SInänsä luulisi että ne energiantuottajat, joilla on tuotantoa vain eteläsuomessa ei olisi moksiskaan tuosta muutoksesta. Sehän vaan nostaisi sähkön keskihintaa etelässä ja siis heidän tuottoja.mutta suomen energiantuottajat pitävät kynsin ja hampain kiinni yhtenäisestä sähköalueesta. Syitä voimme vain arvailla (koko suomen kansa maksaa aina kalleimman mukaan).
Uskon että sähkön tuottajista vastaan ovat enemmän ne jotka jäisivät pohjoiselle hinta-alueelle. Tässähän silloin kun pullonkaulaa tulisi, niin he saisivat pienemmän hinnan ja erotus menisi verkon vahvistamiseen. Varmaankin myöskin etelän kuluttajat ovat muutosta vastaan.
Periaatteessa olen samaa mieltä että useammat hinta-alueet olisivat hyödyllisiä. Tällöin verkon parantamiskustannus kohdistuisi paremmin maksettavaksi niille, jotka siitä hyötyvätkin eli pohjoisen tuottajat ja etelän kuluttajat. Itse tosin olisin luultavasti etelän kuluttaja, joten henkilökohtaisesti tämä olisi minulle haitaksi. Tämä myös motivoisi sähköintensiivisen kulutuksen perustamista pohjoiseen ja toisaalta tuotannon perustamista etelään.