Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todennäköisesti ehkä näin, mutta ei kuitenkaan yksiselitteistä. Ei voi tietää, jos tuo olisikin hyvä hinta verrattuna siihen, mitä sillon 6kk sopparin päättymisen aikoihin on tarjolla.Kun samalla hinnalla saa 6 kk sopparin talveksi, niin on aikalailla typerää napata 24 kk versio.
Huomioiden nykyisen ja tulevan kapasiteetin, niin aikamoinen ihme saa sattua, että tuo olisi hyvä hinta. 6-7 snt/kWh hintaan jos tulee sopparia tarjolle, niin siinä kohtaa täytyy jo vakavasti harkita vetääkö liipaisimesta hintavakauden saamiseksi. Riski vielä halvemmasta keskihinnasta alaspäin on silloin jo tarpeeksi pieni. Kerrostalossa jos asuisi, niin eipä tarvis katsella kuin halvin pörssisähkövaihtoehto.Todennäköisesti ehkä näin, mutta ei kuitenkaan yksiselitteistä. Ei voi tietää, jos tuo olisikin hyvä hinta verrattuna siihen, mitä sillon 6kk sopparin päättymisen aikoihin on tarjolla.
Jos on tarjolla kahdenlaisia sopimuksia, joista toinen tulee 90% todennäköisyydellä edullisemmaksi kuin toinen, niin jostain syystä aika monet haluavat solmia jälkimmäisen. Selityksiä irrationaaliselta vaikuttavalle käytökselle on monenlaisia ennustettavuudesta helppouteen, mutta todellinen syy taitaa olla siinä, että monien psykologia on sellainen, että häviämisen aiheuttama tuska on kymmenen kertaa suurempi kuin voittamisen tuoma mielihyvä.Huomioiden nykyisen ja tulevan kapasiteetin, niin aikamoinen ihme saa sattua, että tuo olisi hyvä hinta. 6-7 snt/kWh hintaan jos tulee sopparia tarjolle, niin siinä kohtaa täytyy jo vakavasti harkita vetääkö liipaisimesta hintavakauden saamiseksi. Riski vielä halvemmasta keskihinnasta alaspäin on silloin jo tarpeeksi pieni. Kerrostalossa jos asuisi, niin eipä tarvis katsella kuin halvin pörssisähkövaihtoehto.
Tai sitten ei vain paskaakaan kiinnosta kikkailla ja ottaa minkäänlaista ylimääräistä riskiä sen sähkönhinnan suhteen. Kun tekee 2 vuoden sopimuksen, niin se on sitten 2 vuotta ok, tuulipa tai ei, olipa voimalat kunnossa tai ei, saadaampa voimalaitoksiin polttoainetäydennyksiä tai ei. Sille hinnalle ei vain tarvitse uhrata minkäänlaista ajatusta pariin vuoteen.. Kyllä siitä jo mielellään maksaa lisää..Jos on tarjolla kahdenlaisia sopimuksia, joista toinen tulee 90% todennäköisyydellä edullisemmaksi kuin toinen, niin jostain syystä aika monet haluavat solmia jälkimmäisen. Selityksiä irrationaaliselta vaikuttavalle käytökselle on monenlaisia ennustettavuudesta helppouteen, mutta todellinen syy taitaa olla siinä, että monien psykologia on sellainen, että häviämisen aiheuttama tuska on kymmenen kertaa suurempi kuin voittamisen tuoma mielihyvä.
EU:n suunnitelmissa on mahdollistaa useamman rinnakkaisen sähkösopimuksen tekeminen samaan käyttöpaikkaan.Sitä olen miettinyt, että esim rivarissa, jossa kulutus on minimaallista ja silti on 25A sulakkeet (ei varaajaa, ei kiuasta), niin pitäisi virittää naapurin kanssa yhteissähköt ja toinen ottaisi esim 10e kiinteähintaisen sopparin ja toinen pörssisähkösopparin. Siihen sitten automaattinen vaihtaja, joka ottaisi aina halvemman vaihtoehdon.. Toiselle lisämittari, niin saisi laskettua sitten, mitä kummankin täytyy maksaa..
Tähän kohtaan se pieni disclaimer, että yhtiöksi pitää ottaa sellainen, joka on todennäköisesti pystyssä 2 vuoden päästä. Jos siis absoluuttisen varmuuden haluaa. Varmuudesta on ihan ok maksaa, mutta ainakin itselle tuossa 9,x snt/kWh/2 vuotta on vielä liikaa varmuuslisää mukana. Yhden talven turvaamiseen soveltuu turvallisuushakuisesti kyllä jo nyt mainiosti.Tai sitten ei vain paskaakaan kiinnosta kikkailla ja ottaa minkäänlaista ylimääräistä riskiä sen sähkönhinnan suhteen. Kun tekee 2 vuoden sopimuksen, niin se on sitten 2 vuotta ok, tuulipa tai ei, olipa voimalat kunnossa tai ei, saadaampa voimalaitoksiin polttoainetäydennyksiä tai ei. Sille hinnalle ei vain tarvitse uhrata minkäänlaista ajatusta pariin vuoteen.. Kyllä siitä jo mielellään maksaa lisää..
Nythän on paljon tarjolla noita 6kk soppareita, mutta onko missään niistä mahdollisuutta pistää sitä alkamaan vasta siinä elokuun paikkeilla? Monessahan on ollut juurikin se että ne on vaan kesän ajan voimassa eikä ole edes mahdollista aloittaa usean kuukauden päästä kuten ennen..
Yritin vilkuilla mutta ei ainakaan missään osunut silmään että joku olisi onnistuneesti tehnyt sopparin.. kovaa spekulaatiota kyllä mutta yhtäkään vahvistusta että moinen oikeasti onnistuisi en huomannut.Eikö juurintästä ole monen monta viestiä tässä topicissa ihan vaikka kahden viikon sisään?
Parikkalan valolla voi tehdä sopparin haluamalleen ajalle.Yritin vilkuilla mutta ei ainakaan missään osunut silmään että joku olisi onnistuneesti tehnyt sopparin.. kovaa spekulaatiota kyllä mutta yhtäkään vahvistusta että moinen oikeasti onnistuisi en huomannut.
Tekisi kyllä mieli tarttua tuohon 6kk tarjoukseen, mutta pitäähän tällaiset koijausyritykset miettimään muita vaihtoehtoja.Sopimuksessakin kyllä näkyi ainakin itselläni. Eipä ole kyllä ensimmäinen kerta kun tämä yhtiö tekee näin.
katso liitettä 1105646
Oletko ottanut yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon?Milläs tuohon tartut? Mulle ei anneta sitä vaikka Lumpeen sivuilla mainos, että uusille asiakkaille semmonen. Lumpeen asiakaspalvelija vain inttää, että olen tilannut kuukausimaksullisen ja tuo tarjous on tarkoitettu kilpailutussivustoille, että hyvää kesän jatkoa hymiöillä ryyditettynä![]()
Ei kai Lumpeella ole mitään velvollisuutta lisätä tarjousta, jos sopimus tehty "normaalilta" sivulta? Miksi tästä olisi pitänyt olla Kuluttajavirastoon yhteydessä?Tänään meinasin ottaa yhteyttä kuluttajavirastoon, mutta just äsken vastasivatkin ja antoivat alennuksen kun olin meinannut irtisanoa
" Olet tosiaan itse tilannut tavallisen pörssisähkösopimuksen ilman perusmaksualennusta ja sen mukaan sopimus on myös tehty. Sopimukselle on nyt lisätty perusmaksualennus ja uusi vahvistus tulee sähköpostilla muutaman päivän kuluessa. "
Pitää varmaan kiittää ja pahoitella, että heidän sivuillaan oli sellainen mainos![]()
Mitäs raati sanoo, kannattaisiko Helenin 30.6.2024 päättyvä 11,98c/kWh kiinteä soppari irtisanoa 50€ sopimussakolla ja vaihtaa pörssisähköön nyt ainakin kesän ajaksi ja vetää syksy/talvi kiinteällä 6kk sopparilla, jos pörssi meinaa nousta kohtuuttomaksi. Talvikuukausina kulutus 1500kWh paikkeilla. Laskeskelin että tuon 50€ sakon saan kuoletettua noin kuukaudessa takaisin (800kWh:lla).
Eli tekisitkö itse niin minun kohdalla?
Näköjään Vaasan Sähkön toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen uudet hinnat löytyy nettisivuilta, vaikka virallista tiedotusta ei ole vielä julkaistu. Todennäköisesti kirjeet asiakkaille ovat lähteneet tai lähdössä matkaan.
Kallista on, onneksi vaihdoin pörssisähköön.
PERUSSÄHKÖ
Helppo sähkösopimus, jossa hinta päivittyy neljästi vuodessa. Perussähkö ei sido sinua määräaikaan, joten voit vaihtaa sopimusta halutessasi. Lue lisää
1.5.2023 - 30.6.2023
14,52 c/kWh
Energiamaksu
perusmaksu 3,50 €/kk
1.7.2023 - 30.9.2023
11,85 c/kWh
Energiamaksu
perusmaksu 3,50 €/kk
Voimassaolo: toistaiseksi
Tein vastaavan peliliikkeen hiljattain, valitettasti myyntiyhtiö piti kiinni siitä, että muutos tulee voimaan 14 pv päästä.Mitäs raati sanoo, kannattaisiko Helenin 30.6.2024 päättyvä 11,98c/kWh kiinteä soppari irtisanoa 50€ sopimussakolla ja vaihtaa pörssisähköön nyt ainakin kesän ajaksi ja vetää syksy/talvi kiinteällä 6kk sopparilla, jos pörssi meinaa nousta kohtuuttomaksi. Talvikuukausina kulutus 1500kWh paikkeilla. Laskeskelin että tuon 50€ sakon saan kuoletettua noin kuukaudessa takaisin (800kWh:lla).
Oletko varma, että tuttavasi on ymmärtänyt sopimuksen oikein? Esitin joku kuukausi takaperin, että sopimussakko on eri asia kuin korvausvelvollisuus ja että korvauksia voidaan periä sakon lisäksi. Minut ammuttiin alas, perustellusti. Nyt olisi kiva tietää, mitä tuttavasi sopimuksessa tarkalleen ottaen lukee.Onko kokemuksia Fotumin määräaikaisen sopimuksen purusta?
Tutulla 30snt /kwh määräaikainen. Katoin sopparista että 100€ purkusakko ja mahdolliset muut kustannukset, jos on ostettu kalliita futuureja etukäteen tjn.
Tuleekohan tuohon 100€ päälle paljonkin kuluja?
Ei kai Lumpeella ole mitään velvollisuutta lisätä tarjousta, jos sopimus tehty "normaalilta" sivulta? Miksi tästä olisi pitänyt olla Kuluttajavirastoon yhteydessä?
Noi Oomin hinnat on kyllä jo harmaalla alueella laillisuuden suhteenKyllä tuo Oomin voittaa:
Sopimuksesi jatkuu automaattisesti Oomi Kesto -sopimuksena 1.7.2023 alkaen
Sopimuksen hinnat säilyvät ennallaan uuden sopimuksen myötä.
Yleissähkö
Perusmaksu 4,90 €/kk
Energia 19,90 c/kWh
Tämä ollut liittymänä paikassa, jossa sähkö ei ole juurikaan kulunut, mutta laitoin juuri muutoksen pörssisähköön.
Oman asuntoni kulutetun pörssisähkön keskihinta huhtikuussa oli 6,7457 snt/kWh. Tässä kuussa 1.5. -26.5 pörssisähkön keskihinta on ollut 3,75 snt/kWh, joten kyllähän sitä säähtöä tulee Oomin hintaan.
Sinä et ole edes nähnyt kyseistä tarjousta sopimusta tehdessäsi.Heidän sivullaan oleva mainos ja heidän sivuillaan tein tilauksen. Millä logiikalla tarjous ei olis voimassa sinun mielestä?
Kun tilaat nyt, tarjoamme sinulle 6 kuukauden ajan kuukausimaksut 0 €.
Ei ole olemassa mitään yhtä hintaa ja yritys vapaa tekemään tarjouksia eri hankintaväyliä pitkin. Sinä ostit normisivujen kautta ja muut tarjoussivujen. Ei vaan pysty ymmärtämään mikä tässä on epäselvää, kun aspaskin sen sinulle avasi.Muistatko missä on ollut tämmöinen "kuukausimaksut 0e 6kk" -tarjous? Aspassa nyt kysyvät, että missä olen nähnyt tarjouksen![]()
Meinaan tehdä tämän saman, minulla on 12,59 lukittuna 30.9.2024 saakka. Meinasin kyllä Helenin pörssisähköön vaihtaa, kun kerran sopimuksessa lukee, että 50€ pääsee eroon tuosta määräaikaisesta.Tein vastaavan peliliikkeen hiljattain, valitettasti myyntiyhtiö piti kiinni siitä, että muutos tulee voimaan 14 pv päästä.
Oletko varma, että tuttavasi on ymmärtänyt sopimuksen oikein? Esitin joku kuukausi takaperin, että sopimussakko on eri asia kuin korvausvelvollisuus ja että korvauksia voidaan periä sakon lisäksi. Minut ammuttiin alas, perustellusti. Nyt olisi kiva tietää, mitä tuttavasi sopimuksessa tarkalleen ottaen lukee.
Sama täällä. Laitoin aspaan kyselyn, mutta ei ainakaan vielä ole mikään muutosta asiaan. Melkein alan toivomaan, että entisestä jo soiteltais ja tarjottaisiin vähän parempaa kuin entinen pörssisoppari.Lumme Energialla yrittivät jättää merkitsemättä perusmaksun alennukset (pörssisähkö tarjous) sopimukseen vaikka tilausvahvistuksessa se näkyi ok. Ei anna mielestäni kovin luotettavaa kuvaa yrityksestä, että koetellaan asiakkaan muistia ja viitseliäisyyttä. Aion pitää mielessä tämän kun valitsen seuraavan kerran sähköyhtiötä![]()
Näköjään Vaasan Sähkön toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen uudet hinnat löytyy nettisivuilta, vaikka virallista tiedotusta ei ole vielä julkaistu. Todennäköisesti kirjeet asiakkaille ovat lähteneet tai lähdössä matkaan.
Ei ole olemassa mitään yhtä hintaa ja yritys vapaa tekemään tarjouksia eri hankintaväyliä pitkin. Sinä ostit normisivujen kautta ja muut tarjoussivujen. Ei vaan pysty ymmärtämään mikä tässä on epäselvää, kun aspaskin sen sinulle avasi.
Sähkö shokki oli ja meni. Ens talvena pörssisähkön keskiarvo alle 5c/kwh.
Mulla oli Turku Energian 12,38 jolle tein noin jo kuukausi sitten. (24kk alkoi 1.10.2022)Mitäs raati sanoo, kannattaisiko Helenin 30.6.2024 päättyvä 11,98c/kWh kiinteä soppari irtisanoa 50€ sopimussakolla ja vaihtaa pörssisähköön nyt ainakin kesän ajaksi ja vetää syksy/talvi kiinteällä 6kk sopparilla, jos pörssi meinaa nousta kohtuuttomaksi. Talvikuukausina kulutus 1500kWh paikkeilla. Laskeskelin että tuon 50€ sakon saan kuoletettua noin kuukaudessa takaisin (800kWh:lla).
Perikö Turku sopimussakon? Minun on pitänyt tehdä sama vaihto mutta on jäänyt roikkumaan.Mulla oli Turku Energian 12,38 jolle tein noin jo kuukausi sitten. (24kk alkoi 1.10.2022)
Periaatteessa olis kannattanut jo Huhtikuun alussa.
No juu, miksei tietysti jos vapaaehtoisesti tuon haluaa maksaa.Joillakin on selkärankaa myöntää oma virhearviointinsa ja kärsiä sen seuraukset. (Varsinkin jos sopimusehdoissa on noinkin pieni kompensaatio)
Eikö se sopimus ennemmin kannata käyttää jonkun toisen nimissä, kuin maksella moisia täysin turhia sakkoja?
Kai se ensi laskussa pitäs tulla.Perikö Turku sopimussakon? Minun on pitänyt tehdä sama vaihto mutta on jäänyt roikkumaan.
Ei toi nyt tuolla hinnalla mikään virhearvio edes ollut vaan tietoinen valinta.Joillakin on selkärankaa myöntää oma virhearviointinsa ja kärsiä sen seuraukset. (Varsinkin jos sopimusehdoissa on noinkin pieni kompensaatio)
Tätä nyt on turhaa sen kummemmin jeesustella. On aivan selvää että ihmisellä on kyky maksaa sakko jos se on 50-150€ suuruinen, mutta ei siinä tapauksessa että se on tuhansia euroja. Raha ratkaisee.Joillakin on selkärankaa myöntää oma virhearviointinsa ja kärsiä sen seuraukset. (Varsinkin jos sopimusehdoissa on noinkin pieni kompensaatio)
Pörssisähkö.
![]()
Kallista sähköä – Katso huokeimmat tunnit tästä
Iltalehden päivittyvä taulukko näyttää pörssisähkön vallitsevan hinnan.www.iltalehti.fi