Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On ja se ongelma on juuri tuo satelliittinappi.
Mutta:
Shimanolta tuli taannoin päivitys tuohon jossa väitetään että se on saatu korjattua. Tuleva talvi näyttää. Veikkaan että huoltokeikka on ihan turha koska todennäköisesti siellä vain päivitetään napin/moottorin firmis ja toivotaan että korjaantui.
Onko kummassakin akku ollut 100% ennen reissua? Pienikin ero akun varauksessa aiheuttaa lopputuloksissa eroavaisuuksia.
Täydellä akulla olen aina lähtenyt, tuossa turbolla ajetussa, jossa keskiteho oli pienempi, akun varauksesta oli jäljellä 9%. Tarkkaa en muista paljonko oli tuossa toisessa, mutta yleensä noissa pidemmissäkin tourilla ajetuissa reissuissa varauksesta on ollut jäljellä 30-40%. Eli tuossa turbolla ajetussa reissussa on käytetty enemmin avustusta, mutta se ei näy keskitehossa. Keskisykkeessä reissun aikana kuitenkin näkyy ihan oikein eli turboreissulla keskisyke 103 ja tourissa 118, tällöinhän jos avustus olisi mukana keskitehossa niin turbolla ajetussa pitäisi olla suurempi teho, vai mikä menee pieleen tässä logiikasta? Tässä vielä tourilla ajettu reissu, jossa varausta oli 9% jäljellä.Kyllähän se näyttää myös kun katsoo reaaliaikaisesti, niin ekolla kun laitat 100w ja turbolla saman, niin samalta se jaloissa tuntuu. Turbolla menee vaan kovempaa.
No, pitää huoltaa kohta muutenkin, joten pitänee ajattaa tuo uusin päivitys huollon yhteydessä. Tuokin ilmeisesti onnistuu e-tuben kautta, mutta tästäkin olen kuullut, että kuolettaa koko pyörän melko herkästi. Useammalla tuntuu itse appi jäätyvän päivityksen aikana.
Mielestäni se näyttää vain "rider power", eli ei ole avustustehoja mukana.Täydellä akulla olen aina lähtenyt, tuossa turbolla ajetussa, jossa keskiteho oli pienempi, akun varauksesta oli jäljellä 9%. Tarkkaa en muista paljonko oli tuossa toisessa, mutta yleensä noissa pidemmissäkin tourilla ajetuissa reissuissa varauksesta on ollut jäljellä 30-40%. Eli tuossa turbolla ajetussa reissussa on käytetty enemmin avustusta, mutta se ei näy keskitehossa. Keskisykkeessä reissun aikana kuitenkin näkyy ihan oikein eli turboreissulla keskisyke 103 ja tourissa 118, tällöinhän jos avustus olisi mukana keskitehossa niin turbolla ajetussa pitäisi olla suurempi teho, vai mikä menee pieleen tässä logiikasta? Tässä vielä tourilla ajettu reissu, jossa varausta oli 9% jäljellä.
Tulipa itsellekin nyt sähköfillari HNF-Nicolai XD3 Boschin CX moottorilla. Pakko sanoa, että ajotuntuma on huimasti parempi kuin mitä ajelin useampi vuosi sitten oma kasaamalla Bafangin BBS02 moottorisella sähköpyörällä jotenkin luonnollisemman tuntuinen kokonaisuutena. Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
Tuli ostettua sokkona netistä tilaamalla ilman koeajoja, tosin eipä näitä ole enää varastossa Suomessa.Hyvä että tuntuu sattu käteen sopivaksi. Itse kävin kanssa tuota koejamassa, mutta ei sattunut jäämään mukaan. Sittemmin tuli ostettua Focus Aventura 2.
