Hyviä pointteja. Ja vaikka tämän päivän kulutus ei kovin tarkasti ole ennustettavissa historiatiedon puutteessa, niin voihan pörssisähköä kuluttajille myyvät yhtiötkin laittaa pörssiin ehdollisen ostotarjouksen, että ostavat sitä enemmän, mitä enemmän pakkaselle hinta menee.Jos virheet saadaan ehkäistyä, tai siis pienennettyä niin ettei mitää jakelua riskeeraava tapahtuisi. Jos markkinoilla on tuotanto joka pitää jonnekkin tuupata, niin onko siitä haittaa jos käyttämisestä maksetaan.
Jos PK ja kuluttajapuolelle syntyy "akku" tyyppistä kapasiteettia, niin jonkin toimijan kannattaa maksaa siitä että joku varastoi, jos toisessa ääripäässä voi ostaa sitä. Tässä voi toki miettiä että mikä on se mekanismi.
Ymmärtääkseni liittymän kulutuskäyttäymisestä nykyään saadaan hyvää dataa. Mutta jonkin aikaa on maalailtu sitä että verkkoyhti/energianmyyjä voisi ohjata asikkaan kuormia ja sitä vastaan asiakas saisi hintaetua. Tosin tämä ei mikään uusijuttu , joten voi olla ettei lähde myöhemminkään lentoon. Vaan sen markkinan vie pörssisähkö sopparit ja kuluttajan omat ohjaukset.
Itse ajattelin asiaa turhan kapeasti puhtaasti nykytilanteen kannalta, jossa hinta ei koskaan mene alle -4 paitsi virhetilanteissa.
Käsittääkseni Virta tekee rahaa tällä, että heidän verkossa olevat latauspisteet vähän pienentävät lataustehoja jos tapahtuu esim. OL3 verkosta tippuminen, jolloin alassäädöistä maksetaan iso hinta.Sähköautot olisi yksi kuorma , mutta hiljasta senkin osalta, ehkä sitten kun kaksisuuntaisuus yeistyy.
