- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 776
Oli mullakin tossa entisessä M365 aika loppuunsa asti puukotettu firmis, melkein kaikkea mitä sai säädettyä oli säädetty, akkukin oli 44,4v sen vakion 36v sijasta mut toki olin nää säädöt tehny ite joten tiesin aika tasan tarkkaan mitä siinä firmiksessä oli, mut eipä tota mun käsittääkseni pitäis pystyä säätämäänkään et antaako se käyttää sähköjarrua täydellä akulla vai ei. Se rupes jokatapauksessa ihan parin kiihdytyksen jälkeen jo toimimaan kun eihän tosta niin paljoa virtaa talteen saa et sillä juhlimaan vois ruveta, se on vaan enemmänkin sivutuote siitä energiasta mikä jarruttaessa syntyy joka pitää johonkin työntää, mut markkinointiukot tykkää ainakin rummuttaa sillä siihen malliin et sillä sais enemmänkin virtaa talteen.Jos sinne lautaan on tungettu mikä tahansa firmis ja on pakko vielä koheltaa älyttömillä nopeuksilla niin eipä se välttämättä mikään ihme ole jos jotain hajoaa. Mutta jos vakiona ei tuollaista osaa niin sitten on kyllä tehty paha suunnitteluvirhe.
M365 (pro) osaa tuon aivan mainiosti tosin tottumattomalle voi olla yllätys kun jarrutehosta puuttuu osa. Toisaalta kolmisen vuotta ajellut tuolla ja vasta nyt on useamman kerran kiinnittänyt huomiota asiaa siitäkin huolimatta, että himasta lähden melkein suoraan alamäkeen. Käyttänee lämpötilaa tuossa akun varaustason lisäksi, nythän on varastossa varmaan se +40 astetta joten aika lämpimällä laudalla tulee liikkeelle lähdettyä ja akku tulee kuitenkin ladattua aina kun ajosta tulee. Eli sekin on täynnä.
Ja oikeassa olet. Katsoisin itsekin vielä uudelleen sen firmispuolen ja rajoittaisin sekä nopeutta että jarruvoimaa. Tai ainakaan itse en välittäisi montaa uutta osaa ostaa ja samalla arpoa, hajokaako jossakin kohdassa myös muuta.
Ja siis joo, siitähän puuttuu yllättävän merkittävä osa jarrutehoa jos se sähköjarru ei oo toiminnassa. M365 ja Max G30 omaa molemmat aika säälittävän kokoset mekaaniset jarrut joilla ei siitä 25kmh vauhdistakaan hirveen nopeasti pysähdytä yksistään, vaan se kyl vaatii sen sähköjarrun kylkeen et hommassa on jonkinlainen turvallisuus mukana. Jos ei oo aikasemmin kokenu niin se et viritetyllä laudalla lähtee täydellä akulla 30kmh vauhdeissakin paahtamaan ja pitäis äkkijarrutusta tehdä, niin siinä kyllä herkästi käy huonosti ilman sitä sähköjarrua.
Mut tälleen +30c helteillä ois muutenkin ihan fiksua vähän tuunata alaspäin niitä firmiksiä, etenkin jos tietää et on vähän siinä ja tässä rajoilla kestävyyden suhteen. Toki voi olla kanssa et tässä tapauksessa controllerin puolelta käyny joku virhe vaan et se on antanukin sähköjarrua käyttää, mut akku on todennu et ei ota latausta vastaan. Jonnekkinhan sen siitä pitää mennä ja mun ymmärryksen mukaan lopputuloksena tässä tapauksessa on aikalailla aina kärähtäny controlleri.
Eli siis käytännössä ei tajua? Kyllähän sen controllerin pitäis ymmärtää akun nykynen tilanne ja siitä sit päätellä et toimiiko sähköjarru vaiko ei?Johonkin se siitä syntyvä energia pitää työntää, ja jos akku ei sitä ota vastaan niin ei siinä montaa vaihtoehtoa oo et mihin se menee.Tajuaa, mutta kun on täysille viritetty firmware ja hätäjarrutuksessa antoi virran takaisinsyötössä liikaa jerkkua takaisin