Jep sama täällä. Kummassakin akussa samasta kohdasta halennut akkukotelo, toisesta kummankin runkokiinnityksen kohdalta, toisesta vain yhdestä kiinnityksestä.Tiedoksi että Canyon Spectral:ON CF ja CFR sekä Torque:ON pyörien akuista tehty takaisinkutsu: Mandatory battery check and safety notice
Omassa pyörässä oli akku halki. Joulukuussa pitäisi tulla tietoa että mitäs nyt tehdään.
Aikalailla tavanomaisilta menopeleiltä kuulostavat siis.Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
Hihnavetoon tottumisen jälkeen siirtyminen takaisin huoltoa vaativiin rämiseviin ketjuihin on vähän sama kuin siirtyisi sähköautosta takaisin bensa-autoon.Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!Aikalailla tavanomaisilta menopeleiltä kuulostavat siis.
Pointtini siis se, että lienee ensimmäisistä härkävetoisista vankkureista alkaen ollut aika normaalia, että vikoja on. Ja kuluvat osat kuluu. Härkä sairastui, vankkurin aisa katkes, matka tyssäs. Ja se suuri massa jolla toimii hyvin, on hiljaa, ajelee vaan tyytyväisinä. Ihan niinkuin sinäkin sillä efatillasi, josta et sanonut sanaakaan sähköpyöriä surkutellessasi.Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!
neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!
Ihan mielenkiinnosta, mikä pyörä ja mitä vikoja?
Ekalla lenkillä hajos etujarru, sylki nesteet pihalle. Sitten meni näyttö tms kun rungon sisällä johto väärässä paikassa ja hieroi johdot poikki ja lopulta moottorin laakeri = uusi moottori vain todetakseen että 6kk siitä niin sama helvetin laakeri uudestaan. Kaikki meni takuuseen, mutta tuolla historialla en ala pitämään pyörää ja odottamaan että mitä hajoaa seuraavaksi ja maksamaan omasta pussista.
BoschShimano vai Bosch tekniikalla, vai jotain muuta?
Ihan toiminu niiden sähkis, mutta laadukas ei ole. On halpis ja jos saa halvalla, niin mikäetteiOnko kellään kokemusta Fafrees merkistä?
Eli silleen toimiva peli kaupunki + talvikäyttöön? En löytänyt ainakaan nytten samalla hinnalla vastaavaakaanIhan toiminu niiden sähkis, mutta laadukas ei ole. On halpis ja jos saa halvalla, niin mikäettei
Olen aikalailla samaa mieltä, en itsekkään ole Canyoneista kuullut niillä ajavilta tutuilta pahaa.Onhan ne maanantaikappaleet aina mahdollisia, vaikka en ole kyllä Canyonin laadunvalvonnasta mitään isompaa kuullut. Ottaen huomioon miten paljon noita pyöriä myydään niin väistämättähän ongelmia jossain kohtaa tulee eikä sille ole immuuni mikään valmistaja.
Mutta kyllä sähköpyörät on varsin perusluotettavaa tekniikkaa jo tässä kohtaa. Ei niissä ole mitään ihmeellisiä osia, esim. itse olen omaan Canyoniin vaihtanut ainoastaan parit ketjut ja yhden takapakan(halusin eroon huonolaatuisesta ja tarpeettoman suuren välityssuhteen omaavasta Sun Racen vakiopakasta). Vedän pyöräkärryä aina aika isolla nopeudella joten ketjua kuluu väistämättä.
Melkosta yleistämistä. Itsellä ollut jo useamman vuoden eri sähköpyöriä ja yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa vaikka vuoteen tulee 4-5k km nuilla veivattua. Kuluvat osat kuluu kuten oletettua, mutta itse moottori ja akkupuolella ei mitään häikkää.Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
Mites nämä akut talvella tuleeko damagea etelän pakkasissa? Itsellä spessussa kiinteä eli sitä ei voi kantaa sisälle.
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.Riippuu pakkasista. Nollakeleihin asti menee ihan fine mutta varausta ei pitäisi päästää hirveästi alle 50%:n. Laturi ei todennäköisesti suostu lataamaan pakastettua akkua lainkaan.
En säilyttäisi kovilla pakkasilla kovin pitkään akkua ulkona
Spessun manuaalia kun vilkaisin niin esim. Levo SL
Lataus 0 - +40°C
Käyttö -10 - +40°C
Säilytys -20 - +60°C
Turbo levolla näköjään vähän paremmat arvot, lataus 0-45, käyttö -20 - +60 ja säilytys sama.
Ja huomiona että noilla lukemilla spessu siis vain uskoo että akku ei tuhoudu ja varaus ei laske niin paljoa että tulisi takuucase.
Kosteus ei varmasti tee hyvää akulle...Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa.
Ei tee varsinaisesti hyvää vaan vähemmän pahaa. Akun kapasiteetin pysyvä lasku hidastuu kylmemmissä lämpötiloissa.Kerroppa sitten se kohta missä akun jäädyttäminen tekee sille hyvää?
Tuo "alempi lämpötila" ainakin pikaisen vilkaisun mukaan tarkoitti että yli 40 asteen lämpötiloissa akut heikkenevät. En tiedä miksi edes mainitset asiaa jos perustat perustelusi tuohon, niin siksi voisit linkata vähän tarkemmin siihen kohtaan mihin perustat väitteesi kun puhutaan pyörän talvikäytöstä pakkaskeleillä. Ehkä en vain löydä oikeaa kohtaa (kun en paria ekan sivua silmäilyä enemmän panostanut).
Arvelisin, että ilmankosteudella ei liene vaikutusta ainakaan Suomen olosuhteissa.Kosteus ei varmasti tee hyvää akulle...
Joo. Itse olen luottanut siihen, että akkuun 60-75% varaus ja sitten talvisäilytykseen. Sama pätee siis sähköruohonleikkuriin, sähkömoottorisahaan kuin sähköpyörään. Ehdottomasti tietenkin noista kaikki virtaa kuluttava pois käytöstä mahdollisuuksien mukaan.Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.
Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:
Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Kovilla pakkasilla voi olla vain ikävä yllätys, kun työpäivän jälkeen ei pyörä käynnistykkään, mutta muuten nyt ei riskiä ole.Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.
Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:
Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.Keskustelun perusteella kävin katsomassa, mitä Bosch sanoo asiasta. Aika tiukat on vaatimukset, kun paitsi että kehottavat pitämään akun huoneenlämmössä säilytyksessä, niin myös moottori pitäisi säilöä vähintään +10 ⁰C asteessa.
For the drive unit and display components, the operating temperature is -5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C. The battery should be stored at room temperature.
Protection against the weather
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.
Kuluttajariitalautakunta nojaa ratkaisunsa perusteluissa sopimuksentekohetkellä voimassa olleeseen kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:ään, jonka mukaan kyseisen luvun säädöksistä ostajan vahingoksi poikkeava sopimusehto on mitätön, ellei jäljempänä säädetä toisin.
Kyseisen luvun 12 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tavaran pitää soveltua siihen tarkoitukseen, joihin sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Saman pykälän 4 momentissa todetaan, että tavara on virheellinen, jos se poikkeaa näissä momenteissa säädetystä.
Kuluttajariitalautakunta muistuttaa, että valmistaja ei voi ehdoillaan rajoittaa ostajalle kuluttajansuojalaissa määriteltyjä oikeuksia. On riidatonta, ettei pyörä ole käynnistynyt pakkasella luotettavasti. Ostajan mukaan ongelma on ilmennyt lämpötilan laskettua pakkaselle, kun taas valmistaja ilmoittaa sähkökomponenttien toimivan –10 celsiusasteeseen asti.
Lautakunnan mukaan talvikäyttö on sähköpolkupyörille tavanomaista, ja pyöriä saattaa joutua säilyttämään pitkäänkin ulkona. Niinpä sähköpolkupyörän kaikkien ominaisuuksien pitäisi olla käyttökelpoisia kaikissa ostajan maassa tavanomaisesti koetuissa lämpötiloissa. Silloin kun myytävässä pyörässä on lämpötilaan perustuvia rajoituksia, niistä täytyisi lautakunnan mukaan ilmoittaa ostajalle korostetun selvästi ennen kaupantekoa.
Lautakunnan mukaan valmistaja ei ole osoittanut sitä, että se on kertonut ostajalle sähköpolkupyörän pakkaskäytön rajoituksista ennen kuin kaupat on tehty. Sähköpolkupyörän täytyisi toimia myös pakkaskelissä, joten siinä on käynnistysongelmista johtuen virhe.
Ekana pisti silmään että reactionissa on jousikeula.Kateellisessa taas ilmakeula.Cube Reaction Hybrid ONE 800 blackline 2025 - Sähköpyörä Hardtail Maastopyörä
Cube Reaction Hybrid ONE - monipuolinen E-MTB-kiintopyörä blackline-mallissa Cube Reaction Hybrid ONE blackline-värissä on suorituskykyinen e-maastopyörä, joka sopii monipuolisiin seikkailuihin. Bosch Vankan alumiinisen...www.mhw-bike.fiJEALOUS HYBRID 8.0 750 2024 – RADON Bikes
www.radon-bikes.de
aika samankaltaisia, pieniä eroja. Mitä mieltä? itse kiinnostaisi Radon.
Jos ajat jatkuvasti avustus tapissa mäkisiä maastoja, niin ei kestä, mutta pienemmällä avustustasolla tasaisemmalla tiellä pitäisi kyllä reilusti enemmän päästä 504 akulla.Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
Läski tunturissa talvella kaveri ajelee tuollaisella akulla alle 20km.Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
Moottoriohjain on nimeltään kontrolleri. Tuo linkkaamasi on näyttö. Todennäköisesti vika on josain muualla kuin näytössä. Itselläkin on noita näyttöjä pari kappaletta varastossa tarpeettomana, että jos asut jossain lähellä niin voisi ihan testata onko vika siinä. Itse veikkaan että moottorissa on vettä, sitten sen jälkeen moottoriohjainta, sitten johtosarjavikaa. Viimeiseksi epäilisin näytön vikaa -mutta olen mielläni myös väärässäKysymys omaan sähkikseen liittyen. Mulla on siis tämmönen Poistunut tuote, GZR Pedelec Fat-e -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" joka on toiminu hyvin, eikä ole kummosempia ongelmia ollu. No kerran akkuun piti sulake vaihtaa nyt alkutalvesta kun oli palanut. Nyt pyörä valittelee Error 10 -koodia. Kontrolleri tässä on LCD-P3C.
Tuo ongelma ei ole aina, esim. kun on yön lämpimässä tallissa niin aamulla toimii kuten pitää ja kun päivällä pitäis kotiin lähteä antaa se tuon koodin eikä sähköavustus enää toimi(poika polkee kouluun tuolla).
Oma aivosolu jotenki tän ongelman näkee kosteutena? Lämpimästä tallista lähtö niin kaikki toimii ja päivä pihalla pakkasessa ei toimi? Google anto tuloksena ettei kontrolleri keskustele moottorin kanssa, ja mitähän tämä nyt käytännössä tarkoittaa? Ei kait moottori voi olla rikki jos se kuitenki toimii kun lähtee tallista? Katoin kaikki johdot ja pitäis olla ok.
AE katottuna niin tuo kontrolleri ei paljon maksa: 24V 36V 48V P3C bicicleta eléctrica medidor de pantalla LCD E Scooter Panel LCD con USB UART para piezas de bicicleta eléctrica de montaña (5PIN) - AliExpress 18 (jostain syystä linkki on Epsanjan sivulle). Jos vika on tuossa niin onko tuon vaihtaminen käytännössä PnP? Eli väri väriin ja loput maahan
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?