Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos sopimus on voimassa toistaiseksi, niin kuluttajalla on 14 pv irtisanomisaika.Onko laillista, että sanotaan että on toistaiseksi voimassa oleva diili jossa on 6 kk irtisanomisaika ?
Onkohan tuo tuulispään sähkösoppari yrityssopimus, jolloin ehdot voivat olla melkein mitä vaan. Ainakin Fortumin Yritys Aktiivi on sivujensa mukaan "toistaiseksi voimassa", mutta 6 kk irtisanomisajalla.
Joo-o. Pistähän vaikka valokuva / ruutukaappaus ja sumenna vaikka kriittiset pisteet. Alkoi vähän kiinnostamaan, että mistähän tässä onkaan kyse.Se myytiin toistaiseksi voimassa olevana...joka yleensä tarkoittaa 2 vk irtisanomisaikaa 6 kk ei puhuttu mitään....lisäki sen sanottiin olevan aina huokeinta pörssisähköä, mutta olikin futuureihin sidottu nyt yritin purkaa sitä.
Aloin ihmetellä asiaa nyt kun Vattenfallin kanssa tehtiin soppari 3 vk sitten mutta mitään ei tapahtunut. Myöskin ihmettelin ettei sen hinta laskenut....kuten pörssisähkön pitäisi.
No ei sitä puhelinkeskustelua vailla ollakaan vaan katso sähköpostista tilausvahvistus tai vastaava? Pyydä aspasta sopimuskopio?Ei mulla puhelinkeskustelusta ole mitään ruutukappausta, mutta Fortumilla täytyy olla siitä äänite.
Se myytiin toistaiseksi voimassa olevana...joka yleensä tarkoittaa 2 vk irtisanomisaikaa 6 kk ei puhuttu mitään....lisäki sen sanottiin olevan aina huokeinta pörssisähköä, mutta olikin futuureihin sidottu nyt yritin purkaa sitä.
Aloin ihmetellä asiaa nyt kun Vattenfallin kanssa tehtiin soppari 3 vk sitten mutta mitään ei tapahtunut. Myöskin ihmettelin ettei sen hinta laskenut....kuten pörssisähkön pitäisi.
Pörssisähkö nyt keskellä päivääkin -0.02 snt/kWh. Mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Aurinkovoima puskee 558MW ja tuuli 1500MW.
Edit. 7 vrk keskihinta 1.22 snt/kWh ja ydinvomalat kiinni kun ei tarvita sähköä...
Jos menit yrityssopparin tekemään, niin SOL. Kuluttajasopparissa sinun olisi pitänyt vahvistaa kirjallisesti soppari, pelkkä puhelimessa tehty ei ole voimassa ennen sitä (silloin kun sinulle soitetaan pyytämättä tämän vuoden alusta). Puhelinmyyjät nyt höpöttää mitä tahansa, itse haluan ainakin nähdä sopimusehdot ennenkuin sitoudun mihinkään puhelinmyyjien tyrkyttämään. Kuten edellä sanottiin, niin kannattaa alkaa sitä soppari tavaamaan, eiköhän tuo ole tullut sähköpostiin.
Tämä väite lienee perustuu vain omiin havaintoihisi? Käsittääkseni tosiasassa keskimääräinen tuulen määrä ei ole kovinkaan vuodenaikasidonnaista.talvella tuulee 5 x enemmän kuin kesällä ?
Kyllähän se tuuli mukavasti laski hintoja talvella. Talvella sähkölle on enempi kysyntääkin.Miksi tuulivoimaa ei tule huokealla talvella, kun talvella tuulee 5 x enemmän kuin kesällä ?
Tämä väite lienee perustuu vain omiin havaintoihisi? Käsittääkseni tosiasassa keskimääräinen tuulen määrä ei ole kovinkaan vuodenaikasidonnaista.
Jostain sen muistin.
![]()
Talvella tuulee eniten - Suomen Tuulivoimayhdistys
Tuulivoimaa tuotetaan eniten talvella, kun tuulisuus ja sähkönkysyntä on korkeimmillaan.tuulivoimayhdistys.fi
Varmaan löytyy kun etsii.
Ei taas kuulu tämän ketjun aiheeseen. Voi siirtyä keskustelemaan tänne:
Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta
Tässä ketjussa voi keskustella yleisesti sähköenergian tuotannosta, siihen liittyvistä ja ohjaavista taustatekijöistä, yleiseen hintatasoon vaikuttavista tekijöistä yms. aiheeseen liittyvästä. Ketju sähkösopimusten hinnoista keskustelemiseen löytyy täältä: Sähköenergian hinta Ketju...bbs.io-tech.fi
Ja tosiaan sopimuksista nyt pitäisi varmaankin löytyä kopio sähköpostista tai vähintään kirjepostina. Vai oletko @tuulispää muka tehnyt sopimuksen pelkän puhelun perusteella?
Tuulivoiman suunitelmat on täällä offtopic
Jos menit yrityssopparin tekemään, niin SOL. Kuluttajasopparissa sinun olisi pitänyt vahvistaa kirjallisesti soppari, pelkkä puhelimessa tehty ei ole voimassa ennen sitä (silloin kun sinulle soitetaan pyytämättä tämän vuoden alusta). Puhelinmyyjät nyt höpöttää mitä tahansa, itse haluan ainakin nähdä sopimusehdot ennenkuin sitoudun mihinkään puhelinmyyjien tyrkyttämään. Kuten edellä sanottiin, niin kannattaa alkaa sitä soppari tavaamaan, eiköhän tuo ole tullut sähköpostiin.
Muistatko missä on ollut tämmöinen "kuukausimaksut 0e 6kk" -tarjous? Aspassa nyt kysyvät, että missä olen nähnyt tarjouksenTuohon pörssiinkin saat tarjouksen lisättyä jälkikäteenkin kysymällä aspalta. "kuukausimaksut 0e 6kk".
Ja itse alkuviikolla laitoin pörssin lumpeelle ja 1.10 alkamaan 6kk määräaikainen, molemmista tullut jo tilausvahvistukset.
Muistatko missä on ollut tämmöinen "kuukausimaksut 0e 6kk" -tarjous? Aspassa nyt kysyvät, että missä olen nähnyt tarjouksen![]()
No niinpäs onkin, kiitti! Aika jännä etteivät lisää automaattisesti![]()
No kysytäänpä vielä rautalangan kanssa: onko sinulla siis y-tunnus olemassa ja Fortumin laskulla lukee tämän y-tunnuksellisen yrityksen nimi? Ja sinulla on vielä oikeus tehdä sopimuksia tämän y-tunnuksen lukuun?Saattaa olla tullut.
No kysytäänpä vielä rautalangan kanssa: onko sinulla siis y-tunnus olemassa ja Fortumin laskulla lukee tämän y-tunnuksellisen yrityksen nimi? Ja sinulla on vielä oikeus tehdä sopimuksia tämän y-tunnuksen lukuun?
Uusasiakashankintakampanja sahkonhinta.fi-sivuston kautta. Perinteisesti vanha kanta-asiakas maksaa eniten ja tiuhaan vaihtava ja jatkuvasti kilpailuttava vähiten.No niinpäs onkin, kiitti! Aika jännä etteivät lisää automaattisesti![]()
Kysymyksesi on aiheellinen.
Tilaa -napin painamisesta alkaa 14 vrk raksuttamaan. Ilmeisesti Lumme saa kuitenkin perua ennen syksyä.Minulle SOL merkitsee aurinkovoimalaa entisessä vuokratyöpaikassa SOLissa. Jokos saitte selvyyttä siihen, onko tuossa Lumpeen 6kk sopimuksessa millainen peruuttamisaika - sopimuksen tekemisestä vai vahvistuksesta alkaen?
Onko sulla tuosta Lumpeen puolen perumisesta jotain tarkempaa tietoa/lähdettä? Lähinnä sen takia että itsellä on vielä 14vrk perumisaikaa jäljellä, mutta eihän minun ole mitään järkeä nyt sitoutua jos kerta myyjä voi kuitenkin peruuttaa vielä syksyyn asti. Itsellä on siis Lumpeen 6kk ajoitettu alkamaan 1.10.Tilaa -napin painamisesta alkaa 14 vrk raksuttamaan. Ilmeisesti Lumme saa kuitenkin perua ennen syksyä.
No ei todellakaan näin. Edelleen - vahvistuksesta nämä lasketaan, ellei sellaista sitten tule automaattisesti tilauksentekovaiheessa.Tilaa -napin painamisesta alkaa 14 vrk raksuttamaan. Ilmeisesti Lumme saa kuitenkin perua ennen syksyä.
Onko sulla tuosta Lumpeen puolen perumisesta jotain tarkempaa tietoa/lähdettä? Lähinnä sen takia että itsellä on vielä 14vrk perumisaikaa jäljellä, mutta eihän minun ole mitään järkeä nyt sitoutua jos kerta myyjä voi kuitenkin peruuttaa vielä syksyyn asti. Itsellä on siis Lumpeen 6kk ajoitettu alkamaan 1.10.
Voit kiistää sopimuksen pätevyyden myös silloin, jos myyjä ei ole lähettänyt sinulle sopimusta koskevaa kirjallista vahvistusta tai jos vahvistus on tullut perille niin myöhään, ettei sinulla ole ollut mahdollisuutta peruuttaa sopimusta etämyyntisäännösten mukaisessa 14 päivän määräajassa sopimuksenteosta.
Toinen erä maksetaan tammikuun 2023 kulutuksen perusteella seuraavassa sähkölaskussa. Toisessa erässä tammikuun kulutus maksetaan kaksinkertaisena. Näin sähköhyvitys maksetaan laskennallisesti neljää kuukautta vastaavalta ajalta.
Oliko oikea ketju sähköhyvityskeskustelulle?
Heleniltä tuli lasku, jossa laskutettu huhtikuun kulutuksen mukainen 60€ ja hyvitetty tammikuun laskusta 210€-90€ omavastuu = 120€. Laskun loppusumma siis -60€, joka siirtyy seuraavalle laskulle.
Eikö hyvityksen pitänyt olla suuruudeltaan 2xtammikuun lasku?
No tämähän se... Pääsi vaan hämäämään tuo laskukaava, kun ei oltu kerrottu puolella ja kahdella.Hyvitystä maksetaan 50% omavastuun ylittävästä summasta.
Saiko Oomilta sen kummempaa tarjousta soittamalla vai mentiinkö ihan listahinnoilla?
Ainakaan winbackinä ei tarjonnut Oomi yhtään mitään, listahintoja vain lueteltiin.
Tuosta valitus kuluttaja asiamiehelle. Jos on tarjous, niin sitten on. Jos ei ole, niin sitten tarjous pois sieltä sivulta!Mulle ei meinaa Lumme antaa alennusta pörssisähkön perusmaksuista 6kk ajaksi vaikka laitoin niille linkin tarjouksesta heidän omilla sivuillaan. On kuulemma vain kilpailutussivustoille tarkoitettu tarjous
On nuo kyllä vempuloita.
Mä tein parisen päivää sitten tilauksen heille ja eipä ole mulle tullut mitään vahvistusta s-postiin. Tänään sitten soitti nykyinen sähköntoimittaja Vattenfall kun oli saanut tietoonsa että olen vaihtamassa heiltä pois (nykyinen soppari loppumassa heinäkuussa) ja tarjosi spot + 0,5 snt/kWh ja 4.95 eur/kk (6kk ilman perusmaksua) joten tällä mennään toistaiseksi.Itse tein 11.5. tuon 6kk määräaikaisen Lumpeen sopparin alkamaan 1.10. Sain sähköpostin ”pyyntösi on vahvistettu”
Tänään kyselin chatissa mikä homma kun ei kuulu vahvistusta, niin sanoi ettei löydä mitään sopimusta. Mielenkiintoista.
No tehtiin siinä samalla chatissa pörssisähkösopimus(ilman kk-maksuja) ja sitten 1.10. alkamaan tuo määräaikainen.
Sen näkee sitten talvella kannattiko tuo, mutta eipähän tarvitse stressata ainakaan. Pörssisähkö on ollut hyvä nyt, mutta talvesta ei taas kukaan tiedä. Tämä 9c ja risat ei kuitenkaan ole mikään ihan järjetön.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.