E: LiPo on varmaan eri speksit tälle pakkaselle. En itse kyllä silti säilyttäisi. @Tonnin Seteli tulee varmaan antamaan kattavan vastauksen akuista ja niiden kylmäsäilytyksestä
I'm wondering if low temperatures affect LiPo batteries in any way? Can colder temperatures damage the cells? Can I store my batteries in bat safe box outside, in cold/hot temperatures?
drones.stackexchange.com
Muistutan, että en ole mikään akkuammattilainen vaan teknologiafoorumille kirjoittava burgeri.
Sanottakoon kuitenkin, että sinänsä mikään ei estä litium-ioniakkujen säilyttämistä ja käyttöä pakkasessa. Valmistajien datasheetit sallivat sitä kohtuullisesti ja nykyään yleisiä litiumioniakkuisia taskulamppuja käytetään myös talvisin pitkälti ongelmitta. Minullakin on aina esimerkiksi autossa pari 18650-kennollista lamppua ympäri vuoden, enkä pidä tätä ongelmana. Joskus autossa on parkissa kesäisinä iltapäivinä vähän kuuma sisäilman lämpötila, mutta laadukkaat akkukennot ovat siinäkin ympäristössä erittäin turvallisia, kun säilytyspaikka ei ole suorassa auringonpaisteessa. Lataamislämpötilan(akun sisäisen lämpötilan!) rajaksi yleensä ilmoitetaan 0 astetta C, ja tätä on syytä totella näissä alkeellisissa järjestelmissä. Tämä tarkoittaa, että sähköpotkulautaa voi ladata ulkona(asia erikseen on, onko käytettävä liitäntälaite hyväksytty ulkokäyttöön) niin kauan kuin ollaan plussan puolella, ja pakkasesta sisätiloihin tuotua laitetta ei varotoimena kannattaisi ladata ihan heti.
Yleisesti tiedetään, että sähköautoja pysäköidään ulkona. Myös Suomessa, myös talvella. Tämä ei ole yleisesti ongelma - tai on joissakin tilanteissa latauksen aloittamisen puolesta, mutta se siis ei riko akkuja.
Ninebot G30 Maxin sallittu säilytyslämpötila on valmistajan mukaan -20 - +50 astetta C. Käyttölämpötila -10 - +40 astetta C.
Huom! Latauslämpötila 0 - +40C. En näe mitään selkeää syytä, miksi varastointi olisi turvallista -19 asteessa ja haitallista -22 asteessa. Eikä moneen kylmävarastoon useimpina talvina edes tule ihan niin kylmä kuin ulkona pahimmillaan on.
Kylmävarastointi ei tietysti ole mikään idioottivarma homma, koska lämpötilan vaihtelut ja säilytystilan ilmankosteus aiheuttaa kaikkea hassua. Vettä tiivistyy ja tiivistynyttä vettä valuu talven yli moneen paikkaan, mikä voi periaatteessa aiheuttaa korroosiota. Tämä voi teoriassa olla pahaksi akkupaketin kytkennöille tai laitteen muulle elektroniikalle. Eiköhän se kuitenkin kylmällä vintillä tai leikkimökissä talven ehjänä pysy. Niin taskulamppunikin ovat toimineet ja akkukennot kestäneet hyvin ikää. Samoin esimerkiksi kylmällä vintilla vuosikausia lojuneet Commodore 64 -tietokoneet toimivat varovasti lämmiteltyinä aivan normaalisti, kun eräänä keväänä kokeilin.
Erittäin kova pakkanen voisi tulla ongelmaksi elektrolyytin jäätymisen takia. En tunne asiaa tarpeeksi vannoakseni, miten oleellista varaustila on li-ioneissa(lyijyhappoakuissahan se on hyvin oleellista), mutta itse mutuilisin, että kylmävarastoinnin tapauksessa varausta saisi mielellään jonkin verran olla. Matalampi varaustila hidastaa vanhenemista, mutta viileä lämpötila hidastaa vanhenemista ihan tarpeeksi itsessään. Ihanteellista ei tietenkään koskaan ole ladata aivan täyteen ennen pitkää säilytystä. Ehkä yleisohje pitkäaikaisvarastoinnista noin 40-60% varaustilassa on tässäkin paikallaan, ja mieluummin 60 kuin 40. Kyllähän se akku eri laitteissa voi eri syistä hieman purkautua kuukausien varastoinnissa muutenkin kuin kennon varsinaisesta itsepurkautumisesta(joka tosiaan on kylmässä hyvin vähäistä).
Mahdolliset käyttöohjeen tai myyjän neuvot täyteen lataamisesta varastoinnin aikana esimerkiksi kuukauden tulee tunkea sinne minne ei päivä paista. Se on ehdottomasti väärin ja typerää. Jos haluaa olla tarkka ja varma, voi laitteen käydä varastolla käynnistämässä talvella kuukauden tai parin päästä todetakseen että varausta on eikä se ole putoamassa ihan nolliin ennen kesää.
Ihan tyhjäksi päästäminen ja tyhjänä varastointihan on muutenkin ehdoton no-no ja tämä koskee li-ioneja siinä missä lyijyakkujakin. Molemmat huononevat tästä selvästi ja lisäksi tämä on mahdollisesti myöhemmin vaarallista li-ioneilla(olen antanut itseni ymmärtää että joissakin tapauksissa ns. dendriittien muodostuminen tyhjäksi purettua ladatessa voisi aiheuttaa kennon sisäisen oikosulun). Tyhjäksihän akku ei ajamalla mene jos elektroniikka toimii asiallisesti, mutta "tyhjäksi" ajettu on parasta ladata lähiaikoina.
Eipä tuota lautaa olekaan tarkoitus talvella käyttää ollenkaan, säiltyttää vain. Asuntoon tai muuhun lämpimään tilaan sitä ei saa pitkäksi ajaksi mahtumaan, niin toivottavasti toi G30 kestää talven yli.
Tähän liittyen olen pohtinut potkulautojen seinätelineen asentamista. Tämä on kohdannut paikallishallinnon demokraattisessa prosessissa rankkaa vastustusta, mikä johtunee tietämättömyydestä. Saatan siis tehdä päätöksen ja paaluttaa työmaan ilmoittamatta valitusoikeudesta, jos keksin sopivan idean.
Kunnon telineessähän lauta on käyttökaudella vähemmän tiellä kuin vain nurkassa säilytettäessä, ja täten keskimäärin vähemmän tiellä vaikka se olisi siinä myös talvikauden. Lisäperusteluna voi käyttää sitä, että teline olisi kuitenkin viemässä tilaa seinältä.