Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Olet tilannut Black Week Spot -sähkösopimuksen marginaalilla 0 senttiä/kWh ja kiinteällä kuukausimaksulla 2,90 €/kk 12 kuukauden ajan. Sähkösopimuksesi on toistaiseksi voimassaoleva. 12 kuukauden kuluttua sinut siirretään tavalliseen spot-hintasopimukseen.
Otitko siis sen Eletra PowerSpot vai Eletra Spot sopimuksen? Koska tuossa PowerSpot versiossa on 4kk sitoutumisaika, niin olisiko sen takia näkyvissä noin.
Kannattaa ne sopimuspaperit lukea läpi alkuun, jos on väärin, niin sitten otettava yhteyttä asiakaspalveluun.

Korjautui kyllä.
1000283060.jpg
Laitoin meilin aspaan, toivottavasti hoituu sillä. Mielenkiintoista tosin että sulla soppari taitaa olla useamman päivän aiemmin kuin minulla ja jos olet asiasta reklamoinut, niin ovat sitten kuitenkin korjanneet vain tuon sinun sopparin.. Epäilen että eiköhän ne kaikki ole kirjattu väärin ja 98% ei koskaan käy datahubissa. Varmanaan paljastuu sitten jos yrittää vaihtaa myyjää.

Täällä aiemmin joku kertoi, että asiakaspalvelusta oli todettu tuon 12 kk määräaikaisuuden datahubissa Eletran Black Week spot-sopimuksessa olevan virhe. Eli hinta on 12 kk tuo, mutta itse sopimus on toistaiseksi voimassaoleva, niin pitäisi tässä korjaantua jossain kohtaa. Mutta toki kiinnostavaa olisi, milloin.

Eletran marginaaliton pörssisoppari otettu maaliskuusta alkaen. Hirveän paljon halvemmalla pörssisähköä ei voi saada 20000kwh vuosikulutukselle.

Eletran marginaaliton pörssisoppari otettu maaliskuusta alkaen. Hirveän paljon halvemmalla pörssisähköä ei voi saada 20000kwh vuosikulutukselle.
Itsekin otin tuo saman, yhtään kuukautta ei tänäkään vuonna mennyt alle 500kWh, joten hankala tuosta halvempaa löytää. Itse otin jo tässä kuussa alkavaksi.

KSAT päivitti KvarttWirta-hinnat tammi-maaliskuulle: mm. yksiaika 12,55 c/kwh + 4,52 e/kk (KvarttiWirta - Koillis-Satakunnan Sähkö Oy). Senpä vuoksi nappasin Väreen 3kk Black Week tarjouksen tuolle kyseiselle ykköskvartaalille.

Hienoa, että tuli jo tässä vaiheessa, kun viimeistään hinta olisi tullut vasta kuun puolivälissä.

Tämä on kyllä myös hyvä turvaverkko, jos tuotantoon tulee yllättäviä ongelmia ja pörssisähköilijä haluaa hetkellisesti takuuuhinnan.

Mistäs linkistä ton powerin pörssisähkösopparin nyt saa otettua?
Ja mihin asti toi tarjous nyt on voimassa?

Edit: Voi perkele, se ilmeisesti olikin sit vaan myymälöistä ja nyt on lähimyymälä jo kiinni :rolleyes:

Mulla tosiaan alkaa 13.12 se väreen 3kk soppari, mitähän tässä nyt tapahtuu jos ton powerin sopparin otan tohon vikaan päivään, siinä näkyy 1.3 olevan viimeinen mahdollinen alkamispäivä, 12.3 asti on väreen soppari...
Ei taida onnistua koko homma? :hmm:

Mulla tosiaan alkaa 13.12 se väreen 3kk soppari, mitähän tässä nyt tapahtuu jos ton powerin sopparin otan tohon vikaan päivään, siinä näkyy 1.3 olevan viimeinen mahdollinen alkamispäivä, 12.3 asti on väreen soppari...
Ei taida onnistua koko homma? :hmm:
Ei taida onnistua.

17.45 tuli tilausvahvistus, et silloin vielä toimi.
Mikä lie häiriö oli. Kahdella eri selaimella testailin ja virhettä vain.

Nyt onnistui muitta mutkitta.

Kiitos tilauksesta

Saat pian vahvistuksen sähköpostilla. Me hoidamme muutoksen ja otamme yhteyttä tarvittaessa.

Korpelalla on kvartaali 8.75c/kWh +käyttövaikutus. 3,95€/kk. Itse ajattelin tuolla mennä joulu-helmkuun ja maaliskuussa takaisin pörssiin.

Onpas prosentuaalisesti edullinen. Karkeasti 1,5 snt/kWh vähemmän mitä Omavoima/PKS olleet parhaimmillaan marginaalin kera muutamaan kuukauteen.

En lukenut pikkupränttejä, mutta varmaan sama kulutusvaikutus kuin kaikissa eli pari viikkoa voi hyvin katsoa Omavoiman talvikehityksen ja sitten ottaa tuon tarvittaessa, kun hintaa ei enää tarkisteta. Vai kohdistuuko 1.1.25 tarkistus myös 1-3/25?

En lukenut pikkupränttejä, mutta varmaan sama kulutusvaikutus kuin kaikissa eli pari viikkoa voi hyvin katsoa Omavoiman talvikehityksen ja sitten ottaa tuon tarvittaessa, kun hintaa ei enää tarkisteta. Vai kohdistuuko 1.1.25 tarkistus myös 1-3/25?
Itse olen odotellut että korpelalla päivittävät tuon 1-3/25 ajanjakson hintaa ja nyt oli tullut näkyviin. En osaa sen kummemmin sanoa. Ainut mitä tarkistin ennen linkkaamista tänne, että toimittavat kaikkialle eikä vain Verkkokorpeln alueelle.

Korpelalla on kvartaali 8.75c/kWh +käyttövaikutus. 3,95€/kk. Itse ajattelin tuolla mennä joulu-helmkuun ja maaliskuussa takaisin pörssiin.

Tätä voisi harkita itsekin vaikka tuo kulutusvaikutus hieman arveluttaa. Kulutus (~13Mwh/a) jakaantuu noin 50/50 päivä/yö, eli en usko saavani kulutusvaikutuksesta etua, mutta tulisiko silti järkevämmäksi kuin Väreen 3kk 10,55c/kwh sopimus... Se on vielä tänään saatavissa.

No onhan tässä vielä monta tuntia aikaa pohtia.

Tätä voisi harkita itsekin vaikka tuo kulutusvaikutus hieman arveluttaa. Kulutus (~13Mwh/a) jakaantuu noin 50/50 päivä/yö, eli en usko saavani kulutusvaikutuksesta etua, mutta tulisiko silti järkevämmäksi kuin Väreen 3kk 10,55c/kwh sopimus... Se on vielä tänään saatavissa.

Datahubista tiedot liukuriin viime ja tältä vuodelta niin voit vähän saada osviittaa miltä kuluvaikutus näyttää kovimpina talvikuukausina.

Itse olen odotellut että korpelalla päivittävät tuon 1-3/25 ajanjakson hintaa ja nyt oli tullut näkyviin. En osaa sen kummemmin sanoa. Ainut mitä tarkistin ennen linkkaamista tänne, että toimittavat kaikkialle eikä vain Verkkokorpeln alueelle.
Kyselin asiakaspalvelusta ja vahvistivat, että hinta pysyy 1-3/25 tuossa 8,75 snt/kWh + käyttövaikutus (=normikulutusvaikutus). Todella hyvä hinta - ellei nyt futuurit / Omavoima laske todella paljon parin viikon sisällä niin siirryn tuonne talveksi. Suoraa säästöä oletetulla ~7000 kWh kulutuksella kuitenkin n. 120 euroa vs. Omavoiman tämänhetkiset kiinnityshinnat.

Edit. korjataan sen verran, että ero on itse asiassa vielä aavistuksen suurempi kun ensi vuodelle Omavoiman marginaali (0,45 -> 0,5 snt/kWh) ja kk-maksu (4,9 € -> 5 €) nousevat.

Viimeksi muokattu:

Täällä 10 MWh/a okt, jossa oikeastaan ainoa yölle siirrettävä kulutus on mlp lvv, joka vie päivittäin n. 2-3kWh. Tietty yöllä on yleensä kylmempää eli lämmitys kuluttaa enemmän silloin.

Talvella 2023 oli maltilliset hinnat, joten kulutusvaikutussopparilla olisi päässyt "halvalla", mutta 2024 olikin sitten paljon kalliimpi. Pitäisi siis olla hyvä tieto tulevasta, kun tekee ennusteen halvimmasta sopparista.
liukuri.png

Väreen 10,55 c/kWh sopparilla hinnat (ilman kk-maksuja):
2023 349€ (pörssi 314€)
2024 363 € (pörssi 417€)

Kulutusvaikutus voisi arvioida olevan:
2023: +0,5 c/kWh
2024: +2,0 c/kWh

Tässä nyt tuntuisi olevan vähän muutakin stressattavaa kuin jännittää pörssin hintoja muutaman kympin säästön/menetyksen toivossa/pelossa.

E. lisäys ja korjaus

Viimeksi muokattu:
Tässä nyt tuntuisi olevan vähän muutakin stressattavaa kuin pelata "uhkapeliä" 40 € panoksella talven ajan...
Ei ole kuten täällä huomaa ;). Ketjussa kerrostaloasujat vatvovat eri sopparimuotojen välillä vaikka lopputulema kaikissa on että sähkön osuus - puhumattakaan sopimusmuodon vaikutus - kuukausimenoista on mitätön. Samalla suuremman kulutuksen omaavat - kuten minä - käyttävät suhteettoman paljon vapaa-ajastaan etsiessään 0,5 snt/kWh-tarjouksia nykytilaan nähden vaikka tuonkin ajan voisi käyttää duunissa ylitöihin ja vaikutus talouteen olisi huomattavasti sähkötarjouksia suurempi.

Jos seuraava hinnan tarkistus on 1. tammikuuta, eikös se tarkoita, että helmikuun ja maaliskuun hinta voi vielä pompsahtaa? Itselläkin olisi vielä mahdollista perua Väreen talvisähkö, jota ajattelin ajanjaksolle 1.1.-31.3.

Jos seuraava hinnan tarkistus on 1. tammikuuta, eikös se tarkoita, että helmikuun ja maaliskuun hinta voi vielä pompsahtaa? Itselläkin olisi vielä mahdollista perua Väreen talvisähkö, jota ajattelin ajanjaksolle 1.1.-31.3.
Ei voi pompsahtaa.

"Voiko sähkön hinta muuttua määräaikaisen sähkön sopimuskauden aikana? Hinta on sidottu ja pysyy samana koko sopimuskauden ajan."

Viittasit oletettavasti Korpelan Energiaan - asiakaspalvelussa vakuutettiin että 01-03/25 on tuo 8,75 snt/kWh + kulutusvaikutus. Korosti pariin otteeseen, että kulutusvaikutus vaikuttaa lopulliseen hintaan, mutta ns. pohjahinta ei muutu 1.1.25 tarkistuksessa.

Soita ihmeessä asiakaspalveluun ja hae vielä tuplavarmistus. Jos/kun pitää paikkansa ja tuon hinnan päälle ei tule marginaalia niin taitaa olla ylivoimasesti paras kulutusvaikutuksellinen soppari talven yli tällä hetkellä?

Viittasit oletettavasti Korpelan Energiaan - asiakaspalvelussa vakuutettiin että 01-03/25 on tuo 8,75 snt/kWh + kulutusvaikutus. Korosti pariin otteeseen, että kulutusvaikutus vaikuttaa lopulliseen hintaan, mutta ns. pohjahinta ei muutu 1.1.25 tarkistuksessa.

Soita ihmeessä asiakaspalveluun ja hae vielä tuplavarmistus. Jos/kun pitää paikkansa ja tuon hinnan päälle ei tule marginaalia niin taitaa olla ylivoimasesti paras kulutusvaikutuksellinen soppari talven yli tällä hetkellä?
Mitä se tarkistus sitten muuttaa vai tarkoittaako tuo, että jos tuon Korpelan sopimuksen lyö nyt lukkoon sen hinta ei voi muuttua 1.1.

Jaahas, no tuo onkin sit paljon parempi kuin väre, kun meillä ihan tykätään tosta pörssisähkön hinnan vahtaamisesta.

Mitä se tarkistus sitten muuttaa vai tarkoittaako tuo, että jos tuon Korpelan sopimuksen lyö nyt lukkoon sen hinta ei voi muuttua 1.1.
Sivuilla lukee näin
1733130009445.png

@Rames totesi, että 1. kvartaali tuli näkyviin äskettäin, joten otaksun eilen. Ts. 1.1.2025 tarkistus ilmoitettiin eilen eli viimeistään kuukausi ennen voimaantuloa. Sitä taustaa vasten seuraava tarkistus on viimeistään 1.3. jolloin ilmoitetaan kevät (1.4-30.6.).

Varmistakaa vielä ihmeessä tämä toistamiseen asiakaspalvelusta, kun kieltämättä vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.

Tähän liittyen PKS / Omavoima Priiman asiakkaille kyssäri: jos teen nyt sopparin Korpelan kanssa niin voinko tehdä Omavoimassa edelleen kiinnityksiä kahden viikon ajan siltä varalta että perun Korpelan sopparin kahden viikon sisällä? Toki epätodennäköistä, mutta saattaahan futuurit tippua pari senttiä kahdessa viikossa?

Sivuilla lukee näin
1733130009445.png

@Rames totesi, että 1. kvartaali tuli näkyviin äskettäin, joten otaksun eilen. Ts. 1.1.2025 tarkistus ilmoitettiin eilen eli viimeistään kuukausi ennen voimaantuloa. Sitä taustaa vasten seuraava tarkistus on viimeistään 1.3. jolloin ilmoitetaan kevät (1.4-30.6.).

Varmistakaa vielä ihmeessä tämä toistamiseen asiakaspalvelusta, kun kieltämättä vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.

Tähän liittyen PKS / Omavoima Priiman asiakkaille kyssäri: jos teen nyt sopparin Korpelan kanssa niin voinko tehdä Omavoimassa edelleen kiinnityksiä kahden viikon ajan siltä varalta että perun Korpelan sopparin kahden viikon sisällä? Toki epätodennäköistä, mutta saattaahan futuurit tippua pari senttiä kahdessa viikossa?
Eikös kiinnitykset muuta sopparin määräaikaiseksi kiinnitysten loppuun asti ts. sitten ei pysty enää vaihtamaan sopparia?

Itse ymmärsin että tuo ”hinnantarkistus 1.1 jne” tarkoittaa sun sopparin hinnantarkastuksen päivämäärää, jolloin se astuu voimaan. Uusi hintahan tuli, kuten tuossa lukee, noin kuukautta ennen voimaantuloa.

Väänsin vielä rautalangasta Korpelan kanssa.

Kysymykseni: "Varmistan vielä ymmärränkö oikein. Jos nyt teen kvartaalisopimuksen ajalle 1.1. - 31.3.2025, onko hinta koko tuon ajan 8,75 snt/kwh?"

Korpelan vastaus: "Kyllä perushinta on tuo 8,75. Sopimuksessa on käyttövaikutus, eli se tarkoittaa oman kulutuksen tuntihintojen vertaamista sähkön pörssihinnan kuukauden keskiarvoon. Pääsääntöisesti se on -/+ 3 snt/kWh."

"Korpela Kvartaali sopimuksella hinta on voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Kvartaalihinnoitellun sopimuksen hinnantarkistus ajankohdat ovat 1.1., 1.4., 1.7. ja 1.10. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on voimassa niin kauan kuin itse haluat. Sopimuksen voi irtisanoa 14 vuorokauden irtisanomisajan puitteissa milloin tahansa."
Eikös kiinnitykset muuta sopparin määräaikaiseksi kiinnitysten loppuun asti ts. sitten ei pysty enää vaihtamaan sopparia?

Vääntäkääs joku mulle kanssa rautalangasta, jos nyt huomenna otan ton korpelan niin onko toi 8.75c hinta voimassa myös tän joulukuun ajan niiltä päiviltä mitä se nyt ehtii olla?

Mitenhän tuo käyttövaikutuksen laita on, jos minulla on kaukolämpötalo, jossa talvella on ns. staattista kulutusta, jota ei voi ajoittaa halvoille tunneille (iv-kone sähkövastuksilla ja sähköpatteri varastossa).
Voinko silti päästä miinusmerkin käyttövaikutuksiin muun kulutuksen ajoituksella? Tammi-maaliskuussa menee sähköä n. 1500kwh enemmän kuin heinä-syyskuu, ja tuo extra on enimmäkseen tuloilman ja varaston lämmitystä.

Mitenhän tuo käyttövaikutuksen laita on, jos minulla on kaukolämpötalo, jossa talvella on ns. staattista kulutusta, jota ei voi ajoittaa halvoille tunneille (iv-kone sähkövastuksilla ja sähköpatteri varastossa).
Voinko silti päästä miinusmerkin käyttövaikutuksiin muun kulutuksen ajoituksella? Tammi-maaliskuussa menee sähköä n. 1500kwh enemmän kuin heinä-syyskuu, ja tuo extra on enimmäkseen tuloilman ja varaston lämmitystä.
Fingrid Datahubista tiedot osoitteeseen liukuri.fi vuosilta 2023 ja 2024 niin voit vähän saada osviittaa miltä kuluvaikutus näyttää kovimpina talvikuukausina.

Vääntäkääs joku mulle kanssa rautalangasta, jos nyt huomenna otan ton korpelan niin onko toi 8.75c hinta voimassa myös tän joulukuun ajan niiltä päiviltä mitä se nyt ehtii olla?
Näin olen ymmärtänyt.

Edelleen ihmetyttää toi hinta. Tuossa on se Black Friday -tarjous mitä harva odotti tulevan. Reilusti yli sentin edullisempi kuin kilpailijoilla.

"Korpela Kvartaali sopimuksella hinta on voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Kvartaalihinnoitellun sopimuksen hinnantarkistus ajankohdat ovat 1.1., 1.4., 1.7. ja 1.10. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on voimassa niin kauan kuin itse haluat. Sopimuksen voi irtisanoa 14 vuorokauden irtisanomisajan puitteissa milloin tahansa."
Tuo kiinnityskommentti oli tähän kysymykseen: "Tähän liittyen PKS / Omavoima Priiman asiakkaille kyssäri: jos teen nyt sopparin Korpelan kanssa niin voinko tehdä Omavoimassa edelleen kiinnityksiä kahden viikon ajan siltä varalta että perun Korpelan sopparin kahden viikon sisällä? Toki epätodennäköistä, mutta saattaahan futuurit tippua pari senttiä kahdessa viikossa? "

Eli Korpelan soppariin voi olla hankala vaihtaa, jos on mennyt kiinnittämään ja muuttamaan vanhan sopparin määräaikaiseksi alkuvuodelle.

Tuo kiinnityskommentti oli tähän kysymykseen: "Tähän liittyen PKS / Omavoima Priiman asiakkaille kyssäri: jos teen nyt sopparin Korpelan kanssa niin voinko tehdä Omavoimassa edelleen kiinnityksiä kahden viikon ajan siltä varalta että perun Korpelan sopparin kahden viikon sisällä? Toki epätodennäköistä, mutta saattaahan futuurit tippua pari senttiä kahdessa viikossa? "

Eli Korpelan soppariin voi olla hankala vaihtaa, jos on mennyt kiinnittämään ja muuttamaan vanhan sopparin määräaikaiseksi alkuvuodelle.
Kyllä - Priimojen kanssa ei voi vaihtaa mikäli on tehnyt kiinnityksen jo alkuvuodelle (=soppari muuttuu myöhäisimmän kiinnityksen päivämäärään asti määräaikaiseksi). Kysymykseni oli mahd. huonosti muotoiltu: Minulla ei ole vielä kiinnityksiä alkuvuodelle tai myöhempänä ajankohtana, ainoastaan 31.12. asti. Mietin ääneen, että onko mahdollista hankkia nyt heti Korpela vakuudeksi alkamaan 1.1. kun samalla tutkailee Omavoiman Priimakiinnityksen kehitystä kahden viikon ajan. Mikäli tulisi hetkellinen markkinahäiriö ja kiinnitys tippuu vaikka 8 senttiin, automaattinen kiinnitykseni ottaa tuosta kiinni ja perun sitten Korpelan sopparin (mihin on kaksi viikkoa oikeus ilman ilmoitettavaa syytä). PKS Priiman kohdalla (josta siirryin Omavoimalle) en muistaakseni voinut enää loppuvaiheessa tehdä palvelussa mitään - en enää muista tuliko lukitus kahden viikon jälkeen, jolloin Omavoimasta tuli sitova, vai jo aiemmin.

Jonotan asiakaspalveluun ja kyselen sieltä.

Kyllä - Priimojen kanssa ei voi vaihtaa mikäli on tehnyt kiinnityksen jo alkuvuodelle (=soppari muuttuu myöhäisimmän kiinnityksen päivämäärään asti määräaikaiseksi). Kysymykseni oli mahd. huonosti muotoiltu: Minulla ei ole vielä kiinnityksiä alkuvuodelle tai myöhempänä ajankohtana, ainoastaan 31.12. asti. Mietin ääneen, että onko mahdollista hankkia nyt heti Korpela vakuudeksi alkamaan 1.1. kun samalla tutkailee Omavoiman Priimakiinnityksen kehitystä kahden viikon ajan. Mikäli tulisi hetkellinen markkinahäiriö ja kiinnitys tippuu vaikka 8 senttiin, automaattinen kiinnitykseni ottaa tuosta kiinni ja perun sitten Korpelan sopparin (mihin on kaksi viikkoa oikeus ilman ilmoitettavaa syytä). PKS Priiman kohdalla (josta siirryin Omavoimalle) en muistaakseni voinut enää loppuvaiheessa tehdä palvelussa mitään - en enää muista tuliko lukitus kahden viikon jälkeen, jolloin Omavoimasta tuli sitova, vai jo aiemmin.

Jonotan asiakaspalveluun ja kyselen sieltä.
Toivottavasti asiakaspalvelu tietää :) Tuossa on tosiaan aika mielenkiintoinen kuvio, miten kiinnityksien osalta automatiikka toimii ja huomioi, jos siellä on jo soppari alla varalla, vaikka olisikin vielä peruutusoikeus päällä.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 170
Jäsenet
74 567
Uusin jäsen
Lyren

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom