Taneli-
☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Pitääkö sähkösopimuksen tekijän asua siinä osoitteessa mihin sopimus tehdään ? Iäkkäällä äidilläni on kallis 24kk sopimus ja ajattelin että voisinko minä tehdä sopimuksen omiin nimiin hänen käyttöpaikalle ?
Ei tarvitse, itse olen tehnyt vanhempieni sähkösopimuksen. Tosin tarvitset hänen tietonsa (eli täytät HÄNEN tietonsa et omiasi). Mutta jos/koska kyseessä on äitisi uskon että saat ne helposti.
Tietysti JOS soitat asiakaspalveluun tjsp. sinun on parasta olla hänen luonaan / hänen sinun luonaan koska asiakaspalvelija yleensä haluaa kuulla kyseisen henkilön itsensä varmistavan henkilöllisyytensä (hieman sama kuin esim. internetsopimuksissa jne). Eli silloin ei riitä että kerrot äitisi nimen ja sosiaaliturvatunnuksen tjsp. vaan hänen täytyy kuulla ne sinun äidiltäsi.
TOSIN jos oikeasti haluat tehdä sopimuksen omiin nimiisi (ja maksaa itse laskut jne) uskoisin että sekin onnistuu, TOSIN siinä sinun täytyy muistaa tuo ylempi lauseke. Eli sieltä voidaan soittaa ja varmistaa että asia on OK ja silloin äitisi täytyy olla siinä lähellä kertomassa että kyllä, hän asuu siellä mutta poika nyt tekee sopimuksen ja maksaa laskut ja tämä on hänelle OK.
(Ennen kuin kukaan kysyy niin kyllä, minulle on soitettu ja kyselty että onko osoite ja tiedot varmasti oikein kun ostin tämän kämpän eli 9v sitten ja uuden sopimuksen tekijä [minä] on eri kuin aiemman sopimuksen tekijä jolloin jouduin selittämään että olen ostanut asunnon ja vanha henkilö ei enää asu täällä joten haluan tehdä omiin nimiini tämän sopimuksen. Miksi osa asiakaspalvelijoista ei välitä asiasta, en tiedä? EHKÄ syynä voi olla määräaikainen sopimus vs toistaiseksi voimassaoleva, eli näkevät jostain tiedoistaan että täällä pitäisi asua henkilön X ja sopimuksen jatkua vielä Y-aikaa minkä takia ottavat yhteyttä ja varmistelevat?)