Edeltä löytyvät neuvot perustuen taitettavien potkulautojen minirenkaisiin kannattaa ainakin unohtaa. Tuossa on kyseessä mopo, ja vieläpä erittäin kevyt sellainen, vieläpä hyvin leveillä renkailla. Ei moposkoottereihinkaan tungeta mitään 3-5 barin paineita.
Jos ymmärsin oikein, että itse renkaassa lukee ohjearvona 10 PSI, kyseessä on joka tapauksessa hyvin matalapaineinen rengas riippumatta siitä, mikä olisi oikea paine juuri tiettyyn skootteriin. Ei sinne silloin kai mitään 4 barin painetta tungeta sovelluksesta riippumatta. Eihän moposkootterin renkaissakaan yleensä käytetä kuin jotain esimerkiksi 1,5 bar, ja ne ovat tyypillisesti kapeampia, lujempia ja kovempaan vauhtiin. Esimerkiksi mönkijän renkaassa voi suositeltu paine olla 0,7 bar ja mahdollinen vaihteluväli erilaisissa tilanteissa 0,2-1 bar. Ruohonleikkurin renkaassa voi ehdoton maksimi olla 0,8. Ei vahingossakaan lähdetä olettamaan, että yhteisellä muuttujalla "sähköllä se kulkee" mihin tahansa renkaaseen "neljä kiloa hyvä" tai "laita nyt ainakin 1 bar ylimääräistä". Se 1 bar ylimääräistä voi ääritapauksessa olla yli 150% ylimääräistä.
Oikea rengaspaine on varmuudella vähemmän kuin potkulautaan sopiva. Paljonko se on, en osaa sanoa. Myyjän pitäisi tietää, ja tietenkin asia pitäisi hyvin selkeästi tulla ilmi käyttöohjeesta. Jos ainoa tieto on renkaassa, kannattanee mennä sillä. Piti yrittää tutkia vähän ja sikäli kun rengas on
tämä, niin uskottakoon että renkaan kyljessä lukeva normaalin käytön paine on ihan uskottavasti oikea normaaliin käyttöön.
Sisärenkaallinen vs. tubeless ei tässä ole oleellinen muuttuja vaan se, että kyseessä on ihan eri tyyppinen ja mallinen rengas, siis tilavuudeltaan suuri matalapaineinen rengas. Kyllähän potkulautojen pikkurenkaissa sitä samaa 3-4 baria käytetään yleisesti ongelmitta, oli sitten sisärenkaallinen tai sisärenkaaton.