Sähkönsiirto

Taloyhtiöiden sähkö tulee samoilta muuntajilta.

Mutta tämä luonnosa ei koske kuin pienliittymiä.

Tietenkin pystyy, mutta lataushäviöt kasvavat olennaisesti, jos autoa ladataan 2 kW teholla. Lataushäviöt ovat monella autolla ainakin tuplat verrattuna 11 kW lataukseen.
Tässä nyt varmaan kannattaa mainita näiden monien autojen lataushäviöt kWh/sentteinä, siis paljonko se on 2kW laturilla, vs 6kW, vs 11kW laturilla. Lämmityksestä ei ilmeisesti kyse.

Ja se kuinka pitkästä aikaa kyse, ja montako senttiä sillä yrittää säästää. Yleensä sähkikselatauksessa kyse kuormanahallinnasta, eli pärjätään pienemmällä liittymällä. Tehomaksu ei nyt juttu, paitsi jos se tuo vaihtoehto listalle isomman liittymän.

Pörssisähkö hinnoitelu hintaoptimoinnista, jos reilun kokoinen liittymä niin voi tuoda lisää optimointi varaa.

Noin lähtökohtaisesti tehomaksu on sähköautojen kotilataajille lähinnä positiivinen juttu, en nyt liikaa sen varaan toiveita laittaisi, siis tuleek edes tarjolle ja jos tulee niin en usko antavan paljoa etua.
 
Tässä nyt on esimerkkiä tyypillisistä siirtohinnoista. Suurin osa isommista sähkönkäyttäjistä jotka ohjaa isompia kuormia yöaikaan (jolloin pörssisähkökin on usein halpaa) esimerkiksi sähkölämmittäjät maksaa jo nyt huomattavasti suurempia perusmaksuja.

Tuntuisi ihan kohtuulliselta, että nämä pääsulakekoon mukaan määräytyvät perusmaksut laskee jos tulee tuo tehomaksu mukaan. En minä oikein tiedä, että mistä näitä nykyisiä maksuja sitten maksetaan, jos ei siitä, että verkkoyhtiö pitää verkon toimintakunnossa.

aika.png

yleis.png
 
Tässä nyt varmaan kannattaa mainita näiden monien autojen lataushäviöt kWh/sentteinä, siis paljonko se on 2kW laturilla, vs 6kW, vs 11kW laturilla. Lämmityksestä ei ilmeisesti kyse.
Esim Tesla Model Y:ssä ovat lataushäviöt 11 kW latauksella tyypillisesti 8-10% ja 1,8 kW latauksella 15-20%. Auton lämmitys tulee sitten päälle. Monet autot lämmittävät akun ennen kuin alkavat ladata ylipäätään mitään. 1,8 kW:n latauksella voi suurin osa lataustehosta mennä akun lämmittämiseen.
 
Ei tarvi kertoa mitkä sähköauto sinulla, mutta jotain esimerkkiä mitä ei pystyisi lataamaan alle 6kW teholla. Käytännössä Suomessa ei edes saa yksivaihe sukon kautta ladata yli 8A, eli alle 2kW. Ja osassa asähköautoja ei edes ole tarjolla kuin yksi vaihe AC lataus, ja en tiedä moniko 3 vaihe latausta tukeva ei tukisi yksivaihe latausta.
Tämä on yhtä typerää kuin sanoa, että jos ajaisi max. 50km/h kuluisi tiestö vähemmän ja kulutuskin laskisi. Tai miksi keittää sähköliedellä 1.8kW teholla, kun voisi yhtä hyvin käyttää max. 300W. Autoja ladataan myös sillä 11kW teholla, jotta se olisi nopeaa ja vaivatonta. Toisinaan kun tulee kotiin myöhään ja lähteä pitäisi ens aamulla uudestaan, ei sitä millään 3x6A tehoilla latailla.

Se että keksitään joku lisämaksu ja asetetaan rajat sähköistyvässä länsimaassa niin alas, että se käytännössä ylittää sen puolivahingossakin, niin ei se oikein kansalaisille kauhean helposti mene jakeluun ja mielestäni hyvä näin. Asuminen on jo kallista täällä muutenkin, joten jokainen lisävero ja lisämaksu on jälleen pois siitä Suomen kulutuksesta. Sitten voidaankin taas miettiä yhdessä, että missä se talouskasvu on.

Ainahan me voidaan asua konttiasunnoissa mihin tulee yksi kappale sukopistoketta max. 6A ja silloin varmaankin se maailmakin pelastuisi.
 
Esim Tesla Model Y:ssä ovat lataushäviöt 11 kW latauksella tyypillisesti 8-10% ja 1,8 kW latauksella 15-20%.
Jos tunnin kuussa optimoi, pudottamalla tehoa , niin kilowattitunti, harakoille, siinä sitten mietti onko vaivan arvoista, tai missä se raja menee.

Jos vuorokaudessa lataa 30kW ja, niin jos suurinpiirtein rajoittaa kaiken latauksen huonolle hyötysuhteelle, niin kuukausi tasolla kymmennen prosentin mukaa 90kW, harakoille. Kananttaako sen takia rajoittaa tehoa, varsinkaan jos optimoi pörssihintoja ja liittymässä kapasiteettia.
 
Ja kun yksi vartti määrää koko kuukauden perusmaksun, niin jos se teho kerran lipsahtaa jonnekin 10 kW luokkaan, niin loppukuun saa poltella johdot kuumana 10 kW tehoilla ilman lisävaikutusta sen kuukauden maksuun. Miten se auttaa verkon hallinnassa kun loppukuun piikit on tehomaksun osalta ilmaisia?
Se tässä on ongelma. Kerran kun pistää kiukaan päälle tai kerran kun lataa autoa, ei ole mitään väliä koko loppukuun tehoilla tai millään muullakaan. Eli käytännössä tämä on vaan lisämaksu ja tapa rahastaa.
On jotenkin ihan täysin käsittämätöntä, miten tuo Energiaviraston esitys voi olla noin vitun tyhmä.
Jos tehomaksu tulee, niin jotta verkkoyhtön tuotot eivät kasvaisi, niin eikö tällöin lähtökohtaisesti pitäisi kaikkien kuukausimaksujen laskea, joiden päälle tulee tämä muuttuva tehomaksu. Uskon tämän tuottojen reguloinnin onnistuvan vain ja ainoastaan, mikäli yritys on voittoa tavoittelematon, eikä sen ensisijainen tehtävä ole tuottaa voittoa omistajilleen.
Kyllä tässä nyt vähän haisee joku kikkailu jolla halutaan päästä vain rahastamaan enemmän. Nämä on näitä hienoja monopoliyhtiöitä. :smoke:
Se että keksitään joku lisämaksu ja asetetaan rajat sähköistyvässä länsimaassa niin alas, että se käytännössä ylittää sen puolivahingossakin, niin ei se oikein kansalaisille kauhean helposti mene jakeluun ja mielestäni hyvä näin.
Pitänee täsmentää noin kymmenettä kertaa tässä ketjussa:

1) Tehomaksulla sähköyhtiö ei saa kerätä lisää rahaa. Tehomaksulla sähkölaskujen jakautuminen kuluttajien välillä muuttuu. Todennäköisesti kuukausimaksun (tai energiamaksun) määrä laskee tehomaksun tullessa rinnalle. Tehomaksuton tuote säilyy vaihtoehtona. Eli jotkut maksavat lisää ja joilla laskun loppusumma pienenee.

2) 5 kW/15min ei ole mikään elämän ja kuoleman raja vaan sen jälkeen alkaa X € / ylitetty kW maksua kertymään. Kuukauden tehomaksu on aivan eri 15 kW piikkaavalle kuin 7 kW piikaavalle.


Tuntuisi ihan kohtuulliselta, että nämä pääsulakekoon mukaan määräytyvät perusmaksut laskee jos tulee tuo tehomaksu mukaan. En minä oikein tiedä, että mistä näitä nykyisiä maksuja sitten maksetaan, jos ei siitä, että verkkoyhtiö pitää verkon toimintakunnossa.
Itsekin näen niin, että muut maksukomponentit (koko kuukausi- tai energiamaksu) pitää pienentyä tehomaksun tullessa mukaan. Lisäksi sinulta on perusteltu pohdinta, miksi tässä on kapasiteettihaasteita sähköyhtiöillä ja pitää oikein tehomaksu tuoda. Eikö nykyiset maksut riitä?

Perusongelma on kaksiosainen:
1) Kuluttajat käyttävät enemmän sähköä ja tarvitsevat enemmän tehoa sähköistymisen myötä
2) Kuluttajat käyttävät sähköä yhtä aikaa

Yhtiöille ei ole mikään ongelma, että yksittäinen asiakas käyttää urku auki sähköliittymäänsä, mutta kun kaikki tai suurin osa tekee niin, ollaan ongelmissa.

