Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Lähes kaikilla myyjillä käytössä oleva "perusmaksu" on täyttä kusetusta, eikä sille ole mitään järkevää perustetta. Aiemmin, kun paperilasku tuli kuukausittain, parin euron maksu posti- ym. muista kuluista ole ymmärrettävä. Tyhmempi sähkönkäyttäjä ei taida osata laskea sen vaikutusta kWh-hintaan, jos vuosikulutus on pieni. Jos vuodessa menee >20 MWh, kk-maksulla ei juurikaan ole mitään merkitystä.
 
Mistä voisi seurata sähköfutuurien hintoja luotettavasti ihan vaan lukuina, ilman minkään firman tekemää analyysiä?

Täältä näkee pohjoismaisen sähköpörssin futuurihintoja.

Esim. 15.08.2023 päivän ENOFUTBLQ4-23 riviltä "daily fix", eli päätöskurssi systeemihinnalle oli 47,25€/MWh ->4,725c/kwh, tuohon pitää sen jälkeen summata suomen aluehinnan erotus systeemiin samana ajanjaksona SYHELFUTBLQ4-23 -4.10 ->-0,41c/kwh, joten tämän vuoden viimeiselle neljännekselle (1.10.2023-31.12.2023) olisi saanut lukittua eilen jokaisen tunnin täysin tasaisen kulutuksen hintaan 47,25+(-4,1) = 43,15€/MWh alv 0 -> 5,3506c/kwh sis. alv 24%.

Samalla logiikalla laskettavissa muille ajanjaksoille, löytyy esimerkin vuosineljänneksen lisäksi päiviä(D), viikkoja(W), kuukausia(M) ja vuosia(YR), joskin tuota suomen aluehintaeroa ei monellekaan ajanjaksolle löydy, joten se täytyy itse arvata. Systeemihinta siis on Nordpoolin laskema teoreettinen hinta, joka vallitsisi, jos pohjoismaiden (Tanska, Norja, Ruotsi, Suomi) välillä ei olisi siirtoyhteyksissä pullonkauloja.
 
Lähes kaikilla myyjillä käytössä oleva "perusmaksu" on täyttä kusetusta, eikä sille ole mitään järkevää perustetta. Aiemmin, kun paperilasku tuli kuukausittain, parin euron maksu posti- ym. muista kuluista ole ymmärrettävä. Tyhmempi sähkönkäyttäjä ei taida osata laskea sen vaikutusta kWh-hintaan, jos vuosikulutus on pieni. Jos vuodessa menee >20 MWh, kk-maksulla ei juurikaan ole mitään merkitystä.
Meinaat, että sähköä myyvällä yhtiöllä ei ole mitään kiinteistä kustannuksia? Ei henkilöstön palkkoja, tietojärjestelmiä, normaaleja yhtiön hallinnollisia kuluja, asiakashankinnan kustannuksia jne? Olettaisin, että kuukausimaksulla tasataan sähkönkäytöstä riippumattomia kustannuksia vähän ja enemmän sähköä käyttävien välillä. Toki sitä pikkuhiljaa kasvattamalla tuototkin kasvavat. On silti täysin perusteetonta väittää, että kk-maksulle ei olisi järkeviä perusteita.
 
IMG_20230816_160259.jpg


En muistanut nykyisen sopparin hintoja joten sanoin joojoo anna tulla vaan, eipä oo kummonen. Markkinoiden halvin joo tosijjaa
Tuosta kun ottaa pois tuon ylimääräisen 1.7 snt/kWh, niin saa vähän vielä edullisemmin. Ellei välttämättä halua maksaa "vihreydestä".
 
Lähes kaikilla myyjillä käytössä oleva "perusmaksu" on täyttä kusetusta, eikä sille ole mitään järkevää perustetta. Aiemmin, kun paperilasku tuli kuukausittain, parin euron maksu posti- ym. muista kuluista ole ymmärrettävä. Tyhmempi sähkönkäyttäjä ei taida osata laskea sen vaikutusta kWh-hintaan, jos vuosikulutus on pieni. Jos vuodessa menee >20 MWh, kk-maksulla ei juurikaan ole mitään merkitystä.
Mitä kusetusta siinä on, että jatkuvassa palvelussa on kiinteä kk-maksu? Onhan kännyliittymissä, lehtitilauksissa, ja vakuutuksissa myös. Se tuo liikevsihtoa yritykselle ja kattaa kuluja. Ei sen kk-maksun tarvitse suiraan kompensoida jotakin tiettyä asiakkaalle tuotettavaa hyödykettä, eikä yrityksen tarvitse perustella mistä se muodostuu tai mihin se perustuu.
 
Meillä taloyhtiössä nyt 24 kk 13,40 snt/kWh -sopimus, joka otettu viime kesänä ja tuohon myyjä myi tuolloin erehdyksessä vaihtoturvan, joka maksoi muutaman satasen, vaikkei sitä kuulemma yritysasiakkaille olisi kuulunut myydä. Isännöitsijä tuossa nyt sorvaillut uutta sopimusta ja tarjolla on uusi kaksivuotinen hintaan 9,70 snt/kWh tai kolmevuotinen sopimus samaan 9,70 snt/kWh hintaan. Yhtiön vuosikulutus keskimäärin 170 000 kWh, maalämpöpumppu hörppii jonkin verran sähköä. Onhan nuokin aika kovia hintoja, mutta kun tuolla saa tämän toisen kalliin vuoden pois niin tasoittaa riittävästi.

Tällä hetkellä toinen maalämpöpumpuista rikki ja kunhan tuo saadaan vaihdettua, pitää laittaa noihin pörssisähköohjaus päälle, jotta näkee miten pumput painottavat käyntiään halvoille tunneille. Samaten keskustelua on käyty aurinkopaneeleista, joilla katettaisiin kesäaikaan talon pohjakuorma, niin ilmoitin isännöitsijälle että tee vain kaksivuotinen sopimus. Ja jos sähköautojen latausjärjestelmäänkin saisi tulevaisuudessa pörssisähköhinnoittelun, niin pörssisähkö voi hyvinkin olla tämän sopimuskauden jälkeen relevantti vaihtoehto.
 
Meillä taloyhtiössä nyt 24 kk 13,40 snt/kWh -sopimus, joka otettu viime kesänä ja tuohon myyjä myi tuolloin erehdyksessä vaihtoturvan, joka maksoi muutaman satasen, vaikkei sitä kuulemma yritysasiakkaille olisi kuulunut myydä. Isännöitsijä tuossa nyt sorvaillut uutta sopimusta ja tarjolla on uusi kaksivuotinen hintaan 9,70 snt/kWh tai kolmevuotinen sopimus samaan 9,70 snt/kWh hintaan. Yhtiön vuosikulutus keskimäärin 170 000 kWh, maalämpöpumppu hörppii jonkin verran sähköä. Onhan nuokin aika kovia hintoja, mutta kun tuolla saa tämän toisen kalliin vuoden pois niin tasoittaa riittävästi.

Tällä hetkellä toinen maalämpöpumpuista rikki ja kunhan tuo saadaan vaihdettua, pitää laittaa noihin pörssisähköohjaus päälle, jotta näkee miten pumput painottavat käyntiään halvoille tunneille. Samaten keskustelua on käyty aurinkopaneeleista, joilla katettaisiin kesäaikaan talon pohjakuorma, niin ilmoitin isännöitsijälle että tee vain kaksivuotinen sopimus. Ja jos sähköautojen latausjärjestelmäänkin saisi tulevaisuudessa pörssisähköhinnoittelun, niin pörssisähkö voi hyvinkin olla tämän sopimuskauden jälkeen relevantti vaihtoehto.
Koskeekos taloyhtiötä sama kuinkuluttajaa että sopimus saa olla maks. 2 vuotta ja kolmas on sitten optio? Luulis että tommosessa sopimuksessa ei paljon häviä sen kolmannen vuoden osalta.
 
Isännöitsijä tuossa nyt sorvaillut uutta sopimusta ja tarjolla on uusi kaksivuotinen hintaan 9,70 snt/kWh tai kolmevuotinen sopimus samaan 9,70 snt/kWh hintaan. Yhtiön vuosikulutus keskimäärin 170 000 kWh, maalämpöpumppu hörppii jonkin verran sähköä. Onhan nuokin aika kovia hintoja, mutta kun tuolla saa tämän toisen kalliin vuoden pois niin tasoittaa riittävästi.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös Vattenfallin 12 kk kiinteä sopimus. Hinta 7,90 snt/kwh + alv (eli veroineen 9,796 snt) ja kk-maksu. Tämä on siis yrityspuolen sopimus ja on nimellä ilmasto mix.
 
Helenin uusin tarjous kohta päättyvän sopimuksen jatkoksi on 8,30 senttiä per kwh ja 3,99 euron perusmaksu per kk 12kk:n ajan. Puolitoista kuukautta sitten tarjottiin lähemmäs 11 sentin sopimusta. Pörssisähkö olisi spot + 0.38 senttiä / kwh ja 3.93 euron perusmaksu kuukaudessa.
 
Lähes kaikilla myyjillä käytössä oleva "perusmaksu" on täyttä kusetusta, eikä sille ole mitään järkevää perustetta

Wut? Miten kk-maksu voi olla "kusetusta"? Se kerrotaan selkeästi kun teet sopimusta. Ja miksi ihmeessä on kk-maksu? Siksi, että yrityksellä on kiinteitä kustannuksia joita on vaikea kattaa jos asiakas ei kuluta paljon sähköä ja marginaali on hyvin matala. Ei tuossa ole kyllä yhtään mitään "kusetusta", joten en tajua miksi tuollaista virheellistä termiä käytät. Firman on tarkoitus tehdä voittoa, ei tarjota sulle sähköä omakustannushintaan.
 
Lumme edelleen jaksaa tyrkyttää vanhalle asiakkaalle tekstiviestitse päättyvään 5,89 sentin sopimukseen kahden vuoden jatkoa only-for-you-my-friend 11,38 sentin kilowattihinnalla. Vaikka ihan niiden julkisesta myynnistäkin saa jo paljon halvempaa kiinteää. Tekisi jo mieli boikotoida noin törkeästä vanhan asiakkaan silmäänkusemisesta, mutta tilasin sitten niiltä 6 kk perusmaksuttoman pörssisähkön 1.10. alkaen, kun ei nyt parempaakaan ole tyrkyllä.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla myös Vattenfallin 12 kk kiinteä sopimus. Hinta 7,90 snt/kwh + alv (eli veroineen 9,796 snt) ja kk-maksu. Tämä on siis yrityspuolen sopimus ja on nimellä ilmasto mix.
Mutta meillä on pohjalla tuo viime kesänä tehty 24 kk sopimus ja siitä ei pääse eroon niin laskeskelin futuurien perusteella että mennään seuraavat kaksi vuotta tuon 9,70 snt/kWh ja katsoo sitten 2025, mitä sen jälkeen.

Jos laskee, niin nykyhinnalla vuoden sähköt 170 000 kWh maksaa 22 780 EUR. Tuolla 9,70 snt/kWh hinnalla 16 490 EUR niin pitäisi olla varma että ensi kesänä saisi kahdeksi vuodeksi jonkun 6 snt/kWh sopparin, että kannattaisi pitää tuo alkuperäinen sopimus voimassa.
 
Wut? Miten kk-maksu voi olla "kusetusta"? Se kerrotaan selkeästi kun teet sopimusta. Ja miksi ihmeessä on kk-maksu? Siksi, että yrityksellä on kiinteitä kustannuksia joita on vaikea kattaa jos asiakas ei kuluta paljon sähköä ja marginaali on hyvin matala. Ei tuossa ole kyllä yhtään mitään "kusetusta", joten en tajua miksi tuollaista virheellistä termiä käytät. Firman on tarkoitus tehdä voittoa, ei tarjota sulle sähköä omakustannushintaan.

Joo, ei se sinänsä mitenkään kusetusta ole ja asiakas sen sopimusta tehdessään hyväksyy, mutta kyllä itseäkin vähän ihmetyttää että miten ainakin viimeiset 5 vuotta esim. Helen tarjosi määräaikaisia sopimuksia ILMAN kuukausimaksua. Vastaus lienee tietysti että kilpailutilanteen kannalta oli järkevää tuollaisia sopimuksia tarjota, mutta viitaten vastaukseesi: missä ne kiinteät kustannukset tuolloin olivat? Toki moni ennen vuotta 2022 ei kilpailuttanut sähkösopimustaan, ja todennäköisesti maksoi näille Heleneille yms. sitä toistaiseksi voimassaolevan sähkösopimuksen 8 snt/kwh + 4 €/kk hintaa (kun samaan aikaan alle 10 minuutin kilpailutuksella sai sovittua 0 €/kk ~6 snt/kWh 24 kk sopimuksia), joten sinänsä tuo "korkeahko" kuukausimaksu on voinut tuntua koko ajan ihan normaalilta...

Sähkömarkkinalaki käytännössä mahdollistaa saada sähkölaskun kirjepostilla ilman, että siitä saa periä lisäkuluja:
105 b § 2 momentti: Loppukäyttäjän on saatava laskunsa ja laskutustietonsa maksutta.
105 b § 3 momentti: Loppukäyttäjälle on tarjottava mahdollisuus saada laskunsa ja laskutustietonsa sähköisinä.

Kun käsittääkseni sähkölaskuissa laskutusvälinä pitää olla aina tarjottavissa 1 kk, niin kyllä kerrostaloasukkaana pikkaisen vituttaa että NYT lähes kaikki sähkönmyyntiyhtiöt perivät "pilviin" nousseita kuukausimaksuja, vaikka itse olen viimeiset kymmenen vuotta maksanut ~2000 kWh vuosikulutuksellisen kerrostaloasuntoni sähkölaskun 3 kk laskutusvälillä sähköyhtiölle kustannusystävällisenä e-laskuna (enkä 1 kk välein kirjelaskulla, jossa omalla vähäisellä kulutuksellani sähköyhtiölle olisi voinut nollakuukausimaksuaikana muodostua jopa kokonaisuudesaan tappiota asiakassuhteestani).

P.S. Joo joo, ymmärrän että 2000 kWh vuosikulutuksella ei saa valittaa. Ei se silti poista sitä etteikö voisi vähän kyseenalaistaa pitkää halpojen kuukausimaksujen, ja nollakuukausimaksullisten, sähkösopimusten poistumista; missä ne kiinteät kulut olivat aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tekee uutta sopparia niin voiko laittaa et vanha liittymä on määräaikainen ja alkamisajankohdaksi maksimit 3kk päähän vaikka olisikin toistaiseksi voimassa oleva pörssi? Näkeekö siis sähköpuljut toistensa asiakkaiden sopparit et mikä on tällä hetkellä ja onko toistaiseksi voimassa vai määräaikainen?

Näkee ne sen määräaikaisuuden, ei varmaan tyyppiä. Mutta mikä ihmeen idea tuossa olisi? Laitat vaan sen alkamisajankohdaksi sen mitä haluat ja mitä systeemi sallii.
 
Koskeekos taloyhtiötä sama kuinkuluttajaa että sopimus saa olla maks. 2 vuotta ja kolmas on sitten optio? Luulis että tommosessa sopimuksessa ei paljon häviä sen kolmannen vuoden osalta.

Taloyhtiö on yritysasiakas. Yritysasiakkaille on joidenkin yhtiöiden kautta tarjolla vähän pidempikestoisia hintakiinnityksiä. Nyt jos ostaisi sähköä vuodelle 2027 saisi halvalla.
 
Näkee ne sen määräaikaisuuden, ei varmaan tyyppiä. Mutta mikä ihmeen idea tuossa olisi? Laitat vaan sen alkamisajankohdaksi sen mitä haluat ja mitä systeemi sallii.
No pointti oli se että sähköyhtiö haluaa tehdä sopparin alkaan heti. Ja itse uskon että suomessa tuulee taas koko syksyn ja pörssi sähkö pysyy alhaalla aina lokakuun loppuun asti. Jonka jälkeen saattaapi hinnat pompata.
 
Lisäksi jos pörssisähkö onkin läpi talven edullista, pääsee siitä oletettavasti vähän nauttimaan tuon kulutusvaikutuksen ansiosta.

Pörssisähkön matala hinta itsessään ei auta yhtään kulutusvaikutuksen suhteen: Sinulle muodostuu kulutuksesi perusteella "keskihinta", josta kuitenkin aina maksat sen sopimuksessa mainostetun hinnan riippumatta pörssin hintatasosta. Ja kulutusvaikutus pienentää summaa vain, jos kulutat keskimääräistä halvempina tunteina.

Erittäin kärjistetysti: Pörssisähkö on ilmaista koko kuukauden ja keskihinta myöskin nolla. Tällöin kulutusvaikutuksesi on myöskin nolla ja maksat sen mainostetun hinnan. Eli erittäin halpa hintataso ei itsessään auta yhtään saamaan kulutusvaikutusta miinukselle.
 
Pystyykö sähköyhtiöt vaihtamaan marginaalia täysin mielivaltaisesti spot-hintoihin? Kannattaa vissiin pitäytyä suurimmissa sähköntuottajissa niin ei tule yllätyksiä.
 
Toistaiseksi voimassa olevissa kuukauden ilmoitusajalla muutokset. Tämähän on yleinen käytäntö kaikissa vastaavissa sopimussuhteissa, kuten esim pankit kertovat uudet palvelumaksut jne. Joko hyväksyt ehdot tai vaihdat palveluntarjoajaa.
 
Meinaat, että sähköä myyvällä yhtiöllä ei ole mitään kiinteistä kustannuksia? Ei henkilöstön palkkoja, tietojärjestelmiä, normaaleja yhtiön hallinnollisia kuluja, asiakashankinnan kustannuksia jne? Olettaisin, että kuukausimaksulla tasataan sähkönkäytöstä riippumattomia kustannuksia vähän ja enemmän sähköä käyttävien välillä. Toki sitä pikkuhiljaa kasvattamalla tuototkin kasvavat. On silti täysin perusteetonta väittää, että kk-maksulle ei olisi järkeviä perusteita.

Nuo kulut katetaan sähköenergia myynnillä. Kk-maksu on syrjivä vähän kuluttavaa kohtaan, koska sen vaikutus voi olla jopa useita senttejä/kWh.
 
Mitä kusetusta siinä on, että jatkuvassa palvelussa on kiinteä kk-maksu? Onhan kännyliittymissä, lehtitilauksissa, ja vakuutuksissa myös. Se tuo liikevsihtoa yritykselle ja kattaa kuluja. Ei sen kk-maksun tarvitse suiraan kompensoida jotakin tiettyä asiakkaalle tuotettavaa hyödykettä, eikä yrityksen tarvitse perustella mistä se muodostuu tai mihin se perustuu.

Kuten edellä totesin, kk-maksu on syrjivä vähän kuluttavaa kohtaan, koska sen vaikutus voi olla jopa useita senttejä/kWh.
 
Wut? Miten kk-maksu voi olla "kusetusta"? Se kerrotaan selkeästi kun teet sopimusta. Ja miksi ihmeessä on kk-maksu? Siksi, että yrityksellä on kiinteitä kustannuksia joita on vaikea kattaa jos asiakas ei kuluta paljon sähköä ja marginaali on hyvin matala. Ei tuossa ole kyllä yhtään mitään "kusetusta", joten en tajua miksi tuollaista virheellistä termiä käytät. Firman on tarkoitus tehdä voittoa, ei tarjota sulle sähköä omakustannushintaan.

Sitä ei ole (tai ollut) kaikilla yrityksillä, mutta nyt se näyttää yleistyneen, koska moni yritys teki tappiota kahden vuoden kiinteillä sopimuksilla, ja nyt halutaan kattaa tehtyjä tappioita. Oma 2-v-sopimukseni (0 €/kk) päättyy ensi kuun lopussa, ja nyt yritys tarjoaa jatkoa 3,99 €:n kuukausimaksulla. Haistakoon v.
 
Kuten edellä totesin, kk-maksu on syrjivä vähän kuluttavaa kohtaan, koska sen vaikutus voi olla jopa useita senttejä/kWh.
Vai että syrjivää :D Ja kuten tuolla aiemmin mainittiin, noi marginaalit on niin pieniä, ettei ne itsessään riitä kattamaan kuluja ja tekemään liiketoiminnasta kannattavaa. Enemmän sähköä käyttävät maksavat toki joka tapauksesss enemmän, simple as that. Siirtoyhtiöthän ne vasta velottavatkin näitä kiinteitä maksuja, puhutaan helposti 5-10 -kertaisista summista sähkönmyyjiin verrattuna, eli kaikki on toki suhteellista.
 
Vai että syrjivää :D Ja kuten tuolla aiemmin mainittiin, noi marginaalit on niin pieniä, ettei ne itsessään riitä kattamaan kuluja ja tekemään liiketoiminnasta kannattavaa. Enemmän sähköä käyttävät maksavat toki joka tapauksesss enemmän, simple as that. Siirtoyhtiöthän ne vasta velottavatkin näitä kiinteitä maksuja, puhutaan helposti 5-10 -kertaisista summista sähkönmyyjiin verrattuna, eli kaikki on toki suhteellista.

Minulla oli noin 15 vuotta sitten KKS:n pörssisähkösopimus, jossa ei ollut kk-maksuja ja sen marginaali oli 0,25 snt/kWh. Hyvinhän tuo näytti kannattavan. Nyt marginaalit ovat lähes 0,5 snt/kWh.
 
Sitä ei ole (tai ollut) kaikilla yrityksillä, mutta nyt se näyttää yleistyneen, koska moni yritys teki tappiota kahden vuoden kiinteillä sopimuksilla, ja nyt halutaan kattaa tehtyjä tappioita. Oma 2-v-sopimukseni (0 €/kk) päättyy ensi kuun lopussa, ja nyt yritys tarjoaa jatkoa 3,99 €:n kuukausimaksulla. Haistakoon v.
Onko tullut mieleen, että siinä, missä kaikki muukin on kallistunut, on myös yrityksen menot kasvaneet. Jotkut eivät sitten osaa ajatella asioita yhtään yrittäjän/yritylsen kulmasta....
 
Onko tullut mieleen, että siinä, missä kaikki muukin on kallistunut, on myös yrityksen menot kasvaneet. Jotkut eivät sitten osaa ajatella asioita yhtään yrittäjän/yritylsen kulmasta....

Hinnoitelkoot sitten kulunsa kWh-hintaan, mikä olisi tasapuolista huolimatta vuosikulutuksesta.
 
Kun vaihdatte sähkösopimusta ja määräaikainen päättyy niin huomioikaa että vaihto onnistuu aikaisintaan 2 viikkoa kuluvasta päivästä vaikka entinen sopimus loppuu aiemmin. Tuli jätettyä viime tinkaan Fortumilta Lumme Energialle siirtyminen niin 1 viikko menee vielä Fortumilla määräajan päättymisen jälkeen.
 
Heittäisikö ihan lonkalta että per asiakas sähköfirmalle tulee kiinteitä kuluja sen 15€ vuodessa vaikka asiakas ei ostaisi pätkääkään sähköä. Hinta muodostuu laskutuksesta, myynnistä ja asiakaspalvelusta. Kyllä tuon perusteella ihan hyvä olisi saada 2€ kuussa asiakkaalta vaikka se ei sähköä käyttäisikään.
 
Öh. Silloinhan olisi "syrjivää" enemmän kuluttavia kohtaan, koska ne maksaisivat korkeamman marginaalin muodossa näitä kiinteitä kuluja absoluuttisesti euromäärällisesti enemmän kuin vähän kuluttavat.

Voisihan asiaa ajatella niin, että bensamittarillakin olisi käytössä kk-maksu, jolloin manínitsemaasi "syrjintää" ei olisi...
 
Voisihan asiaa ajatella niin, että bensamittarillakin olisi käytössä kk-maksu, jolloin manínitsemaasi "syrjintää" ei olisi...
Itsehän olet syrjinnästä puhunut. Bensakauppiaan kanssa ei solmita jatkuvaa toimitussopimusta, siellä tuo ansaintamalli on erilainen ja perustuu useiden eri käyttäjien tuomaan volyymiin. Ja kyllä, bensassakin on myyjän katteet todella pieniä. Mutta tämä riittäköön osaltani tästä aiheesta. Eiköhän pointit tulleet jo selväksi.
 
Huh huh. Vai että sähkösopimuksetkin on jo syrjiviä, kusetusta ja mielivaltaisia. Sähköyhtiötkin on osakeyhtiöitä, joiden ainut tarkoitus on tuottaa voittoa. Ne tekee sitä kuukausimaksujen ja marginaalien kautta. Hullua ajatella, että sähkösopimuksissa ei näitä saisi olla tai että niitä ei saisi korottaa.
 
Oma 2-v-sopimukseni (0 €/kk) päättyy ensi kuun lopussa, ja nyt yritys tarjoaa jatkoa 3,99 €:n kuukausimaksulla. Haistakoon v.

Ei tätä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Yritys tekee ratkaisut omasta näkökulmasta ja sinä omasta. Jos joku muu tarjoaa juuri sinulle edullisemman diilin, niin sitten kannattaa vaihtaa. Yritys taas on laskenut, että kk-maksu on bisneksen kannalta järkevämpi, jotta vähän kuluttavista asiakkaista saataisiin myös liikevaihtoa.

(Edit tämän piti mennä toiseen ketjuun. Tämä on väärä ketju tälle keskustelulle).
 
Viimeksi muokattu:
Onko sitten oikein, jos 1000 kWh:a vuodessa kuluttava kattaa kymmenkertaisesti "kustannuksia" suhteessa kulutettuun kWh-määrään kuin 10 000 vuodessa kuluttava?
 
Onko sitten oikein, jos 1000 kWh:a vuodessa kuluttava kattaa kymmenkertaisesti "kustannuksia" suhteessa kulutettuun kWh-määrään kuin 10 000 vuodessa kuluttava?

On, koska asiakkuuksia on yhtä monta - 1. Ne per asiakkuuden kulut ovat yleensä kiinteitä ja sisältävät asioita kuten laskutus, GDPR, raportointi datahubiin etc. Käytit sitten 1kWh tai 100000kWh kuukaudessa, nuo kulut eivät muutu sähköyhtiölle.
 
On, koska asiakkuuksia on yhtä monta - 1. Ne per asiakkuuden kulut ovat yleensä kiinteitä ja sisältävät asioita kuten laskutus, GDPR, raportointi datahubiin etc. Käytit sitten 1kWh tai 100000kWh kuukaudessa, nuo kulut eivät muutu sähköyhtiölle.

Voisi kuvitella, että mainitsemasi "toimet" on automatisoituja: atk, mutta tokihan tietokoneetkin nielevät energiaa.

Jokaisella on vapaus valita, maksaako kk-maksun vai ei. Minä kuulun jälkimmäiseen joukkoon.
 
Voisi kuvitella, että mainitsemasi "toimet" on automatisoituja: atk, mutta tokihan tietokoneetkin nielevät energiaa.

Jokaisella on vapaus valita, maksaako kk-maksun vai ei. Minä kuulun jälkimmäiseen joukkoon.
Koko keskustelu alkaa olla täysin absurdi mutta onkohan tuo automatisointi tullut ihan ilmaiseksi yritysten käyttöön? :D
 
Miksi vähän sähköä käyttävän pitäisi maksaa siitä enemmän (per kulutettu kWh)?
No kun sitä kk-maksun osuutta ei kuulu laskea osaksi kilowattituntihintaa, se on kiinteä osa eli kaikille sama! Totta kai se muuttaa suhteellisesti tuota hintaa jos sen noin haluaa laskea/ajatella, mutta ohitat täysin nämä kk-maksuun liittyvät perustelut mitä sinulle on kerrottu. Jos löydät jostain kk-maksuttoman sopparin niin tartu ihmeessä siihen, jos se tuntuu sinulle edullisimmalta vaihtoehdolta. Mutta tuon vänkäämisen kk-maksun perusteettomuudesta voisit lopettaa, kun tuntuu olevan liiketoiminnalliset käsitteet ja laskentamallit täysin hakusessa, ja "kuluttaja aina oikeassa" ja "iso paha yritys" -asenne paistaa kaikessa läpi.
 
Jotenkin jännää yritysten puolustelu täällä. Eikö nuo juuri hiljattain takoneet sellaisia voittoja että tarvittiin jo valtiota kansalaisten apuun..
Älä sotke asioita keskenään. Se, että monet maksoivat (ja maksavat edelleen) kalliita kiinteitä soppareita, ei liity tähän keskusteluun (spot-sopimusten kk-hinta)
 
No kun sitä kk-maksun osuutta ei kuulu laskea osaksi kilowattituntihintaa, se on kiinteä osa eli kaikille sama! Totta kai se muuttaa suhteellisesti tuota hintaa jos sen noin haluaa laskea/ajatella, mutta ohitat täysin nämä kk-maksuun liittyvät perustelut mitä sinulle on kerrottu. Jos löydät jostain kk-maksuttoman sopparin niin tartu ihmeessä siihen, jos se tuntuu sinulle edullisimmalta vaihtoehdolta. Mutta tuon vänkäämisen kk-maksun perusteettomuudesta voisit lopettaa, kun tuntuu olevan liiketoiminnalliset käsitteet ja laskentamallit täysin hakusessa, ja "kuluttaja aina oikeassa" ja "iso paha yritys" -asenne paistaa kaikessa läpi.

Kyllä se vain näkyy osana kWh-hintaa, ja siten minäkin sen ajattelen.

Tämä näkyy kuluttajalle:

(Maksu kulutetusta sähköstä + kk-maksu)/kWh-määrä.

Jos vuosikulutus on 1000 kWh, Lumpareen 3,99 euron marginaali lisää kWh-hintaa järkyttävät 4,79 snt. Joillakin kk-maksu on peräti 5,99 €.
 
Kyllä se vain näkyy osana kWh-hintaa, ja siten minäkin sen ajattelen.

Tämä näkyy kuluttajalle:

(Maksu kulutetusta sähköstä + kk-maksu)/kWh-määrä.

Jos vuosikulutus on 1000 kWh, Lumpareen 3,99 euron marginaali lisää kWh-hintaa järkyttävät 4,79 snt. Joillakin kk-maksu on peräti 5,99 €.
Kuten täällä on yritetty selittää, niin yritykselle kiinteät kulut per asiakas ovat kulutusmääristä riippumatta samat, joten sen takia myös kk-maksu on sama.

Yritykset voisivat myös sisällyttää kiinteät asiakaskohtaiset kulut kWh-hintaan, jolloin kWh hinta olisi sitä halvempi, mitä enemmän kuluttaa, jolloin vähemmän kuluttava maksaisi enemmän per kWh. Ehkä tämä olisi kannaltasi selkeämpi vaihtoehto, niin ei tarvitsisi itse laskea niitä kuukausimaksuja kWh hintaan? :) Veikkaan, että enemmistö mieluummin ottaa tuon sopparissa erillisenä kuukausimaksuna, joka sitten on jotain 0e:stä ylöspäin riippuen kilpailutilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Marras-joulukuussa umpeutuu nykyinen sopimus. Jos tekee kiinteähintaisen sopimuksen, niin onkohan järkevämpää tarttua nyt noihin n. 8snt/kWh soppareihin, vai odottaa sinne marraskuulle? Itse ehkä tekisin nyt, minkälainen tuntuma muilla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 373
Viestejä
4 868 267
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom