Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Se taika onkin siinä, että ne 23 muuta tuntia sähköä käytetään hintaan 5 senttiä, jolloin piikkitunnin hinnalla ei ole ns. mitään merkitystä. 80% kulutuksesta yöaikaan tiputtaa koko maksetun hinnan kivasti alas. :)
Kyllä, mutta ihan sama koskee pörssisähköä.

Eli kulutusvaikutussopparilla ei voi suojautua piikkihinnoilta yhtään sen enempää kuin pörssisähkölläkään, koska molemmissa on sama kustannusvaikutus, se on vaan laskulla erilaills ilmoitettu.
Toistaisin edellisen viestini pointin, eli jos loppuvuoden saa kiinnitettyä jollain viidellä sentillä, niin tarkoittaa se että sähköyhtiö on arvioinut ko. jakson hintatason ja leiponut hintaan sisään pörssiriskin. Tuo on sähköä myyvien firmojen ydinliiketoimintaa, joten uskon heillä olevan parempi näkemys hintariskeistä ja järkevästä hinnoittelusta kuin meillä foorumikirjoittelijoilla. On vaikea uskoa, että sähköyhtiö myisi sähköä hintasuojatulla hinnalla, jonka se ajattelisi todennäköisesti olevan alempi kuin pörssin keskiarvo kyseiseltä ajalta.
Eihän myyjäyhtiöt arvioi tulevaa pörssisähkön hintaa vaan ne vain katsovat mihin hintaan sähköfutuureita on saatavana. Ja niiden hinta muodostuu sitten yhdessä tuottajien kanssa, joille riski toimii juuri päinvastoin, eli ne suojautuvat futuureilla sitä vastaa , että sähkö olisikin halpaa.

Toki silti kulutusvaikutussopimuksella tulee enemmän riskiä ja riskipreemiota myyjälle sitä kautta että myyjän on voitava arvioida asiakkaidensa kokonaiskulutus kuukausitasolla, että suojauksen määrä on oikea. Ja tätä sotkevat sitten esim. ne ”muuttajat” jotka keplottelevat sopparista irti jos se käy kalliiksi, kun myyjäyhtiö on jo asiakkaan solmiessa sopimuksen ostanut sähkön kalliilla ennenkkoon.
 
Eihän myyjäyhtiöt arvioi tulevaa pörssisähkön hintaa vaan ne vain katsovat mihin hintaan sähköfutuureita on saatavana. Ja niiden hinta muodostuu sitten yhdessä tuottajien kanssa, joille riski toimii juuri päinvastoin, eli ne suojautuvat futuureilla sitä vastaa , että sähkö olisikin halpaa.
Futuureilla, ja sähkön ostohinnalla yleensäkin, on luonnollisesti tärkeä osa kun sähköyhtiö määrittää mitä sopimusta ja millä hinnalla se kulloinkin tarjoaa. Futuurihinnat siis sisältyvät sähköyhtiön arvioon, mutta eivät ne ole välttämättä yksi yhteen. Sähköyhtiöllä voi olla positiivisempi tai negatiivisempi näkemys tulevasta, ja sen mukaan voivat asiakkailleen tarjoamiensa tuotteiden hinnoissa ottaa riskiä tai suojautua suhteessa futuurien hintoihin, ja saada parhaimmillaan kilpailuetua.
 
Kysynpäs muilta PKS:n vaihtaneilta tietoja, kun en löytänyt mistään nyt suoraa vastausta. Laitoin määräaikaisen loppuun (27.10) alkavaksi tuon Priiman. Tein tilauksen siis hetki sitten, enkä ole saanut vielä varsinaista sopimusta/asiakastunnusta. Koska tämä mahdollisesti tulee ja pääsen lukitsemaan noita talven hintoja halutessani? Joudunko odottamaan, että määräaikainen Lumpeen kanssa loppuu, ennenkuin pääsen PKS:n Priimaan lukitsemaan hintoja?

Edit: vastaan itselleni, osui sittenkin silmään Priiman faq:sta kun uudelleen etsin.