Tuo kaksiosainen ongelma voidaan ratkaista lisäämällä sähköverkon kapasiteettia, mutta sen myötä yhtiöillä on perusteet kerätä enemmän tuohta ja sitähän ei haluta. Siis kuluttajien intoa kuluttaa on syytä rajoittaa tai sitten muuttaa sähkönkulutuskäytäntöjä. Tehomaksu on tietynlainen joustotuote. Ymmärtääkseni tehomaksu on juurikin viranomaisen halu luoda lisää joustoa ja yhtenäistää tämä menetelmä.
 
Perusongelma on kaksiosainen:
1) Kuluttajat käyttävät enemmän sähköä ja tarvitsevat enemmän tehoa sähköistymisen myötä
2) Kuluttajat käyttävät sähköä yhtä aikaa

Yhtiöille ei ole mikään ongelma, että yksittäinen asiakas käyttää urku auki sähköliittymäänsä, mutta kun kaikki tai suurin osa tekee niin, ollaan ongelmissa.

Tuo kaksiosainen ongelma voidaan ratkaista lisäämällä sähköverkon kapasiteettia, mutta sen myötä yhtiöillä on perusteet kerätä enemmän tuohta ja sitähän ei haluta. Siis kuluttajien intoa kuluttaa on syytä rajoittaa tai sitten muuttaa sähkönkulutuskäytäntöjä. Tehomaksu on tietynlainen joustotuote. Ymmärtääkseni tehomaksu on juurikin viranomaisen halu luoda lisää joustoa ja yhtenäistää tämä menetelmä.
Se nyt vaan jotenkin tuntuu tyhmältä rangaista koko kuukauden ajalta siitä että hiljaisena aikana yöllä tai viikonloppuna lipsahtaa tehopiikki kun muut ei sitä sähköä kuluta eikä se ketään haittaa. Yksi lipsahdus tulee vielä kalliiksi, jos lisäkustannus on esimerkissä esitettyä luokkaa 2€/kW, helposti 10-20€ hupsis jos piikki on 10-15 kW. Ja siihen lipsahdukseen loppuu se oman kuorman tasaamisen tarve loppukuun ajaksi, sehän suorastaan kannustaa kuluttamaan maksimit siitä eteenpäin kun ne saa loppukuun ajan kaupan päälle.
 
1) Tehomaksulla sähköyhtiö ei saa kerätä lisää rahaa. Tehomaksulla sähkölaskujen jakautuminen kuluttajien välillä muuttuu. Todennäköisesti kuukausimaksun (tai energiamaksun) määrä laskee tehomaksun tullessa rinnalle. Tehomaksuton tuote säilyy vaihtoehtona. Eli jotkut maksavat lisää ja joilla laskun loppusumma pienenee.
Eikä sähköverkkojen myynnillä ulkomaille ole tulossa hinnankorotuksia. Vaan mitäs kävi, jouduttiin rajaamaan voittoja kun Carunat nosteli siirtohintoja miten lystää. Tässähän ei ole mitään järkeä edelleenkään, jos se tehomaksu menee 45min saunomisella rikki joka johtaa edelleen että koko kuun käytöllä ei täten ole väliä. Se että joku sanoo netissä, että tödennäköisesti joku hinta laskee on toki hieno ajatus. Uskon kun näen, ei tässä ole yhtään mikään kuukausimaksu tai siirtohinta laskenut kymmeneen vuoteen.
 
Ja siihen lipsahdukseen loppuu se oman kuorman tasaamisen tarve loppukuun ajaksi, sehän suorastaan kannustaa kuluttamaan maksimit siitä eteenpäin kun ne saa loppukuun ajan kaupan päälle

Eikä kannusta. Energia + sen siirto maksaa silti koko sen loppukuun ajan jokaista käytettyä kWh:ta kohden. Ja koko loppukuun ajan sen käyttäjän pitää varoa tekemästä uutta tehohuippua. Jatkossakin suurin osa kustannuksista syntyy muusta kuin tehomaksusta. En oikein ymmärrä tätä keskustelua, jossa puhutaan ikään kuin tuo olisi jatkossa ainoa sähkömenoihin vaikuttava asia. Ei ole. Siellä on monta mekanismia jotka osaltaan ohjaavat säästämään kulutusta.

Ja jatkuvasti unohtuu se, että jos joku maksaa nykyistä enemmän eikä kokonaistuotto saa regulaation takia lisääntyä, niin toiset maksavat väistämättä nykyistä vähemmän.
 
Sähkön verkkopalvelumaksut - Lahti Energia
2025 loppuun asti, hintoja, poimintoja

Yleissiirto

perusmaksu 6,02 €/kk
siirtomaksu 3,51 snt/kWh

Yleissiirto teho
perusmaksu 6,53 €/kk
tehomaksu 0,88 €/kW, kk
siirtomaksu 2,76 snt/kWh



Sähköverkkotoiminnan kustannuksista noin 75 prosenttia on kiinteitä kustannuksia. Ne toteutuvat riippumatta siitä, kuinka paljon energiaa verkossa siirretään.

Koska verkon tekninen mitoitus ja kustannukset määräytyvät pitkälti verkosta otettavan tehon perusteella, Lahti Energia Sähköverkon verkkopalvelumaksuissa on mukana tehomaksu. Tehomaksua ei kuitenkaan ole kerros-, rivi- ja paritalokohteissa, ellet ole itse vaihtanut tehomaksulliseen verkkopalvelutuotteeseemme.

Tehomaksun laskutusteho määräytyy edellisen 12 kuukauden aikana mitatun suurimman, tunnin aikana kulutetun energiamäärän mukaan. Tehomaksun tarkoituksena on ohjata asiakasta pienentämään sähkön käytön kulutushuippuja. Sähköverkon pienemmät kulutushuiput vähentävät tarvettamme tehdä verkostossa muutostöitä ja uusia investointeja, mikä näkyy halvempina verkkopalvelumaksuina.

Jos tuo muuttuu 1kk ja vartti, niin ei ehkä ihan se mitä verkko-operaattorille ja asiakkaalle pitkässä juoksussa optimi.

Mutta se miksi lainasin tuolta on se miten tuo operaattori on jyvittänyt kustannuksia, eli siirtohinnasta pois, kohti niitä kiinteitä kustannuksia, kohti kustannusten muotoa.
 
Eikä sähköverkkojen myynnillä ulkomaille ole tulossa hinnankorotuksia. Vaan mitäs kävi, jouduttiin rajaamaan voittoja kun Carunat nosteli siirtohintoja miten lystää. Tässähän ei ole mitään järkeä edelleenkään, jos se tehomaksu menee 45min saunomisella rikki joka johtaa edelleen että koko kuun käytöllä ei täten ole väliä. Se että joku sanoo netissä, että tödennäköisesti joku hinta laskee on toki hieno ajatus. Uskon kun näen, ei tässä ole yhtään mikään kuukausimaksu tai siirtohinta laskenut kymmeneen vuoteen.

Omistuksella ei ole merkitystä, ihan samat kaavat, tässä välissä on nostettu verkkoyhtiöiden kustannuksia, vastuita. Iso tekiä on säävarmaverkko, mikä vaikutti parilla tavalla, sitä vauhditettiin porkkanalla, eli lupauksella että se kannattaa, että tiukentamalla vastuita verkon toimivuudesta.

Jos jonkin verrkoyhtiön hinnat nousee yleistäenemmän, niin se voi olla myös merkki siitä että ollut alennustamyyntiä, eli asiakas hyötynyt.

Suomen ilmeisen vähän asiakasomisteisia verkkoyhtiöitä, keskinäisiä, osuuskuntia jne. joilla joku syy miksi tarjoavat palveluita jos ihan alle kustannusten, niin melkein. (omistaja kuluttaja asiakkaalle verotuksellisesti edullisempaa ottaa se pääoma korko hinnossa vs tulona)
 
Jos jonkin verrkoyhtiön hinnat nousee yleistäenemmän, niin se voi olla myös merkki siitä että ollut alennustamyyntiä, eli asiakas hyötynyt.
Se voi olla myös merkki siitä, että ko. verkkoyhtiö on myyty sijoitusrahaston/ulkomaisen eläkeyhtiön omistukseen jota ei jatkossa kiinnosta mikään muu kuin voitot: maksimi. Sitä tavoitetta kohden voidaan tehdää paperitappiota (jolla saadaan vähennettävää tuloa toisaalle), pitää investoinnit minimissään, siirtää tulosta emoyhtiölle, maksaa osinkoa ja tehdä muita kirjanpitokikkoja, koska ainoa tavoite on tuottaa voittoa omistajille.

Ei netissäkään voi olla näin helvetin sinisilmäisiä ihmisiä, että luulisi näiden firmojen pelaavaan monopoliasemassa jonkun "reilun logiikan" mukaan. Ja tämä ei nyt ollut kehenkään tiettyyn kohdistettu tämä toinen kappale.
 
Se nyt vaan jotenkin tuntuu tyhmältä rangaista koko kuukauden ajalta siitä että hiljaisena aikana yöllä tai viikonloppuna lipsahtaa tehopiikki kun muut ei sitä sähköä kuluta eikä se ketään haittaa.
Tämä on tehomaksun ongelmapuoli. Se ei osaa yhdistää "tehopiikkiä" ja verkon kuormitustilannetta. Toisaalta asiaa lienee vaikea tehdä tasapuolisesti ja mahdollisimman yksinkertaisesti muuten.

Ja siihen lipsahdukseen loppuu se oman kuorman tasaamisen tarve loppukuun ajaksi, sehän suorastaan kannustaa kuluttamaan maksimit siitä eteenpäin kun ne saa loppukuun ajan kaupan päälle.
Tehomaksun osalta loppukuun kannustinta ei ole piikin ollessa riittävän korkea, energiamaksujen osalta kyllä.

Eikä sähköverkkojen myynnillä ulkomaille ole tulossa hinnankorotuksia. Vaan mitäs kävi, jouduttiin rajaamaan voittoja kun Carunat nosteli siirtohintoja miten lystää. Tässähän ei ole mitään järkeä edelleenkään, jos se tehomaksu menee 45min saunomisella rikki joka johtaa edelleen että koko kuun käytöllä ei täten ole väliä. Se että joku sanoo netissä, että tödennäköisesti joku hinta laskee on toki hieno ajatus. Uskon kun näen, ei tässä ole yhtään mikään kuukausimaksu tai siirtohinta laskenut kymmeneen vuoteen.
Uskosi on käynyt selväksi. Tännekin linkatulla sähköyhtiöiden säätelymenetelmiä lukemalla selviää asian oikea laita. Voit tarkistaa tehohinnoittelun nykytilaa esim. Lahti Energialta tai Heleniltä. Tehomaksun ollessa käytössä, muissa hintakomponenteissa on eroa.

Se voi olla myös merkki siitä, että ko. verkkoyhtiö on myyty sijoitusrahaston/ulkomaisen eläkeyhtiön omistukseen jota ei jatkossa kiinnosta mikään muu kuin voitot: maksimi. Sitä tavoitetta kohden voidaan tehdää paperitappiota (jolla saadaan vähennettävää tuloa toisaalle), pitää investoinnit minimissään, siirtää tulosta emoyhtiölle, maksaa osinkoa ja tehdä muita kirjanpitokikkoja, koska ainoa tavoite on tuottaa voittoa omistajille.
Ymmärtääkseni kaikkien yhtiöiden lähtökohtainen tehtävä on tehdä voittoa. Suurimpia maksuja keräävät yhtiöt, joilla on eniten verkkoa maksajaa kohden huolehdittavana.
 
Se voi olla myös merkki siitä, että ko. verkkoyhtiö on myyty sijoitusrahaston/ulkomaisen eläkeyhtiön omistukseen jota ei jatkossa kiinnosta mikään muu kuin voitot: maksimi.

Ei sillä omistajalla ole väliä, oli se sitten kunta, eläkeyhtiö, paikallinen yksityisomisteinen jne.



Sitä tavoitetta kohden voidaan tehdää paperitappiota (jolla saadaan vähennettävää tuloa toisaalle), pitää investoinnit minimissään, siirtää tulosta emoyhtiölle, maksaa osinkoa ja tehdä muita kirjanpitokikkoja, koska ainoa tavoite on tuottaa voittoa omistajille.

Ei siinä hinnoittelussa ole kikkoja. Ainoa ehkä millä hinnat painuu on se että verkko vielä kuosissa, mutta ei investoida, ottamalla siis korjausvelkaa. (no tarkistamatta faktoja, voiko korjausvelkaa miten varautua, no riskit kasvaa)

Ei netissäkään voi olla näin helvetin sinisilmäisiä ihmisiä, että luulisi näiden firmojen pelaavaan monopoliasemassa jonkun "reilun logiikan" mukaan. Ja tämä ei nyt ollut kehenkään tiettyyn kohdistettu tämä toinen kappale.

Kuten ketjussa jatkuvasti toistettu, niin monopoli takia toimia-ala on erittäin säännelty ja valvottu.

Pelivaraa on siinä että miten jakaa, kk maksuja, energiasiirtomaksun vällillä painopistettä ja nyt tuo tehomaksunkin pelivara tiukkenee.
 
Pitänee täsmentää noin kymmenettä kertaa tässä ketjussa:

1) Tehomaksulla sähköyhtiö ei saa kerätä lisää rahaa. Tehomaksulla sähkölaskujen jakautuminen kuluttajien välillä muuttuu. Todennäköisesti kuukausimaksun (tai energiamaksun) määrä laskee tehomaksun tullessa rinnalle. Tehomaksuton tuote säilyy vaihtoehtona. Eli jotkut maksavat lisää ja joilla laskun loppusumma pienenee.
...
Itsekin näen niin, että muut maksukomponentit (koko kuukausi- tai energiamaksu) pitää pienentyä tehomaksun tullessa mukaan. Lisäksi sinulta on perusteltu pohdinta, miksi tässä on kapasiteettihaasteita sähköyhtiöillä ja pitää oikein tehomaksu tuoda. Eikö nykyiset maksut riitä?
Jos tällä ei saa kerätä lisää rahaa, niin saadaanko tällä siirrettyä siirtomaksutaakkaa teollisuudelta yksityisille vai tuleeko teollisuudellekin vastaava tehomaksu?

Perusongelma on kaksiosainen:
1) Kuluttajat käyttävät enemmän sähköä ja tarvitsevat enemmän tehoa sähköistymisen myötä
2) Kuluttajat käyttävät sähköä yhtä aikaa

Yhtiöille ei ole mikään ongelma, että yksittäinen asiakas käyttää urku auki sähköliittymäänsä, mutta kun kaikki tai suurin osa tekee niin, ollaan ongelmissa.

Tuo kaksiosainen ongelma voidaan ratkaista lisäämällä sähköverkon kapasiteettia, mutta sen myötä yhtiöillä on perusteet kerätä enemmän tuohta ja sitähän ei haluta. Siis kuluttajien intoa kuluttaa on syytä rajoittaa tai sitten muuttaa sähkönkulutuskäytäntöjä. Tehomaksu on tietynlainen joustotuote. Ymmärtääkseni tehomaksu on juurikin viranomaisen halu luoda lisää joustoa ja yhtenäistää tämä menetelmä.
Alla esitetyissä lainauksissa lähteenä on FINGRIDIN ENNUSTE Q3/2025 Sähkön tuotannon ja kulutuksen kehitysnäkymät.

En tiedä onko muualla sitten parempaa dataa kuin Fingridillä, mutta tuolle kohdan 1) väitteelle ei oikein ole katetta. Kuluttajien sähkönkulutus ei kasva. Liikenteen sähköistymien on ainoa asia, mikä lisää kulutusta ja sekin melko vähän. Autoakin ladataan yleensä öisin, kun muu kulutus on pientä.

Fingridin ennusteessa ei tunnistettu kohtaa 2) ongelmaksi tai viitattu sanallakaan siihen, että kuluttajat muuttaisivat käyttäytymistään siten, että he alkaisivat käyttää sähkö jotenkin nykyistä enemmän yhtä aikaa.

Tästä jää jäljelle oikeastaa liikenteen sähköistyminen (2025: 2 TWh -> 2035: 7 TWh). Kokonaiskasvu olisi siis 5 TWh, josta kotitalouksille puhtaana arvauksena puolet 2,5 TWh? Kotitalouksien sähkönkulutus on ollut vuonna 2024 23 TWh, josta tuo arvattu muutos on noin 10%. Sähköverkot on tietääkseni mitoitettu (nykyisen) huippukulutuksen eli kylmien talvipäivien mukaan. En vieläkään keksi perusteluita tehomaksulle, jos joku lämmittää saunansa toukokuisena iltana ja vaikka lataisi autoaankin samaan aikaan. Kaipaisin siis edelleen lähdettä miksi tällainen tehomaksu tarvitaan, miksi raja olisi noin pieni eli 5 kW ja miksi sitä sovelletaan vaikka käyttäisi sähköä sellaiseen aikaan kun muu kulutus on pientä? (kiinteistön sähköliittymähän ei ole ongelma)

Kuvassa 1 esitetään Fingridin ennusteen mukainen sähkön
kulutuksen kehitys Suomessa vuoteen 2035 mennessä. Sähkön
kulutuksen arvioidaan kasvavan teollisuudessa, lämmityksessä
ja liikenteessä. Valtaosa ennusteeseen sisällytetystä
kasvusta tulee teollisuuden prosessien sähköistymisestä,
datakeskuksista sekä vedyn ja vedystä tuotettujen jatkojalosteiden
tuotannosta
.
Sähkön kulutuksen rakennusten lämmitykseen ennustetaan
kasvavan noin 26–28 terawattituntiin. Kasvua vauhdittaa erityisesti
sähköinen kaukolämpö... Kiinteistökohtaisen sähkölämmityksen
arvioidaan säilyvän melko vakaana noin 17 terawattitunnin
tasolla
, kun energiatehokkuuden parantuminen ja suoran
sähkölämmityksen korvautuminen lämpöpumpuilla kompensoivat
sähköön perustuvien lämmitysmuotojen suhteellisen
osuuden kasvua. Kiinteistökohtaisen sähkölämmityksen vaikutus
sähkön kulutuspiikkeihin kylminä talvipäivinä säilyy
jatkossakin huomattavana.
Liikenteen sähkönkulutus1 kasvaa ennusteessa nykyisestä
alle kahdesta terawattitunnista noin neljään terawattituntiin
vuoteen 2030 mennessä ja noin 7 terawattituntiin vuoteen
2035 mennessä. Huolimatta ennusteen nopeasta sähköautojen
määrän kasvusta, sähköisen liikenteen sähkönkulutus
vuositasolla on hyvin pieni verrattuna kokonaissähkönkulutukseen.
Sähköautojen latauksen vaikutus sähkötehon
tarpeeseen on kuitenkin suuri ja siten latausajankohdan
optimoinnilla on merkittäviä vaikutuksia sähköjärjestelmään
sekä sähkön siirtotarpeisiin kanta- ja jakeluverkoissa.
Muu sähkönkulutus sisältää kotitalous- ja palvelusektorin sähkönkulutuksen,
pois lukien lämmitys, ja lisäksi lukuun sisältyvät
siirtohäviöt. Muu kulutus pysyy vakaana parantuvan
energiatehokkuuden ansiosta.
 
Rakentaja lehdessä kohtuu helppotajuinen artikkeli mitä tehomaksu tarkoittaa.
Miksi tehomaksu otetaan käyttöön?

Syy on sähköverkon kuormitus sekä sähköverkkojen rakentamisen ja ylläpidon kustannukset.

Verkkoa täytyy mitoittaa sen suurimman käytön mukaan — eli kuinka paljon sähköä ihmiset ja yritykset käyttävät samaan aikaan. Jos kaikki laittavat kiukaan, sähköauton latauksen ja lämpöpumpun päälle yhtä aikaa, syntyy tehopiikki. Tällöin verkossa pitää olla riittäväst
Tehomaksu määrittää sen, kuinka suuri osa sähkönsiirron hinnasta perustuu kulutuksen tehopiikkeihin. Jos sähköä kuluu tasaisesti, maksu pysyy alhaisena. Sen sijaan äkilliset kulutuspiikit – kuten useiden suuritehoisten laitteiden käyttö samanaikaisesti – nostavat maksua.

Tehomaksu kannustaa jakamaan sähkönkäyttöä tasaisemmin eri ajankohtiin. Esimerkiksi lämminvesivaraajan tai sähköauton latauksen voi ajastaa yöksi, jolloin verkon kuormitus on pienempi. Näin vähennetään kulutushuippuja ja varmistetaan, että sähköverkko riittää entistä paremmin myös tulevaisuudessa.
 
Jos tällä ei saa kerätä lisää rahaa, niin saadaanko tällä siirrettyä siirtomaksutaakkaa teollisuudelta yksityisille vai tuleeko teollisuudellekin vastaava tehomaksu?
Teollisuudella on ollut jo iät ja ajat tehomaksu.

Alla esitetyissä lainauksissa lähteenä on FINGRIDIN ENNUSTE Q3/2025 Sähkön tuotannon ja kulutuksen kehitysnäkymät.
Fingrid tarkastelee asiaa koko järjestelmän näkökulmasta ja se on systeemitaso eli munat ja makkarat on nyt sekaisin.

Verkkoyhtiöiden tilanne on aivan toinen. Itä-Suomessa ongelma on rajusti vähenevä kysyntä ja pk-seudulla taas rajusti kasvava kysyntä. Fingridin näkökulmasta (koko maa) nämä jossain määrin kumoavat toisensa, mutta paikallisilla sähköyhtiöillä on aivan eri tilanne.

En tiedä onko muualla sitten parempaa dataa kuin Fingridillä, mutta tuolle kohdan 1) väitteelle ei oikein ole katetta. Kuluttajien sähkönkulutus ei kasva.
Erityisesti sähkötehon käyttö kasvaa, mutta myöskin sähkönkulutus. Alueiden välillä on vaan suuria eroja. Voisin väittää, että kasvukeskuksessa vaikuttavan verkkoyhtiön sähkösiirto kasvaa, vaikka toki samaan aikaan energiatehokkuuden paraneminen leikkaa kasvuvauhtia.

Fingridin ennusteessa ei tunnistettu kohtaa 2) ongelmaksi tai viitattu sanallakaan siihen, että kuluttajat muuttaisivat käyttäytymistään siten, että he alkaisivat käyttää sähkö jotenkin nykyistä enemmän yhtä aikaa.
Fingrid haluaa, että maan tehotasapainon kannalta pörssisähköohjautuvuus olisi suurta eli ihmiset käyttäisivät sähköä, kun sitä on tarjolla ja päinvastoin. Hintaohjautuvuus on suurta tällä hetkellä, kalliiden hintojen aikaan sen näkee hyvin.

Paikalliselle verkkoyhtiölle tämä näyttäytyy yhä enemmän yhtäaikaisena sähkönkäyttönä.

En vieläkään keksi perusteluita tehomaksulle, jos joku lämmittää saunansa toukokuisena iltana ja vaikka lataisi autoaankin samaan aikaan. Kaipaisin siis edelleen lähdettä miksi tällainen tehomaksu tarvitaan, miksi raja olisi noin pieni eli 5 kW ja miksi sitä sovelletaan vaikka käyttäisi sähköä sellaiseen aikaan kun muu kulutus on pientä? (kiinteistön sähköliittymähän ei ole ongelma)
En minäkään keksi perustetta, jos verkon kapasiteetti on tuolloin ok. Koko jutun juoni viranomaisella on ollut, että pitää laatia yhtenäiset pelisäännöt ja ne on käytössä kaikissa tilanteissa mahdollisimman yksinkertaisesti. Pääosin vaikutuksella ei varmaan ole merkitystä ja välillä on.

Uskoakseni raja on pieni siksi, että ohjausvaikutus on suurempi ja siten paine lisätä verkon kapasiteettia (ja nostaa hintoja) pienempi.
 
Jos tällä ei saa kerätä lisää rahaa, niin saadaanko tällä siirrettyä siirtomaksutaakkaa teollisuudelta yksityisille vai tuleeko teollisuudellekin vastaava tehomaksu?
Isoilla asiakkailla olut iet ja ajat pätö ja loisteho maksut (Edit olikin tullut jo vastaus)



Fingrid haluaa, että maan tehotasapainon kannalta pörssisähköohjautuvuus olisi suurta eli ihmiset käyttäisivät sähköä, kun sitä on tarjolla ja päinvastoin. Hintaohjautuvuus on suurta tällä hetkellä, kalliiden hintojen aikaan sen näkee hyvin.

Paikalliselle verkkoyhtiölle tämä näyttäytyy yhä enemmän yhtäaikaisena sähkönkäyttönä.


Luulis että vielä on jotain osuvuutta kysyntä piikkien , kalliin sähkön, ja pienliittymien tehopiikkien kanssa, tehomaksu sitä vaikutusta heikennä. Tosin jos se nyt muuttuu vain kuukauden pitukseksi 12kk sijaan, niin tehomaksu vaikutus on aiempaa heikompi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sillä omistajalla ole väliä, oli se sitten kunta, eläkeyhtiö, paikallinen yksityisomisteinen
Meinaat että kunnalla ei voisi olla strategiana tuottaa kohtuuhintaisia palveluita kuntalaisille, eläkeyhtiötä saattaisi kiinnostaa huoltovarmuus ja yksityisomistajalla saattaisi olla strategiassa muitakin arvoja? Ulkomaisella eläkerahastolla voi olla vähän vaikea olla kiinnostunut paikallisista elinoloista.

Ei siinä hinnoittelussa ole kikkoja. Ainoa ehkä millä hinnat painuu on se että verkko vielä kuosissa, mutta ei investoida, ottamalla siis korjausvelkaa. (no tarkistamatta faktoja, voiko korjausvelkaa miten varautua, no riskit kasvaa)

Kuten ketjussa jatkuvasti toistettu, niin monopoli takia toimia-ala on erittäin säännelty ja valvottu.

Pelivaraa on siinä että miten jakaa, kk maksuja, energiasiirtomaksun vällillä painopistettä ja nyt tuo tehomaksunkin pelivara tiukkenee.

Kyllä siinä on sellaisia kikkoja olemassa, joilla voit samaan aikaan tehdä ennätystulosta ja samaan aikaan nostaa hintoja vedoten siihen, että talous on alijäämäinen. Juuri näin on Carunalla käynyt ihan tässä parin vuoden sisään: Kritiikkiä Caruna-kuvioista: “Kuluttajat maksavat, voitot valuvat ulkomaille”

Systeemi taisi toki vaihtua tässä ihan lähiaikoina, mutta vanhaakin systeemiä kierrettiin onnistuneesti ja niin kauan kun valvova viranomainen ei puutu asiaan, niin ei ole mitään syytä olettaa etteikö tässäKIN tapauksessa kääritä kuluttajilta maksimit taskuista tehomaksuin.
 
Meinaat että kunnalla ei voisi olla strategiana tuottaa kohtuuhintaisia palveluita kuntalaisille, eläkeyhtiötä saattaisi kiinnostaa huoltovarmuus ja yksityisomistajalla saattaisi olla strategiassa muitakin arvoja? Ulkomaisella eläkerahastolla voi olla vähän vaikea olla kiinnostunut paikallisista elinoloista.



Kyllä siinä on sellaisia kikkoja olemassa, joilla voit samaan aikaan tehdä ennätystulosta ja samaan aikaan nostaa hintoja vedoten siihen, että talous on alijäämäinen. Juuri näin on Carunalla käynyt ihan tässä parin vuoden sisään: Kritiikkiä Caruna-kuvioista: “Kuluttajat maksavat, voitot valuvat ulkomaille”

Systeemi taisi toki vaihtua tässä ihan lähiaikoina, mutta vanhaakin systeemiä kierrettiin onnistuneesti ja niin kauan kun valvova viranomainen ei puutu asiaan, niin ei ole mitään syytä olettaa etteikö tässäKIN tapauksessa kääritä kuluttajilta maksimit taskuista tehomaksuin.
epäilevä olin itekin aluksi, mutta ko täällä tuli infoa ja tutustui aiheeseen paremmin, ni lähes käännyin jo sen puoleen, varsinkin ku optimoin jo automaattisesti kaikkea. kulu ei saa nousta mitä nyt on siirtoyhtiöllä, ja siirtoyhtiön ei ole pakko tarjota tehomaksullista, mutta jos tarjoo on oltava mukana tehomaksullinen, eli jos tehomaksulliseen meet se ei saa olla korkeampi kuin tehomaksuton, mutta saattaa olla halvempi jos osaat hanskata asian, max sama hinta
muoks ja jos oikeen ymmärsin ni senkun laitat kavit plöriseen ja keität pottuja kohan yhden vartin aikana et ylitä 1,2kwh tehoa, piikki saa olla vaikka 20kw, mutta jollei se muutettuna vartissa ole yli tuon kwh:n niin sitten se on alle eikä tehomaksua
 
Meinaat että kunnalla ei voisi olla strategiana tuottaa kohtuuhintaisia palveluita kuntalaisille, eläkeyhtiötä saattaisi kiinnostaa huoltovarmuus ja yksityisomistajalla saattaisi olla strategiassa muitakin arvoja? Ulkomaisella eläkerahastolla voi olla vähän vaikea olla kiinnostunut paikallisista elinoloista.

Kuntaomistaja voisi periaatteessa käyttää veronmaksajien rahoja, mutta historiallisesti päinvastoin.
Nykyään ei onnistu ja kuntaomisteiset käytännössä hinnoitteleen siinä missä muutkin.


Kyllä siinä on sellaisia kikkoja olemassa, joilla voit samaan aikaan tehdä ennätystulosta ja samaan aikaan nostaa hintoja vedoten siihen, että talous on alijäämäinen. Juuri näin on Carunalla käynyt ihan tässä parin vuoden sisään: Kritiikkiä Caruna-kuvioista: “Kuluttajat maksavat, voitot valuvat ulkomaille”

Systeemi taisi toki vaihtua tässä ihan lähiaikoina, mutta vanhaakin systeemiä kierrettiin onnistuneesti ja niin kauan kun valvova viranomainen ei puutu asiaan, niin ei ole mitään syytä olettaa etteikö tässäKIN tapauksessa kääritä kuluttajilta maksimit taskuista tehomaksuin.

Eli aiemmin alehinnoiteltu. Linkin muu höpinä nyt ei edes yritä avata kuviota.
 
Sähkön verkkopalvelumaksut - Lahti Energia
2025 loppuun asti, hintoja, poimintoja



Jos tuo muuttuu 1kk ja vartti, niin ei ehkä ihan se mitä verkko-operaattorille ja asiakkaalle pitkässä juoksussa optimi.

Mutta se miksi lainasin tuolta on se miten tuo operaattori on jyvittänyt kustannuksia, eli siirtohinnasta pois, kohti niitä kiinteitä kustannuksia, kohti kustannusten muotoa.


Noilla Lahti Energian hinnoilla kuukausimaksu vaikkapa 3x25A liittymästä maksimit (17kW) imevälle olisi

perusmaksu 6,53 €/kk +
tehomaksu 0,88 €/kW, kk
= 6,53 + 17*0,88 = 6,53 + 14,96 = 21,49€/kk

Kuulostaa OK diililtä, jos vertaa vaikka Elenian 3x25A liittymään, jonka kuukausimaksu on 22,79€/kk.

Parhaillaan systeemissä saisi kotiin 3x63A pääsulakkeet ja kuluvan kuukauden kiinteä maksu menisi sen mukaan, mikä oli huipputeho. Varsinkin jos tarve pyörii nykyisen systeemin sulakekokojen rajamailla, hieman yli rajan, esim 3x28-30A tasolla, olisi säästömahdollisuudet hyvät.

Mun mielestä tuo olisi fiksumpaa laittaa vaikka neljän kovimman huippuvartin keskiarvona ja jokainen kuukausi määräytyisi kerrallaan, että pieni ajattelemattomuus ei kostautuisi niin kovasti ja toisaalta kannustaisi jatkuvasti pohtimaan kokonaisuutta. Jos yhdestä 15min keskihuipputehosta tulee maksuperuste 12kk eteenpäin, niin motivaatio tuon optimointiin tulee olemaan huonoa.
 
Teollisuudella on ollut jo iät ja ajat tehomaksu.
Hyvä juttu. Toivottavasti tässä uudistuksessa yksityisten ja yritysten välistä maksutaakkaa ei muuteta.

Fingrid tarkastelee asiaa koko järjestelmän näkökulmasta ja se on systeemitaso eli munat ja makkarat on nyt sekaisin.

Verkkoyhtiöiden tilanne on aivan toinen. Itä-Suomessa ongelma on rajusti vähenevä kysyntä ja pk-seudulla taas rajusti kasvava kysyntä. Fingridin näkökulmasta (koko maa) nämä jossain määrin kumoavat toisensa, mutta paikallisilla sähköyhtiöillä on aivan eri tilanne.
Valtaosa ennusteeseen sisällytetystä
kasvusta tulee teollisuuden prosessien sähköistymisestä,
datakeskuksista sekä vedyn ja vedystä tuotettujen jatkojalosteiden
tuotannosta
.
Tuleeko tuo rajusti kasvava kysyntä siis kuluttajilta, joille tehomaksu on tulossa, eikä yrityksiltä/teollisuudelta?
Kiinteistökohtaisen sähkölämmityksen
arvioidaan säilyvän melko vakaana noin 17 terawattitunnin
tasolla
Kiinteistöjen sähkölämmityksen sähkönkulutus ilmeisesti kasvaakin huomattavasti.
Muu sähkönkulutus sisältää kotitalous- ja palvelusektorin sähkönkulutuksen,
pois lukien lämmitys, ja lisäksi lukuun sisältyvät
siirtohäviöt. Muu kulutus pysyy vakaana parantuvan
energiatehokkuuden ansiosta.
Muu sähkönkulutus räjähtääkin siis käsiin, kun ihmiset ostavat pleikkarin, sähköpyörän tai sähköhammasharjan :)

Erityisesti sähkötehon käyttö kasvaa, mutta myöskin sähkönkulutus. Alueiden välillä on vaan suuria eroja. Voisin väittää, että kasvukeskuksessa vaikuttavan verkkoyhtiön sähkösiirto kasvaa, vaikka toki samaan aikaan energiatehokkuuden paraneminen leikkaa kasvuvauhtia.
No ei Helenkään tässä yksityisiä kuluttajia tunnista vaan yritykset. Voisiko olla niin, että kuluttajien tehomaksulla mahdollistetaan yritysten kasvava sähkötehon tarve.
Suurten kulutusliittymien kyselyiden määrä on kasvanut merkittävästi. Helen Sähköverkko on julkaissut uuden kapasiteettikarttapalvelun, joka tarjoaa avoimen ja ajantasaisen näkymän jakelu- ja suurjänniteverkon vapaaseen kapasiteettiin eri alueilla. Palvelu on suunniteltu tukemaan ja tehostamaan erityisesti yritysasiakkaiden ja sidosryhmien hankesuunnittelua sekä päätöksentekoa. Vapaa kapasiteetti kuvaa sitä määrää kulutusta tai tuotantoa, joka sähköverkkoon voidaan liittää ilman lisäinvestointeja. Tietoa vapaasta kapasiteetista voidaan käyttää esimerkiksi uusien datakeskusten, sähköautojen suurteholatausten sekä muiden investointien kohdentamisessa.

Fingrid haluaa, että maan tehotasapainon kannalta pörssisähköohjautuvuus olisi suurta eli ihmiset käyttäisivät sähköä, kun sitä on tarjolla ja päinvastoin. Hintaohjautuvuus on suurta tällä hetkellä, kalliiden hintojen aikaan sen näkee hyvin.

Paikalliselle verkkoyhtiölle tämä näyttäytyy yhä enemmän yhtäaikaisena sähkönkäyttönä.
Kuluttajilla pörssisähkösopimuksia on noin 30 %, joista vain osa siirtää jotenkin merkittävästi kulutusta halvoille tunneille. Osaa taas lämmittää takkaa tai laittaa öljykattilan tulille kalliilla sähkön hinnalla, mikä taas ei siirrä kulusta mutta näkyy kalliiden tuntien hintaohjautuvuudessa. Suurin osa siis käyttää sähköä kuin ennenkin. Mutuna sanoisin tämän pikemminkin tasaavan tehopiikkejä. Sähköautoja toki tullaan lataamaan yöllä, kun muu kulutus on pientä. Kaipaisin siis perusteluksi paikallisen verkko dataa siitä kuluttajien aiheuttamasta yhtäaikaisesta sähkönkäytöstä ja sen muutoksesta sekä merkittävyydestä?
 
Edelleen tehomaksulla ei ole mitään tasaavaa vaikutusta, jos kerran kuussa pistää sen 9kW kiukaan päälle. Sen jälkeen se on ihan sama mitä käyttää, paljonko käyttää ja miten käyttää. Tuolloin ei ole edes sitä väliä et tekeekö sen yöllä "kun verkon käyttö on vähäistä" vai päivällä, koska sillä ei ole mitään väliä kerta maksimiteho ylitettiin jo.
 
Edelleen tehomaksulla ei ole mitään tasaavaa vaikutusta, jos kerran kuussa pistää sen 9kW kiukaan päälle. Sen jälkeen se on ihan sama mitä käyttää, paljonko käyttää ja miten käyttää. Tuolloin ei ole edes sitä väliä et tekeekö sen yöllä "kun verkon käyttö on vähäistä" vai päivällä, koska sillä ei ole mitään väliä kerta maksimiteho ylitettiin jo.
Tehomaksu ei ole yksittäinen hintaporras, vaan maksu riippuu tehon suuruudesta. Sillä on vissi ero, onko tehopiikki 9kW vai 17kW. Vaikka se sauna aiheuttaisikin sen 9kW piikin, niin käyttäjä voi siltikin vaikuttaa oman tehomaksunsa suuruuteen olemalla laittamatta sitä liettä päälle samaan aikaan. Toki niiden talouksien, joissa talvipakkasilla lämmitetään torppaa sähköllä ja autokin pitäisi saada ladattua seuraavaksi päiväksi, voi olla vaikeaa välttää suuria kuormia samaan aikaan.
 
Hyvä juttu. Toivottavasti tässä uudistuksessa yksityisten ja yritysten välistä maksutaakkaa ei muuteta.

Jos määräys menee läpi, niin se vähentää pienliittymien tehohinnoittelun voimaa (1kk) ja tuo sen että pienliittymissä tarjottava myös tehotonta versiota. Edelleen tarjottava tarpeeseen sopivia vaihtoehtoja

Koska pienliittymissä tehohinnoittelu ilmeisen harvinaista niin tuo määräys tuollaisena ei isosti vaikutta, jarruttelee tehohinnoittelun käyttöön ottoa, eli todennäköisesti kk maksuihin nousupainetta.

Tuleeko tuo rajusti kasvava kysyntä siis kuluttajilta, joille tehomaksu on tulossa, eikä yrityksiltä/teollisuudelta?
En nyt yllättyisi jos tehomaksut pienliittymissä jää aika vähäiseksi.

Kiinteistöjen sähkölämmityksen sähkönkulutus ilmeisesti kasvaakin huomattavasti.

Muu sähkönkulutus räjähtääkin siis käsiin, kun ihmiset ostavat pleikkarin, sähköpyörän tai sähköhammasharjan :)

Verkkoyhtiöille paljon sähkökuluttava ei taida olla se hinnoittelu ongelma, nehän maksavat tasaisesti, ennustettavia jne.
Pieni kk maksu, omaa tuotantoa, sähköliittymää enemmänkin poikkeustilanteita varten, josta nykästää välillä isoja tehoja. Ennen oli kesämökit, talv kylmillään, ehkä jouluna mökki lämpöiseksi. Nykyään aurinkopanelit jos sen tuotanto kausi optimoidaan omanvoiman käyttöön, onhan sen idea nimenomaan säästää siirtomaksut veroineen. Sitten kovilla pakkasilla vähän niukka maalämpö imasee suoraa sähköä.

Kyse ihan vain siitä painotuksista, kk maksut, tehomaksut, siirtomaksut. Jos kiinteät kulut laitetaan kk ja tehomaksuihin, niin siirtomaksut sitten pienet. Se varmaan tuntuisi oikeudenmukaiselta.



Edelleen tehomaksulla ei ole mitään tasaavaa vaikutusta, jos kerran kuussa pistää sen 9kW kiukaan päälle. Sen jälkeen se on ihan sama mitä käyttää, paljonko käyttää ja miten käyttää. Tuolloin ei ole edes sitä väliä et tekeekö sen yöllä "kun verkon käyttö on vähäistä" vai päivällä, koska sillä ei ole mitään väliä kerta maksimiteho ylitettiin jo.

No silloin noin tomiva maksaa siitä palvelusta mitä tarvii. jos vetelee tasaisesti 9kW niin verkkoyhtiö sitten laskuttaa siite siirrosta..
Tässä ehdotuksessa heikkous on siinä että tarkastelua jakso on kuukausi, eli jos vetää joulu tammikuun tapit punaisena, niin se siinä, seuraavat 10kk voi vedellä pienellä tehomaksulla. Jos tarkastelu jakso olisi 12kk (tai nimenomaan 9kk syksystä kevääseen), niin se voisi olla paljon oikeuden mukaisempaa.
 
Edelleen tehomaksulla ei ole mitään tasaavaa vaikutusta, jos kerran kuussa pistää sen 9kW kiukaan päälle.

On sillä tasaava vaikutus. Tehomaksu aiheuttaa sen, että se käyttäjä ei ehkä samaan aikaan laita kiukaan kanssa sähköautoa latautumaan, joulukinkkua uuniin ja rullaa sähkölämmitystä kuumemmalle. Tehomaksu kun riippuu sitä, kuinka paljon sitä tehoa piikkihetkenä ryystetään. Mitä enemmän ryystetään, sitä korkeampi on maksu.

Tehomaksu johtaa osalla kuluttajista siihen, että ensin saunotaan, sitten ladataan sähköauto. Ei samaan aikaan.
 
Tehomaksu aiheuttaa sen, että se käyttäjä ei ehkä samaan aikaan laita kiukaan kanssa sähköautoa latautumaan,
Tällä hetkellä sautojen lataukset ja kiukaat ovat varmaan useammin saman mittarin takana kuin erikseen mutta jämäkkä arvaus on että 2035 autoja lataillaan niin paljon enemmän omakotitalojen ulkopuolella että se kiuas jää useimmille määrääväksi tekijäksi tehomaksuissa. Toisaalta 2035 suattaa olla kiukaissa 10 kwh akku integroituna niin ei tule tehopiikkejä.
 
Tällä hetkellä sautojen lataukset ja kiukaat ovat varmaan useammin saman mittarin takana kuin erikseen mutta jämäkkä arvaus on että 2035 autoja lataillaan niin paljon enemmän omakotitalojen ulkopuolella että se kiuas jää useimmille määrääväksi tekijäksi tehomaksuissa. Toisaalta 2035 suattaa olla kiukaissa 10 kwh akku integroituna niin ei tule tehopiikkejä.
Miksi arvelet että 2035 moinen muutos ?


Nyt on se jakeluvelvoite ja siihen kuuluu sähköautojen lataus, jos ajatuksesi on se että 2035 fosiili kulutus on niin rajua että asemilta saa latailtua sähköä ilman, niin halvalla että kannattaa nähdä vaivaa ladata siellä. Mutta jos meillä sähkönhinta pysyy kohtuudessa niin moni valmis maksaan siitä että voi ladata kotona, jos oletetaan että sähköauto kanta on todella räjähtänyt tuohon mennessä, niin miten vakuuttelet ettei edes nykyistä määrää latailtaisi kotona.

Toinen, autoihin tulee tukea kaksisuuntaisella virralle, ja viidenvuoden päästä voisi kuvitella että kotilatauasemissa myös yleistyy tuki sille. se toki mahdollistaa niiden tehopiikkien laikkaamista.

Jos ennustat että kotilaus verotetaan niin kalliiksi vs asema lataus, niin kalliiksi että vain jossa haja-astus elueilla lataillaan kotona. Ehkä, mutta en nyt laita rahoja siihen.


Jos kotilautaus kielletään, siis kotiin saisi latausaseman mutta se olisi 3. osapuolen, tai verkkoyhtiön. siis voi olla sen saman fyysisen liittymän perässä, mutta takamittaus.

No ilmeisesti joku muu.
 
Tuossa tehomaksuhässäkässä pitäisi muistaa se, että näissä Caruna Oyj tyyppisissä 30€/kk per 3x25A liittymä, kuluttaja jo lähtökohtaisesti on pakotettu valitsemaan mitä sähköä ja paljonko milloinkin käyttää. Ei ne pääsulakkeet kestä sauna + sähköautonlataus tyyppistä yhtäaikaista kuormaa mitenkään. Sama kuin ruuanlaitto + sauna. 25A per vaihe loppuu kesken auttamatta.
Seuraava sulakekoko, eli 3x 35A maksaa 51€. Hinta pomppaa yli kakskymppiä kuussa.
3x 50A ottaakin jo sitten 88€/kk.
Tämän hinnastonmukaisen liittymän käytöstä sitten joutuu jatkossa vielä maksamaan nämä tehomaksut päälle. Ei vaikuta muulta kuin rahastukselta.
 
Tämän hinnastonmukaisen liittymän käytöstä sitten joutuu jatkossa vielä maksamaan nämä tehomaksut päälle. Ei vaikuta muulta kuin rahastukselta.

Ja yhä edelleen tehomaksun periminen ei nosta sitä rajaa, jota verkkoyhtiö saa periä siirtomaksuja asiakkailta. Eli jos tehomaksujen periminen kasvattaa ylijäämää, palauttaa verkkoyhtiö ne asiakkaille seuraavan tarkastelukauden aikana. Suomeksi sanottuna jos sinun siirtolaskusi kasvaa, niin naapurin siirtolasku pienenee. Joten tuolla ei voi oikein rahastaa. Mutta tuolla voi vähentää investointeja ja sitä kautta laskea kaikkien asiakkaiden siirtohintoja.
 
Kuulostaa OK diililtä, jos vertaa vaikka Elenian 3x25A liittymään, jonka kuukausimaksu on 22,79€/kk.
Vertaa Lahti energian eri tuotteiden hintoja, siellä se jutu olis siinä painottuuko kk maksut vain siirtomaksut.
Taisi se teholiittymän perus maksu olla hitusen isompi.

Ja jos Enegiviraston määräys menee läpi, niin Lahti energia joutuu muuttamaan hinnoittelua kk piikki mukaiseksi, eli käytännössä siltä menee vähän pohjapois tuosta tehohinnoittelusta.

Parhaillaan systeemissä saisi kotiin 3x63A pääsulakkeet ja kuluvan kuukauden kiinteä maksu menisi sen mukaan, mikä oli huipputeho. Varsinkin jos tarve pyörii nykyisen systeemin sulakekokojen rajamailla, hieman yli rajan, esim 3x28-30A tasolla, olisi säästömahdollisuudet hyvät.

Mun mielestä tuo olisi fiksumpaa laittaa vaikka neljän kovimman huippuvartin keskiarvona ja jokainen kuukausi määräytyisi kerrallaan, että pieni ajattelemattomuus ei kostautuisi niin kovasti ja toisaalta kannustaisi jatkuvasti pohtimaan kokonaisuutta. Jos yhdestä 15min keskihuipputehosta tulee maksuperuste 12kk eteenpäin, niin motivaatio tuon optimointiin tulee olemaan huonoa.

Liukuva 6kk, tai sitten talvi ja kesäkausi, tuolla kuukaisittaisella verkkoyhtiöiden vaikea saada tehokkaasti sitä etua minkä voisi siirtää kuluttajalla. Ehkä nähdään jotain kausi tuotteita, joissa teho komponentti.

Se olisi varmaan hyvä tuote , 63 pääsulakkeet, tehomaksu, eli jos tulee tarve niin ilman soittelua saisi tehoa, siitä sitten maksetaan. Ongelma vain tuo ehkä tuleva kk määräys. Tuo tosin tarvisi myös sen option että verkko-operaattori voi pudottaa kuormia. Siis jos mietitään aluetta missä se perus kanta on puolet pienempää, ja siellä muutama potenttiaali päivittää x63 teholiittymiksi, niin äkkiä menee muuntajat uusiksi, mutta jos verkko operaattori voi hallita kuormia, niin olisi ihan potenttiaalinen.



Tuossa tehomaksuhässäkässä pitäisi muistaa se, että näissä Caruna Oyj tyyppisissä 30€/kk per 3x25A liittymä, kuluttaja jo lähtökohtaisesti on pakotettu valitsemaan mitä sähköä ja paljonko milloinkin käyttää. Ei ne pääsulakkeet kestä sauna + sähköautonlataus tyyppistä yhtäaikaista kuormaa mitenkään. Sama kuin ruuanlaitto + sauna. 25A per vaihe loppuu kesken auttamatta.
Seuraava sulakekoko, eli 3x 35A maksaa 51€. Hinta pomppaa yli kakskymppiä kuussa.
3x 50A ottaakin jo sitten 88€/kk.
Tämän hinnastonmukaisen liittymän käytöstä sitten joutuu jatkossa vielä maksamaan nämä tehomaksut päälle. Ei vaikuta muulta kuin rahastukselta.
Jos määräys menee läpi, niin se määrää ne operaattori joilla tehomaksu tuote pakotettu, tarjoamaan myös ilman sitä, jos määräys menee läpi niin tehomaksu on kuukausittain , ei esim 12kk.
Määräys ei vaikuta siihen miten verkko-operaattorien hinnoittelua valvotaan, eli tehomaksu kokonais hintavaikutus on neutraali tai alentava.

Mutta, todennäköisesti jos joku jolla ei aiemmin tehomaksua ottaa sen valikoimaan niin todennäköisesti se ajoitetaan yleiseen hinnaston päivitykseen, joko siihen kun lasketaan hintoja tai siihen kun nostetaan. Ja sitten joku tilittää sitä somessa, ja keltainen lehti nostaa sen uutisvirtaan ja joku popilisti poliitikko jakaa omalla kommentilla.
 
Tuleeko tuo rajusti kasvava kysyntä siis kuluttajilta, joille tehomaksu on tulossa, eikä yrityksiltä/teollisuudelta?

Kiinteistöjen sähkölämmityksen sähkönkulutus ilmeisesti kasvaakin huomattavasti.

Muu sähkönkulutus räjähtääkin siis käsiin, kun ihmiset ostavat pleikkarin, sähköpyörän tai sähköhammasharjan :)
Argumentoit Fingridin koko maata koskevilla luvuilla. Pystytkö hyväksymään sen, että alueelliset erot voivat olla suuria niin sähköyhtiöiden välillä ja niiden vastuualueiden sisällä? Ongelma ei myöskään välttämättä ole lisääntyvä sähkönkäyttö vaan sen ajoittuminen.

Se on selvää, että teolliset sähköliittymät (kattilat, akut, teollisuuden sähköistyminen) on keulinut niin, että Fingrid ja sähköyhtiöt myyvät monin paikoin eioota.

No ei Helenkään tässä yksityisiä kuluttajia tunnista vaan yritykset. Voisiko olla niin, että kuluttajien tehomaksulla mahdollistetaan yritysten kasvava sähkötehon tarve.
Toivottavasti ei ja vaikea siihen on uskoa. Tehomaksu on ennen kaikkea paikallisten verkkoinvestointien välttämiseksi laadittu ja tuskin yksityisiä kuluttajia sankoin joukoin on teollisuuden keskellä. Kai tässä yritetään välttää kotitalouksia syöttävien pienjänniteverkkojen ja jakelumuuntajien uusintaa.

Lisäksi yrityksillä on jo tehomaksu ja sähkömarkkinalaissa taidettiin juuri hyväksyä joustavat liittymät, kun muuten ei saada suuren kokoluokan kulutuksia (teollisuus) liitettyä kapasiteettiongelmien takia.

Kuluttajilla pörssisähkösopimuksia on noin 30 %, joista vain osa siirtää jotenkin merkittävästi kulutusta halvoille tunneille. Osaa taas lämmittää takkaa tai laittaa öljykattilan tulille kalliilla sähkön hinnalla, mikä taas ei siirrä kulusta mutta näkyy kalliiden tuntien hintaohjautuvuudessa. Suurin osa siis käyttää sähköä kuin ennenkin. Mutuna sanoisin tämän pikemminkin tasaavan tehopiikkejä. Sähköautoja toki tullaan lataamaan yöllä, kun muu kulutus on pientä. Kaipaisin siis perusteluksi paikallisen verkko dataa siitä kuluttajien aiheuttamasta yhtäaikaisesta sähkönkäytöstä ja sen muutoksesta sekä merkittävyydestä?
Olen samaa mieltä, että pörssisähkö tasaa tehopiikkejä kalliiden hintojen aikaan, mutta myös voimistaa halpojen tuntien piikkejä, varsinkin jos halpoja tunteja on vuorokaudessa vähän.

En usko, että yksityisten kuluttajien tai asuinalueiden sähkönkulutuksen muutos on vielä kovin iso ongelma. Muutenhan tehomaksu olisi ollut käytössä kaikissa yhtiöissä sen sijaan, että parilla hassulla on sellainen hinnastossaan. Ymmärtääkseni näköpiirissä kuitenkin on, että tällaiselle kulutuksen ohjaukselle on tarve ja siksi viranomainen sen haluaa harmonisoida, vaikkakin siirtymäkausi on piiiitkä. Pelkästään Linkediniä lukemalla selviää, että keskieuroopassa ollaan aivan nesteessä ja siellä otetaan joustomekanismeja kovaa vauhtia käyttöön. Toki heillä on erilainen sähköverkko eikä lämmitystarve ole meikäläisiä vastaava.

Meillä trendit vievät kuitenkin samaan suuntaan. Ai mitkä trendit: sähköautot, lämmityksen sähköistyminen, kotiautomaatio, pörssisähkö, talojen kokojen kasvu jne. Eihän jotkin vanhat puulämmitystorpat tähän kuvioon mitään haastetta tuo. Uudehkot, vauraat lähiöalueet isoine omakotitaloineen se haaste taitaa olla, kun pihat on täynnä sähköautoja, lämmitettäviä kuutioita piisaa ja on varaa laittaa automaatiota optimoimaan sähkön käyttö.

Muutaman vuoden päästä selvinnee, kuka oli oikeassa. Jos yhtiöt eivät ota tehomaksua käyttöön, eivät he ole nähneet sille tarvetta ja tämäkin keskustelu oli turhaa.

...3x25A liittymä...
Ei ne pääsulakkeet kestä sauna + sähköautonlataus tyyppistä yhtäaikaista kuormaa mitenkään. Sama kuin ruuanlaitto + sauna. 25A per vaihe loppuu kesken auttamatta.
Sähköauton lataus yhtä aikaa saunan kanssa auttaa kuormanhallinta ja ruuanlaitto/sauna-kombo tuskin kovin helpolla pääsulaketta polttaa, koska ruuanlaiton tehopiikki on kuitenkin aika lyhyt ja pääsulake kestää hetken aikaa ylivirtaa.

Jos kiuas on vaatimaton 6 kW, niin auton lataaminen 11 kW teholla ei vielä saa sulaketta palamaan. Jos ei halua kuormanhallinnasta maksaa ja stressata sulakkeista, niin rajoittaa latauksen esim. 12A tasolle eli 8,3 kW. Silloin ei tarvitse sulakkeista huolehtia. Isolla kiukaalla toki raja tulee silti vastaan.
 
Onneksi ei ollut tehomaksua aikoinaan kun hioin venettä. Isä tekee samalla klapeja klapi koneella, veli hitsasi traileria ja äiti teki ruokaa.
 
Ongelma on meillä talvella ja talvella on
1. Pakko lämmittää.
2. Sähkövatkaimet kuluttavat erinäisistä syistä tuplasti energiaa ja liikkumaan om päästävä.
3. Sähkövatkainten määrä kasvaa vuhdikkaasti kokoaja. Lisäksi energian käyttö mm. kaukolämplln kasvaa kokojan.

Eli tämä sähkönsiirtokikkailumaksu ei korjaa mitään. Ainoastaan sen, että porukan ei kannata hyödyntää läheskään niinpaljon pörssisähkön halpoja tunteja.
 
Ongelma on meillä talvella ja talvella on
1. Pakko lämmittää.
2. Sähkövatkaimet kuluttavat erinäisistä syistä tuplasti energiaa ja liikkumaan om päästävä.
3. Sähkövatkainten määrä kasvaa vuhdikkaasti kokoaja. Lisäksi energian käyttö mm. kaukolämplln kasvaa kokojan.

Eli tämä sähkönsiirtokikkailumaksu ei korjaa mitään. Ainoastaan sen, että porukan ei kannata hyödyntää läheskään niinpaljon pörssisähkön halpoja tunteja.
Tämä tehosakko vähentää ihmisten haluja hyödyntää halpaa/vähä co2 sähköä. Kaiken lisäksi myös silloin kun verkon kuormituksen kannalta ei ole mitään syytä (suurimman osan ajasta). Hölmöläisten hommaa.
 
Tämä tehosakko vähentää ihmisten haluja hyödyntää halpaa/vähä co2 sähköä.

Tehomaksun tarkoitus ei ole lisätä ihmisten haluja hyödyntää päästötöntä sähköä, vaan ainoastaan laskea huipputehoa. Siinä se. Eikä se millään tavalla poista energian hintakomponenttia. Jatkossakin kannattaa hyödyntää halvat tunnit. Kunhan ei iske ihan kaikkea yhtä aikaa päälle.

Ei tämä oikeasti ole noin iso asia mitä tässä uskotellaan. Jatkossakin se sähkölämmittäjä maksaa paljon, paljon enemmän ihan muuta kuin tehomaksua.
 
Epäilemättä yhteiskunnan sähköistyminen on lisännyt kulutusta ja toisaalta samaan aikaan sään mukaan vaihteleva tuotanto on laittanut sähkön hinnat heilumaan. Jos 1980-luvulla talo suunniteltiin marras-maaliskuun ajalle 2000kWh kulutukselle per kuukausi josta 1500kWh oli yösähköä, niin sitä vedettiin klo 22-7 välillä melko tasaisella teholla, kun ainut hintaan vaikuttava tekijä oli yön ja päivän eri hinta. Tuolloin kuulaudessa oli noin 330h halpaa aikaa (arkiyöt 26kpl/kk klo 22-7 ja sunnuntait 4kpl koko päivän). Keskiteho yöhinnan ajalle olisi tuohon aikaan 4,5kW.

Nyt jo energian hintaprofiili on muuttunut siihen, että sähkö on yleensä halvimmillaan klo 00-06, eli aiemmin 9h ikkuna on kutistunut jo kolmanneksella ja tiukkaan optimoivalla se ikkuna sulakkeen maksimitehoa (yleensä sen 17kW) vasten kaikkein halvimmat tunnit. Vaikka tarvittavan energiamäärä olisi pysynyt samana kuin 1980-luvulla, niin nyt se imetään aiemman 9h sijasta 17kW teholla vajaassa 3h aikana. Eli sähköverkon tehokuormitus on noussut kolminkertaiseksi pelkästään pörssihintojen optimoinnin takia.

Lisäksi kulutusta on tullut lisää. Esimerkiksi jos omakotitalossa asuja lataa autoa vaikkapa 100km ajon verran päivässä, eli noin 22kWh, niin se tarvitsee 11kW tehoa kaksi tuntia tai 5,5kW tehoa neljä. Jos lataus jakautuisi tasan vanhan yösähkön ajalle (9h), onnistuisi sama lataus noin 2,5kW teholla eli 1x11A latauksella. Jos sähkön keskihinta nousee halvimmista tunneista tuohon 9h ikkunaan siirtyessä vaikka 2snt/kWh, niin vuorokautta kohti se tarkoittaisi 44snt ja kuukaudessa 13,20€. Sitten joutuu tekemään laskuharjoituksen, että onko 8,5kW tehomaksu vai energian keskihinnan nousu isompi kuluerä. Julkisuudessa esiintyneen tehomaksun 2€/kW hintatason mukaan kannattaisi tuolla sähköenergian hintaerolla pyrkiä pienentämään huipputehoa.

-----------

Toteutuneita keskiarvoisia hintoja laskien nyt viimeisen kuukauden ajalta yön 3 halvinta tuntia on 3,76snt/kWh ja koko yön 22-07 keskihinta 4,51snt/kWh, eli tuo 2snt hintaero on todennäköisesti ylimitoitettu (lähde: Pörssisähkön keskihinta - Pörssisähköä.fi ). Tätä laskelmaa miettien huipputehon pienentäminen olisi vieläkin kannattavampaa, jos tehomaksu on 2€/kW.


Selvästihän tässä näkee, että siirron tehomaksulla pyritään siihen, että koko asuinalueen verkko ei hehku tulipunaisena joka yö klo 03-06 ja jäähtyy loppuvuorokauden, vaan kulutusta saisi jakautumaan vähän pidemmälle aikavälille. Tämä keventää lämpökuormaa siirtolinjoista, kytkimistä ja muuntajista ja pidentää niiden osien käyttöikää ja sitä kautta vähentää investointitarvetta, eli pitää siirtomaksut lakisääteisesti edullisempana.
 
Tehomaksun tarkoitus ei ole lisätä ihmisten haluja hyödyntää päästötöntä sähköä, vaan ainoastaan laskea huipputehoa. Siinä se. Eikä se millään tavalla poista energian hintakomponenttia. Jatkossakin kannattaa hyödyntää halvat tunnit. Kunhan ei iske ihan kaikkea yhtä aikaa päälle.

Ei tämä oikeasti ole noin iso asia mitä tässä uskotellaan. Jatkossakin se sähkölämmittäjä maksaa paljon, paljon enemmän ihan muuta kuin tehomaksua.
Vielä tehomaksut on pieniä mutta ei tarvitse olla kummonen ennustaja niin arva suunnan. Siksi olisi hyvä että tehomaksun peruste olisi oikeasti sidottu verkon huippu kuormittajiin eikä sokeasti kaikille. Tosin kun maksu pohja on laaja niin saadaan paljon tuohta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 651
Viestejä
5 038 181
Jäsenet
80 727
Uusin jäsen
A-L

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom