ymmärtämättömän aspan kanssa tms mutta eihän tuo nopeus mihinkään korjaannu osia vaihtamalla jos firmis pysyy samana.


Jostain syystä tuo ei ole toimijana oikein koskaan vakuuttanut joten sikäli ei ainakaan itsellä vaikuta. Ja selvät viat on tottakai saatava hoidettua tappelematta mutta tässä kohdassa eivät tuota varsin ymmärrettävästi pidä vikana.
Lautaa nyt testattu optimi olosuhteissa suoralla pitkällä pyörä baana pätkälllä ja todellinen nopeus on 22.6km/h. laudalla oli ajettu 40km kun lähetettiin huoltoon heidän pyynnöstään kun alettiin kyselemään onko tämä "normaalia". Nimenomaan yritin pariin kertaan kysyä että onko tuo liian vähän, vai meneekö johonki virhe marginaaliin, johon vastasivat että lähetä huoltoon. Kun lauta sinne meni ilmoittivat että lauta tarvii emolevyn vaihdon, mutta heillä ei ole varaosia eikö tiedä milloin saavat. Tähän sitten ilmotin että halutaan purkaa kauppa mielellään jos ei mitään tietoa huolto aikataulusta ja laudalla ajettu vain sen verran että huomattu tämä "vika". Kaupan purku ei käynyt ja kun about. kuukausi oli kulunut ilman että mitään oli tapahtunut rupesin ehdottelemaan että laittakaa vähintään vastaava tilalle tai kaupan purku. Ei käynyt, eikä edelleenkään aikautaulua korjaukselle. Olin yhteydessä kkv:hen ja heidän näkemyksen mukaan pitäisi myyjän suostua purkuun tai vastaavan laudan lähettämiseen lain mukaan ja aikoivat olla yhteydessä firmaan. Tämän yhteyden oton jälkeen e-wheels vain lähetti laudan takaisin. "Menee spekseihin", vaikka aiemmin vaati emolevyn vaihtoa ja nimenomaan pyysivät laudan lähettämään huoltoon
 
Viimeksi muokattu:
Siis saathan sä nyt e-wheelsin nopeutta nostettua sillä epävirallisella kännykkäsoftalla jonka nimeä en nyt muista.

"laudalla oli ajettu 40km/h "? Vai tarkottiko tuo että 40km vaan. Takuuhan raukeaa jos lautaa virittelee muutenkin.
 
Siis saathan sä nyt e-wheelsin nopeutta nostettua sillä epävirallisella kännykkäsoftalla jonka nimeä en nyt muista.

"laudalla oli ajettu 40km/h "? Vai tarkottiko tuo että 40km vaan. Takuuhan raukeaa jos lautaa virittelee muutenkin.
Siis joo 40km ajettu
 
Siis saathan sä nyt e-wheelsin nopeutta nostettua sillä epävirallisella kännykkäsoftalla jonka nimeä en nyt muista.

"laudalla oli ajettu 40km/h "? Vai tarkottiko tuo että 40km vaan. Takuuhan raukeaa jos lautaa virittelee muutenkin.
Ja jos jollain tietoa jostain tälläsestä apista niin yvtä vaikka niin saisi kulkemaan
 
Tuo kingsong taitaa olla se virallinen appi
Siitä on olemassa myös modattu versio (joka on joskus tännekin linkattu) jolla sai ainakin E-Wayhyn lisää vauhtia. Voisin kuvitella, että se sama modattu Kingsongin appi toimisi siten myös E-Wheelsissä, jos pitää saada rajoitettuun lautaan lisää vauhtia. Kun pohjalla kummassakin käytännössä siis Kingsongin lauta, johon on isketty se EU:n mukainen 25km/h.
 
Paperilla vaikuttaa hintaansa nähden ihan toimivalta Xiaomi Pro kloonilta, mutta tuo Hobby Hall on "vähän" surullisenkuuluisa takuu- ja palautusasioissa.
Jos suinkin löytyy joku muu ostopaikka, niin mielummin sieltä.

Tosin enemmän maksoin omasta M365:stä yli kolme vuotta sitten ja lisää rahaa laitettu päivityksiin ja vielä on tarkoitus laittaa.
Olisi kyllä kannattanut säästää kuukauden verran pitempään ja hankkia Pro-malli suoraan, mutta oli liian kiire päästä ajamaan...
Lähti toi Cityway tilaukseen, vähän ehkä ois voinut enemmän tehdä researchia mutta halusin nyt ostaa uutena ja vaikutti olevan ihan "hyvä ale". Itsellä tulisi olemaan vain perus käyttö eli suora asfaltti tie suurimmaksi osaksi ja vähän hiekkateitä. Saa nähdä takuu jutuissa sitten miten käy, on kyllä tuttu täällä päin, kuka korjailee kaikki BIRDIN rikkinäiset sähköpotkulaudat ja tarjosi minulle myös kesätöitä, niin hänelle vien tarvittaessa. Mietin, tossa ei näytä mitään sovelluksia olla jne niin onko noista sit helppo ottaa rajotin pois ja onko se edes kannattavaa?
 
Onko markkinoilla mitään alle 1000e skoottia jossa iso kantavuus yli 100kg reilusti?
 
Mikä on sulle reilusti? Ainakin Ninebot G2 Max ja Xiaomi Ultra 4 ovat 120kg.
Painan 126kg ja sit jos on reppua sun muuta kamaa mukana ni 130+. Onko nää ilmotetut kantavuudet kuinka tarkkoja sen suhteen että ylitystä ei saa tulla
 
E-Wayt taitaa olla perus skuuttien (jotka menee tohon <1k€ hintaluokkaan) kantavimpia 125kg:lla. Sit mainittujen lisäksi myös Niu KQi3 Max on 120kg.
 
Full Face kypärälle suositukset (DH-kypärä) oli sitten millaisella laitteella liikenteessä tahansa. Leukasuoja on silloin suojaamassa myös kasvoja kaatumisen varalle. Tietysti, jos sellaiselle ei näe itse tarvetta, niin kerrastahan sen sitten kyllä oppii kun pää ja kasvot edellä vetää asfalttia pitkin. Voi kyllä harrastus loppua siihen.

Yhden ainoan kerran olen nähnyt omalla laudalla liikenteessä olevan, jolla oli full face DH-kypärä päässä, joskin harvemmin omalla laudallakaan liikkuvilla on edes se kypärä päässä ikävä kyllä.

Unicyclellä liikkuvilla sitten onkin kaikilla järjestäen ne full face potat onneksi päässä.
Harvalla tosiaan on DH-kypärä ja silti vahingot keskittyvät kääliöihin. Ei vaan sovi suhteellisuudentajuun pitää sitä minään minimitasona. En istu ilmastoidussa toimistossa tekemässä ilmoituksia häirintäyhdyshenkilölle. Saatan aurata tietä ilman turvavyötä tai käyttää moottorisahaa farkut jalassa. Olen myös ollut läsnä vesilintujahdissa ilman sirpaleliiviä. Enkä säädä rengaspainetta autoon kerran viikosss. Yhdestä asiasta kiihkoilu kaiken muun kustannuksella tuo mieleen ruotsin opettajan, jonka mielestä lukiolaisen on kohtuullista käyttää yhden kurssin kotitehtäviin 3 kertaa viikossa tunti. Ymmärrän toki jos skuuttaus on mantis-kaahailua munuaissuojan ja turvassaappaiden kanssa poliisia pakoon. Yleensä se ei ole sitä vaan normaalia aikuisten hidasta paikallista kevytliikennettä.

Itsetuhoutuvan yksipyöräisen käyttö on missä tahansa ajovarustuksessa kertaluokkia suurempi riski kuin normaali skuuttaus munasillaaan yksikätisenä.

E-Wayt taitaa olla perus skuuttien (jotka menee tohon <1k€ hintaluokkaan) kantavimpia 125kg:lla. Sit mainittujen lisäksi myös Niu KQi3 Max on 120kg.
Näillä nimellisarvoilla on vessapaperin arvo. Esimerkiksi G30 kestää helposti paljon yli 100 kilogramman nimelliskantavuutensa ja moni hyvin epäilyttävä yölaatuinen kiinalainen kestää paperilla 120 kiloa, vaikka on lähtökohtaisesti rakenteellisesti vaarallinen kenelle tahansa.

Tuskin esimerkiksi kakkoslaatuinen Wilfa on niin paljon Ninebotia parempi että kestää heti 20% enemmän kuin asiallinen laite.
 
Viimeksi muokattu:
Harvalla tosiaan on DH-kypärä ja silti vahingot keskittyvät kääliöihin. Ei vaan sovi suhteellisuudentajuun pitää sitä minään minimitasona. En istu ilmastoidussa toimistossa tekemässä ilmoituksia häirintäyhdyshenkilölle. Saatan aurata tietä ilman turvavyötä tai käyttää moottorisahaa farkut jalassa. Olen myös ollut läsnä vesilintujahdissa ilman sirpaleliiviä. Enkä säädä rengaspainetta autoon kerran viikosss. Yhdestä asiasta kiihkoilu kaiken muun kustannuksella tuo mieleen ruotsin opettajan, jonka mielestä lukiolaisen on kohtuullista käyttää yhden kurssin kotitehtäviin 3 kertaa viikossa tunti. Ymmärrän toki jos skuuttaus on mantis-kaahailua munuaissuojan ja turvassaappaiden kanssa poliisia pakoon. Yleensä se ei ole sitä vaan normaalia aikuisten hidasta paikallista kevytliikennettä.

Itsetuhoutuvan yksipyöräisen käyttö on missä tahansa ajovarustuksessa kertaluokkia suurempi riski kuin normaali skuuttaus munasillaaan yksikätisenä.

Harvalla on edes sitä kypärää tuolla liikenteessä sähköpotkulaudoilla ajaessa. Olen minäkin kaatanut moottorisahalla puita, tehnyt pöllejä ja karsinut runkoja ainoastaan bokserit ja läpyskät jalassa. Onhan se vaarallista. Se ei kuitenkaan liity mitenkään sähköpotkulautailuun. Moottorisahalla voit aika paljon itse vaikuttaa miten sahaat ja millä varovaisuuskertoimella ja kuinka paljon kokemusta on alla entuudestaan jne. Liikenteessä et kuitenkaan voi aina valita tapahtumia, johon voit vahingossa joutua, vaikka olisitkin varovainen.

Olen itse kaatunut kaksi kertaa omalla sähköpotkulaudalla. Ensimmäinen oli auton kääntyessä suoraan eteen ja toisella kertaa jonkinlaiseen öljyläikkään märällä asfaltilla, josta etupyörä luisui alta. Jokaisella kerralla kaatuminen tapahtui ensin polvilleen, kyljelleen, käsilleen ja eteenpäin liukuen n. varmaankin 20-25kmh vauhdista. Kaatumisen yhteydessä myös pää ja leukasuoja ottivat asfalttiin liukumisen yhteydessä kiinni, josta jäi leukasuojaan hiertymäjäljet. Mitään pientä asfalttinirhaumaa pahempaa ei tullut kyllä muutoin muualle. Kasvot ja leuka olisivat olleet varmaankin hieman erilaisessa kunnossa toki, jos full face kypärää ei olisi ollut.

On vain jännä miten ihmiset useimmiten perustelevat liikenteessä suojavarusteiden käyttöä tai niiden käyttämättömyyttä ties millaisilla selityksillä ja tarinoilla, ettei niitä tarvitse itse käyttää tai miksi tietynlaiset varusteet ovat täydellistä liioittelua ja niitä tarvitaan ainoastaan tietyissä tilanteissa, jos edes silloinkaan.

Jokaisen oma valintahan se on käyttääkö tai eikö käytä riittäviä suojavarusteita, mutta tuskin joka ainut kerta näitä palopuheita tarvitsee esittää suojavarusteita vastaan.

Eikös se nyt ole ihan hyvä, että edes joku niitä ajoa varten tehtyjä suojavarusteita suosittelee myös muille sähköpotkulautailijoille, koska suurinosa vähät välittää tai ei käytä lainkaan?
 
Näillä nimellisarvoilla on vessapaperin arvo. Esimerkiksi G30 kestää helposti paljon yli 100 kilogramman nimelliskantavuutensa ja moni hyvin epäilyttävä yölaatuinen kiinalainen kestää paperilla 120 kiloa, vaikka on lähtökohtaisesti rakenteellisesti vaarallinen kenelle tahansa.

Tuskin esimerkiksi kakkoslaatuinen Wilfa on niin paljon Ninebotia parempi että kestää heti 20% enemmän kuin asiallinen laite.
En ota kantaa tosiasiallisiin kantavuuksiin. Kuluttajalla on kuitenkin käytettävissään vain se tieto, mitä valmistaja meille kertoo. Ja se tieto on juurikin se, mitä laitteiden tuoteselosteissa lukee. Enempää on vaikea vaatia maahantuojankaan ja kun olen toisinaan kysellyt maahantuojalta lisätietoja, heillä ei sen parempaa yleensä ole antaa, vaan nojaavat niihin samoihin faktaluetteloihin.

E-Waysta tiedän kuitenkin erinomaisesti sellaisen omistaneena, että sen kantavuus on hyvä. Ja vaikka mulla oli täysin viaton ja toimiva yksilö, joka ei aiheuttanut vaaratilannetta, se ei silti tarkoita, että suosittelisin ketään kyseistä lautaa ostamaan.

Mutta tässä kysymyksessä ei ollut kyse minkään laudan suosittelusta, ainoastaan kantavuuksista ja siihen kysymykseen vastasin käytettävissä olevin tiedoin. Jokainen tekee oman ostopäätöksensä samojen tietojen pohjalta.

Eipä se Ninebotin G2:kaan sen puoleen kovin turvalliselta vaikuta. Nyt siinä on ilmennyt ainakin Jenkeissä jotain ylikuumenemisongelmaakin.
 
Onko tuohon jarrujen vinkumiseen mitään pro-tipsejä? Etujarru vinkuu Zero 10X:ssä niin perkeleesti, ettei oman kuulon suojelemiseksi viitsi käyttää sitä lainkaan ja onkin lähinnä varalla hätätilanteita varten. Jarrulevyn puhdistaminen läpipyörittämällä isopropalla kostutetulla talouspaperilla auttaa lyhyen hetken, mutta sama vinkuna palaa parin ensimmäisen jarrutuksen jälkeen. Toiminnassa muuten ei taida olla mitään huomauttamista. Takajarrukin toimii kuin unelma, mutta täysin äänettä. Molemmissa päissä on nämä samat uudehkot palat:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 786
Viestejä
4 499 028
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom