Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?

Olikos siinä Shimanon tekniikka?

Jos on niin asenna eMaxMobileApp - Apps on Google Play

Tuolta löytyy jostain valikosta akun kunto numeroarvona ja muistaakseni pari muutakin tietoa akusta. Shimanon oma appihan ei tietenkään mitään kerro akun kunnosta.
 
Moottoriohjain on nimeltään kontrolleri. Tuo linkkaamasi on näyttö. Todennäköisesti vika on josain muualla kuin näytössä. Itselläkin on noita näyttöjä pari kappaletta varastossa tarpeettomana, että jos asut jossain lähellä niin voisi ihan testata onko vika siinä. Itse veikkaan että moottorissa on vettä, sitten sen jälkeen moottoriohjainta, sitten johtosarjavikaa. Viimeiseksi epäilisin näytön vikaa -mutta olen mielläni myös väärässä

Ok, omat googlailut vaan anto tuloksia ulkomaalaisille foorumeille missä puhuttiin kontrollerista 😅

Ite asun tässä napapiirillä, mutta jos sulla juuri noita näyttöjä on niin voisin kait mie testin vuoksi sulta yhden ostaa jos siis postittaminen käy? Jos moottoriin on vettä päässy niin mitenköhän mie tuota alkaisin korjaamaan?
 
Ok, omat googlailut vaan anto tuloksia ulkomaalaisille foorumeille missä puhuttiin kontrollerista 😅

Ite asun tässä napapiirillä, mutta jos sulla juuri noita näyttöjä on niin voisin kait mie testin vuoksi sulta yhden ostaa jos siis postittaminen käy? Jos moottoriin on vettä päässy niin mitenköhän mie tuota alkaisin korjaamaan?
Parilla kympillä voin postilla myydä uuden näytön, jos sille on tarve (laittele YV jos tuollaisen haluat). Tarkemmin kuitenkin kun alan kyseistä pyörää muistelemaan, niin siinä moottoriohjain on polkimien välissä sellaisessa kotelossa minne pääsee vesi hyvin helposti. Itse tein omaan pyörään lisätiivistykset siihen koteloon, niin ettei kosteus tekisi kiusaa -joten alottaisin tuon johtosarjan tutkimisen ehdottomasti tuosta kotelosta. Eli jos et ole vielä noita tutkinut, niin kannattaa aloittaa käymällä johtosarja läpi, eli liittimet auki ja tarkistaa, että kaikki kontaktit on puhtaita ja kuivia, sekä johdot ehjiä. Vika voi olla ihan niin yksinkertainen, että jossain liittimessä on vettä ja liitos huono tai hapettumaa ja huonon kontaktin takia välillä toimii ja välillä ei.

Mikäli vikaa ei sieltä löydy, niin voi lähteä poissulkemaan muita vikoja. Mittarin vaihto on helpoin ja halvin -onneksi tuohon pyörään ei oikeastaan mikään osa maksa paljoa. Moottori on kuitenkin selkeästi kallein osa. Niiden korjaamisesta on youtubessa paljon videoita, mutta onko vika sinun pyörässä moottorissa edes vikaa, ja mitä siellä sitten pitäisi tehdä onkin ihan erijuttu. Moottoriohjain, eli kontrollerikin maksaa kiinakaupassa varmaankin luokkaa 30euroa, joten sekin on edullinen tarvittaessa uusia

Moottorin sisäosia lukuunottamatta pyörässä sähköt on on plug and play liittimillä, joten niiden tarkistaminen ja puhdistus, sekä osien vaihtaminen pitäisi onnistua suunnilleen keneltä tahansa
 
Parilla kympillä voin postilla myydä uuden näytön, jos sille on tarve (laittele YV jos tuollaisen haluat). Tarkemmin kuitenkin kun alan kyseistä pyörää muistelemaan, niin siinä moottoriohjain on polkimien välissä sellaisessa kotelossa minne pääsee vesi hyvin helposti. Itse tein omaan pyörään lisätiivistykset siihen koteloon, niin ettei kosteus tekisi kiusaa -joten alottaisin tuon johtosarjan tutkimisen ehdottomasti tuosta kotelosta. Eli jos et ole vielä noita tutkinut, niin kannattaa aloittaa käymällä johtosarja läpi, eli liittimet auki ja tarkistaa, että kaikki kontaktit on puhtaita ja kuivia, sekä johdot ehjiä. Vika voi olla ihan niin yksinkertainen, että jossain liittimessä on vettä ja liitos huono tai hapettumaa ja huonon kontaktin takia välillä toimii ja välillä ei.

Mikäli vikaa ei sieltä löydy, niin voi lähteä poissulkemaan muita vikoja. Mittarin vaihto on helpoin ja halvin -onneksi tuohon pyörään ei oikeastaan mikään osa maksa paljoa. Moottori on kuitenkin selkeästi kallein osa. Niiden korjaamisesta on youtubessa paljon videoita, mutta onko vika sinun pyörässä moottorissa edes vikaa, ja mitä siellä sitten pitäisi tehdä onkin ihan erijuttu. Moottoriohjain, eli kontrollerikin maksaa kiinakaupassa varmaankin luokkaa 30euroa, joten sekin on edullinen tarvittaessa uusia

Moottorin sisäosia lukuunottamatta pyörässä sähköt on on plug and play liittimillä, joten niiden tarkistaminen ja puhdistus, sekä osien vaihtaminen pitäisi onnistua suunnilleen keneltä tahansa

Kiitos nopeasta vastauksesta! Mie olen kerran juuri tuon kotelon aukassu kun silloin pyörä oirehti niin, että kesken ajon katkes virrat käytännössä aina. Oletettavasti tuossa oli kyseessä sulake joka palokin sitte akusta. Tuon sulakkeen vaihdoinkin ja sen jälkeen ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tullu.

Miepä nyt ens alkuun avaan ton ja tarkistelen kontaktit sieltä ja palaan sulle vaikka YV:nä jos tuon uuden näytön kokeilis. Ootko kuitenki sitä mieltä, että se vois olla myös pelkästään tosta näytöstäkin kiinni?
 
Kiitos nopeasta vastauksesta! Mie olen kerran juuri tuon kotelon aukassu kun silloin pyörä oirehti niin, että kesken ajon katkes virrat käytännössä aina. Oletettavasti tuossa oli kyseessä sulake joka palokin sitte akusta. Tuon sulakkeen vaihdoinkin ja sen jälkeen ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tullu.

Miepä nyt ens alkuun avaan ton ja tarkistelen kontaktit sieltä ja palaan sulle vaikka YV:nä jos tuon uuden näytön kokeilis. Ootko kuitenki sitä mieltä, että se vois olla myös pelkästään tosta näytöstäkin kiinni?
Ei pysty kyllä tietämään. Näyttöjä en ole koskaan avannut, mutta varmasti sinnekin voi sisään päästä vesi. Vika voi olla siinä tai kuten sanottu, ihan muuallakin. Aloita ihmeessä johdoista, niin tulee se yleisin vikapaikka sitten poissuljettua ja parhaimmillaan korjaus ei maksa mitään jos vika löytyykin huonosta liitoksesta
 
Ei pysty kyllä tietämään. Näyttöjä en ole koskaan avannut, mutta varmasti sinnekin voi sisään päästä vesi. Vika voi olla siinä tai kuten sanottu, ihan muuallakin. Aloita ihmeessä johdoista, niin tulee se yleisin vikapaikka sitten poissuljettua ja parhaimmillaan korjaus ei maksa mitään jos vika löytyykin huonosta liitoksesta

Saako sua häiritä YV:n merkeissä jos jotain vinkkiä kaipailen?
 
Saako sua häiritä YV:n merkeissä jos jotain vinkkiä kaipailen?
Toki. Yleiviestinnässä kannattaa tietty käyttää foorumin näitä ketjuja, niin näkee sitten muutkin asiasta kiinnostuneet viestinvaihdon. Täällä on myös noiden pyörien nykyisiä omistajia, niin täältä saa todella hyvin apuja
 
Toki. Yleiviestinnässä kannattaa tietty käyttää foorumin näitä ketjuja, niin näkee sitten muutkin asiasta kiinnostuneet viestinvaihdon. Täällä on myös noiden pyörien nykyisiä omistajia, niin täältä saa todella hyvin apuja

Totta, hyvä pointti. No toivottavasti muut lukijat ei koe, että paskon tän ketjun näillä viesteillä 🫣

Eli avasin nyt tuon "laatikon" missä siis se kontrolleri on. Avasin kaikki liitokset, virta, moottori ja ilmeisesti näytöltä tuleva. Missään ei näkyny mitään selkeää merkkiä kosteudesta tai hapettumista. Yleismittari mulla pysyy kädessä niin voinko noita jotenki mittailla jotta selviäis vika? Jos voi niin miten? Avasin sen kontrollerin myös ja silmä määräisesti en nähny mitään poikkeavaa. Akku oli jonku reilun vartin pois paikaltaan ennen sitä ettei jostain iske kynsille :lol:

Pyörä on nyt ollu reilu vuorokauden lämpimässä tallissa ja toimii kyllä ihan normaalisti, otin nyt ulos ja jätin pihalle pakkaseen niin näkee jos vika taas palautuu niin silloin sen on pakko olla kosteus, ainaki mun mielestä?

Tarkistin myös kaikki johdot missä sähkö kulkee ja näyttää ihan ok. Ainoa mitä vähän mietin on se johto mikä menee moottorille. Se oli meinaan siinä aika kovassa kulmassa ja lepäs sitä "putkea" vastaan mistä johto menee moottorille niin onko siinä jotain nirhaumaa ehkä, sen verran tiukalla se johto eikä ollu ylimääräistä mitä olis voinu kiskoa niin en päässy tarkistaan oliko kuori kuitenki ehjä.

E: Tarkoitan siis tätä johtoa:

johto.jpeg


Oli näköjään se kuppi lähteny tuosta ja mun mielestä tuo jousen näköinen "sukka" pitäis olla tuossa taitoskohdassa? Viime kesänä tuohon vaihdoin renkaan ja en nyt kirveelläkään muista oliko tuo sukka tuossa taitoskohdassa, en mie sille kyllä mitään muuta tarkotusta keksi.
 
Totta, hyvä pointti. No toivottavasti muut lukijat ei koe, että paskon tän ketjun näillä viesteillä 🫣

Eli avasin nyt tuon "laatikon" missä siis se kontrolleri on. Avasin kaikki liitokset, virta, moottori ja ilmeisesti näytöltä tuleva. Missään ei näkyny mitään selkeää merkkiä kosteudesta tai hapettumista. Yleismittari mulla pysyy kädessä niin voinko noita jotenki mittailla jotta selviäis vika? Jos voi niin miten? Avasin sen kontrollerin myös ja silmä määräisesti en nähny mitään poikkeavaa. Akku oli jonku reilun vartin pois paikaltaan ennen sitä ettei jostain iske kynsille :lol:

Pyörä on nyt ollu reilu vuorokauden lämpimässä tallissa ja toimii kyllä ihan normaalisti, otin nyt ulos ja jätin pihalle pakkaseen niin näkee jos vika taas palautuu niin silloin sen on pakko olla kosteus, ainaki mun mielestä?

Tarkistin myös kaikki johdot missä sähkö kulkee ja näyttää ihan ok. Ainoa mitä vähän mietin on se johto mikä menee moottorille. Se oli meinaan siinä aika kovassa kulmassa ja lepäs sitä "putkea" vastaan mistä johto menee moottorille niin onko siinä jotain nirhaumaa ehkä, sen verran tiukalla se johto eikä ollu ylimääräistä mitä olis voinu kiskoa niin en päässy tarkistaan oliko kuori kuitenki ehjä.

E: Tarkoitan siis tätä johtoa:

johto.jpeg


Oli näköjään se kuppi lähteny tuosta ja mun mielestä tuo jousen näköinen "sukka" pitäis olla tuossa taitoskohdassa? Viime kesänä tuohon vaihdoin renkaan ja en nyt kirveelläkään muista oliko tuo sukka tuossa taitoskohdassa, en mie sille kyllä mitään muuta tarkotusta keksi.
Kyllä, se jousi kuuluisi olla kaapelin päällä, ettei johto pääse menemään noin tiukalle mutkalle. Nyt kun johdon kuori on tuollalailla aukikin, niin pahoin pelkään että kontaktihäiriö on nyt tuossa kohdassa, eli kosteus menee johtoihin ja aiheutta harmia. Tuo johto on kiinteä osa moottoria, niin ihan halvalla tai helposti tuota ei vaihda. Varmaankin muutkin täällä kommentoivat jos olen väärässä -nyt en lähtisi enää mittaristoa vaihtamaan, vika tuskin on siinä
 
Kyllä, se jousi kuuluisi olla kaapelin päällä, ettei johto pääse menemään noin tiukalle mutkalle. Nyt kun johdon kuori on tuollalailla aukikin, niin pahoin pelkään että kontaktihäiriö on nyt tuossa kohdassa, eli kosteus menee johtoihin ja aiheutta harmia. Tuo johto on kiinteä osa moottoria, niin ihan halvalla tai helposti tuota ei vaihda. Varmaankin muutkin täällä kommentoivat jos olen väärässä -nyt en lähtisi enää mittaristoa vaihtamaan, vika tuskin on siinä

Nyt saa nauraa kun tämä Pelle Peloton kysyy. Jos saan tuota johtoa jotenkin löysemmälle, että nään onko tuo kuori rikki. Jos se on rikki vien sen talliin kuivumaan ja laitan siihen kohtaan jotain silikonia esim. niin voiko tuo korjata ongelman? Toki samalla tuon sukan laitan mihin se kuuluukin.

E: Rikkihän tuo kuori näkyy olevan

johto2.jpeg


E2: Jätin ton nyt yöksi terassille niin katotaanpa aamulla mitä sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt saa nauraa kun tämä Pelle Peloton kysyy. Jos saan tuota johtoa jotenkin löysemmälle, että nään onko tuo kuori rikki. Jos se on rikki vien sen talliin kuivumaan ja laitan siihen kohtaan jotain silikonia esim. niin voiko tuo korjata ongelman? Toki samalla tuon sukan laitan mihin se kuuluukin.

E: Rikkihän tuo kuori näkyy olevan

johto2.jpeg
Johdon kuori kun on rikki, niin pahinta mitä sille voi tehdä, on väännellä sitä. Lopputuloksena sähköt ei välttämättä toimi enää lainkaan. Ei tuohon toimivaa kikkaa ole, joko moottori tai johto sieltä sisältä vaihtoon. Kerro toki tänne miten kävi, jos tuota lähdet korjailemaan
 
Johdon kuori kun on rikki, niin pahinta mitä sille voi tehdä, on väännellä sitä. Lopputuloksena sähköt ei välttämättä toimi enää lainkaan. Ei tuohon toimivaa kikkaa ole, joko moottori tai johto sieltä sisältä vaihtoon. Kerro toki tänne miten kävi, jos tuota lähdet korjailemaan

Se mitä ei nyt mun aivosolu ymmärrä on, että jos siellä kosteutta on niin miksi tuo pelaa kun ottaa lämpimästä tallista? Päivä pakkasessa niin ei pelaa? Ainoa mitä nyt keksin on, että se oletettu kosteus jossain kohtaa johdossa jäätyy ja samalla laajenee aiheuttaen oikosulun ja silloin pitäis myös jossain olla johtimen kuori rikki? Sen verran hankalassa paikassa etten ainakaan tuon kuvan perusteella pysty näkemään onko johtimen kuori myös rikki vai pelkästään tuo johdon ulkokuori.

No katotaanpa aamulla mitä sanoo kun on seissy pihalla yön.
 
Nyt saa nauraa kun tämä Pelle Peloton kysyy. Jos saan tuota johtoa jotenkin löysemmälle, että nään onko tuo kuori rikki. Jos se on rikki vien sen talliin kuivumaan ja laitan siihen kohtaan jotain silikonia esim. niin voiko tuo korjata ongelman? Toki samalla tuon sukan laitan mihin se kuuluukin.

E: Rikkihän tuo kuori näkyy olevan

johto2.jpeg


E2: Jätin ton nyt yöksi terassille niin katotaanpa aamulla mitä sanoo.
Toi musta kuori on rikki, onko siellä alla olevat kuoret rikki? Toi musta on vain suoja johdoille.

Seuraa johtoa niin löydät varmasti pikaliittimen niin saat johdon irti pyörästä.
 
Sen verran hankalassa paikassa etten ainakaan tuon kuvan perusteella pysty näkemään onko johtimen kuori myös rikki vai pelkästään tuo johdon ulkokuori.
Toi musta kuori on rikki, onko siellä alla olevat kuoret rikki? Toi musta on vain suoja johdoille.

Seuraa johtoa niin löydät varmasti pikaliittimen niin saat johdon irti pyörästä.

En osaa sanoa kun ei tuonne oikein näe. Mutta katotaan nyt mitä tuo sanoo huomenna kun kokeilen. Jos se nyt pelaa huomenna pakkasessa oltuaan niin kait tuohon kohtaan vois vaikka laittaa kerroksen sähkärin teippiä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 066
Viestejä
4 574 184
Jäsenet
75 353
Uusin jäsen
JaniM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom