Itse otin mielenrauhan ja ennustettavuuden vuoksi kahden vuoden kiinteän Heleniltä 8,99snt +3,99/kk maksu ilman kulutusvaikutuksia, joka alkoi joulukuun alussa. Omassa 70 luvun omakotitalossa (188m2), jossa VILP ja ILP hoitaa lämmityksen, sähköä menee n. 13 000kWh vuodessa ja painopiste kylmillä talvikuukausina kun sähkö on varsin kallista, joten olen valmis maksamaan ns. ylihintaa niistä muutamasta kuukaudesta kun sähkö kesällä on halpaa tai jopa ilmaista verrattuna siihen että maksaisin talvikaudella törkeästi ylihinnoiteltua pörssisähköä eikä tarvitse miettiä voiko saunan lämmittää vai ei. Yritin laskeskella noita 6kk ja vuodenkin soppareita ja tehdä vertailuja, mutta kyllä sähköyhtiöt osaavat sen verran tehokkaan hinnoittelun että ottavat omansa pois tilanteessa kuin tilanteessa, enkä usko että tullaan alle 7snt kiinteitä pitkäaikaisia sopimuksia näkemään enää ikinä, kun talvikausina nämä isot vaihtelut tulevat jäädäkseen ja jokaiseen pieneen epävarmuustekijään markkinoilla ylireagoidaan, joten totesin että helpommalla pääsee tuolla sopparilla.
Ja vielä niille jotka vannovat pörssin nimeen, niin se että vaikka puolet vuodesta 4 sentin keskihinnalla tai alle (käytin laskelmissani näille kuukausille 3snt hintaa ja kalliille 15snt hintaa, joka voi olla jopa pahasti alakanttiin, kun mahdollisuutta tosiaan ei itsellä kovin suuriin optimointeihin ole kun kämppä pitää kuitenkin pitää lämpimänä ympäri vuorokauden eikä sähköautoja yms ole), niin nuo halvat kuukaudet kulutus n. 4-5000kWh ja kalliit lämmityskuukaudet 8-9000kWh, erotus on n. 200e vuositasolla tuon kiinteän eduksi. Enkä edes halua tietää mitä sähkö maksaa maaliskuun alusta alkaen kun OL3 on pelistä pois, itsellä kun viime maaliskuussa sähköä meni vielä 1800kWh.
Mutta jokainen toki saa itse päättää mikä on heidän mielestään hyvä sopimus ja mikä ei ja kulutusprofiilit eroavat niin valtavasti toisistaan että jollekin toiselle joku toinen malli varmasti toimii paremmin. Itse olen sen verran laiska etten jaksa joka puolivuosittain kyttäillä uusia sopimuksia muutaman euron säästön takia niin tämä oli valintani.