Sähkönsiirto

Taloyhtiöiden sähkö tulee samoilta muuntajilta.

Mutta tämä luonnosa ei koske kuin pienliittymiä.

Tietenkin pystyy, mutta lataushäviöt kasvavat olennaisesti, jos autoa ladataan 2 kW teholla. Lataushäviöt ovat monella autolla ainakin tuplat verrattuna 11 kW lataukseen.
Tässä nyt varmaan kannattaa mainita näiden monien autojen lataushäviöt kWh/sentteinä, siis paljonko se on 2kW laturilla, vs 6kW, vs 11kW laturilla. Lämmityksestä ei ilmeisesti kyse.

Ja se kuinka pitkästä aikaa kyse, ja montako senttiä sillä yrittää säästää. Yleensä sähkikselatauksessa kyse kuormanahallinnasta, eli pärjätään pienemmällä liittymällä. Tehomaksu ei nyt juttu, paitsi jos se tuo vaihtoehto listalle isomman liittymän.

Pörssisähkö hinnoitelu hintaoptimoinnista, jos reilun kokoinen liittymä niin voi tuoda lisää optimointi varaa.

Noin lähtökohtaisesti tehomaksu on sähköautojen kotilataajille lähinnä positiivinen juttu, en nyt liikaa sen varaan toiveita laittaisi, siis tuleek edes tarjolle ja jos tulee niin en usko antavan paljoa etua.
 
Tässä nyt on esimerkkiä tyypillisistä siirtohinnoista. Suurin osa isommista sähkönkäyttäjistä jotka ohjaa isompia kuormia yöaikaan (jolloin pörssisähkökin on usein halpaa) esimerkiksi sähkölämmittäjät maksaa jo nyt huomattavasti suurempia perusmaksuja.

Tuntuisi ihan kohtuulliselta, että nämä pääsulakekoon mukaan määräytyvät perusmaksut laskee jos tulee tuo tehomaksu mukaan. En minä oikein tiedä, että mistä näitä nykyisiä maksuja sitten maksetaan, jos ei siitä, että verkkoyhtiö pitää verkon toimintakunnossa.

aika.png

yleis.png
 
Tässä nyt varmaan kannattaa mainita näiden monien autojen lataushäviöt kWh/sentteinä, siis paljonko se on 2kW laturilla, vs 6kW, vs 11kW laturilla. Lämmityksestä ei ilmeisesti kyse.
Esim Tesla Model Y:ssä ovat lataushäviöt 11 kW latauksella tyypillisesti 8-10% ja 1,8 kW latauksella 15-20%. Auton lämmitys tulee sitten päälle. Monet autot lämmittävät akun ennen kuin alkavat ladata ylipäätään mitään. 1,8 kW:n latauksella voi suurin osa lataustehosta mennä akun lämmittämiseen.
 
Ei tarvi kertoa mitkä sähköauto sinulla, mutta jotain esimerkkiä mitä ei pystyisi lataamaan alle 6kW teholla. Käytännössä Suomessa ei edes saa yksivaihe sukon kautta ladata yli 8A, eli alle 2kW. Ja osassa asähköautoja ei edes ole tarjolla kuin yksi vaihe AC lataus, ja en tiedä moniko 3 vaihe latausta tukeva ei tukisi yksivaihe latausta.
Tämä on yhtä typerää kuin sanoa, että jos ajaisi max. 50km/h kuluisi tiestö vähemmän ja kulutuskin laskisi. Tai miksi keittää sähköliedellä 1.8kW teholla, kun voisi yhtä hyvin käyttää max. 300W. Autoja ladataan myös sillä 11kW teholla, jotta se olisi nopeaa ja vaivatonta. Toisinaan kun tulee kotiin myöhään ja lähteä pitäisi ens aamulla uudestaan, ei sitä millään 3x6A tehoilla latailla.

Se että keksitään joku lisämaksu ja asetetaan rajat sähköistyvässä länsimaassa niin alas, että se käytännössä ylittää sen puolivahingossakin, niin ei se oikein kansalaisille kauhean helposti mene jakeluun ja mielestäni hyvä näin. Asuminen on jo kallista täällä muutenkin, joten jokainen lisävero ja lisämaksu on jälleen pois siitä Suomen kulutuksesta. Sitten voidaankin taas miettiä yhdessä, että missä se talouskasvu on.

Ainahan me voidaan asua konttiasunnoissa mihin tulee yksi kappale sukopistoketta max. 6A ja silloin varmaankin se maailmakin pelastuisi.
 
Esim Tesla Model Y:ssä ovat lataushäviöt 11 kW latauksella tyypillisesti 8-10% ja 1,8 kW latauksella 15-20%.
Jos tunnin kuussa optimoi, pudottamalla tehoa , niin kilowattitunti, harakoille, siinä sitten mietti onko vaivan arvoista, tai missä se raja menee.

Jos vuorokaudessa lataa 30kW ja, niin jos suurinpiirtein rajoittaa kaiken latauksen huonolle hyötysuhteelle, niin kuukausi tasolla kymmennen prosentin mukaa 90kW, harakoille. Kananttaako sen takia rajoittaa tehoa, varsinkaan jos optimoi pörssihintoja ja liittymässä kapasiteettia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 412
Viestejä
5 031 436
Jäsenet
80 702
Uusin jäsen
Jubilado

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom