Ai? Minä olen kyllä toisessa käsityksessä. Mielestäni tähän on eritoten historialliset syyt. Baltian neuvostotasavallat olivat osa Neuvostoliittoa ja ydinvoimalat (pl. suljettu ignalina) sijaitsivat niiden ulkpuolella.
Jos Venäjä päättää eristää Baltian sähköverkostaan etuajassa, Suomea tarvitaan tukemaan eteläisiä naapureita.
www.iltalehti.fi
Venäjän sähköverkon taajuus on hyvin tasainen, mutta jos Baltia irtautuu, heilunta Baltian sisäisessä sähköverkossa on suurta.
Etenkin Liettuan sähköntuotanto on reilusti pienempää kuin sen kulutus. Pohjoismaita tarvitaan siis tukemaan kulutuksen ja tuotannon aaltoilua. Vaikka Baltian maat tarvitsisivatkin hieman enemmän sähköä Suomesta kuin yleensä, Suomen kantaverkko ei siitä järkkyisi.
Virossa käytettiin vuonna 2020 sähköenergiaa 8,4 terawattituntia. Maa itse tuottaa sähköä 4,8 terawattituntia eli 57 prosenttia kulutuksesta. Loput 43 prosenttia ostetaan ulkoa. Maan omasta sähköenergiatuotannosta 54 prosenttia tehdään uusiutumattomista luonnonvaroista kuten öljyliuskeesta, 27...
balticguide.ee
Virossa käytettiin vuonna 2020 sähköenergiaa 8,4 terawattituntia.
Maa itse tuottaa sähköä 4,8 terawattituntia eli
57 prosenttia kulutuksesta. Loput 43 prosenttia ostetaan ulkoa.