• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Ennen sotaa alkoi jo raketoimaan hinnat. Mutta keskustelua tulee ihmisillä vasta siinä vaiheessa, kun edullisen hintaiset määräaikaset sopparit alkoivat loppumaan.

Ennen sotaa hinnat alkoivat nousemaan todennäköisesti siksi, että Putin valmistautui sotaan hidastelemalla kaasun toimituksia Eurooppaan.
 
Ennen sotaa alkoi jo raketoimaan hinnat.

Niin, muutama kuukausi ennen sotaa. Kuten usein, pörssi ennakoi mullistuksia ja Putin ennakoi sotaa. Kaasun hinnan nousu oli se joka nost sähkön hintaa koko Euroopassa. Putin keräsi sotakassaa.

hintapiikit tulevat nostamaan kiinteähintaisten hintoja pikkuhiljaa

Ja samalla tavoin hintakuopat laskevat hintoja osaltaan. Yksittäisen tunnin hinnalla on lähinnä viihdearvo.
 
Ennen sotaa alkoi jo raketoimaan hinnat. Mutta keskustelua tulee ihmisillä vasta siinä vaiheessa, kun edullisten määräaikasten hinta sopparit alkoivat loppumaan.
Määräaikaisten hinnat lähtivät nousemaan lokakuussa 2021 eli juuri silloin kun ensimmäiset tiedot Venäjän mobilisoinnista nousivat otsikkoihin. Sota virallisesti alkoi myöhemmin mutta markkinat reagoivat hyvin vahvasti Venäjän lausuntoihin ja toimiin jo Q4 2021. Tiedot määräaikaisten hinnoista löytyvät esim Sähkön hintatilastot | Energiavirasto Sähkön tarjoushintojen aikasarjasta. Lokakuussa sopimusten keskiarvo nousi 9sentin tasolle kun edelliset 2v liikkuivat 5-8sentin välillä.
1709137286154.png
 
Tai ehkä pikemminkin vaan sähköautojen V2G/V2H-ominaisuudet? Mitä sitä suotta ostelemaan kymppitonnien akkujärjestelmiä, jos autossa moinen ominaisuus tulee kaupan päälle.
Niin et haluat kuluttaa auton vaikeemmin vaihdettavan akun (eikä niin halpa myöskään) loppuun latausykleillä ja si pikaladata sitä tienpäällä kun akku olikin vajaa?
 
Niin et haluat kuluttaa auton vaikeemmin vaihdettavan akun (eikä niin halpa myöskään) loppuun latausykleillä ja si pikaladata sitä tienpäällä kun akku olikin vajaa?
Minulla ei ole antaa mitään lukuja tai todisteita, mutta akkumiesten essonbaarissa tavataan sanoa, että tuommoinen talon kulutuksen tasapainottelu olisi sähköauton akuille varsin kevyttä verrattuna normiajoon. Ilmeisesti kiihdytyksissä kulutus on niin kovaa, että siihen ei mikään kotitalous pysty. Ja siksi jotkut pellopelottomat ovat laittaneet vanhojen sähkisten akkuja omaan taloonsa kiinni.
 
Minulla ei ole antaa mitään lukuja tai todisteita, mutta akkumiesten essonbaarissa tavataan sanoa, että tuommoinen talon kulutuksen tasapainottelu olisi sähköauton akuille varsin kevyttä verrattuna normiajoon. Ilmeisesti kiihdytyksissä kulutus on niin kovaa, että siihen ei mikään kotitalous pysty. Ja siksi jotkut pellopelottomat ovat laittaneet vanhojen sähkisten akkuja omaan taloonsa kiinni.
No se onkin ihan eri asia jos sen pelkän akun sinne laitat kuin että käytät sitä autosta jolla pitäisi päästä ajamaankin tarvittaessa, ja mielummin ettei range loppu kesken ja joudu lataa kalliilla, ja samaan aikaan talo on ilman akkua
 
Niin et haluat kuluttaa auton vaikeemmin vaihdettavan akun (eikä niin halpa myöskään) loppuun latausykleillä ja si pikaladata sitä tienpäällä kun akku olikin vajaa?
Useimmilla siihen arkiajoon tarvitaan selvästi alle puolta akun maksimikapasiteetista, joten ihan hyvin 20-30 kWh keskiverron sähköauton akkukapasiteetista voisi laittaa tasoittamaan kodin sähkönkäyttöä, ellei ole tarkoitus lähteä just siinä hetkessä jonnekin pidemmälle. Sillä pitäisi jo pystyä vähän lämmittämäänkin kalliimpien tuntien yli myös suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa.

Eikä nuo lataussyklit tunnu olevan nykysähkiksissä mikään ongelma. Muutenkin vähän outo tällainen ajattelumalli, ettei akku saisi kulua siinä lainkaan, jos sitä kuitenkin käytetään johonkin sellaiseen hyötykäyttöön, jolla säästetään selvää rahaa. Ei se ylimääräinen akusto ainakaan halvempi ole sinne teknisen tilan seinään ostettuna ja mahdollisen vaihtotyön kustannus autoon on työn osalta useimmissa tapauksissa ihan pähkinärahoja verrattuna itse akun hintaan. Todennäköisestihän se akku kuitenkin kestäisi ongelmitta ja tulisi vaihdettua siinä samassa kun auto vaihdetaan uudempaan ilman mitään erillisiä akunvaihtoja.
 
Vain jos niillä pääsee osallistumaan aggregointipalvelun kautta säätö ja reservimarkkinoille. Pörssisähkön hintaheilunan hyödyntäminen lukuunottamatta 2022 ja 2023 vuosien piikkejä ei ole ollut kannattavaa yksinään. Ja siis itsellä 32kWh akusto mutta ei missään vaiheessa ansaintamielessä rakennettu. Käytetyillä ajoneuvoakuilla ja edullisella invertterillä homma voi kannattaa mutta uusien hinta ja pelkästään muu tarvittava tekniikka maksaa liikaa että ennustettu pörssisähkönhinnan vaihtelu riittäisi. Vakautusmarkkinoilla puhutaan huomattavasti paremmista ansaintamahdollisuuksista ja siksi näitä akkuvarastoja yritykset rakentaa kilpaa tällähetkellä pukahtamatta aiheesta mitään. Markkina kyllä aikanaan saturoituu mutta nykyiset toimijat tekvät kovaa tiliä.

OT:na
Mihin olet sijoittanut akuston? Kuitenkin paloturvallisuus olisi tärkeää, mutta uloskaan ei viitsisi laittaa, kylmään ja kosteaan. Matala lämpöinen talli/varasto olisi varmaan paras.

Todellisuudessa pitää ensin saada paneelit katolle, mutta hybridi invertterin meinasin ottaa, jotta akusto optio olemassa tulevaisuuteen.
 
OT:na
Mihin olet sijoittanut akuston? Kuitenkin paloturvallisuus olisi tärkeää, mutta uloskaan ei viitsisi laittaa, kylmään ja kosteaan. Matala lämpöinen talli/varasto olisi varmaan paras.

Todellisuudessa pitää ensin saada paneelit katolle, mutta hybridi invertterin meinasin ottaa, jotta akusto optio olemassa tulevaisuuteen.
Ulkorakennukseen missä inverttereistä saatava hukkalämpö saadaan hyötykäyttöön. LFP akusto, joten huomattavasti turvallisempi kuin aikaisempi lyijyakusto minkä tuulettaminen oli haastavaa. Pitäisi varmaan avata erillinen lanka energiavarastoista sillä näitä sivutaan useammassa ketjussa.
 
Eikä nuo lataussyklit tunnu olevan nykysähkiksissä mikään ongelma. Muutenkin vähän outo tällainen ajattelumalli, ettei akku saisi kulua siinä lainkaan, jos sitä kuitenkin käytetään johonkin sellaiseen hyötykäyttöön, jolla säästetään selvää rahaa. Ei se ylimääräinen akusto ainakaan halvempi ole sinne teknisen tilan seinään ostettuna ja mahdollisen vaihtotyön kustannus autoon on työn osalta useimmissa tapauksissa ihan pähkinärahoja verrattuna itse akun hintaan. Todennäköisestihän se akku kuitenkin kestäisi ongelmitta ja tulisi vaihdettua siinä samassa kun auto vaihdetaan uudempaan ilman mitään erillisiä akunvaihtoja.

Se vähän riippuu miten sitä laskee ja miten usein autoa vaihtaa, jotkut meistä pitävät samaa autoa hyvinkin pitkään (omakin on ollut tuossa jo 10 vuotta ajossa eikä ole toistaiseksi suunnitelmia vaihtaa...). Jos auto on mitoitettu kovin naftiksi toimintamatkan kannalta, niin akun nopea kuluminen tekee autosta huonosti tarkoitukseen sopivan. Siinä sähkön hintaan pitäisi silloin laskea myös vähän arvonalenemaa. Lisäksi itse pidän autoa ensisijaisesti sen takia, että sillä pääsen minne pitää päästä silloin kun pitää päästä. Jos sitten pitäisi polttaa toimintamatka törkykalliin sähkön takia ilmaan, niin se jollain tasolla syö sen auton pitämisen idean. Yksi pointti on myös siinä, että jos ajatuksissa on jonkinlainen varavirta- ja tasausjärjestelmä, niin kyllä minä mielellään haluaisin sen toimivan irrallaan autosta, koska auto saattaa joissain tapauksissa olla hyvin kaukana kotoa pitkiäkin aikoja.
 
Se vähän riippuu miten sitä laskee ja miten usein autoa vaihtaa, jotkut meistä pitävät samaa autoa hyvinkin pitkään (omakin on ollut tuossa jo 10 vuotta ajossa eikä ole toistaiseksi suunnitelmia vaihtaa...). Jos auto on mitoitettu kovin naftiksi toimintamatkan kannalta, niin akun nopea kuluminen tekee autosta huonosti tarkoitukseen sopivan. Siinä sähkön hintaan pitäisi silloin laskea myös vähän arvonalenemaa. Lisäksi itse pidän autoa ensisijaisesti sen takia, että sillä pääsen minne pitää päästä silloin kun pitää päästä. Jos sitten pitäisi polttaa toimintamatka törkykalliin sähkön takia ilmaan, niin se jollain tasolla syö sen auton pitämisen idean. Yksi pointti on myös siinä, että jos ajatuksissa on jonkinlainen varavirta- ja tasausjärjestelmä, niin kyllä minä mielellään haluaisin sen toimivan irrallaan autosta, koska auto saattaa joissain tapauksissa olla hyvin kaukana kotoa pitkiäkin aikoja.
Eihän sitä autoa kannata mitään muutamia senttejä pistääkään tasoittamaan vaan niitä oikeasti merkittäviä vähintään yli 20 snt hintaheittelyitä vuorokauden aikana. Ei sellaisia päiviä nyt lopulta niin tolkuttomasti ole tämänkään talven aikana ollut ja saa nähdä nähdäänkö enää seuraavan kerran montaakaan ennen marras-joulukuuta.

Jos työmatka on vaikka 20 km ja auton toimintasäde on 400 km täydellä akulla niin eipä se arkena ole useammille mikään ongelma, jos aamulla toimintasädettä onkin puolet täydestä. Ja niinhän se ei yleensä edes mene, vaan auton akku nimen omaan latautuisi yön edullisilla hinnoilla täyteen, kun sitä on ensin hyötykäytetty kämpän lämmitykseen illalla. Päivällähän se ei tietysti kämppää ole lämmittämässä hintapiikkien kohdalla, mutta siihen auttaa muu automaatio, joka laskee asunnon lämpöjä silloin kun ei olla kotona.

Ja täytyy muistaa, että on olemassa hyvin paljon ihmisiä, joita tämä lämmitysasia ei edes tässä suorasähköllä lämmittävän omakotitaloasujan mittaluokassa koske ja akun kulutus ja kuluminen tuossa käytössä olisi merkityksettömän pientä, mutta kotiin päin yhtä kaikki. Mutta tää taitaa kuitenkin alkaa jo mennä offtopicin puolelle täällä, joten ei viitsi tätä tämän enempää täällä jatkaa.
 
Tunne on hyvin molemminpuolinen: Fortumia ei kiinnosta tippaakaan sinun säälisi, eikä se sitä kaipaa kun tekee investointipäätöksiä. Meri-Pori siis siirtyy pois kaupallisesta käytöstä ihan pian ja sen aiheuttamat tappiota poistuvat viivan yläpuolelta.
Fortumin näkökulmasta (pääosin) totta. Kun meripori siirtyy huoltovarmuuteen, niin Fingrid maksaa sen ylläpidosta ja vastaavasti laskuttaa sen kantaverkkomaksuina sähköverkon käyttäjiltä. Sitä kautta fortum jatkaa meriporin ylläpidosta maksamista ainakin hitusen.
 
Niin, muutama kuukausi ennen sotaa. Kuten usein, pörssi ennakoi mullistuksia ja Putin ennakoi sotaa. Kaasun hinnan nousu oli se joka nost sähkön hintaa koko Euroopassa. Putin keräsi sotakassaa.
Kaasun hintahan lähti nousuun sen takia, että Gazprom alkoi pihdata toimituksissa vuonna 2021, minkä takia kaasusta alkoi tulla pulaa. Kaasun pihtaamisessa oli ilmeisesti tavoitteena kiristää ja epävakauttaa Eurooppaa, ettei se tekisi mitään kun Putin mellastaa Ukrainassa. Kyse ei siis ollut kaasutulojen lisäämisestä.
 
Taas lupailee ensi viikolle pikkupakkasia ja rasvatyyntä. Katsotaan miten hinta kehittyy kun OL3 menee huoltoon. Aurinkovoima voi tuottaa pikkuriikkisen päiväsaikaan ja Ruotsin kaapelit punaisena.

1709186010584.png
 
Pohjolan Voima liittyy mukaan pumppuvoimasta kiinnostuneisiin


500MW, käytännössä valmistuminen joskus 2030 luvulla jos selvitykset johtavat positiiviseen investointipäätökseen
 
Nyt spekulaatiomyllyt käyntiin ja foliohatut hattuhyllyiltä käyttöön:

Nämä voisi aina referoida. Alla ehkä se oleellisin. Eli vuonna 2022 oli jätetty sääntöjen vastaisia tarjouksia muutamana päivänä, mutta seuraamuksia ei tullut, sillä tahallisuudesta tai edes huolimattomuudesta ei ollut mitään näyttöä.

Vattenfall AB oli toteuttanut Vattenfall Oy:n toimeksiannosta tutkinnan kohteena olevat liiketoimet jättämällä virheellisiä osto- ja myyntitarjouksia sähkön vuorokausimarkkinalla kolmena eri ajankohtana: 4.5.2022, 29.6-1.7.2022 ja 14.10.2022. Energiaviraston päätöksen mukaan virheelliset tarjoukset olivat REMIT-asetuksen 2 artiklan mukaisesti antaneet vääriä tai harhaanjohtavia viestejä tukkutason energiatuotteiden tarjonnasta, kysynnästä tai hinnasta. Tämän vuoksi yhtiöiden katsotaan rikkoneen 5 artiklan kieltoa manipuloida markkinoida.

Energiavirasto päätti kuitenkin olla esittämättä yhtiöille seuraamusmaksua, koska Vattenfall Oy:n ja Vattenfall AB:n toiminnasta ei ole käynyt ilmi seikkoja, jotka osoittaisivat yhtiöiden toimineen tahallisesti tai huolimattomasti.
 
Pohjolan Voima liittyy mukaan pumppuvoimasta kiinnostuneisiin


500MW, käytännössä valmistuminen joskus 2030 luvulla jos selvitykset johtavat positiiviseen investointipäätökseen

Näissä uutisissa olisi kiva nähdä tehojen lisäksi myös varastointikapasiteetti.
 
Pumppuvoimaloiden hintaa nostaa se, että tarvitaan isot altaat sekä ylös, että alas. Mielellään kun vielä oilisi kunnollinen korkeusero, siis luokkaa satoja metrejä..

Kalat ja muut ei sitten noissa menesty, kun pinta vaihtelee suuresti, välillä on kuiva ja pumput sekä turbiinit jauhavat kaiken mäskiksi..
 
Pumppuvoimaloiden hintaa nostaa se, että tarvitaan isot altaat sekä ylös, että alas. Mielellään kun vielä oilisi kunnollinen korkeusero, siis luokkaa satoja metrejä..

Kalat ja muut ei sitten noissa menesty, kun pinta vaihtelee suuresti, välillä on kuiva ja pumput sekä turbiinit jauhavat kaiken mäskiksi..

Miksi ihmeessä oletat, että sinne pumpattaisiin myös niitä kaloja? Eiköhän siellä ole suodattimet estämässä niiden pääsy sinne yläaltaaseen.
 
Näissä uutisissa olisi kiva nähdä tehojen lisäksi myös varastointikapasiteetti.
Voisin kuvitella, että se riippuu siitä, että millainen lupa myönnetään, eli miten suuri yläallas voidaan saada. Oletan, että tuo 300 hehtaaria on sellainen, että sitä tavoitellaan, mutta ei olisi yllätys, jos lopputulos jäisi selvästi pienemmäksi.
 
Voisin kuvitella, että se riippuu siitä, että millainen lupa myönnetään, eli miten suuri yläallas voidaan saada. Oletan, että tuo 300 hehtaaria on sellainen, että sitä tavoitellaan, mutta ei olisi yllätys, jos lopputulos jäisi selvästi pienemmäksi.

Toki se riippuu siitä, mutta silti olisi kiva nähdä jonkinsorttista arvioita siitä yläaltaan kapsiteetista, eikä vain pinta-alasta.
 
Oikein sopivasti oli kun 5.1. hinta lyötiin lukkoon. Osa taisi korjaantua seuraavaksi päiväksi ja sähkö ei onneksi päässyt loppumaan :)
Monet suomalaiset polttotekniikkaa käyttävät voimalaitokset ovat käytännössä vain kattilan ympärille rakennettuja peltihalleja. Tuollainen alle -20°C pakkaskeli aiheuttaa yllättävänkin paljon kaikenlaisia ongelmia laitosten komponenteille ja osa kulminoitui tuolloin tuotannon menetyksiin.
No se onkin ihan eri asia jos sen pelkän akun sinne laitat kuin että käytät sitä autosta jolla pitäisi päästä ajamaankin tarvittaessa, ja mielummin ettei range loppu kesken ja joudu lataa kalliilla, ja samaan aikaan talo on ilman akkua
Ei sitä koko akkua tietenkään kannata purkaa. Jättää vaikkapa sen 200-250 km rangea reserviin, niin pärjää keskimääräisellä päiväajolla helposti muutaman päivänkin ilman latausmahdollisuutta. Ellei tietysti se lapin matka satu yllättämään. Ja ABC:lta saa myös korkeiden sähkönhintojen aikaankin suhteellisen edullista sähköä pikalatauksellakin (30snt/kWh), joka tarjoaa tyypillisillä sähköautojen talvikulutuksillakin reilusti halvempaa ajoa kuin bensalla ajaminen (~5L/100km). Kesäkulutuksilla sähkö voi maksaa jotain 50-60 snt/kWh luokkaa, jotta sähköllä ajaminen olisi tasoissa bensiiniajon kanssa.
OL3 vuosihuolto alkaa viikonloppuna ja sopivasti Forsmarkin yksi reaktori on juuri nyt ajettu alas tiivistevuodon takia.
Täytyy pitää kuitenkin mielessä, että Ruotsin edullisimman hinta-alueen (pohjoinen) mahdollinen kapasiteetti kasvaa 300 MW, kun OL3 menee alle 1000 MW tehon. Pohjois-Ruotsista heillä itsellään on taas pullonkaulat siirtää edullistä sähköä etelään.
 
Tuuli tyyntyy myös tykkänään alkuviikosta ja pakkanen napakoituu.
5.3 tiistaita jos arvioi tämän päivän kulutuksella niin tiistaina 5.3 on tuotannon ja kulutuksen (tämän päivän kulutus klo 16) erotus miinuksella -4700 MW johtuen tuulivoiman laskusta ja OL3 seisokista. Tuota voi korvata tuonnilla 2500 MW ja vesivoimalla ehkä 1000 MW. Vielä uupuu reilu 1000MW. Mistä tämä sähkö tulee? Mitäänhän näistä en oikein ymmärrä mutta taidan lähteä putsaamaan aurinkopaneeleita.
 
Tuon saa melkein katettua 900MW vähäisemmällä viennillä.

+300MW siirtokapaa lisää käytettävissä SE1:ltä, koska OL3 järjestelmäsuojaa varten sitä ei varata kun OL3 on huollossa.

5.3 tiistaita jos arvioi tämän päivän kulutuksella niin tiistaina 5.3 on tuotannon ja kulutuksen (tämän päivän kulutus klo 16) erotus miinuksella -4700 MW johtuen tuulivoiman laskusta ja OL3 seisokista. Tuota voi korvata tuonnilla 2500 MW ja vesivoimalla ehkä 1000 MW. Vielä uupuu reilu 1000MW. Mistä tämä sähkö tulee? Mitäänhän näistä en oikein ymmärrä mutta taidan lähteä putsaamaan aurinkopaneeleita.

Unohdat sen 300MW siirtokapaa, joka on varattu OL3 järjestelmäsuojaan + Viron tuonnin (paljonko se nyt olikaan Estlink2 vian aikana). Nytkin on nettovientiä tuo 1000 MW.
 
Onhan tämä kyllä surullista, että määräaikaisten sähkömyyntisopimusten hinnat on edelleen suurin piirtein kaksinkertaiset mitä ne olivat vielä muutama vuosi sitten. Kaasun, öljyn, päästöoikeuksien ja eri polttonesteiden hinnat ovat käsittääkseni jotakuinkin Ukrainan sotaa edeltävällä tasolla. Herää kysymys mikä pumppaa sähkönhintoja ylös?

Jos verrataan vuoteen 2019, eli edellinen kerta kun hintoja ei ollut sotkemassa korona tai sota, niin päästöoikeuksien hinnat ovat yli kaksinkertaiset, hiilen hinta on jotain 1,5-2x ja maakaasun hinta jotain 1,3-1,5x. Eli nuo nostavat myös sitä hintaa.

Lisäksi hinnoissa on varmaan vielä suht reippaasti riskilisää. Ukrainan sota on vielä käynnissä ja Lähi-idässäkin tilanne päällä.
 
...

Ei sitä koko akkua tietenkään kannata purkaa. Jättää vaikkapa sen 200-250 km rangea reserviin, niin pärjää keskimääräisellä päiväajolla helposti muutaman päivänkin ilman latausmahdollisuutta. Ellei tietysti se lapin matka satu yllättämään. Ja ABC:lta saa myös korkeiden sähkönhintojen aikaankin suhteellisen edullista sähköä pikalatauksellakin (30snt/kWh), joka tarjoaa tyypillisillä sähköautojen talvikulutuksillakin reilusti halvempaa ajoa kuin bensalla ajaminen (~5L/100km). Kesäkulutuksilla sähkö voi maksaa jotain 50-60 snt/kWh luokkaa, jotta sähköllä ajaminen olisi tasoissa bensiiniajon kanssa.
...
mutta kalleimmat tunnit on päivällä/iltapäivällä pääsääntöisesti, auton pitäisi silloin olla kotona, ja sit pitäis alkaa aikatauluttaa senkin pihassa oloa yms, ainakin omasta mielestäni menis vaan hankalammaksi, ja heti ko auto ois pakko ottaa ajoon talo ois myös kalliilla hinnalla. ja tosiaan jos si sattuu viellä niin et halpoja hintoja ei ole paljoa ja autoakin ois pakko ajaa ja ladata jossain pikalaturissa yms, niin kyllä se alkaa käymään työstä et sen saa pidettyä kannattavana. ja varsinkin jos kallis jakso jatkuu suht pitkään, sit ei riitä millään auton lataus halvempina tunteina, mikäli sitä haluaa ajossakin pitää..
ni en oikeen ymmärrä miksi joku haluaa ostaa kalliin sähköauton pihaan akuksi sen takia? kun voisi ostaa myös sen akkupaketin ja ehkä hieman halvemman auton pienemmällä akulla si vaikka, ni hinta ois sama mut talolla ois akut aina ja auto ois aina valmis käyttöön
 
Herää kysymys mikä pumppaa sähkönhintoja ylös?

Lisäksi pitää huomioida yleinen hintojen nousu. Pohjainflaatio on ollut korkeaa ja siinä ei ole mukana energiaa. Pohjainflaatio on 5-10% välimaastossa eli se yksinään nostaa yleistä hintatasoa - ja palkkoja. Kuluttajahintaindeksi noussut vuoden 2015 jälkeen noin 20% eli sen verran ne hinnat karkeasti nousevat ihan luonnostaan. Ei se kaikkea selitä, mutta on osatekijä.
 
5.3 tiistaita jos arvioi tämän päivän kulutuksella niin tiistaina 5.3 on tuotannon ja kulutuksen (tämän päivän kulutus klo 16) erotus miinuksella -4700 MW johtuen tuulivoiman laskusta ja OL3 seisokista. Tuota voi korvata tuonnilla 2500 MW ja vesivoimalla ehkä 1000 MW. Vielä uupuu reilu 1000MW. Mistä tämä sähkö tulee? Mitäänhän näistä en oikein ymmärrä mutta taidan lähteä putsaamaan aurinkopaneeleita.
Nyt on plussalla ja rönttäkelit ja 5.3 lupaa napakoita kevättalven pakkasia, joten kulutus on jonkin verran (1000-2000MW) suurempi kuin tänään. Meillä esimerkiksi lämpöpumput ottavat tuolloin tuplat tehoa tähän päivään verrattuna. Potentiaalia on nähdä rapsakoita hintoja maaliskuussa. Toivottavasti meri-pori lähtee käyntiin eikä hajoa. Onneksi on sitä tuulivoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
5.3 tiistaita jos arvioi tämän päivän kulutuksella niin tiistaina 5.3 on tuotannon ja kulutuksen (tämän päivän kulutus klo 16) erotus miinuksella -4700 MW johtuen tuulivoiman laskusta ja OL3 seisokista. Tuota voi korvata tuonnilla 2500 MW ja vesivoimalla ehkä 1000 MW. Vielä uupuu reilu 1000MW. Mistä tämä sähkö tulee? Mitäänhän näistä en oikein ymmärrä mutta taidan lähteä putsaamaan aurinkopaneeleita.

Esimerkiksi Meri-Pori on sen 550 MW.
Sitten jos katsotaan yhteistuotantoa, niin se on ollut tänään parhaimmillaan sellaista 1800 MW luokkaa. Yhteistuotannon maksimikapasiteetti huitelee siellä jossain reilussa 4000 MW:ssa, joten siitäkin saataisiin sellaiset 2200 MW lisää. Tosin en tiedä, että kuinka hyvin kaikki noita laitoksia voidaan ajaa, jos sille kaukolämmölle ei ole tarvetta.
 
Taas kun näitä hintakatastrofeja viritellään kannattaa muistaa, että OL-3 aloitti säännöllisen sähköntuotannon huhtikuun puolivälin jälkeen 2023. Sen poistuminen nyt verkosta ei siis tarkoittane tuomionpäivää, kun viime vuodestakin selvittiin.
Niin, mitä nyt sähkösopimusten tekeminen kalliimpaa nyt kuukauden ajan kun rahastavat pelolla.
 
mutta kalleimmat tunnit on päivällä/iltapäivällä pääsääntöisesti, auton pitäisi silloin olla kotona, ja sit pitäis alkaa aikatauluttaa senkin pihassa oloa yms, ainakin omasta mielestäni menis vaan hankalammaksi, ja heti ko auto ois pakko ottaa ajoon talo ois myös kalliilla hinnalla. ja tosiaan jos si sattuu viellä niin et halpoja hintoja ei ole paljoa ja autoakin ois pakko ajaa ja ladata jossain pikalaturissa yms, niin kyllä se alkaa käymään työstä et sen saa pidettyä kannattavana. ja varsinkin jos kallis jakso jatkuu suht pitkään, sit ei riitä millään auton lataus halvempina tunteina, mikäli sitä haluaa ajossakin pitää..
ni en oikeen ymmärrä miksi joku haluaa ostaa kalliin sähköauton pihaan akuksi sen takia? kun voisi ostaa myös sen akkupaketin ja ehkä hieman halvemman auton pienemmällä akulla si vaikka, ni hinta ois sama mut talolla ois akut aina ja auto ois aina valmis käyttöön
Kalleimmat hintapiikkitunnit ovat poikkeuksetta iltapäivällä ja illalla juuri silloin, kun ihmiset saapuvat kotiin lisäämään sitä kotitalouksien kulutusta. Se sähköauto kulkee ihmisten mukana tuolloin kotiin.

Oletetaan tyypillinen esimerkki keskimääräisin tunnusluvuin: esimerkkinä vaikka yleisin sähköauto eli Tesla Y ja oletetaan 70 kWh akku. Kaksisuuntainen laturituki Teslalta on mysteeri itselle, mutta kuvitellaan olevan lähitulevaisuudessa jossa se on mahdollista. Edellisenä yönä oli halpaa sähköä ja latasit auton täyteen ennen töihin lähtöä. Nyt sen 20-30km edestakainen työmatkasi jälkeen akkusi varaustaso on kotiin päästyäsi edelleen 90%. Kytket autosi kaksisuuntaiseen laturiin tukemaan illaksi tulevia kalliimpia hintapiikkejä ja asetat autolle alimmaksi varaustasoksi vaikka 50%. Tuo 40%-yksikön pudotus vastaa karkeasti 25 kWh kulutusta ja riittänee yhdelle keskimääräiselle kotitaloudelle lähes kahden kokonaisen vuorokauden kulutukseen. Aamulla lähdet taas töihin ja auton akku ei illan saunomisestakaan huolimatta laskenut 55% alemmas. Tulet kotiin töistä ja iltapäivästä eteenpäin on luvattu taas kovia hintoja. Auton varaustaso on laturiin laitettaessa 40% ja yöksi on luvattu taas edullisempaa sähköä, joten sitä silmällä pitäen annat autolle luvan tukea illan hintapiikkejä 20% varaukseen asti eli reilun 10 kWh verran (keskimäärin vuorokauden kulutus kotitalouksissa). Jäljelle jääneellä 20% varauksellakin sinulla olisi vielä hätävarana toimintamatkaa noin 100km. Yöllä sähkön hinta siirtoineen laski 10 snt/kWh tuntumaan ja lataat auton täyteen.

Mutta edelleen pitää korostaa muutamaa faktaa:
  • Marraskuun 2023 pörssisähkön keskihinta (sis. ALV) on ollut 8,8 snt/kWh. Kello 00-05 välillä keskihinta on ollut 5,2 snt/kWh.
  • Joulukuun 2023 pörssisähkön keskihinta (sis. ALV) on ollut 9,5 snt/kWh. Kello 00-05 välillä keskihinta on ollut 6,5 snt/kWh.
  • Tammikuun 2024 pörssisähkön keskihinta (sis. ALV) on ollut 13,8 snt/kWh. Kello 00-05 välillä keskihinta on ollut 6,8 snt/kWh.
  • Helmikuun 2024 pörssisähkön keskihinta (sis. ALV) on ollut 6,4 snt/kWh. Kello 00-05 välillä keskihinta on ollut 4,7 snt/kWh.
  • Yhteensä näiden neljän talvikuukauden keskihinta (sis. ALV) on ollut 9,5 snt/kWh. Kello 00-05 välillä keskihinta on ollut 5,8 snt/kWh.
  • Sähköauton akkua hyödyntämällä voisi tasata talouden kulutusvaikutuksen helposti näihin vuorokausi keskihintoihin tai jopa reilusti alle.
  • Jos sitä sähköauton varausta olisi päästänyt jostain syystä liian alas ja tarve tulee, niin 30 snt/kWh hinnalla auton lataa noin 30 minuutissa pikalaturissa lähes täyteen. Tuollakin pikalaturihinnalla sähköautolla on edullisempaa ajaa talvella kuin keskimääräistä 5 L/100km kuluttavaa bensiiniautoa. Kesäkulutuksella sähkö voisi maksaa vaikka 50 snt/kWh verrattuna vastaavaan bensiiniautoon.
  • Jos sinulla on joka tapauksessa sähköauto, niin miksi alkaa hommaamaan akustoa ja kalliita inverttereitä erikseen, jos tulevaisuudessa valmiit laturiratkaisut tekevät kuormanhallinnan ja automatisoinnin vaatimatta suurempia toimenpiteitä käyttäjältä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Jos sinulla on joka tapauksessa sähköauto, niin miksi alkaa hommaamaan akustoa ja kalliita inverttereitä erikseen, jos tulevaisuudessa valmiit laturiratkaisut tekevät kuormanhallinnan ja automatisoinnin vaatimatta suurempia toimenpiteitä käyttäjältä.
Oma sähkötekninen osaamiseni sanoo että mikään sauto ei vielä tai koskaan pysty suoraan syöttämään omakotitaloa ilman että asumismukavuus kärsii. Sauton syötöt ovat yksi vaiheisia ja maksimi tehot liikkuvat 3.6 kW. Asunto tarvitaan jonkinlainen puskurivarasto ja kolmivaiheininvertteri. Jos leikitään 2C maksimi purkuarvolla niin se puskuri saisi olla 9 kwh. Sitten kun sellaiset on hommannut niin sama laittaa sen verran aurinkopaneelia että kesät selviää ilman auton akun tai verkkovirran käyttämistä.
 

Vaihteeksi jotain hyviä uutisia pienydinvoimaloiden suhteen.
Kertakäyttöinen "ydinparisto", jonka käyttöikä on 8v ja sen jälkeen hävitykseen. Jotenkin vähän haiskahtaa, että ei ole erityisen edullista energiaa. Tarkoitettu syrjäisille seuduille erikoistapauksiin, joissa tällä hetkellä luultavimmin dieselillä tehdään energia.
 
Oma sähkötekninen osaamiseni sanoo että mikään sauto ei vielä tai koskaan pysty suoraan syöttämään omakotitaloa ilman että asumismukavuus kärsii. Sauton syötöt ovat yksi vaiheisia ja maksimi tehot liikkuvat 3.6 kW.

Mistä ihmeestä olet tällaista saanut päähäsi?

Sähköautojen moottoritehot ovat kymmeniä kertoja suuremmat, eli akkujen virranantokyky on kymmeniä kertoja suurempi kuin tämä 3.6 kW. Kyse on vaan siitä, millainen liitäntä siitä autosta on ulospäin, eikä ole mitään teknistä estettä miksei siihen voisi laittaa selvästi järeämpää liitäntää kuin mikä nykyautoista löytyy.

Asunto tarvitaan jonkinlainen puskurivarasto

Ei tarvita.
 
, eikä ole mitään teknistä estettä miksei siihen voisi laittaa selvästi järeämpää liitäntää
kustannus on myös tekninen syy. Eli kirjoitetaan paremmin auki. En usko että sautoissa yleistyy niin rajut lähdöt jotta niillä voisi syöttää asuntoihin 17 kw 3 vaiheisena koska ne maksavat ihan aikuisten oikeasti rahaa. Nyt sellaisia ei ole ja en usko että tulee yleistymäänkään koska suurin osa asiakkaista ei tuosta halua maksaa.
 
kustannus on myös tekninen syy. Eli kirjoitetaan paremmin auki. En usko että sautoissa yleistyy niin rajut lähdöt jotta niillä voisi syöttää asuntoihin 17 kw 3 vaiheisena koska ne maksavat ihan aikuisten oikeasti rahaa. Nyt sellaisia ei ole ja en usko että tulee yleistymäänkään koska suurin osa asiakkaista ei tuosta halua maksaa.
Sen verran komppaan että itse mielenkiinnolla odotan näitä autoja ja latausyksiköitä jotka integroituu tarvittaessa siihen kodin sähköjärjestelmään V2G, mutta penniäkään en ole valmis maksamaan extraa. Kaiken pitää tapahtua ns. kaupan päälle eli ilmaiseksi kun ostan sähköauton (45k) ja latausaseman (199e).
 
Tällä hetkellä tuotanto 12000MW ja kulutus 11600MW nollakelillä. Ensi viikolla Kulutus 13000MW kun pakastaa ja tuotannosta n. 5000MW pois (OL3 + tyyni keli hamaan tappiin).

Olemme vaihteeksi jännän äärellä tuu*ivoiman kanssa. Tuotantoa saadaan vähän lisättyä kun aurinko paistaa ja kaukolämpöä=yhteistuotanto menee, lumia sulanut altaisiin jo vähän ja tuontikapasiteetti Ruotsista suunnilleen täysillä koko ajan. Sähkö ei lopu, mutta mielenkiintoisia piikkejä voi tulla. Meri-Pori täysillä.
 
Viimeksi muokattu:
kustannus on myös tekninen syy. Eli kirjoitetaan paremmin auki. En usko että sautoissa yleistyy niin rajut lähdöt jotta niillä voisi syöttää asuntoihin 17 kw 3 vaiheisena koska ne maksavat ihan aikuisten oikeasti rahaa. Nyt sellaisia ei ole ja en usko että tulee yleistymäänkään koska suurin osa asiakkaista ei tuosta halua maksaa.
Miksi pitäisi olla 17kw? Vai meinasitko, että mökki olisi ihan "offgrid" ja pelkästään sähköauton patterin varassa?
Jossain Fordissa muistaakseni on jo noin 10kWh V2G. Tuohan nyt jo melkein riittää useimmille talouksille, jos ei nyt sitä 10kw kiuasta lämmittele.
Ei kai noi nyt mahdottomia maksa siinä auton puolella. Samasta pistokkeesta tulee "Gridiin" mistä sitä ladataankin. Vaati vaan sitten kaksisuuntaisen laturin ja talon sähkökeskukseen varmaan jotain älyä myös.
 
Vai meinasitko, että mökki olisi ihan "offgrid" ja pelkästään sähköauton patterin varassa?
Ymmärsin niin että omakotitalo olisi offgrid silloin kun sähkö on kallista.

Ei kai noi nyt mahdottomia maksa siinä auton puolella. Samasta pistokkeesta tulee "Gridiin" mistä sitä ladataankin.
Ei sen sitten pitäisi mahdottomia maksaa omakotitalon puolelle ja CATL mukaan 9kwh akkupaketin hinta on kesällä alle 500 dollaria.
Ei tuollaista 17 kw 3 vaiheinvertteria ilman isoja konkkia ja järeitä keloja tehdä. Eli kyllä siinä on selkeää raaka-aina kustannusta ja ylimääräistä painoa. Ja nuo olisivat 90% auton käyttäjistä turhia.
 
Kuulostaa vähän epäilyttävältä. Eihän tuohon rahaan saa vielä UPSiakaan kovin erikoisilla varakäyntiajoilla.

Tuohon hintaan kyseessä on kyllä ollut joku käytetty EV akusto joka on purettu uusiokäyttöön, joista löytyy videoita tuubista.

Tällä hetkellä jos jotain laatua haluaa niin reilu 100$/kWh tuntuu olevan pelkkien cellien hinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 660
Viestejä
4 561 278
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom