Isoille ja erittäin mutkikkaille laitoksille se seisottaminen ei ole välttämättä vikaantumisen suhteen yhtään sen pahempi, kun jatkuva täysillä ajo..Meri-Pori ei ole ollut viimeisen 15 vuoden aikana kannattava kuin muutamana vuonna ja se sentään oli suomalaisista lauhdelaitoksista nuorin ja parhaimmalla tehosuhteella. Kyseinen laitos on ollut taipuvainen olemaan rikki aina huonoimpaan aikaan. Päästöoikeuskulut lasketaan suoraan poltetusta polttoaineesta ja jos polttoainetta ei polteta, ei maksuja makseta. Polttoaineen kulutussuhdekaan ei ole mikään salaisuus mitä tulee lauhdetuotantoon joten noheva toimittaja olisi kyllä voinut excelin nurkassa laskea olisiko laitos kannattava ilman päästökustannuksia (spoiler: ei olisi, mutta vähemmän tappiollinen).
Raakauraanin hinta on toki noussut, samoin polttoaineen paketoinnin mutta toimitussopimukset ovat pitkiä joten vaikutukset laitoksille näkyvät hitaasti. Ja nyt puhutaan niinkin radikaaleista hinnannousuista kuin 4€/MWh->5€/MWh. Prosenteissa paljon, isossa kuvassa vaikutus sähkön hintaan on pieni.
Toki on selvää, että siltä hajoaa eri paikkoja, mutta jokatapauksessa, kun laitos seisoo ja sitten sitä yritetään käyttää, niin ilmenee monenlaisia vikoja. Sen olen huomannut lopulta melko yksikertaisissakin järjestelmissä. Ja mitä vanhemmaksi järjestelmät menevät sitä pahemmaksi nuo ilmiöt käyvät..