Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

kulutusvaikutus.png

Eli ymmärränkö oikein, että vuosien -23 ja -24 perusteella voisi olettaa, että kulutusvaikutuksen perusteella esim. tuo Korpelan 8.75 + kulutusvaikutus voisi tulla keskimäärin halvemmaksi kuukausilla 1-3 kuin väreen kiinteä 10.55s/kwh? Jos tulee paljon -24 talven kaltaisia hintapiikkejä, niin ero kapenee kylläkin aika pieneksi.
Kyllähän käsittääkseni niillä kovillakin pakkasilla sitä miinuksen puolelle saa jos niinä päivinä käyttää eniten vain halvimpina tunteina?

Kyllähän käsittääkseni niillä kovillakin pakkasilla sitä miinuksen puolelle saa jos niinä päivinä käyttää eniten vain halvimpina tunteina?
Toki, mutta omassa tapausessa iv-konetta pitää periaattessa käyttää koko ajan, ja juuri se haukkaa ison osan kulutuksesta talvipakkasella. Eli mitä kylmenpää, sitä enemmän vastukset ja patterit päälle ym.

Korpelalla on kvartaali 8.75c/kWh +käyttövaikutus. 3,95€/kk. Itse ajattelin tuolla mennä joulu-helmkuun ja maaliskuussa takaisin pörssiin.

Kiitos tosiaan tästä!

Äsken pistin tänne tilauksen, pitääkin sit perua väreen bf soppari :D

Tä on kyllä ihan helmi talouteen missä tykätään pörssisähkön hintojen seuraamisesta ja optimoinnista, mutta ei haluta silti joutua stressaamaan mahdollisia eurojen kwh hintoja…

Tännekin lähti Korpelan soppari. Pörssillä menty toistavuotta. Omien kulutustilastojen perusteella tällä pitäis mennä aika liki pörssin lukemia talvella. Kulutusvaikutus ollut noin -10% toteutuneesta pörssihinnasta joulu-maaliskuu. Aika halpa vakuutus kylmille kuukausille.

Kiitos Korpelan linkin postaajalle.

Viimeksi muokattu:
Toki, mutta omassa tapausessa iv-konetta pitää periaattessa käyttää koko ajan, ja juuri se haukkaa ison osan kulutuksesta talvipakkasella. Eli mitä kylmenpää, sitä enemmän vastukset ja patterit päälle ym.
Jotain on pielessä ja iv-kone haukkaa merkittävän osan tai sitten kulutus on niin pientä, että ihan sama onko sähkö 7 vai 17c/kwh.

Otin korpelan tännekkin tuon rannan 7,8c kiinteän jatkoksi tammikuusta eteenpäin. Aina "kammoksunut" noita kulutusvaikutuksia, mutta tuleepahan kokeiltua kuinka paljon miinukselle sen saa painettua pihan/vesikourujen sulanapidolla ja ulkoporeammeella.

Eikös se ollut niin, että jos on jo tehnyt sopimuksen alkamaan joskus tulevaisuudessa, niin uutta sopimusta alkamaan ja päättymään sitä ennen ei voi tehdä?

Mulla alkaa siis Eletran pörssi 1.3.2025 mutta sitä ennen olis voinu kokeilla Korpelaa...

Edelleen ihmetyttää toi hinta. Tuossa on se Black Friday -tarjous mitä harva odotti tulevan. Reilusti yli sentin edullisempi kuin kilpailijoilla.
No jaa.. En tiedä onko tuo nyt niin järisyttävä tarjous kun joutuu joka tapauksessa kulutustaan säätämään. Kaikki eivät jaksa/muista/ymmärrä sitä tehdä tai säätömahdollisuudet rajalliset niin kai tuo jo sillä kannattaa myyjälle. Kiinteistä paras taisi olla Oomin 7,99 c/kWh 5,90 e/kk 24 kk :poop:

Tuon Korpelan Kvartaalin voi varmaan tehdä alkavan noiden kvartaalihintojen sisällä vai pitääkö odotella 1.1. että astuu voimaan?

100 neliön kerrostalo kaukolämmöllä, mutta kaksi kylpyhuonetta lattialämmityksellä niin haukkaa nekin sähköä eikä tarvitsisi miettiä minä öinä niitä loimuttaa.

Olkaapas hyvä vain, olen tosiaan kärkkynyt tuota kvartaalin hinta päivitystä jo pari viikkoa 😁
Tuon Korpelan Kvartaalin voi varmaan tehdä alkavan noiden kvartaalihintojen sisällä vai pitääkö odotella 1.1. että astuu voimaan?

100 neliön kerrostalo kaukolämmöllä, mutta kaksi kylpyhuonetta lattialämmityksellä niin haukkaa nekin sähköä eikä tarvitsisi miettiä minä öinä niitä loimuttaa.
Voi laittaa kesken kaiken alkamaan, toi on ns. Jatkuva eli toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sopparin hinta vain muuttuu 4x vuodessa.

Jotain on pielessä ja iv-kone haukkaa merkittävän osan tai sitten kulutus on niin pientä, että ihan sama onko sähkö 7 vai 17c/kwh.
Itsellä on kaukolämpötalo, missä IV-kone haukkaa kovilla pakkasilla suuren osan asunnon sähkönkulutuksesta johtuen koneen esilämmityksen sähkövastuksesta. Tämän takia en ota pörssisähköä, sillä en halua murehtia kulutusta ja sähkön hintaa kovilla pakkasilla.

Kulutus ei myöskään ole kovinkaan suurta, normaalina kuukautena ehkä hieman yli 300 kWh. Mutta kovilla pakkasilla tuo voi kyllä tuplaantua. Ei se toki mikään sähkölämmittäjän kulutus ole ja korkeammat hinnat eivät tarkoita konkurssia. Mutta tuon järjestelmän säätö-/joustomahdollisuudet ovat käytännössä nolla.

Itse yritin tehdä Väreen sopimusta, mutta eihän siitä tullut mitään. Jos laittoi, että omakotitalossa asutaan, niin ihan sama mitä muuta laittoi, niin kwh hinta nousi tarjouksesta (8,55snt -> 9,13snt). huomasinkin että kiinteän sopparin kohdalla hinnan edessä oli kirjaimet a-l-k. Tästä ei missään lukenut, mutta nähtävästi se tarkoitti, että omakotitalo asuja ei saa ikinä sitä tarjoushintaa. Muut saisi vaikka kulutus olisi 100 000 kwh. En löytänyt mistään sivuilta tästä mainintaa, että omakotitaloasujille on jostain syystä eri hinnat.

Aika syrjivää minun mielestä tuommonen. Ei perustu mihinkään kulutukseen tms. jota Oomi harrastaa. Vähän sama kuin prisma veloittaisi maitopurkista enemmän ihan vaan siitä että meinaat viedä purkin kotiin. Ymmärtäisin, jos olisi sähköliittymästä kyseä.

Olkaapas hyvä vain, olen tosiaan kärkkynyt tuota kvartaalin hinta päivitystä jo pari viikkoa 😁

Voi laittaa kesken kaiken alkamaan, toi on ns. Jatkuva eli toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sopparin hinta vain muuttuu 4x vuodessa.
Tuonhan voi surutta sitten vaihtaa pörssiin maaliskuun alussa vaikka, ellei tuon hinta seuraavalla kvartaalilla putoa vanha-kunnon viis senttiseksi :)

Tuonhan voi surutta sitten vaihtaa pörssiin maaliskuun alussa vaikka, ellei tuon hinta seuraavalla kvartaalilla putoa vanha-kunnon viis senttiseksi :)
Näin oli itselläni tarkoitus.

Iloisempi olisin jos ei olisi kulutusvaikutusta, mutta niitä soppareita ei ole. Siis toistaiseksi voimassa oleviin soppareihin. Onneksi voin ohjata kulutusta melkoisesti yölle.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 332
Jäsenet
74 587
Uusin jäsen
JLIproductions

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom