Autonlataus tai sähkösauna vie aika hyvin.
Noilla kriteereillä rajasit pois ison massan ei-sähkölämmitteisiä asuntoja, eli kerrostalokämpät. Mun mielestä just kerrostaloon pörssi olis oiva valinta, kun kulutus on tasaista läpi vuoden, eikä ole piikkejä.
Euromielessä pörssisähkö nimenomaan sopii tarkan markan sähköautolataajalle. Mutta se vaatii sitä viitseliäisyyttä tai järjestelmiä lataamaan pirssiä halvimpina aikoina.
Suora sähköämmitys on silti se isoin syöppö. Itsellä talvella voi mennä semmonen 2000kwh/kk lämmitykseen suorasähkö-okt:ssa. Aika paljon sais sanoa tai ladata autoa tolla määrällä...
Viime ajat olen itse mennyt kesät pörssillä ja kiinteällä talvella. Mutta myönnän, nyt kun viimeiset 2kk on ollut pörssihinnat poikkeuksellisessa seilauksessa, niin itse on miettinyt pidempään kiinteään soppariin siirtymistä. Oma tämän vuoden pörssikeskari on 5,55snt nollamarginaalisella pörssisopparilla laskettuna. Lokakuun alusta alkaa Helenin 6,55 talveksi. Jos tuolla 6,55 saisi vaikka vuoden lukittua niin se tekisi 160-200e lisää vuodessa siitä, ettei tartte funtsia sähkönhintaa pätkääkään.
Tai, oma alltime-pörssihinta nollamarginaalisella sopparilla tässä asumuksessa (06/2024 alkaen) on 5,1nst. Eli jollain 6,5 sopparissa tulis mielenrauhasta maksettua 1.5snt/kwh = parisen kymppiä kuussa keskimäärin. Sen verran maksaisi mielenrauha vuodeksi, jos 6,55 irtoaisi kiinteä soppari.