”Hintakiinnityksiä voit tehdä heti, kunhan sopimuksesi on käsitelty ja olet sen jälkeen rekisteröitynyt OmaPKS-palveluun.

Ensin on siis hieman odotettava, että sopimuksesi on käsitelty. Tässä menee tavallisesti noin 1-2 arkipäivää (jos sopimus alkaa alle 90 päivän päästä). Sen jälkeen voit rekisteröityä OmaPKS-palveluun pankkitunnuksillasi täällä. Sitten voitkin tehdä hintakiinnityksiä Priima Live -palvelussa.”
 
Viimeksi muokattu:
Toistaisin edellisen viestini pointin, eli jos loppuvuoden saa kiinnitettyä jollain viidellä sentillä, niin tarkoittaa se että sähköyhtiö on arvioinut ko. jakson hintatason ja leiponut hintaan sisään pörssiriskin. Tuo on sähköä myyvien firmojen ydinliiketoimintaa, joten uskon heillä olevan parempi näkemys hintariskeistä ja järkevästä hinnoittelusta kuin meillä foorumikirjoittelijoilla. On vaikea uskoa, että sähköyhtiö myisi sähköä hintasuojatulla hinnalla, jonka se ajattelisi todennäköisesti olevan alempi kuin pörssin keskiarvo kyseiseltä ajalta.

Tottakai yhtiöt yrittävät hinnoitella tuotteisiinsa mukaan pörssiriskin, mutta ne eivät yksinkertaisesti voi sisällyttää sitä läheskään kokonaan hintoihin. Ihan pelkästään jo sen takia, että sähköyhtiöt eivät toimi missään erillisissä tyhjiöissä, vaan ovat suorassa kilpailuasetelmassa toisiaan vastaan, mikä kannustaa/pakottamaan ottamaan suurempaa riskiä ja ajamaan alas niitä kiinteiden hintoja.

Ihan totta on, että tämä tulevan sähkön pörssihinnan spekulointi ja oikea-aikainen ostaminen markkinoilta on osa sähköyhtiöiden ydintoimintaa, mutta ei sielläkään mitään kristallipalloja ole käytössä, mikä nähtiin esim. viime talvena aika hyvin kun hyvin monet kuluttajat "voittivat" sähköyhtiöt ja menipä noita sähköyhtiöitä ihan nurinkin. Itse arvioin viime vuoden alkukesästä Venäjän energia-aseen ja tuurivoiman kasvaneen osuuden destabiloineen markkinat niin pahasti, että jopa 13 sentin soppari olisi kannattava. Osuin ihan oikeaan ja säästin satoja euroja verrattuna pörssisähköön.

Tänä vuonna ajattelin samasta syystä kiinnittää ainakin tämän syksyn hinnat, todennäköisesti myös ensin vuoden alun. Ensinnäkin Venäjä on nyt jo kahtena talvena putkeen käyttänyt energia-asettaan ja vaikka sen työkalupakista onkin terävimmät puukot otettu jo pois, löytyy häikäilemättömällä toimijalla monia muitakin tapoja häiritä sähkömarkkinoita, joten uskon että myös ensi talvena nähdään ainakin jonkinlaista kiusantekoa Kremlin mulkkutatilta. Toisekseen meillä ei ole ollut tässä nyt hyvään toviin oikeasti kylmää talvea, joten todennäköisyys sellaiselle kasvaa koko ajan ja emme ole vielä nähneet miltä enenvissä määrin tuurivoiman ehdoilla pyörivät sähkömarkkinat sellaisena näyttävät. Oma veikkaus on, että todella rumalta. Kolmannekseen, ja tämä alkaa olla jo aika tangenttia, uskon että nyt kun tässä parin viime vuoden korkean heilunnan aikana monet tahot ja spekulaattorit ovat varmasti nähneet tilaisuuksia takoa tuohta, sähkömarkkinoille tulee käymään se mitä muillekin pörssimarkkinoille on tapahtunut jo aikaa sitten, eli ne irtautuvat reaalimaailmasta ja taloudesta lähes kokonaan. Tämä tulee näkymään sitten kaikenlaisina markkinamanipulaatioina ja muuna häsläyksenä, ennen kuin asiaan on pakko puuttua ihan EU-tasolla. Vaikka en uskokaan, että ainakaan aluksi lähdetään mitään keinotekoista niukkuutta luomaan, uskon että niitä todellisia pullonkaulatilanteita tullaan rahastamaan täysin häikäilemättömästi, koska niin asiat nyt vaan yleensä menee.

Tämän takia kiinnitys on oma valinta nyt ja lähitalvina. Vaikka siinä onkin kohtuullinen todennäköisyys jäädä "tappiolle" suhteessa suoraan pörssisähköön, puhutaan vuositasolla korkeintaan ehkä parista sadasta tai jotain siihen suuntaan. Maksan paljon enemmän paljon epätodennäköisemminkin laukeavista vakuutuksista, joten itselle tämä on kyllä aika "no-brainer". Toisaalta esim. viime vuoden "musta joutsen" - skenaariossa järkkykalliiden sähköjen aikaan rahallista tappiota olisi myöskin tullut vain joitakin satasia ja sen jälkeen itseasiassa kiinteällä sopparilla maksoin enemmän koko vuoden tähän saakka, joten sinänsä homma on aika plus-miinus-nolla. Lähinnä ennustettavuus on sellainen asia josta olen myös valmis maksamaan vähän ekstraa.

Summa sumarum: suoralla pörssisähköllä loppukäyttäjät kantavat itse kaiken riskin, kiinteillä sopimuksilla sähköyhtiöt kantavat riskin. "Voitot" jakautuvat samalla akselilla tietysti myös.
 
@BongisKhan
En suuremmin ole eri mieltä. Saatan itsekin kiinnittää Q1/2024:n.

Lähtökohta tulevaan talveen on tosin paljon ennustettavampi ja vakaampi kuin vaikka viime syksynä.

Aina joku tekee kiinnityksen tai ottaa määräaikaisen sopivaan aikaan, mutta itse ainakin nöyränä ajattelen, että hintakiinnityksellä todennäköisemmin jään rahallisesti tappiolle, koska se on realistinen lähtökohta noissa.

Lopulta on aina kyse siitä paljonko vakuutus maksaa suhteessa riskeihin ja realisoitumisen seurauksiin. Tuollainen n. 8 snt/kWh kiinnitys Q1/2024:lle alkaa tuntua ookoo kompromissilta, verrattuna samanhintainen 6 kk tai 12 kk kiinteänä määräaikaisena.
 
Kysynpäs muilta PKS:n vaihtaneilta tietoja, kun en löytänyt mistään nyt suoraa vastausta. Laitoin määräaikaisen loppuun (27.10) alkavaksi tuon Priiman. Tein tilauksen siis hetki sitten, enkä ole saanut vielä varsinaista sopimusta/asiakastunnusta. Koska tämä mahdollisesti tulee ja pääsen lukitsemaan noita talven hintoja halutessani? Joudunko odottamaan, että määräaikainen Lumpeen kanssa loppuu, ennenkuin pääsen PKS:n Priimaan lukitsemaan hintoja?

Edit: vastaan itselleni, osui sittenkin silmään Priiman faq:sta kun uudelleen etsin.

”Hintakiinnityksiä voit tehdä heti, kunhan sopimuksesi on käsitelty ja olet sen jälkeen rekisteröitynyt OmaPKS-palveluun.

Ensin on siis hieman odotettava, että sopimuksesi on käsitelty. Tässä menee tavallisesti noin 1-2 arkipäivää (jos sopimus alkaa alle 90 päivän päästä). Sen jälkeen voit rekisteröityä OmaPKS-palveluun pankkitunnuksillasi täällä. Sitten voitkin tehdä hintakiinnityksiä Priima Live -palvelussa.”
Minulla tunnus aktivoitui vahvistussähköpostia seuraavana päivänä, eli 2 päivää tilauksesta.
 
Omalla sopimuksella eli pörssisähköllä syyskuun keskiarvo hinnaksi muodostui 2.90s/kwh
 
Omalla sopimuksella eli pörssisähköllä syyskuun keskiarvo hinnaksi muodostui 2.90s/kwh

Tuohan meni varsin hyvin, koska minua ärsytti hieman elokuun laskussa ollut keskiarvo, joka taisi olla 7,75 snt/kWh. Toki tuokin hinta oli maltillinen, sillä meillä Suomessa on vielä monia, joilla on 30-40 snt/kWh hintaisia sopimuksia käytössä.
 
Miten tuo nyt menee. Peruin siirron Oomilta Lumpeelle, mutta Oomi näyttää edelleen, että sopimus on päättymässä. Ei muuta kuin ottamaan yhteyttä Oomiin?
 
Fingridin sähkönhinnan seurantasovellus päivittyi juuri surkeaksi, kun se aiemmin oli hyvin selkeä lukea. Mitä Android-sovellusta suosittelette tilalle? Onko tuo "Sähkönseuranta" the one and only? Ainakin kovat arvostelut on saanut Playstoressa.
 
Itse varmaan kokeilisin, että kertooko se sähkönseuranta kaiken tarvittavan ja helposti. Kyllä se näyttää ja kertoo.
 
Fingridin sähkönhinnan seurantasovellus päivittyi juuri surkeaksi, kun se aiemmin oli hyvin selkeä lukea. Mitä Android-sovellusta suosittelette tilalle? Onko tuo "Sähkönseuranta" the one and only? Ainakin kovat arvostelut on saanut Playstoressa.
Kyllä tuo Sähköseuranta on se go to sovellus. Aivan loistava ja selkeä ulkoasu ja saa laitettua omat asetukset hinnalle
 
Tuo mainitsemasi sivu on muuten todella näppärä! Otin kuitenkin Sähkönseuranta-sovelluksen käyttöön siksi, että siitä näkee selkeästi jokaisen tunnin omana palkkinaan. Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Tuolta näkee kanssa palkkeina. Ehkä puhelimella ei tosin se käytännöllisin.
 
Kyllä tuo Sähköseuranta on se go to sovellus. Aivan loistava ja selkeä ulkoasu ja saa laitettua omat asetukset hinnalle
Pystyisipä tässä selaamaan päiviä taaksepäin vertaillakseen tuntien tarkkuudella esim. kuluvan viikon ja edellisen viikon hintoja. Spot.ti on mielestäni vielä selkeämpi ja kätevämpi sovellus (hieman vähemmillä ominaisuuksilla), mutta harmillisesti se lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Fingridin sähkönhinnan seurantasovellus päivittyi juuri surkeaksi, kun se aiemmin oli hyvin selkeä lukea. Mitä Android-sovellusta suosittelette tilalle? Onko tuo "Sähkönseuranta" the one and only? Ainakin kovat arvostelut on saanut Playstoressa.

Asensin nyt tämän myös ja tässähän ei sitten Androidille olekkaan minkään valtakunnan widgettiä:tdown:
 
Okei, nyt ymmärrän miksi sähkönmyynti aspoihin saattaa olla tuntikausien jonot... koska kaikki asiakaspalvelijat on varattuina kun soittelevat vanhoille asiakkaille ja tenttaavat syitä miksi vaihtoivat.

Heleniltä soitettiin ja kyseltiin " Olet vaihtamassa sähköntoimittajaa ? " Minä: " Mitäs se sinulle kuuluu ? " Helen: " Eipä se oikeastaan kuulukaan " ja löi luurin korvaan.
 
Nykyinen hintataso määräaikaisissa alkaa tuntua kohtuulliselta viime talven jälkeen. Näyttää näillä isoimmilla olevan vain 24kk sivuilla mainittu. Lumpeen chatissä sanoivat ettei ole 24kk pidempää. Tarjoaako joku sähkönmyyjä 36kk tai pidempiä soppareita kuluttaja-asiakkaille?
 
Heleniltä soitettiin ja kyseltiin " Olet vaihtamassa sähköntoimittajaa ? " Minä: " Mitäs se sinulle kuuluu ? " Helen: " Eipä se oikeastaan kuulukaan " ja löi luurin korvaan.

No kai sitä olisi kannattanut vastatarjous kuunnella? Tämä markkina on varmaan voinut mennä vähän kuten puhelinliittymämarkkinaksi, jossa parhaan diilin saa kun ensin tekee diilin uuden toimittajan kanssa. Sitten vasta saa vanhalta oikeasti edullisimman tarjouksen. Kuluttajan kannalta todella ikävää, että tuo tanssi pitää aina tehdä kilpailutuksen yhteydessä.
 
Heleniltä soitettiin ja kyseltiin " Olet vaihtamassa sähköntoimittajaa ? " Minä: " Mitäs se sinulle kuuluu ? " Helen: " Eipä se oikeastaan kuulukaan " ja löi luurin korvaan.

Äläs nyt, Helen sentään ottaa kontaktia pyytämättä, kun taas Oomi ei ollut kykeneväinen vastaamaan kuukaudessa (30 päivää) laskuun liittyvään kirjalliseen kysymykseen (lupaus on heillä 10 päivää). Haukuin Oomin palvelutason rimanalitukseksi kun 90 minuutin jonotusajan pääsin puheille kysymään laskuun liittyvästä asiasta. Jonotusaikana tuli katsottua koko Eduskunnan kyselytuntikin läpi :cigar2:

Eli Oomia muodostettaessa olevat lupaukset paremmasta asiakaspalvelusta on täyttä BS:ää. Oomi on heikennys entiseen Vantaan Energian omaan sähkönmyyntiin nähden.

Oomi pysyy omalla kohdalla pannassa, sillä tuskin alittavat rimaa yhtä paljoa hinnoissaan kuin asiakaspalvelun tasossaan.
 
Nykyinen hintataso määräaikaisissa alkaa tuntua kohtuulliselta viime talven jälkeen. Näyttää näillä isoimmilla olevan vain 24kk sivuilla mainittu. Lumpeen chatissä sanoivat ettei ole 24kk pidempää. Tarjoaako joku sähkönmyyjä 36kk tai pidempiä soppareita kuluttaja-asiakkaille?

Huomaa, että jos tarjoaakin, niin sopimuksen 24 kk:n jälkeinen aika sitoo vain sähkönmyyjää, ei koskaan kuluttajaa. Ts. mahdollinen kolmas vuosi olisi asiakkaalle vapaaehtoinen optio (mutta myyjän pakko tarjota sillä hinnalla, kun kerran on luvattu), ja siksi myyjillä ei ole suurta motivaatiota tarjota sellaisia soppareita näissä suht epävakaissa oloissa.
 
Minulla alkoi eilen pörssisähkösopimus. Tänään oli kiva lähes ilmainen päivä. Mikäs se maanantaina pistää noin kovaa piikkiä hinnoissa? Johtuuko se ainoastaan siitä, että minä siirryin pörssisähkökäyttäjäksi?
 
Minulla alkoi eilen pörssisähkösopimus. Tänään oli kiva lähes ilmainen päivä. Mikäs se maanantaina pistää noin kovaa piikkiä hinnoissa? Johtuuko se ainoastaan siitä, että minä siirryin pörssisähkökäyttäjäksi?
Sitä on taidettu puida jo tuolla oikeassa ketjussa:
 
Tällä hetkellä yleinen halvin kiinteä on Lumpeen Kilpailuttajassa tarjoama, onko Lumpeen kanssa ollu ongelmia?
On. Vältä. Se on ihan tarkoituksella keinoteltu tuonne halvimmalla hinnalla, kun ne tienaavat sitten muulla asiakkaan selkänahasta.
Merkonominmulkkujen perustama myyntifirma, joka on eriytetty kokonaan tuotanto-organisaatiosta, laskutus on eriytetty eri firmaan, kaikki on optimoitu rahan tuottoon eikä asiakkaan palveluun. Tämä näkyy siinä, että laskutusepäselvyyksiä ei selvitä kukaan ja jos lasku menee paperilla väärään osoitteeseen sen sijaan että saisit pyytämäsi e-laskun, mahdollisesti aiheutuvat viivästyskulut jäävät asiakkaan vahingoksi ja kaikesta velotetaan ekstraa.
Siis: jos kaikki menee hyvin, voi olla että vältyt ongelmilta. Jos jokin meneekin eri tavalla, asiakas saa lisälaskun. Siinäpä mainio ansaintalogiikka firmalle, joka ei ole energiayritys, vaan puliveivarifirma.
Voi olla, että kuulostaa liioitellun katkeralta, mutta tässäpä vastaus ylläolevaan kysymykseesi.
Vältä Lumme Energiaa.
 
Äläs nyt, Helen sentään ottaa kontaktia pyytämättä, kun taas Oomi ei ollut kykeneväinen vastaamaan kuukaudessa (30 päivää) laskuun liittyvään kirjalliseen kysymykseen (lupaus on heillä 10 päivää). Haukuin Oomin palvelutason rimanalitukseksi kun 90 minuutin jonotusajan pääsin puheille kysymään laskuun liittyvästä asiasta. Jonotusaikana tuli katsottua koko Eduskunnan kyselytuntikin läpi :cigar2:

Eli Oomia muodostettaessa olevat lupaukset paremmasta asiakaspalvelusta on täyttä BS:ää. Oomi on heikennys entiseen Vantaan Energian omaan sähkönmyyntiin nähden.

Oomi pysyy omalla kohdalla pannassa, sillä tuskin alittavat rimaa yhtä paljoa hinnoissaan kuin asiakaspalvelun tasossaan.
Ja tämä on toinen tuollainen ns. kunniallisten sähköntuottajien aikaanasaama kunniaton myyntiorganisaatio, jonka kauniit lupaukset muuttuvat sitten paskaksi palveluksi, kun asiakas kerran on saatu koukkuun.
Vältä Oomia, Oomi on huono sähkömyyjä.
 
Ja tämä on toinen tuollainen ns. kunniallisten sähköntuottajien aikaanasaama kunniaton myyntiorganisaatio, jonka kauniit lupaukset muuttuvat sitten paskaksi palveluksi, kun asiakas kerran on saatu koukkuun.
Vältä Oomia, Oomi on huono sähkömyyjä.

Suomessa Sähkömarkkinalaki on määrännyt jo kauan, että sähkön siirto, tuotanto ja myynti on eriytettävä toisistaan eri yhtiöihin.
 
Äh voi vitun perse. Piti tämä syksyn hinta PKS:llä lukita tuohon reiluun viiteen mutta, mutta unohtui et kuukausi vaihtuu jo nyt. Noh, nyt sitten maksellaan perse verillä.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä olette seurailleet toteutuneita sähköhintoja, sen jälkeen kun sopimus on päättynyt?

Ilmeisesti niitä näe sähkömyyjiltä (joista nyt olisi loogista etsiä toteutuneita/vanhoja tietoja). Itsellä ainakin Väre ja Helen sanovat "ei käyttöpaikkoja", niin niistä ei saa mitään ulos enää, vaikka sopimuksen voimassaollessa tiedot näkyivät.

Datahubista näkee toki kilowattitunnit, mutta kiinnostaisi toteutuneita hintoja selailla jostakin muualtakin kuin laskuista ja ehkä tarkemmalla tasolla. Eikä siinä, jos tieto on vain laskussa, niin sitten mennään sillä. Tuntuu vaan aika muinaiselta, ettei historiakäyttötietoja enää tarjota mikäli ei ole aktiivista sopimusta
 
Mistä olette seurailleet toteutuneita sähköhintoja, sen jälkeen kun sopimus on päättynyt?

Ilmeisesti niitä näe sähkömyyjiltä (joista nyt olisi loogista etsiä toteutuneita/vanhoja tietoja). Itsellä ainakin Väre ja Helen sanovat "ei käyttöpaikkoja", niin niistä ei saa mitään ulos enää, vaikka sopimuksen voimassaollessa tiedot näkyivät.

Datahubista näkee toki kilowattitunnit, mutta kiinnostaisi toteutuneita hintoja selailla jostakin muualtakin kuin laskuista ja ehkä tarkemmalla tasolla. Eikä siinä, jos tieto on vain laskussa, niin sitten mennään sillä. Tuntuu vaan aika muinaiselta, ettei historiakäyttötietoja enää tarjota mikäli ei ole aktiivista sopimusta
Datahubista excel halutulta ajalta ja sen syöttää www.liukuri.fi Enpä kyllä keksi miksi sopimuksen päättymisen jälkeen haluaisin hintoja tutkia
 
No kai sitä olisi kannattanut vastatarjous kuunnella? Tämä markkina on varmaan voinut mennä vähän kuten puhelinliittymämarkkinaksi, jossa parhaan diilin saa kun ensin tekee diilin uuden toimittajan kanssa. Sitten vasta saa vanhalta oikeasti edullisimman tarjouksen. Kuluttajan kannalta todella ikävää, että tuo tanssi pitää aina tehdä kilpailutuksen yhteydessä.

No tiesin ettei Helen pysty tarjoamaan yhtä hyvää sopimusta.
 
Äh voi vitun perse. Piti tämä syksyn hinta PKS:llä lukita tuohon reiluun viiteen mutta, mutta unohtui et kuukausi vaihtuu jo nyt. Noh, nyt sitten maksellaan perse verillä.
Älä ressaa. Emmehän me tiedä mikä on kiinnitysajan todellinen keskiarvo jota vastaan olisit pelannut. Ei liene todennäköistä että olisi paljon enemmän, vaikka tietysti riski on.
 
Äh voi vitun perse. Piti tämä syksyn hinta PKS:llä lukita tuohon reiluun viiteen mutta, mutta unohtui et kuukausi vaihtuu jo nyt. Noh, nyt sitten maksellaan perse verillä.

Peli ei ole menetetty - PKS:llä aukeaa aspan mukaan vielä loppuvuodelle lyhyempiä kiinnitysjaksoja piakkoin.
 
Miten tuo nyt menee. Peruin siirron Oomilta Lumpeelle, mutta Oomi näyttää edelleen, että sopimus on päättymässä. Ei muuta kuin ottamaan yhteyttä Oomiin?

Lumpeen mukaan siirtoa heille ei ole menossa ja Oomin mukaan siirto on menossa. Oomin sopimus loppuu 4.10.2023. Just hyvä. Riskinä on jäädä sähköä torstaista lähtien. Mitähän ihmettä tässä voi tehdä.

Edit. Muutama chat keskustelu Lumpeen kanssa, he vahvistivat, että siirto on peruttu 20.9. ja peruutus on mennyt läpi. Tämän jälkeen taas Oomin chattiin saman viestin kanssa ja nyt asian pitäisi olla kunnossa. Olihan taas operaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Peli ei ole menetetty - PKS:llä aukeaa aspan mukaan vielä loppuvuodelle lyhyempiä kiinnitysjaksoja piakkoin.

Joo nyt on tosiaan marraskuun kiinnitykset jo auki, mutta eniten tämän lokakuun takia olisin halunnut hinnan lukita kun tiedossa oli, että juuri lokakuussa on huoltoja ja muuta skeidaa, jotka nykyisillä retardo-bizarro-periaatteella toimivilla sähkömarkkinoilla tarkoittavat aivan tolkutonta heittelyä sähkön hinnassa. Eihän kukaan nyt ole voinut näihin varautua kun ei näistä tiedetä kuin vaan joitakin kuukausia-vuosia aiemmin.
 
Mikähän tossa Kilpailuttaja.fi tökkii kun ei saa sopparia alkamaan 2.1.2024 vaikka sinne on ns. 3 kk? 1.1.2024 myös mahdoton, ei mee joulukuun puolelta tammikuulle mitenkään... Onkohan ylipäätään luotettava palvelua sopparin tekoon?
 
Mikähän tossa Kilpailuttaja.fi tökkii kun ei saa sopparia alkamaan 2.1.2024 vaikka sinne on ns. 3 kk? 1.1.2024 myös mahdoton, ei mee joulukuun puolelta tammikuulle mitenkään... Onkohan ylipäätään luotettava palvelua sopparin tekoon?

Datahubin asettama aikarajoitus 90pv ei ole sama kuin 3kk paitsi jos tuohon aikajänteeseen osuu helmikuu. ;)
 
Mikähän tossa Kilpailuttaja.fi tökkii kun ei saa sopparia alkamaan 2.1.2024 vaikka sinne on ns. 3 kk? 1.1.2024 myös mahdoton, ei mee joulukuun puolelta tammikuulle mitenkään... Onkohan ylipäätään luotettava palvelua sopparin tekoon?
Minkähintaisen sopparin olisit tekemässä? Se onnistuu viimeistään muutaman päivän päästä, jos päivä näkyy vielä harmaana.
 
Joo nyt on tosiaan marraskuun kiinnitykset jo auki, mutta eniten tämän lokakuun takia olisin halunnut hinnan lukita kun tiedossa oli, että juuri lokakuussa on huoltoja ja muuta skeidaa, jotka nykyisillä retardo-bizarro-periaatteella toimivilla sähkömarkkinoilla tarkoittavat aivan tolkutonta heittelyä sähkön hinnassa. Eihän kukaan nyt ole voinut näihin varautua kun ei näistä tiedetä kuin vaan joitakin kuukausia-vuosia aiemmin.

Tuo on kyllä totta, kun katsoo esim. tämän päivän hintoja niin nuo heittelyt ovat melkoisia. Toki osa tulee kertomaan ja ilakoimaan miten 0.34senttiä / kWh on lähes ilmaista ja pörssisähkö on paras valinta kun taas osa toteaa että tuo 40.91snt/kWh on melkoisen hapokas hinta.
1696247790818.png


Ei sillä, kyllähän tuo 0.3-0.4 senttiä kWh on halpaa jos vaan pystyy optimoimaan kaiken vuorokauden sähkönkäyttönsä aamu 01-04 välille...
 
Minkähintaisen sopparin olisit tekemässä? Se onnistuu viimeistään muutaman päivän päästä, jos päivä näkyy vielä harmaana.

Ajattelin Lumpeen 12 kk kiinteää 7,93 c/kk + kk-maksu 3,99 €/kk. Sillain vaan aika kortilla, kun tänään umpeutuu Helenin 7,99c muuten vastaava tarjous. Mut kaippa tuo Lumme vielä ylihuomennakin on voimissaan tai sit otan PKS Priiman tai Helenin pörssin. 13-16000 kWh ok-talo sähkölämmityksellä ja plugari jne. Ei se Liukurilla pörssi halvin olis ollut tänä, eikä viime vuosina, mutta jospa ens vuonna oliskin. Mut ei nyt mitenkään paljoa tuota kalliimpikaan ja vois ajastaa lvv:n + plugarin paremmille tunneille mitä en oo tehny ku 5,69 c / kWh nyt yötä päivää ja klo 22 menee jo plugari ja lvv tulille...
 
Tuo on kyllä totta, kun katsoo esim. tämän päivän hintoja niin nuo heittelyt ovat melkoisia. Toki osa tulee kertomaan ja ilakoimaan miten 0.34senttiä / kWh on lähes ilmaista ja pörssisähkö on paras valinta kun taas osa toteaa että tuo 40.91snt/kWh on melkoisen hapokas hinta.
1696247790818.png


Ei sillä, kyllähän tuo 0.3-0.4 senttiä kWh on halpaa jos vaan pystyy optimoimaan kaiken vuorokauden sähkönkäyttönsä aamu 01-04 välille...
Eikös tuo juuri pitkän pätkän ollut vuorokauden tunnista viis 0-1c välillä? Ei tarvitse kauheasti yölle optimoida….
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 583
Viestejä
4 876 180
Jäsenet
78 594
Uusin jäsen
Jupe-X

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom