Kyllä se halpa energia on ainut syy. Muuten sijainti on huono kuljetusten kannalta (pitkä matka), ympäristösäädökset nostaa huomattavasti hintaa jne. Edelleen Ruotsi tarvitsee itse ison osa siitä Pohjoisen sähköstä etelään, ei siellä ole mitään järkeä sitä kaikkea käyttää teräksen valmistukseen Pohjoisessa. Paljon suuremmat siirtokapasiteetit siellä on SE1-SE2 välillä kuin SE1-FI. Kyllä tuo Aurora line juuri tulee tasaamaan niitä hintapiikkejä Suomessa. Kahden tehtaan en nyt vielä usko tekevän SE1 hinnoista Suomen hintoja kalliimpia. Tai no riippuu toki mikä niiden sähkönkulutus on.Ei katoa ainut syy. Monessa paikassa olisi riski kertakaikkiselle tarpeelle ajaa tuotanto välillä aina alas.
Ja vesivoimaa ei ole saatavissa "säätöön" läheskään siinämäärin, jos ja kun sitä käytetään suuremmalla teholla jatkuvasti..
Ei Ruotsin ole mitään järkeä pitää pohjoisessa ylimääräistä kapasiteettiä, niinkuin nykyään ja myydä siitä sitten sähköä pilkkahintaan Suomeen..
Ensin pyörähtää tehdas Bodeniin 2025 ja sitten Luulajaan 2028 ja kuten teräksen valmistuksesta yleisesti tiedetään, niin siinä menee energiaa huimasti.. Varmasti imuroidaan sittan auroraa myöten Suomestakin, jos Suomessa meinaa mennä kovin halvaksi..
Odotettavissa ei ole siis ainankaan hintapiikkien tasaantumista tulevaisuudessa.. Tai no, ehkä halvimmat hinnat saadaan leikattua pois.. Joten tasaantuu siinä mielessä..


